Reklama

2014-10-15 22:39:02

Reklama

O co chodzi z tymi końmi z Morskiego Oka ??

Wiele ludzi nie rozumie, na czym polegają zarzuty "animalsów" wobec wykorzystywania koni na trasie do Morskiego Oka. Najwyższa pora to wyjasnić.

Pierwsze ekspertyzy hipologiczne przedstawiane w sporze o warunki pracy koni z Morskiego Oka dopuszczały nawet 22 osoby na wozie i dowodziły, że przy 14. pasażerach konie pracują na 1/3 możliwosci. Dr M.Jackowski, hipolog,  twierdził wówczas, że cyt: zmuszanie konia przez dłuższy czas do przekraczania normalnej siły pociągowej niszczy go przez co o wiele szybciej staje się niezdolny do pracy. Może być traktowane jako permanentne znęcanie się...".  Po poprawieniu ewidentnych błędów obliczeniowych popełnionych w tamtych ekspertyzach ( 2009, 2012) organizacje prozwierzęce mogły udowodnić, że praca na trasie do Morskiego Oka z takim obciązeniem tj. 14 pasażerów odbywa się w ogromnym przeciążeniu. Wszystkie ekspertyzy, w tym i te  wyjasniające istotę błędów znajdują się na stronach Międzynarodowej Fundacji Viva!, na zakładce Ratuj Konie.

Wówczas do wyliczeń przyjęto parametry drogi  do MOka z programu Geocontext, gdyż było to jedyne dostępne źródło zewnetrzne i jak się okazało dosyć wiarygodne. Średnie nachylenie trasy z tej aplikacji wyniosło 3,4 stopnia , gdy z pomiarów ( wrzesień 2014, geodeta uprawniony Jacek Mierczyński) otrzymaliśmy rezultat ,3,14 stopnia. Jednak specyfika profilu tej trasy jest taka, że ponad 80% podjazdu jest stromo nachylone ( powyżej 5%), wiec posługiwanie się wartościami uśrednionymi wzniosu drogi do MOka powoduje istotne  niedoszacowanie sił uciągów koni pracujacych na tej trasie. W oparciu o dane geodezyjne profilu trasy do Morskiego Oka oraz założenia z opinii p profesora R.Kolstrunga ( która wczesniej umożliwiła zdjecie z wozu dwóch pasażerów oraz zakazała jazdy kłusem pod górę), powstała na zamówienie Vivy! nowa ekspertyza analizująca siły uciągu koni pracujacych na trasie do Morskiego Oka. I rezultaty jej wyliczeń zostały zaprezentowane na wykresach ( zdjęcia obok). Wykresy sporzadzono dla jazdy STĘPA, na wprost .

Zatem nawet szacując od dołu siły uciągu można dowieść, że nadal na trasie do MOka konie pracują w znacznym przeciążeniu, które zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt jest  traktowane jako znęcanie się (lub  wykroczenie, w zależnosci od intensywnosci "zjawiska"). 

Tymczasem w odpowiedzi na nasze argumenty o przeciążeniach, wciąż słyszeliśmy, że konie są zadbane, co nawet jesli było prawdą, nie odzwierciedlało w żaden sposób intensywnosci ich pracy  a także  skutków zdrowotnych przeciążeń, bo takich badań nie prowadzono. Ba, tempo wymian koni jest tak duże, ze w trakcie dwoch lat ew. grupa reprezentatywna się rozpadnie, co uniemożliwi udowodnienie jakiejkolwiek tezy dotyczącej braku wpływu przeciążeń na zwierzęta... 

PS. Jeśli dotąd mówiono o badaniach koni , przedsezonowych oraz wysiłkowych to należy dodać, że odbywały sie one w ograniczonym zakresie (nie oceniano m.in kulawizn i nie diagnozowano poważnych chorób vide arytmia u Jawora a jedynie oceniano głównie stopień wytrenowania koni tj. tętno, oddechy, odwodnienie czy pracę jelit po wysiłku). Mimo dopuszczenia do pracy i wytrenowania konie relatywnie szybko ( 70% w czasie pierwszych trzech sezonów letnich) były zastępowane nowymi.

Kup e-wydanie Tygodnika Podhalańskiego.

Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
puszczyk 2014-11-09 19:06:50
A może spróbować sposobu Barei , Przenieść MORSKIE OKO gdzieś....
Jurajczyk 2014-10-28 11:39:14
Mądrość ma jedną wadę-pozwala ujrzeć świat takim jakim jest naprawdę...

@koniczyna,ze smutkiem muszę stwierdzić,że ostatnio intuicja zaczyna Cię w niektórych sprawach zawodzić...Czy nie zauważasz,że chodzi tu o likwidację konnego transportu na drodze do MOka?Kto popiera akcje typu "Konie precz z Morskeigo Oka"?Pytanie retoryczne więc nie musisz odpowiadać...Nie daj się tak łatwo im ogrywać...
CHŁOP 2014-10-22 20:09:05
Czy jutrzejsze badania podtrzymają kontrowersje czy w końcu rozweieją wątpliwości?
Konie muszą jeździć w MO i to jest aksjomat. Ekolodzy-szkodnicy aut, konie i turystyka eco TAK.
uorcyk 2014-10-22 14:59:33
sie Jurajczykowi zdaje i tyle :)
koniczyna 2014-10-21 15:13:43
oj, tam, oj tam, Jurajczyku - nigdzie nie uzurpowałam sobie prawa do pierwszeństwa tego pomysłu ani nie określałam go "wiekopomnym" - to po pierwsze :)
ale KONCEPCJA CZTEROOSOBOWYCH DOROŻEK Z DWUKONNYMI ZAPRZĘGAMI MA SAME ZALETY

a po drugie - gdzie Uorcyk torpeduje pomysł dorożek ?
Jurajczyk 2014-10-21 14:07:49
@koniczyna,widzisz jak to jest...wszędzie propagowałaś dorożki jako wiekopomne odkrycie-chociaż już znacznie wcześniej o tym wspominano- tylko jak widać od razu storpedował to np. @uorcyk...;) ;) ;)
@koniczyna,teraz już chyba rozumiesz cała beznadziejność sytuacji i że nadal niestety-podkreślam niestety-targetem dla niektórych są konie i ich eliminacja z MOka niestety...
uorcyk 2014-10-21 11:20:24
do tych "zarzutow" odnioslam sie juz na blogu wczesniej; to ktos bardzo silnie zainteresowany finansowo w trwaniu tego "biznesu" podpuszcza na mnie m.in dzienikarzy... Ale , kiedys wszystko wyjdzie na jaw... jeszcze ciut trzeba poczekac a swiat dostrzeze zaklamanie tych paru ludzi
do Pseudonim 2014-10-20 22:03:05
Pani prezes będzie milczeć na temat koni z pola czy z lasu.Przecież na nich kasiory nie zarobi.Tam mogą sobie pracować w przeciążeniu a jak zechcą to wolno im paść przy dyszlu czy pługu.Przecież to o grubą forsę chodzi.
uorcyk 2014-10-20 20:11:19
@nierozumiesz- udowodnij, ze pracuja ciezej?
Nie rozumiem! 2014-10-20 11:40:12
Hm... Skoro tak, to proszę mi wyjaśnić dlaczego nikt nie zajmuję się końmi które mają dużo większe przeciążenia, pracując po prostu w polu, wyciągając drzewa z lasu, jadąc kilka razy z nawozem na pola, gdzie jedzie jeden koń a to jest cięższe od tych wszystkich ludzi których tam wożą do morskiego, a konie do morskiego są naprawdę szanowane i dostają najlepsze witaminy i paszę, są silne i na prawdę mogą zrobić dużo roboty, a poza tym, kto ocenił jaką pracę taki koń może wykonać? Kiedy jest zmęczony? Pytał ktoś któregoś konia? Te wszystkie zoofile gadały z nimi, czy jak? To są zwierzęta stworzone do takiej pracy, i oni jeszcze nie widzieli zmęczonego konia, bo ja w morskim jeszcze takiego nie widziałem, a przy normalnej pracy jak najbardziej
Łysek z pokładu Idy 2014-10-20 11:08:38
No i taki kolorowy wykresik- EKG z mojej pracy na dole też bym prosił.
Łysek z pokładu Idy 2014-10-20 09:34:53
Właśnie skończyłem nocną szychtę na kopalni i wyjechałem na powierzchnię. Jestem ogromnie zmęczony, wręcz zajechany. Proszę o pilne wyznaczenie poza kolejką wizyty u zoopsychologa. Kto to pomoże mi załatwić?
Robol 2014-10-20 09:16:54
Jestem zwykłym robolem, jeżdżę codziennie przez 10-12 godzin taczką po placu budowy. Mam nadzieję, że kiedyś doczekam czasów, gdy moją skromną osobą będzie zajmować się takie duże grono utytułowanych fachowców i specjalistów, jak to teraz ma miejsce w przypadku koni z MO.
CHŁOP 2014-10-19 19:48:05
P. Uorcyk właśnie wróciłem z wycieczki w góry. Spracowałem się i spociłem jak koń do MO. Ale zapewniam, że pomimo bólu kończyn odwodnienia, które aktualnie uzupełniam czuję się lepiej niż rano. Prof hippolog ma rację wysiłek jest bardzo potrzebny szczególnie koniowi wyhodowanemu do tego wysiłku przez człowieka. Co do badań w tym jestem wyjątkowo zgodny - dotychczasowe były niewiele warte - tak na odpieprz. Badania nie muszą być niewiadomo jakie ale nadzór poparty choćby podstawowymi badaniami musi być przez cały rok. Wówczas można wychwycić konie zajeżdżone, z urazami i chore i te poddać badaniom szczegółowym i leczeniu. Również cały rok musi byc też identyfikacja by reagować na nieprawidłowości. Prowadzący nadzór i badania musi to być osoba obiektywna (nie jak dr Tischner - w komitywie z wozakami) oraz na miejscu by szybko reagować. Finansowanie badań musi przejąć TPN lub Starostwo. Finansowanie przez wozaków, jak dotychczas nigdy nie zapewni odpowiedniej obiektywności - presja płacącego na badającego.
uorcyk 2014-10-19 19:41:36
teraz jest poza sezonem; liczy sie to co było w sezonie; kłus, kłus i jeszcze raz kłus
CHŁOP 2014-10-19 19:23:34
Sytuacja już się poprawiła. Byłem tydzień temu w MO i widziałem wozaka pojącego konie w połowie kursu. Obserwowałem też przerwy na Włosienicy i ilość turystów na wozie. Myślę, że to jakiś sukces ekologów. Zakaz jazdy myślę, że byłby waszą porażką.
uorcyk 2014-10-19 19:17:09
teraz jeszcze doszedł kontekst wyborow, za rok dojda parlamentarne...
Na spotakniu prezes Zubek zdobywał "punkty' wyborcze hipkajac do ekologów m.in , smieszne to było te opowiesci a to sie mialo i ma nijak do stanu faktycznego... Snuł opowiesc o 6 osobowych saniach a tymczasem w MO jezdza 9 osobowe :)
uorcyk 2014-10-19 19:13:01
taka osoba musialaby byc rowniez niezależna a tutaj na to moim zdaniem szans nie ma a pisze to nie majac na wzgledzie odczucia a dotychczasowa wiedze nt.
Za duzo jest PR a za mało woli do naprawienia sytuacji i to sie msci ...
uorcyk 2014-10-19 19:10:14
a szedles sam? nie wlokłes za sobą fasiąga z obciazeniem ?? no i jaki profil trasy?
CHŁOP 2014-10-19 18:17:40
P. Uorcyk właśnie wróciłem z wycieczki w góry. Spracowałem się i spociłem jak koń do MO. Ale zapewniam, że pomimo bólu kończyn odwodnienia, które aktualnie uzupełniam czuję się lepiej niż rano. Prof hippolog ma rację wysiłek jest potrzebny szczególnie koniowi wyhodowanemu do tego wysiłku przez człowieka. Co do badań w tym jestem wyjątkowo zgodny - dotychczasowe były niewiele warte - tak na odpieprz. Badania nie muszą być niewiadomo jakie ale nadzór poparty choćby podstawowymi badaniami musi być przez cały rok. Wówczas można wychwycić konie zajeżdżone, z urazami i chore i te poddać badaniom szczegółowym i leczeniu. Również cały rok musi byc też identyfikacja by reagować na nieprawidłowości. Prowadzący nadzór i badania musi to być osoba obiektywna (nie jak dr Tischner - w komitywie z wozakami) oraz na miejscu by szybko reagować. Finansowanie badań musi przejąć TPN lub Starostwo. Finansowanie przez wozaków, jak dotychczas nigdy nie zapewni odpowiedniej obiektywności - presja płacącego na badającego.
cobra 2014-10-19 16:48:30
@uorcyk,życzę ci żeby tak ci trochę w du...e wlazło,abyś trochę pocierpiała,może wówczas zmieniły by ci się nieco wartości....
cobra 2014-10-19 16:46:46
RTG,USG,...nogi konia..a gdzie rezonans? @uorcyk jesteś nieźle porąbana...ludzie tygodniami czekają na takie badanie,a to kto płaci??
uorcyk 2014-10-19 16:27:19
@Klara -poprawiłam na POśCIE.
Dobrze zatem, ze Pani zna fizykę na tyle, żeby zweryfikowac te wyliczenia. Prosze mnie nie wrzucac do worka wspolnego ze specjalistami od badań- bo ja jestem tam spolecznie i nikt mi za to nie płaci. Opór w zwalczaniu tych przeciazeń jest ogromny a decyzja nie nalezy do nas przeciez.Zwracam natomiast uwage, ze badania sa raz w roku i na dodatek nie sa prowadzone drobiazgowo w sensie diagnozowania schorzeń. Ot chociazby przyklad konia Awans: dopuszczany do pracy mimo ze jego nogi były w tragicznym stanie ( min nawracajace stany zapalne, ktore zostały zdiagnozowane RTG i USG). I jesli teraz słysze tłumaczenie ze taki mógł byc kupiony to do diaska- czemu go w takim stanie dopuszczano do pracy??
Klara 2014-10-19 15:36:12
" Innymi slowy- poznać Głupiego po posie jego ...:P"
Czasem , może chcąc nie chcąc musimy zniżyć się do poziomu autora, by zostać zrozumiałym. To z naszej strony celowe. Nie ukrywam również, że sprawia mi to wielki problem.
Życzę miłego popołudnia.
Klara 2014-10-19 15:28:03
Pani Beato, to wam (inżynierom, lekarzom - weterynarzom, innym) płacą za to, żeby zbadać, wyliczyć, udowodnić iż koni nie powinno tam być - a są!
Po drugie, wyniki badań są różne (sprzeczne) w zależności od danego lekarza - dlaczego?
Po trzecie, jak długo już temat jest wałkowany (głupie, bezsensowne treści), bez jakiegokolwiek rezultatu (oprócz meleksów - to bez komentarza).
Pracujące nadal konie w MO to najlepsze świadectwo na nieudolność pracy całej rzeszy obrońców, a może tylko na ich GŁUPOTĘ!
Moja wiedza z fizyki jest nienaganna, niezrozumiałe dla mnie jest to, że wasza (inżynierów!) wiedza na nic się zdaje (czytaj wyżej - konie nadal pracują).
uorcyk 2014-10-19 15:02:19
pani Klaro, jest pani w błedzie. Gdzyby miala Pani wiedze z fizyki, sama by to Pani Zweryfikowała.

A co do reszty: sami sobie wystawiacie swiadectwo z ignorancji i "prostoliniowosci" niektorymi postami :) Innymi slowy- poznać Głupiego po poscie jego ...:P
uorcyk 2014-10-19 15:01:53
pani Klaro, jest pani w błedzie. Gdzyby miala Pani wiedze z fizyki, sama by to Pani Zweryfikowała.

A co do reszty: sami sobie wystawiacie swiadectwo z ignorancji i "prostoliniowosci" niektorymi postami :) Innymi slowy- poznać Głupiego po posie jego ...:P
Klara 2014-10-19 14:59:24
Pani Inżynier, dobrze, że w komentarzu: 2014-10-19 12:02:36, na końcu nie zapomniała Pani o tym uśmieszku, co wyraźnie wskazuje na żartobliwą treść.
Takie pytanie: skoro stwierdzono, że praca koni w MO to ewidentne łamanie prawa, to dlaczego one nadal tam są. Tak sobie myślę, że wszelkie badania i wyliczenia (przez "wybitnych znawców") są regulowane (dobre - złe) w taki sposób, aby "problem" nie był rozwiązany, by obrońcy mieli co robić - nie stracili dochodu!
bacówka 2014-10-19 14:31:28
Niech mi ktoś odpowie ...co dzieje się z uratowanymi konikami...skądkolwiek.Nie chodzi tu tylko o Morskie Oko.A więc żyją sobie w organizacjach,w których zaczyna brakować prądu jak w Tarze, siana,jak w Przystani Ocalenie...i cały czas czytamy błagalne apele o każdy grosik.No a jak ten grosik się nie znajdzie...bo społeczeństwo biedne.To głodują te bidulki aż żal patrzeć.Więc zastanawia mnie po co organizacje chcą wydrzeć niemal siłą konie góralom.Dlaczego chcą im zafundować takie biedne i głodne wczasy.Mam znajomą która pracuje w stajni w której stoją konie z KTOnZ.No i owieska konie tam nie widzą.Taki fiakier ma już na pewno siano nasuszone,owiesek kupiony...Ale o tym się nie mówi.Zresztą tu też chodzi przecież o kasę.Taka fundacja wykupi konia,pokaże jego zdjęcie na swojej stronie lub gazecie a ludziska wysyłają pieniążki...ale nikt przecież nie liczy ile...i nie mów stop.Więc na takim biedaku można nieźle się dorobić.A jak się jeszcze zrobi wokół tego medialny szum jak wokół koni z Morskiego to już doskonale wiemy o co chodzi...
cyklista 2014-10-19 12:40:09
*rozumowaniu
cyklista 2014-10-19 12:37:26
Pani Beato, w celu zapewnienia dobrej kondycji psychicznej koni powinna Pani w niedalekiej przyszłości propagować np. poród rodzinny klaczy z udziałem "taty"-ogiera. Tylko pytanie, gdzie jest granica absurdu w Pani rozumowania ?
cyklista 2014-10-19 12:13:47
Wybitna Pani Inżynier, proszę w trybie pilnym umówić wizytę dla siebie u takiego zoopsychologa, może zdoła Pani pomóc. Życzę dużo zdrowia, także psychicznego.
uorcyk 2014-10-19 12:11:21
wykresy nie sa zmanipulowane; mozna je zweryfikowac samodzielnie :D
uorcyk 2014-10-19 12:02:36
praca w przeciazeniu to stres, staly stres to cieprienia i brak dobrostanu ; a nie ile przeciazen i czy to konia od razu zabija czy na raty... Dobrostan to rowniez potrzeby psychiczne a tuatj wiedze maja zoopsycholodzy a nie weterynarze czy zootechnicy :)
CHŁOP 2014-10-19 10:47:44
Ustawa jest i jest dobra - trzeba tylko ją tylko stosowac z rozsądkiem. Ustawę choćby najlepszą można zepsuć przez jej złe wykonanie. Tak się dzieje w UR i MO zła interpretacja prowadzi do konfliktu i strat. Dla mnie wiążąca jest opinia profesora hippologa - KONIE NIE SĄ PRZECIĄŻANE - dobrostan jest zachowany a ustawa o ochronie zwierząt nie jest łamana. Żadne wykresy pseudofachowców mnie nie przekonają. Takich wykresów i jeszcze więcej można stworzyć na korzyść strony przeciwnej.
uorcyk 2014-10-19 10:32:42
@mała: skoro Chłop narzeka ze mu przynosimy straty, zakazujac np UR ( bo to niezgodne z ustawa o ochronie zwierzat) i przeciazania koni np w MO, to jakie stad wnioski?
WOzacy na spotakniu mieli taki tekst , zeby zmienic ustawe :P
koniczyna 2014-10-19 10:29:28
skąd Uorcyk wie, jakie to dochodowe ???
CHŁOP 2014-10-19 10:28:46
Nie bieduje i z koni nie żyję. Ale jak dalej będziecie tak działac za zlecenie zagranicznych koncernów, niebawem wszyscy popadniemy w biedę jak w 1795r.
Rozgrabiacie Polskę, dla waszych własnch kieszeni sprzedacie kraj.
Warcholstwo, prywata i sabotaż.
mała 2014-10-19 10:25:07
Treść komentarz Pani Prezes - cytuje: "@Chłop: jak tak biedujesz to zacznij .. siać mak albo sadzic marychę. To tez jest zakazane ale jakie dochodowe :P"
ot kolejna wypowiedź na poziomie - INŻYNIER! -(nie najmądrzej)
uorcyk 2014-10-19 10:11:45
@Chłop: jak tak biedujesz to zacznij .. siać mak albo sadzic marychę. To tez jest zakazane ale jakie dochodowe :P
koniczyna 2014-10-19 09:29:58
do multinicka, objawiającego sie tymi czasy jako @kaldes

- na żadne z moich trzech prostych pytań nie umiesz sklecić jakiejkolwiek sensownej odpowiedzi

- w każdej wypowiedzi próbujesz obrazić innych (tylko próbujesz - bo w rzeczywistości nie jesteś w stanie :D:D:D )

znowu przytoczę Oscara Wilde''a
"lepiej w towarzystwie uchodzić za kretyna i siedzieć cicho, niż odezwać się choćby jednym słowem i rozwiać ostatnie wątpliwości"
CHŁOP 2014-10-19 09:23:17
"Nienajmądrzej" wg uorcyk - bo piszę prawdę.

Kto oprócz was ekologów zyskuje na waszych akcjach? Tylko obce kraje - Polska tylko ponosi straty ( zakaz uboju ryt, hodowla zwierząt futerkowych - zakaz, Rozpuda i in). Teraz macie zakusy na konie, akcja w MO to początek zakazu uboju koni. Jak jeszcze trochę wam pozwolimy zniszczycie Polską gospodarkę i rolnictwo do reszty. Wg wyliczen specjalistów wasze organizacje ekologów przynoszą straty Polsce wielokrotnie większe niż sankcje Putina.
cyklista 2014-10-19 09:09:46
Otyła, a ty ciągle wracasz do tematu kasy. Chciwe babsko z ciebie.
uorcyk 2014-10-19 08:55:03
@Kaldes a z czego ty zyjesz??
Chłop to i nie dziwota ze nienajmadrzej pisze :P
Tadek 2014-10-19 08:35:46
a propòs - krakowskie dorożki, dużo lżejsze od wozów z Morskiego, zabierają max chyba 8 osób razem z tymi na koźle i też są ciągnięte przez dwa koniec swojej pracy dookoła pomnika Mickiewicza.
Kto wpadł na pomysł tych cholernych fasiągów? Przecież napewno nie wozacy.
CHŁOP 2014-10-19 07:53:41
Oj. Patrząc na stopień zajadłości to "obrońcy zwierząt" muszą na tym zarabiać znacznie więcej. I to ze źródeł, które zyskają na stratach Polaków.
Na zakazie uboju rytualnego Polska traci 1,5 mld/rok - zyskują Niemcy i zachód. Na zakazie koni do MO stracą lokalne Polskie grupy pracowników zyskają firmy meleksiarskie z obcym kapitałem - pieniądze zasilą znów bogaty zachód.
Dlaczego na zachodzie nie ma takich akcji?. Tam dbają o swoją kieszeń
uorcyk 2014-10-19 03:49:47
cyt : w przypadku zastąpienia koni meleksami, fiakrzy oraz hodowcy koni, weterynarze, rymarze, podkuwacze stracą źródło utrzymania" i te srodowiska sie bronią.
Nawet nie wiecie jaka kasę dzieki np. badaniom uzyskuja fachowcy od badań...
CHŁOP 2014-10-18 23:54:41
Te wykresy to brednie wymyślone przez tępych pseudonaukowców oderwanych od rzeczywistości. Prof Kolstryng wybitny hipolog stwierdził, że konie nie są przeciążane i taka jest prawda.
Kaldes 2014-10-18 23:54:00
Tak, tylko że akurat lobby melexowe nie jest zainteresowane przejmowaniem "interesu" w polu na stromych górkach, więc nie zamierza sponsorować Czerskiej, Wyszyńskiego i im podobnych nierobów. Z kolei "Wielka Pardubicka" nie pozwoli sobie na to, żeby ta banda nieudaczników życiowych przejęła ich dochody, dlatego zieloni, którzy z hodowlą koni nigdy nie mieli nic wspólnego, mocni są tylko w Morskim Oku. Zgadza się Czerska? Nadal nie wykazałaś, z czego żyjesz cały rok, oprócz tego, co użebrasz jako OPP, no i oczywiście z wiadomego sponsoringu! A może to właśnie wystarcza, na dostatnie życie, kupowanie ciepłych wędlinek w Szymonku, wożenie samochodem psów pod Zakopanem, i zaglądanie koniom pod ogony!
jahu 2014-10-18 23:21:48
Uważam że żeby dyskusja była obiektywna należało by zrobić badania koniom pracującym w polu na stromych górkach i wówczas porównać z wykresami z Morskiego Oka
CHŁOP 2014-10-18 22:09:53
Czerska ze swą tuszą sama nie doczłapie sIę do MO. Co tu mówić o homoncie.
Niech się weźmie za normalną robotę a nie zabiera czas w telewizji i gazecie głupotami.
Kaldes 2014-10-18 22:08:18
Jesteś pewny, żebraku, że "nie tylko" piszemy osobno? ha ha !!!
Abeto 2014-10-18 21:56:18
Cytuje Kaldusia,"Pseudonim: Kaldes 2014-10-18 21:39:49
Ja też mam filmy, na których widać pijane kobiety"
Czyli nie tylko robisz zdjęcia(typ i model do naszej wiadomości) ale i kręcisz filmy? Że też Ci się chce ślęczeć na balkonie i nawijać głupoty na Nikona,ech TeBeS,TeBeS.
Kaldes 2014-10-18 21:45:38
"Jakie argumenty przeciwko czteroosobowym dorożkom z zaprzęgami dwukonnymi mogą mieć obrońcy koni ?"
Koni, nie rżnij większej kretynki, niż nią jesteś w rzeczywistości. Załóż sobie homonto na kark, zaprzęgnij się do pustej czteroosobowej bryczki i sprubój ją zaciągnąć z Palenicy na Włosienicę. Wtedy się przekonasz, jak to jest ciągnąć bryczkę pod górę!!
Kaldes 2014-10-18 21:39:49
Ja też mam filmy, na których widać pijane kobiety kierujące samochodami. Wniosek z tego, że Czerska też jeździ pijana. Ba, mam nawet filmy, na których obrończynie zwierząt i członkinie TOnZ znęcają się nad zwierzętami. Wniosek: Czerska znęca się nad zwierzętami!!!
CHŁOP 2014-10-18 19:45:51
Pani Prezes ekologów guzik się zna i tylko robi wokół siebie otoczkę znawcy.
Ciekawe czy choć raz powoziła w życiu. A tych ekologów powinno się wsadzić za kraty za szpiegostwo i sabotaż Polski. Po blokadzie uboju rytualnego - straty 1,5 mld teraz chcą kolejnych strat. Ratujmy Polskę
uorcyk 2014-10-18 18:48:33
na glupie posty niektorych osob w ogole nie bede odpowiadac - to mała rowniez do ciebie
uorcyk 2014-10-18 18:46:23
@asz: twoja retoryka ( relatywizowanie) jako zywo przypomina ostatnie ataki niektorych osob z mediów, zreszta inspirowane przez osoby zainteresowane finansiowo tematyka koni z MO
uorcyk 2014-10-18 18:44:35
@asz: nie napisalam, ze przy KAZDEJ orce ma gorzej; zalezy od tego gdzie ta orka sie odbywa a co do klusu- masz ogolnikową wiedzę..My mamy filmy gdzie klus odbywa sie nawet na tyh najstromszych czterech zakretach..
czopek 2014-10-18 17:45:15
Pani też nie rozumie o co chodzi z tą turystyką tatrzańską. Tam powinno się tylko chodzić i ani konie ani melexy nie powinny tam jeździć. Droga powinna być własnością TPN i Dyrektor nie powinien mieć nic do powiedzenia, bo w statucie Parku byłby zapis, że Narodowy Park jest Święty.
koniczyna 2014-10-18 12:24:35
trzy pytania:

Jakie argumenty przeciwko czteroosobowym dorożkom z zaprzęgami dwukonnymi może mieć TPN ?

Jakie argumenty przeciwko czteroosobowym dorożkom z zaprzęgami dwukonnymi mogą mieć wozacy ?

Jakie argumenty przeciwko czteroosobowym dorożkom z zaprzęgami dwukonnymi mogą mieć obrońcy koni ?
asz 2014-10-18 12:06:56
@uorcyk Dzięki za przyznanie że koń przy orce ma gorzej, nikt kłusem za nim nie biegnie, ale na drodze do M.Oka o ile widzę kłus to sporadycznie i to przy zjazdach. Co do reszty pytań to widzę brak odpowiedzi morze trzeba wybrać się do lasu zobaczyć jak tam konie są maltretowane przez toczące się z góry dłużyce, albo zrobić pikietę na Służewcu gdzie konie ledwo żywe kończą zawody. Tamte zacznijcie ratować. Tam się robi kasę, a konie są męczone dla przyjemności i ku uciesze gawiedzi.
Kaldes 2014-10-18 12:01:16
Może najpierw niech (Moralna) Pani Prezes INŻ. Beata Czerska wyliczy i przedstawi nam tutaj wykresy dotyczące rozkładu sił po płaski i na stromizmach w czasie, gdy wspina się po schodach na piętro do swoich piesków, żeby wypuścić je na balkon o powierzchni nie większej, niż wybieg dla myszoskoczków w krakowskim ZOO. Chętnie się dowiemy, jaki współczynnik tarcia występuje, gdy po równi pochyłej stąpa masa równa połowie wagi dorodnego, dobrze zbudowanego konia pociągowego. Czy schody to wszytko wytrzymują?
mała 2014-10-18 08:47:08
Pani Prezes INŻ. (Moralna) Beata Czerska,
proszę mi przypomnieć, jak od strony praktycznej wyglądają Pani działania jako Prezes TTOnZ?
Kaldes 2014-10-17 23:43:56
Nic Moralna Pani Prezes nam nie rzekła na temat, jak robienie siu wpywa na uciagu wyadtkowane przez konie. Tak na prostej, jak i na zakrętach, oczywiśćie z uwzględniewniem skretu w lewo, oraz w prawo. Oczywiście od strony zawietrznej, i tej drugiej też. Nie wyłączając rozkładu sił występujących na płaskim i na stromizmach. Jako niezorientowanym nie doradziła co mamy doczytać jeszcze.
uorcyk 2014-10-17 23:16:25
czytajac tresc komentarzy ; wychodzi kto nie ogarnia tematu i robi wycieczki ad personam ZAMIAST :P
uorcyk 2014-10-17 23:15:17
niezorientowanym doradzam doczytac jeszcze ustawe o ochronie zwierząt!
uorcyk 2014-10-17 23:14:26
@asz: niestety, niekoniecznie. Rozklad sił po plaskim jest inny a inny na stromiznach ( równia pochyła-fizyka). mimo ze przy orce wspolczynnik tarcia rosnie o ok 10 razy; zalezy od terenu ale umówmy się, oracz nie biegnie za kłusujacym koniem..
Fibi 2014-10-17 19:59:28
Uorcyk-Wiesz jakie ja ciężary dawniej nosiłam .. nie takie wykresy by wychodziły. :) Koniowi współczuję, ale niestety musi pracować, tak samo jak człowiek.
mała 2014-10-17 19:53:12
Dokładnie @cobra!
Taki rozgłos, tyle pustych, niepotrzebnych dyskusji.... brak słów! Czytając Pani komentarze, odnoszę czasem wrażenie, że Pani się dobrze bawi.
cobra 2014-10-17 19:28:58
To jest chore..czy ktoś mierzy siłę uciągu faceta z taczkami na budowie?Za...rdala ino dym,jak chce żyć!
asz 2014-10-17 19:09:28
Jak wygląda wykres przeciążenia konia który ciągnie pług (1 skiba), albo konia na wyścigach, no i takiego ciągnącego drzewo w lesie.
Wszystkie są bardziej przeciążone od tych w M. Oku.
Prawidłowy wykres będzie jak posadzimy konia na kanapie przed telewizorem.
uorcyk 2014-10-17 18:28:35
to ci jeszcze rzeknę, ze na zakretach siu uciagu wyadtkowane przez konie rosna do ok 20%, gdyby uwzglednic fakt, ze sila uciągu jest przykladana pod katem ( 17-22 stopni) do plaszczyzny drogi to masz kolejne ok 10% wiecej...a sanie....duze tez sa bardzo duzym obciazeniem , szczególnie przy zle utrzymanej drodze i niskiej temeperaturze ...
Fibi 2014-10-17 17:25:25
Uorcyk - Ja cały czas kapiszi, ino pojąć nie mogę. :)
ps
Tak serio całkowita likwidacja koni w MOku to zły pomysł, Na pewno spadłaby populacja koni, Pola/łąki nie skoszone, a ile paszy i owsa zjadają te zwierzęta. Wszyscy zarabiają na nich. Po za tym cała atrakcja pojechać koniem jak tym melexem. A, ja czym bym na wiosnę pojechała, ino koniusiem. :) pomyśl nad tym. :)
uorcyk 2014-10-17 16:47:57
@Fibi: serio pytam, czy juz kapiszi o co kaman z tymi przeciazeniami??
uorcyk 2014-10-17 16:47:03
BTW, na zebraniu starosta ( vice) wypowiadal sie o "przemęczeniu" koni , bedąc inzynierem.....
Fibi 2014-10-17 15:06:13
:D :D
Towar na wagę :) Ustalić wagowo ładowność wozu, postawić na Palenicy wagę załadunkową i woi do góry. :) :)
qaz 2014-10-17 14:43:49
@uorcyk - proponuję cenę biletu dostosować do wagi klienta. Kilogram - 0,60 zł.
uorcyk 2014-10-17 13:48:20
i jeszcze drobna uwaga: roznica masy pasazera o ok 20 kg oznacza ze dwa wykresy ( polozone obok siebie) odzwierciedlaja różnice obciazenia koni o 13*20=260 kg. WIdac wiec, ze zdejcie ok 200 kg z wozu ( 2 osoby) niewiele wnosi do sprawy końskiej ...
uorcyk 2014-10-17 13:42:44
@Jurajczyk: na fb Klaudynki Spadalskiej "spacerm do MO" jest relacja na zywo z tresci wypowiedzi , doczytaj, tam jest podana informacja ile poszlo w 2013 i 14 do rzezni koni ..
uorcyk 2014-10-17 12:37:42
bardzo przepraszam, ze szybko nie uzupełniłam tresci na blogu ale nie byam w stanie :)
Zebranie było bardzo wyczerpujące i nadal mam sporo zaległosci do odrobienia. Jurajczyk, poniewaz jestem w tej Radzie , nie moge teraz wyglaszac publicznie opinii na temat moich przekonań, ale mogę zapoznac opinie publiczną o istote sporu, co wnet uczynię :)
qaz 2014-10-17 10:42:13
@koniczyna - taki argument, że co kogoś obchodzi co ja robię. Tak jak było z "Płazówką" - najpierw sprzedać, wziąć kasę, a potem płakać, że nie została zachowana. Oczywistym jest, że konie muszą być w dobrym zdrowiu. Tylko dlaczego jedne raporty są be a drugie cacy ? Bo moja prawda jest najmojsza ?Gdzie leży prawda, a gdzie interes ?
Jurajczyk 2014-10-17 10:36:42
@uorcyk,zgodziłabyś się na dorożki?

Ale oczywiście bez podtekstów w stylu,że będą na tyle nieopłacalne dla fiakrów-utrzymanie,licencje i inne opłaty- że i tak w końcu konie zostaną wyrugowane z drogi do MOka bo finansowo się to nie bardzo domknie.
Jurajczyk 2014-10-17 10:32:35
Zapytaj tzw.ekologów....;) ;) ;)
koniczyna 2014-10-17 10:17:28
baba o jednym - chłop o drugim :)

żadnych meleksów - żadnego wspomagania elektrycznego (utopia)
wprowadzenie dorożek - tak - oczywiście ciągniętych przez KONIE !!!

pod koniec poprzedniego wpisu zadałam trzy pytania
spróbujesz odpowiedzieć ?

jak odpowiesz - albo ktokolwiek inny - będzie można przejść do kolejnych kroków uzgadniających akceptowane przez wszystkie strony rozwiązanie
Jurajczyk 2014-10-17 09:53:46
@koniczyna,tylko pozornie masz rację.Targetem są konie?Dlaczego?To bardzo proste.Nie każdy konie ma i dlatego nikt fiakrów "nie wykoleguje" jeśli konie będą tam nadal,bo oni konie mają.Natomiast doprowadzenie do likwidacji koni otworzy drogę np. firmom rodem z Krakowa czy Warszawy żeby źródło tego dochodu pod płaszczykiem konkurencyjności przejąć stosując jakieś pojazdy.Nie przypadkiem wątek tej "konkurencyjności" się w Internecie-kolokwialnie mówiąc- przewija.

Obojętnie czy rugowanie koni zacznie się stopniowo czy jednorazowo poszkodowanymi w pierwszej kolejności będą konie.Z wiadomych powodów bo chyba tłumaczyć tego już nie trzeba,a w drugiej kolejności fiakrzy i ich rodziny.W jakiejś części pójdą na garnuszek państwa choć będzie największym problemem dla miejscowości, gminy czy powiatu.

Tą "konkurencyjność" niejednokrotnie widzieliśmy już wcześniej w dużo większej skali przy przejmowaniu źródeł dochodów i firm,a które to z czasem zostały nazwane "wrogimi przejęciami". Nie widzisz tych analogii?

Ani Ci fiakrzy nie są tacy źli jak usilnie chcą ich przedstawić niektórzy,ani Ci ekolodzy nie są tacy dobrzy jakby się chcieli pokazać sami...
sp 2014-10-17 09:23:39
Animalsy, targety, czy jezyk polski jest tak biedny, ze musicie uzywac obcych slow?
No i te wykresy wytlumacza fijakrom gdzie jest problem. A teraz idz sie poloz bo jestes zmeczona, i ja sie nie moge doczekac na koniec Twojego reportarzu i nie moge spac jak czytam i widze te glupoty !
koniczyna 2014-10-17 07:56:13
Najistotniejsze w tym wszystkim jest zrozumienie gdzie leży "target" - ale "target" wozaków.
ich targetem jest utrzymanie status quo.
Pomysł z wozami wspomaganymi napędem elektrycznym jest bardzo dobry.
Ma jednak również wady, które w mojej opinii skutecznie storpedują lub będą przeciągać w nieskończoność jego wprowadzenie.
Jurajczyk - o co się zakładasz ?

Myślisz, że obrońcy zwierząt nie zaakceptowaliby czteroosobowych dorożek z zaprzęgami dwukonnymi?

Jakie argumenty przeciwko takim dorożkom może mieć TPN ?

Jakie argumenty przeciwko takim dorożkom mogą mieć wozacy ?

Jakie argumenty przeciwko takim dorożkom mogą mieć obrońcy koni ?
FanclubBeaty 2014-10-17 06:30:09
Nic już lepiej nie dopisuj kochana. wykresiki śliczne. Takie niebiesko czerwone jak w EEC. Zrób sobie może takie dla siebie.
Jurajczyk 2014-10-16 22:21:32
Najistotniejsze w tym wszystkim jest zrozumieniu gdzie leży "target". Istotą sporu jest to czy konie mają na drodze do MOka być czy zostaną całkowicie usunięte trafiając pod nóż.
Jurajczyk 2014-10-16 22:12:55
"Firma z Wielkopolski pomoże skonstruować "hybrydową dorożkę",
Gazeta Krakowska 2014.08.27...
mała 2014-10-16 21:23:58
Pani inżynier, jak tam samopoczucie, siły witalne wróciły?
Proszę pamiętać, że sztuką jest napisać tak, aby każdy zrozumiał, nie tylko wtajemniczeni inżynierowie!
cyklista 2014-10-16 21:08:16
Beaciu, z ciebie taki inżynier jak z mojego k..... młotek.
rob 2014-10-16 20:38:16
A ja bym dał jurajczykowi akumlator na plecy taki np 110 A a wtyczkę w d ale byś dostał chłopie przyspieszenie hybrydowe żebyś choć się zatrzymoł na buli pod Rysami albo z tego rozpędu nie zatrzymoł się dopiero w Garmischpartenkirchen
Hanys 2014-10-16 19:40:22
Uorcyk dalej nie rozumiem co chcesz dopisać do tych wykresów.
One pokazują że faktycznie koń na tej trasie nie może pracować cały dzień bez przerwy!!! ale to nie znaczy że te konie są przeciążone!
To że ja mogę chodzić z plecakiem 10kg cały dzień wcale nie wyklucza tego że nie przejdę godziny z plecakiem 20 kg.
Inna sprawa to pytanie dlaczego sądzisz że w kłusie koń ma większe przeciążenie niż w stępie? Jak dla mnie to w stępie po prostu te wykresy będą bardziej uśrednione, tzn. nie będzie gwałtownego wzrostu obciążenia na trudniejszych odcinkach. Ale też nie widzę problemu by wykonać taki pomiar w rzeczywistości. Tylko z takim nastawieniem do sprawy to wątpię że ktoś zgodzi się na wasze eksperymenty ;)
koniczyna 2014-10-16 19:31:45
"ziolonym kolorem..."
"wiekcej niż jeden..."
Już Uorcyk wrósł w góralszczyznę...
Juź-ci uona nie nasa ... :(

:D:D:D
koniczyna 2014-10-16 19:29:07
Uorcyku - ;)
hawrański 2014-10-16 19:08:22
Uorcyk , brakuje mi dwóch rzeczy : przyspieszenia ziemskiego i współczynnika oporu toczenia !!!! . Kiedyś w tym temacie Byłaś genialna....
Jurajczyk 2014-10-16 13:19:46
Czasem widząc różne akcje "proekologiczne" czy "prozwierzęce" zastanawiam się jak można je nazywać z użyciem przedrostka pro skoro skutki bywają odwrotne czy wręcz anty?...
Jurajczyk 2014-10-16 12:53:56
@uorcyk,czytaj ze zrozumieniem.

Co Ci przeszkadza w możliwości zastosowania np.rozwiązania hybrydowego?

Dlaczego tak koniecznie chcecie wysłać konie na rzeź?-przecież nie jesteście im wszystkim zapewnić utrzymania do końca ich dni.

Czy ktoś-nie napisałem konkretnie kto więc nie pisz bzdur-chciałby przejąć dochody fiakrów to nasuwa się samo z kilku względów.Wystarczy poczytać co pisze się w Internecie na temat tych dochodów, rzekomej konkurencji itp tylko dlaczego jedynym sposobem na to wszystko jest usunięcie koni?...

@uorcyk,akurat koniom najmniej będzie do śmiechu jakby zostały z drogi do MOka usunięte...
uorcyk 2014-10-16 12:41:09
@Jurajczyk: koń by sie usmiał- TAK od zawsze chcialam byc fiakrem :P
uorcyk 2014-10-16 12:39:47
nie wiesz wszystkiego a ja nie jestem upowazniona do informowania o wszystkim wszystkich, drogi Jurajku.

Zuwaz jeszcze ze to sa tylko oszacowania wynikajace z uproszczonego modelu i dla jazdy na wprost i stepa; w kłusie robi sie znacznie gorzej..
cyt: Warunki w jakich pracują konie są monitorowane,a oba ostatnie przypadki śmierci koni to przypadki nagłe...
A kto ci nagadał bzdur o monitorowanych warunkach pracy?? skad wiesz, ile ich padło ?
uorcyk 2014-10-16 12:38:27
nie wiesz wszystkiego a ja nie jestem upowazniona do informowania o wszystkim wszystkich, drogi Jurajku.

Zuwaz jeszcze ze to sa tylko oszacowania wynikajace z uproszczonego modelu i dla jazdy na wprost i stepa; w kłusie robi sie znacznie gorzej..
Jurajczyk 2014-10-16 12:28:25
@uorcyk,brakuje tu najważniejszego wykresu jeśli idzie o konie...Oś pozioma czas, oś pionowa śmiertelność koni.I o ile do teraz śmiertelność była jednostkowa to poczynając od punktu krytycznego-usunięcie koni z drogi do MOka-linia czy słupek gwałtownie rośnie do wielkości ok 300 sztuk...

To mnie właśnie razi.Dla mnie to obłuda bo jeśli takie działania jakie się proponuje przyniosły by skutek to tych zwierząt już nie będzie,wyślecie je pod nóż.Warunki w jakich pracują konie są monitorowane,a oba ostatnie przypadki śmierci koni to przypadki nagłe.

Teraz najważniejsze...Dlaczego zatem nie iść drogą kompromisową i np. zainwestować w elektryczne wspomaganie osi fasiągów, które częściowo odciążą konie?Wówczas konie przetrwają,polepszą się ich warunki pracy,a fiakrzy będą nadal mogli utrzymać swoje rodziny.To rozwiązanie byłoby najrozsądniejszym w całej tej sytuacji.Skąd taki opór dla zastosowania tzw. rozwiązania hybrydowego?

Ale może nie o dobro koni tu wcale chodzi?Może niektórym chodzi o przejęcie dochodów z takich usług?
uorcyk 2014-10-16 03:37:27
nie, nie o humor tutaj chodzi; zreszta, to ttylko ramowy wpis, w dzien go troszke przeobię, natomiast co do badan to ... tez sie odniosę , ile z tych badań jest pozytku koniom ...
mała 2014-10-15 22:56:26
Początek wpisu zapowiada, że będzie to napisane z humorem, tak?
Pani Beato, właśnie "o co chodzi z tymi końmi z Morskiego Oka"?
Dzisiaj słyszałam, chyba w "Kronice" wypowiedź profesora (bodajże z U. Lubelskiego), powiedział on, że: "konie z Morskiego Oka badane przed sezonem, czuły się dobrze, nawet ZA DOBRZE", czyli praca w MO jest dla koni jak najbardziej wskazana, aby wyrównać, obniżyć poziom samopoczucia.
  • PRACA | szukam
    KUCHARKA, POMOC KUCHENNA, SPRZĄTANIE. 796 358 958.
  • SPRZEDAŻ | zwierzęta
    SZCZENIAKI SHIH TZU. 730 519 594.
  • PRACA | dam
    Przyjmę Cieślę - budowa w Kluszkowcach Stawka do uzgodnienia Proszę dzwonić - 788 624 940. 788 624 940 aleksandra@tatrastyle.pl
    Tel.: 788
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA LOKAL NA PIZZERIĘ W ZAKOPANEM. 502 658 638
  • SPRZEDAŻ | różne
    SPRZEDAM SIANO W BALACH. 502 658 638
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA PLAC POD MAGAZYN. 502 658 638
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA HALE NA WARSZTAT SAMOCHODOWY, LAKIERNIĘ, PRALNIE, HURTOWNIĘ, MAGAZYN. 502 658 638
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, ŁAZIENKI, ZABUDOWY, ADAPTACJA PODDASZY, REMONTY, DOCIEPLENIA BUDYNKÓW, FASADY. 693 206 403.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, DOMY OD PODSTAW, POKRYCIA DACHOWE, SZALUNKI STROPOWE. 693 206 403.
  • USŁUGI | budowlane
    REMONTY I WYKOŃCZENIA. 660 079 941.
  • SPRZEDAŻ | budowlane
    DESKI ŚWIERKOWE, dł. 5 m, gr. 53 mm. DRZEWO OPAŁOWE BUK. 660 079 941.
  • USŁUGI | budowlane
    ADAPTACJA PODDASZY, OCIEPLENIA WEŁNĄ MINERALNĄ, SUFITY PODWIESZANE, ZABUDOWY GK, WYKOŃCZENIA WNĘTRZ. 660 079 941.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI MINIKOPARKĄ 2.5 TONY - 722 307 227.
  • SPRZEDAŻ | budowlane
    Sprzedam KANTÓWKĘ, KROKWIE, DESKI, GONTY i OPAŁ - 788 344 233.
  • USŁUGI | budowlane
    REMONTY I WYKOŃCZENIA WNĘTRZ KRÓTKIE TERMINY GWARANCJA NA WYKONANE ROBOTY. 602839607
    Tel.: 602839607
  • PRACA | dam
    PENSJONAT "Willa Park" W CENTRUM ZAKOPANEGO ZATRUDNI OSOBĘ DO SPRZĄTANIA I RZYGOTOWYWANIA ŚNIADAŃ. 509 578 689.
  • PRACA | dam
    Kucharz al'a carte- Restauracja Górska w Białce Tatrzańskiej Do uzupełnienia zespołu poszukujemy osoby na stanowisko: KUCHARZ. Oferta pracy dla kucharza z doświadczeniem zawodowym. Praca na stałe, bardzo dobre warunki pracy. Więcej informacji pod nr. 518 259 536 www.restauracjagorska.pl rest.gorska@gmail.com
    Tel.: 518 259 536
    E-mail: rest.gorska@gmail.com
    WWW: www.restauracjagorska.pl
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Zakopane - DOM na ulicy Grunwaldzkiej. 660 797 241
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Działka pow. 41ar do zabudowy położona w Lipnicy Wielkiej pod Babią Górą. 603071487, 609325040.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Las z drzewostanem pow. 41ar w Lipnicy Wielkiej 603071487, 609325040.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    APARTAMENT Za Strugiem, Zakopane - 607 506 428.
  • PRACA | dam
    Zatrudnię TYNKARZA I POMOCNIKA przy tynkach maszynowych. 730 39 73 01.
  • PRACA | dam
    Poszukujemy osób do pomalowania drewnianych balkonów w obiekcie turystycznym w Zakopanem. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 693 692 100. 693692100
    Tel.: 693692100
  • KUPNO
    SKUP STARYCH SPAWAREK. 536269912.
  • RÓŻNE
    OBWOŹNY SKUP ZŁOMU - dojazd do klienta. 536269912.
  • USŁUGI | inne
    PROFESJONALNA WYCINKA DRZEW, GAŁĘZI Z PODNOŚNIKA I Z UŻYCIEM LINY. 889 105 476
  • USŁUGI | budowlane
    FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371.
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO. 882080371.
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO, ELEWACJE, OGRODZENIA - WSZYSTKO Z KAMIENIA. 509 169 590.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI BLACHARSKO-DEKARSKIE, KRYCIE I PRZEKRYCIA DACHÓW, KOMINY, BALKONY, RYNNY, GZYMSY, FASADY. 889 388 484.
  • USŁUGI | inne
    WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    POLE - 1.6 HA i 42 AR. 505 429 375.
  • NAUKA
    NATIVE SPEAKER - JĘZYK ANGIELSKI - nauka face to face lub online, PRZYGOTOWANIE DO MATURY - Zakopane, okolice - 605 069 173
  • USŁUGI | budowlane
    TYNKI MASZYNOWE. 604 857 880.
  • USŁUGI | budowlane
    MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325.
  • USŁUGI | budowlane
    OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
2024-04-19 22:00 Na tatrzańskich szlakach panuje prawdziwa zima, dojście do schronisk to wyzwanie 2024-04-19 21:00 Hulajnogi wróciły. Pamiętacie zasady jakie obowiązują użytkowników? 2024-04-19 20:17 Voucher z debaty dla Marysi Białońskiej 2024-04-19 20:00 Pokaz mody ekologiczne EKO JA, EKO TY 2024-04-19 19:00 Bajkowe klimaty na szlaku, było pięknie, pusto i całkiem sporo świeżego śniegu 2024-04-19 18:00 Nie jestem żadną deweloperką, nikomu żadnych widoków z Krupówek nie zasłaniam 27 2024-04-19 17:00 Dlaczego urząd miasta chroni skazaną naczelnik? 11 2024-04-19 16:23 Czym jest wirtualne biuro? 2024-04-19 16:17 Kto dokonuje napraw wind? 2024-04-19 16:00 Ocieplenia w prognozach nie widać 2 2024-04-19 15:00 Młodzież zapobiega pożarom - eliminacje powiatowe OTWP w Nowym Targu za nami 2024-04-19 14:00 Wiemy jaka kara spotkała kobietę, która wczoraj wjechała między kolejowe rogatki! 7 2024-04-19 13:00 Zaginęła 72-letnia Janina Czaicka 2024-04-19 11:00 Agnieszka Nowak-Gąsienica kontra Łukasz Filipowicz czyli debata w Kinie Giewont (WIDEO) 31 2024-04-19 10:30 OZE i termomodernizacja - to połaczenie się opłaca! 2024-04-19 10:00 Uczniowie z Kowańca z wizytą w Radevormwald 2024-04-19 09:00 Autystyczne dzieci bez swego przedszkola? Burmistrz jednak obiecuje pieniądze 2 2024-04-19 09:00 Innowacyjne podejście do fotowoltaiki 2024-04-19 07:59 Zakopane w białej szacie, na Kasprowym Wierchu minus dziesięć stopni 2024-04-18 21:45 Leśniczy z Morskiego Oka ostrzega (WIDEO) 2024-04-18 21:02 Przyszli studenci sprawdzali jak to jest na ANS 2024-04-18 20:00 Rabka ci wszystko wybaczy, nawet plagę egipską w kolorze blond 9 2024-04-18 18:00 Debata z kandydatami na burmistrza Zakopanego (ZDJĘCIA, WIDEO) 86 2024-04-18 17:00 Pienińscy flisacy uroczyście otwierają sezon flisacki 2 2024-04-18 16:27 Kładą asfalt na drodze w Kuźnicach (WIDEO) 3 2024-04-18 16:20 Płytki klinkierowe na elewacje - dlaczego warto je wybrać? 2024-04-18 16:00 Kawałek skały uszkodził figurę Matki Boskiej Fatimskiej w Pieninach 2 2024-04-18 15:15 Anna Tybor kolejny raz w Himalajach zjeżdża na nartach z ośmiotysięczników 2 2024-04-18 14:35 O włos od tragedii na przejeździe kolejowym w Nowym Targu 8 2024-04-18 14:30 Pieśń o Jaśku zbójniku 2024-04-18 14:00 Utrudnienia też na ul. Makuszyńskiego w Zakopanem 2024-04-18 13:00 Zapraszamy na debatę kandydatów na burmistrza Zakopanego. Przygotowania trwają (WIDEO) 2024-04-18 12:24 Akcja szczepienia lisów 2024-04-18 12:08 Kiedy warto zdecydować się na ogrodzenie panelowe? 2024-04-18 12:03 Poranny śnieg w Zakopanem (WIDEO) 2024-04-18 11:08 Najciekawsze gadżety dla firm - Nr 4 cię zaskoczy! 2024-04-18 11:04 Poznaj możliwości kosiarek akumulatorowych Kärcher 2024-04-18 11:00 Jestem z miasta, to widać - przekonuje kandydat na burmistrza (WIDEO) 8 2024-04-18 10:00 Kolejna akcja pomocy pogorzelcom z Chabówki 2024-04-18 09:30 Ten film tętni muzyką Amy Winehouse. Mamy dla Was bilety 2024-04-18 09:30 Chloe Gong wraca do Szanghaju. Finał dylogii o Lady Fortune. Mamy dla Was książki 2024-04-18 09:09 Czy ktoś widział Maksia? 2024-04-18 09:01 Wichrówka pełna tajemnic (WIDEO) 2024-04-18 08:30 Wiosenne wianki w Zawoi 2024-04-18 08:00 Dlaczego Urząd Miasta chroni skazaną naczelnik 9 2024-04-17 22:27 Kocha Tatry, teraz potrzebuje Waszej pomocy 2024-04-17 21:41 Piękne widoki i niesamowity podjazd rowerowy. Z tego słynie Gliczarów (WIDEO) 2024-04-17 21:12 Debata przed drugą turą wyborów w Zakopanem 19 2024-04-17 21:00 Dziadek wiedział, że będę lotnikiem 2024-04-17 20:26 Góralscy studenci mogą starać się o stypendium
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2024-04-19 21:32 1. Zdjecie pokazuje, ze ten budynek zaslanie niemal wszystko. Jest rozwiazanie calej tej sytuacji : zrobic dyskretne zaslony w gornej kondygnacji, gdzie dostep beda mieli tylko wybrancy PO okazaniu odpowiednich referencji. Dyskrecja zapewniona, satysfakcja rowniez. Parter zas ...jak parter, dostepny dla wszystkich szaraczkow. Tak to agencja Radosni usmiechnieci rozpocznie swoja owocna dzialalnosc. Ps. Antybiotyki na wlasny rachunek. 2024-04-19 21:24 2. Czy w zakresie obowiązków urzędników jest wieszanie banerów wyborczych kandydatki? Bo byli tacy urzędowi "chronieni" pupile, którzy wieszali bez pytania plakaty gdzie popadnie. 2024-04-19 21:23 3. Końcówka debaty najlepsza.jak Filipowicz daje obrazek i bon Pani Agnieszce i na namawia go do tego Bryjak , tym pokazaliście swoją obłudę. 2024-04-19 21:18 4. Ludzie, ja nie twierdzę że p.Nowak super, ale błagam was nie głosujcie na p.Filipowicza, nie ma konkretnego kandydata, ale p.Nowak przynajmniej zna urząd, a ten wpuści swoich załatwią co mają załatwić, resztę nic. W kasie zero, jaka obwodnica, jaka kolejka nad miastem, ludzie 50 cm na chodnik nie chcą dać co dopiero na obwodnicę i podpory. Tyle się zmieni że ten kto ma załatwić sobie coś z nich to załatwi... 2024-04-19 21:10 5. Uwielbiam tę mentalność Kalego: jak sąsiad się buduje zgodnie z prawem to jest to paskudny deweloper, ale jak ja chce się wybudować to sąsiadom nic do tego. A potem najlepiej sprzedać działkę faktycznemu deweloperowi z Warszawy za miliony $$$$ ;DDDD 2024-04-19 21:09 6. Ej marys marys nadmuchałaś se w łogiyń Tak jak lubis Jesce ci podziynkujom ci co ich bronis dlo załatwiono pod siy 2024-04-19 21:02 7. A co to pani dała za stare zdjęcia ,przecież to nowe jest o 5 większe (conajmniej ) Nie wstyd pani tak kłamać 2024-04-19 21:01 8. Na kogoś kto udaje że nie jest w PiS a wcześniej był zagorzałym zwolennikiem tej parti mówimy Nie. Pani Agnieszko proszę się nie wybielać gdyż jest pani w PiS bo nigdy by pani nie została vice burmistrzem 9 lat temu. Gdy fotel obejmował kandydat z PiS. 2024-04-19 20:59 9. W urzędzie jest kilku naczelników z wątpliwą reputacją, którzy są chronieni przez panią burmistrz 2024-04-19 20:50 10. co wy kuźwa oszołomy o tym płaceniu za drogę? ci, co te bzdury piszą, to nie widzieli tego miejsca nigdy! przecież ta działka ma dostęp bezpośredni dostęp do ulicy i to z dwóch stron
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama
Polecamy

FILMY TP


REKLAMA


Pożegnania