Reklama

2016-04-10 15:13:55

Zbudujmy system transportu publicznego na Podhalu   

Reklama

Reklama

Uruchomienie pierwszej linii komunikacji miejskiej w Zakopanem powinno być początkiem budowy systemu transportu publicznego, obejmującego całe Podhale

Dzisiaj na ulice Zakopanego wyruszyły pierwsze w historii autobusy komunikacji miejskiej. To wspaniały dzień. W kampanii Pociąg-autobus-góry od samego początku przekonujemy, że Podhale potrzebuje zarówno sprawnego połączenia kolejowego z resztą Polski, jak i systemu lokalnej komunikacji autobusowej. Gratulacje należą się burmistrzowi i jego zastępcom, całej radzie miasta oraz urzędnikom. O tym, jak bardzo decyzja ta była wyczekiwane świadczy entuzjazm, z jakim nowe autobusy zostały przyjęte w mieście oraz w internecie. Pochwały płynęły też z Polski.

Nowe autobusy Solaris 8,9 wydają się idealne do obsługi mieszkańców poza sezonem turystycznym. Mieszczą około 50 osób. Są niskopodłogowe, dzięki czemu łatwo będzie do nich wsiadać osobom najstarszym i najmłodszym. Zawierają przestrzeń, gdzie bez problemu zmieści się wózek dziecięcy, wózek dla osób niepełnosprawnych, a nawet narty. Bez problemu przewieziemy psa, co w busach jest problemem.  Autobusy spełniają najwyższą normę emisji dla silników spalinowych – Euro 6 – co jest bardzo istotne w kontekście zmagań Zakopanego ze smogiem. Klimatyzację docenimy w upalne letnie dni. Podsumowując: z nowymi autobusami pod Giewont przyjechał nowy standard, który przekona wielu mieszkańców, że podróżowanie autobusem może być równie wygodne, jak prywatnym samochodem.

Początek drogi

Uruchomienie pierwszej linii to początek długiej drogi, której wynikiem powinno być powstanie systemu komunikacji publicznej, obejmującej całe Podhale. Choć dziś busy dojeżdżają do większości podhalańskich miejscowości, nie tworzą one spójnego systemu. Kiedy zapytamy właściciela pensjonatu w Kościelisku, którym busem można dojechać do Gliczarowa, ten najprawdopodobniej nie będzie umiał udzielić odpowiedzi, bo nikt nie przygotowuje nawet tak podstawowej rzeczy, jak schemat linii. A mógłby on wyglądać tak:

mapka&postulaty

Bardzo ważne jest zaplanowanie węzłów przesiadkowych. Po co puszczać bezpośrednie busy z Czarnej Góry czy Jurgowa do Zakopanego lub Nowego Targu, skoro można zaplanować wygodne przesiadki na większy autobus w Bukowinie? Konieczna będzie również integracja komunikacji autobusowej z kolejową. Obecnie kolej na Podhalu nie odgrywa żadnej roli, ale można w prosty sposób to zmienić. Niezależnie od dużych inwestycji, takich jak wyczekiwana budowa linii Podłęże-Piekiełko, która połączy Podhale z resztą Polski, należy dążyć do uruchomienia szynobusu jeżdżącego co 30 minut w sezonie turystycznym i co 60 minut poza sezonem z Zakopanego do Rabki przez Nowy Targ. Odjazdy i przyjazdy takich pociągów powinny być rozkładowo skoordynowane z lokalną komunikacją autobusową. W praktyce oznaczałoby to, że po przyjeździe pociągu do Zakopanego, w ciągu 7 minut odjeżdżałyby autobusy i busy we wszystkich kierunkach. Podobne przesiadki można by zaplanować w Poroninie, Białym Dunajcu i oczywiście w Nowym Targu.

DSC_9907

Doskonale funkcjonujący system transportowy w Oslo umożliwia również przesiadki autobus-prom 

Stopniowe ulepszanie i cierpliwość

Budowa sprawnie działającego systemu transportowego jest zadaniem trudnym, czasochłonnym, wymagającym dużej cierpliwości. Nie da się stworzyć systemu, który od razu będzie działać idealnie. Zamiast tego konieczne będzie jego coroczne ulepszanie. O tym, jak bardzo złożony jest to proces niech świadczy, że szwajcarski Zurych, miasto dysponujące transportem, o jakim większość świata może jedynie pomarzyć, uruchomił w 2012 r. program o wymownej nazwie "Transport Miejski 2025".

Linie należy podzielić na turystyczne, obsługujące w sezonie olbrzymie liczby turystów oraz te dla mieszkańców, na których autobusy będą jeździć regularnie również poza sezonem. Nie wolno zrażać się początkową niską frekwencją. Ona będzie rosła stopniowo. Startujemy z bardzo niskiego poziomu; choć nie ma jeszcze dostępnych wyników badań, wątpię, by więcej niż 10% podróży na Podhalu czy w Zakopanem odbywało się komunikacją zbiorową. Nie zdziwi mnie, jeżeli przez pierwsze tygodnie mało osób będzie korzystać z zakopiańskiej linii miejskiej. Pierwsze wnioski co do jej popularności będzie można wyciągnąć dopiero po roku.

Niezwykle istotnym warunkiem powodzenia komunikacji będzie zapewnienie regularnych i łatwych do zapamiętania godzin kursów. Informacja, że np. z Krzeptówek i Cyrhli autobus odjeżdża zawsze o pełnej godzinie jest znacznie łatwiejsza do zapamiętania niż odjazdy o 7:22, 8:13, 9:01 itd. Do tego powinniśmy dążyć, nawet jeżeli oznaczałoby to, że autobusy będą jeździć trochę rzadziej.

Mało kto przesiądzie się z samochodu jeżeli jadąc z Kowańca w Nowym Targu na Krzeptówki w Zakopanem będzie musiał kupić oddzielny bilet na autobus miejski w Nowym Targu, oddzielny na pociąg do Zakopanego i oddzielny na autobus w Zakopanem. Konieczne jest stworzenie wspólnego biletu na wszystkie linie, a szansą na to jest powstająca Małopolska Karta Aglomeracyjna.

Najważniejsze cechy dobrze działającego transportu zbiorowego przedstawiliśmy na grafice:

mapka&postulaty

Koniec mitu o niewidzialnej ręce rynku

Wielu mieszkańców Podhala i turystów zrzuca winę na podhalańskich przewoźników za fatalny stan transportu. Nie można się z tym zgodzić. Celem każdego przedsiębiorcy jest zysk, a nie oferowanie usługi publicznej. Trudno się dziwić przewoźnikom, że ostatnie kursy z Zakopanego do Murzasichla są około 18:30, a w niedzielę przez cały dzień kursy można policzyć na palcach jednej ręki, kiedy nie otrzymują oni dotacji na niedochodowe kursy. Dotowanie jest jedyną szansą na stworzenie dobrze działającego systemu transportowego, który będzie jeździł również wtedy, kiedy pasażerów jest mniej, a w ramach którego przewoźnicy będą mogli zaplanować wieloletnią amortyzację zakupionych autobusów. Tak jest zarówno w wolnorynkowej Szwajcarii, skrajnie wolnorynkowej Estonii, jak i w bardziej socjalnej Szwecji. Bez dotacji otrzymujemy to, co doskonale znamy dziś na Podhalu: system działający w miarę dobrze tylko podczas sezonu turystycznego, zmuszający mieszkańców, których na to stać, do przesiadki do samochodu i wykluczający komunikacyjnie uboższych i najstarszych. Kiedy zapytałem Zofię Faron, sołtys Obidowej, dlaczego jej wieś dopłaca do funkcjonowania nowotarskiej linii autobusowej, odpowiedziała, że jest to sprawiedliwie wobec osób starszych, które przez całe życie płaciły podatki, a dla których linia jest jedyną szansą na samodzielne podróżowanie.

Warto podjąć konsultacje społeczne, w których władze samorządowe wraz z mieszkańcami, przedstawicielami podhalańskich przewoźników oraz organizacji pozarządowymi stworzą strategię rozwoju transportu zbiorowego. Bez jego zbudowania nadal będziemy mieć  korki, hałas, zanieczyszczone powietrze, problemy z parkowaniem, trawniki rozjeżdżane przez zaparkowane samochody, wypadki, a przede wszystkim komunikacyjne wykluczenie najstarszych, młodzieży oraz osób o niższych dochodach.

Wierzę, w prawdziwość słów legendarnego burmistrza Bogoty Enrique Peňalosy, który powiedział, że „Miasta rozwinięte to nie takie, w których biedni jeżdżą samochodem, ale takie, gdzie bogatsi korzystają z komunikacji publicznej”.

Piotr Manowiecki

PS: Serdecznie dziękuję panu Robertowi Chowańcowi i Andrzejowi Słodyczce za cenne rady podczas przygotowywania schematu linii.

Grafiki zostały wykonane w ramach projektu „Inkubator inicjatyw” stowarzyszenia Wartko. Autorka grafik: Anna Filipczak. Schemat jest autorskim projektem kampanii Pociąg-autobus-góry i nie musi wyrażać poglądów partnerów projektu „Inkubator inicjatyw", ani tym bardziej urzędu miasta Zakopane.


Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
janowski1 2016-05-24 21:44:47
Piękna idea ?
Tak , my społeczeństwo zbudujemy płacąc podatki a złodzieje później sprywatyzują - czytaj przekształcą w spółkę prawa handlowego tak jak wszystkie przedsiębiorstwa , albo zlikwidują - ha ha ha
Przy okazji na prace projektowe i przetargi stracimy połowę z faktycznej kwoty realizacji inwestycji rozsądnie prowadzonej Napasie się paru przydupasów władzy .
Ps. Przypomnijcie sobie reformę śmieciową , która polegała na administracyjnym przymusie likwidacji prywatnych firm tworzących konkurencję firmie Tesco . Teraz wszystkie odpady politycznej zadymy mają tam fuchy za nasze pieniądze .
Nie istniejąca firma " Tuś " wysprzątała wszystkie potoki , lasy i łąki zagospodarowując ponad 80 % odpadów - teraz reformę widać w potokach , na łąkach i w lasach , na dodatek cymbały z Tesco , nowe prywatne kosze na śmieci dewastują zmuszając nas do swojego monopolu .
Stały mieszkaniec 2016-04-28 16:30:13
Schemat nierealny do wykonania! To musiałby zrobić marszałek a marszałek nas olał. Pisząc taki materiał należałoby się zapoznać z przepisami prawa a nie robić ludziom wody z mózgu i snuć nierealnych wizji.
Statystyk 2016-04-24 19:45:58
Zacząć od linii dochodowych: Kuźnice, Chochołowska, Morskie Oko, Strążyska .
Zarabiając dudki można do zrealizować szybciej.
akb 2016-04-23 13:32:02
Dziękuję za poruszenie tematu! Bywam na Podhalu zimą i latem od 1952 roku, pamiętam komunikację z dawnych lat. Wiele by tu opowiadać, ale stan dzisiejszy oceniam jako bezsensowny, tragiczny. Proponuję popatrzeć jak to robią Słowacy. Dlaczego na stronie internetowej słowackiej komunikacji autobusowej można znaleźć tabele rozkładów jazdy WSZYSTKICH przewoźników w jednym miejscu, ściągnąć i wydrukować je sobie, a po polskiej stronie jest to niemożliwe? Może by na początek utworzyć stronę "Podhale - komunikacja zbiorowa" i tam publikować tabele?
Przez cały rok ze słowackiej strony na Łysą Polanę dojeżdżają przynajmniej cztery autobusy dziennie, dlaczego żaden z nich nie jest całorocznie skomunikowany polskimi autobusami/busami z Zakopanem i Nowym Targiem? Przecież wydając busom koncesje na tę latem niezwykle atrakcyjną trasę, można było w warunkach koncesyjnych zastrzec wymóg utrzymania całorocznej komunikacji!
Był kiedyś letni autobus N.Targ-Łysa Polana, wyjazd z N. Targu ok. 6:00, powrót z Łysej o 19:00. Rano ostatni pasażerowie mieli szansę wsiąść najdalej w Bukowinie T. Dolnej, a na autobus powrotny czekało zwykle trzy razy więcej chętnych, niż było miejsc. To była nierentowna linia, do likwidacji?
Proszę porównać, jak sensowne są połączenia na Słowacji, jak dogodne przesiadki (choć mają u mnie duży minus za likwidację połączenia Podspady - Szczyrbskie Pleso)!, jak się sprawdza "elektriczka", itd.
Temat ogromny, konieczny, niezbędne jest przywrócenie i sensowne powiązanie choćby szkieletowej komunikacji państwowej/samorządowej z busami. Życzę sukcesu!
akm990 2016-04-17 23:30:46
ja tam jak zawsze dodam , że najlepiej się sprawdzi w górskich terenach kolej gondolowa

http ://www.mist-er.eu/
rys 2016-04-15 23:24:03
mieszkaniec - kursy bezposrednie do miejscowosci popularnych. Powinny sie "zazebiac" (petle) , gdzie mozna sie przesias chcac jechac w innym kierunku.
MIESZKANIEC 123 2016-04-15 22:51:09
tak , w Białce Tatrzańskiej , już po trzecim przystanku nie ma miejsca , i co nie opłaca się jechać do Zakopanego ? Może znowu w bukowinie trzeba sie przesiadać . Sorry ale mamy prywatne busy i każdego sprawa czy jechać do Zakopanego , czy gnić gdzieś w Bucovinie . Może macie rację , ale co do pipidowek , gdzie nawet busom sie nie połaci pojechać .
rys 2016-04-15 22:37:12
Niedawno sie dowiedzialem , ze "nasza" jezdzi w komunikacji podmiejskiej w Oslo. Moze od niej dowiemy sie jak zorganizowac system komunikacji w Zakopanem.
Thinker 2016-04-15 14:26:43
Najbardziej praktyczny i zarazem dużą atrakcją byłby tramwaj do kuźnic (ewentualnie trolejbus).
No dobra ale przynajmniej pomarzyć można, bo to nie kosztuje:)
Aborygen 2016-04-15 09:04:46
Koncept fajny z tym że brakuje mi systemu pętlowego który łatwiej połączyć w regionalne połączenia z kilkoma miejscami przesiadek w różnych kierunkach .
Cześć obsługiwana jest z Zakopanego jako punktu startowego , część z Nowego Targu , Bukowiny i Czarnego Dunajca .

Jeżeli te pętle by się zazębiały mamy wielopunktowe możliwości przesiadek w różnych kierunkach .

Pozdrawiam
czopek 2016-04-15 08:54:48
Priorytetem powinny być Kuźnice. Nie ma co czekać do 2025. Autobus hybrydowy albo elektryczny co 1/2 godziny. W sezonach częściej. Zero busów !!!!!!!!!!!! To jest teren Parku Narodowego i muszą obowiązywać restrykcyjne zasady we wszystkim co jest związane z ochroną Przyrody, Powietrza i Krajobrazu.
Miś Turysta 2016-04-14 18:38:33
Wy lepiej zutylizujcie eternit z dachów w Białym Dunajcu i Poroninie.
mieszkaniec Zakopanego 2016-04-14 16:25:23
Zakopane powinno organizować transport w obrębie miasta Zakopane , dla Podhala transport niech organizuje Białka lub Nowy Targ bo jest to w ich interesie niech pokryją koszty takiej komunikacji .Latem największą atrakcją Białki jest Autobus w Tatry !
ruk 2016-04-13 23:13:57
Jak można się wydostać z centrum Poronina do Nowego Targu?. Przydałby się szynobus Zakopane - Chabówka.
Very Funny 2016-04-12 11:35:45
Czytam i oczom nie wierzę . Wszystkie te tezy ,w każdym razie większość pojawiała się w Nowym Targu podczas kampanii wyborczej i spotkań Euroregionu. Jedyne , co z tego zostało to ???...Nieustające kontrole w MZK Nowy Targ , a połączeń jak nie było tak nie ma , a i tym planom tworzenia połączeń lokalnych w porozumieniu ze Słowakami też jakoś nie widać ... Jedyne , co udało się tak naprawdę to wybudować ścieżki rowerowe - rozumiem , ze to z powodu pierwszeństwa wynalezienia rower'a przed samochodem.
mieszkanka od 60 lat 2016-04-12 07:05:52
Moja sugestia co do linii autobusowej jest następująca: w godzinach rannych i wczesno popołudniowych autobus mógłby jechać ulicami Chałubińskiego i Sienkiewicza dowożąc uczniów do 4 szkół: Gimnazjum nr 2, Szkoła Muzyczna, Szkoła Artystyczna, Liceum Ogólnokształcące oraz do Sądu i Prokuratury Dalej ulicą Nowotarską w stroną szpitala i cmentarza oraz Kościoła Św. Rodziny... Na tej trasie od lat nie ma żadnej komunikacii......
turysta 123 2016-04-11 21:04:47
akurat już widzę jak sie będą przesiadać .Szkoda czasu i nerwów..Przesiadkom mówimy NIE !!!
  • PRACA | dam
    Praca Zakopane. Zatrudnię energiczną KOBIETĘ na stałe (praca całoroczna) do pomocy w sklepie internetowym z odzieżą damską. Praca od pon-pt. Weekendy i święta wolne. 537 165 165
  • SPRZEDAŻ | budowlane
    PUSTAKI PIANOWE. 18 275 52 72.
  • PRACA | dam
    Hotel Eco Tatry*** zatrudni RECEPCJONISTKĘ - praca w systemie zmianowym, bez nocy. tel. 608 088 017, ksiegowosc@projinwest.pl
  • PRACA | dam
    KIEROWCA - KATERING, na stałe lub dorywczo, do karczmy w Białym Dunajcu. 604 44 34 02.
  • PRACA | dam
    KELNERKA na stałe lub dorywczo, do karczmy w Białym Dunajcu. 604 44 34 02.
  • PRACA | dam
    Zatrudnię RECEPCJONISTKĘ i POKOJOWĄ, co 2-gi dzień, umowa o pracę. Białka Tatrzańska. 608 188 233.
  • PRACA | dam
    Pensjonat w Bukowinie szuka osoby sprzątanie pokoi, pomoc w kuchni. Praca od zaraz. Bez zamieszkania. Numer tel.:
    Tel.: 784569292, 783997156
  • PRACA | dam
    Zatrudnię PANIĄ DO GOTOWANIA w pensjonacie (Bukowina Tatrzańska). Praca całoroczna, bez zamieszkania.
    Tel.: 789-111-300
  • USŁUGI | inne
    WYCINKA - PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - ROZLICZENIE RÓWNIEŻ W DREWNIE. 691317098
  • POŻYCZKI
    POŻYCZKI BEZ BANKU POŻYCZKI BEZ BANKU -tylko dowód osobisty, -bez zaświadczeń, -bez zdolności pożyczkowej. ZADZWOŃ T-533 263 553.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    DOM JEDNORODZINNY W ZAKOPANEM. 605 564 270
  • PRACA | dam
    Biuro rachunkowe w Szaflarach zatrudni NA STAŻ. 600 379 479.
  • PRACA | dam
    Zatrudnimy kierowców kat D.
    Tel.: 693636136
  • PRACA | dam
    Hotel *** w Bukowinie Tatrzańskiej zatrudni: KELNERÓW, KUCHARZY, POMOCE KUCHENNE. Stabilne warunki zatrudnienia, elastyczny grafik pracy
    Tel.: 507645428
    E-mail: dyrektor.bukowina@nat.pl
  • PRACA | dam
    KARCZMA W ZAKOPANEM ZATRUDNI NA BAR. ELASTYCZNY GRAFIK, DOBRE WYNAGRODZENIE -
    Tel.: 533 226 109.
  • PRACA | dam
    WYPOŻYCZALNIA NART w Zakopanem zatrudni mężczyzn (18-29 lat). Praca: przygotowanie sprzętu do wypożyczenia, serwis narciarski. Dla zaangażowanych oferujemy przyuczenie do pracy i gwarantujemy doskonałe zarobki. CV - biuro@zakopane-goski.pl
    Tel.: 692987940
  • PRACA | dam
    ZATRUDNIĘ SPRZEDAWCZYNIE DO SKLEPU MONOPOLOWEGO, na stałe (praca co drugi dzień) - PORONIN i BIAŁY DUNAJEC -
    Tel.: 606 751 351.
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA POKÓJ NA DŁUŻEJ, ZAKOPANE, ul. Zamoyskiego. 507 603 112
  • PRACA | dam
    PRZYJMĘ DO PRACY NA STANOWISKO SPRZEDAWCY W KAWIARNI, CUKIERNIA U MAŁGOSI POD SKOCZNIĄ. 504 252 691
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    Na podstawie art. 38 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. (Dz.U.2018.2204 t.j. z późniejszymi zmianami) Wójt Gminy Nowy Targ ogłasza kolejny ustny przetarg nieograniczony na najem lokalu przeznaczonego do organizowania imprez okolicznościowych w miejscowości Waksmund w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej. Z warunkami przetargu oraz regulaminem można zapoznać się na stronie internetowej: www.ugnowytarg.pl lub w pokoju 206 Urzędu Gminy Nowy Targ.
  • PRACA | dam
    Przyjmę fachowców do pracy na budowie - docieplenia, budowa od podstaw. Zakopane i okolice.
    Tel.: 500160574
  • PRACA | dam
    Perfekt Isolierung Ltd. Spółka komandytowa zajmująca się Izolacją przemysłową zatrudni do pracy zagranicą. Mile widziane osoby z doświadczeniem jak również do przyuczenia. Możliwość szybkiego wyjazdu i wysokich zarobków. Chętnych prosimy o przesyłanie CV na adres:
    E-mail: biuro@isolierung.pl
    Inne: lub kontakt telefoniczny - 12 268 32 80.
  • PRACA | dam
    POMOC KUCHENNA I KUCHARZ WYDAJĄCY - Nowy Targ. 502 64 84 94.
  • PRACA | dam
    FIRMA JERONIMO MARTINS POLSKA S.A. WŁAŚCICIEL SKLEPÓW BIEDRONKA, POSZUKUJE OSÓB NA STANOWISKA: KASJER, SPRZEDAWCA- KASJER I PRACOWNIK SKLEPU W ZAKOPANEM I NOWYM TARGU TEL. +48 22 205 33 10
  • IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE
    IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE - KARCZMA GÓRALSKI SZAŁAS "KURNIAWA" - ZAKOPANE 601 50 44 86.
    WWW: www.willasport.pl
  • PRACA | dam
    PENSJONAT 10-POKOJOWY W PORONINIE ZATRUDNI z zakwaterowaniem (sprzątanie, przygotowanie śniadań), tel. 691888444
2019-10-19 20:35 Marsz dla transplantacji 2019-10-19 19:20 Dziyzka, korytko i magiczna siła 2 2019-10-19 18:05 Wielu turystów w Zakopanem. Tworzą się korki 2019-10-19 17:59 Zaginął Dawid Karciarz 2019-10-19 16:29 Marsz prezydenta 7 2019-10-19 15:55 20 tys. zł kary za nieskuteczną walkę z zanieczyszczeniem powietrza 2 2019-10-19 14:30 400 razy wszedł na Gerlach. To rekord Polski 3 2019-10-19 13:05 Bawimy się dla Tadzia 2019-10-19 12:05 Nowa odsłona Centrum Edukacji Lotniczej 2019-10-19 10:45 Zakorkowane miasto 6 2019-10-19 09:30 Nowe przepisy. 500 złotych mandatu, gdy nie wykonasz poleceń policjanta 12 2019-10-19 08:00 Niepełnosprawni integrują się na wesoło 2019-10-18 21:31 Przyjęcie niespodzianka 1 2019-10-18 20:34 Strażackie ćwiczenia w Nowem Bystrem 2019-10-18 20:19 Kiedy umiera góral. Część trzecia 2019-10-18 19:35 Krowie wędrowanie i sąsiedzkie utrapienia 9 2019-10-18 18:37 Dziecko potrącone w Bukowinie Tatrzańskiej 2019-10-18 18:30 Farby Dulux Nobiles w sklepie Młotek 2019-10-18 18:09 Oszuści od 3 kubków coraz bardziej bezczelni. Wyrwali mi komórkę, grozili (WIDEO) 14 2019-10-18 17:05 Miłość w Szczawnicy kwitnie 2019-10-18 16:59 Ruch wahadłowy na Bystrem w Zakopanem 2 2019-10-18 16:37 Sesja ślubna tylko w Pieninach 2019-10-18 16:30 Śmigłowiec leci na pomoc na Suchą Przełęcz 2019-10-18 16:11 Nie wkładał karty do tachografu. Jeździł ponad normę 2019-10-18 15:34 Tak wygląda siedziba słowackich ratowników w Pieninach 2019-10-18 15:08 Trzy Korony i Sokolica ze słowackiej strony 1 2019-10-18 14:43 Na Szafranówce w Szczawnicy 1 2019-10-18 14:32 Jedziemy kolejką na Palenicę (WIDEO) 2019-10-18 14:05 Barwy jesieni życia 2019-10-18 13:54 W weekend w Zakopanem Rajd Żubrów. Wystartują Konrad Biela i Bogusław Pokrywka 2019-10-18 13:35 Prezydent Duda pomaszeruje z góralami 3 2019-10-18 12:30 Cicha noc... 2 2019-10-18 12:05 Giewont, Giewont i tylko Giewont 2019-10-18 11:34 Tam, gdzie niebo dotyka gór 2019-10-18 11:13 Ostatnie pożegnanie Kuby 1 2019-10-18 10:28 Z akordeonem z Zębu do Warszawy (WIDEO) 3 2019-10-18 09:27 Przed nami kolejny cudowny jesienny dzień. Zmian w pogodzie nie widać 8 2019-10-18 08:00 Specjaliści w nowotarskim szpitalu i operacje na żywo 1 2019-10-18 07:00 Ocalić od zapomnienia 2019-10-17 21:00 Zgłosił wyborcze fałszerstwo 18 2019-10-17 20:00 Psy zagryzły sarnę 7 2019-10-17 19:49 Październikowy dzień w Tatrach 2019-10-17 19:12 Wielkie Oratoria G.F.Haendla w Zakopanem 2019-10-17 19:01 Korek, kładka i senator 12 2019-10-17 19:00 Jeśli nie wiesz jak się zachować - zachowaj się przyzwoicie 8 2019-10-17 18:08 Sielankowanie pod Tatrami 2019-10-17 17:34 Rzucą pracę przez zbyt drogie parkowanie 14 2019-10-17 17:04 Kociaki szukają domów 2019-10-17 16:34 Wspomóżcie czworonożnych ratowników 3 2019-10-17 16:00 Skóra węża w szkole
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2019-10-19 20:41 1. Jeff ty jesteś tępy czy tylko upośledzony ? Gdzie pisze o jednym mandacie ? Pisze o mandacie albo punktach a to różnica bo podwójna kara!? Jeśli zabił byś kogoś na pasach niby przy tych 120km/h to Myślisz że ktoś zwracał by uwagę na to czy Miałeś zapięte pasy czy. Nie ? Czy na ofiary wypadku? 2019-10-19 20:34 2. Ciekaw jestem jak można to udowodnić? 2019-10-19 20:11 3. @z boku, mija piąty rok a ty i tobie podobni nadal nie możecie się pogodzić z rzeczywistością. Może pora podjąć jakąś terapię, to da się leczyć. Na prawdę. O prawdomówność telewizyjną zapytaj, jako szymszel, TVN w temacie koni z Morskiego Oka. 2019-10-19 20:03 4. Nie ważne ile to kosztuje ale na pewno lepsze i tańsze niż utrzymanie kleru czy Rydzyka.a przynajmniej dzieci się czegoś dowiedzą. 2019-10-19 20:01 5. Te 20k powinien zapłacić burmistrz ze swoich własnych pieniędzy. Wtedy rozwiązanie problemu znalazłoby się w góra tydzień. 2019-10-19 19:57 6. Państwo policyjne!!!!! 2019-10-19 19:56 7. Jesteście złośliwi że az sie wylewa. Prezydent często bierze udział w takich akcjach,ale wtedy krytykujecie go jeszcze bardziej. Co do Pana od kanibalizmu-człowieku.zastanów sie co mówisz ,bo mielesz tym ozorem takie głupoty że podejrzewam że jesteś wynajęty do rozgrzania tematu. 2019-10-19 19:51 8. @ddddddd. Z całym szacunkiem do Ciebie, ale czy Prezydentowi przystoi dając powód do robienia z siebie zdjęć do TP. 2019-10-19 19:42 9. @ddddddddddd nie przystoi to sie TAK GLOWIE PANSTWA ZACHOWYWAC. jezelio juz cos piszesz pisz tak jak to widzisz a nie jak ktos ma widziec. 2019-10-19 19:33 10. Może mi ktoś napisać ile tysięcy złotych kosztuje taki projekt? Podejrzewam, że będzie to nie tania zabawa.
2019-10-09 11:56 1. Disel dumny jak paw. 2019-10-07 19:09 2. Mam nadzieje że wójcina i starosta dali za swoje prywatne! 2019-10-05 07:56 3. Cytuje tytul: "Widoki zapierające dech i jesienne zimowity" Widoki zapieraja dech - dobrze. Ale niech mi ktoś wyjaśni w jaki sposób widoki zapieraja zimowity!? 2019-10-03 23:13 4. Tyle chełmow jedną jednostka a inni ???? To tak jak byście na Mikołaja dali prezent jednemu dziecku tacy jesteście modrzy e bodej ta bodej!!! 2019-09-12 08:22 5. Bak jest Starostą, ale z tego co pamiętam także za czasów Solidarności serce miał po prawej stronie.... 2019-09-03 12:13 6. niech Jagna nie robi się nagle medialna przed wyborami, bo to nic nie pomoże, nic nie robi się cały rok i nie bierze się udziału w niczym aż tu nagle blisko wybory to trzeba sie pokazać, trzeba całe 4 lata pracować na głosy a nie przed samymi wyborami być nagle bardzo aktywnym. 2019-09-03 07:11 7. A Pan Zacharko to czasem nie był wcześniej w PZPR? Bo tak gdzieś wyczytałem... Może Tygodnik by to wyjasnil... Widać szczególnie silne parcie na szkło Pana Zacharki byle dorwać się do żłoba a mógł by już dać sobie siana i odpoczywać na emeryturze... Ciekawe jaki związek z Solidarnością ma Bąk... 2019-08-31 10:02 8. piękne 2019-08-25 20:39 9. Byłam pare lat temu . Co prawda nie spotkałam takich towarzyszek jak Pan ale polecam serdecznie. 2019-08-23 02:19 10. Brawo brawo prawdziwi herosi ktorych mialem okazje spotkac I dopingowac w drodze z giewontu na kasprowy. Niewiarygodny wysilek wielki szacun dla wszystkich a w szczegolnosci dla pan .Jestem pelen podziwu pozdrawiam.
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama
Polecamy

Pożegnania

FILMY TP

Album TP

Bojcorka