2015-11-20 00:30:09
Nie spieszmy się z remontem zakopiańskiego dworca PKP
Jego stan to smutny symbol upadku transportu publicznego. Mimo to nie warto spieszyć się z poprawą z dnia na dzień. Najważniejsze jest, by planowany remont polepszył wizerunek i funkcjonalność na długie lata, a nie na kilkanaście miesięcy.
Fot. Piotr Manowiecki Na stacji kolejowej znalazł swoją siedzibę teatr "Gdynia Główna"
Fot. Piotr Manowiecki Była hala dworcowa, jest biblioteka (Rumia)
Fot. Piotr Manowiecki Park and Ride przed dworcem w Schladming
Fot. Piotr Manowiecki Dworzec w Schladming (Austria)
Fot. Piotr Manowiecki Stan zakopiańskiego dworca to smutny symbol.
Fot. Piotr Manowiecki
Stan dworca kolejowego (ale i autobusowego) to smutny symbol. Pokazuje w jak głębokim poważaniu III RP miała (jeszcze kilka lat temu) transport publiczny. Bród, odrapane i pogryzmolone mury, chłód wewnątrz, brama wejściowa obwieszona dziesiątkami ohydnych reklam – w ten sposób Zakopane wita każdego, kto zdecydował się przyjechać do nas pociągiem. Jeżeli pierwszy kontakt z miastem jest właśnie taki, to podróżny może wyciągnąć właściwie tylko dwa wnioski:
albo Zakopane jest okropnym miejscem, albo ja jestem frajerem, że jadąc w Tatry wybrałem ekologiczny środek transportu.
Mimo to apeluję, by nie spieszyć się ze zmianą tego stanu rzeczy z dnia na dzień. Musi to być zaskakujące, kiedy nawołuje do tego osoba walcząca o lepszy transport publiczny na Podhalu. Jednak najważniejsze jest, by planowany remont polepszył wizerunek i funkcjonalność na długie lata, a nie na kilkanaście miesięcy.
Umierające dworce
Obecny stan dworca PKP jest potwierdzeniem faktu, że do Zakopanego mało kto przyjeżdża pociągiem. Z badań przeprowadzonych na zlecenie byłego posła Andrzeja Guta-Mostowego wynika, że ten środek transportu wybiera tylko 7,6 % turystów. A to wszystko mimo olbrzymich korków na zakopiance, które trwają przez właściwie cały sezon turystyczny. Wśród mieszkańców Podhala pociąg jako środek transportu właściwie nie istnieje. Trudno zresztą się dziwić, kiedy pokonanie pociągiem niewielu ponad 100 km zajmuje grubo ponad 3 godziny.
Każdy dworzec, z którego korzysta zbyt mało pasażerów podupada. W oczach właściciela (niezależnie czy będzie to miasto,czy kolej), w jego utrzymanie nie warto inwestować. Oszczędności zaczynają dotyczyć ogrzewania, sprzątania, oświetlenia, by na końcu właściciel zaczął zaniedbywać konieczne naprawy. Efekt? Widzimy go doskonale na co dzień nie tylko w Zakopanem, ale i w Nowym Targu.
Zaniedbany dworzec, bez dużej wymiany pasażerskiej, jest również nieatrakcyjny dla drobnego biznesu. Nie ma na nim sklepików, restauracji,kawiarni, biur turystycznych. Nie znajdziemy nawet informacji turystycznej,która powinna być pierwszym odwiedzanym punktem przez znaczną część gości.
Galeria handlowa zamiast dworca
Wiele samorządów wraz z kolejarzami, by podzielić z inwestorem koszty remontu, a niekiedy i utrzymania, buduje na dworcach olbrzymie galerie handlowe. Być może nieaktualne już plany przeniesienia torów w Zakopanem na poziom -1 zwiastowały zakusy na podobną inwestycję. Problemem jest jednak to, że galeria handlowa z wieloma tysiącami metrów kwadratowych wprawdzie pomogłaby utrzymać kompleks dworcowy, ale jednocześnie przyniosłaby olbrzymie spustoszenia dla lokalnego handlu. O tym, jak fatalny wpływ na polski handel mają olbrzymie galerie handlowe można zobaczyć na handlowych niegdyś ulicach Poznania, Łodzi czy Wrocławia. Podobne zjawisko występuje również w Żylinie na Słowacji. Tematowi galerii handlowych poświęcę jeden z kolejnych wpisów.
Taka inwestycja niesie za sobą jeszcze jedno niebezpieczeństwo. Bywa, że podczas przebudowy interes inwestora galerii jest uważniej brany pod uwagę niż pasażerów. Najmocniejszym przykładem takiego podejścia jest Poznań, gdzie kolejarze przy współpracy z firmą deweloperską Trigranit doprowadzili do zamknięcia doskonale umieszczonego starego budynku dworca, nowy zlokalizowali w miejscu znacznie mniej wygodnym, a obok niego postawili olbrzymią galerię handlową, na którą poznaniacy zaczęli pogardliwie mówić Poznań Shitty Center. Nowy obiekt miał wiele niedociągnięć, z których największym był brak przejścia dla pieszych na przystanek tramwajowy i zmuszanie pasażerów do chodzenia okrężną drogą przez galerię handlową. Złość mieszkańców po oddaniu to użytku tego pseudodworca był jednym z powodów porażki wyborczej wieloletniego prezydenta Poznania – Ryszarda Grobelnego.
- 1. Otwórzmy wyremontowany dworzec w momencie zakończenia jednej z dużych inwestycji kolejowych lub przynajmniej uruchomienia szynobusa
- 2. Zmniejszmy dworzec
Pierwsze pytanie, na które władze miasta,wraz z kolejarzami muszą sobie odpowiedzieć brzmi: co zrobić z olbrzymimi przestrzeniami dworcowymi. Budynek był budowany pod koniec XIX wieku, kiedy kolej wymagała rozbudowanej infrastruktury towarzyszącej. Dziś dworce, przez które nie przewalając się dziesiątki tysięcy pasażerów dziennie, wymagają mniej więcej 20% przestrzeni, jaka była potrzebna ponad wiek temu. Bilety można kupić przez internet lub w biletomatach. Nie stoi się już w długich kolejkach do kas, a zakup biletu w nich będzie w najbliższych latach stawać się rzadkością. Na dworcach nie spędza się już godzin w oczekiwaniu na pociąg. Nie ma na nich kas bagażowych, a nawet mieszkań dla pracowników.
Uwolnioną przestrzeń można zagospodarować na różne, niekolejowe sposoby. W Rabce czy w Rumi koło Gdyni, poczekalnie dworcowe zostały zastąpione przez biblioteki miejskie. W Gdyni na poziomie -1 powstał teatr „Gdynia Główna”.
Marzy mi się, żeby na kompleksie dworcowym powstała tętniąca życiem instytucja kultury, którą będą odwiedzać mieszkańcy Podhala, ale która będzie też powodem, by wsiąść w Krakowie do pociągu i przyjechać choćby na jeden dzień. Od lat mówi się w Zakopanem o potrzebie powołania muzeum narciarstwa albo muzeum Witkiewiczów. Powinien to być wielobranżowy obiekt, z salami konferencyjnymi, gdzie można by organizować spotkania z ciekawymi osobami, konferencje prasowe podczas większych wydarzeń, a w klubokawiarni zjeść pyszne ciasto cytrynowe lub poczytać książki. Może powinno to być jednocześnie małe centrum konferencyjne, przyciągające do Zakopanego firmy poza sezonem? Być może w pobliżu dworca mogłaby się znaleźć sala koncertowa wraz z instytutem muzyki ludowej, o którą zabiega stowarzyszenie Karłowicza? Warto,żeby tę kwestię rozstrzygnęła analiza zlecona przez miasto.
- 3. Ogłośmy konkurs architektoniczny
Ściągnijmy do Zakopanego specjalistów najwyższej klasy, którzy zaprojektują zarówno przestrzeń wokół dworca, jak i same budynki. Niech piękno, wygoda, przy jednoczesnej skromności wydanych środków będą nową wizytówką tego miejsca. Pracownia Sikora Wnętrza, która przeprowadzała remont dworca w Rumi, otrzymała nagrodę w konkursie Polska Architektura XXL, rozsławiając w ten sposób miasto.
Ważne jest, by projektowaniem przestrzeni wokół stacji zajęli się specjaliści, którzy mają wiedzę o współczesnym podejściu do transportu zrównoważonego i w Zakopanem nie będą się uczyć. Muszą to być ludzie, którzy na co dzień podróżują transportem publicznym i wiedzą, jakie rozwiązania są pożądane przez pasażerów. W nowej przestrzeni wygoda pieszego musi być na pierwszym miejscu. Musi być ona na tyle intuicyjna, by pasażer bez problemu mógł znaleźć przystanki autobusów. Zupełnie od nowa powinna zostać zaprojektowany system informacji wizualnej, który będzie doprowadzał do ważnych punktów. Biletomaty powinny znajdować się nie tylko w hali dworcowej, ale również przy bramie z neonem. Ważne jest, żeby przestrzeń została przebudowana estetyczne, z wykorzystaniem najlepszych materiałów, ale jednocześnie bez specjalnych ekstrawagancji, mocno zawyżających koszty. Niech zostanie zaprojektowany parking dla osób odwożących, gdzieś na tyłach niech stanie parking P&R dla tych, którzy wyjeżdżając do Krakowa czy Nowego Targu będą mogli zostawić tu swój samochód. Niech na dworcu będą stojaki dla rowerów, wypożyczalnia. Z dużą radością stwierdzam, że pierwszy krok został już wykonany. Przeniesienie przystanków początkowych busów było dobrą decyzją i od tego czasu na dworcu pojawiło się trochę życia.
- 4. Zacznijmy od remontu dworca PKS
to że w tym grajdole pod Tatrami dworce to Bangladesz to wina tubylców
w bardzo bardzo wielu nawet dziurach zabitych dechami tej III RP dworce kolejowe i autobusowe zdążyły już dawno wypięknieć...
nie ma co sie juz teraz spieszyc
latwiej bdzie wywiezc gruz
Ankieta Guta to zwykły PR przedwyborczy i tyle, Nikt nie jeżdzi pociągami, bo mało takich lini, które zapewnią frekfencje..
Kiedyś był pociąg Szczecin-Zakopane przez Wrocław.
Relacja ta zniknęła z rozkładu komuś na tym zależało... Składy były pełne..
-
PRACA | szukam
KUCHARKA, POMOC KUCHENNA, SPRZĄTANIE. 796 358 958. -
SPRZEDAŻ | zwierzęta
SZCZENIAKI SHIH TZU. 730 519 594. -
PRACA | dam
Przyjmę Cieślę - budowa w Kluszkowcach Stawka do uzgodnienia Proszę dzwonić - 788 624 940. 788 624 940 aleksandra@tatrastyle.pl
Tel.: 788 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA LOKAL NA PIZZERIĘ W ZAKOPANEM. 502 658 638 -
SPRZEDAŻ | różne
SPRZEDAM SIANO W BALACH. 502 658 638 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA PLAC POD MAGAZYN. 502 658 638 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA HALE NA WARSZTAT SAMOCHODOWY, LAKIERNIĘ, PRALNIE, HURTOWNIĘ, MAGAZYN. 502 658 638 -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, ŁAZIENKI, ZABUDOWY, ADAPTACJA PODDASZY, REMONTY, DOCIEPLENIA BUDYNKÓW, FASADY. 693 206 403. -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, DOMY OD PODSTAW, POKRYCIA DACHOWE, SZALUNKI STROPOWE. 693 206 403. -
USŁUGI | budowlane
REMONTY I WYKOŃCZENIA. 660 079 941. -
SPRZEDAŻ | budowlane
DESKI ŚWIERKOWE, dł. 5 m, gr. 53 mm. DRZEWO OPAŁOWE BUK. 660 079 941. -
USŁUGI | budowlane
ADAPTACJA PODDASZY, OCIEPLENIA WEŁNĄ MINERALNĄ, SUFITY PODWIESZANE, ZABUDOWY GK, WYKOŃCZENIA WNĘTRZ. 660 079 941. -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI MINIKOPARKĄ 2.5 TONY - 722 307 227. -
SPRZEDAŻ | budowlane
Sprzedam KANTÓWKĘ, KROKWIE, DESKI, GONTY i OPAŁ - 788 344 233. -
USŁUGI | budowlane
REMONTY I WYKOŃCZENIA WNĘTRZ KRÓTKIE TERMINY GWARANCJA NA WYKONANE ROBOTY. 602839607
Tel.: 602839607 -
PRACA | dam
PENSJONAT "Willa Park" W CENTRUM ZAKOPANEGO ZATRUDNI OSOBĘ DO SPRZĄTANIA I RZYGOTOWYWANIA ŚNIADAŃ. 509 578 689. -
PRACA | dam
Kucharz al'a carte- Restauracja Górska w Białce Tatrzańskiej Do uzupełnienia zespołu poszukujemy osoby na stanowisko: KUCHARZ. Oferta pracy dla kucharza z doświadczeniem zawodowym. Praca na stałe, bardzo dobre warunki pracy. Więcej informacji pod nr. 518 259 536 www.restauracjagorska.pl rest.gorska@gmail.com
Tel.: 518 259 536
E-mail: rest.gorska@gmail.com
WWW: www.restauracjagorska.pl -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Zakopane - DOM na ulicy Grunwaldzkiej. 660 797 241 -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Działka pow. 41ar do zabudowy położona w Lipnicy Wielkiej pod Babią Górą. 603071487, 609325040. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Las z drzewostanem pow. 41ar w Lipnicy Wielkiej 603071487, 609325040. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
APARTAMENT Za Strugiem, Zakopane - 607 506 428. -
PRACA | dam
Zatrudnię TYNKARZA I POMOCNIKA przy tynkach maszynowych. 730 39 73 01. -
PRACA | dam
Poszukujemy osób do pomalowania drewnianych balkonów w obiekcie turystycznym w Zakopanem. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 693 692 100. 693692100
Tel.: 693692100 -
KUPNO
SKUP STARYCH SPAWAREK. 536269912. -
RÓŻNE
OBWOŹNY SKUP ZŁOMU - dojazd do klienta. 536269912. -
USŁUGI | inne
PROFESJONALNA WYCINKA DRZEW, GAŁĘZI Z PODNOŚNIKA I Z UŻYCIEM LINY. 889 105 476 -
USŁUGI | budowlane
FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
KAMIENIARSTWO. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
KAMIENIARSTWO, ELEWACJE, OGRODZENIA - WSZYSTKO Z KAMIENIA. 509 169 590. -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI BLACHARSKO-DEKARSKIE, KRYCIE I PRZEKRYCIA DACHÓW, KOMINY, BALKONY, RYNNY, GZYMSY, FASADY. 889 388 484. -
USŁUGI | inne
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
POLE - 1.6 HA i 42 AR. 505 429 375. -
NAUKA
NATIVE SPEAKER - JĘZYK ANGIELSKI - nauka face to face lub online, PRZYGOTOWANIE DO MATURY - Zakopane, okolice - 605 069 173 -
USŁUGI | budowlane
TYNKI MASZYNOWE. 604 857 880. -
USŁUGI | budowlane
MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325. -
USŁUGI | budowlane
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
- Wszystkie komitety wyborcze, które wystawią listy w całej Polsce przedstawiły liderów list wyborczych. Poznaliśmy wszystkie nazwiska osób w okręgu 14 obejmującym powiaty Tatrzański, Nowotarski, Nowosądecki, Limanowski i Gorlicki.
- MÓJ ROZwój obejmuje też sprawy nowotarskie i próbę zrozumienia aktualnego tematu związanego z wyższą szkołą podhalańską.
-
- Ukraina, leżąc na pograniczu Rosji a zachodnimi państwami Europy, odzwierciedla swoją rozdartą naturę i podział w społeczeństwie. Połowa ludności mówi po rosyjsku jako swoim pierwszym języku, druga połowa po ukraińsku. Uprzemysłowione landy centrum, wschód i południe, są kulturalnie odzwierciedleniem ortodoksyjnych Rosjan. Niektóre części zachodnie były powiązane z Ukrainą dopiero po II wojnie światowej, historycznie mając inną kulturę.
- Animalsi wypowiadając sie na temat przeciążeń koni pracujących w zaprzęgach bazują na konkretnych, inżynierskich wyliczeniach.
- W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy zwiększoną presję ze strony rządów kilku krajów, które wspierają potężne grupy w sektorze prywatnym w celu nadzorowania mediów społecznych i alternatywnych źródeł informacji. Jest to wielopłaszczyznowy atak na naszą wolność, który już ograniczył rodzaje informacji, do których mają dostęp obywatele, a tym samym zawęża opcje polityczne, aby odpowiadały osobom sprawującym władzę.
- Patrząc z kosmosu, staje się jasne, że Ziemia jest prawdziwie żywą planetą, odmienną od każdego innego znanego świata w Układzie Słonecznym. Z kontynentami, płynnymi oceanami, pokrywami lodowymi, zmieniającymi się wzorami chmur i cienką, ale znaczącą atmosferą. Nasza planeta tętni życiem, zmieniając się z dnia na dzień i z sezonu na sezon. Bez atmosfery nasz świat byłby chłodniejszy o 33 ° C, co czyniłoby go niezdolnego do posiadania ciekłej wody na powierzchni.
- Mój ROZwój jest też pod wpływem kobiet. Jedną z nich jest Byron Katie, która wyjaśnia pojęcie arogancji
- Rada Europejska, czyli przywódcy 28 krajów członkowskich Unii, przedstawili po trzech dniach burzliwych obrad listę zaskakujących kandydatów na najważniejsze stanowiska w Brukseli. Po naradach, rówież Parlament Europejski wybrał swojego przewodniczącego na pierwszym posiedzeniu europarlamentarzystów.
- Zapraszamy wszystkich bardzo serdecznie na otwarte Spotkanie Konfederacji w Nowym Targu i Zakopanem!
- Według najnowszych danych pochodzących z Międzynarodowego Funduszu Walutowego Wenezuela ma najmniejszy na świecie wzrost gospodarczy, największą inflację i dziewiątą największą stopę bezrobocia. Wskaźnik śmiertelności niemowląt zwiększył się 100 krotnie w ciągu ostatnich czterech lat. Ich waluta straciła 99 procent swojej wartości od początku 2012 roku. To się nazywa całkowite załamanie społeczne i gospodarcze. I stało się to pomimo faktu, że Wenezuela ma największe na świecie rezerwy ropy naftowej.