Akcja Tygodnika Podhalańskiego
"Odsłaniamy Tatry" - usuniesz swoją reklamę z zakopianki, dostaniesz u nas reklamę za złotówkę. Daj nam znać jeśli się zdecydujesz. tel. 18 2000 000

Reklama

2017-08-01 11:52:59

Blog

Choroba czy tylko gorsza kondycja ?

Reklama

Reklama

Od 20 lat zajmuję się prowadzeniem obiektów turystycznych w Zakopanem. Od 3 lat pełnię Funkcję Prezesa Stowarzyszenia Lokalna Organizacja Turystyczna, od kilku miesięcy wiceprezesa Ogólnopolskiego Porozumienia Lokalnych Organizacji Turystycznych. Oba Stowarzyszenia to członkowie Polskiej Organizacji Turystycznej. Od 4 lat uczestniczę w wielu szkoleniach branżowych. Poniższy blog będzie wyrazem obserwacji lokalnego rynku i pozyskanej wiedzy o rynku globalnym. Kopia bloga znajduje sie na fanpage LOT Zakopane na Facebooku

Obserwacja i czynny udział w lokalnym rynku turystycznym skłonił mnie do refleksji na ten temat. Troszkę medyczna nomenklatura dlatego , że wszyscy tutaj jesteśmy zależni od zdrowia pacjenta. Mnie subiektywnie wydaje się, ze chorujemy. To na pewno nie jest choroba śmiertelna ale raczej chroniczna. Czy tak musi być ?
Dzisiaj objawy:
Truizm ale chyba czasem nie do końca poważnie traktowany: Zakopane jest miastem niemal całkowicie zależnym od turystyki. Zatem to jej powinno się poświęcać działania Urzędu Miasta, przedsiębiorców czy mieszkańców miasta, w stopniu w jakim górnicy dbają o kopalnie, rybacy o morze.
Ostatnie 20 lat postawiło przed branżą turystyczną w Polsce i co za tym idzie w Zakopanem bardzo duże wyzwania. Otwarcie granic, wzrost zamożności i mobilności turystów oraz internet , całkowicie zmieniły rynek turystyczny, warunki na nim funkcjonowania oraz odbiorców. Część gości odpłynęła poza granice skuszona ofertą wcześniej nieznanych miejsc inna ( w tym cudzoziemcy) poznała Zakopane jako odpowiednią dla siebie ofertę. Wymusiło to zmiany, powodując stopniowe podnoszenie standardu oferowanych kwater ( czy w następstwie innych usług w tym gastronomii), sposobu promocji obiektów ( praktycznie nie ma obiektów bez swoich stron www) czy też formy komunikowania się z gośćmi ( języki obce, maile i inne formy ), a zwiększone obroty wymusiły też inne sposoby rozliczeń z fiskusem, księgowania itp. 
Zakopane jest miastem turystycznym, ale ten fakt inaczej wygląda z punktu widzenia turysty ( inaczej tez z punktu widzenia turysty krajowego, inaczej zagranicznego), a inaczej z punktu widzenia mieszkańca czy lokalnego przedsiębiorcy. Turysty nie interesuje to, że byt 95% mieszkańców Zakopanego zależy wprost lub pośrednio od turystyki, a jeśli już to ma świadomość wagi ich pobytu dla naszego miasta. Turysta postrzegany jako źródło naszego dochodu ma pełne prawo być roszczeniowym. Turysta krajowy, którego mit Zakopanego jeszcze z czasów 20 lecia międzywojennego, potem lat 60, w pewnym stopniu kształtuje jego oczekiwania w zakresie oferty pozanoclegowej czy pozagastronomicznej czy pozaszlakowej. Oczekuje dodatkowo oferty kulturalnej choć w żadnym stopniu nieokreślonej. Turysta z zagranicy dla którego jesteśmy pewnego rodzaju odkryciem, oczekuje głównie informacji i komunikacji bowiem znając komercyjną ofertę innych miejscowości o zbliżonym charakterze , w zasadzie jest w sferze usług , zadowolony. 
Takie reakcje pokazują zarówno sondaże, oceny w popularnych portalach turystycznych czy artykuły i wpisy. Niekoniecznie w pełni spełnione oczekiwania turystów krajowych znamy z tych samych źródeł jak i portali społecznościowych. Tyle turyści.
Reakcja na w/w oczekiwania rynku ze strony przedsiębiorców branżowych, jak i władz miasta, zależna jest od realnych możliwości finansowych, wiedzy i umiejętności, wyczucia, mody itp. Niestety tu widoczny jest brak spójności tych działań. Nie naszą rolą jest kształtowane czy edukowanie turystów, musimy się zatem skupić na reakcji na ich oczekiwania często też niekonsekwentne, zależne od wielu czynników. Turystyka wakacyjna to w dużej mierze emocje.
Jesteśmy jednym z nielicznych miast turystycznych w kraju w których da się wyodrębnić dwa sezony w roku ( niestety coraz bardziej okrawane do samych ferii) czyli lato i zima. Wiąże się to też z często różnymi grupami przyjeżdżających turystów, rozproszonymi w zakresie oczekiwań. Doskonale wiemy , że staliśmy się popularnym kurortem zimowym dla turystów rosyjskojęzycznych, że coraz chętniej odwiedzają nas turyści z Holandii, Wielkiej Brytanii ( tu głównie emigranci wraz ze swoimi znajomymi). Turyści krajowi w zasadzie dzielą się na turystów feryjnych o bardzo różnych oczekiwaniach w zakresie infrastruktury narciarskiej, turystów sentymentalnych, nie przykładających wagi do tego oraz profesjonalistów gustujących w atrakcjach posezonowych oraz pozaszlakowych. 
Turyści letni to poza kurczącą się grupą fanów miasta i jego klimatu, turyści dokonujący drugiego wyboru ( bo latem pierwszym jest morze – polskie lub egzotyczne) , zwolennicy turystyki aktywnej oraz grupy cudzoziemców chcących zobaczyć jak to jest w Tatrach, miasto jest przy okazji. To turysta świadomy, mający w miarę jasny plan pobytu i mniej zależny od kaprysów pogody.
Pozostają niestety coraz skromniej obsadzanie okresy wiosny i jesieni. Tu, co do niedawna było naszą przewagą zjeżdżali miłośnicy miasta, turyści aktywni, cudzoziemcy zaliczający krótki wypad, itp. 
To dość powszechnie znane dane wynikające z obserwacji każdego z nas, statystyk, badań jakie robią wyspecjalizowane w tym ośrodki czy organizacje. To do takich danych powinno się dostosowywać ofertę turystyczną miasta i to ona powinna ewoluować w kierunku zmieniających się preferencji turystów. Bo tylko ta grupa pozwoli ilościowo poprawić statystyki w tak bardzo zatłoczonym w sezonach mieście.
I tu zaczyna się problem.
Branża turystyczna z jaką mamy obecnie do czynienia, to globalny biznes ze sztabami wyspecjalizowanych fachowców od analiz, marketingu, PR, albergologii, internetu i mnóstwem pieniędzy. To wszechobecna szybka i dokładna informacja, to kreowanie trendów czy ustalanie targetów ( slang celowo użyty). Pojawiła się globalna konkurencja – z jednej strony jako zagrożenie z drugiej zaś to w dużej mierze tą drogą turyści ze świata dowiadują się o nas.
Na przestrzeni ostatnich 20 lat u nas, tez dokonały się zmiany. Pojawiły się jako oczywiste łazienki i tv w pokojach, pojawiły się strony www, recepcje , apartamenty, pensjonaty ze spa, pojawiły się standardy ( często wyższe niż u konkurencji) higieniczne , budowlane , ppoż itp. Pojawili się inni turyści, zaczęło ubywać starych, pojawił się hejt czy utyskiwanie. I co najważniejsze nie pojawił się progres cenowy, ceny średnie w Zakopanem praktycznie nie drgnęły od 10 i więcej lat czego nie można powiedzieć o kosztach. W tym samym okresie i z podobnego stanu startował Sopot, dużo później Kołobrzeg czy Świnoujście oraz bliższa nam Krynica czy Szklarska Poręba.
Stanęliśmy naprzeciw globalnej armii konkurencji jako pojedynczy przedsiębiorcy, podglądając podczas urlopów ( kiedyś bo teraz pewnie nie mamy kiedy wyjechać , nadal sami zajmując się biznesem bo raz , że nie ma komu pracować dwa zaczyna to przekraczać nasze budżety) jak to jest gdzie indziej, płacąc nad naszym morzem 2 a nawet 4 krotnie więcej niż u nas, w podobnych warunkach, jedząc 2 razy droższe posiłki itp. I bardzo dobrze, miejscowości turystyczne musza być droższe sezonowo podobnie jak modne ubiory, marki samochodów, smartfony itp. To produkt i poza jakością głównym czynnikiem sukcesu jest marketing. Powstaje pytanie, jeśli tak dobrze i nadal przyjeżdża ok 3 mln turystów rocznie, to gdzie ten problem ? Problem w tym, że natychmiast powstaje pytanie – to gdzie te pieniądze ?
Nie widać ich w rosnących wpływach do budżetu miasta, nie widać ich inwestycjach proturystycznych, globalnych kampaniach reklamowych miasta, nie widać ich na koniec w naszych kieszeniach. Ostatnio jak widać nie radzą sobie już obiekty 4 i więcej gwiazdkowe.
Brak wypracowanych mechanizmów współpracy w trójkącie samorząd miejski, przedsiębiorcy turystyczni, mieszkańcy (o braku wsparcia na szczeblu centralnym nie wspomnę), dominująca pozycja portali globalnych oraz brak działań marketingowych i PRowych miasta i regionu, doprowadziły do sytuacji gdzie w głównej mierze za promocję odpowiedzialne są pojedyncze obiekty. To zaś w zetknięciu z globalną konkurencją, przy oczywiście skromnych środkach, nie przynosi większych efektów sprowadzając walkę o klienta do poziomu walki cenowej. To zgubna metoda. Tłumy w mieście podczas ferii niestety nie są spowodowane przekonaniem o atrakcyjności miasta, a po prostu niską ceną. Latem stanowimy miejscowość trzeciego wyboru ( kraje tropikalne oraz nasze morze są tu niekwestionowanymi liderami), a zimą już nie stanowimy oczywistego kierunku wobec oferty zagranicznej czy innych terenów ( Wisła, Szklarska Poręba itp.). Czynnikami mającymi wpływ na podjęcie decyzji o wyjeździe do Zakopanego stają się pogoda oraz cena. Na pierwsze nie mamy większego wpływu co widać po późnych rezerwacjach latem ( oczekiwanie na prognozy pogody nad morzem), jednak powinniśmy podejmować działania minimalizujące jej wpływ na ofertę, na drugie reagujemy konkurując cenowo na własnym terenie sami ze sobą co znacznie obniża przychody mimo tłumów na ulicach. Zamiast restauracji , oblegane są dyskonty, oferta kulturalna nie jest doceniana, a próby kreowania oferty ambitniejszej spełzają na niczym. To zaś, zestawione z medialnym przekazem o korkach, smogu, tłumach i wielu mniej lub bardziej fikcyjnych wadach stanowi negatywny obraz tych dla których cenny jest ten mniej komercyjny i masowy wizerunek miasta do którego przyjadą niezależnie od pogody czy mody. To ten najcenniejszy stały i powracający turysta. Ten wokół którego można ponownie zbudować legendę miasta, przywrócić mu magię i efekt jakiego dorobił się nie mniej zatłoczony i skomercjalizowany Sopot- efekt wow. Tam nikogo nie dziwią ceny. Podobnie w wielu kurortach na świecie, gdzie w efekcie wspólnej pracy wymienionych wcześniej partnerów uzyskano taki efekt , ze o ruchu , cenach i popycie decyduje wypromowane miasto czy region a nie jeden czy kilka nawet hoteli. Turysta z zasady jedzie do Rzymu, Wenecji, Barcelony itp., a nie do konkretnego hotelu czy restauracji. To dlatego sami tam będąc boleśnie odczuwamy jak wiele trzeba w takich miejscach zapłacić za tak niewiele.
Odpowiada też, dlaczego ich stać na komunikację, promocję, służby utrzymujące czystość, drogi, koncerty i wydarzenia i wiele, wiele innych rzeczy.
Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
SK 2017-08-03 09:37:51
@hipokryzja oczywiście, że jest ale to chyba tutaj nie miało miejsca. Nie mnie oceniać czyjeś zachowania na forach, a sądzę że naprawdę mamy ważny temat i szkoda zamiast o nim dyskutować, sądzić czyjeś zachowania na Forum. To nie to miejsce.
hippo kryzja 2017-08-02 21:24:01
Panie SK, a nazywanie kogoś na forum ŚMIECIEM jest problemem i łamie netykietę, czy też nie? Jak Pan sądzi?
SK 2017-08-02 12:32:44
@cyklista - nie znam ani Pana ani osobiście Pani Czerskiej. Czat czy blog z założenia są po to by każdy mógł sie wypowiedzieć i jeśli nie łamie netykiety nie ma problemu. Toteż każda krytyka czy poparcie moich słów są ok , opinie na temat osób wypowiadających sie tutaj niczego nie wnoszą. Tylko tyle.
@ GK wychodzę z założenia , ze aby cokolwiek zrobić (zróbmy swoje) z sensem warto to przemyśleć i dopiero potem zrealizować. To samo dotyczy wypowiedzi. Myślę, ze mimo wszystko i robię swoje i nie tylko bo funkcje ktre pełnie mimo ze bez spektakularnych sukcesów nie są tylko z pieprzenia. Przecież jeśli się mylę i jest tak dobrze , że nie ma o czym gadać to pewnie zaraz oberwie mi się za zajmowanie przestrzeni internetowej TP , zamiast stworzyć bloga o tym jak się nam wszystkim tu dobrze żyje.
do cyklisty 2017-08-02 11:13:02
widać że żyjesz z pensyjki
alina 2017-08-02 10:12:56
Pani prezes Beata na prezesa stowarzyszenia.
Jeszcze tam się na niej nie poznali
cyklista 2017-08-02 05:10:42
Szanowny autorze tego bloga, ja nie poddaję w wątpliwość Pańskie argumenty zawarte w powyższej treści. Natomiast nie akceptuję racji autorki "jedynie słusznego" komentarza na Facebooku, gdyż osoba ta nigdy nie była i nie będzie dla innych autorytetem i wyrocznią. Stąd też mój ironiczny i kąśliwy poprzedni komentarz.
GK 2017-08-01 23:11:00
Chociaż byście ile radzili to i tak nic nie wymyslicie ... Zakopane samo w sobie jest atrakcją i turyści i tak będą przyjeżdżać.
Zadbać tylko o estetykę miasta, to my kwatwrodawcy musimy spełniać oczekiwana turystów. Najpierw turysta szuka noclegu, później pyta o atrakcje różnego rodzaju.
W dakszym ciągu modne " czy daleko do Krupówek " Czy widać Giewont z okna pokoju" :) Co do natężenia ruchu zawsze sa miesiące, kiedy jest totalny bezruch, nie jest to wina słabej promocji miasta. Poprostu wtedy nikt nie ma ochoty na wyjazdy... Tak jest wczesną wiosną i późną jesienią. Nic tego nie zmyeni jedynie darmowe noclegi :)
Takie tam pieprzenie jak na blogu nic nie zmieni . Róbmy swoje... a turyści i tak przyjadą.
Liczy się osobisty kontak z klientem, to procentuje ze turysta wraca... W apartamencie jest pozostawiony sam sobie, czesto nie wie co ze sobą począć. Cidziennie nosi pełne siaty z Biedronki i czuje się jak w domu :) a nie na wakacjach... Taki już więcej nie wróci.
Takich jest większość, im nie trzeba żadnej promocji, atrakcji ani imprez i tak na nie nie pójdą . . Chyba, ze darmowe, no może z łaską..
SK 2017-08-01 21:25:23
Myślę, że poruszyłem na tyle istotny dla nas wszystkich temat, że warto by odpuścić sobie prywatne wycieczki ad personam. Nic to nie wnosi a tylko zawraca głowę
SK 2017-08-01 21:21:43
qaz tak, ale teraz pisze tylko o objawach. Myślę, ze mam to przemyślane i poukładane w logiczną całość. Będę wdzięczny za komentowanie na każdym etapie. Najbardziej mi się podoba , bo trafia idealnie w mój pomysl, informowanie przed a nie po czy w trakcie
qaz 2017-08-01 19:37:08
@SK - należy promować co JEST. Dziś, od ręki. Następnie proste rzeczy do zrobienia za jednej kadencji władzy. Tu widać obecne działania w wizualkę. Dawno spóźnione, ale wreszcie są - wizerunek miasta, kwiaty, ozdoby, nawet prosty napis "Zakopane". Kolejno - miło by było żeby każde kolejne władze KONTYNUOWAŁY pewną politykę. Nie można wyrzucać dobrych pomysłów "bo to poprzedników" (tu nie piję do żadnego włodarza ani pomysłu - to po prostu logiczne). Gwoździem byłoby uruchomienie Gubałówki i połączenie z Kotelnicą i Butorowym (o ile to w ogóle realne). Dla ofert noclegowych - foldery z aktualnościami, możliwościami spędzenia czasu, można rozprowadzić z rachunkami Sewiku. Tu jest poważne zadanie - widzę ilu ludzi NIE WIE PO CO przyjechali do Z. No Gubałówka, Kasprowy - żelazne pkt, ale coś dalej ? Informacja ma być PRZED, a nie PO. Jeżeli będzie GŁOŚNO POKAZANA niezła oferta nikt już nie będzie płakał o klimatyczne czy parkingi. To niestety czarny PR - lata temu płaciłem w KRK po 8zł/h czy nad Soliną po 5 zł/h. Działania SM, Policji - nie można tolerować burd, parkowania gdzie popadnie itd. Nawet na wyciągach - jeżdżenie po pijaku, nieprawidłowe, tolerowanie jazd sanek poza wydzielonymi torami itd. Poważny klient nie przyjedzie jak będzie miał "Bangladesz".
Oferta zimowa leży. Ile można łazić po Krupówkach ? Faktycznie na Równi można usypać parę górek - ostatnio było wzięcie. Sprawa banalnie prosta i za grosze.
cyklista 2017-08-01 19:26:21
Pani Beato Czerska, ale TANTIEMY chyba nadal wpływają na konto, więc po co te żale.
SK 2017-08-01 18:18:22
Dużo racji qaz, jednak to jest skutek tego , że i my i nasi goście potrzebujemy jeszcze czasu. Prawda jest , ze turyści z Polski uważają ze u nas musi byc taniej albo przynajmniej lepiej. Prawda jest tez, ze odpowiednia praca nad marką skutkuje mniejszą iloscią takich problemow. Nikt w Sopocie nie narzeka na 4 zł opłaty lokalnej, rybkę za 35 zł czy noclegi w kwaterach po 150 zl za co nas by zabito śmiechem. Tu właśnie działa efekt wow który zatraciliśmy juz dawno. Odzyskiwanie tego niestety trwa i kosztuje. Ja absolutnie nie porównuję tras Austriackich z naszymi. Ale wiem ilu Holendrom, Anglikom czy Belgom nasze krótkie trasy wystarczają do nauki , do nieekstrmalnego spędzania czasu czy Rosjanom do nauki. Znaczy to kwestia wyboru targetu. A moze po prostu nabudować mnóstwo tras saneczkowych i oddać to rodzinom z dziećmi bo nigdzie w zasadzie ich nie ma ? Ich nie interesuje Kaprun czy St Anton :) Dalej czy czasem ostatnimi laty nie jestesmy ostatnia miejscowościa gdzie w kwietniu można spokojnie jeździc lub sciągac skiturowców z całej Europy ? To juz kwestia informacji, a tak w tym roku mimo znakomitych warunkó w marcu odcięło turystów jak nożem
qaz 2017-08-01 17:20:23
" biorca w ten sam sposób ją zaakceptuje lub nie" - sedno. Dlatego ja nie użyłbym słowa "roszczeniowy". Bo w potocznym słowa znaczeniu można zamówić Pandę i przy odbiorze narzekać, że to nie będzie BMW. Ba, niektórzy nawet domagaliby się tego BMW :)

PR - tak się utarło. Wczoraj rozmawiałem z jedną z TV. Pytania delikatnie nastawione w kierunku "zrobili dodatkowe korki w sezonie" :) Komentarze internetowe - niewielu poważnych komentujących, a przecież "wszyscy wiedzą....". Wiele komentarzy typu "porównanie Austrii z Z." w kontekście tras narciarskich - yyyy ale co tu porównywać ? Dlatego może niech ktoś powie uczciwie jakie ma oczekiwania, a drugi powie ile to kosztuje i czy w ogóle jest w ofercie. I albo mamy deal albo nie. A jeśli ktoś uważa, że Z. jest drogie niech kliknie reklamę "Grecja za 700zł" - i po powrocie powie ile i za co płacił :) Osobiście zauważam przebłyski rozsądku, zwykle są to osoby z niedawnej emigracji przyjeżdżające tu na wypoczynek. Widać podróże kształcą, a opłata za końcowe sprzątanie nie jest niczym dziwnym :) Zdziwionym polecam wyjazd do Świnoujścia i przejście na niemiecką stronę - zapraszamy do automatu z opłatą klimatyczną. Ale znów "wszystkim wiadomo", że Niemcy zainwestują tę kasę, a "złodzieje górale" to ... Dlatego każde miejsce w PL będzie złe, a za granicą wspaniałe - pomijając wszelkie atrakcje itd. - kompleks zagranicy.
hippo kryzja 2017-08-01 17:09:07
Najpierw przez około 10 lat s...ra się w "swoje" gniazdo, po pierwsze: śląc w świat wespół z Anną Płaszczyk fałszywy przekaz zawierający bezpodstawne i urągające podstawowym zasadom kultury społecznej ataki na górali, po drugie: kreując zdeformowany obraz "naskiego" ludu podhalańskiego, ciemnego, pazernego, pijanego, śmierdzącego, zacofanego i oszołomskiego, nie mającego w domu innych rozrywek oprócz dręczenia zwierząt i żony, po czym wylewa się krokodyle łzy nad swoim losem z powodu wyparowania ok 30% zarobków w swojej branży usług, całą winą obarczając brak inwestycji w obiekty sportów zimowych, zatarasowanie trasy zjazdowej Gubałowki przez znaną wszystkim rodzinę, ciepłe zimy !!
Szczyt bezczelności!! Czy widział ktoś większą demagogię i obłudę od tej zza bramki?
SK 2017-08-01 15:43:32
Otóż ma prawo być roszczeniowym jako usługobiorca, choćby z tego powodu dla którego usługodawca może swobodnie wycenić swoją usługę. Jej poziom jest ocenny i subiektywny. Dawca w ramach swojego rozsądku uzna , że cena jakiej żąda jest adekwatna do poziomu usługi, biorca w ten sam sposób ją zaakceptuje lub nie. Jednak to nie o relacjach z turystami tu mowa, a o przyczynach np nieprzyjaznego PR Zakopanego , które wg danych z tego roku jest zasadniczo najtańszą miejscowością turystyczną w kraju, a mimo to opinia jest całkiem odmienna.
qaz 2017-08-01 12:57:49
"Turysta ... ma pełne prawo być roszczeniowym" - że jak ? Ma prawo oczekiwać usługi, za którą zapłacił, na poziomie jakim była oferowana. W innym przypadku mamy roszczenie obsługi restauracyjnej w budzie z kebabem - a to chyba nie o to chodziło.
  • USŁUGI | budowlane
    Posadzki Maszynowe!
    Tel.: 573035958
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Do sprzedania atrakcyjny, funkcjonujący PENSJONAT w Kościelisku -
    Tel.: 607 506 428
  • POŻYCZKI
    WEŹ POŻYCZKĘ DLA DWOJGA -GOTÓWKA CZEKA WŁAŚNIE NA CIEBIE, -BEZ ZAŚWIADCZEŃ O PRACY, - ZGARNIJ NAWET 25 000 ZŁ. ZADZWOŃ DO DORADCY T-533 263 553.
  • POŻYCZKI
    BARDZO DUŻA GOTÓWKA DLA FIRM DLA FIRM !!! -BEZ ZAŚWIADCZEŃ - GOLD CENT FINANSE. T-18 542 40 56.
  • POŻYCZKI
    DARMOWE CHWILÓWKI - PROMOCJA TELEFON 694 567 002.
  • PRACA | dam
    Hotel "Foluszowy Potok" Zakopane, ul. Zamoyskiego 42 zatrudni: KUCHARZA/-KĘ I POMOC KUCHENNĄ. Praca stała, w systemie zmianowym. 660 41 00 46
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    MIESZKANIE - UDZIAŁ W BUDYNKU. ZAKOPANE, 250.000 zł. 607 506 428
  • PRACA | dam
    Poszukuje doswiadczonych osob do pracy na budowie w Niemczech z zakwaterowaniem. Okolice Frankurtu
    Tel.: 00491774439609
    E-mail: kapi22@icloud.com
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA MIESZKANIE 2-POZIOMOWE, Zakopane Pardałówka, 68m2, c.1200zł + media, minimum rok. 608 697 065
  • PRACA | dam
    Sprzedawcę w serwisie samochodowym (obsługa klienta), możliwe douczenie, etat. Czarny Dunajec
    Tel.: 508314117
    E-mail: biuro@fudala.com.pl
  • MOTORYZACJA | sprzedaż
    HYUNDAI i20 benzyna 1,2 , r.p. 2010, przebieg 169 400 km, 3-drzwiowy, polski salon, wystawiam fakturę Vat. 605 564 270
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    DOM JEDNORODZINNY W ZAKOPANEM. 605 564 270
  • SPRZEDAŻ | zwierzęta
    LABRADORY szczenięta biszkoptowe, czekoladowe 793-490-210
  • PRACA | dam
    MANSTEL Bednarczyk, Słowik, Wiącek sp. j. 0 zatrudni pracownika na stanowisko: Asystent projektanta sieci elektroenergetycznych. Obowiązki: pozyskiwanie uzgodnień przebiegu sieci z właścicielami nieruchomości, uczestniczenie w wykonywaniu projektów techniczno-prawnych. Wymagania: wykształcenie min średnie techniczne, prawo jazdy kat. B. Oferujmy: zatrudnienie na umowęo pracę, samochód, telfon, laptop do celów służbowych.
    Tel.: 609728138
    E-mail: jacek.slowik@manstel.pl
    WWW: www.manstel.pl
  • PRACA | dam
    ZATRUDNIMY, POMOC KUCHENNĄ, KUCHARKĘ. Tel. 608 088 017
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Okazyjnie sprzedam DOM - Ochotnica Dolna, ok. 150 m2, w pobliżu las, rzeka. Cicha i spokojna okolica. 731 218 469.
  • PRACA | dam
    NIEMCY PRACA Niemiecka firma ALP BAU zatrudni od zaraz murarzy oraz cieśli szalunkowych. Niemiecka umowa, mieszkania oraz samochody firmowe, częste zjazdy do kraju.
    Tel.: 722240044
    E-mail: praca@conexio.pl
    WWW: www.conexio.pl
    GG: Opole
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    MAM DO WYNAJĘCIA HOSTEL W ZAKOPANEM CENTRUM PRZY KRUPÓWKACH możliwość 350 miejsc noclegowych, 50zł/osoba nocleg - lub szukam kierownika, wspólnika. 604 22 33 77
  • PRACA | dam
    ZAKOPANE PRACA! TYNKARZA-TYNKI TRADYCYJNE ZEWNĘTRZNE ELEWACJI BUDYNKÓW. Proponowana stawka 35zł/godz. 604 22 33 77
  • PRACA | dam
    Zlecę POKRYCIE BALKONU 10m2 blachą. Wynagrodzenie 5000zł. 604 22 33 77, 697 353 012
  • USŁUGI | budowlane
    KOMPLEKSOWE WYKOŃCZENIA WNĘTRZ, KAMIENIARKA. 606 292 966.
  • USŁUGI | budowlane
    Świadczymy usługi ziemne i przewozowe z wykorzystaniem -samochodu ciężarowego z HDS (wywrotka, max. udźwig 6 ton, wysięg 10 metrow)
    Tel.: 694601628
  • PRACA | dam
    NORWEGIA - DLA MŁODYCH, AMBITNYCH, POCZĄTKUJĄCYCH! Firma Norweska zatrudni w Oslo, na warunkach norweskich, młodych początkujących (nawet od razu po szkole) pracowników do przyuczenia w zawodzie TYNKARZ, MONTER RUSZTOWAŃ. Języki obce NIE wymagane - w firmie pracują tylko pracownicy z Podhala. Praca na stałe/całoroczna. Zjazdy do kraju (samolot) wg. własnego uznania ~ co 2-3 tygodnie. Zarobki od 13 do 23 Euro/godz. Zapewniamy mieszkanie. Zapraszamy! Tel. 667 602 602
  • PRACA | dam
    Kucharka - Pomoc KUCHENNA - Zakopane
    Tel.: 600712721
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    Apartament 90 m, 2 sypialnie, duży salon z jadalnią i otwartą kuchnią, podziemny garaż, okolice rondo Kuźnice, dostępny od zaraz, najem długoterminowy.
    Tel.: +48608450888
  • PRACA | dam
    Nowoczesna klinika stomatologiczna w centrum Zakopanego zatrudni, na dogodnych warunkach, osobę w charakterze asystentki stomatologicznej.
    Tel.: 530602603
    E-mail: stomatologia@przyrowni.eu
  • PRACA | dam
    RESTAURACJA W ZAKOPANEM ZATRUDNI: POMOC KUCHENNĄ praca stała lub sezonowa z możliwością noclegu. 694 184 929, 18 20 64 305
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    Drewniany domek z duszą w Gronkowie k. Białki Tatrzańskiej. Na dole salon z kominkiem, aneksem kuchennym w pełni wyposażonym (kuchenka, lodówka, zmywarka, piekarnik, naczynia) i z przestrzenną łazienką. Na górze dwie sypialnie 2-osobowe. Taras, ogród z kącikiem dla dzieci. Grill, hamak, parking. Mile widziane zwierzaki. Idealny dla 4-osobowej rodziny. Tel. +48602152509
  • PRACA | dam
    RESTAURACJA W ZAKOPANEM ZATRUDNI: POMOC KELNERSKĄ weekendy, święta, wakacje (z możliwością noclegu). 694 184 929, 18 20 64 305
  • PRACA | dam
    RESTAURACJA W ZAKOPANEM ZATRUDNI: KELNERKĘ, praca stała z możliwością noclegu. 694 184 929, 18 20 64 305
  • PRACA | dam
    RESTAURACJA W ZAKOPANEM ZATRUDNI: POMOC KELNERSKĄ na 4-miesięczny kontrakt (czerwiec-wrzesień), 15 000zł netto. 694 184 929, 18 20 64 305
  • PRACA | dam
    GOSPODA PODKOWA W ZAKOPANEM OSOBĘ NA ZMYWAK. Praca stała, sezonowa. 694 184 929, 18 20 64 305
  • TURYSTYKA I WYPOCZYNEK
    GÓRALSKI DOMEK - Zapraszamy do Cichego - spokojnej miejscowości, kilkanaście kilometrów od Zakopanego, gdzie czeka gotowy na Wasz przyjazd góralski domek "z duszą". Do dyspozycji: obszerny salon z tv, w pełni wyposażona kuchnia, 3 sypialnie (jedna 4-osobowa i dwie 2-osobowe, z możliwością dostawki) oraz 2 łazienki. Na miejscu parking.
    Tel.: 507 171188.
    WWW: www.goralskidomek.podhale.pl
  • PRACA | dam
    FIRMA JERONIMO MARTINS POLSKA S.A. WŁAŚCICIEL SKLEPÓW BIEDRONKA, POSZUKUJE OSÓB NA STANOWISKA: KASJER, SPRZEDAWCA- KASJER I PRACOWNIK SKLEPU W ZAKOPANEM TEL. +48 22 205 33 10
  • NIERUCHOMOŚCI | kupno
    KUPIĘ DZIAŁKI BUDOWLANE, DOMY, MIESZKANIA Zakopane i najbliższe okolice tel. 606 253 595.
2019-06-25 21:04 Śmigłowiec ewakuował turystę z okolic Krzyżnego 2019-06-25 20:50 Zmarł Tomasz Krzyżanowski, pracownik TPN, muzykant, twórca sztuki teatralnej 2019-06-25 20:30 Rynek w kwiatach 1 2019-06-25 19:36 Do przeglądu! Sprawdź swoje auto przed wakacjami 2019-06-25 19:32 Zaczęły się wakacje, trzy kubki na Gubałówce bez zmian (WIDEO) 3 2019-06-25 19:13 Jelonek spaceruje po Zakopanem (WIDEO) 1 2019-06-25 18:01 Bałwan się roztopił, sprawa w prokuraturze została 2 2019-06-25 17:51 Wenezuela - jak socjalizm zrujnował potentata naftowego Południowej Ameryki 2 2019-06-25 17:35 Za czym kolejka ta w czasie upału stoi? 2019-06-25 17:23 Gitarowy recital w nowotarskich „Jatkach” 2019-06-25 17:12 Studentki z Podhalanki symulują niemal perfekcyjnie 2019-06-25 17:00 Gwiazdy na filmowym planie na Gubałówce 3 2019-06-25 16:56 Północna część gminy ma szansę na gaz 2 2019-06-25 15:59 Nowy asfalt w Rynku 3 2019-06-25 14:59 Student z wyróżnieniem 2019-06-25 14:26 Korzenie i inspiracje Rząsy 2019-06-25 13:59 Jest miasto w Europie, które usuwa wszystkie reklamy 5 2019-06-25 12:58 Pierwszy krakowski satelita niebawem będzie krążyć wokół Ziemi 3 2019-06-25 12:41 Eliminacje Mistrzostw Polski w Neuroshima Hex! 2019-06-25 12:04 Najpiękniejsze lądowanie świata 2019-06-25 12:03 Cudowna pogoda i coraz cieplej (WIDEO) 2019-06-25 11:03 Zostawiła ubranie i zniknęła 4 2019-06-25 09:50 Bójka na Kasprowicza. Strażnicy miejscy i policjanci zatrzymali trzech mężczyzn 4 2019-06-25 09:34 Niebezpieczna brama weselna. W poprzek drogi rozciągnęli linkę 5 2019-06-25 09:17 Strażak ze żmiją 2019-06-25 08:29 Zmiany na trasie 6. i 7. etapu Tour de Pologne 3 2019-06-25 08:06 W parkowej altanie znów muzycznie 1 2019-06-25 07:00 Rżnięty złodziej 2019-06-24 22:25 Z przemytu na salony 2019-06-24 21:49 Historia jednego kasku (WIDEO) 2019-06-24 21:27 Śmieci na Równi Krupowej 6 2019-06-24 20:45 Polscy turyści zgubili szlak i przeszli na Słowację. Kobieta spadła po skałach 8 2019-06-24 19:58 Burmistrz z zaufaniem absolutoryjnie wychwalony 1 2019-06-24 19:47 Tęcza nad Zdrojem. Chcą zorganizować festiwal 7 2019-06-24 18:29 Niezawiniona tragedia 1 2019-06-24 18:06 Darmowe warsztaty dla hotelarzy 2019-06-24 17:30 Dziś dużo chmur, ale od wtorku cieplej i więcej słońca 2019-06-24 16:56 Epidemia "Odchodzę!" 2 2019-06-24 16:52 Pożar na Kozińcu (ZDJĘCIA, WIDEO) 4 2019-06-24 16:20 Powstaje scena przed koncertami na Równi Krupowej 4 2019-06-24 15:38 Letnie wędrówki z Tatrzańskim Parkiem Narodowym 2 2019-06-24 15:15 Zamknięty przejazd, remont się przedłuża 2 2019-06-24 13:56 Kręcą film. Przez Krupówki trudno się przecisnąć 6 2019-06-24 12:58 Rozpoczęła się budowa ronda. Na razie nie ma utrudnień 5 2019-06-24 12:31 Lider wiedzy i wartości 2019-06-24 11:58 Zero Waste po góralsku 2019-06-24 11:58 Łódź widmo 2019-06-24 10:37 Półczłowiek, półgłówek. Mamy bilety dla czytelników 2019-06-24 10:35 Powoli kończy się remont kultowej willi w Zakopanem 2 2019-06-24 09:30 Nie ma grzybów, nie ma
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2019-06-25 21:15 1. Na wieś dajcie świąteczne światełka. Było jakieś losowanie, że akurat padło na te wymienione parafie? 2019-06-25 21:12 2. Amerykanie są nadal w okresie trwania II wojny światowej. Nie było roku po 45 by nie włożyli gdzieś swojego buta. 2019-06-25 20:58 3. Już jest na nowotarskiej przy rondzie na kościelisko karmią go głaszczą fajnie. 2019-06-25 20:27 4. Zostawcie ich w spokoju pracują na chleb jak każdy , a zajmicie się tymi smierdzacymi oscypkami na krupowkach 2019-06-25 20:25 5. Kolejny rok/ sezon? niekończącej się historii?. Kolejny komendant, policjanci, burmistrz niemocni. Ale jak ma być inaczej jak są inne priorytety: imprezy J miasto cła dyskusyjnego klienta. Wkurzają mnie te kubki ale z drugiej strony nie żałuję tych bezmózgowych debili, wiochy , która daje się oskubać! To jakiś obłęd i zaklęty krąg.? Królestwo dla mądrego gospodarza? 2019-06-25 20:13 6. Ciekawe czy powiedzieli ile kosztuje ogrzanie domu (jeszcze w starym budownictwie!)? Entuzjazm spadnie po pierwszych rachunkach. A kroku do tyłu nie będzie i ręka w nocniku. 2019-06-25 20:04 7. Nie będzie grupy, nie będzie festiwalu. Nienawiść mnie pokonała. Jeśli dotyczy tylko mnie, dam sobie z nią radę. Jeśli ktoś atakuje moją mamę, przerasta mnie to. Wygraliście. Maria 2019-06-25 19:46 8. Na Luboniu kto się reklamuje,czy aby nie Podtatrze i wielkie mi miasto Nowy Targ?Niech nam żyje calotygodniowy dzień bata. 2019-06-25 19:25 9. USA ...na ratunek !!!!! He he he dobre ...wszedzie gdziee jada na " ratunek " zeby łapsko położyć na ropie i innych surowcach ! Ws!edzie gdzie się wetracaja panuje tylko zamęt ...potem wojenka .... Ale " my " polska tak wspaniały sojusznik ....zawsze d... lizemy .... a wizy jak były tak sa itd ...itp.... 2019-06-25 19:17 10. Panie Milewicz!!!!! Kto będzie oglądał Sławomira porażka bo ja już napewno nie!!!
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama
Polecamy

Pożegnania

Album TP

Bojcorka

FILMY TP