Reklama

2016-04-10 15:13:55

Reklama

Zbudujmy system transportu publicznego na Podhalu   

Uruchomienie pierwszej linii komunikacji miejskiej w Zakopanem powinno być początkiem budowy systemu transportu publicznego, obejmującego całe Podhale

Dzisiaj na ulice Zakopanego wyruszyły pierwsze w historii autobusy komunikacji miejskiej. To wspaniały dzień. W kampanii Pociąg-autobus-góry od samego początku przekonujemy, że Podhale potrzebuje zarówno sprawnego połączenia kolejowego z resztą Polski, jak i systemu lokalnej komunikacji autobusowej. Gratulacje należą się burmistrzowi i jego zastępcom, całej radzie miasta oraz urzędnikom. O tym, jak bardzo decyzja ta była wyczekiwane świadczy entuzjazm, z jakim nowe autobusy zostały przyjęte w mieście oraz w internecie. Pochwały płynęły też z Polski.

Nowe autobusy Solaris 8,9 wydają się idealne do obsługi mieszkańców poza sezonem turystycznym. Mieszczą około 50 osób. Są niskopodłogowe, dzięki czemu łatwo będzie do nich wsiadać osobom najstarszym i najmłodszym. Zawierają przestrzeń, gdzie bez problemu zmieści się wózek dziecięcy, wózek dla osób niepełnosprawnych, a nawet narty. Bez problemu przewieziemy psa, co w busach jest problemem.  Autobusy spełniają najwyższą normę emisji dla silników spalinowych – Euro 6 – co jest bardzo istotne w kontekście zmagań Zakopanego ze smogiem. Klimatyzację docenimy w upalne letnie dni. Podsumowując: z nowymi autobusami pod Giewont przyjechał nowy standard, który przekona wielu mieszkańców, że podróżowanie autobusem może być równie wygodne, jak prywatnym samochodem.

Początek drogi

Uruchomienie pierwszej linii to początek długiej drogi, której wynikiem powinno być powstanie systemu komunikacji publicznej, obejmującej całe Podhale. Choć dziś busy dojeżdżają do większości podhalańskich miejscowości, nie tworzą one spójnego systemu. Kiedy zapytamy właściciela pensjonatu w Kościelisku, którym busem można dojechać do Gliczarowa, ten najprawdopodobniej nie będzie umiał udzielić odpowiedzi, bo nikt nie przygotowuje nawet tak podstawowej rzeczy, jak schemat linii. A mógłby on wyglądać tak:

mapka&postulaty

Bardzo ważne jest zaplanowanie węzłów przesiadkowych. Po co puszczać bezpośrednie busy z Czarnej Góry czy Jurgowa do Zakopanego lub Nowego Targu, skoro można zaplanować wygodne przesiadki na większy autobus w Bukowinie? Konieczna będzie również integracja komunikacji autobusowej z kolejową. Obecnie kolej na Podhalu nie odgrywa żadnej roli, ale można w prosty sposób to zmienić. Niezależnie od dużych inwestycji, takich jak wyczekiwana budowa linii Podłęże-Piekiełko, która połączy Podhale z resztą Polski, należy dążyć do uruchomienia szynobusu jeżdżącego co 30 minut w sezonie turystycznym i co 60 minut poza sezonem z Zakopanego do Rabki przez Nowy Targ. Odjazdy i przyjazdy takich pociągów powinny być rozkładowo skoordynowane z lokalną komunikacją autobusową. W praktyce oznaczałoby to, że po przyjeździe pociągu do Zakopanego, w ciągu 7 minut odjeżdżałyby autobusy i busy we wszystkich kierunkach. Podobne przesiadki można by zaplanować w Poroninie, Białym Dunajcu i oczywiście w Nowym Targu.

DSC_9907

Doskonale funkcjonujący system transportowy w Oslo umożliwia również przesiadki autobus-prom 

Stopniowe ulepszanie i cierpliwość

Budowa sprawnie działającego systemu transportowego jest zadaniem trudnym, czasochłonnym, wymagającym dużej cierpliwości. Nie da się stworzyć systemu, który od razu będzie działać idealnie. Zamiast tego konieczne będzie jego coroczne ulepszanie. O tym, jak bardzo złożony jest to proces niech świadczy, że szwajcarski Zurych, miasto dysponujące transportem, o jakim większość świata może jedynie pomarzyć, uruchomił w 2012 r. program o wymownej nazwie "Transport Miejski 2025".

Linie należy podzielić na turystyczne, obsługujące w sezonie olbrzymie liczby turystów oraz te dla mieszkańców, na których autobusy będą jeździć regularnie również poza sezonem. Nie wolno zrażać się początkową niską frekwencją. Ona będzie rosła stopniowo. Startujemy z bardzo niskiego poziomu; choć nie ma jeszcze dostępnych wyników badań, wątpię, by więcej niż 10% podróży na Podhalu czy w Zakopanem odbywało się komunikacją zbiorową. Nie zdziwi mnie, jeżeli przez pierwsze tygodnie mało osób będzie korzystać z zakopiańskiej linii miejskiej. Pierwsze wnioski co do jej popularności będzie można wyciągnąć dopiero po roku.

Niezwykle istotnym warunkiem powodzenia komunikacji będzie zapewnienie regularnych i łatwych do zapamiętania godzin kursów. Informacja, że np. z Krzeptówek i Cyrhli autobus odjeżdża zawsze o pełnej godzinie jest znacznie łatwiejsza do zapamiętania niż odjazdy o 7:22, 8:13, 9:01 itd. Do tego powinniśmy dążyć, nawet jeżeli oznaczałoby to, że autobusy będą jeździć trochę rzadziej.

Mało kto przesiądzie się z samochodu jeżeli jadąc z Kowańca w Nowym Targu na Krzeptówki w Zakopanem będzie musiał kupić oddzielny bilet na autobus miejski w Nowym Targu, oddzielny na pociąg do Zakopanego i oddzielny na autobus w Zakopanem. Konieczne jest stworzenie wspólnego biletu na wszystkie linie, a szansą na to jest powstająca Małopolska Karta Aglomeracyjna.

Najważniejsze cechy dobrze działającego transportu zbiorowego przedstawiliśmy na grafice:

mapka&postulaty

Koniec mitu o niewidzialnej ręce rynku

Wielu mieszkańców Podhala i turystów zrzuca winę na podhalańskich przewoźników za fatalny stan transportu. Nie można się z tym zgodzić. Celem każdego przedsiębiorcy jest zysk, a nie oferowanie usługi publicznej. Trudno się dziwić przewoźnikom, że ostatnie kursy z Zakopanego do Murzasichla są około 18:30, a w niedzielę przez cały dzień kursy można policzyć na palcach jednej ręki, kiedy nie otrzymują oni dotacji na niedochodowe kursy. Dotowanie jest jedyną szansą na stworzenie dobrze działającego systemu transportowego, który będzie jeździł również wtedy, kiedy pasażerów jest mniej, a w ramach którego przewoźnicy będą mogli zaplanować wieloletnią amortyzację zakupionych autobusów. Tak jest zarówno w wolnorynkowej Szwajcarii, skrajnie wolnorynkowej Estonii, jak i w bardziej socjalnej Szwecji. Bez dotacji otrzymujemy to, co doskonale znamy dziś na Podhalu: system działający w miarę dobrze tylko podczas sezonu turystycznego, zmuszający mieszkańców, których na to stać, do przesiadki do samochodu i wykluczający komunikacyjnie uboższych i najstarszych. Kiedy zapytałem Zofię Faron, sołtys Obidowej, dlaczego jej wieś dopłaca do funkcjonowania nowotarskiej linii autobusowej, odpowiedziała, że jest to sprawiedliwie wobec osób starszych, które przez całe życie płaciły podatki, a dla których linia jest jedyną szansą na samodzielne podróżowanie.

Warto podjąć konsultacje społeczne, w których władze samorządowe wraz z mieszkańcami, przedstawicielami podhalańskich przewoźników oraz organizacji pozarządowymi stworzą strategię rozwoju transportu zbiorowego. Bez jego zbudowania nadal będziemy mieć  korki, hałas, zanieczyszczone powietrze, problemy z parkowaniem, trawniki rozjeżdżane przez zaparkowane samochody, wypadki, a przede wszystkim komunikacyjne wykluczenie najstarszych, młodzieży oraz osób o niższych dochodach.

Wierzę, w prawdziwość słów legendarnego burmistrza Bogoty Enrique Peňalosy, który powiedział, że „Miasta rozwinięte to nie takie, w których biedni jeżdżą samochodem, ale takie, gdzie bogatsi korzystają z komunikacji publicznej”.

Piotr Manowiecki

PS: Serdecznie dziękuję panu Robertowi Chowańcowi i Andrzejowi Słodyczce za cenne rady podczas przygotowywania schematu linii.

Grafiki zostały wykonane w ramach projektu „Inkubator inicjatyw” stowarzyszenia Wartko. Autorka grafik: Anna Filipczak. Schemat jest autorskim projektem kampanii Pociąg-autobus-góry i nie musi wyrażać poglądów partnerów projektu „Inkubator inicjatyw", ani tym bardziej urzędu miasta Zakopane.


Kup e-wydanie Tygodnika Podhalańskiego.

Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
janowski1 2016-05-24 21:44:47
Piękna idea ?
Tak , my społeczeństwo zbudujemy płacąc podatki a złodzieje później sprywatyzują - czytaj przekształcą w spółkę prawa handlowego tak jak wszystkie przedsiębiorstwa , albo zlikwidują - ha ha ha
Przy okazji na prace projektowe i przetargi stracimy połowę z faktycznej kwoty realizacji inwestycji rozsądnie prowadzonej Napasie się paru przydupasów władzy .
Ps. Przypomnijcie sobie reformę śmieciową , która polegała na administracyjnym przymusie likwidacji prywatnych firm tworzących konkurencję firmie Tesco . Teraz wszystkie odpady politycznej zadymy mają tam fuchy za nasze pieniądze .
Nie istniejąca firma " Tuś " wysprzątała wszystkie potoki , lasy i łąki zagospodarowując ponad 80 % odpadów - teraz reformę widać w potokach , na łąkach i w lasach , na dodatek cymbały z Tesco , nowe prywatne kosze na śmieci dewastują zmuszając nas do swojego monopolu .
Stały mieszkaniec 2016-04-28 16:30:13
Schemat nierealny do wykonania! To musiałby zrobić marszałek a marszałek nas olał. Pisząc taki materiał należałoby się zapoznać z przepisami prawa a nie robić ludziom wody z mózgu i snuć nierealnych wizji.
Statystyk 2016-04-24 19:45:58
Zacząć od linii dochodowych: Kuźnice, Chochołowska, Morskie Oko, Strążyska .
Zarabiając dudki można do zrealizować szybciej.
akb 2016-04-23 13:32:02
Dziękuję za poruszenie tematu! Bywam na Podhalu zimą i latem od 1952 roku, pamiętam komunikację z dawnych lat. Wiele by tu opowiadać, ale stan dzisiejszy oceniam jako bezsensowny, tragiczny. Proponuję popatrzeć jak to robią Słowacy. Dlaczego na stronie internetowej słowackiej komunikacji autobusowej można znaleźć tabele rozkładów jazdy WSZYSTKICH przewoźników w jednym miejscu, ściągnąć i wydrukować je sobie, a po polskiej stronie jest to niemożliwe? Może by na początek utworzyć stronę "Podhale - komunikacja zbiorowa" i tam publikować tabele?
Przez cały rok ze słowackiej strony na Łysą Polanę dojeżdżają przynajmniej cztery autobusy dziennie, dlaczego żaden z nich nie jest całorocznie skomunikowany polskimi autobusami/busami z Zakopanem i Nowym Targiem? Przecież wydając busom koncesje na tę latem niezwykle atrakcyjną trasę, można było w warunkach koncesyjnych zastrzec wymóg utrzymania całorocznej komunikacji!
Był kiedyś letni autobus N.Targ-Łysa Polana, wyjazd z N. Targu ok. 6:00, powrót z Łysej o 19:00. Rano ostatni pasażerowie mieli szansę wsiąść najdalej w Bukowinie T. Dolnej, a na autobus powrotny czekało zwykle trzy razy więcej chętnych, niż było miejsc. To była nierentowna linia, do likwidacji?
Proszę porównać, jak sensowne są połączenia na Słowacji, jak dogodne przesiadki (choć mają u mnie duży minus za likwidację połączenia Podspady - Szczyrbskie Pleso)!, jak się sprawdza "elektriczka", itd.
Temat ogromny, konieczny, niezbędne jest przywrócenie i sensowne powiązanie choćby szkieletowej komunikacji państwowej/samorządowej z busami. Życzę sukcesu!
akm990 2016-04-17 23:30:46
ja tam jak zawsze dodam , że najlepiej się sprawdzi w górskich terenach kolej gondolowa

http ://www.mist-er.eu/
rys 2016-04-15 23:24:03
mieszkaniec - kursy bezposrednie do miejscowosci popularnych. Powinny sie "zazebiac" (petle) , gdzie mozna sie przesias chcac jechac w innym kierunku.
MIESZKANIEC 123 2016-04-15 22:51:09
tak , w Białce Tatrzańskiej , już po trzecim przystanku nie ma miejsca , i co nie opłaca się jechać do Zakopanego ? Może znowu w bukowinie trzeba sie przesiadać . Sorry ale mamy prywatne busy i każdego sprawa czy jechać do Zakopanego , czy gnić gdzieś w Bucovinie . Może macie rację , ale co do pipidowek , gdzie nawet busom sie nie połaci pojechać .
rys 2016-04-15 22:37:12
Niedawno sie dowiedzialem , ze "nasza" jezdzi w komunikacji podmiejskiej w Oslo. Moze od niej dowiemy sie jak zorganizowac system komunikacji w Zakopanem.
Thinker 2016-04-15 14:26:43
Najbardziej praktyczny i zarazem dużą atrakcją byłby tramwaj do kuźnic (ewentualnie trolejbus).
No dobra ale przynajmniej pomarzyć można, bo to nie kosztuje:)
Aborygen 2016-04-15 09:04:46
Koncept fajny z tym że brakuje mi systemu pętlowego który łatwiej połączyć w regionalne połączenia z kilkoma miejscami przesiadek w różnych kierunkach .
Cześć obsługiwana jest z Zakopanego jako punktu startowego , część z Nowego Targu , Bukowiny i Czarnego Dunajca .

Jeżeli te pętle by się zazębiały mamy wielopunktowe możliwości przesiadek w różnych kierunkach .

Pozdrawiam
czopek 2016-04-15 08:54:48
Priorytetem powinny być Kuźnice. Nie ma co czekać do 2025. Autobus hybrydowy albo elektryczny co 1/2 godziny. W sezonach częściej. Zero busów !!!!!!!!!!!! To jest teren Parku Narodowego i muszą obowiązywać restrykcyjne zasady we wszystkim co jest związane z ochroną Przyrody, Powietrza i Krajobrazu.
Miś Turysta 2016-04-14 18:38:33
Wy lepiej zutylizujcie eternit z dachów w Białym Dunajcu i Poroninie.
mieszkaniec Zakopanego 2016-04-14 16:25:23
Zakopane powinno organizować transport w obrębie miasta Zakopane , dla Podhala transport niech organizuje Białka lub Nowy Targ bo jest to w ich interesie niech pokryją koszty takiej komunikacji .Latem największą atrakcją Białki jest Autobus w Tatry !
ruk 2016-04-13 23:13:57
Jak można się wydostać z centrum Poronina do Nowego Targu?. Przydałby się szynobus Zakopane - Chabówka.
Very Funny 2016-04-12 11:35:45
Czytam i oczom nie wierzę . Wszystkie te tezy ,w każdym razie większość pojawiała się w Nowym Targu podczas kampanii wyborczej i spotkań Euroregionu. Jedyne , co z tego zostało to ???...Nieustające kontrole w MZK Nowy Targ , a połączeń jak nie było tak nie ma , a i tym planom tworzenia połączeń lokalnych w porozumieniu ze Słowakami też jakoś nie widać ... Jedyne , co udało się tak naprawdę to wybudować ścieżki rowerowe - rozumiem , ze to z powodu pierwszeństwa wynalezienia rower'a przed samochodem.
mieszkanka od 60 lat 2016-04-12 07:05:52
Moja sugestia co do linii autobusowej jest następująca: w godzinach rannych i wczesno popołudniowych autobus mógłby jechać ulicami Chałubińskiego i Sienkiewicza dowożąc uczniów do 4 szkół: Gimnazjum nr 2, Szkoła Muzyczna, Szkoła Artystyczna, Liceum Ogólnokształcące oraz do Sądu i Prokuratury Dalej ulicą Nowotarską w stroną szpitala i cmentarza oraz Kościoła Św. Rodziny... Na tej trasie od lat nie ma żadnej komunikacii......
turysta 123 2016-04-11 21:04:47
akurat już widzę jak sie będą przesiadać .Szkoda czasu i nerwów..Przesiadkom mówimy NIE !!!
  • PRACA | szukam
    KUCHARKA, POMOC KUCHENNA, SPRZĄTANIE. 796 358 958.
  • SPRZEDAŻ | zwierzęta
    SZCZENIAKI SHIH TZU. 730 519 594.
  • PRACA | dam
    Przyjmę Cieślę - budowa w Kluszkowcach Stawka do uzgodnienia Proszę dzwonić - 788 624 940. 788 624 940 aleksandra@tatrastyle.pl
    Tel.: 788
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA LOKAL NA PIZZERIĘ W ZAKOPANEM. 502 658 638
  • SPRZEDAŻ | różne
    SPRZEDAM SIANO W BALACH. 502 658 638
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA PLAC POD MAGAZYN. 502 658 638
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA HALE NA WARSZTAT SAMOCHODOWY, LAKIERNIĘ, PRALNIE, HURTOWNIĘ, MAGAZYN. 502 658 638
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, ŁAZIENKI, ZABUDOWY, ADAPTACJA PODDASZY, REMONTY, DOCIEPLENIA BUDYNKÓW, FASADY. 693 206 403.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, DOMY OD PODSTAW, POKRYCIA DACHOWE, SZALUNKI STROPOWE. 693 206 403.
  • USŁUGI | budowlane
    REMONTY I WYKOŃCZENIA. 660 079 941.
  • SPRZEDAŻ | budowlane
    DESKI ŚWIERKOWE, dł. 5 m, gr. 53 mm. DRZEWO OPAŁOWE BUK. 660 079 941.
  • USŁUGI | budowlane
    ADAPTACJA PODDASZY, OCIEPLENIA WEŁNĄ MINERALNĄ, SUFITY PODWIESZANE, ZABUDOWY GK, WYKOŃCZENIA WNĘTRZ. 660 079 941.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI MINIKOPARKĄ 2.5 TONY - 722 307 227.
  • SPRZEDAŻ | budowlane
    Sprzedam KANTÓWKĘ, KROKWIE, DESKI, GONTY i OPAŁ - 788 344 233.
  • USŁUGI | budowlane
    REMONTY I WYKOŃCZENIA WNĘTRZ KRÓTKIE TERMINY GWARANCJA NA WYKONANE ROBOTY. 602839607
    Tel.: 602839607
  • PRACA | dam
    PENSJONAT "Willa Park" W CENTRUM ZAKOPANEGO ZATRUDNI OSOBĘ DO SPRZĄTANIA I RZYGOTOWYWANIA ŚNIADAŃ. 509 578 689.
  • PRACA | dam
    Kucharz al'a carte- Restauracja Górska w Białce Tatrzańskiej Do uzupełnienia zespołu poszukujemy osoby na stanowisko: KUCHARZ. Oferta pracy dla kucharza z doświadczeniem zawodowym. Praca na stałe, bardzo dobre warunki pracy. Więcej informacji pod nr. 518 259 536 www.restauracjagorska.pl rest.gorska@gmail.com
    Tel.: 518 259 536
    E-mail: rest.gorska@gmail.com
    WWW: www.restauracjagorska.pl
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Zakopane - DOM na ulicy Grunwaldzkiej. 660 797 241
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Działka pow. 41ar do zabudowy położona w Lipnicy Wielkiej pod Babią Górą. 603071487, 609325040.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Las z drzewostanem pow. 41ar w Lipnicy Wielkiej 603071487, 609325040.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    APARTAMENT Za Strugiem, Zakopane - 607 506 428.
  • PRACA | dam
    Zatrudnię TYNKARZA I POMOCNIKA przy tynkach maszynowych. 730 39 73 01.
  • PRACA | dam
    Poszukujemy osób do pomalowania drewnianych balkonów w obiekcie turystycznym w Zakopanem. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 693 692 100. 693692100
    Tel.: 693692100
  • KUPNO
    SKUP STARYCH SPAWAREK. 536269912.
  • RÓŻNE
    OBWOŹNY SKUP ZŁOMU - dojazd do klienta. 536269912.
  • USŁUGI | inne
    PROFESJONALNA WYCINKA DRZEW, GAŁĘZI Z PODNOŚNIKA I Z UŻYCIEM LINY. 889 105 476
  • USŁUGI | budowlane
    FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371.
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO. 882080371.
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO, ELEWACJE, OGRODZENIA - WSZYSTKO Z KAMIENIA. 509 169 590.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI BLACHARSKO-DEKARSKIE, KRYCIE I PRZEKRYCIA DACHÓW, KOMINY, BALKONY, RYNNY, GZYMSY, FASADY. 889 388 484.
  • USŁUGI | inne
    WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    POLE - 1.6 HA i 42 AR. 505 429 375.
  • NAUKA
    NATIVE SPEAKER - JĘZYK ANGIELSKI - nauka face to face lub online, PRZYGOTOWANIE DO MATURY - Zakopane, okolice - 605 069 173
  • USŁUGI | budowlane
    TYNKI MASZYNOWE. 604 857 880.
  • USŁUGI | budowlane
    MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325.
  • USŁUGI | budowlane
    OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
2024-04-19 22:35 Od północy obowiązuje cisza wyborcza, rzecz dotyczy nie tylko Zakopanego 2 2024-04-19 22:00 Na tatrzańskich szlakach panuje prawdziwa zima, dojście do schronisk to wyzwanie 2024-04-19 21:00 Hulajnogi wróciły. Pamiętacie zasady jakie obowiązują użytkowników? 2024-04-19 20:00 Pokaz mody ekologiczne EKO JA, EKO TY 2024-04-19 19:00 Bajkowe klimaty na szlaku, było pięknie, pusto i całkiem sporo świeżego śniegu 2024-04-19 18:00 Nie jestem żadną deweloperką, nikomu żadnych widoków z Krupówek nie zasłaniam 28 2024-04-19 17:00 Dlaczego urząd miasta chroni skazaną naczelnik? 13 2024-04-19 16:23 Czym jest wirtualne biuro? 2024-04-19 16:17 Kto dokonuje napraw wind? 2024-04-19 16:00 Ocieplenia w prognozach nie widać 2 2024-04-19 15:00 Młodzież zapobiega pożarom - eliminacje powiatowe OTWP w Nowym Targu za nami 2024-04-19 14:00 Wiemy jaka kara spotkała kobietę, która wczoraj wjechała między kolejowe rogatki! 7 2024-04-19 13:00 Zaginęła 72-letnia Janina Czaicka 2024-04-19 10:30 OZE i termomodernizacja - to połaczenie się opłaca! 2024-04-19 10:00 Uczniowie z Kowańca z wizytą w Radevormwald 2024-04-19 09:00 Innowacyjne podejście do fotowoltaiki 2024-04-19 07:59 Zakopane w białej szacie, na Kasprowym Wierchu minus dziesięć stopni 2024-04-18 21:45 Leśniczy z Morskiego Oka ostrzega (WIDEO) 2024-04-18 21:02 Przyszli studenci sprawdzali jak to jest na ANS 2024-04-18 20:00 Rabka ci wszystko wybaczy, nawet plagę egipską w kolorze blond 9 2024-04-18 19:27 Kładą asfalt na drodze w Kuźnicach (WIDEO) 3 2024-04-18 19:00 Pienińscy flisacy uroczyście otwierają sezon flisacki 2 2024-04-18 19:00 Kawałek skały uszkodził figurę Matki Boskiej Fatimskiej w Pieninach 2 2024-04-18 18:08 Agnieszka Nowak-Gąsienica kontra Łukasz Filipowicz czyli debata w Kinie Giewont (WIDEO) 33 2024-04-18 18:00 Debata z kandydatami na burmistrza Zakopanego (ZDJĘCIA, WIDEO) 86 2024-04-18 16:20 Płytki klinkierowe na elewacje - dlaczego warto je wybrać? 2024-04-18 15:15 Anna Tybor kolejny raz w Himalajach zjeżdża na nartach z ośmiotysięczników 2 2024-04-18 14:35 O włos od tragedii na przejeździe kolejowym w Nowym Targu 8 2024-04-18 14:30 Pieśń o Jaśku zbójniku 2024-04-18 14:00 Utrudnienia też na ul. Makuszyńskiego w Zakopanem 2024-04-18 13:00 Zapraszamy na debatę kandydatów na burmistrza Zakopanego. Przygotowania trwają (WIDEO) 2024-04-18 12:24 Akcja szczepienia lisów 2024-04-18 12:08 Kiedy warto zdecydować się na ogrodzenie panelowe? 2024-04-18 12:03 Poranny śnieg w Zakopanem (WIDEO) 2024-04-18 11:08 Najciekawsze gadżety dla firm - Nr 4 cię zaskoczy! 2024-04-18 11:04 Poznaj możliwości kosiarek akumulatorowych Kärcher 2024-04-18 11:00 Jestem z miasta, to widać - przekonuje kandydat na burmistrza (WIDEO) 8 2024-04-18 10:00 Kolejna akcja pomocy pogorzelcom z Chabówki 2024-04-18 09:30 Ten film tętni muzyką Amy Winehouse. Mamy dla Was bilety 2024-04-18 09:30 Chloe Gong wraca do Szanghaju. Finał dylogii o Lady Fortune. Mamy dla Was książki 2024-04-18 09:09 Czy ktoś widział Maksia? 2024-04-18 09:01 Wichrówka pełna tajemnic (WIDEO) 2024-04-18 09:00 Autystyczne dzieci bez swego przedszkola? Burmistrz jednak obiecuje pieniądze 2 2024-04-18 08:30 Wiosenne wianki w Zawoi 2024-04-18 08:00 Dlaczego Urząd Miasta chroni skazaną naczelnik 9 2024-04-17 22:27 Kocha Tatry, teraz potrzebuje Waszej pomocy 2024-04-17 21:41 Piękne widoki i niesamowity podjazd rowerowy. Z tego słynie Gliczarów (WIDEO) 2024-04-17 21:12 Debata przed drugą turą wyborów w Zakopanem 19 2024-04-17 21:00 Dziadek wiedział, że będę lotnikiem 2024-04-17 20:26 Góralscy studenci mogą starać się o stypendium
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2024-04-19 23:33 1. Wyjaśnienia: Płaszcze POC w ilości 14 sztuk po około 1900zł/szt., buty ze sklepu Moliere2 za około 3500zł/szt. zakup dla Agnieszki. 23-27 luty 2022 wyprawa z mężem do Sopotu (hotel Sofitel) - parking na Balicach i przelot do Gdańska i z powrotem płaci ZCK tak samo jak za buty i płaszcze. Raz dwa do roboty i szukać w fakturach. 2024-04-19 23:25 2. Pani kandydatka ma ogromne zasługi w zakresie zasilenia okolicznych instytucji byłymi fachowcami z urzędu miasta. Wystarczy popytać np w Tatatrzańskim Parku Nardodowym.... 2024-04-19 23:24 3. Coś takiego jak honor obca PISowi ale może obywatelka viceburmistrz - kandydatka do stołka załapie się na opary i zrezygnuje drzewo na Olczy to też działanie nie obietnice 2024-04-19 23:07 4. Co z tą likwidacją szkoły na Cyrhli pan Filipowicz jest dalej za likwidacją? Mieszkańcy pytają ?? 2024-04-19 23:01 5. Nareszcie, ile można, bo już się wydawało, że p.Agnieszka to niedlugo jeszcze z lodówki wyskoczy, tak wszędzie jej pełno było 2024-04-19 22:32 6. Zobaczycie ile 3 radnych wyda ,akurat tutaj ma rację kolalicje biznesowe kosztują Krupówki stracone Zero widoku na krzyż i giewont Najlepiej zabudować wyżej od galerii obok Fajny ten pan Fipowicz będzie bo swoim da do nieba 2024-04-19 22:22 7. Dom Kulturwy Wysokiej już ocenił ale ja dorzucę swoje 3 grosze. Silna i sprawdzona już zablokowała tyle inwestycji deweloperskich, że chętnie sprawdzę innych silnych. 2024-04-19 22:09 8. Co to będzie budował Filipowicz i spółka n tych Krupówkach ? 2024-04-19 22:08 9. Agnieszka juz dluzej tu nie pomieszka 2024-04-19 22:01 10. Jak widzicie tą wizualizacje nie widzicie podobieństwa? Pomyślcie.
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama
Polecamy


REKLAMA


Pożegnania

FILMY TP