2009-04-23 07:31:57
Zakopiańska księga projektów upadłych
Trolejbusy, napowietrzne gondole, tunele, superszybka kolej – co pewien czas w historii Zakopanego pojawiają się rewolucyjne pomysły rozwiązania problemów komunikacyjnych. Wszystkie łączy jedno: wywołują burzę dyskusji, a później umierają tak samo szybko, jak się pojawiają. Końca korków pod Giewontem tymczasem nie widać.
Niestety, lata mijają, a szosa z Nowego Targu do Zakopanego wciąż wygląda tak samo. Przybywa tylko samochodów, które w stolicy Tatr w szczycie sezonu kompletnie paraliżują miasto. Okazuje się, że już pięćdziesiąt lat temu, gdy samochodów było pewnie pięćdziesiąt razy mniej, pojawiali się wizjonerzy, którzy chcieli zrewolucjonizować poruszanie się po Zakopanem.
Największym z nich był z pewnością zapomniany po latach inż. Zbigniew Schneigert. Ten urodzony lwowiak był pierwszym po wojnie (1945-1950) dyrektorem Polskich Kolei Linowych. Zasłynął jednak futurystycznymi, jak na te czasy projektami kolei. Jego pomysł budowy kolei jednoszynowej z Podczerwonego, przez Zakopane, Poronin, Łysą Polanę, do Tatrzańskiej Łomnicy powstał nawet z pomocą ówczesnych – czechosłowackich – naukowców. Niestety, w okolicach Tatr słynną kolejkę, łączącą kilka miejscowości i świetnie zdającą egzamin do dziś, mają tylko Słowacy.
Inżynier Schneigert był też twórcą rewolucyjnych pomysłów, które miały usprawnić przejazd przez samo Zakopane. Przewidując jakby rozrastającą się zabudowę i widząc trudne pod względem topograficznym położenie Zakopanego, wymyślił inżynier Schneigert kolejkę linową poprowadzoną z okolic dworca PKP nad brzegiem potoku Bystra do samych Kuźnic. Miała to być ekologiczna, zasilana elektrycznością maszyneria. Niestety, jak wiele innych pomysłów inżyniera, nigdy nie wyszedł on poza projektową deskę.
Trolejbus przez ulice mknie
Nie był to zresztą jedyny pomysł tego skromnego inżyniera-wizjonera. Jak napisał w swoich wspomnieniach Maciej Pinkwart, Zbigniew Schneigert forsował również ideę wprowadzenia w Zakopanem linii… trolejbusowych. O tym projekcie zupełnie na serio debatowały ówczesne władze. Przykład szedł z zaprzyjaźnionego ZSRR, gdzie na Ukrainie, na trasie Symferopol – Jałta działa najdłuższa na świecie, licząca prawie 90 kilometrów linia trolejbusów. Zakopane jednak ze względu na swój górzysty i mroźny charakter akurat na trolejbusową stolicę Polski niezbyt się nadawało. Gdybyśmy zamienili się położeniem z nadmorską Gdynią, gdzie trolejbusy działają bez zarzutu, być może połączenie tramwaju z autobusem zdałoby egzamin.
Gdy w latach 70. i 80. do Zakopanego zaczęło przyjeżdżać coraz więcej samochodów, pojawił się kolejny rewolucyjny i nigdy nie zrealizowany projekt – parkingów zaporowych. Zbudowane przed wjazdem do miasta, obowiązkowe dla turystów, wymagały jednak stworzenia sprawnej sieci miejskiej komunikacji w samym Zakopanem. To nie udało się do dziś, a najlepiej sprawdzić to, stając na którymkolwiek zakopiańskim przystanku w oczekiwaniu na busa, którego godzina przyjazdu znajduje się na rozkładzie jazdy często chyba tylko ze względu na formalne nakazy.
Co pewien czasu, jak grom z jasnego nieba, całą opinię publiczną rozgrzewają pomysły supernowoczesnych, superszybkich i supernierealnych kolei, łączących Kraków z Zakopanem. Najbardziej baśniowy był plan budowy metra poprowadzonego w tunelu spod Wawelu pod Tatry. Jazda tą machiną miała zajmować mniej, niż kwadrans. Według pojawiających się w 2005 roku informacji, szwajcarska firma Swissmetro Group była zainteresowana realizacją swoich pomysłów właśnie w Polsce. W tunelu wykopanym 50 metrów pod ziemią panować miała częściowa próżnia, a podziemny pociąg miał pędzić z maksymalną prędkością 500 km na godz. i zabierać każdorazowo około dwustu osób. Projekt ten był jednak tak mocno futurystyczny, że do tej pory nie zaczęła go realizować nawet Szwajcaria.
Wiercenie tuneli – o czym pisaliśmy niedawno – to ostatnio jeden z ulubionych tematów od Tatrami. Pierwszy raz pojawił się on w 2002 roku, gdy w Karczmie Nosalowy Dwór spotkali się ówcześni włodarze miasta, biznesmeni, politycy. Przedstawiono wówczas rewolucyjny projekt „Trzy Doliny”. Głównym jego propagatorem był słynny narciarz Andrzej Bachleda „Ałuś”. Centrum „Trzech Dolin” miało być zlokalizowane na Rówienkach Kondrackich w Tatrach. Projekt zakładał budowę nowych wyciągów, tras na Kasprowym Wierchu. Na Rówienki miała wywozić narciarzy i turystów naziemna kolej, tu też znajdowałby się początek tunelu o długości przeszło trzech kilometrów, którego drugi koniec wychodziłby po słowackiej stronie, w Dolinie Cichej.
Pomysł ten do tej pory przyprawia ekologów o zawrót głowy. O „Kolorowy zawrót głowy” postarał się dla nich redaktor Zielonacki, proponując w swoim programie telewizyjnym zabudowanie wyciągami i trasami narciarskimi północnych stoków Krokwi.
„Trzy Doliny” pozostały jak na razie wytworem czysto wirtualnym, a Polskim Kolejom Linowych po modernizacji kolejek na Gąsienicowej i Kasprowym powinno najbardziej zależeć na przebudowie archaicznej kolejki w Kotle Gąsienicowym.
MISTER piękny na papierze
Ostatnim i nie tak dawnym pomysłem, który spotkał się nawet ze wstępnym zainteresowaniem zakopiańskich radnych, był MISTER, czyli Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno-Rolkowego autorstwa inżyniera Olgierda Mikoszy. Polega on w skrócie na przemieszczaniu się po mieście w małych wagonikach, zawieszonych na szynie kilka metrów nad powierzchnią ziemi. Jak przekonywał Olgierd Mikosza, do budowy systemu nie jest potrzebna wielka, ciężka infrastruktura. Szyna byłaby podwieszona na słupach przypominających latarnie, a jazda w kilkuosobowych wagonikach odbywałaby się z prędkością 40 km na godz. Prawie jak w filmach science-fiction, wsiadając do wagonika, wybieralibyśmy, dokąd chcemy jechać, a wagonik zawoziłby nas tam i odstawiał na specjalną bocznicę.
Na pomysł ten Mikosza, który zwiedził wcześniej pół świata, wpadł, stojąc w korkach na ośmiopasmowej autostradzie w USA. Jego zdaniem jest to projekt wielokrotnie tańszy, niż chociażby budowa metra w Warszawie. Za te same pieniądze, zamiast 20 kilometrów, otrzymujemy sieć o długości 250 kilometrów. Pierwsza nitka, podobnie jak w prezentowanym pół wieku temu projekcie inżyniera Schneigerta, miała być poprowadzona wzdłuż potoku Bystra.
Inżynier Mikosza przestawił swoje pomysły radnym i na tym się skończyło. Zakopane tymczasem, ze swoimi zakorkowanymi, dziurawymi ulicami, wciąż nie ma praktycznie żadnego zorganizowanego miejskiego transportu na wysokim poziomie. W szczycie sezonu najlepszym i najszybszym środkiem transportu pozostają własne nogi. W tym roku doczekamy się za to pierwszej w historii naszego miasta ścieżki rowerowej spod skoczni do Oczka Wodnego. Na razie nie pozostaje nam więc nic innego, jak przebudzić się z futurystycznych snów o gondolach, tunelach i wsiąść na rower – przynajmniej wyjdzie nam to na zdrowie.
Paweł Pełka
zeppelin airships, hover scooters, railpod, etc.
kasa publiczna to studnia bez dna, można czerpać do woli.
Skad masz ta wartosc \"80% taniej niz rok temu\" ? koszty wytworzenia paneli nie spadaja w takim tempie, pozatym ilosc surowca jest rowniez ograniczona a ilosc energii potrzebna do wytworzenia jest rownie dosc wysoka. Jesli juz cena takiego panelu \"spadla\" to tylko ze wzgledu na doplaty od Panstwa (USA, Australia) o ile mi wiadomo w Polsce nie ma takich doplat ale moge sie mylic. Po drugie takie panele maja znikome zastosowanie w Polsce i Zakopanem z racji klimatu i krotkiego czasu dostepu do mocnego slonca (w skrocie piszac)
Z pojazdami na wode byloby tak samo jak z pojazdami na olej rzepakowy, farmerzy przestawili sie na produkcje rzepaku zabierajac zieme uprawna pod ten cel przez co spada ilosc produkowanej zywnosci ktora zarazem drozeje. Woda tez nie bierze sie z nikad, tez sa jej ograniczone zasoby zwlaszcza tej zdatnej do picia, powiesz oceany i odsalanie wody, ten proces rowniez potrzebuje ogromnej ilosci energii. A przyszlosc to nie elektryka tylko wynalezienie/znalezienie \"perpetum mobile\" odnawialnego, w miare ekologicznego ale efektywnego i taniego w pozyskaniu paliwa.
Elektryczna kolejka nie jest wcale taka ekologiczna, bo skad niby sie bierze prad do napedzania? z elektrowni weglowych bo takie sa najpopularniejsze w Polsce a te produkuja znaczne ilosci CO2 a juz nie wspone o ilosci energii potrzebnej do wyprodukowania takiej kolejki. Wiec jedynie rozwiazala by problemy komunikacyjne.
1. władza nie interesujące się nieruchomościami,
2. politycy nie będący restauratorami.
Pozdrawiam :>
kompletna klapa
-
PRACA | szukam
KUCHARKA, POMOC KUCHENNA, SPRZĄTANIE. 796 358 958. -
SPRZEDAŻ | zwierzęta
SZCZENIAKI SHIH TZU. 730 519 594. -
PRACA | dam
Przyjmę Cieślę - budowa w Kluszkowcach Stawka do uzgodnienia Proszę dzwonić - 788 624 940. 788 624 940 aleksandra@tatrastyle.pl
Tel.: 788 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA LOKAL NA PIZZERIĘ W ZAKOPANEM. 502 658 638 -
SPRZEDAŻ | różne
SPRZEDAM SIANO W BALACH. 502 658 638 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA PLAC POD MAGAZYN. 502 658 638 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA HALE NA WARSZTAT SAMOCHODOWY, LAKIERNIĘ, PRALNIE, HURTOWNIĘ, MAGAZYN. 502 658 638 -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, ŁAZIENKI, ZABUDOWY, ADAPTACJA PODDASZY, REMONTY, DOCIEPLENIA BUDYNKÓW, FASADY. 693 206 403. -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, DOMY OD PODSTAW, POKRYCIA DACHOWE, SZALUNKI STROPOWE. 693 206 403. -
USŁUGI | budowlane
REMONTY I WYKOŃCZENIA. 660 079 941. -
SPRZEDAŻ | budowlane
DESKI ŚWIERKOWE, dł. 5 m, gr. 53 mm. DRZEWO OPAŁOWE BUK. 660 079 941. -
USŁUGI | budowlane
ADAPTACJA PODDASZY, OCIEPLENIA WEŁNĄ MINERALNĄ, SUFITY PODWIESZANE, ZABUDOWY GK, WYKOŃCZENIA WNĘTRZ. 660 079 941. -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI MINIKOPARKĄ 2.5 TONY - 722 307 227. -
SPRZEDAŻ | budowlane
Sprzedam KANTÓWKĘ, KROKWIE, DESKI, GONTY i OPAŁ - 788 344 233. -
USŁUGI | budowlane
REMONTY I WYKOŃCZENIA WNĘTRZ KRÓTKIE TERMINY GWARANCJA NA WYKONANE ROBOTY. 602839607
Tel.: 602839607 -
PRACA | dam
PENSJONAT "Willa Park" W CENTRUM ZAKOPANEGO ZATRUDNI OSOBĘ DO SPRZĄTANIA I RZYGOTOWYWANIA ŚNIADAŃ. 509 578 689. -
PRACA | dam
Kucharz al'a carte- Restauracja Górska w Białce Tatrzańskiej Do uzupełnienia zespołu poszukujemy osoby na stanowisko: KUCHARZ. Oferta pracy dla kucharza z doświadczeniem zawodowym. Praca na stałe, bardzo dobre warunki pracy. Więcej informacji pod nr. 518 259 536 www.restauracjagorska.pl rest.gorska@gmail.com
Tel.: 518 259 536
E-mail: rest.gorska@gmail.com
WWW: www.restauracjagorska.pl -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Zakopane - DOM na ulicy Grunwaldzkiej. 660 797 241 -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Działka pow. 41ar do zabudowy położona w Lipnicy Wielkiej pod Babią Górą. 603071487, 609325040. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Las z drzewostanem pow. 41ar w Lipnicy Wielkiej 603071487, 609325040. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
APARTAMENT Za Strugiem, Zakopane - 607 506 428. -
PRACA | dam
Zatrudnię TYNKARZA I POMOCNIKA przy tynkach maszynowych. 730 39 73 01. -
PRACA | dam
Poszukujemy osób do pomalowania drewnianych balkonów w obiekcie turystycznym w Zakopanem. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 693 692 100. 693692100
Tel.: 693692100 -
KUPNO
SKUP STARYCH SPAWAREK. 536269912. -
RÓŻNE
OBWOŹNY SKUP ZŁOMU - dojazd do klienta. 536269912. -
USŁUGI | inne
PROFESJONALNA WYCINKA DRZEW, GAŁĘZI Z PODNOŚNIKA I Z UŻYCIEM LINY. 889 105 476 -
USŁUGI | budowlane
FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
KAMIENIARSTWO. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
KAMIENIARSTWO, ELEWACJE, OGRODZENIA - WSZYSTKO Z KAMIENIA. 509 169 590. -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI BLACHARSKO-DEKARSKIE, KRYCIE I PRZEKRYCIA DACHÓW, KOMINY, BALKONY, RYNNY, GZYMSY, FASADY. 889 388 484. -
USŁUGI | inne
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
POLE - 1.6 HA i 42 AR. 505 429 375. -
NAUKA
NATIVE SPEAKER - JĘZYK ANGIELSKI - nauka face to face lub online, PRZYGOTOWANIE DO MATURY - Zakopane, okolice - 605 069 173 -
USŁUGI | budowlane
TYNKI MASZYNOWE. 604 857 880. -
USŁUGI | budowlane
MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325. -
USŁUGI | budowlane
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
- Wszystkie komitety wyborcze, które wystawią listy w całej Polsce przedstawiły liderów list wyborczych. Poznaliśmy wszystkie nazwiska osób w okręgu 14 obejmującym powiaty Tatrzański, Nowotarski, Nowosądecki, Limanowski i Gorlicki.
- MÓJ ROZwój obejmuje też sprawy nowotarskie i próbę zrozumienia aktualnego tematu związanego z wyższą szkołą podhalańską.
-
- Ukraina, leżąc na pograniczu Rosji a zachodnimi państwami Europy, odzwierciedla swoją rozdartą naturę i podział w społeczeństwie. Połowa ludności mówi po rosyjsku jako swoim pierwszym języku, druga połowa po ukraińsku. Uprzemysłowione landy centrum, wschód i południe, są kulturalnie odzwierciedleniem ortodoksyjnych Rosjan. Niektóre części zachodnie były powiązane z Ukrainą dopiero po II wojnie światowej, historycznie mając inną kulturę.
- Animalsi wypowiadając sie na temat przeciążeń koni pracujących w zaprzęgach bazują na konkretnych, inżynierskich wyliczeniach.
- W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy zwiększoną presję ze strony rządów kilku krajów, które wspierają potężne grupy w sektorze prywatnym w celu nadzorowania mediów społecznych i alternatywnych źródeł informacji. Jest to wielopłaszczyznowy atak na naszą wolność, który już ograniczył rodzaje informacji, do których mają dostęp obywatele, a tym samym zawęża opcje polityczne, aby odpowiadały osobom sprawującym władzę.
- Patrząc z kosmosu, staje się jasne, że Ziemia jest prawdziwie żywą planetą, odmienną od każdego innego znanego świata w Układzie Słonecznym. Z kontynentami, płynnymi oceanami, pokrywami lodowymi, zmieniającymi się wzorami chmur i cienką, ale znaczącą atmosferą. Nasza planeta tętni życiem, zmieniając się z dnia na dzień i z sezonu na sezon. Bez atmosfery nasz świat byłby chłodniejszy o 33 ° C, co czyniłoby go niezdolnego do posiadania ciekłej wody na powierzchni.
- Mój ROZwój jest też pod wpływem kobiet. Jedną z nich jest Byron Katie, która wyjaśnia pojęcie arogancji
- Rada Europejska, czyli przywódcy 28 krajów członkowskich Unii, przedstawili po trzech dniach burzliwych obrad listę zaskakujących kandydatów na najważniejsze stanowiska w Brukseli. Po naradach, rówież Parlament Europejski wybrał swojego przewodniczącego na pierwszym posiedzeniu europarlamentarzystów.
- Zapraszamy wszystkich bardzo serdecznie na otwarte Spotkanie Konfederacji w Nowym Targu i Zakopanem!
- Według najnowszych danych pochodzących z Międzynarodowego Funduszu Walutowego Wenezuela ma najmniejszy na świecie wzrost gospodarczy, największą inflację i dziewiątą największą stopę bezrobocia. Wskaźnik śmiertelności niemowląt zwiększył się 100 krotnie w ciągu ostatnich czterech lat. Ich waluta straciła 99 procent swojej wartości od początku 2012 roku. To się nazywa całkowite załamanie społeczne i gospodarcze. I stało się to pomimo faktu, że Wenezuela ma największe na świecie rezerwy ropy naftowej.