2015-12-28 13:10:11

FILM O GORALENVOLKU

reklama
Reklama

Być może już w przyszłym roku zostanie nakręcony fabularny film o Goralenvolku. Do takiego projektu przymierza się Marcin Koszałka, znany operator filmowy, który zajmuje się też z sukcesem reżyserią. Opowiedział on o swych planach Bartkowi Dobrochowi. Oto interesujące nas fragmenty tej rozmowy.

     Marcin Koszałka jest autorem zdjęć do wielu filmów, m.in. Pręg Magdaleny Piekorz i Rewersu Borysa Lankosza. Wyreżyserował takie filmy jak: Takiego pięknego syna urodziłam, Będziesz legendą, człowieku, Deklaracja nieśmiertelności i najnowszy – Czerwony pająk – osnuty na historii seryjnego zabójcy Karola Kota. Film ten wszedł na ekrany kilka tygodni temu i zbiera znakomite recenzje. 
     Reżyser jest w trakcie pisania scenariusza i tak mówi o swoim zainteresowaniu tematem Goralenvolku: „Nie interesuje mnie sprawa zdrady, choć była to największa masowa kolaboracja polskiego narodu. Mówię o czystej statystyce; nie o tym, co myśleli, ale o tym, ile podpisów zostało złożonych. Nie chcę jednak pytać, skąd ta zdrada. Mnie bardziej interesuje, jak ludzie dowiadują się o swojej lepszej krwi, lepszych korzeniach, że pochodzą od Gotów. Do tego myślenie o separatyzmie lokalnym. To tematy, które buzują we współczesnym świecie. Mówi się, że odżywa idea nazizmu, że biały człowiek boi się przybysza, że rośnie negatywny nacjonalizm”. 
     Koszałka podkreśla, że ludzie często chcą się czuć lepsi od innych, chcą się niejako wywyższyć, chcą pokazać swoją odrębność. Zdaniem reżysera: „Przez Goralenvolk można by to wszystko pokazać. Ciekawa jest idea, że górale już przez Młodą Polskę zostali uznani za pępek świata, uwzniośleni, że otrzymali niemal status nadczłowieka. Byli opiewani w muzyce i sztuce. I te góry, ich mistyka, i ten góral, piękny, zadziorny, wielki. Niemcy tylko dali im lepszą perspektywę. Mit Gotów był dla nich pewnie ciekawszy od mitu Polaka. Często poczucie niższości wywołuje poczucie wyższości. (…) W każdym z nas, szczególnie w lokalnych społecznościach, miasteczkach, miastach jest poczucie wyższości. Nasze miasto jest lepsze od innych, nasi ludzie są lepsi od tamtych ludzi. A to powoduje strach przed obcymi. Szczególnie teraz, kiedy obcy może zabrać ci wszystko. Pracę kobiety, życie”. 
     Cała rozmowa z reżyserem ukazała się w „Tygodniku Powszechnym” nr 49/2015, na stronach 53-55. Poza obszerną książkową monografią Goralenvolku autorstwa Wojciecha Szatkowskiego, która ukazała się w roku 2012, w ostatnich latach nakręcono dwa filmy dokumentalne o tym historycznym zjawisku: Goralenvolk Artura Więcka „Barona” z 2004 roku oraz Duma i zdrada Mirosława Krzyszkowskiego i Dariusza Walusiaka z roku 2011. Teraz widać, że przyszedł już czas na opowieść fabularną. Tutaj, na Podhalu, ten film na pewno nie spotka się z obojętnością. 

Reklama
Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
DzidekZako 2016-02-09 17:23:04
Heh. Kolejny film tylko, żeby poniżyć ludzi z Podhala. Słyszałem od starych ludzi ile to w czasie wojny było wydawanych obiadów przez Goralenvolk ile dobrego zrobili ... ile było świadków dobrych uczynków założycieli tej organizacji ... szkoda, że mało kto to pamięta. To Podhale! Ziemia nieurodzajna. Powszechny głód. Zdrada narodu zawsze będzie zdradą, ale proszę mi pokazać kto z założycieli Góralenvolku zrobił krzywdę komukolwiek!? Większą zdradą było powszechne "sprzedawanie" za parę przysłowiowych srebrników - sąsiadów, rodzin, znajomych - o konfidentach powinno się robić filmy!
Statystyk 2016-01-29 22:23:27
Ostatnio kręci się tylko filmy o zdrajcach Polskiego Narodu. Kto to finansuje ? Bohaterów było znacznie więcej .
ciupazka2 2016-01-27 20:29:26
Pseudonim: majachogori 2016-01-05 07:41:34
Twórcy Goralenvolku, dr Henryk Szatkowski prawnik i Witalis Wieder, oficer wojska polskiego, szpieg Abwehry - nie byli góralami, pochodzili z nizin, z Krakowa. Koszałka też pochodzi z Krakowa. Dlaczego nie zrobi filmu o 7 tysiącach Krakowian, którzy dobrowolnie zgłosili się pomagać Niemcom, do kopania okopów przed nadciągającą Armią Czerwoną?


No, moze byście wrescie zrobiyli film o tyk prowdziwyk utytułowanyk zdrajcak, ftorzy zakładali Goralenvolk, ik korzyniak , ik motywak tyj działalności i współpracy z Miemcami, przecie nie ino na Podholu. Docekomy sie, my górole i inksi filmu o tym, he???
Prenc Trzoska 2016-01-07 23:39:03
Było myśleć XX lat temu a nie teraz. Zgrywanie na Semper fidelis już nic nie da. 90+% zobowiązuje. Pewne miejscowości poparły Goralenvolk mimo ogólnego sprzeciwu. Mamy winnych. Chcieli to mają. Pamięć o tych co za Polskę walczyli, a za tych co kolaborowali tylko wstyd i zapomnienie.
rys 2016-01-05 21:16:57
Fibi - jak nagraja film zgodnie z prawda, to nie ma sie czego obawiac. Reszta Polski miala podobny procent odszczepiencow.
rys 2016-01-05 21:12:57
do do - nie musisz podkreslac ze Gorale zlozyli hold obcemu panstwu.
Fibi 2016-01-05 14:50:33
Jak już pisałam, że ten reżyser ma problem z własną tożsamością. Za wszelką cenę chce coś udowodnić...
majachogori 2016-01-05 14:20:16
Niemieccy naukowcy uważali, że polscy górale pochodzą od Gotów. Goci wędrowali ze Skandynawii na stepy nadczarnomorskie, na długo przed narodzinami Chrystusa. Przez Pomorze, Mazury, Wysoczyznę Elbląską, Kotlinę Hrubieszowską. W Węziorach, Odrach są wspaniałe kurhany, kamienne kręgi, starożytne cmentarzyska Gotów i Gepidów, zorientowane względem gwiazd. Warto je zwiedzić. Na gockiej biżuterii wykopanej z grobów przez prof. Andrzeja Kokowskiego, archeologa, widać gocką rozetę, taką samą, jaką do dzisiaj rzeźbią górale na swoich domach, sprzętach, przydrożnych kapliczkach, krzyżach. Symbol, który liczy sobie ponad dwa tysiące lat. Gotów ze stepów czarnomorskich i Krymu przepędzili Hunowie na Wołoszczyznę i dalej, w głąb Europy. Pierwsze osadnictwo na Podhalu i na Huculszczyźnie było pasterzy wołoskich. Warto czytać naukowe publikacje o starożytnych Gotach i ich symbolach szczęścia i płodności.
do Lach 2016-01-05 10:10:52
Lach powolujesz sie na taki autorytet jakim byl ojciec swiety Jan Pawel II i uzurpujesz sobie do niego prawo jako do autorytetu Polaka a poczytaj co o goralach mowil wlasnie ten Polak wkielki Polak

cyt
To był chyba największy dar, jaki Podhalanie mogli ofiarować Ojcu Świętemu - dar serca górali. Jan Paweł II powiedział wtedy: "Dziękuję za ten wymowny hołd Podhalan, zawsze wiernych Kościołowi i ojczyźnie. Na was zawsze można liczyć". - Do Ojca Świętego podchodzili przedstawiciele rodów góralskich: trzy pokolenia, nasze dzieci i nasi ojcowie, by ucałować pierścień - wspomina Adam Bachleda-Curuś.

W homilii Jan Paweł II przypomniał o czci Serca Jezusa i o roli krzyża w życiu. Podkreślał konieczność stawania w jego obronie i dochowania mu wierności. Padły wtedy pamiętne słowa o krzyżu na Giewoncie, który patrzy na całą Polskę: od Tar aż do Bałtyku. "I ten krzyż mówi całej Polsce: Sursum Corda! W górę serca!" (tekst homilii str. 18). W czasie Mszy św. Ojciec Święty beatyfikował Marię Karłowską i matkę Bernardynę Jabłońską, albertynkę, którą nazwał "zakopiańską świętą". Na koniec Mszy św. podkreślił raz jeszcze wymowny hołd górali i powtórzył: "Na" was zawsze można liczyć". "Obyście nam, Ojcze, długo żyli i do wszystkich ludzi miłość mieli" - zaśpiewał na przejmującą nutę największy, 200-osobowy chór, który utworzyły miejscowe kapele i grajkowie z całego Podhala.
majachogori 2016-01-05 08:03:06
W 1940 roku Niemcy zrobili spis ludności na Podhalu i na 150 tysięcy mieszkańców, kenkartę niebieską z literą G, przyjęło tylko 27 tysięcy osób. Nie wiadomo czy dobrowolnie, czy pod przymusem. W Zakopanem przyjęło 23% mieszkańców, w Nowym Targu 33%, w Szczawnicy 92%, w Bukowinie, Szaflarach, Krościenku, Czorsztynie tylko 3%. Są to liczby szacunkowe, bo nie zachowały się dokumenty. Przyjęcie kenkarty nie uchroniło górali przed wywiezieniem na roboty przymusowe do Niemiec, aresztowaniami, rewizjami, oddawaniem żywego inwentarza, śmiercią - zginęło ponad 800 Zakopiańczyków. Realizacja filmu o GV spowoduje stygmatyzację i dyskryminację potomków twórców GV, zacznie się polskie piekło, polowanie na czarownic, niszczenie i krzywdzenie ludzi. Uważam, że reżyser jest niekompetentny, w wypowiedziach stronniczy, kontrowersyjny, o niskiej moralności i ma ogromne parcie na szkło i zrobienie szybkiej kariery, w tym konsumpcyjnym wyścigu szczurów.
majachogori 2016-01-05 07:41:34
Twórcy Goralenvolku, dr Henryk Szatkowski prawnik i Witalis Wieder, oficer wojska polskiego, szpieg Abwehry - nie byli góralami, pochodzili z nizin, z Krakowa. Koszałka też pochodzi z Krakowa. Dlaczego nie zrobi filmu o 7 tysiącach Krakowian, którzy dobrowolnie zgłosili się pomagać Niemcom, do kopania okopów przed nadciągającą Armią Czerwoną? Warszawa krwawiła, umierała w powstaniu, szwadrony Waffen SS rozstrzeliwały miasto, tatrzańscy kurierzy przeprowadzali przez góry w zimie tysiące uciekinierów na południe Europy, Ogień wraz z partyzantami walczył w lasach Gorców, młodzi górale walczyli w bitwie pod Monte Cassino, a Krakusy wielbili Hansa Franka, który mieszkał na Wawelu i okradał Polskę z dzieł sztuki. Do obozów katorżniczej pracy, do Niemiec wysłał ponad milion Polaków z południowej Polski, większość zginęła. Może lepiej zrobić film o biernej postawie i kolaboracji Krakowian, niż brać się za film o góralach, których się nie lubi.
majachogori 2016-01-05 07:13:50
Następny film robiony pod przyszłego Oskara.I znowu o wojnie, jakby nie było innych współczesnych tematów. Reżyser nie jest historykiem, ani badaczem dziejów Podhala, z wykształcenia jest operatorem filmowym, jest z Krakowa, jego filmy są bardzo kontrowersyjne, tendencyjne, epatują okrucieństwem, patologią i nie daje się ich oglądać, porażają i szokują. Wątpię, czy nowy minister kultury da pieniądze na film fabularny, który będzie szkalował dobre imię Polski, Polaków, górali, regionu tatrzańskiego.
Pseudonim 2016-01-04 13:45:38
Podhale, twierdzą jarka.
Prenc Trzoska 2016-01-03 19:15:19
@Dzianisok To na której latarni w Zakopanym będą wieszać ten pomnik?
Lach 2016-01-03 17:01:03
@Dzianisok Ot mądrze prawisz. Mówiłem, że to wasz bohater narodowy, ojciec wolnej goralszczyzny, wielki podhalański patriota. My Polacy mamy Kosciuszkę, Piłsudskiego i Jana Pawła II. Wy macie swoich i niech tak zostanie. Niech żyje Wolne Podhale!
Widzicie, że coraz więcej Górali uświadamia sobie prawde. Dzianisok jest tego przykładem, będą następni :)
Dzianisok 2016-01-03 05:32:34
Wackowi Krzeptowskiemu należy się pomnik!
rys 2016-01-02 23:19:37
Fibi - moze jednak w miescie.
Prenc Trzoska 2016-01-02 22:36:40
I tam zdechło, prawie.
Fibi 2016-01-02 22:32:50
Wiem...ale Podhale przyjezdnym kojarzy się z Zakopanem i bliskimi okolicami. To... się ulągło w Zakopanem.
rys 2016-01-02 22:08:47
Fibi - Podhale to nie tylko Zakopane.
Fibi 2016-01-02 20:11:43
Tylko,że mało kto pije do Szczawnicy o GV, tylko ewidentnie wszyscy do Podhala...
Prenc Trzoska 2016-01-02 19:42:50
Nie róbcie tego filmu, nie róbcie. Bo w Szczawnicy się pod ziemię zapadną ze wstydu.
ana 2016-01-01 20:02:17
@koniczyna...Ty spod tych najstarszych gór to żyjesz jeszcze Alternatywami 4...może jest i skowyt tych oderwanych od koryta ale popatrz kochanieńka na tych wygłodniałych przez te lata... nawet nocami o głodzie pracują by nadrobić ...żarło to placki kartoflane ale jak teraz dorwie sie do owoców morza to i skorupami sie bedzie dławić .... wszak podobno po drogich restauracjach nie chodzą ... zresztą ... watpię czy kilkoma sztućcami /z przeznaczeniem który do czego/ bedą sie umieli przy nowym korycie posługiwać ....🤗
romcio123 2016-01-01 11:34:45
Pochodzę z Podhala, mieszkam tu już ponad 50lat nigdy nie byłem z tego dumny. Tylko raz w życiu przyznałem się do pochodzenia góralskiego było to podczas przyjęcia do wojska.Żołnierz fryzjer rodem z Podhala opitolił mi pół głowy po znajomości za drugą połowę musiałem mu zapłacić w zakładzie popołudniu. Taki to jest góralski patriotyzm.
romaniuk 2016-01-01 11:16:21
Szok!! O czym ci ludzie piszą?
rys 2015-12-31 20:38:17
koniczyna - chcialbym abys miala racje. Pewnie ze jeszcze nie jest tak jak bylo, ale do tego zmierza. Moze sie myle. Wszak czlowiek omylnym jest. Powiedz co czlowiek nie majacy rodziny moze o niej powiedziec. Dlaczego przymuszac kogos do rzeczy ktorych nie chce. Powiesz ze dla niego lepiej. Lepiej dla kogo? Przymus to wolnosc? Dziwne.
koniczyna 2015-12-31 19:55:44
Rys - ad vocem
ja też żyłam w tamtych czasach, pewnie jestem starsza od Ciebie, a już na pewno mam lepszą pamięć...

Kilka różnic:
- tamta władza w odróżnieniu od obecnej NIE BYŁA REPREZENTANTEM NARODU, NIE BYŁA WYBRANA DEMOKRATYCZNIE, była to kolejna emanacja rządów komuszej hydry, narzuconej po II WŚ przez Stalina
- tamta władza wprowadzając stan wojenny i dławiąc ruch Solidarności- nawet wtedy nie była w zgodzie z prawem ówcześnie obowiązującym, przez siebie wszak stworzonym.
- tamta władza WYPROWADZAŁA przeciw demonstrującym obywatelom siły porządkowe, całkiem jak PO przeciw Marszom Niepodległości choćby w 2013 czy 2014 roku. Teraz można demonstrować przeciwko władzy i włos nikomu z głowy nie spadnie...
- tamta władza mordowała obywateli! MORDOWAŁA OBYWATELI!!!

Sorki - a Ty mi tu pieprzysz o podobieństwach !!!!
komu chcesz robić wodę z mózgu - chyba gimbazie !!!
albo utwierdzać komuchów w ich "patryjotyźmie" (sic) - jak kilka dni temu napisał jeden bystrzak...
sorry, ale się zdenerwowałam...

nikt nie mówił, że nie będzie bolało - stąd skowyt odrywanych od koryta.
Tylko czemu tak wielu daje się złapać na tą narrację, skoro NIE SĄ ZAGROŻENI. niech się boją ci, którzy mają coś na sumieniu.
A manipulatorzy swą mistrzowską socjotechniką wciągają WAS do grupy "zagrożonej strasznymi rządami PISu"

cóż - jeśli w epoce otwartego internetu, dostępu do wolnej prasy i wolnych stacji telewizyjnych ktoś wciąż się zachłystuje czadem emitowanym przez gw i tvn - to albo jest kompletnie umoczony albo Siara Siarzewski ma rację. (Uorcyk wie - chodzi o sufit...) - ergo - jest kretynem

wszakże pozdro !

bacz, słysz - oni jadą...

:D:D:D:D:D
rys 2015-12-31 18:59:45
koniczyna - zylem w tamtych czasach i sposob w jaki sa wprowadzane tz reformy i cala ich otoczka przypomina mi wlasnie komune.
ps. Wszystkiego najleprzego w Nowym Roku. Zeby nas wiecej laczylo niz dzielilo.
koniczyna 2015-12-31 18:32:12
Rys - poćwiczę trochę, jak mówi poeta "lapidarność stylu" i po prostu powtórzę:

największy triumf komuchów - pokaźny procent nic nie rozumiejącego społeczeństwa.
i odwracanie pojęć przez tych którzy tym sterują...

Rys - jesteś raczej inteligentnym facetem - naprawdę Ci nie wstyd walić takie komentarze jak poniżej ?
(pytanie retoryczne)

wszakże pozdro spod najstarszych gór w Polsce :)
rys 2015-12-31 18:01:17
Lach - nie czas na ciupagi. Nie te czasy. Kolejka powinna nalezec najdalej do gminy Tatrzanskiej.
rys 2015-12-31 17:54:30
koniczyna - jak nazwiesz terazniejsze rzady. To pelna komuna. Wracamy do niedawnej przeszlosci. Gratuluje katokomuny.
rys 2015-12-31 17:47:33
plemnik - biydnys chlopce. Tu nie bedzies nigdy u siebie, a z kad przyjechales cie nie chca. Pamietaj ze tory prowadza tez w druga strone.
koniczyna 2015-12-31 17:43:11
pan Marcin Koszałka, zgodnie z przekazem autora wpisu twierdzi, że "...była to największa masowa kolaboracja polskiego narodu. Mówię o czystej statystyce; nie o tym, co myśleli, ale o tym, ile podpisów zostało złożonych"

po pierwsze - nie "polskiego narodu' bo to nie naród kolaborował, lecz konkretne osoby. Fakt - dużo ich było - ale na pewno nie "naród"

po drugie - i tu uderzam w stół na którym leżą nożyce - twierdzę, że największą zdradą było zaprzedanie się i kolaboracja części społeczeństwa z utworzonymi przez sowietów w Polsce rządami komunistów.
Jeszcze długo będzie się odkrywać ponurą spuściznę tej kolaboracji - kolejne ŁĄCZKI.
Będą wychodziły na jaw kolejne złamane życiorysy bohaterskich patriotów.
Mam nadzieję, że coraz słabiej będą w mediach słyszane głosy resortowych dzieci, próbujących urabiać tzw opinię publiczną.
Lecz wciąż będzie słychać wrzask odrywanych od kolejnych koryt.
Jeszcze długo oczadziałe lemingi będą wychodziły na demonstracje by bronić "wartości wyznawanych przez liberalnie oświeconych", w istocie będąc przez nich sterowanymi.
Wmówiono im, że przyznanie racji drugiej stronie to wręcz upadek kulturowy i cywilizacyjny - co - MY, światli i postępowi, mamy przyznać rację tym tępym moherom?
I choć niejednemu coś tam zaczyna świtać we łbie (co to Uorcyku - wiesz - na który, że tak polecę Siarą Siarzewskim, sufit na łeb się spadł) to nie przyzna racji - idą w zaparte, że my to ciemnogród a oni - wykształcona i światła elita.
Jak to było - w czwartym pokoleniu inżynier? :D:D:D

ot - największy triumf komuchów - pokaźny procent nic nie rozumiejącego społeczeństwa.

pozdro

Oj, piyknie płyną Alfejos i Penejos :)

Alleluja i do przodu !

:D:D:D:D:D
Lach 2015-12-31 17:35:08
No rys jest przecież Góralem,więc Ameryki cobra nie odkrył.
A z kolejka to śmiech na sali. Polski rząd wyciąga łapy po to, co polskie nie jest. Co wy, ciupag nie macie żeby bronić swojego?
cobra 2015-12-31 17:27:55
ziajoku..w stu procentach nie jesteś Polakiem! Każdy Polak umie pisać ze zrozumieniem,ty się do nich nie zaliczasz,już ci to wcześniej ktoś wytknął ...bez odbioru,nie będę się z tobą mendo męczył,nie zasługujesz na to....
rys 2015-12-31 17:19:12
plemnik - KOMITED OKRADANIA DZIECI wiesz kto okradl dzieci niepelnosprawne. Pieniadze przeznaczyl na swoje male mieszkanko w Watykanie. Poczytaj jaka to byla kwota.
rys 2015-12-31 17:11:13
cobra - kiedys cie nazwalem ziajokiem. Dobrze ze pamietasz. Jak zwykle malpujesz albo wklejasz. Wracamy do plemnika. Bardziej ci pasuje.
rys 2015-12-31 17:08:29
dziadek - o odzyskaniu kolejki juz pisalem. Zadna nowosc. Sprawa jest w toku i zadna zasluga w tym parti rzadzacej. Do zadnej parti nie nalezalem ani nie naleze. Zeby bylo jasne. Nie wstydze sie za Polske tylko za zaslepionych Polakow. Ty kim jestes skoro tak dzielisz ludzi.
cobra 2015-12-31 16:24:42
rys z tobą ZIAJOKU...nie polemizuje, bo sądząc po twoim wtórnym analfabetyzmie pisownictwo na poziomie zerówki...świadczy o tym ,że nie jesteś Polakiem lub jesteś po prostu sprosty...
cobra 2015-12-31 16:20:39
PIAST.TV wśród popleczników KOD - "Komitetu Okradania Dzieci?".Ziemowit Piast Kossakowski. YouTube...
cobra 2015-12-31 16:13:46
1,2 mln zł dostał na pożegnanie z Giełdą Papierów Wartościowych Ludwik Sobolewski.
Odszedł w atmosferze skandalu, bo nakłaniał firmy giełdowe do sponsorowania filmu, w którym główną rolę grała jego nowa partnerka życiowa Anna Szarek
— podaje gazeta.
Prawdopodobnie około 720 tys. zł otrzymał natomiast Krzysztof Grendowicz na odchodne ze spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe.
Jego niedawną odprawę utajniono, ale prezes spółki nazwanej przez Bartłomieja Sienkiewicza „ch.., d… i kamieni kupa” zarabiał 60 000 zł miesięcznie. Dostał przynajmniej równowartość rocznej pensji (to 720 tys. zł)
dziadek 2015-12-31 16:04:12
Do rasowych Polaków – Lacha i Rysa.
Taaak, wstydzicie się być Polakiem przy tych „nowych” rządach! Te „nowe” rządy takie nam jaja robią. Wychodzi na to, że „POrządne” z was Polaki. Mam dla Was smutną wiadomość.

Rząd chce, by państwo przejęło kolejkę linową na Kasprowy Wierch. Sprawdza, czy można unieważnić jej prywatyzację lub odkupić kolejkę, pisze "Gazeta Wyborcza".
Kwestia sprzedaży oraz możliwość ewentualnego unieważnienia transakcji będzie jednym z tematów, które podejmie kierownictwo resortu infrastruktury, poinformował zespół prasowy ministerstwa.
Według nieoficjalnych informacji rząd rozważa, czy nie zlecić odkupienia PKL kierownictwu Lasów Państwowych.
rys 2015-12-31 15:59:29
jeszcze roz ......... - o przepraszam raz. Czep sie pociagu wielbicielu kaczego kupra i pedofili. Takie uwagi do mlodych. Staremu wolno. Nie chce juz rzadow jednej nieomulnej parti. To bylo i mam nadzieje ze nie wroci.
cobra 2015-12-31 15:51:39
Jaroslaw z Tczewa Szkło kontaktowe 19-12-2015...YouTube..cała prawda całą dobę.....
ana 2015-12-31 13:35:46
Teraz to juz z każdego wycisną abonament... juz nie darują nawet za radio samochodowe.... 🤓
halny 2015-12-31 08:46:11
Nie sądzę żeby ktokolwiek pamiętał czasy Mieszka. Natomiast góral nie jest postacią mityczną. Mają tyle dobrych co i złych cech. Jak i ludzie z nizin (geograficznych nie społecznych). Byli bohaterowie i byli szmalcownicy. W porównaniu ze Spiszem i Orawą Podhale wyróżnia się polskością czy się to komuś podoba czy nie.
jeszcze raz do was 2015-12-31 08:37:09
@Rys, pisząc "na bierzaco" i "kture" nie wstyd Ci być Polakiem.
Jesteś pewien, że nim jesteś, wielbicielu bula i nadzieji?
Uorcyk, gdyby nie TV Republika, nie dowiedzielibyśmy się o nawoływaniu i sianu nienawiści przez członka partii miłości i budującej zgodę
Obecna tzw. "publiczna" TV nadająca z Woronicza via Czerska jakoś do tej pory się do tego nie kwapi. Za to źle zaparkowanym samochodem Prezydenta Dudy dwa dni się onanizowali, jako zbrodnią millenium. O podsłuchach 80 dziennikarzy i prawników też cisza!
rys 2015-12-31 06:18:12
Lach - jestes biegly i na bierzaco w histori. Przypomnij jak za Mieszka i zaraz po "wierni" palili i mordowali cale wsie kture jeszcze nie przyjely nowej wiary. Piescily tradycje (polska).
uorcyk 2015-12-31 06:17:01
Nie Quasimodo cozy to nie fejkowy profil. A po drugie wystarczy ucZciwy proces za przewrót i łamanie. Konstytucji. Teraz tv republika będzie nadawać z Woronicza?
fakty sa takie 2015-12-31 06:12:43
gadanie o majacym powstac filmie da tyle co gadanie z Grossem o Jedwabnym
do lacha i uorcyka 2015-12-30 23:50:59
"To jest jeden z powodów, dla których mam szczerą nadzieję, że zobaczę kiedyś egzekucję tej pisowskiej bandy - Kaczyńskiego, Dudy, Macierewicza, Szydło, Kuchcińskiego, Kępy i kilku innych. Pokazową i publiczną, tak żebym mógł otworzyć szampana, opluć i rzucić kamieniem.
Piszę to w pełni świadomy i trzeźwy. Jako człowiek, radny oraz członek PO. I będę pisał dopóki ta egzekucja nie nastąpi. Oni nie zasługują nawet na proces tylko na piach"
- napisał na swoim profilu na Facebooku Michał Skoczeń, radny PO krakowskiej dzielnicy Grzegórzki, działacz Stowarzyszenia Młodzi Demokraci, prawnik z wykształcenia z tytułem magistra. Mnie jest wstyd za takich radnych, takich prawników z tytułem magistra!!!


Ps,Sprawę na Twitterze nagłośnił Bartłomiej Graczak, reporter TV Republika.
rys 2015-12-30 21:55:21
Nic nie bedzie. To tylko film. Kogo teraz interesuje historia jak nie ma co do gara wlozyc. Niewielu troche pogada. Reszta , bez reszty.
ana 2015-12-30 21:18:42
Ja teraz na poważnie... o tym goralen to dowiedziałam sie ze stron TP... nawet nie wiedziałam ze takie cuś istniało ...nawet nie chce myślec co bedzie sie działo jak taki film powstanie ..🙈
cobra 2015-12-30 20:28:48
This Is Poland - Film brytyjski o Polsce lat 1938-1946...YouTube...@lach polecam...
rys 2015-12-30 19:41:57
Lach - mowia ze to "goral torowy". Mysle ze wiesz o co mi chodzi.
Lach 2015-12-30 19:26:14
@rys Nowych rządów to i ja się wstydzę, ale to nie ma nic do rzeczy. Z innej beczki-rozsmiesz mnie i powiedz, że @cobra jest ceprem :D Serio? Skąd to wiesz? :D Wychodziłoby na to, że największy obronca goralszczyzny sam jest tak naprawdę Polakiem, a nie Góralem :D
rys 2015-12-30 19:09:21
Lach - moze troche racji masz. Przy tych "nowych" rzadach wstyd mi byc Polakiem.
Lach 2015-12-30 17:11:02
nie odmawiam Góralom ich mitycznego honoru, przywiązania do tradycji i patriotyzmu. Jednak przykład GV pokazuje, że można o tym mówić jedynie w kontekście patriotyzmu GÓRALSKIEGO, nie zaś polskiego. Fibi może ma i nawet rację, że Góral to ktoś honorowy i miłujący ślebodę, jednak trudno łączyć te cechy z jakimś szczególnym poczuciem polskości.
Dla przykładu można porównać GV z próbą utworzenia podobnej organizacji wsród Kaszubów. Ci nie są Polakami w sensie historycznym, ponieważ stanowią zlepek plemion słowiańskich z Pomorza, ale nie utworzyli żadnej organizacji na wzór GV. Dlaczego? Czyżby tam Niemcy nie represjonowali ludności? Czyżby tam nie było szykan i gróźb? Były. Odpowiedź jest inna - ponieważ Kaszubi mają silnie zakorzenione poczucie przynależności do narodu polskiego i pomysły Niemców nie mogły spotkać się z aprobatą, choć przecież przez ponad sto lat Kaszubi żyli w państwie niemieckim.
Z Góralami poszło łatwiej dlatego, że ich tradycja, historia i pochodzenie etniczne są zgoła inne od reszty Polski. Jeszcze raz podkreślam - nie czynię zarzutów członkom GV, wybrali w zgodzie z własnym poczuciem narodowym i to ich święte prawo. Nie czynię tym bardziej zarzutów potomkom członków GV. Nikogo nie oskarżam o zdradę, o podłości itp. Ale na Boga! Skończmy z uporem w twierdzeniu, że Podhale jest kolebką polskości. Przeczą temu fakty. Tylko tyle.
Lach 2015-12-30 17:00:07
@dziadek A te cytaty to dowód na jaką okoliczność? Że Polacy służyli w Wehrmachcie? Owszem. Że byli wśród nich szmalcownicy? Owszem. Że byli konfidenci Gestapo? Byli. Tylko co z tego? Goralenvolk ma ogromną wagę dlatego, że był formą ZINSTYTUCJONALIZOWANEJ współpracy z III Rzeszą. Miał swoją ideologię, swoje władze, swoich członków. Wśród Górali zapewne też były pojedyncze przypadki szmalcowników i konfidentów Gestapo, jednak nikt nie bierze tego pod uwagę, bo to osobisty wybór jednostek. Goralenvolk był natomiast wyrazem dążeń części społeczności - oficjalnym i formalnym aktem współpracy z Niemcami.
W. Szatkowski w swojej książce przyznaje natomiast, że przypadki szantażu ze strony Niemców, czy tez represji za odmowę przyjęcia karty G był rzadkie. Większość osób przyjęła te karty bo tego chciała, bo zrobił tak kuzyn, albo wójt gminy. I to jest dowód jeśli nie na poczucie odrębnej narodowości, to na pewno na poczucie obojętności względem narodowości polskiej. Goralenvolk jest jedynie aspektem historii Górali - odrębnego narodu, który wybrał w pewnym momencie własną ścieżkę. Tak uczynili Ukraińcy, tak uczynili Białorusini, którzy współpracowali z Niemcami. W tym kontekście członkowie GV postąpili więc jak inne mniejszości narodowe II RP i zdecydowanie zaprzeczyli swoim związkom z Polską. Dlatego ponurym paradoksem jest przyjmowanie, że Górale stanowią część narodu polskiego. Za odmiennym zdaniem przemawia masa argumentów, w tym powstanie samego GV.
Gdyby ktoś zaproponował w Warszawie utworzenie organizacji skupiającej Mazowszan, jako grupy niepolskiej, musiałby narazić się na śmieszność, bowiem tak niedorzeczne byłoby uznanie Warszawian za niepolską grupę. Na Podhalu to przeszło. Kłania się wnioskowanie ze skutku na przyczynę.
dziadek 2015-12-30 16:46:47
” Wszelkie próby odmowy stawienia się do poboru kończyły się dla uciekiniera postawieniem w stan oskarżenia, aresztowaniem i sądem wojennym, przed którym wyrok śmierci był czymś oczywistym. Tych, których nie udało się ująć, ścigała z pełnym zaangażowaniem żandarmeria polowa Wehrmachtu (Feldgendarmerie). Spośród licznych opisanych przypadków ukrywania się przed poborem większość skończyła się schwytaniem opornych, bardzo nielicznym udało się dotrwać aż do nadejścia Armii Czerwonej lub przejść na drugą stronę frontu.”
Źródło - wehrmacht-polacy.pl
dziadek 2015-12-30 16:34:20
„Do Wehrmachtu trafiali wszyscy nadający się do noszenia broni. Przeszkodą nie była nawet przeszłość danego poborowego. Wehrmacht nie "bawił się" w politykę i Niemcy do swojej armii wcielali nawet byłych powstańców (z powstań wielkopolskiego i śląskiego), żołnierzy (w tym nawet podoficerów zawodowych) Wojska Polskiego, dotychczasowych aresztantów, więźniów obozów koncentracyjnych lub robotników przymusowych.”
„ Historycy szacują, że w czasie II wojny światowej do Wehrmachtu wcielono ok. 200 000-250 000 przedwojennych obywateli polskich. Dodając do tego 150 000 etnicznych Polaków-obywateli III Rzeszy, okazuje się, że na ok. 17 893 200 żołnierzy armii niemieckiej (tyle bowiem przewinęło się przez Wehrmacht w latach 1939-1945) aż 350 000-400 000 było Polakami (ponad 2%).”
dziadek 2015-12-30 16:28:57
„Najliczniejszą grupę poborowych Wehrmachtu stanowili przedwojenni mieszkańcy Śląska i Pomorza, w następnej kolejności Wielkopolanie i Polacy z innych wcielonych do Rzeszy regionów - Ziemi Łódzkiej, zachodniej Małopolski i północnego Mazowsza, a także z Wolnego Miasta Gdańska. Pobór na ziemiach polskich, wcielonych do III Rzeszy, zaczęto prowadzić od marca 1940 r., kiedy to w Katowicach powstała pierwsza Okręgowa Komisja Wojskowa (Wehrbezirkskommando). Zajęła się prowadzeniem ewidencji ludności pod kątem poboru i służby wojskowej w Wehrmachcie - rejestracja objęła 33 roczniki (urodzeni między 1894 a 1926 r.). Warto zwrócić uwagę, że powstanie Wehrbezirkskommando i pierwsze wcielenia miały miejsce w okresie, gdy potęga militarna III Rzeszy zbliżała się do apogeum. Fakt ten jest o tyle istotny, że wiele publikacji powtarza bezmyślnie informację, że Niemcy wykorzystywali Ślązaków, Pomorzan czy Wielkopolan wyłącznie jako mięso armatnie, do "łatania" rwącego się frontu, tymczasem w rzeczywistości praktycznie od samego początku Polacy uważani byli za regularne i równorzędne źródło materiału ludzkiego. "
dziadek 2015-12-30 16:27:09
Film o Goralenvolku – niech ta se robią! Małe pytanko – dlaczego p. M. Krupa (i niektórzy komentatorzy) tak się tym zachwyca???
II wojna światowa to nie tylko Czterej Pancerni i Kloss.
Jak sama nazwa wskazuje buła to wojna światowa, jak ktoś jako tako uważał na lekcjach historii, to wie że ta wojna objęła całą Polskę.
dziadek 2015-12-30 16:23:38
Lach pisze - "Negatywna ocena GV wynika nie z tego, że ktoś określił zgodnie z prawdą historyczna swoją tożsamość jako niepolską. To akurat nic złego, każdy ma takie prawo. Potępienie dla tego ruchu wiąże się z tym, że poparto przez to hitlerowskich zbrodniarzy, grupe wrogą ogolnoludzkim wartościom."

A jak to ocenisz?
„Ci ludzie czuli się Niemcami i uważali, że służba w wojsku własnej ojczyzny jest nie tylko obowiązkiem, ale także powodem do dumy. Chcieli walczyć z wrogami Niemiec, tak jak wszyscy inni obywatele - mówi amerykański historyk Bryan Mark Rigg. Większość Żydów służących w Wehrmachcie i innych formacjach nie wiedziała o Holokauście, zdarzały się jednak przypadki oficerów, jak feldmarszałek Erhard Milch - fanatyczny narodowy socjalista, który wiedział o eksterminacji Żydów i popierał ją.”
dziadek 2015-12-30 16:18:49
Mój wpis dalej blokowany.
cobra 2015-12-30 13:29:04
@lach ,jak się czyta twoje wypociny,to jak bym GW czytał,tylko słowo Góral zamienić na Polak.....
halny 2015-12-30 11:45:08
Henryk Szatkowski był jednym z założycieli Związku Górali i pomysłodawcą powstania jednostki bojowej w ramach Waffen-SS. Wnuk – Wojciech Szatkowski, na Uniwersytecie Jagiellońskim napisał pracę magisterską o "Gorolenvolku", ale dopiero po latach zdecydował się na opracowanie monograficzne dotyczące dziadka. Z góralskiej "Waffen" nic nie wyszło, bo część zwerbowanych mężczyzn uciekło już w czasie transportu pociągiem. Powojenne losy Henryka nie są znane.
Lach 2015-12-30 11:07:20
Negatywna ocena GV wynika nie z tego, że ktoś określił zgodnie z prawdą historyczna swoją tożsamość jako niepolską. To akurat nic złego, każdy ma takie prawo. Potępienie dla tego ruchu wiąże się z tym, że poparto przez to hitlerowskich zbrodniarzy, grupe wrogą ogolnoludzkim wartościom. Winić za to należy jednak sprawców, nie ich potomków. Podtrzymuje przy tym twierdzenia o odrębności narodowej górali, nawet tych, którzy byli w AK, wzięli polskie karty, czy co tam jeszcze. Czy teraz dobrze zostałem zrozumiany?
Lach 2015-12-30 11:01:37
Czy ktokolwiek twierdzi, że dzisiejsi górale są odpowiedzialni za GV? Ja tak nie twierdzę. Konsekwentnie twierdzę tylko, że górale mieli i mają cechy, które wyraźnie odróżniają ich od Polaków, dlatego GV mógł się udać tylko na Podhalu i dlatego dzisiaj też nie byłby trudny do przeprowadzenia. Wystarczyłoby użyć tych samych argumentów. Górale to najsłabsze ogniwo w tak zwanym polskim narodzie sensu państwowego. Nie dlatego, że są zdrajcami, bądź mają jakieś inne wady, lecz dlatego, że są najsłabiej, czy nawet w ogóle nie są, powiązani z polską kulturą. Z przyczyn obiektywnych. Nie ma tu ich winy, ani zasługi. Tak po prostu ułożyła się historia. Dlatego stawiać gorala jako przykład wzorcowego Polaka, to pomyłka historyczna, kulturowa i każda inna. Górale sa tak specyficzna grupa, że w istocie należy mówić o ich odrębności narodowej. Pomiędzy nimi i Polakami występują takie różnice, jak pomiędzy Lemkami i Ukraincami. Wiedzieli o tym Niemcy i stąd ich idea GV. Zrozumcie, że nie ma w tych słowach pogardy, zarzutów, ani złości wobec was. To zwykle fakty.
dziadek 2015-12-30 09:57:35
Wpis zablokowany. Zbyt długie słowo w treści.
cobra 2015-12-30 07:52:58
@lach ,na razie nie żle ci idzie..może jakieś przykłady..?
ana 2015-12-30 07:42:39
O!... i widzisz@coberka... nareszcie napisałeś coś od siebie... szukałam i nie znalazłam tego w całym necie... co prawda nie wiem co to za kosmetyk ta pipa do oczu ale niech ci bedzie....
@rys....gdyby mogli to by pisali ze brali udział w walce o wolność 😃
@Fibi ... nooo to ja współczuje twoim sąsiadom ... jak Ty nie wiesz co byś zrobiła ...nie daj Bóg żeby u sąsiada krowa miała o jeden cycek więcej .... aż strach pomysleć o twoim palcu wskazującym w jakim celu byś go użyła ..🙈
do Lacha 2015-12-30 07:01:52
Lachu jak kupisz worek jablek i posrod nich nawet polowa jest zgnilych to wywalasz caly worek?

jakmasz stado i polowa zachoruje to wybijasz cale stado?

jesli tak to gratuluje zdrowego rozsadnku i gospodarnosci oraz inteligencji...zapewne wrodzonej
ograniczone myslenie 2015-12-30 06:56:18
idac tokiem ograniczonegomyslenia Lacha to wszyscy Lachy to rowniez zdrajcy jak jeden bez wyjatku i powinni byc bez sadu wywieszani do korzenia a tymczasem niektorzy z nich spokojnie sobie spoczywaja i to niejednokrotnie w alejach zasluzonych
fakty sa takie 2015-12-30 06:45:49
wiedzac ze GV to byla proba wmowienia przez niemcow niektorym nacjom ktore oni uwazali ze stanowia dla nich powazne zagrozenie pochodzenia z grupy tzw nadludzii oferowania im z tej racji wielkie niby przywileje i znajac efektytej agitacjiktora sie niestety do konca nie powiodla i twierdzic uogolniajac ze obecni gorale nosza na swych ramionach z tego powodu znamie zdrajcow to trzeba byc naprawde zacietrzewionym z nienawisci do nacji goralskiej ba polskiej ciemnym kiepem

to tak jakby komus udawadniac ze pochodzi od malpy i za to ponosi odpowiedzialnosc z tego wzgledu ze do dzis zyja potomkowie wygladem nie zmienionym od piwrwotnej malpy
Lach 2015-12-30 00:36:38
@Fibi właśnie ta góralska buta była praprzyczyną GV. Dlatego też reszta Polski nie przepada za wami. Ale ty tego nie zrozumiesz, bo powtarzasz jak katarynka Goralen ueber alles.
Gdyby jutro w Polsce pojawiły się zielone ludziki i stwierdziły, że Górale to najczystszej krwi Ugrofinowie, wzór cnót wszelakich, 30% stwierdziloby, że od zawsze byli Ugrofinami jeczacymi pod polskim butem. Polecam bajkę Kryłowa pt. Lisica i varona. Krzeptowski i jego wesoła góralska kompania zostali w niej opisani na jakieś 150 lat przed urodzeniem.

Swoją drogą, podziwiam tupet. Wiedzieć, że z mojego regionu wywodzi się zmasowana i zinstytucjonalizowana akcja poparcia dla hitlerowskich zbrodniarzy i utrzymywać przy tym, że region ów jest symbolem honoru, to jak skończyć zawodowke i tytulowac się profesorem. Niezle jaja, akurat po Tobie nie spodziewałem się świadomej i tak gorszacej hipokryzji... O tempora, o mores!
uorcyk 2015-12-30 00:35:37
@fibi- o matko ! alez pedziała :P
nieżalezny 2015-12-29 23:45:07
Uderz w stół a nożyce się odezwą. Spałeś do południa 13 grudnia - pedagogika bohaterstwa.
cobra 2015-12-29 23:32:41
ana dla ciebie mam pisać od siebie..bez sensu ty i ta masz oczy pipą zarośnięte więc nic to nie da...!@Fibi jesteśBOSKA....POPIERAM W 100-PPROCENTACH..!
Fibi 2015-12-29 23:04:40
No właśnie nikt nie wie jakby sie zachował w danej sytuacji, to dlaczego właśnie tak bardzo roztrząsacie sprawę Goralenvolk ? Bo tu nie chodzi o ocenę Polaka/ człowieka w czasie wojny. Tylko nie możecie strawić,ze pomimo tej ciemnej karty jaką był Goralenvolk, mit ślebodnego i honornego górala nic nie stracił... To nie górale są w poszukiwaniu własnej tożsamości , tylko tacy właśnie "reżyserzy" którzy nie mogą pojąć, że jednak górale to pępek świata :)
gosc 2015-12-29 22:44:13
O koszalki opalki sie spieracie, a tu Oscar dla pana Koszalka sie szykuje. Lepszej promocji dla Zakopanego nie potrzeba.
rys 2015-12-29 22:36:06
ana - wlasnie - nic nie widzieli , cos tam slyszeli . Do powiedzenia wiele.
ana 2015-12-29 21:44:00
Zgadzam sie ... mało tego ... najwiecej do powiedzenia maja ci co urodzili sie po 80 -tym roku..🤓
ana 2015-12-29 21:40:05
Już nawet coberka nie chce mi się przytaczać kogo skopiowałeś ... czy ty nie potrafisz napisać coś mądrego od siebie???...niech to bedzie nawet głupota ale T W O J A ...własna .. a nie powielana czyjaś 🤗
rys 2015-12-29 21:39:50
cobra - od Gorali szesc metrow w bok. Mow za siebie. Wroc do swoich.
seba 2015-12-29 21:39:24
@cobra
Chodzi mi o to, że ja nie wiem jak bym się zachował czy to w Stanie Wojennym czy podczas okupacji.
Natomiast teraz najwięcej do powiedzenia mają ci co strajki oglądali z okien swoich domów na wszelki wypadek z zaciągniętymi firankami.
Ale to nie dotyczy na pewno Ciebie "Wielki Bohaterze" sprzed laptopa.
cobra 2015-12-29 21:19:03
oj wielkie dzięki KAPUSIU,że mi doniosłeś...;)
Abeto 2015-12-29 21:14:06
@kobra ty już nie zaczynaj od nowa,wczorajszy post wieczorem ci wycięto,zapomniałeś?
cobra 2015-12-29 21:12:52
Casus Boniego ma głębszy sens. Obrońcy spoliczkowanego TW Znaka nie chcą pamiętać o jego haniebnym milczeniu, o jego nikczemnych kłamstwach, o jego tchórzostwie. To dla nich nieistotne – bo sami są tchórzliwymi kłamcami. Policzek, wymierzony tchórzliwemu kłamcy, został całkowicie oderwany od faktów. Dla tchórzliwych kłamców nie jest istotna podłota, którą dziś objawia Michał Boni. Nie jest istotne, że Boni, z pozycji wielkiego opozycjonisty, spadł do pozycji maluczkiego gnoma – tchórza i kłamcy.

Czy kogoś dziwi, że bandytę Jaruzela pochowano z honorami? Dziwi, że ci sami, którzy pochwalali honorowy pochówek bandyty, dziś bronią Boniego? Mnie nie. Bandycka mentalność zawsze będzie bronić bandyty. Tak jak tchórzliwe kłamstwo będzie bronić tchórzliwego kłamcy.
cobra 2015-12-29 21:09:11
@seba tylko ,że Górale to nie Żydzi i tu jest różnica..panimajesz razwiedko...;)
seba 2015-12-29 20:25:25
@koniczyna
Masz rację tylko, że jak np. Michał Boni coś tam podpisał to szmata, zdrajca i nie Polak, ale jak jakiś góral podpisał to tylko nie bohater i na pewno miał 100 powodów by podpisać, i tu mamy problem wartościujemy na każdym kroku.
Historii nie zmienimy, uczmy się jej taką jaka była by w przyszłości być lepszymi ludźmi.
rys 2015-12-29 19:35:05
koniczyna - podpisywali tez tacy co dzialali w partyzantce. Powodow nie trzeba tlumaczyc.
koniczyna 2015-12-29 18:14:28
pan Marcin Koszałka, zgodnie z przekazem autora wpisu twierdzi, że "...była to największa masowa kolaboracja polskiego narodu. Mówię o czystej statystyce; nie o tym, co myśleli, ale o tym, ile podpisów zostało złożonych. Nie chcę jednak pytać, skąd ta zdrada"
w następnym komentarzu pozwolę sobie poddać pod dyskusję, czy rzeczywiście była to największa kolaboracja (części) Polaków.
teraz jednak pytanie do nas wszystkich, a'propos tekstu pana Koszałki "Nie chcę jednak pytać, skąd ta zdrada"
a gdyby silny patrol przyszedł do Waszych sąsiadów, pobył tam kilkanaście minut, jakieś strzały, spalenie domu - nikt żywy nie wychodzi...
potem do następnych sąsiadów, tam to samo...już kilka domów płonie...
potem do Was - i pytają "czy podpiszesz deklarację zdrady/kolaboracji/goralenvolku - jednym słowem - czy się wyprzesz?
a Ty z mężem/żoną, trójką dzieci, jedno w drodze...
raczej z oddali czasowej trudno oceniać i potępiać tych, którzy się ugięli.
Bohaterami byli Ci, którzy się oparli - chwała im za to.
cobra 2015-12-29 17:08:39
Tajne konta polityków. Rekordzista Jacek Piechota.....GAZETA FINANSOWA....
dziadek 2015-12-29 16:52:03
„Reżyser jest w trakcie pisania scenariusza i tak mówi o swoim zainteresowaniu tematem Goralenvolku: „Nie interesuje mnie sprawa zdrady, choć była to największa masowa kolaboracja polskiego narodu. Mówię o czystej statystyce; nie o tym, co myśleli, ale o tym, ile podpisów zostało złożonych.”
Tak bidok „zapracował”, że nie ma czasu oglądać, słuchać lub czytać POlskojęzycznych tub medialnych. Jak by krapke POsłuchał lub POczytał różnych cenionych ekspertów i autorytetów, to by wiedział jakie są bieżące dane na POjęcie zdrady i masową kolaboracje.
Scyro prowda jest tako – 25 października 2015r. w głosowaniu do sejmu Rzeczpospolitej;
5 711 687 Polaków oddało głos na PIS
1 339 094 Polaków oddało głos na „Kukiz’15”
Sumując – 7 050 781 uprawnionych do głosowania zagłosowało - e tam e tam – zdradziło płynącą miodem i mlekiem nazywaną przez POniektórych „Zieloną Wyspę”.
(tak naszą ojczyznę nazywali dla jaj, bo w przypływie szczerości to określali to jako @uj, @upa i skoli kupa. Jak pan myślisz panie Krupa, czy pojęcie POLSKA zawiera tylko ileś tam hektarów, czy wypadało by wliczyć do tej wartości również nas.)
Fibi 2015-12-29 00:42:54
Ps
* Zawse / przeważnie :) jak się na tel z kompa przeezucom to tak leci :)
Dobranoc ...
Fibi 2015-12-29 00:40:41
coberka nie witamy ze Krupy to zawse pirdolom ;)

Ps
Miłych snów :* zaś czasem wspomnij o mnie jak bedzies w Raju :))))
cobra 2015-12-29 00:38:07
@Fibi ,bierym sie spać bo moja jakosi tak wypiyna ze mnie nabrało....coś mi sie zdaje ze tyn Krupa to lach..bo tak samo oba pier....lą bez sensu...
Lach 2015-12-29 00:37:16
Cobra, masz mnie. Okazało się, że z moim wykształceniem mogę tylko zbierać końskie odchody na Rynku. Bądź co bądź, robię w turystyce :p
cobra 2015-12-29 00:33:44
lach idź juz spać..bo rano trza bedzie kidać śnieg,na wyciągu..a kany robis ? przyznej sie...;)
Fibi 2015-12-29 00:32:24
A to o to poparciem chodzi, wisz bo Górale mają wolność w sercu o której niektórzy mogą tylko pomarzyć. Umiom myśleć samodzielni, nie trzaski im Wyborczych ani tevaenow :)
cobra 2015-12-29 00:26:56
2lach ,ale ty długo robis,ze dopiero teroz pises..pewnie kaisi na wyciągu zapier...las u Gorola...i tymus taki na nich zły bo pewnie słabo ci płacą..ale widać mos lewe rynce do roboty..jak na cepra przystało..;) baj...
Lach 2015-12-29 00:24:23
Film trzeba pokazać Jarosławowi. Mówił o gorszym sorcie, tym, co ma gen zdrady. Ciekawe, czy wie o 30% kart G na Podhalu, skąd płynie dla niego takie poparcie. Tylko czy ten dziadek jeszcze coś rozumie?
Fibi 2015-12-29 00:22:59
Powiedz lepiej ze to przez ten GV tak cię wzięło :)
Oj mimo zecie strowic :)
Fibi 2015-12-29 00:20:27
Gute Nacht :) Lachy co by było po Twojymu :)
Lach 2015-12-29 00:18:14
Ein Batzen *
Telefon robi psikusy :D
Lach 2015-12-29 00:17:03
ein Heller und ein Batman - na dobranoc. Tak śpiewali co górale, którzy byli w SS i Wehrmachcie :) Szatkowski o nich pisał. To też byli Polacy? Heili heilo :D
Fibi 2015-12-29 00:16:00
A jakże nie mogło zabraknąć eksperta od punktu G :)))
Lach wiesz gdzie się kończy Polska na Łysej Polanie :)))
Lach 2015-12-29 00:13:27
No, przyznał się odszczepieniec :)
cobra 2015-12-29 00:11:14
Polaków mamy multum i ich doimy..rzecz jasna dając coś w zamian ,czyli wyciągi..a jakże by inaczej..Góral potrafi..to nie to co wy cepry...;)
Lach 2015-12-29 00:02:45
Cobra, co tam u wos w Rzeszy słychać? :)
cobra 2015-12-28 23:59:45
lach..e tyś to mądry chłop..mos połe nie na zgnite gruski...;)
Lach 2015-12-28 23:52:55
No nareszcie. Niech się Polska dowie jakich miała sąsiadów. Tej paplaniny o góralu - polskim patriocie to juz słuchać się nie da. Koń by się uśmiał i Czerska też.
Zaraz będą protesty góralskie, ale faktów nie można zmienić. Przykro mi. Się kolaborowało, się ma. Zresztą jest w tym ziarno prawdy - Górale naprawdę pochodzą od Gotów i Wałachow. Od Słowian na pewno nie. Słowianie kończa się na linii Beskidów.
cobra 2015-12-28 23:20:40
@uorcyk ..co tam konie.. bo coś cisza w temacie?Widzę ,że już szukasz tematów zastępczych....
uorcyk 2015-12-28 23:10:40
@koniczyna- chcesz filmow niczym w socrealizmie, z prostą pointą? ja wole te zmuszajace do myslenia :)
cobra 2015-12-28 23:04:32
to zależy.co by tam było stringi cy galoty..a moze w ogóle bez..a teroz wygolono cy kudłato..?
Fibi 2015-12-28 23:01:21
Cobra aTo byś wlokł same ino nogi,bo barzyj by pasowało to co scekało :)))
Fibi 2015-12-28 22:52:56
... "Gumka w uzyciu :))) dzięki, ja bez gumy :P
cobra 2015-12-28 22:52:38
@fibi..ane za nogi..cymu niy..jak zgrabne..;)
cobra 2015-12-28 22:51:41
@uorcyk...ale kto by z Tobą chciał tej zamiany...? Chyba ..ziajok rys...;)
uorcyk 2015-12-28 22:48:11
ja tam bym sie na dusze nie chciala z nikim zamienic :)
Fibi 2015-12-28 22:46:34
Rys - góralskiej dusy nie zgłębis nigdy. To cza słyseć i cuć, i zoden ceper tego nie pojmie, ani nie rozgryzie. Z tym... cza śiy urodzić :)
Fibi 2015-12-28 22:40:38
Coberka moze by siy udało Ty ane za nogi :) jo zaś rysa :)))
cobra 2015-12-28 22:35:18
@FIBI ,MOZE TEGO ZIAJOKA BY SIE UDAŁO PRZEWLYC PRZEZ TE WROTA..;)
rys 2015-12-28 22:29:17
Fibi - nie chcesz wiedziec kto tego chce.
rys 2015-12-28 22:27:34
torowiec co cie interesuja nasze sprawy
Fibi 2015-12-28 22:11:54
Acha to wybaczam ;* bo tak należy, przejść przez Porta Santa...
cobra 2015-12-28 21:53:12
anuśka Ty moja ..jest rok miłosierdzia więc ja dlatego..;)
Fibi 2015-12-28 21:49:35
ana, te bo Coberka jest mój :)) on mi zawsze wrzuty robi :)
Fibi 2015-12-28 21:46:40
Rys- Juz jestem uodporniona :)
Tak jak Górale żadna społeczność nie czuła się tak wolna i niezależna i nie mająca żadnych kompleksów "co mi zrobisz jak mnie złapiesz" :))
Dla niektórych to niepojęte i za wszelką cenę chcą to zbesztać, dlatego taki pomysł
ana 2015-12-28 21:44:07
@cobra...anuśka??... twoja???... a taki wielki chuck ...wolę pozostać tą suką jak mnie ciagle nazywałeś ... rasy owczarek niemiecki....ty i ja w tym filmie...ty witasz Hansa Franka a ja robię to czego natura nie da powstrzymać ...🤓
cobra 2015-12-28 21:32:58
idze ziajoku juz spać..a nie truj..!
rys 2015-12-28 21:31:43
Fibi - nie przejmuj sie. Pohucom i bedzie spokoj.
Fibi 2015-12-28 21:22:03
W ogóle to sie dziwię że jeszcze słodziaka Lacha ni ma, ;) wszak Goralen Volk to jego konik :)))
Fibi 2015-12-28 21:17:46
Zaś jakisi zakompleksiony reżyser ni moze strawić ślebody góralskiej.
cobra 2015-12-28 20:46:37
@seba ..a coś sie tak nogle nawrocioł,przecie ty Bozi nie uznajes?
cobra 2015-12-28 20:45:15
a co wos tak łozpajydziyło...dzieci resortowe..;)
cobra 2015-12-28 20:43:31
no byli..i co z tego nie mówili o jakimś antysemityzmie..i nie rzucali kalumnii na Polaków..nic mi o tym nie wiadomo...
rys 2015-12-28 20:39:40
torowiec nagle zrobil sie ciekawy
cobra 2015-12-28 20:26:58
jest i moja anuśka a tak się martwiłem..;)
ana 2015-12-28 20:13:34
A co sie tak @ cobra pultasz??...boisz sie ze cały film bedzie o tobie??🤓
cobra 2015-12-28 19:41:55
że też Polska udźwignie tyle pijawek zdrajców na swym organizmie..?
cobra 2015-12-28 19:34:19
ciekaw jestem prawdy o ciebie ..ziajoku...
rys 2015-12-28 17:10:35
To tylko film. Czemu nie ujawnic prawdy. Ta i pozniejsza moglaby wiele wyjasnic.
koniczyna 2015-12-28 15:24:46
wieszczę, że będzie się działo pod tym artykułem...

tak "z pierwszego czytania" - odnoszę wrażenie - może niesłuszne, że ten film będzie kontynuacją serii "Pokłosie" i "Ida" i im podobnych.
W sensie pedagogiki wstydu.

czemu nie o wielkości Podhala, tylko o małości
A może jakiś film o żołnierzach wyklętych.
A może film o Witkacym
Może o innych wielkich związanych z Zakopanem?
  • PRACA | dam
    POSZUKUJĘ NAUCZYCIELA JĘZYKA POLSKIEGO DLA ANGLOJĘZYCZNEGO NORWEGA, 2 x w tygodniu. telefon +4799563751 lub 505438332
  • PRACA | dam
    Hotel Toporów w Białce Tatrzańskiej przyjmie do pracy Panią KUCHARKĘ (śniadania-obiadokolacje) praca stała lub sezonowa.
    Tel.: 698763582 608151114
    E-mail: topor@toporow.pl
  • PRACA | dam
    KIEROWCĘ TIRA. 697 699 752
  • USŁUGI | budowlane
    ROBOTY ZIEMNE wykopy wyburzenia Zakopane usługi koparką rozbiórki budynków
    Tel.: 604 163 085
  • PRACA | dam
    FIRMA BUDOWLANA ZATRUDNI: CIEŚLI, DEKARZY, STOLARZY, POMOCNIKÓW BUDOWLANYCH. PRACA STAŁA. 600 38 38 52
  • PRACA | dam
    PENSJONAT W ZAKOPANEM ZATRUDNI KELNERKĘ DO PRACY W WEEKENDY (SOBOTA, NIEDZIELA). Praca stała, całoroczna. tel. 666378357
  • MOTORYZACJA | sprzedaż
    CITROEN C2, 1.4 HDI, DIESEL, 149 tys. km, BIAŁY, UŻYTKOWANY PRZEZ KOBIETĘ, GARAŻOWANY, cena 6700zł. 18 542 40 61
  • PRACA | dam
    ZATRUDNIĘ DO DOMU WCZASOWEGO RECEPCJONISTKĘ. Wymagane doświadczenie. Okolica Zakopanego. Atrakcyjne wynagrodzenie. 603605490 - Anna, 605240541 - Irina, biuro@giewont-zakopane.pl
  • USŁUGI | inne
    OGRÓD PAMIĘCI. CAŁOROCZNA OPIEKA NAD GROBAMI NA PODHALU,
    Tel.: 605 260 391,
    E-mail: opiekanadgrobami.podhale@wp.pl,
    WWW: www.opiekanadgrobami.podhale.pl
  • PRACA | dam
    Producent programu OGNIK poszukuje kandydatów na pracowników działu obsługi klienta. Praca na etat w Zakopanem. Wymagana biegła obsługa komputera, co najmniej średnie wykształcenie. Mile widziani studenci kierunków: Rachunkowość lub Informatyka. Aplikacje proszę składać na e-mail:
    E-mail: praca@ognik.com.pl
  • PRACA | dam
    Praca w Kebab Majerczyk BUKOWINA T. - PORONIN. Chętnych zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Praca stała na dogodnych warunkach. Więcej informacji udzielimy telefonicznie pod numerem 504-163-439
    Tel.: 504-163-439
  • BIURA RACHUNKOWE
    Poprowadzę dokumentację księgowo-kadrową średnich i małych firm.
    Tel.: 788539748
  • PRACA | dam
    Catering Duet w Zakopanem zatrudni kucharza. Praca na stałe, doświadczenie nie jest wymagane.
    Tel.: 604-347-603
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI STOLARSKIE - SCHODY, DRZWI, ALTANY itp. 517 960 790.
  • USŁUGI | budowlane
    STUDNIE GŁĘBINOWE. 509 898 583.
  • PRACA | dam
    KUCHARZ - SAMODZIELNY KUCHARZ do karczmy w Białym Dunajcu. Ponadprzeciętne wynagrodzenie. 604 443 402.
  • PRACA | dam
    POMOC KUCHENNA/MŁODY KUCHARZ do karczmy w Białym Dunajcu. Wymagane prawo jazdy. 604 443 402.
  • PRACA | dam
    KELNERKA do karczmy w Białym Dunajcu, na stałe lub weekendy i święta. 604 443 402.
  • MOTORYZACJA | sprzedaż
    OKAZJA HONDA FIT. 604 457 116
  • PRACA | dam
    ZATRUDNIMY DOŚWIADCZONEGO PRACOWNIKA WYPOŻYCZALNI NART - Niedzica, tel.692001268
  • PRACA | dam
    ZATRUDNIMY POMOC KUCHENNĄ, POKOJÓWKĘ DO HOTELU. 608088017
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    KLIMATYCZNY PENSJONAT W UROCZEJ LOKALIZACJI RABKA ZARYTE. 500 072 678
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    Do wynajęcia lokal handlowy w Krakowie przy jednej z głównych ulic (100 metrów od Filharmonii, 5 minut od Rynku Głównego ). 500 072678
  • PRACA | dam
    Firma budowlana zatrudni PRACOWNIKA BUDOWLANEGO z doświadczeniem (murarz, cieśla, zbrojarz). Praca od poniedziałku do piątku, zapewniamy zakwaterowanie i dojazd.
    Tel.: 535372746
  • PRACA | dam
    POMOC KUCHENNĄ i PANIĄ SPRZĄTAJĄCĄ do pensjonatu w Białce Tatrzańskiej, na sezon zimowy. 665 602 766.
  • PRACA | dam
    Hotel Bania w Białce Tatrzańskiej zatrudni osoby na stanowisko: POKOJOWA. Zapewniamy umowę o pracę i rodzinne karnety na termy i na narty. administracja@hotelbania.pl tel. 606 792 852
  • PRACA | dam
    Przyjmę MURARZA, CIEŚLĘ, OPERATORA PIŁY TAŚMOWEJ, PRACOWNIKÓW BUDOWLANYCH.
    Tel.: 604200474
  • PRACA | dam
    Poszukuję HYDRAULIKA, stała praca, Zakopane i okolice
    Tel.: 722-310-615
    E-mail: thermosoft@onet.pl
  • PRACA | dam
    RESTAURACJA "KARCZMA PO ZBÓJU" - ZAKOPANE - ZATRUDNI NA STANOWISKO: KELNER/-KA, POMOC KELNERSKA, PRACOWNIK KUCHNI.
    Tel.: 693 345 129.
  • POŻYCZKI
    PROVIDENT - DYSKRECJA. 609 820 345.
  • SPRZEDAŻ | różne
    Sprzedam wysłodki buraczane.
    Tel.: 663535221
    E-mail: grzesik99@wp.pl
  • PRACA | dam
    NIEPALĄCĄ DZIEWCZYNĘ do pomocy w pensjonacie POKOJÓWKA, KELNERKA, POMOC KUCHENNA. Bukowina Tatrzańska - na stałe z zamieszkaniem. 602 74 29 25.
  • NIERUCHOMOŚCI | kupno
    Kupię na wsi - DOM WRAZ Z ZABUDOWANIAMI GOSPODARCZYMI, BIAŁKA, BUKOWINA I OKOLICE. 606 677 311.
  • NIERUCHOMOŚCI | kupno
    Kupię bez pośredników - MIESZKANIE w bloku, 2,3-pokojowe, Ip, Zakopane, Nowy Targ, Rabka. 606 677 311.
  • SPRZEDAŻ | różne
    HURTOWNIA SKÓR Z IMPORTU oferuje: KAWAŁKI I CAŁE SKÓRY KOŻUCHOWE (MERYNO I TOSKANĘ) oraz SKÓRY LICOWE I TAPICERSKIE. 608 716 249, 661 215 577.
  • IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE
    NOWO OTWARTY GÓRALSKI SZAŁAS "KURNIAWA" - PRZYGOTOWUJEMY IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE do 70 osób, EVENTY - MOŻLIWOŚĆ WYNAJĘCIA SAMEGO LOKALU - ZAKOPANE, CHŁABÓWKA 50A. 601 50 44 86.
    WWW: https://www.facebook.com/Willa-Sport-Zakopane-Firma-DIG-Dariusz-Kr%C3%B3l-182237178575876/?ref=br_rs
  • PRACA | dam
    RESTAURACJA W ZAKOPANEM ZATRUDNI NA STANOWISKO KELNER/KELNERKA, PIZZER, KIEROWCA.
    Tel.: 884 33 81 87.
  • PRACA | dam
    Restauracja w Nowym Targu poszukuje KUCHARZA. 794 380 578.
  • PRACA | dam
    Zatrudnię KIEROWCĘ ZMIENNIKA NA TAXI - Zakopane -
    Tel.: 888 223 761.
  • PRACA | dam
    Przyjmę KUCHARZA/KĘ I POMOC KUCHENNĄ - Białka Tatrzańska. 608 101 076.
  • TURYSTYKA I WYPOCZYNEK
    GÓRALSKI DOMEK - Zapraszamy do Cichego - spokojnej miejscowości, kilkanaście kilometrów od Zakopanego, gdzie czeka gotowy na Wasz przyjazd góralski domek "z duszą". Do dyspozycji: obszerny salon z tv, w pełni wyposażona kuchnia, 3 sypialnie (jedna 4-osobowa i dwie 2-osobowe, z możliwością dostawki) oraz 2 łazienki. Na miejscu parking.
    Tel.: 507 171188.
    WWW: www.goralskidomek.podhale.pl
  • TURYSTYKA I WYPOCZYNEK
    Noclegi w Zakopanem
    WWW: www.eNOCLEGI.biz
2017-10-19 09:49 Studentki Uniwersytetu Trzeciego Wieku pielgrzymują 2017-10-19 07:00 Megakradzież w Nowym Targu 2017-10-19 05:12 Nocny pożar w Sieniawie 2017-10-18 20:59 Nowotarska puszka pandory - znów konflikt wokół jarmarku 2 2017-10-18 20:03 Przewodnicy i naciągacze 9 2017-10-18 18:36 Wbiegną na Kasprowy 2017-10-18 18:14 Prawie jak Las Vegas 2 2017-10-18 17:39 Zakopiańska Akademia Śpiewu rusza z naborem 2017-10-18 16:45 Miastowa "witacka" jegomościa 6 2017-10-18 15:51 Papierosy bez akcyzy ukryte w samochodowych skrytkach 2 2017-10-18 15:10 Słoneczna serenada pod Łomnicą 1 2017-10-18 14:26 Europejskie emocje na scenie 2017-10-18 13:59 Wizja, pomysły i ich podsumowanie 2017-10-18 13:17 Uwaga, kierowcy. Utrudnienia na drogach 2 2017-10-18 13:13 „2 wymiary i inne” - nowa wystawa w „Jatkach” 2017-10-18 12:35 VI. Festiwal „Inspirowane górami” 2017-10-18 12:31 Niedźwiedź, a może jednak nie niedźwiedź 2 2017-10-18 12:19 Zakopiańczycy w Poczdamie 2017-10-18 11:25 Trwa przebudowa szkoły na Harendzie 2 2017-10-18 10:22 Gminny Dzień Nauczyciela w Ochotnicy 1 2017-10-18 09:40 Szerokiej i bezpiecznej drogi 2017-10-18 08:53 Piotr "Lupi" Lubertowicz w Karczmie pod Gontem 2017-10-18 07:40 „Siedmiu samurajów” u nowotarskich kadetów 1 2017-10-17 23:05 „Archeologia gór” - międzynarodowa konferencja naukowa w Muzeum Podhalańskim 2017-10-17 22:03 Jesień z lotu ptaka 2 2017-10-17 21:27 Teraz o komunikacji wewnętrznej 2 2017-10-17 20:56 Papugi zamiast gości. Imperial wielkim słupem reklamowym 4 2017-10-17 19:58 Problemy z przepustem 2017-10-17 18:37 Motocyklista wjechał w płot na Olczy 6 2017-10-17 18:33 Wyrazy wdzięczności dla pedagogów 2 2017-10-17 18:24 Strażacy, gospodynie i Podhalanie szukają kluczy 2017-10-17 17:50 Uczelnia na najwyższym poziomie 4 2017-10-17 17:20 Podhale kontra reszta Polski 1 2017-10-17 16:00 Zakopiańscy architekci znowu nagrodzeni 9 2017-10-17 15:43 Trzy samochody zderzyły się w Spytkowicach 2017-10-17 14:53 Prawie jak w Afryce 2017-10-17 14:51 Kalatówki do remontu 2017-10-17 13:28 Warsztaty dla rodziców nastolatków 2017-10-17 13:14 Gaudeamus na Kokoszkowie 2017-10-17 12:00 Króle zamknięte dla ruchu 2 2017-10-17 11:39 Kolejne dofinansowanie na remont dworca PKP w Zakopanem 2 2017-10-17 10:54 Ratownicy dziękują za wsparcie Fundacji Ratownictwa Tatrzańskiego TOPR 1 2017-10-17 09:20 News o pedofilu trąci myszką 2017-10-17 08:56 Mały karambol na zakopiance 2017-10-17 08:01 W poszukiwaniu Zimnej Dziury 2017-10-17 07:07 Smaki babiego lata 2017-10-16 21:04 Burmistrz Zakopanego wydaje oświadczenie w sprawie Małgorzaty Chechlińskiej 9 2017-10-16 20:57 Autobus zderzył się z samochodem osobowym. Zakopianka zablokowana 3 2017-10-16 19:57 Spłonęła bacówka na Starych Wierchach 2 2017-10-16 19:37 Nie ma biletów na Puchar Świata
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2017-10-19 08:17 1. Piotr Konopka tatrzański klasy I Jan Gąsienica Roj Senior tatrzański klasy I Tomasz Michalik tatrzański klasy I Ryszard Gajewski tatrzański klasy II Marcin Kacperek tatrzański klasy III Andrzej Mikler tatrzański klasy III Jan Gąsienica Roj tatrzański klasy III Pozostali IVBV nie są przeowdnikami tatrzańskimi. Więc pytanie co P. Mikler i P. Roj Junior robią na Mnichu skoro im tam nie wolno prowadzić legalnie klientów ? Co ma dopowiedzenia w tej sprawie Pani Bogusława Chlipała z TPN ? Czyżby nie było problemu. Najlepiej zarzucić przewodnikom tatrzańskim klasy III i przeprowadzać kontrole. Lobby przewodnickie z CPT rządzi w TPN? Myślę jakby wkroczył prokurator to by wyszły na jaw wszystkie przekręty w TPN z całym przewodnictwem. 2017-10-19 06:09 2. Do fibi. U ciebie napewno nie sićka. I co poza tym? 2017-10-19 00:06 3. @ szymeknieslupnik Jestem starszym zakopianczykiem i musze powiedziedz, ze czuje jak bym Ciebie znal. Twoje komentarze sa zawsze przyjemne i pozytywne....moze w 60-ych gdzies my sie spotkali ? 2017-10-18 23:46 4. Widzę, że nadal trwa wojenka pomiędzy opozycją, a śmietanką Wielkiego Grzegorza... Jak ja czytam takowe banialuki na temat Jego działania dla Szczawnicy to aż mnie ciarki przechodzą... Szczawnica ma stabilny budżet? Zadłużenie wzrasta, by poprzednie kredyty spłacić, zaciągane są następne i tak w koło Macieja. Rozwija się? Chyba jedynie "niźna wieś" i pewna część ulicy Pod Sadami... Ruch turystyczny coś ostatnio ruszył przy staraniach nowego Prezesa MOKu, ale resztę pozostawię bez komentarza.... Czy Szczawnica się wreszcie obudzi i zobaczy jak rzeczywiście wygląda całokształt, który tak naprawdę nie zachwyca? 2017-10-18 22:22 5. Pan Magrel to niech sie teraz nie wybiela, bo pieniazki za wyjscie na gerlach wpłynely na konto jego organizacji, a nie jednego z jej członkow jak teraz bezczelnie klamie. Wystarczy zapytac klientow, ktorzy brali w tej akcji udzial. 'Czlonek-przewodnik' pewnie zostal zmuszony do wziecia winy na siebie, bo jak inaczej teraz cwany prezesik moglby sie ratowac? 2017-10-18 22:08 6. Koniec dyskryminacji z opłatą targową. Nie może być tak że sa równi i równiejsi... 2017-10-18 21:52 7. Polecam poczytać http://wolneprzewodnictwo.blog.pl/2016/01/06/tatrzanska-nekro-hipokryzja/ całe przewodnictwo w Tatrach nie ma nic wspólnego z przewodnictwem jest to maszynka do zarabiania pieniędzy i nic wiecej. 2017-10-18 21:42 8. Pan Chowaniec i spółka już dawno odrobili inwestycje i w ciągu roku były już dwie podwyżki ostatnia w wysokości 60groszy plus VAT była od października ,za 1 metr kwadratowy wychodzi już prawie 5 złotych i to za każdy przydzielony metr nawet z samochodem liczony ,a do miasta idzie 50 groszy za metr ale od metra handlowego ,może ktoś w tym mieście z radnych bezradnych się w końcu opamięta i walnie pięścią w stół i wystąpi po kasę do bezlitosnych pseudobiznesmenow za 5 hektarów miejskich gruntów ,a nie do handlarzy którzy ledwie zipią ,a płacą za stoiskamiesiecznie za 8,9 dni handlowych więcej niż za lokal w galerii za cały miesiąc .skarbniku ,burmistrzu i panowie radni bezradni szukajcie pieniędzy tam gdzie się nie mieszczą do kieszeni ,a nie tam gdzie są puste kieszenie 2017-10-18 21:41 9. Byłem z zakopiańskim przewodnikiem IVBV na Alasce przed wejściem do parku ściągnął polar z IVBV. Zapytałem go czemu tak robi. Odpowiedź legalnie tutaj nie możemy być. Łamiemy lokalne przepisy. Zapytałem żę czemu tego wcześniej nie powiedział. Nie odezwał się nic. Oszust i naciągasz byle kasę zgarnąć do kieszeni. Pasowało by opublikować jego nazwisko. Czytałem ostatnio wypowiedź Ciesielskiego i szczerze to przerost ambicji nad treścią. Panie Ciesielski to że macie jakieś tam uprawnienia nie upoważnia Was do krytyki innych osób. TOPR jest finansowany z budżetu państwa i żaden z Was nie płaci za akcje. Jeśli nie pasuje Wam praca jako ratownika to do innej pracy a nie narzekać wiecznie. Panie Mazik od kiedy jesteś wysokogórskim przewodnikiem tatrzańskim co to jest gdzie takie coś jest w ustawie ? Co to za stowarzyszenie wzajemnej adoracji Nodzyński, Orawiec, Folta, Marasek i reszta to są przewodnicy tatrzański II i I klasy a nie wysokogórscy. 2017-10-18 21:33 10. Do Turysta Dobry komentarz. Przewodnicy maja wjazdy do Moka i robia na tym kase. Dosc ciekawa sytuacja. Nie mogliby wjezdzac konmi? Moze dostaliby zezwolenie na taki wjazd.
2017-10-16 21:53 1. Dziekuje Pani Zofi za piekne zdjecia zalaczam je na fecbooku i oglada je znajomi i nie tylko tu w Australi Ameryce i Londyn i Doha 2017-10-10 21:41 2. Przepięknie 2017-10-01 02:28 3. przecież to już zima... 2017-09-20 22:47 4. Każdy pracownik ochrony zdrowia ma obowiazek posiadać indetyfikatkor i w ten sposób odróżnia się pielegniarzy od lekarzy. Poza tym czepki to już przeszłość na oddziałach tego nie ma. 2017-09-18 07:57 5. A powiedźcie co z kobietą??? czy ktoś się nią zaopiekował??? 2017-09-14 07:54 6. piękne dzieła, twórczość i wystawa , piękna oprawa muzyczna ale najpiękniejsi byli ludzie. 2017-08-09 16:21 7. Wy to nazywacie emocjami ? 2017-08-09 11:14 8. Serdecznie gratuluję:) życzę pomyślności i powodzenia wraz z Nojśwarniejsą ładnie się prezentują. GRATULACJE ale chciała bym skomentować Pana Mateusza Zając z Rabki Zdrój błagam wyrzuć tą koszulę to nie koszula góralska co to za wzory przy szyi, zrozumcie ludzie te hafty to stylizacja, zrozumcie chłopy jak chcecie się ładnie prezentować to koszule z mankietami, kołnierz, stójka a nie jakieś pseudo koszule. Błagam!!!!!!!! I WSZYSCY CO TO PRZECZYTAJĄ MIEJCIE NA UWADZE:) chciałam pogratulować Klimkowi Słodyczka który najpiękniej zatańczył, nie zgub tego bo uważam że jesteś w swoim pokoleniu a nie jeden starszy mógłby się nauczyć tańczyć od Ciebie a i instruktor nie będę wymieniać którego zespołu NAJLEPSZY W TYM CO ROBISZ. Brawa dla rodziców:) Super chłopaki. PS pisze po polsku bo chce aby wszyscy zrozumieli:) może to dotrze do ludzi :) dzięki za hejt z góry .... i wyrzucie ludzie te ohydne koszule i kto je wprowadził na rynek powinni zamknąć i zlinczować. 2017-08-07 18:31 9. brawo , świetny chłopak! 2017-08-07 17:26 10. Michał SUPER występ :D
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama
Polecamy

Bojcorka

Pożegnania

FILMY TP

Album TP