2016-04-10 15:13:55
Zbudujmy system transportu publicznego na Podhalu
Uruchomienie pierwszej linii komunikacji miejskiej w Zakopanem powinno być początkiem budowy systemu transportu publicznego, obejmującego całe Podhale
Dzisiaj na ulice Zakopanego wyruszyły pierwsze w historii autobusy komunikacji miejskiej. To wspaniały dzień. W kampanii Pociąg-autobus-góry od samego początku przekonujemy, że Podhale potrzebuje zarówno sprawnego połączenia kolejowego z resztą Polski, jak i systemu lokalnej komunikacji autobusowej. Gratulacje należą się burmistrzowi i jego zastępcom, całej radzie miasta oraz urzędnikom. O tym, jak bardzo decyzja ta była wyczekiwane świadczy entuzjazm, z jakim nowe autobusy zostały przyjęte w mieście oraz w internecie. Pochwały płynęły też z Polski.
Nowe autobusy Solaris 8,9 wydają się idealne do obsługi mieszkańców poza sezonem turystycznym. Mieszczą około 50 osób. Są niskopodłogowe, dzięki czemu łatwo będzie do nich wsiadać osobom najstarszym i najmłodszym. Zawierają przestrzeń, gdzie bez problemu zmieści się wózek dziecięcy, wózek dla osób niepełnosprawnych, a nawet narty. Bez problemu przewieziemy psa, co w busach jest problemem. Autobusy spełniają najwyższą normę emisji dla silników spalinowych – Euro 6 – co jest bardzo istotne w kontekście zmagań Zakopanego ze smogiem. Klimatyzację docenimy w upalne letnie dni. Podsumowując: z nowymi autobusami pod Giewont przyjechał nowy standard, który przekona wielu mieszkańców, że podróżowanie autobusem może być równie wygodne, jak prywatnym samochodem.
Początek drogi
Uruchomienie pierwszej linii to początek długiej drogi, której wynikiem powinno być powstanie systemu komunikacji publicznej, obejmującej całe Podhale. Choć dziś busy dojeżdżają do większości podhalańskich miejscowości, nie tworzą one spójnego systemu. Kiedy zapytamy właściciela pensjonatu w Kościelisku, którym busem można dojechać do Gliczarowa, ten najprawdopodobniej nie będzie umiał udzielić odpowiedzi, bo nikt nie przygotowuje nawet tak podstawowej rzeczy, jak schemat linii. A mógłby on wyglądać tak:
Bardzo ważne jest zaplanowanie węzłów przesiadkowych. Po co puszczać bezpośrednie busy z Czarnej Góry czy Jurgowa do Zakopanego lub Nowego Targu, skoro można zaplanować wygodne przesiadki na większy autobus w Bukowinie? Konieczna będzie również integracja komunikacji autobusowej z kolejową. Obecnie kolej na Podhalu nie odgrywa żadnej roli, ale można w prosty sposób to zmienić. Niezależnie od dużych inwestycji, takich jak wyczekiwana budowa linii Podłęże-Piekiełko, która połączy Podhale z resztą Polski, należy dążyć do uruchomienia szynobusu jeżdżącego co 30 minut w sezonie turystycznym i co 60 minut poza sezonem z Zakopanego do Rabki przez Nowy Targ. Odjazdy i przyjazdy takich pociągów powinny być rozkładowo skoordynowane z lokalną komunikacją autobusową. W praktyce oznaczałoby to, że po przyjeździe pociągu do Zakopanego, w ciągu 7 minut odjeżdżałyby autobusy i busy we wszystkich kierunkach. Podobne przesiadki można by zaplanować w Poroninie, Białym Dunajcu i oczywiście w Nowym Targu.
Doskonale funkcjonujący system transportowy w Oslo umożliwia również przesiadki autobus-prom
Stopniowe ulepszanie i cierpliwość
Budowa sprawnie działającego systemu transportowego jest zadaniem trudnym, czasochłonnym, wymagającym dużej cierpliwości. Nie da się stworzyć systemu, który od razu będzie działać idealnie. Zamiast tego konieczne będzie jego coroczne ulepszanie. O tym, jak bardzo złożony jest to proces niech świadczy, że szwajcarski Zurych, miasto dysponujące transportem, o jakim większość świata może jedynie pomarzyć, uruchomił w 2012 r. program o wymownej nazwie "Transport Miejski 2025".
Linie należy podzielić na turystyczne, obsługujące w sezonie olbrzymie liczby turystów oraz te dla mieszkańców, na których autobusy będą jeździć regularnie również poza sezonem. Nie wolno zrażać się początkową niską frekwencją. Ona będzie rosła stopniowo. Startujemy z bardzo niskiego poziomu; choć nie ma jeszcze dostępnych wyników badań, wątpię, by więcej niż 10% podróży na Podhalu czy w Zakopanem odbywało się komunikacją zbiorową. Nie zdziwi mnie, jeżeli przez pierwsze tygodnie mało osób będzie korzystać z zakopiańskiej linii miejskiej. Pierwsze wnioski co do jej popularności będzie można wyciągnąć dopiero po roku.
Niezwykle istotnym warunkiem powodzenia komunikacji będzie zapewnienie regularnych i łatwych do zapamiętania godzin kursów. Informacja, że np. z Krzeptówek i Cyrhli autobus odjeżdża zawsze o pełnej godzinie jest znacznie łatwiejsza do zapamiętania niż odjazdy o 7:22, 8:13, 9:01 itd. Do tego powinniśmy dążyć, nawet jeżeli oznaczałoby to, że autobusy będą jeździć trochę rzadziej.
Mało kto przesiądzie się z samochodu jeżeli jadąc z Kowańca w Nowym Targu na Krzeptówki w Zakopanem będzie musiał kupić oddzielny bilet na autobus miejski w Nowym Targu, oddzielny na pociąg do Zakopanego i oddzielny na autobus w Zakopanem. Konieczne jest stworzenie wspólnego biletu na wszystkie linie, a szansą na to jest powstająca Małopolska Karta Aglomeracyjna.
Najważniejsze cechy dobrze działającego transportu zbiorowego przedstawiliśmy na grafice:
Koniec mitu o niewidzialnej ręce rynku
Wielu mieszkańców Podhala i turystów zrzuca winę na podhalańskich przewoźników za fatalny stan transportu. Nie można się z tym zgodzić. Celem każdego przedsiębiorcy jest zysk, a nie oferowanie usługi publicznej. Trudno się dziwić przewoźnikom, że ostatnie kursy z Zakopanego do Murzasichla są około 18:30, a w niedzielę przez cały dzień kursy można policzyć na palcach jednej ręki, kiedy nie otrzymują oni dotacji na niedochodowe kursy. Dotowanie jest jedyną szansą na stworzenie dobrze działającego systemu transportowego, który będzie jeździł również wtedy, kiedy pasażerów jest mniej, a w ramach którego przewoźnicy będą mogli zaplanować wieloletnią amortyzację zakupionych autobusów. Tak jest zarówno w wolnorynkowej Szwajcarii, skrajnie wolnorynkowej Estonii, jak i w bardziej socjalnej Szwecji. Bez dotacji otrzymujemy to, co doskonale znamy dziś na Podhalu: system działający w miarę dobrze tylko podczas sezonu turystycznego, zmuszający mieszkańców, których na to stać, do przesiadki do samochodu i wykluczający komunikacyjnie uboższych i najstarszych. Kiedy zapytałem Zofię Faron, sołtys Obidowej, dlaczego jej wieś dopłaca do funkcjonowania nowotarskiej linii autobusowej, odpowiedziała, że jest to sprawiedliwie wobec osób starszych, które przez całe życie płaciły podatki, a dla których linia jest jedyną szansą na samodzielne podróżowanie.
Warto podjąć konsultacje społeczne, w których władze samorządowe wraz z mieszkańcami, przedstawicielami podhalańskich przewoźników oraz organizacji pozarządowymi stworzą strategię rozwoju transportu zbiorowego. Bez jego zbudowania nadal będziemy mieć korki, hałas, zanieczyszczone powietrze, problemy z parkowaniem, trawniki rozjeżdżane przez zaparkowane samochody, wypadki, a przede wszystkim komunikacyjne wykluczenie najstarszych, młodzieży oraz osób o niższych dochodach.
Wierzę, w prawdziwość słów legendarnego burmistrza Bogoty Enrique Peňalosy, który powiedział, że „Miasta rozwinięte to nie takie, w których biedni jeżdżą samochodem, ale takie, gdzie bogatsi korzystają z komunikacji publicznej”.
Piotr Manowiecki
PS: Serdecznie dziękuję panu Robertowi Chowańcowi i Andrzejowi Słodyczce za cenne rady podczas przygotowywania schematu linii.
Grafiki zostały wykonane w ramach projektu „Inkubator inicjatyw” stowarzyszenia Wartko. Autorka grafik: Anna Filipczak. Schemat jest autorskim projektem kampanii Pociąg-autobus-góry i nie musi wyrażać poglądów partnerów projektu „Inkubator inicjatyw", ani tym bardziej urzędu miasta Zakopane.
Tak , my społeczeństwo zbudujemy płacąc podatki a złodzieje później sprywatyzują - czytaj przekształcą w spółkę prawa handlowego tak jak wszystkie przedsiębiorstwa , albo zlikwidują - ha ha ha
Przy okazji na prace projektowe i przetargi stracimy połowę z faktycznej kwoty realizacji inwestycji rozsądnie prowadzonej Napasie się paru przydupasów władzy .
Ps. Przypomnijcie sobie reformę śmieciową , która polegała na administracyjnym przymusie likwidacji prywatnych firm tworzących konkurencję firmie Tesco . Teraz wszystkie odpady politycznej zadymy mają tam fuchy za nasze pieniądze .
Nie istniejąca firma " Tuś " wysprzątała wszystkie potoki , lasy i łąki zagospodarowując ponad 80 % odpadów - teraz reformę widać w potokach , na łąkach i w lasach , na dodatek cymbały z Tesco , nowe prywatne kosze na śmieci dewastują zmuszając nas do swojego monopolu .
Zarabiając dudki można do zrealizować szybciej.
Przez cały rok ze słowackiej strony na Łysą Polanę dojeżdżają przynajmniej cztery autobusy dziennie, dlaczego żaden z nich nie jest całorocznie skomunikowany polskimi autobusami/busami z Zakopanem i Nowym Targiem? Przecież wydając busom koncesje na tę latem niezwykle atrakcyjną trasę, można było w warunkach koncesyjnych zastrzec wymóg utrzymania całorocznej komunikacji!
Był kiedyś letni autobus N.Targ-Łysa Polana, wyjazd z N. Targu ok. 6:00, powrót z Łysej o 19:00. Rano ostatni pasażerowie mieli szansę wsiąść najdalej w Bukowinie T. Dolnej, a na autobus powrotny czekało zwykle trzy razy więcej chętnych, niż było miejsc. To była nierentowna linia, do likwidacji?
Proszę porównać, jak sensowne są połączenia na Słowacji, jak dogodne przesiadki (choć mają u mnie duży minus za likwidację połączenia Podspady - Szczyrbskie Pleso)!, jak się sprawdza "elektriczka", itd.
Temat ogromny, konieczny, niezbędne jest przywrócenie i sensowne powiązanie choćby szkieletowej komunikacji państwowej/samorządowej z busami. Życzę sukcesu!
http ://www.mist-er.eu/
No dobra ale przynajmniej pomarzyć można, bo to nie kosztuje:)
Cześć obsługiwana jest z Zakopanego jako punktu startowego , część z Nowego Targu , Bukowiny i Czarnego Dunajca .
Jeżeli te pętle by się zazębiały mamy wielopunktowe możliwości przesiadek w różnych kierunkach .
Pozdrawiam
-
PRACA | dam
Poszukujemy OSÓB DO OBSŁUGI KLIENTA w biurze Szkoły Narciarskiej na Polanie Szymoszkowej w Zakopanem! Praca sezonowa: grudzień - marzec. ZAKRES OBOWIĄZKÓW. - Obsługa klientów bieżących w biurze szkoły, - Obsługa e-maila i przyjmowanie rezerwacji telefonicznych, - Sprzedaż usług szkoły narciarskiej, - Rozliczanie lekcji oraz współpraca z instruktorami. WYMAGANIA: - Komunikatywność i cierpliwość, - Dobra organizacja pracy i umiejętność samodzielnego działania, - Umiejętność obsługi komputera, - Łatwość w nawiązywaniu kontaktów, - Zdolność do pracy przy kilku zadaniach jednocześnie, - Komunikatywna znajomość języka angielskiego. OFERUJEMY: - Pracę w przyjaznej, sportowej atmosferze, - Możliwość nauki i rozwoju w branży turystyczno-narciarskiej, - Zimowy sezon pełen dobrej energii i górskiego klimatu! OSOBY ZAINTERESOWANE prosimy o przesyłanie aplikacji na e-mail: szkola@szymoszkowa.pl lub kontakt telefoniczny: 734 011 011. CZEKAMY WŁAŚNIE NA CIEBIE! -
MOTORYZACJA | sprzedaż
CITROEN JUMPER, r.p. 2013, cen do uzgodnienia - 604 102 804. -
MOTORYZACJA | sprzedaż
VW TRANSPORTER, r.p. 2013, cena do uzgodnienia, 604 102 804. -
USŁUGI | budowlane
REMONTY, WYKOŃCZENIA, PŁYTKI, PANELE, MALOWANIE itp. OBRÓBKI BLACHARSKIE (balkony, tarasy, podbitki). 796 544 016. -
MOTORYZACJA | sprzedaż
SKUTER ŚNIEŻNY POLARIS. 515 503 494. -
USŁUGI | budowlane
FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
KAMIENIARSTWO. 882080371. -
PRACA | dam
Praca dorywcza przy sprzątaniu 1-3 razy w tygodniu w Bukowinie T. (zwłaszcza weekendy) w godzinach 9-13/14:00. Koniecznie z własnym samochodem. Najlepiej osoba niepaląca, energiczna i mająca już doświadczenie w sprzątaniu. 40zł/h tel 535 706 940. 535706940 kowalmaciej9@gmail.com
Tel.: 535706940 -
PRACA | dam
Restauracja do uzupełnienia zespołu zatrudni osobę na stanowisko kelnerki/kelnera - a la carte. Oferujemy pracę z doświadczonym zespole, szansę rozwoju zawodowego, atrakcyjne wynagrodzenie. Prosimy o przesyłanie CV na adres email: 888 213 215 www.restauracjagorska.pl rest.gorska@gmail.com
Tel.: 888 -
PRACA | dam
Przyjmiemy PRACOWNIKÓW NA WYCIĄG NARCIARSKI I SNOWTUBING. Gubałówka. 692 624 359. -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA BUDA HANDLOWA, ZAKOPANE, UL. PODHALAŃSKA. 502 658 638 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA HALA NA: MAGAZYN, HURTOWNIĘ, LAKIERNIĘ, PRALNIĘ WODNĄ, itp. 502 658 638 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA HALE NA WARSZTAT SAMOCHODOWY, LAKIERNIĘ, PRALNIĘ, HURTOWNIĘ, MAGAZYN. 502 658 638 -
PRACA | dam
Poszukuję POMOCY DO PENSJONATU w Białce Tatrzańskiej. 601 306 549 -
PRACA | dam
PRODUCENT ŻYWNOŚCI w Zakopanem zatrudni PRZEDSTAWICIELA. Praca stała, dobre warunki. 604 102 804, 602 285 793. -
PRACA | dam
Piekarnia w Zakopanem zatrudni PIEKARZA. Praca stała, dobre warunki. 604 102 804, 602 285 793. -
PRACA | dam
RESTAURACJA W ZAKOPANEM ZATRUDNI KELNERA/-KĘ, POMOC KELNERSKĄ. PRACA STAŁA + świadczenia. 601 533 566, 18 20 64 305 -
MOTORYZACJA | inne
PELLET!!! W sprzedaży posiadamy pellet olczyk i barlinek w najlepszej cenie na Podhalu!!!. 607695394 romar.zakopane@wp.pl
Tel.: 607695394 -
USŁUGI | budowlane
WYKOŃCZENIA WNĘTRZ, REMONTY, ZABUDOWY GK, ADAPTACJA PODDASZY. 660 079 941. -
SPRZEDAŻ | różne
OPAŁ BUK. 660 079 941. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
SPRZEDAM MIESZKANIE KRAKÓW - KURDWANÓW - ŚWIETNA LOKALIZACJA. Oferujemy na sprzedaż jasne i przestronne mieszkanie położone w zadbanym budynku na osiedlu Kurdwanów. Powierzchnia 28,12 m kw. Budynek wyposażony jest w trzy windy, w tym jedną towarową. UKŁAD MIESZKANIA: - duży pokój z wnęką (nyżą), - jasna kuchnia z oknem, - duża, oszklona loggia, - piwnica przynależna do mieszkania. Mieszkanie jest słoneczne i ustawne, IDEALNE DLA SINGLA, PARY lub JAKO INWESTYCJA POD WYNAJEM. Lokalizacja zapewnia szybki dojazd do centrum oraz dostęp do pełnej infrastruktury - sklepy, przystanki komunikacji miejskiej, szkoły i tereny zielone w zasięgu kilku minut spacerem. SPRZEDAŻ BEZ POŚREDNIKÓW. Cena 450 tys zł - do negocjacji. Kontakt: 604 08 16 43 -
USŁUGI | budowlane
BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW, STANY SUROWE OTWARTE, DACHY, ELEWACJE. 608729122. -
PRACA | dam
Przyjmę CIEŚLI DACHOWYCH, DEKARZY, POMOCNIKA DEKARZA. 608729122. -
PRACA | dam
Przyjmę MURARZY. Praca Polska, Niemcy. 608729122. -
BIZNES
Wydzierżawię działkę w Ludźmierzu przy trasie Nowy Targ-Czarny Dunajec lub przyjmę reklamę. 608 729 122. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Sprzedam DOMY po 100 m2 - Klikuszowa, koło Centrum Narciarstwa. 608 729 122. -
PRACA | dam
PAPI SERVICE SP. Z O.O. ZATRUDNI KIEROWCÓW. WYMAGANE KAT. C+E ORAZ UPRAWNIENIA ADR. MOŻLIWE PRZESZKOLENIE ADR/TDT Z ZAKRESU PRZEWOZU PALIW PŁYNNYCH . TEL.602290555 -
PRACA | dam
Zatrudnię do sprzątania apartamentów w okolicy ul. Strążyskiej w Zakopanem (wskazane auto w celu dojechania do apartamentów). Praca na stałe, 3-4 dni w tygodniu (gdy są wyjazdy w weekendy również) w godzinach od 9-15. Informacja tel. 609097999
Tel.: 609097999 -
PRACA | dam
Karczma "Czarci Jar" poszukuje osoby na stanowisko POMOC KUCHENNA. Tel. 602 366 750. -
PRACA | dam
ZATRUDNIMY W KARCZMIE oraz W BARZE MLECZNYM: KUCHARZA, DOŚWIADCZONĄ POMOC KUCHENNĄ, OBSŁUGĘ BARU MLECZNEGO. Zakopane, bez zakwaterowania - 600 035 355. -
PRACA | dam
PROMOTOR roznoszenie ulotek Zakopane. Atrakcyjne wynagrodzenie. -
USŁUGI | inne
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098. -
PRACA | dam
Stacja Narciarska Polana Szymoszkowa zatrudni na sezon zimowy do pracy w gastronomii: PIZZERÓW, BARMANKI, BUFETOWE, POMOCE KUCHENNE, OSOBY NA ZMYWAK, OSOBY DO SPRZĄTANIA SALI. Kontakt osobisty pod nr tel.: 693 319 707 -
NIERUCHOMOŚCI | kupno
Skupujemy nieruchomości za GOTÓWKĘ, PODHALE. 600404554
Tel.: 600404554 -
NIERUCHOMOŚCI | pośrednictwo
Zarządzanie domkami i apartamentami na wynajem krótkoterminowy. 788 63 36 33 www.zarzadzanieapartamentami.info
Tel.: 788 63 36 33
WWW: www.zarzadzanieapartamentami.info -
USŁUGI | budowlane
MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325. -
SPRZEDAŻ | różne
DREWNO KOMINKOWE. 501 577 105. -
USŁUGI | budowlane
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.

















