Reklama

2016-04-10 15:13:55

Reklama

Zbudujmy system transportu publicznego na Podhalu   

Reklama

Uruchomienie pierwszej linii komunikacji miejskiej w Zakopanem powinno być początkiem budowy systemu transportu publicznego, obejmującego całe Podhale

Dzisiaj na ulice Zakopanego wyruszyły pierwsze w historii autobusy komunikacji miejskiej. To wspaniały dzień. W kampanii Pociąg-autobus-góry od samego początku przekonujemy, że Podhale potrzebuje zarówno sprawnego połączenia kolejowego z resztą Polski, jak i systemu lokalnej komunikacji autobusowej. Gratulacje należą się burmistrzowi i jego zastępcom, całej radzie miasta oraz urzędnikom. O tym, jak bardzo decyzja ta była wyczekiwane świadczy entuzjazm, z jakim nowe autobusy zostały przyjęte w mieście oraz w internecie. Pochwały płynęły też z Polski.

Nowe autobusy Solaris 8,9 wydają się idealne do obsługi mieszkańców poza sezonem turystycznym. Mieszczą około 50 osób. Są niskopodłogowe, dzięki czemu łatwo będzie do nich wsiadać osobom najstarszym i najmłodszym. Zawierają przestrzeń, gdzie bez problemu zmieści się wózek dziecięcy, wózek dla osób niepełnosprawnych, a nawet narty. Bez problemu przewieziemy psa, co w busach jest problemem.  Autobusy spełniają najwyższą normę emisji dla silników spalinowych – Euro 6 – co jest bardzo istotne w kontekście zmagań Zakopanego ze smogiem. Klimatyzację docenimy w upalne letnie dni. Podsumowując: z nowymi autobusami pod Giewont przyjechał nowy standard, który przekona wielu mieszkańców, że podróżowanie autobusem może być równie wygodne, jak prywatnym samochodem.

Początek drogi

Uruchomienie pierwszej linii to początek długiej drogi, której wynikiem powinno być powstanie systemu komunikacji publicznej, obejmującej całe Podhale. Choć dziś busy dojeżdżają do większości podhalańskich miejscowości, nie tworzą one spójnego systemu. Kiedy zapytamy właściciela pensjonatu w Kościelisku, którym busem można dojechać do Gliczarowa, ten najprawdopodobniej nie będzie umiał udzielić odpowiedzi, bo nikt nie przygotowuje nawet tak podstawowej rzeczy, jak schemat linii. A mógłby on wyglądać tak:

mapka&postulaty

Bardzo ważne jest zaplanowanie węzłów przesiadkowych. Po co puszczać bezpośrednie busy z Czarnej Góry czy Jurgowa do Zakopanego lub Nowego Targu, skoro można zaplanować wygodne przesiadki na większy autobus w Bukowinie? Konieczna będzie również integracja komunikacji autobusowej z kolejową. Obecnie kolej na Podhalu nie odgrywa żadnej roli, ale można w prosty sposób to zmienić. Niezależnie od dużych inwestycji, takich jak wyczekiwana budowa linii Podłęże-Piekiełko, która połączy Podhale z resztą Polski, należy dążyć do uruchomienia szynobusu jeżdżącego co 30 minut w sezonie turystycznym i co 60 minut poza sezonem z Zakopanego do Rabki przez Nowy Targ. Odjazdy i przyjazdy takich pociągów powinny być rozkładowo skoordynowane z lokalną komunikacją autobusową. W praktyce oznaczałoby to, że po przyjeździe pociągu do Zakopanego, w ciągu 7 minut odjeżdżałyby autobusy i busy we wszystkich kierunkach. Podobne przesiadki można by zaplanować w Poroninie, Białym Dunajcu i oczywiście w Nowym Targu.

DSC_9907

Doskonale funkcjonujący system transportowy w Oslo umożliwia również przesiadki autobus-prom 

Stopniowe ulepszanie i cierpliwość

Budowa sprawnie działającego systemu transportowego jest zadaniem trudnym, czasochłonnym, wymagającym dużej cierpliwości. Nie da się stworzyć systemu, który od razu będzie działać idealnie. Zamiast tego konieczne będzie jego coroczne ulepszanie. O tym, jak bardzo złożony jest to proces niech świadczy, że szwajcarski Zurych, miasto dysponujące transportem, o jakim większość świata może jedynie pomarzyć, uruchomił w 2012 r. program o wymownej nazwie "Transport Miejski 2025".

Linie należy podzielić na turystyczne, obsługujące w sezonie olbrzymie liczby turystów oraz te dla mieszkańców, na których autobusy będą jeździć regularnie również poza sezonem. Nie wolno zrażać się początkową niską frekwencją. Ona będzie rosła stopniowo. Startujemy z bardzo niskiego poziomu; choć nie ma jeszcze dostępnych wyników badań, wątpię, by więcej niż 10% podróży na Podhalu czy w Zakopanem odbywało się komunikacją zbiorową. Nie zdziwi mnie, jeżeli przez pierwsze tygodnie mało osób będzie korzystać z zakopiańskiej linii miejskiej. Pierwsze wnioski co do jej popularności będzie można wyciągnąć dopiero po roku.

Niezwykle istotnym warunkiem powodzenia komunikacji będzie zapewnienie regularnych i łatwych do zapamiętania godzin kursów. Informacja, że np. z Krzeptówek i Cyrhli autobus odjeżdża zawsze o pełnej godzinie jest znacznie łatwiejsza do zapamiętania niż odjazdy o 7:22, 8:13, 9:01 itd. Do tego powinniśmy dążyć, nawet jeżeli oznaczałoby to, że autobusy będą jeździć trochę rzadziej.

Mało kto przesiądzie się z samochodu jeżeli jadąc z Kowańca w Nowym Targu na Krzeptówki w Zakopanem będzie musiał kupić oddzielny bilet na autobus miejski w Nowym Targu, oddzielny na pociąg do Zakopanego i oddzielny na autobus w Zakopanem. Konieczne jest stworzenie wspólnego biletu na wszystkie linie, a szansą na to jest powstająca Małopolska Karta Aglomeracyjna.

Najważniejsze cechy dobrze działającego transportu zbiorowego przedstawiliśmy na grafice:

mapka&postulaty

Koniec mitu o niewidzialnej ręce rynku

Wielu mieszkańców Podhala i turystów zrzuca winę na podhalańskich przewoźników za fatalny stan transportu. Nie można się z tym zgodzić. Celem każdego przedsiębiorcy jest zysk, a nie oferowanie usługi publicznej. Trudno się dziwić przewoźnikom, że ostatnie kursy z Zakopanego do Murzasichla są około 18:30, a w niedzielę przez cały dzień kursy można policzyć na palcach jednej ręki, kiedy nie otrzymują oni dotacji na niedochodowe kursy. Dotowanie jest jedyną szansą na stworzenie dobrze działającego systemu transportowego, który będzie jeździł również wtedy, kiedy pasażerów jest mniej, a w ramach którego przewoźnicy będą mogli zaplanować wieloletnią amortyzację zakupionych autobusów. Tak jest zarówno w wolnorynkowej Szwajcarii, skrajnie wolnorynkowej Estonii, jak i w bardziej socjalnej Szwecji. Bez dotacji otrzymujemy to, co doskonale znamy dziś na Podhalu: system działający w miarę dobrze tylko podczas sezonu turystycznego, zmuszający mieszkańców, których na to stać, do przesiadki do samochodu i wykluczający komunikacyjnie uboższych i najstarszych. Kiedy zapytałem Zofię Faron, sołtys Obidowej, dlaczego jej wieś dopłaca do funkcjonowania nowotarskiej linii autobusowej, odpowiedziała, że jest to sprawiedliwie wobec osób starszych, które przez całe życie płaciły podatki, a dla których linia jest jedyną szansą na samodzielne podróżowanie.

Warto podjąć konsultacje społeczne, w których władze samorządowe wraz z mieszkańcami, przedstawicielami podhalańskich przewoźników oraz organizacji pozarządowymi stworzą strategię rozwoju transportu zbiorowego. Bez jego zbudowania nadal będziemy mieć  korki, hałas, zanieczyszczone powietrze, problemy z parkowaniem, trawniki rozjeżdżane przez zaparkowane samochody, wypadki, a przede wszystkim komunikacyjne wykluczenie najstarszych, młodzieży oraz osób o niższych dochodach.

Wierzę, w prawdziwość słów legendarnego burmistrza Bogoty Enrique Peňalosy, który powiedział, że „Miasta rozwinięte to nie takie, w których biedni jeżdżą samochodem, ale takie, gdzie bogatsi korzystają z komunikacji publicznej”.

Piotr Manowiecki

PS: Serdecznie dziękuję panu Robertowi Chowańcowi i Andrzejowi Słodyczce za cenne rady podczas przygotowywania schematu linii.

Grafiki zostały wykonane w ramach projektu „Inkubator inicjatyw” stowarzyszenia Wartko. Autorka grafik: Anna Filipczak. Schemat jest autorskim projektem kampanii Pociąg-autobus-góry i nie musi wyrażać poglądów partnerów projektu „Inkubator inicjatyw", ani tym bardziej urzędu miasta Zakopane.


Zostań Patronem Tygodnika Podhalańskiego.

Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
janowski1 2016-05-24 21:44:47
Piękna idea ?
Tak , my społeczeństwo zbudujemy płacąc podatki a złodzieje później sprywatyzują - czytaj przekształcą w spółkę prawa handlowego tak jak wszystkie przedsiębiorstwa , albo zlikwidują - ha ha ha
Przy okazji na prace projektowe i przetargi stracimy połowę z faktycznej kwoty realizacji inwestycji rozsądnie prowadzonej Napasie się paru przydupasów władzy .
Ps. Przypomnijcie sobie reformę śmieciową , która polegała na administracyjnym przymusie likwidacji prywatnych firm tworzących konkurencję firmie Tesco . Teraz wszystkie odpady politycznej zadymy mają tam fuchy za nasze pieniądze .
Nie istniejąca firma " Tuś " wysprzątała wszystkie potoki , lasy i łąki zagospodarowując ponad 80 % odpadów - teraz reformę widać w potokach , na łąkach i w lasach , na dodatek cymbały z Tesco , nowe prywatne kosze na śmieci dewastują zmuszając nas do swojego monopolu .
Stały mieszkaniec 2016-04-28 16:30:13
Schemat nierealny do wykonania! To musiałby zrobić marszałek a marszałek nas olał. Pisząc taki materiał należałoby się zapoznać z przepisami prawa a nie robić ludziom wody z mózgu i snuć nierealnych wizji.
Statystyk 2016-04-24 19:45:58
Zacząć od linii dochodowych: Kuźnice, Chochołowska, Morskie Oko, Strążyska .
Zarabiając dudki można do zrealizować szybciej.
akb 2016-04-23 13:32:02
Dziękuję za poruszenie tematu! Bywam na Podhalu zimą i latem od 1952 roku, pamiętam komunikację z dawnych lat. Wiele by tu opowiadać, ale stan dzisiejszy oceniam jako bezsensowny, tragiczny. Proponuję popatrzeć jak to robią Słowacy. Dlaczego na stronie internetowej słowackiej komunikacji autobusowej można znaleźć tabele rozkładów jazdy WSZYSTKICH przewoźników w jednym miejscu, ściągnąć i wydrukować je sobie, a po polskiej stronie jest to niemożliwe? Może by na początek utworzyć stronę "Podhale - komunikacja zbiorowa" i tam publikować tabele?
Przez cały rok ze słowackiej strony na Łysą Polanę dojeżdżają przynajmniej cztery autobusy dziennie, dlaczego żaden z nich nie jest całorocznie skomunikowany polskimi autobusami/busami z Zakopanem i Nowym Targiem? Przecież wydając busom koncesje na tę latem niezwykle atrakcyjną trasę, można było w warunkach koncesyjnych zastrzec wymóg utrzymania całorocznej komunikacji!
Był kiedyś letni autobus N.Targ-Łysa Polana, wyjazd z N. Targu ok. 6:00, powrót z Łysej o 19:00. Rano ostatni pasażerowie mieli szansę wsiąść najdalej w Bukowinie T. Dolnej, a na autobus powrotny czekało zwykle trzy razy więcej chętnych, niż było miejsc. To była nierentowna linia, do likwidacji?
Proszę porównać, jak sensowne są połączenia na Słowacji, jak dogodne przesiadki (choć mają u mnie duży minus za likwidację połączenia Podspady - Szczyrbskie Pleso)!, jak się sprawdza "elektriczka", itd.
Temat ogromny, konieczny, niezbędne jest przywrócenie i sensowne powiązanie choćby szkieletowej komunikacji państwowej/samorządowej z busami. Życzę sukcesu!
akm990 2016-04-17 23:30:46
ja tam jak zawsze dodam , że najlepiej się sprawdzi w górskich terenach kolej gondolowa

http ://www.mist-er.eu/
rys 2016-04-15 23:24:03
mieszkaniec - kursy bezposrednie do miejscowosci popularnych. Powinny sie "zazebiac" (petle) , gdzie mozna sie przesias chcac jechac w innym kierunku.
MIESZKANIEC 123 2016-04-15 22:51:09
tak , w Białce Tatrzańskiej , już po trzecim przystanku nie ma miejsca , i co nie opłaca się jechać do Zakopanego ? Może znowu w bukowinie trzeba sie przesiadać . Sorry ale mamy prywatne busy i każdego sprawa czy jechać do Zakopanego , czy gnić gdzieś w Bucovinie . Może macie rację , ale co do pipidowek , gdzie nawet busom sie nie połaci pojechać .
rys 2016-04-15 22:37:12
Niedawno sie dowiedzialem , ze "nasza" jezdzi w komunikacji podmiejskiej w Oslo. Moze od niej dowiemy sie jak zorganizowac system komunikacji w Zakopanem.
Thinker 2016-04-15 14:26:43
Najbardziej praktyczny i zarazem dużą atrakcją byłby tramwaj do kuźnic (ewentualnie trolejbus).
No dobra ale przynajmniej pomarzyć można, bo to nie kosztuje:)
Aborygen 2016-04-15 09:04:46
Koncept fajny z tym że brakuje mi systemu pętlowego który łatwiej połączyć w regionalne połączenia z kilkoma miejscami przesiadek w różnych kierunkach .
Cześć obsługiwana jest z Zakopanego jako punktu startowego , część z Nowego Targu , Bukowiny i Czarnego Dunajca .

Jeżeli te pętle by się zazębiały mamy wielopunktowe możliwości przesiadek w różnych kierunkach .

Pozdrawiam
czopek 2016-04-15 08:54:48
Priorytetem powinny być Kuźnice. Nie ma co czekać do 2025. Autobus hybrydowy albo elektryczny co 1/2 godziny. W sezonach częściej. Zero busów !!!!!!!!!!!! To jest teren Parku Narodowego i muszą obowiązywać restrykcyjne zasady we wszystkim co jest związane z ochroną Przyrody, Powietrza i Krajobrazu.
Miś Turysta 2016-04-14 18:38:33
Wy lepiej zutylizujcie eternit z dachów w Białym Dunajcu i Poroninie.
mieszkaniec Zakopanego 2016-04-14 16:25:23
Zakopane powinno organizować transport w obrębie miasta Zakopane , dla Podhala transport niech organizuje Białka lub Nowy Targ bo jest to w ich interesie niech pokryją koszty takiej komunikacji .Latem największą atrakcją Białki jest Autobus w Tatry !
ruk 2016-04-13 23:13:57
Jak można się wydostać z centrum Poronina do Nowego Targu?. Przydałby się szynobus Zakopane - Chabówka.
Very Funny 2016-04-12 11:35:45
Czytam i oczom nie wierzę . Wszystkie te tezy ,w każdym razie większość pojawiała się w Nowym Targu podczas kampanii wyborczej i spotkań Euroregionu. Jedyne , co z tego zostało to ???...Nieustające kontrole w MZK Nowy Targ , a połączeń jak nie było tak nie ma , a i tym planom tworzenia połączeń lokalnych w porozumieniu ze Słowakami też jakoś nie widać ... Jedyne , co udało się tak naprawdę to wybudować ścieżki rowerowe - rozumiem , ze to z powodu pierwszeństwa wynalezienia rower'a przed samochodem.
mieszkanka od 60 lat 2016-04-12 07:05:52
Moja sugestia co do linii autobusowej jest następująca: w godzinach rannych i wczesno popołudniowych autobus mógłby jechać ulicami Chałubińskiego i Sienkiewicza dowożąc uczniów do 4 szkół: Gimnazjum nr 2, Szkoła Muzyczna, Szkoła Artystyczna, Liceum Ogólnokształcące oraz do Sądu i Prokuratury Dalej ulicą Nowotarską w stroną szpitala i cmentarza oraz Kościoła Św. Rodziny... Na tej trasie od lat nie ma żadnej komunikacii......
turysta 123 2016-04-11 21:04:47
akurat już widzę jak sie będą przesiadać .Szkoda czasu i nerwów..Przesiadkom mówimy NIE !!!
  • USŁUGI | inne
    LASTRYKO Odnawianie516747535.
  • MOTORYZACJA | sprzedaż
    MITSHUBISHI OUTLANDER 2,2 DI-D, 4X4, r.p.2014, przebieg 224 tys. km, I właściciel, bogata wersja Intense Plus, dodatkowo kpl. kół zimowych z felgami, zdejmowany hak,oryginalny bagażnik dachowy. 605 564 270.
  • USŁUGI | budowlane
    Wykończenia Wnętrz/Remonty/Zakopane. 794 964 176 Kacper.piczura@gmail.com
    Tel.: 794
  • USŁUGI | inne
    WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098.
  • USŁUGI | budowlane
    REMONTY ŁAZIENEK, ZABUDOWY GK. 660 079 941.
  • USŁUGI | budowlane
    WYKOŃCZENIA WNĘTRZ, REMONTY. 660 079 941.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Sprzedam BACÓWKĘ, nowo wybudowaną na Sralówkach. 515 503 494.
  • PRACA | dam
    Piekarnia w Zakopanem zatrudni PIEKARZA. Praca stała, dobre warunki. 604 102 804, 602 285 793.
  • PRACA | dam
    Cukiernia w Zakopanem zatrudni EKSPEDIENTKĘ. Bardzo dobre warunki pracy. 604 102 804, 601 512 211.
  • PRACA | dam
    Zatrudnię KONSERWATORA. Bardzo dobre warunki pracy. Zakopane. 604 102 804, 601 512 211.
  • USŁUGI | budowlane
    REMONTY, WYKOŃCZENIA, PŁYTKI, PANELE, MALOWANIE itp. 796 544 016.
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO. 882080371.
  • USŁUGI | budowlane
    FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    DZIAŁKA BUDOWLANA - ŁOPUSZNA, uzbrojona, z widokiem na góry. 506 525 884.
  • SPRZEDAŻ | maszyny, narzędzia
    ROZRZUTNIK OBORNIKA POLSKI 3.5T, ZBIERAK DO SIANA POLSKI T10 z hydraulicznym podnoszeniem. 693 206 403.
  • USŁUGI | budowlane
    BUDOWY OD PODSTAW, KRYCIE DACHÓW, ELEWACJE. 693 206 403.
  • USŁUGI | budowlane
    ADAPTACJA STRYCHÓW, REMONTY, ŁAZIENKI, WYKOŃCZENIA WNĘTRZ. 693 206 403.
  • PRACA | dam
    Biuro podróży wycieczek jednodniowych poszukuje pracownika do zapisywania klientów na kuligi. Praca sezonowa w Zakopanem. Wynagrodzenie do ustalenia indywidualnie: dzienne, miesięczne, od zapisanych osób. Kontakt pod numerem +48 606 286 379. 606286379 biuro@hawrantravel.pl
    Tel.: 606286379
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    Do wynajęcia LOKAL 50 m2 (pod zakład fryzjerski lub pod inna działalność) oraz LOKAL 25 m2 - I piętro - Łapsze Niżne, Delikatesy "Centrum". 504 230 942.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    DWUPOZIOMOWE MIESZKANIE NA CYRHLI, 40 m, 650.000 - 607 506 428.
  • SPRZEDAŻ | różne
    Sprzedam PUCH I PIERZE. 18 27 55 865.
  • USŁUGI | budowlane
    BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW, DACHY, ELEWACJE. 608 729 122.
  • SPRZEDAŻ | różne
    Sprzedam GOBELIN - pejzaż zimowy - (145/80). TORBY JUHASKIE. Tel. 793 887 893
  • SPRZEDAŻ | różne
    NOWE KILIMY RĘCZNIE TKANE (z owczej wełny). Wzór: jarzębina (60/80). Tel. 793 887 893
  • BIZNES
    Sprzedam tanio - z wypożyczalni NARTY, BUTY I KIJKI. 662 370 510.
  • SPRZEDAŻ | różne
    DREWNO KOMINKOWE. 501 577 105.
2025-01-05 22:28 Łabędź uratowany w Zakopanem. Podziękowania dla strażaków 2025-01-05 21:43 Zderzenie na Drodze do Olczy 2025-01-05 20:59 Janusz porwany alkoholową fantazją wjechał we mnie na Kasprowym 2025-01-05 20:15 Pieniński Park Narodowy kupuje grunty 2025-01-05 19:30 Tatrzański Park Narodowy apeluje o rozsądek 2025-01-05 19:00 Zapraszamy do udziału w XIV Ogólnopolskiej Lidze Przedszkolaków w Narciarstwie Alpejskim 2025-01-05 18:00 Szaflary na sprzedaż 1 2025-01-05 17:00 Tatrzańskie widoki z rykiem w tle, ludzie mają tego dość 4 2025-01-05 16:30 W Zakopanem zaczęło sypać. Rano deszcz 2025-01-05 16:00 Brutal pod lupą, przeterminowane produkty z deweloperką w tle 7 2025-01-05 14:59 Na Krupówkach bez zmian. Tłumy i romska kapela (WIDEO) 4 2025-01-05 14:28 Policja odnalazła poszukiwanego Jakuba. Jest cały i zdrowy 2025-01-05 14:00 Wystawa Tradycje i zwyczaje Rumunii przedłużona 2025-01-05 13:00 Radny niedopieszczony 3 2025-01-05 12:00 Muzeum Tatrzańskie zaprasza na urodziny Kornela Makuszyńskiego 1 2025-01-05 11:00 Góralski Orszak Trzech Króli w Kościelisku 2025-01-05 09:59 Najzimniej było w Poroninie 5 2025-01-05 08:58 Nocny pożar w Poroninie. Budynek opuściło 10 osób 2025-01-05 08:00 Większość tego typu małych wyciągów narciarskich nie działa. Został ten 2 2025-01-04 22:45 Wojciech Fortuna Superczempionem. Nikt nie spodziewał się takiego apelu do ministra 14 2025-01-04 22:27 W Poroninie już prawie minus 15 st. C. 1 2025-01-04 21:31 230 dzieci na starcie. XVI Małopolska Szkolna Liga SZS w Biegach w Klikuszowej 2025-01-04 20:30 Orszak Trzech Króli w Zakopanem 1 2025-01-04 20:02 Góralskie kolędownie Europie i całemu światu 2025-01-04 19:30 Trudna akcja ratunkowa w Kiczorach. Mężczyzna nie przeżył 2 2025-01-04 19:00 Dwa jubileusze w Lipnicy Wielkiej 2025-01-04 18:27 Zderzenie dwóch samochodów w Kościelisku 1 2025-01-04 18:00 Dwójka lawinowa w Tatrach 2025-01-04 17:30 Pompy dla druhów spod Gorców 2025-01-04 16:32 Prezydent Andrzej Duda wypoczywa w Kluszkowcach 28 2025-01-04 16:26 Najlepszy polski konkurs w Turnieju Czterech Skoczni 2025-01-04 16:21 Zgłoś się do Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd, Pastorałek 1 2025-01-04 16:00 Ostrzeżenie przed mrozem i zamiecią, a później odwilż 2025-01-04 15:30 Uważaj na drogach. Policja apeluje 1 2025-01-04 15:00 Sto lat pani Reginy Wolskiej ze Szczawnicy 2025-01-04 14:30 Orszak Trzech Króli w Poroninie 2025-01-04 14:00 Piękna, mroźna i śnieżna zima w Dolinie Kościeliskiej. Na szlaku tłumy (WIDEO) 2025-01-04 12:55 Kolizja dwóch samochodów w Czerwiennem Górnem 2025-01-04 12:41 Kolejny dzień stoimy w korkach w Zakopanem. Kierowcom puszczają nerwy (WIDEO) 16 2025-01-04 12:00 Zespół od krajobrazu 1 2025-01-04 11:00 Petycja w sprawie ochrony Bachledzkiego Wierchu sprawi, że nie będę mógł nic wybudować 22 2025-01-04 10:00 Na Kasprowym Wierchu prawie pół metra śniegu 2025-01-04 09:00 Bluesowy wieczór w Hotelu Ibis Styles Nowy Targ 2025-01-04 08:00 Tatry i podhalańskie widoki piękne niezmiennie od stuleci, do obejrzenia w Krakowie 2025-01-03 21:30 Nowe zasady parkowania dla zakopiańczyków 11 2025-01-03 21:00 Młodzi w kulturze 2025-01-03 20:45 Tragiczny finał poszukiwań 2025-01-03 20:29 Dlaczego transmisja sylwestrowego koncertu w Zakopanem zniknęła z internetu? 16 2025-01-03 20:24 Apel ratowników GOPR do turystów wybierajacych się na długi weekend (WIDEO) 2025-01-03 20:00 Laury Babiogórskie dla Karoliny Kowalczyk i Zespołu Orawa
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2025-01-05 20:38 1. A jąkała mówi : ale , ale , ale co ? Ale Aleksandra !!! 2025-01-05 20:36 2. Dziś byłem na Bachledzkim Wierchu i w rejonie cm.żydowskiego to jest istny dramat ciągły ryk silników i smród spalin jeżdżą w kółko cały dzień wszystko zryte łąki i leśne polany nie ma spokoju nic tylko ułożyć miny 2025-01-05 19:48 3. To ten sam co ma zawsze problemy, ostatnio bylo o nim głośno jakoby konkurencja potargała mu plakaty wyborcze. 2025-01-05 19:41 4. Sami uczciwi. 2025-01-05 19:34 5. policja nic nie zrobi, swoich pilnuje 2025-01-05 19:18 6. @sygnalista, tak się składa, że jestem rodzonym zakopiańczykiem i pana Fortunę znam jego syna jego byłą żonę i gdybym miał napisać prawdę o nim, to pewnie moderator tego nie przepuściłby. A to, co napisałem o pisie to cysto prowda PRZEMYŚL TO 2025-01-05 19:09 7. Gdyby ten budynek należał do kościoła , to burmistrz by studnie pazurami wygrzebał ,a że to zwykli ludzie to się ich traktuje jak zło konieczne. 2025-01-05 18:21 8. @tas taś taś od fortuny przez pis do putina i robiciu ue leczysz się? 2025-01-05 18:20 9. A gdzie jest policja I urzad miasta z burmistrzem na czele ale.tu sie liczy tylko kasa wlascicieli firm kladowych a na to nie ma mocnych zreszta tak jest w calym Zako kto ma pieniadze ten rządzi I dyktuje warunki jak w mafi . 2025-01-05 18:06 10. Deweloper Waldemar B. z Lubelszczyzny jest do tego stopnia zdegenerowany ze chodzi po sklepie Karpia i podkłada przeterminowane jogurty... tak nisko upadła poprzednia wladza.
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama