2014-12-31 10:39:52
Wyszło szydło z worka.
Jak się okazuje, na drodze do Morskiego Oka mogły pracować tylko konne dorożki. Takie zarzadzenie i uchwałę podjął Zarząd Powiatu Tatrzańskiego w 1999r.
64 konie – tyle zwierząt w 2014 zostało wycofanych z pracy na trasie do Morskiego Oka. Zwierzęta zostały sprzedane i zastąpione “nowymi” końmi. Fundacja Viva odkryła również, że transport konny funkcjonuje na tej drodze na podstawie zarządzenia starosty, które Naczelny Sąd Administracyjny 13 lat temu w całości uznał za nieważne. Mimo to Starostwo wciąż traktuje dokument jako obowiązujący.
Organizację ruchu na drodze powiatowej do Morskiego Oka, na odcinku zamkniętym Palenica Białczańska-Włosienica, określił Starosta Tatrzański w Zarządzeniu z 1999 roku. Zarządzenie to dopuszcza świadczenie usług transportowych na zamkniętym odcinku Palenica Białczańska-Włosienica przez dorożki.
– Zgodnie z definicją PWN dorożka to lekki pojazd konny z zadaszeniem nad 2-osobowym siedziskiem dla pasażerów – mówi Cezary Wyszyński, prezes Fundacji Viva – Niektóre definicje, jak na przykład ta Słownika Encyklopedycznego Wydawnictwa Europa podają, że dorożka to pojazd dla 4 pasażerów. To by się zgadzało z naszymi wyliczeniami przeciążeń. Konie na tej trasie mogą bezpiecznie ciągnąć właśnie lekką dorożkę z 4 pasażerami i wozakiem – dodaje. Dziś wóz z 12 pasażerami i wozakiem waży ponad 1800 kg, ale konie muszą wynieść na górę również siebie. W praktyce ciągną na górę 3 tony. Ja wynika z badania realnych przeciążeń to o niemal tonę za dużo przy najlżejszym wozie.
Tymczasem okazuje się, że zarządzenie starosty jest nieważne. – Jeszcze w 1999 roku zaskarżył je Tatrzański Park Narodowy, który twierdził wówczas, że droga powinna należeć do Parku, a nie do powiatu – mówi Anna Plaszczyk z Fundacji Viva, która dokument odnalazła na stronie NSA – Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 czerwca 2001 roku stwierdził nieważność zaskarżonego dokumentu ze względu na liczne wady prawne. Zaskakujące jest to, e TPN nigdy wyroku nie egzekwował. Być może dlatego, że w międzyczasie zmienił się dyrektor parku? – dodaje.
NSA podkreśla w wyroku, że starosta tatrzański stworzył zarządzenie na podstawie przepisu, który nie dotyczy tego zagadnienia. Zarządzenie nie ma też wymaganego przepisami zatwierdzenia przez wojewodę. NSA zwraca też uwagę, że dokument pomija przepisy ustawy z dnia 16 października 1991 roku o ochronie przyrody czyli fakt, że ta droga powiatowa leży na obszarze Tatrzańskiego Parku Narodowego. Art. 50 ust. 3 tej ustawy wymaga uzgodnienia zasad ruchu na trasie komunikacyjnej, przebiegającej przez park narodowy z jego Dyrektorem. NSA po zapoznaniu się z aktami sprawy stwierdza, że uzgodnienia takiego nigdy nie było.
NSA zwraca też uwagę na to, że starosta zapomniał o unormowaniu zawartym w art. 14 ust. 10 ustawy o ochronie przyrody, który w brzmieniu obowiązującym w dacie wydania tego zarządzenia przewidywał oddanie z mocy prawa w zarząd Parku nieruchomości (w tym dróg) stanowiących własność Skarbu Państwa. – Dzięki temu uniknęlibyśmy sytuacji, w której starosta decyduje o tym, jakie pojazdy mogą być testowane na tej drodze, a jakie nie i jak mają być traktowane zwierzęta na terenie parku narodowego – mówi Anna Plaszczyk z Fundacji Viva – Przypomnę, że starosta tatrzański jesienią dopuścił do dwukrotnego test pojazdu hybrydowego, który dwa razy się zepsuł. A to doprowadziło do poważnego przeciążenia zwierząt, które ciągnęły nie tylko wóz i jego pasażerów, ale również bardzo ciężki mechanizm. Tymczasem ten sam starosta nie dopuścił do kolejnych testów elektrycznych pojazdów, które z powodzeniem mogłyby zastąpić konie na tej trasie – przypomina.
Wyrok ten został całkowicie zignorowany przez starostę powiatowego i pół roku później urzędniczka starostwa przyjęła unieważnioną organizację ruchu do realizacji. – To kolejny dowód na to, że na Podhalu przepisy polskiego prawa i wyroki sądów najwyraźniej nie obowiązują – mówi Cezary Wyszyński, prezes Fundacji Viva – Przez 13 lat ruch na drodze w parku narodowym odbywa się z pominięciem przepisów prawa. Zawiadomiliśmy o tym fakcie prokuraturę i wezwaliśmy starostę tatrzańskiego do natychmiastowego zatrzymania ruchu na tej drodze. Domagamy się przestrzegania przepisów, bo to może pomóc koniom – dodaje. Za niedopełnienie obowiązków i przekroczenie kompetencji staroście tatrzańskiemu może grozić kara pozbawienia wolności do lat 3.
Jak nieważny dokument może pomóc koniom z Morskiego Oka? Tego organizacje ochrony zwierząt nie zdradzają. Podkreślają jednak, że transport konny do Morskiego Oka musi się zakończyć ze względu na niesłychanie szybką eksploatację zwierząt. Konie wycofane w tej trasy w 2014 roku pracowały na niej średnio około 20 miesięcy. Rok wcześniej było to 28 miesięcy. Wynika z tego, że warunki pracy koni ewidentnie się pogorszyły. Pomimo zmniejszenia obciążenia wozu o 2 osoby. – Jest to dowód na to, że dwie osoby mniej to żadna ulga dla zwierząt – tłumaczy Anna Plaszczyk – Z naszych wyliczeń wynika, że z wozu trzeba zdjąć jeszcze niecałą tonę, czyli jakieś 11 osób, by konie nie pracowały w przeciążeniu. Tymczasem wozacy, chcąc wyrównać stratę finansową, związaną z utratą dwóch osób na wozie, jeżdżą szybciej. Dlaczego? Żeby zrobić więcej kursów. Każdego dnia mamy sygnały od oburzonych turystów, że spocone konie kłusują pod górę. Nic dziwnego, że konie tego nie wytrzymują – podkreśla.
Stanowisko w sprawie dobrostanu zwierząt zajęło również Polskie Towarzystwo Etyczne, którego naukowcy przeliczyli, wraz z naukowcami z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie wyniki badań realnych przeciążeń, którymi posługuje się Fundacja Viva. Wystawiono im pozytywną opinię, jednocześnie nie rekomendując opinii wykonanej przez dr R.Kolstrunga z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Podobne stanowisko zajął profesor Andrzej Elżanowski, najbardziej znany polski zoolog, członek Polskiej Akademii Nauk i przewodniczący Sekcji Dobrostanu Zwierząt Polskiego Towarzystwa Etycznego.
Profesor Andrzej Elżanowski w swojej analizie ekspertyzy dr R. Kolstrunga zwraca uwagę na brak w niej naukowych dowodów z literatury polskiej czy światowej na poparcie tezy, że praca koni na poziomie 150% normy jest dopuszczalna “z hipologicznego punktu widzenia”. – Doktor Kolstrung w poprzedniej ekspertyzie z powodu przeciążeń nakazał zdjąć 2 osoby z wozu – mówi Cezary Wyszyński – Dziś, kiedy wiemy, że wozy są cięższe nawet o 200 kg a nachylenie terenu jest większe od zakładanego, doktor nie widzi przeciążeń i twierdzi, że praca koni ponad siły jest “dopuszczalna” – dodaje.
A ty, i to jako deklarowa wegetarianka?? Ot, i wyszło -KOLEJNE!!!- szydło z worka!!!!
BTW> zwierzątka lubię, Nawet te grillowane :-)
Nikomu tutaj nie przytarłem "ryja", ponieważ nie to było celem moich wypowiedzi.
Chcę podjąć merytoryczną dyskusję, ale do tego należy podejść bez emocji i w oparciu o konkretne argumenty.
Tymczasem ja też czekam na twój pozew, farbowany pawianie z uśmiechem imbecyla!
Ps, w razie czego, nie odpowiadaj, podobno okropnie ci wali z face.
ponieważ tutaj sa utrudnienia- ponawiam- prosze zglosic sie mailowo- taka droga moge wysłac wszystko co posiadam w tej kwestii;
"Pseudonim: uorcyk 2015-01-04 20:02:37
o czym pan mówi? te z e strony jakie Pan wkleił - sa z wczesniejszego okresu niz pomiary! Ja swoje sprawozdanie z pomiarow przekzaalam do TPN w calosci "
Wkleiłem i odniosłem się, do materiałów do których zostałem skierowany w poscie:
"Pseudonim: uorcyk 2015-01-04 14:49:25
@Braindamage_ to se ekspertzy Vivy! - pioerwsza jest dostepna w sieci na ichniejszej ratujkonie.pl "
Nie należę do ludzi, którzy biorą sobie z powietrza wiadomości, dlatego pytałem u źródła czyli u Pani o dokumentację,
Teraz otrzymuję wiadomość, że oparłem się na starych i nie aktualnych "ekspertyzach". Jeżeli nie są one prawdziwe, to dlaczego aktualne ekspertyzy nie zostały umieszczone na stronie.
Taka istotna informacja powinna ujrzeć światło dzienne.
Nadal chcę podejść do tego obiektywnie, tylko proszę o rzetelne informacje, nikt chyba nie lubi być wprowadzany w błąd, prawda?, z tym się musimy zgodzić...
Zatem proszę, o ile jest to możliwe, aby wstawić link z dokumentacją, do której każdy uczestnik forum lub bloga wraz ze mną będzie mógł mieć dostęp.
Jeszcze raz chcę przypomnieć, że czytam i porównuję opisy wraz z obrazkami :) brzmi jak brzmi ale taka jest moja ułomność:)
"Pseudonim: uorcyk 2015-01-04 20:05:55
ale poniewaz nie zostało to upublicznione- wkleje jej tresc bez zdjec etc. natomiast dr Pewca po pomiarach trasy do MO wykonanych przez geodetę uprawnionego przeliczył swoje opracowanie - tylko znowu jest trudnosc z powodu braku zdjęc - ale jego praca to kilkadziesait stron z wyliczeniami charakterystyk włacznie ... "
Lepiej było by czytać dokument sformatowany i przyjazny oku i w oparciu o obrazki :), prawda?
Nie lubię wróżyć z tekstu i przewidywać dalszy rozwój sytuacji.
Rozwinęła jednak Pani moje "przewidywania" w dwóch długich postach i przedstawiła to czego mi brakowało, ale jest jeszcze dużo takich wątpliwych kwestii.. :)
Cieszy mnie, że jest już do przeczytania ponad kilkadziesiąt stron.
"Pseudonim: uorcyk 2015-01-04 20:07:34
w temacie pomiarw - były wykonane dwa - pierwszt tajny ( 1,32 kN) oraz te oficjalne , niestety obarczone błedem rzedu 30% metody pomiaru co je na poczatek dyskwalifikuje, niestety "
Nie ma znaczenia czy pomiary są robione tajnie czy jawnie ważne żeby były prawdziwe.
Wg. mnie błąd pomiaru rzędu 30% nie dyskwalifikuje samego pomiaru, świadczy on bowiem o samej metodzie.
Taki błąd musi się znaleźć w dokumentacji, ponieważ pokazuje o prawidłowości podejmowanych prób wykonania pomiaru i skłania do modyfikacji i poszukiwania innej metody. Doskonale wiemy, że Ilość próbkowania ma ogromne znaczenie dla ostatecznego i wyniku, Rozumiem, że w tym wypadku będzie to mocno utrudnione, ale nikt nie mówił że będzie łatwo.
Dlatego jak pisałem wcześniej jest to praca baaardzo czasochłonna, trudna i kosztowna.
Nie należy zapominać o obiektywności podczas dokonywania pomiarów, swoje przekonania należy schować bardzo głęboko w szafie, oraz pamiętać, że cel nie uświęca środków.
Morskiego Oka. Należy dodać, że podczas jazdy w dół sposób umocowania czujnika uniemożliwiał pomiar siły hamowania koni .
1. Biorąc pod uwagę fakt podczepienia czujnika taśmą holowniczą ( elastyczna, podlega rozciąganiu, co ma wpływ na uzyskany wynik pomiarów), jej ocieranie o element podwozia (Rys.5) oraz podczepienie „równoległe” zamiast szeregowego w stosunkudo wozu, jest oczywiste, że wynik pomiaru stanowił tylko jakąś część faktycznej siły oporu wozu.
2. Wóz jaki użyto do pomiaru sił oporu ważył zaledwie 702 kg ( wraz z akumulatorem oraz układem pomiarowym), a łącznie z 12.pasażerami - 1868 kg. Konie, które ciągnęły wóz (oznakowany tabliczką 47JM) należały do p. MM ( innego fiakra) i ważyły wg. oszacowania p. profesora Kolstrunga ( 650kg lewy, 730kg prawy) łącznie: 1380 kg. Warto odnotować również, ze skład jadących na wozie był następujący: trzy osoby bardzo drobnej budowy, szczupłe, 1. osoba z nadwagą ,a pozostałe 9 osób – młode i szczupłe, brak było dzieci oraz tylko jedna z osób miała plecak. Mimo to, średnia masa pasażera wozu ( wliczając woźnicę) wyniosła 89,7 kg czyli była bliska 90 kg/osobę. Częstość próbkowania sił wynosiła 200 milisekund a czas przejazdu do góry wyniósł godzinę i był dłuższy od przeciętnego o ok. 10 minut.
3. Nie odnosząc się do próby oszacowania wielkości błędu metody pomiaru,
zauważamy co następuje:
- na podstawie wartości sił uciągu wozu zmierzonych na początku trasy nie da się wyliczyć oporów toczenia, gdyż nawet tam występuje spadek trasy ( ok. 1,5 %, według pomiarów dwóch niezależnych geodetów uprawnionych). Natomiast z analizy zachowania się wozu ( sił oporu) na pierwszej małej „górce” wynika, że
uzyskany w takim pomiarze opór wozu jest znacząco niedoszacowany. W celu
wyeliminowania ew. błędów związanych z pomiarem współczynnika oporu
toczenia, wraz z ważeniem wozów należałoby również sprawdzać ciśnienie w
oponach kół fasiągów.
4. Poniżej przedstawiamy na wykresie uzyskany opór wozu (w funkcji czasu) :
Odnotować należy, ze w prowadzonym wcześniej pomiarze sił uciągu firma Eldex uzyskała wyższe siły oporu wozu ( srednio 1320N) . Z opisu przedstawiciela firmy wynika, że w tamtym przypadku udało się podpiąć czujnik między wóz a orczycę, ale waga wozu nie została wówczas zmierzona .
5. W celu uzyskania faktycznych sił uciągu koni pracujących w zaprzęgu należy do tak uzyskanego oporu wozu dodać siły zw. z samoprzenoszeniem, czyli siły, jakie konie wydatkują na wyniesienie siebie na górę trasy. Siły te zostały wyliczone w oparciu o profil trasy ( pomiar wykonany we wrześniu 2014r -geodeta uprawniony ) i zobrazowane na wykresie ( w funkcji
drogi): rys..
Jak widać, oba wykresy są zbliżone kształtem. Żeby ocenić poziom sił uciągu, z jakimi pracowały konie ciągnąc wóz na podjazdach, należałoby zsumować siły oporów wozu oraz samoprzenoszenia, czyli niejako „nałożyć” na siebie te dwie charakterystyki . Wynik sumowania sił oporu wozu oraz samoprzenoszenia koni plasuje się mniej więcej na poziomie sił uciągu charakterystyki oznaczonej kolorem „niebieskiem” z ekspertyzy dr inż. W.Pewcy ( Rys.2), wykonanej dla Fundacji Viva! w październiku 2014r. Należy podkreślić, że uzyskane w dniu 23.10.2014r wyniki pomiarów są nieco niższe od obliczonych z uwagi na
usterki i błędy metody pomiaru sił oporu wozu omówione wcześniej. Można jednak oczekiwać, że poprawnie wykonane pomiary wykażą przeciążenie koni na omawianej trasie nawet większe niż w ekspertyzie dr W. Pewca.
Na dzisiaj nadal nie znamy:
1. wagi rzeczywistej wozów- zalecane jest jak najszybsze zważenie wszystkich wozów atestowaną wagą oraz zarchiwizowanie uzyskanych wyników.
2. zakresu obciążenia wozów, czyli przedziału ,w jakim zawiera się łączna masa
przewożonych osób. Na obsadę wozów mają wpływ preferencje użytkowników,
chcących uniknąć wysiłku ( więcej otyłych osób jedzie jak idzie do Morskiego Oka).
Tę realną skalę rozpiętości zdołalibyśmy pomierzyć jeszcze w tym roku np. w czasie
1.dnia z dobrą pogodą, może około weekendu 11.listopada?
3. najtrudniej będzie ustalić zakres wagowy masy koni z uwagi na ich częste wymiany.
mgr inż. Beata Czerska Zakopane 26.10.2014
wnioskami.
Pomiary wagi wozów oraz sił uciągu ( w zasadzie oporów wozu) zaczęły się z opóźnieniem, w związku z nieobecnością fiakrów. Oto podsumowanie uzyskanych rezultatów:
1. Ważenie trzech wozów dało następujące rezultaty: 798 kg, 732 kg ( ten wóz był krótszy o ok.40 cm oraz 678 kg, czyli w stosunku do pierwotnych założeń z ekspertyzy dr M. Jackowskiego ( 540 kg) wozy są cięższe o 48%, 36% i 26% . Wniosek – należy zważyć WSZYSTKIE wozy, żeby móc stwierdzić w jakim zakresie zmienia się obciążenie koni ( najmniejsza- największa
masa wozu) . Wg oświadczenia przedstawicieli firmy Eldex (wykonującej pomiary) , waga posiada odpowiednie certyfikaty.
Rys
2. Użyty do pomiarów oporu wozu czujnik firmy Sensocar model S- 2B miał zakres pomiaru 6000 kg (dokładność +/- 2 kg). W celu eliminacji naprężeń skręcających, czujnik został na potrzeby pomiaru połączony ze specjalnym przegubem . Łączna długość zestawu ( czujnik +przegub) to ok. 50 cm. Jak podaje firma Zinner, dystrybuująca czujniki Sensocar, wielkość
mierzona powinna zawierać się w zakresie (20-80)% wartości maksymalnej, co w
przypadku tego czujnika daje zakres pomiarowy (11 772 N- 47 088N). Mierzone na trasie do Morskiego Oka w dniu 23.10.2014r siły uciągu mieściły się znacznie poniżej zakresu pomiarowego czujnika, co jest nieprawidłowe i rzutuje na błąd pomiaru
3. Jak się okazało w dniu badań , wozy używane w zaprzęgach na trasie do Morskiego Oka mają odmienne rozwiązania mocowania orczycy ( rys 3, Budowa podwozia ,orczyca- nr. elementu 7.), co powodowało komplikacje techniczne z przeprowadzeniem pomiarów. Przykładowo najcięższy
wóz miał tak umocowaną orczycę, że praktycznie uniemożliwiło to wykonanie
pomiarów z jego użyciem. Finalnie, po około dwóch godzinach, próba zamocowania czujnika w tym wozie (przy orczycy) się nie powiodła również i dlatego, że dyszel był zbyt krótki, żeby zapewnić prawidłowe hamowanie końmi podczas jazdy w dół. Ponieważ każdy wóz ma inne rozwiązanie umocowania orczycy – w przypadku rozważania wprowadzenia hybrydywozy musza zostać przekonstruowane.
Rys.
4. Aby w dniu 23. października można było wykonać jakikolwiek pomiar oporu wozu, zdecydowano się użyć innego fasiąga, którego konstrukcja umożliwiła zamocowanie czujnika. Niemniej, wybór był nieduży, gdyż tylko trzech fiakrów było obecnych i przywiozło konie.
W fasiągu ( 47JM), którego użyto do pomiaru oporów wozu ( tj. pomiaru sił z jakimi konie ciągną wóz), wymieniono orczycę a czujnik (z jednej strony) doczepiono do tylnej osi za istniejący uchwyt oraz - z drugiej strony- za pomocą taśmy holowniczej ( Rys. 4- żółta, o przekroju węża), podczepiono z przodu wozu i zamocowano do orczycy . Poniżej - zdjęcia układu pomiarowego:
Rys
Uwaga: W ocenie eksperta Vivy!, dr inż. W. Pewcy z którym konsultowaliśmy zastosowane rozwiązanie układu pomiarowego cyt: „czujnik zamocowany na lince holowniczej to kompromitująca prowizorka nie gwarantująca uzyskania poprawnych wyników, a ponadto, jeżeli czujnik doczepiono
do tylnej osi, to też kardynalny błąd; przecież część siły będą przenosiły elementy wozu i w związku z tym czujnik będzie mierzył tylko część siły uciągu koni. Jedyne co może być akceptowalne z wykonanych pomiarów, to tylko pomierzone masy trzech wozów, dość znacznie różniące się między sobą. Wynika z tego również, że wszystkie wozy (różniące się między sobą szczegółami konstrukcyjnymi) powinny być powtórnie zważone na
atestowanej wadze a wyniki zapisane na tabliczce wozu lub zarchiwizowane”.
Zaproponowane pod koniec badań przez inżyniera z Eldex’a nowe rozwiązanie dotyczące sposobu prowadzenia pomiarów, a polegające na mierzeniu oporu wozu czujnikiem sztywno podczepionymdo fasiąga i ciągniętego za samochodem poruszającym się z zadaną prędkością jest jak najbardziej pożądane, właściwe i poprawne."
http ://ratujkonie.pl/ wp-content/uploads/ 2013/07/drJackowski2.pdf
http ://ratujkonie.pl/ wp-content/uploads/ 2013/07/drJackowski3.pdf
http ://ratujkonie.pl/ wp-content/uploads/ 2013/07/drJackowski4.pdf
http ://ratujkonie.pl/ wp-content/uploads/ 2013/07/ekspertyza_AGagola.pdf
http ://ratujkonie.pl/ wp-content/uploads/ 2013/07/ekspertyza_drWPewcy.pdf
Pani Beato, jeśli o te w/w ekspertyzy chodzi to już wcześniej poznałem ich treść, Pytałem czy Pani osobiście jako Inżynier opracowała swoją dokumentację przed tymi opiniami ... ale do rzeczy. Ujmę to w ten sposób, dla mnie te publikacje nie noszą znamion ekspertyzy.
"Ekspertyzy" napisane: jedna na 4 stronach, a druga na 2 stronach - biorąc pod uwagę treść i podejście do zagadnienia, na 1 roku studiów technicznych zostały by wyśmiane przez prowadzącego laboratoria.
Dziwi bierze jeszcze bardziej, że zostało to napisane przez osoby z tytułem naukowym...
"Ekspertyza" nr 3 wnosi odrobinę więcej rozwiązań z zagadnienia bo kilka dodatkowych stron niż poprzednie. Reszta tej pracy dotyczy opinii o innej ekspertyzie, a to błąd dyskredytujący całą pracę, ponieważ nie zajmuje się założonym problemem, a dywagacjami nad błędami innych.., a nie to było celem przecież...
Dla mnie nie pojęte jest, że żadna z osób nie potrafiła opisać prawidłowo założeń do wykonania ekspertyzy. Np. 1 wykonanie testów z wozami, 2 wykonanie zapisów tych testów, 3 porównanie testów praktycznych z obliczeniami teoretycznymi itd.
Dodatkowo jeszcze na kategoryczny błąd w obliczeniach miał wpływ brak ujęcia obciążeń zmiennych np. takich jak WIATR, wyliczenia oporu toczenia: opon ze względu na: wymiary - szerokość i wysokość, ciśnienia w oponach przy określonym obciążeniu, opory toczenia piast i łożysk...!!
Żadna z prac tego nie ujmuje..., jak można było przeoczyć tak ważne zmienne i obliczenia.
Nie dokonano także prawidłowego pomiaru na podjazdach wraz z długością i stopniem wzniesień, a jedynie oparto się na mapce w nieznanej skali...
Rzetelna ekspertyza problemu winna opiewać kilkaset stron, ponieważ zagadnienie jest bardzo obszerne, trudne i pracochłonne do opisania.
"Ekspertyzy" te ze względów merytorycznych nie są rzetelne i nie dają podstaw do odpowiedzi czy konie w Morskim Oku są przemęczane czy nie..
Pozdrawiam
Dlatego chciałbym porozmawiać z Panią merytorycznie na ten temat jak inżynier z inżynierem o podniesionych przez Panią tez o pracy koni.
Z wykształcenia jestem Inżynierem z dziedziny Informatyki specjalność Inżynieria obrazu i dźwięku i konstrukcje w systemach mechatronicznych.
Dlatego też jasno przemawia do mnie dokumentacja techniczna, rysunki, opisy, cyfry, liczby i obliczenia, ponieważ są to konkretne i rzeczowe metody polemiki.
Rozumiem, że rozpoczynając ten temat, jako Inżynier oparła się Pani o opracowaną przez siebie dokumentację techniczną oraz o wnioski, które dały sygnał na rozpoczęcie batalii w opisywanym sporze.
Czy jest możliwość zapoznania się z taką dokumentacją i czy mogła by Pani umieścić ją w tym lub innym blogu?
Proszę nie odbierać tego negatywnie, ale dopiero teraz mowa jest o wzorach, wyliczeniach, a to właśnie są konkretne argumenty, które pozwolą mi i pozostałym czytelnikom oraz obserwatorom na pełne zrozumienie tematu i raz na zawsze ucięcie wszelakich spekulacji.
Pozdrawiam.
Pozwoliłem sobie wkleić tę wypowiedź, żeby Polacy uświadomili sobie co dzieje się w Polsce, ile zła potrafi zacietrzewić jedna osoba owa Pani i jej przyjacółka. Dodam, że Pani P. w odpowiedzi wyzwała tę kobietę od głupich, prostaczek i potomków goralenvolku. Nie trzeba nam szukać poza granicami naszego kraju, gdyż w Polsce kilka obsesyjnych ludzi zrobi dla grupy etnicznej, mniejszości przysłowiowe piekło
~też Polak
Pod wpisem, owa pani P.-wielka obrończyni zwierząt, do której kierowany był ten komentarz, wyśmiała kobietę i ośmieszyła za jej uczucia do zwierząt, o co tym pseudoobrońcom właściwie chodzi? - oto jest pytanie na które tylko głupiec nie ma odpowiedzi
Wiesz że jego też lekarze dopuszczali do ciężkich zawodów sportowych.
Wiesz że zmarł na arytmię serca. Wiesz że z jego rywali nikt inny nie zmarł na arytmię serca. Więc zamilcz tępa babo skoro nie masz pojęcia o czym piszesz w swoich pierdołach. Bo ani na obliczaniu siły uciągu koni, ani na hodowli i chowie jakichkolwiek zwierząt nie masz pojęcia. Swoją drogą znajomy ma kurnik. Odchowuje 10 tys. kur niosek. Przeciętnie z zakupionych piskląt do momentu sprzedaży młodych kurek pada od 1 do 4 %. Tylko tępaki twojego pokroju płaczą że tam znęcają się nad kurami. Bo ten człowiek ma pojęcie o swojej pracy i wie że 1% to rewelacyjny wynik odchowu. A że przy 10 tys kur, i 100 dniach odchowu wychodzi że średnio codziennie jedna padnie to jest normalne. Tylko takie tępaki nie potrafią tego zrozumieć.
A co jeszcze bada sie poza tetnem i oddechami?? nic innego nie jest odnotowywane w dokumentach , BTW
tez nie moge sie nadziwic, ze nie bedac w MO, nie znajac uwarunkowan trasy, nachylenia masy wozu etc ci LUDZIE podpisali sie w ciemno za czym czego w szczegolach nie znali ??
A jak tacy madrzy to niech pokaza klase i dobiora moc napędu do istniejacego obciazenia :P hahaha
PS> Jakbym slyszala pana "od koni", ktory nie ma wiedzy ogolnej na temat metodyki "badań" bo nie ma studiów ale po mistrzowsku żongluje faktami
Uorcyk znowu łże i to z premedytacją bo nie tylko bada się podczas tych badań puls i oddech, ale też są prowadzone inne badania m. in badania krwii koni.
Czerska w 2012 próbowała zakłócić te badania poprzez próbę awanturowania się i zdenerwowania przez to koni podczas badań, ale w 2013 była obecna więc kłamie twierdząc że bada się tylko puls i oddech.
38-śmiu profesorów i dr. habilitowanych z całej Polski jest przekupionych ???
1 Piszesz wyraznie ze darczynca moze a jezeli moze to nie znaczy ze tak zrobil I wiem ze nie zrobil I dlatego nadal oczekuje na liste sponsorow a jezeli twierdzisz ze urzad podatkowy nie podaje ci danych darczyncy to podaj kazdy urzad ktory ci daje dudki od anonimowych sponsorow . Czy teraz wszystko JASNE??Urzad skarbowy to nie tajemnica zapamietaj to sobie I bzdetow ni wypisuj . CZEKAM Ale z sensem
Nie, nie jasne. Wypelniajac PIT ofiarodawca 1% moze nie zgodzic sie na upublicznienie jego danych i wtedy US przesyłaja wpłaty od anonimowych ofiarodawców. G..o wiesz zatem ..
babo .........wiesz ze glupich nie sieja bo sami rosna ale ze ta podhalanska ziemia jest jalowa to zasiew jest marny nic tu nie chce wyrosc. Jezeli juz jakis sie znajdzie to taki jak ty buculo.Ja sie nie pytam czy ttonz ma sponsorow. Ja prosze o liste sponsorow.Moze tak delikatnie podsune mysl. Jezeli jest folwark I w nim sie nic nie uprawia tylko karmi psy I koty to skad sie bierze na to kasiora?? Zakladajac ze ktos da karme to nie sa to dudki I w rozliczeniu nie podajesz wartosci tylko conajwyzej worki albo kilogramy. Za stolek w ktory bezproduktywnie pierdzisz trzeba zaplacic ale nie sianem tylko dudkami . Wiec??? ....sklad masz te dudki?? Od Sw Franciszka czy panstwa czy od starosty,burmistrza ,czy radni ci daja czy tez jakis chojny czlowiek lub instytucja czy rzemieslnik a moze fabrykant..Kazdy kims jest z imienia nazwiska baz z nazwy firmy. Zauwaz ze nie mozesz sie zaslaniac tajemnica bo dadki na instytucje harytatywne sa odliczane od podatku I obdarowujacy juz nie jest osoba tajemnicza tylko publiczna bo uzywa pieniadze publiczne mimo ze z nich nie korzysta ale nimi dysponuje. Jasne??
Jak długo będziesz obliczać ten przykład dla Gubałówki ?
Przestan juz babo wklejac wzory zostalas poproszona o wyliczenie ale jasne I zrozumiale dla kazdego. Przedstaw moc konia I oblicz moc potrzebna do pokonania drogi na gubalowke wadloz torow dokladnie wg twoich wzorow. Zaznacz po ilu metrach kon pada I td . Dokladnie ile razy padnie martwy zanim wyjdzie na gore . Czemu tego unikasz?? Boisz sie tego jak dablica swieconej wody.
Prosilem o liste sponsorow ttonz kiedy ona ujrzy swiatlo dzienne??
W aplelu naukowcow jest wyraznie napisane ze oszolomy zgodnoe stwierdzily ze zmniejszenie ilosci pasazerow jest zadawalajace ale.............na krotko nastepna dawka I juz dalej wszystko od poczatku bo sie dodoopili ze to nie otwiera drogi dla meleksow. Traz juz kasy fiskalne a jutro bedzie zle skladniki zelaza na podkowy a po jutrze protest o skorzane elementy uprzezy.Nastepnie szkodliwosc siana na otoczenie ze wzgledu na alergicznych animalsow. Teraz wez sie obludnico za siebie I przedstaw to o co poprosilem.
pytania:
1.czy wozacy łamia regulamin w zakresie chociazby kłusu ? TAK tymczasem Straz parku nie stwierdza naruszeń regulaminu co potwierdzi mn in w tv Trwam pan Janczy a my dowody z nagrań kłusujacych zaprzegów mamy w duzej ilosci
2. jakie obostrzenia ?? poza dwoma osobami mniej, co rekompenuje sie nagminnie szybszym tempem jazdy ?
3.badania - raz w roku ( a nie przynajmniej raz w roku ) i to tylko oddechow i tetna; czy bada sie np kulawizny? NIE a to sa potencjalne skutki kłusowania po trwardym podłóżu czy przeciazen
KORONNY ARGUMENT - konie po dwoch latach w wiekszosci ( 70%) sa wymieniane na nowe i to swiadczy o nieracjonalnym uzytkowaniu tych koni , ktore przy dobrych warunkach pracy mogły by pracowac kilkanascie lat. Tak było w armii niemieckiej w okresie pokoju w latch 20.tych - konie jako sile pociagowa nalezało tak szanowc, zeby mogły pracowac w armii 15 lat a potem jeszcze 3 w 'cywilu". Podobnie niskie normy uciagu obowiazyaly rowniez w polskim wojsku tamtych czasow
cyt:
Wstępne badania rozpoczęto w 1976 roku przy okazji analizy pracy klaczy źrebnej
Kontynuowano w latach 1983-1984 przy porównywaniu siły uciągu koni huculskich i koni zimnokrwistych
Ponownie prowadzono w latach 1991-1993 z racji oceny przydatności koni huculskich do różnych form ich użytkownia
Niniejszy powrót do wyników ówczesnych badań wynika z zainteresowania się szkodliwością dla zdrowia koni ich pracy przy przewożeniu turystów do Morskiego Oka
Nie ma w dostępnej literaturze wyników badań dotyczących określania siły uciągu koni pracujących współcześnie w transporcie lub w rolnictwie
Starsze badania (Kownacki 1961) lub dane podręcznikowe (Pruski 1960, Sasimowski 1987, Brzeski 1987) podają metody obliczania normalnej siły pociągowej). Wielkości ładunku (obciążeń) oraz obliczania z normalnej siły koni. (Bilik 1974)
Normalną siłę pociągową oblicza się jako określony % masy ciała konia pracującego stępem
m.c=400 kg S=147,1% m.c
m.c.=500 kg S=136,8% m.c.
m.c=600kg S=127,46%m.c
m.c=700kg S=117,7% m.c.
a w kłusie w granicach 68,65% do 78,45%
Wzory które spotyka się przy obliczaniu ładunku wozu
a) Wg Brzeskiego za Kownackim , 1987
A+B=S/W gdzie A- adunek wozu, B- ciężar wozu, S- normalna siła pociągowa, W- współczynnik oporu zależny od drogi i wozu
b) wg Pruskiego za Wuerstem (W) lub Maligonowem (M), 1961
W=(M/9+12)*g
W=(M/8+9)*g
Gdzie K-masa ciała koni po równi pochyłej : A+B=0,92*2S-g*K*sinα
według Sasimowskiego
Su=S+Sa
Su= ( A+B)*W +( A+B) sinα + K sinα
Wzory te stosuje się dla normalnej siły pociągowej. Nie uwzględniają maksymalnej możliwości uciągu”.
No to wyszlo szydlo z wora co?? Jak ci pyszczku tlusciutka??
Do wiadomości: Ministerstwo Rolnictwa Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Parlamentarny Zespół Przyjaciół Zwierząt Tatrzański Park Narodowy Polski Związek Hodowców Koni
Załącznik: Ratujmy konie pod Morskim Okiem
Podpisy pod protestem: 1. Prof. dr hab. Anna Stachurska Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie 2. Dr hab. inż. Ryszard Kolstrung Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie 3. Prof. dr hab. Krystyna Chmiel Państwowa Szkoła Wyższa w Białej Podlaskiej 4. Dr nauk wet. Witold Kędzierski Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie 5. Prof. dr hab. Piotr Silmanowicz Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie 6. Prof. dr hab. Tadeusz Jezierski Instytut Genetyki i Hodowli Zwierząt w Jastrzębcu 7. Dr hab. Ewa Jodkowska prof. nadzw. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu 8. Dr inż. Michał Pluta Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie 9. Prof. dr hab. Ryszard Pikuła Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Konie są zbyt kosztowne w utrzymaniu, by podobnie jak psy miały szansę towarzyszyć człowiekowi nie wykonując żadnej pracy. W ciągu tysiącleci w dużej mierze właśnie dzięki ich pracy rozwinęła się cywilizacja, a konie stały się tak liczne i zróżnicowane rasowo. Jeśli konie nad Morskim Okiem nie będą pracować w zaprzęgu, prędzej czy później zostaną zgładzone i znikną z krajobrazu Tatrzańskiego Parku Narodowego. Nie można ratować zwierząt poprzez ich unicestwienie.
Górale-fiakrzy oraz osoby z nimi współpracujące (hodowcy koni, weterynarze, podkuwacze itp.) stracą podstawowe źródło utrzymania. Transport konny na terenie TPN jest naturalnym, ekologicznym i zgodnym z tradycjami elementem górskiego krajobrazu, stanowiąc wielką atrakcję turystyczną, z której my Polacy możemy być dumni. Fiakrzy dbają o swoje konie nie tylko ze względu na wielopokoleniowe dziedzictwo, ale też dlatego, że są one w pewnym sensie narzędziem ich pracy.
Cytat..
Naukowcy ze specjalnością hodowla koni
Wpłynęło dnia B.^^rP^.^... L.dz. Mk:P:m Podpis
Ministerstwo Środowiska Departament Leśnictwa i Ochrony Przyrody ul. Wawelska 52/54 00-922 Warszawa
Protest naukowców przeciwko próbie likwidacji konnego transportu turystów do Morsl
Jak bardzo jestes oporna na tolerancje to ty nie masz pojecia. ty jestes tak przesiaknieta czerwonymi manierami ze az obrzydliwe to jest.Nasiaknelas taki czerwona beszczelnoscia ze zal.
Jakim trzeba byc idiota zeby konim do doopy zagladac a fiakrom do kieszeni.
Hej Bukowiany do sadu z bucula za oszczerstwa. Zanim naplujesz to masz do wykonania dwie ( 2) prosby tak ze bez tego ni pluj tylko zlasowanu muzdzek postaraj sie uzyc a pozniej juz sie mozesz nawet ze.....rac na wlasny stolek
Uorcyk czyżbyś miała problemy z dodawaniem?
Fajnie to policzyłaś ale brakuje jeszcze kilkaset innych czynników które ty możesz policzyć przy nartach a nie policzysz ich przy zwierzętach. Narty kupisz nasmarujesz albo i nie i już możesz zarabiać. A które zwierze w momencie zakupy gwarantuje zysk? Jakie koszty to są koszty utrzymania koni związane z prowadzeniem działalności transportowej a jakie z prywatnym życiem właściciela koni? Mogę się z Tobą założyć że po wprowadzeniu kasy fiskalnej każda umiejętna księgowa wykaże straty na tej działalności gospodarczej.
Uwielbiam takie płakanie że ktoś nie ma kasy fiskalnej. Ale cały sens wprowadzenia podatku VAT jest taki żeby legalnie działające firmy były bardziej konkurencyjne w porównaniu do firm nie płacących Vatu. Tylko tępe lawactwo nie mające pojęcia o fiskalizmie państwa może takie głupoty powtarzać.
List “naukowców” nie jest poparty ŻADNYMI naukowymi faktami, czego dowodem jest obszerne stanowisko profesora Andrzeja Elżanowskiego na temat ekspertyzy dr hab. R. Kolstrunga.
Żądanie likwidacji transportu do Morskiego Oka formułujemy na podstawie ustawy o ochronie zwierząt, zakazującej przeciążania zwierząt pociągowych ładunkiem w oczywisty sposób nie odpowiadającym ich sile. Przypominamy, że ustawa o ochronie zwierząt traktuje je jako pzrestępstwo znęcania się nad zwierzętami, zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 2.
Oskarżanie mediów o brak obiektywizmu w relacjonowaniu sytuacji koni, pracujących na drodze do Morskiego Oka jest atakiem na wolne media. Fundacja Viva w komunikacji medialnej posługuje się faktami – obliczeniami teoretycznymi i pomiarami faktycznymi przeciążeń.
Utrzymanie koni na tej trasie kosztem ich dobrostanu i nieprzestrzegania prawa jest dla nas niedopuszczalne. Konie na Podhalu pracują nie tylko na drodze do Morskiego Oka, ale także w Dolinach Chochołowskiej i Kościeliskiej, w Zakopanem, na Gubałówce oraz na licznych kuligach. Twierdzenie, że likwidacja transporu konnego do Morskiego Oka spowoduje zniknięcie koni z krajobrazu Podhala jest więc nieuprawnione i jest maniupulacją.
Utrata zarobków fiarów i osób trzecich, zajmujących się końmi, w przypadku łamania ustawy o ochronie zwierząt i przeciążania koni na trasie do Morskiego Oka jest argumentem nieuzasadnionym. Czerpanie zyskow z przestępstwa znęcania się nad zwierzętami nie może uzasadniać trwania tego przestępstwa.
Regulamin świadczenia usług przewozów konnych na trasie do Morskiego Oka nie może stać w sprzeczności z ustawą o ochronie zwierząt. Jeśli ustawa zabrania przeciążania zwierząt pociągowych ładunkiem ponad ich siły, a profil trasy do Morskiego Oka i ciężar wozów powoduje u zwierząt przeciążenia – regulamin, pozwalający na te przewozy jest niezgodny z przepisami polskiego prawa.
W obliczu wykonania pomiarów realnych przeciążeń, jakie odbyły się na drodze do Morskiego Oka w dniu 23 października 2014 roku, z których wynika, że najlżejszy z wozów zważonych tego dnia powoduje u zwierząt przeciążenie (wóz z ładunkiem jest za ciężki o 926 kg), trudno respektować teoretyczne ekspertyzy. Przypominamy, że w wyniku jednej z nich odciążono wóz o 2 osoby, tymczasem z pomiarów realnych przeciążeń wynika, że wozem tym mogą jechać zaledwie dwie osoby
Dziwne, że tygodnik go nie opublikował skoro wyszły na jaw sprawki pseudoobrońców zwierząt.
Adwokaci maja mieć kasy fiskalne. :)
Ten wpis powinien brzmieć straszydlo z wora!
Koń by sie usmiał -Jak sie dobrze policzy ichniejsze zobowiazania : 1300 zł/TPN +300 zł/gmina+1000 zł /ZUS - to wyjdzie ze są w sezonie stale na debecie -100 zł? a koniki żywią sie powietrzem?
Inna sprawa to jeżeli na swoim polu (opodatkowanym od ha) zasadzę kartofle, ziemniaki czy tam grule też będziesz chciała żebym baranowi paragon wystawić za to że zjadł moje?
Jak dla mnie to 1) płacą podatki o stajni gdzie te konie stoją, 2) płacą za znakowanie tych zwierząt -> i to nie małe pieniądze, 3) pomijam te opłaty dla TPN itp. 4) w zachodnich krajach za takie coś to rolnicy dostają dofinansowanie że chcą zapie.dalać przy zwierzętach 365 dni w roku.
Tylko w Polsce mamy redyk tępych lewicowych baranów którzy uważają jak to nasze państwo jest okradane. Szkoda że nikt nie widzi jak te nasze lewicowe pieniądze są wydawane ;)
W zasadach ogolnych wszelkie swiadczenia mozna sobie przecciez odliczyć, nawet te w formie obowiazkowcyh oplta jako koszty..
„W piśmie posłowie zwracają uwagę, że fiakrzy nie powinni być zwolnieni z podatku od towarów i usług i rejestracji przychodów za pomocą kas fiskalnych. Z wyliczeń posłów wynika, że fiakrzy zarabiają miesięcznie około 60 tys. zł, a ich obroty nie są prawidłowo wykazywane, przez co Skarb Państwa traci wpływy z podatków.”
Bardzo słuszne rozumowanie. Jak fiakrzy zapłacą więcej podatku to kupią mniej owsa, konikom troszkę brzuszki spadną i będzie im lżej. No i fiakrom jak brzuchy do kręgosłupa się przykleją to też koniom lżej.
Typowe lewackie, chciało by się powiedzieć „wyssane z mlekiem matki” pojmowanie materii.
Każdy obywatel zielonej wyspy powinien jak najwięcej oddać nam, bo tylko my ukochana i niemylna władza wiemy komu te pieniądze są potrzebne i możemy je między siebie i swoich podopiecznych POdzielić.
Co do kas fiskalnych. I znów jedyna, nieomylna, ukochana i nieusuwalna władza wie komu dać , komu nie dać. A czemu nie wszystkim po równo. Aaa – bo budujemy zgodę w narodzie.
Parlamentarny Zespół Przyjaciół Zwierząt- 1 poseł nie zrzeszony, 2 posłów z SLD, 2 posłów z PiS, 2 posłów z PSL, i 28 posłów z PO.
Uorcyk- jak myślisz? Ci posłowie co przeszli ostatnio z Twojego Ruchu (tak, Twojego) do PSL będą teraz głosować za ubojem rytualnym czy przeciw?
W papierowym wydaniu TP z 14 sierpnia był artykuł Rafała Gratkowskiego zatytułowany „Końska kasa.” Sam podtytuł już coś mówi – „prawie milion złotych rocznie zarabia na pracy koni w Morskim Oku Tatrzański Park Narodowy”
Co robi największy "obrońca" zwierząt w Polsce w Sylwestrowy wieczór i noworoczny poranek? ;)
Wszystkiego dobrego w nowym roku -> oby konie przeżyły kolejny rok ;)
Do chłopa, podhalańskiego, kaldesa i i innych : JAK WYŻEJ plus NIE KARMCIE TROLA!
Skad u licha ja mam wiedziec kto dla Majchra pracował poza jego rzeczniczką i tą panią co robiła mu sweet focie wykorzystywane potem przez AntyMajchra na fejsie?. Ogólnie to za nim nie przepadałam :D
„Od 1 stycznia wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jak przekazał PAP Wydział Obsługi Medialnej resortu finansów, na mocy tego rozporządzenia fiakrzy z Morskiego Oka będą nadal zwolnieni od obowiązku posiadania kas fiskalnych.
Posłowie z Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Zwierząt zwrócili się na piśmie do Ministra Finansów o objęcie obowiązkiem posiadania kas fiskalnych fiakrów z Morskiego Oka i zawnioskowali o kontrolę skarbową konnych przewoźników.
W piśmie posłowie zwracają uwagę, że fiakrzy nie powinni być zwolnieni z podatku od towarów i usług i rejestracji przychodów za pomocą kas fiskalnych. Z wyliczeń posłów wynika, że fiakrzy zarabiają miesięcznie około 60 tys. zł, a ich obroty nie są prawidłowo wykazywane, przez co Skarb Państwa traci wpływy z podatków.”
Uorcyk – mogła byś przytoczyć wzór fizyczny, matematyczny, chemiczny a może logiczny na związek dobrostanu (jak to nazywasz) zwierząt- koni pracujących w MO z fiskalizmem!
Sami z sobie głupów robicie!
Moim fizykiem był z kolei w szkole sredniej najlepszy nauczyciel w Polsce , tez w klasie mat- fiz no a potem Politechnika gdzie rowniez było i o napedzie :)
Dziwię się że ktoś to traktuje poważnie. Jak chcecie podam tu kilkadziesiąt wzorów w temacie koni do MO i kilka sprzecznych opinii.
Hm,, coz.. przekształcając wzor "Sasimowskiego" -chociaz takie same mozna sobie wygooglac, bo to fizyka/machanika otrzymujemy z przekształceń Su= ( A+B)*W +( A+B) sinα + K sinα - ODEJMOWANIE :
Su - K sinα = ( A+B)*W +( A+B) sinα
a wyliczając A+B =[ Su - K sinα ]/ [W+sinα]
gdzie Su- siła uciągu normalna /dopuszczalna; W- wspolczynnik oporu wozu w jezdzie po asfalcie , A+B sila ciezkosci wozu oraz ładunku, K ciezar ( sila ) dwoch koni ; do pełni szczescia powinnismy jeszcze znac kąt nachylenia, np sredni dla trasy aby wyliczyć mase całkowitą wozu m=[ Su - K sinα ]/ g*[W+sinα], ktora nie spowoduje wystepowania przeciazeń !
Sila uciagu wyliczona jest z masy ( odpowiedni procent masy ciała), kąt mozna wyliczyc z nachylenia trasy ( mamy takie z pomiarów dane) stad wyszlo ze na wozie jest o blisko 900 kg za dużo - co oznacza ze trzeba zmniejszyc obciazenie koni - dorożka!
Kobieto chyba przyrosłaś do kompa!
A, B ciezar ( m*g) odpowiednio wozu i ladunku, K- ciezar koni i na gruncie mechaniki elemetarnej @Chłop masz gotowe; trase ( profil) zmierzył nam geodeta uprawniony zatem i kąt sie tez nz- wystarczy popodstawiac i masz "dolne" oszacowanie bo oczywiscie nie uwzgkledania ono wszystkich uwarunkowań !
To jest prostsze niz myslisz i takie charakterystyki "pracy" mamy juz dawno policzone :)
Wstępne badania rozpoczęto w 1976 roku przy okazji analizy pracy klaczy źrebnej
Kontynuowano w latach 1983-1984 przy porównywaniu siły uciągu koni huculskich i koni zimnokrwistych
Ponownie prowadzono w latach 1991-1993 z racji oceny przydatności koni huculskich do różnych form ich użytkownia
Niniejszy powrót do wyników ówczesnych badań wynika z zainteresowania się szkodliwością dla zdrowia koni ich pracy przy przewożeniu turystów do Morskiego Oka
Nie ma w dostępnej literaturze wyników badań dotyczących określania siły uciągu koni pracujących współcześnie w transporcie lub w rolnictwie
Starsze badania (Kownacki 1961) lub dane podręcznikowe (Pruski 1960, Sasimowski 1987, Brzeski 1987) podają metody obliczania normalnej siły pociągowej). Wielkości ładunku (obciążeń) oraz obliczania z normalnej siły koni. (Bilik 1974)
Normalną siłę pociągową oblicza się jako określony % masy ciała konia pracującego stępem
m.c=400 kg S=147,1% m.c
m.c.=500 kg S=136,8% m.c.
m.c=600kg S=127,46%m.c
m.c=700kg S=117,7% m.c.
a w kłusie w granicach 68,65% do 78,45%
Wzory które spotyka się przy obliczaniu ładunku wozu
a) Wg Brzeskiego za Kownackim , 1987
A+B=S/W gdzie A- adunek wozu, B- ciężar wozu, S- normalna siła pociągowa, W- współczynnik oporu zależny od drogi i wozu
b) wg Pruskiego za Wuerstem (W) lub Maligonowem (M), 1961
W=(M/9+12)*g
W=(M/8+9)*g
Gdzie K-masa ciała koni po równi pochyłej : A+B=0,92*2S-g*K*sinα
według Sasimowskiego
Su=S+Sa
Su= ( A+B)*W +( A+B) sinα + K sinα
Wzory te stosuje się dla normalnej siły pociągowej. Nie uwzględniają maksymalnej możliwości uciągu”.
myślę, że celowo prowokuje bo ma jakieś bonusy po ilości odwiedzin.
Nie wierzę ,że można przyjmować na klatę tyle obelg i udawać że nic się nie stało. Gryzmoli dalej.
Poszukałam w googlach i na 30-którejś stronie znalazłam- skąd ta cała viva.i ... wszystko jasne.
Wszystkiego dobrego w Nowym życzę ludziom myślącym ,odważnym i nie zamulonym lewackimi oszustwami. Oni sobie narazie radzą.A Wam- Do siego Roku ,zmian na lepsze a przynajmniej bardziej normalnie
Dorożka to jest umownie nazwana jako pojazd, który ciągną konie. Równie dobrze mogłaby być kareta, dyliżans czy furka. Cały sens jest w tym aby dobrostan i przeciążenie koni były właściwe. A w świetle badań fachowców t.j. profesorów i lekarzy weterynarii - tak jest więc nie ma o czym dyskutować.
Nie wiesz co piszesz. Jezeli sie wchodzi na ring walczyc z przeciwnikiem wiec ?? gdzie widzisz problem??
Wyraznie napisane ze dotarla sie. Czyli sie sie tarla az dotarla. Tra sie ryby a ryby glosu nie maja. Zidiocialas juz doszczetnie. Popatrz babo oblesna w tej samej encyklopedii. Budowa kobiety I budowa mezczyzny. Zrob kopie tych zdjec I wstaw na ten blog. Bedzie jasne ze ty od urodzenia jestes nielegalna bo nie zawierasz obecnie nawet przyblizonych ksztaltow kobiety ze zdjecia w encyklopedii. Ponadto Tu cytat
1.Między kobietami i mężczyznami występują znaczące różnice psychologiczne i seksualne.
2.Mężczyźni są lepszą i dominującą płcią.
3.Różnice płci i wyższość mężczyzn mają "naturalny" charakter.
To jest zawarte w encyklopedii
twoj zryty strych na cielsku tego I tak nie zrozumie. Trzeba jeszcze trzec aby dotrzec czy jest w tej ustawie zawarte wyjasnienie slowa dorozka . Jezeli niema to interpretacja jest dowolna ale ja twierdze ze jest ale viva jako osobnik zenski nie ma prawa podwazyc ,zreszta ty oblesna tez,mojej teori dlatego ze to ja jestem mezczyzna I mam racje bo tak jest napisane w encyklopedii
Ojjj sie narobilo ze encyklopediami
Nic w tych dokumentach nie jest sprzeczne, no może "szybkość 10 km" powinno być jak już 10km/h ale to inna sprawa, czy fasiąg nazwiesz dorożką i gnojowozem to co za różnica? Naprawdę nie masz nic innego lepszego do roboty niż pisać takie głupoty? Coś mnie się wydaje że ktoś wam obiecał sporo pieniędzy za wprowadzenie meleksów, pieniędzy których tak bardzo wam brakuje.
A fundacja Viva sama się pogrąża w pisaniu bredni, więc zupełnie nie dziwi pejoratywny wydźwięk na temat waszych działań.
Swoją drogą potem się dziwisz że Zakopane upada, a kto po takiej reklamie przyjedzie do Ciebie Narty wypożyczyć?
Nawet pies z kulawą nogą będzie uciekać na Twój widok.
Pozdrawiam i życzę udanego hucznego sylwestra ;)
-
USŁUGI | budowlane
USŁUGI BLACHARSKO-DEKARSKIE, KRYCIE I PRZEKRYCIA DACHÓW, KOMINY, BALKONY, RYNNY, GZYMSY, FASADY. 889 388 484. -
USŁUGI | budowlane
REMONTY I WYKOŃCZENIA od A do Z. 572624414. -
USŁUGI | inne
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098. -
PRACA | szukam
ZAOPIEKUJĘ SIĘ STARSZĄ OSOBĄ. 514 649 293. -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA LOKALE HANDLOWO - USŁUGOWO - BIUROWE o powierzchniach ok. 58 i 55 m2, oraz PIWNICA 23 m2. Możliwość połączenia lokali. Zakopane centrum, ul. Kościuszki - 691 124 272. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
POLE - 1.6 HA i 42 AR. 505 429 375. -
PRACA | dam
SPRZĄTANIE POCIĄGÓW. Firma WARS S.A. nawiąże współpracę z osobami gotowymi do sprzątania pociągów. Miejsca realizacji: Zakopane Spyrkówka (dawny tymczasowy dworzec kolejowy przy ul. Szymony) i Zakopane Dworzec PKP. Sprzątanie w dni robocze i świąteczne po uzgodnieniu (realizacja czynności w oparciu o deklarowaną dyspozycyjność Zleceniobiorcy przy uwzględnieniu potrzeb Zleceniodawcy). WYMAGANIA: - Motywacja do podjęcia wyzwania, - Staranność i dokładność, - Umiejętność realizacji czynności pod presją czasu, - Brak przeciwwskazań do pracy fizycznej. OFERUJEMY: - umowę zlecenie, - stabilność współpracy z firmą o ugruntowanej pozycji na rynku (Grupa PKP), - stawkę godzinową 27,70 zł brutto, - terminowe wynagrodzenie płatne na konto bankowe do 10 dnia miesiąca, - odprowadzanie przez Zleceniodawcę wszelkich składek do ZUS i innych instytucji zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, - możliwość podjęcia czynności od zaraz, - elastyczność w kwestii kształtowania czasu realizacji czynności (dyspozycyjność deklarowana). Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu -tel. 507 510 210 w godz. 8.00 - 16.00. -
USŁUGI | budowlane
REMONTY I WYKOŃCZENIA. 660 079 941. -
NAUKA
NATIVE SPEAKER - JĘZYK ANGIELSKI - nauka face to face lub online, PRZYGOTOWANIE DO MATURY - Zakopane, okolice - 605 069 173 -
SPRZEDAŻ | różne
Pilnie! AKORDEONY KLAWISZOWE I GUZIKOWE, PIANINO jasny orzech. 531 402 576. -
USŁUGI | budowlane
ADAPTACJA PODDASZY, OCIEPLENIA WEŁNĄ MINERALNĄ, SUFITY PODWIESZANE, ZABUDOWY GK, WYKOŃCZENIA WNĘTRZ. 660 079 941. -
PRACA | dam
RESTAURACJA W ZAKOPANEM ZATRUDNI OSOBĘ NA STANOWISKO: ZMYWAK/OBIERAK. Praca stała lub sezonowa. 601 533 566, 18 20 64 305 -
PRACA | dam
ZAKOPANE - ZATRUDNIĘ OSOBĘ DO PRACY W BARKU Z ALKOHOLEM. Praca stała. 601 533 566, 18 20 64 305 -
KUPNO
SKUP STARYCH SPAWAREK. 536269912. -
RÓŻNE
OBWOŹNY SKUP ZŁOMU - dojazd do klienta. 536269912. -
PRACA | dam
Regionalna karczma w Zakopanem przyjmie do pracy: POMOC KUCHENNA, KELNER/-KA. 602 366 750. -
NIERUCHOMOŚCI | kupno
Skupujemy nieruchomości za gotówkę działka, dom, mieszkanie. PODHALE. +48 600 404 554 grz.wicik@gmail.com
Tel.: 48 -
USŁUGI | budowlane
REMONTY, WYKOŃCZENIA WNĘTRZ, ŁAZIENKI, SZPACHLOWANIE, MALOWANIE itp. USŁUGI STOLARSKIE. 888 405 627. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Sprzedam działkę budowlaną 1800 m2 PORONIN Misiagi. 604-324-774
Tel.: 604 -
PRACA | dam
Poszukujemy OSÓB DO PRACY W KARCZMIE oraz W BARZE MLECZNYM na stanowiska: KUCHARZ, POMOC KUCHENNA (najlepiej z doświadczeniem), OBSŁUGA BARU MLECZNEGO, KELNER/-KA. Zakopane - 600 035 080, 600 035 355. -
USŁUGI | budowlane
TYNKI MASZYNOWE. 604 857 880. -
PRACA | dam
Przyjmę Cieślę - budowa w Kluszkowcach Stawka do uzgodnienia Prosze o kontakt telefoniczny 788624940. 788624940 aleksandra@tatrastyle.pl
Tel.: 788624940 -
USŁUGI | budowlane
BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW, DACHY. 608 729 122. -
ZDROWIE I URODA
DETOKS!!! ODTRUCIE ALKOHOLOWE!!! PODWILK 537-370-843 -
USŁUGI | budowlane
TYNKI I WYLEWKI MASZYNOWE tanio i solidnie, zacieranie mechaniczne, technika silosowa. Realizujemy małe i duże obiekty 18 26 550 39, 503 532 680. -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
Spokojna kobieta szuka KAWALERKI w Zakopanem. Na dłuższy okres. 692 340 991. -
PRACA | dam
PAPI SERVICE SP. Z O.O. ZATRUDNI KIEROWCÓW. WYMAGANE KAT. C+E ORAZ UPRAWNIENIA ADR . TEL.182074845 -
USŁUGI | inne
PRALNIA ZAWRAT - PRANIE, MAGLOWANIE - pościele, obrusy, ręczniki itp. 501 788 640 -
RÓŻNE
PAPI SERVICE - OLEJ OPAŁOWY i OLEJ NAPĘDOWY. BIURO: PORONIN, KASPROWICZA 28 PON.-PIĄT. 08.-17.00 Tel./fax 18 20 74 845, 18 20 74 224 STACJE PALIW: ZAKOPANE, SPYRKÓWKA 4 NOWY TARG, SKŁADOWA 11 CENY HURTOWE. ZAPRASZAMY. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
APARTAMENT Za Strugiem, Zakopane - 607 506 428. -
NIERUCHOMOŚCI | kupno
POSZUKUJĘ DOMU W STYLU GÓRALSKIM, ok. 100 m2, Zakopane, bliskie Kościelisko - 607 506 428. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
DWUPOZIOMOWE MIESZKANIE na Pardałówce - 607 506 428. -
USŁUGI | budowlane
MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325. -
USŁUGI | budowlane
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
- Wszystkie komitety wyborcze, które wystawią listy w całej Polsce przedstawiły liderów list wyborczych. Poznaliśmy wszystkie nazwiska osób w okręgu 14 obejmującym powiaty Tatrzański, Nowotarski, Nowosądecki, Limanowski i Gorlicki.
- MÓJ ROZwój obejmuje też sprawy nowotarskie i próbę zrozumienia aktualnego tematu związanego z wyższą szkołą podhalańską.
-
- Ukraina, leżąc na pograniczu Rosji a zachodnimi państwami Europy, odzwierciedla swoją rozdartą naturę i podział w społeczeństwie. Połowa ludności mówi po rosyjsku jako swoim pierwszym języku, druga połowa po ukraińsku. Uprzemysłowione landy centrum, wschód i południe, są kulturalnie odzwierciedleniem ortodoksyjnych Rosjan. Niektóre części zachodnie były powiązane z Ukrainą dopiero po II wojnie światowej, historycznie mając inną kulturę.
- Animalsi wypowiadając sie na temat przeciążeń koni pracujących w zaprzęgach bazują na konkretnych, inżynierskich wyliczeniach.
- W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy zwiększoną presję ze strony rządów kilku krajów, które wspierają potężne grupy w sektorze prywatnym w celu nadzorowania mediów społecznych i alternatywnych źródeł informacji. Jest to wielopłaszczyznowy atak na naszą wolność, który już ograniczył rodzaje informacji, do których mają dostęp obywatele, a tym samym zawęża opcje polityczne, aby odpowiadały osobom sprawującym władzę.
- Patrząc z kosmosu, staje się jasne, że Ziemia jest prawdziwie żywą planetą, odmienną od każdego innego znanego świata w Układzie Słonecznym. Z kontynentami, płynnymi oceanami, pokrywami lodowymi, zmieniającymi się wzorami chmur i cienką, ale znaczącą atmosferą. Nasza planeta tętni życiem, zmieniając się z dnia na dzień i z sezonu na sezon. Bez atmosfery nasz świat byłby chłodniejszy o 33 ° C, co czyniłoby go niezdolnego do posiadania ciekłej wody na powierzchni.
- Mój ROZwój jest też pod wpływem kobiet. Jedną z nich jest Byron Katie, która wyjaśnia pojęcie arogancji
- Rada Europejska, czyli przywódcy 28 krajów członkowskich Unii, przedstawili po trzech dniach burzliwych obrad listę zaskakujących kandydatów na najważniejsze stanowiska w Brukseli. Po naradach, rówież Parlament Europejski wybrał swojego przewodniczącego na pierwszym posiedzeniu europarlamentarzystów.
- Zapraszamy wszystkich bardzo serdecznie na otwarte Spotkanie Konfederacji w Nowym Targu i Zakopanem!
- Według najnowszych danych pochodzących z Międzynarodowego Funduszu Walutowego Wenezuela ma najmniejszy na świecie wzrost gospodarczy, największą inflację i dziewiątą największą stopę bezrobocia. Wskaźnik śmiertelności niemowląt zwiększył się 100 krotnie w ciągu ostatnich czterech lat. Ich waluta straciła 99 procent swojej wartości od początku 2012 roku. To się nazywa całkowite załamanie społeczne i gospodarcze. I stało się to pomimo faktu, że Wenezuela ma największe na świecie rezerwy ropy naftowej.