Reklama

2017-03-13 20:44:00

Reklama

Blog

BARBARZYŃCY WŚRÓD NAS

Reklama

Od kilkunastu dni w moim pokoju, w którym piszę, położonym w centrum Zakopanego, codziennie słyszę przez okno jazgot pił motorowych. Sąsiedzi bliżsi i dalsi z radością i zapałem korzystają z ustawy ministra Szyszki i wycinają drzewa. Często wycinają wszystko co rosło na ich działce. Do zera. Nie biorą jeńców. Chciałoby się wznieść okrzyk: „Barbares ante portas! Barbarzyńcy u bram!". Ale już za późno. Bo już tu są. Są wśród nas. Teraz jeszcze dokładniej widać, że zawsze tu byli. Jedyne co ich jeszcze hamowało to prawo i pieniądze. Żeby wyciąć drzewo trzeba było starać się o pozwolenie i zapłacić i posadzić nowe. Teraz już nie trzeba. Można rżnąć.

     Barbarzyńcy powiadają: natura ma być podległa człowiekowi, który jest koroną stworzenia. Dlatego wolno wycinać lasy, wolno dla rozrywki zabijać zwierzęta, wolno zatruwać wodę i powietrze. Na swojej ziemi wolno robić wszystko. Barbarzyńcy uważają się zazwyczaj za ludzi o poglądach prawicowych i konserwatywnych. Uważają się za ludzi wierzących. Ale gdyby zapytać ich o korzenie myśli prawicowej i konserwatywnej, o jej źródła, o ważne na ten temat teksty i książki – to by ich zatkało. Bo w większości nie wiedzą, co głoszą, tak jak molierowski pan Jourdain nie miał pojęcia, że mówi prozą. 
     Gdyby zapytać ich o papieską encyklikę Laudato Si poświęconą ekologii i ochronie przyrody, to zapewne powiedzą, że jej nie czytali, że o niej nie słyszeli, wzruszą ramionami. A przecież napisał w niej papież Franciszek o Ziemi, że jest naszą siostrą: „Ta siostra protestuje z powodu zła, jakie jej wyrządzamy nieodpowiedzialnym wykorzystywaniem i rabunkową eksploatacją dóbr, które Bóg w niej umieścił. Dorastaliśmy myśląc, że jesteśmy jej właścicielami i rządcami uprawnionymi do jej ograbienia. Przemoc, jaka istnieje w ludzkich sercach zranionych grzechem, wyraża się również w objawach choroby, jaką dostrzegamy w glebie, wodzie, powietrzu i w istotach żywych. Z tego względu wśród najbardziej zaniedbanych i źle traktowanych znajduje się nasza uciskana i zdewastowana ziemia, która «jęczy i wzdycha w bólach rodzenia» (Rz 8, 22)”. 

     Taka mentalność „wolnoć Tomku w swoim domku”, która nie ma nic wspólnego z konserwatyzmem ani z chrześcijaństwem. To barbarzyńska postawa, która głosi: „Na terenie będącym moją własnością mogę robić cokolwiek zechcę, wyciąć cokolwiek zechcę, zbudować cokolwiek zechcę. Mogę palić śmieci i co chcę. Nikt nie może mi tego zabronić. Dobro wspólne nie istnieje. Nie muszę się liczyć z sąsiadami, ani innymi współmieszkańcami. Nie interesuje mnie czy mój dom zasłoni komuś słońce i widok, czy hałas z mojego podwórka komuś przeszkadza, czy dym z mojego komina kogoś zatruwa. Bo to moje podwórko, a za moim płotem ten hałas przestaje być moim hałasem. Śmieci, które przerzucę przez płot, albo wywiozę do lasu nie są już moimi śmieciami. Dym z mojego komina unosi się we wspólne powietrze i przestaje być moim dymem. Poza ściśle ogrodzonym terenem swojej własności nie mam żadnych obowiązków ani zobowiązań. Oczywiście korzystam ze wspólnoty – moje dzieci chodzą do szkoły, korzystam ze służby zdrowia, chodzę do kościoła, korzystam z wodociągu, odprowadzam ścieki do kanalizacji (chyba, że mam pod domem jakiś potok) i jeżdżę samochodem po wspólnych drogach. Ale nie dbam o dobro wspólne, bo czegoś takiego nie ma”. 
     Tym wszystkim, którzy tak myślą chcę odpowiedzieć, że dobro wspólne istnieje i że tego uczy nas nie jakaś obca, laicka albo lewacka ideologia, ale chrześcijaństwo. Uczy tego dekalog i jego autor – Jezus Chrystus. Uczy szacunku dla stworzenia i miłości bliźniego. Powiada: „nie czyń bliźniemu, co tobie niemiłe”. Naukę tę powtarza w encyklice Laudato Si papież Franciszek. 

     Ludzie! Macie w Zakopanem i na Podhalu wystarczająco dużo bezdrzewnej, otwartej przestrzeni, żeby tam budować kolejne piękne domy, drogi, galerie handlowe, apartamentowce, obiekty sportowe i co tam jeszcze chcecie. Potrzebujecie drzew i zieleni także w mieście – dla was samych, dla waszych dzieci, dla starszych, dla gości i odwiedzających was turystów. 
     Macie dość wolnej przestrzeni żeby budować te nowe budynki i obiekty, których tak pożądacie. Nie musicie w tym celu burzyć starych, zabytkowych domów. Nie musicie doprowadzać ich celowo do śmierci technicznej. Nie musicie ich pospiesznie rozbierać lub nocą podpalać. Dziedzictwo historyczne i kulturowe jest nie mniej ważne niż środowisko przyrodnicze. Jest konieczne do harmonijnego rozwoju kolejnych pokoleń. Możecie kierować się umiarem, nie każdy nowo wznoszony budynek musi być kilka razy większy od poprzednika. 
     Macie wystarczająco dużo mięsa w sklepach. Nie musicie zabijać dzikich, żyjących na wolności zwierząt po to, by jeść ich mięso. A jak koniecznie chcecie sobie postrzelać to są kluby strzeleckie, strzelnice, możecie postrzelać do tarczy, nikogo przy tym nie krzywdząc. 

     Pisarz Krzysztof Varga w swoim ostatnim felietonie w „Dużym Formacie”, poświęconym filmowi Agnieszki Holland Pokot, napisał bardzo trafnie o stosunku Polaków do przyrody i bliźnich. Dość apokaliptyczna to wizja, ale obawiam się, że trafna. Oto stosowny fragment. 
     „Nie pojmuję jednakowoż tego zdziwienia masowym wycinaniem drzew, wszak owo ekstatyczne rżnięcie to jest doskonała emanacja polskości, polskość w wycinaniu objawia się w swojej najwyższej formie. Gdyby pozwolono oficjalnie na odstrzał wszystkich zwierząt – żaden dzik, jeleń czy łoś by się nie ostał. Więcej: gdyby dano placet na legalny odstrzał wszystkich psów na ulicach, Polacy by wystrzelali wszystkie psy, nie tylko bezdomne, ale i nawet psy sąsiadów, psy sąsiadów zresztą najchętniej. Gdyby prawo zasądziło, iż można legalnie wytruć wszystkie koty, niebawem by żadnego kota nie było. Gdyby prawo pozwalało na wyburzanie wszystkich starych domów, Polacy by wyburzali z zacięciem, jakiego armie okupacyjne nigdy nie osiągały – najchętniej naturalnie domy sąsiadów by wysadzali w powietrze. Albowiem na tym przecież polega polska wolność – gdy władza pozwala demolować, tym zacieklej się demoluje, i doprawdy argumenty o koszmarnej przyszłości, jaką sobie w ten sposób szykujemy, zupełnie są nietrafione. Przyszłość nie mieści się w słowniku polskich pojęć, istnieje wyłącznie przeszłość z jakimś dodatkiem teraźniejszości”. 

     Rada Gminy Chełmiec w województwie małopolskim podjęła uchwałę poszerzającą na terenie gminy zakres działania ustawy ministra Szyszki o wycince drzew. W gminie Chełmiec można bez pytania wyciąć wszystkie drzewa bez wyjątku, zarówno na działkach prywatnych jak i gminnych. Wszystkie! Na przeciwnym biegunie jest partnerskie miasto Zakopanego – Sopot. Tam władze poradziły sobie z problemem zanim zaistniał. Tam całe historyczne centrum miasta jest chronione i nie wolno wyciąć bez zezwolenia żadnego drzewa. Czy władze Zakopanego nie mogłyby poprosić prezydenta Sopotu Jacka Karnowskiego o kilka rad? Jestem pewien, że chętnie ich udzieli. Chyba, że chcemy pójść śladem wójta i rady gminy Chełmiec?
     A film Pokot szczerze polecam. Dzięki ministrowi Szyszce akuratnie wpisuje się ten obraz w aktualnie toczącą się w kraju debatę. W kinie "Giewont" w Zakopanem, codziennie do czwartku włącznie o 19:00. 
Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
GB 2017-03-17 13:36:52
@Rollo, komentuj częściej.
Antoni Rydzyk 2017-03-17 12:49:28
Rollo, stawiam Ci PIWO!!! Albo nawet i dwa!!
alina 2017-03-16 18:16:28
To pokłosie lat restrykcyjnych ustaw. Ludzie w końcu korzystają ze swojego świetego prawa do własności.
Rollo 2017-03-16 12:50:04
Ależ musi redaktor Krupa cierpieć, jakże musi mu być źle. Strach z domu wyjść! Nie dość, że wszędzie dookoła idioci (wszak rozmnażają się bez umiarkowania) (Aż się boję, co będzie, gdy do redaktora dotrą dzisiejsze newsy o dokonującym się w Polsce baby boom) to jeszcze na dodatek barbarzyńcy!

Barbarzyństwo istnieje, wszak nie każdy musi przyjmować i przestrzegać reguł naszej cywilizacji. Ja jednak nie tam widzę barbarię, gdzie chciałby ją widzieć redaktor Krupa. Czy uczestnik kultury zachodniej mógłby przypisywać autorstwo dekalogu Jezusowi?

Reprezentuje redaktor poglądy charakterystyczne dla środowiska swojego ulubionego dziennika - organu z Czerskiej - wynikające z poczucia wyższości i pogardy wobec Polaków. Jak tak można, żeby sąsiad ciął swoje drzewo na swojej działce? Bez pozwolenia, bez pisemnej zgody? I bez akceptacji redaktora???

Redaktor w dźwięku jazgoczących pił wychwycił nuty konserwatywne, prawicowe! Okazuje się, że każdy, kto może po latach bez antyszambrowania po urzędach uporządkować własny ogród to konserwatysta! A to oczywiście źle, konserwatyści są źli.

Nawiasem mówiąc - to Kaczyński z Dudą są fanatycznymi miłośnikami polowań a Komorowski z Cimoszewiczem to znani obrońcy zwierząt. Co ten konserwatyzm robi z ludzi? Poczyta człowiek de Tocqueville'a czy Burke'a i od razu sięga po piłę albo strzelbę.

Cały tekst Krupy raczej obrazuje jego stan psychiczny niż rzeczywistość. To raczej katalog jego autosugestii i projekcji, faktów brak.

Człowieku! Masz otwarte granice na zachód, ostatnio Polacy czujący wstręt do ziomków i uznający polskość za nienormalność mogą uzyskać tam bardzo dobrze płatne posadki! Weźcie, Vargi, Krupy, Sromy, spakujcie się i wyjedźcie jak najdalej od konserwatywnych dźwięków pilarek. Przykrą niespodzianką może się okazać, że Zachód ma mniejsze zalesienie niż Polska...
majachogori 2017-03-16 09:29:45
Niedawno byłam w Japonii i zaskoczyła mnie ogromna ilość farm wiatrowych, stojących na przełęczach i stokach gór. Wykorzystują wiatr od morza i produkują tani prąd. Na Podhalu wieją wiatry fenowe ( halny i orawiak) i też mogą produkować tani prąd. Na niemalże każdym wiejskim domu zawieszona jest duża bateria słoneczna, która produkuje energię elektryczną z promieni słonecznych. Domy pokryte są dachówkami solarnymi. Rząd dopłaca do urządzeń energii alternatywnej, przyjaznej dla środowiska naturalnego, aby nie było smogu i toksycznego powietrza. Po ulicach i autostradach jeżdżą samochody elektryczne i hybrydowe - hamowanie autem ładuje baterie elektryczne. Japończycy nie wycinają drzew, oni je przesadzają. Wyciągają specjalnymi dźwigami z ziemi, otaczają szczelną siatką korzenie, ładują na długie lawety, przewożą i wsadzają w inne miejsca. A tam podlewają i opiekują się takim drzewem, aby nie uschło. Japońscy lekarze leczą depresję, choroby psychiczne, stres pourazowy leśną terapią, pacjenci przebywają w środowisku leśnym, pośród drzew, bo drzewa mają zbawienny wpływ na zdrowie zapracowanego człowieka. Świątynie buduje się drewniane, parterowe, pokryte trzciną, trawą lub korą, stoją wśród prastarych cedrów i sekwoi, nad naturalnym źródełkiem wody, a w koło świątyń przechadzają się sarny, jelenie i nikt do nich nie strzela z broni palnej. Może warto wykorzystać dobre doświadczenia innych narodów i przenieść na polski grunt
arystokrata 2017-03-16 09:23:15
Czytam te komentarze i dochodzę do wniosku że tzw. plebs nie umie rozmawiać. U nas zbyt późno zniesiono pańszczyznę, stąd to całe buractwo i zaprzaństwo. Gdy wczoraj w Holandii popędzili populistów, u nas populizm ma się dobrze.
Góral z Trójmiasta 2017-03-16 01:13:51
A czego się spodziewać po "ministrze" który za myślistwo uważa strzelanie do bażantów wypuszczanych z klatek wprost pod lufy? Czemu się chłopina po prostu w ubojni drobiu nie zatrudni???
Dobra zmiana ...
I ten mądrala Kaczyński ... "popełniono błąd" . Tzn. kto go popełnił, kosmici czy pisowscy autorzy ustawy, panie "prezesie"?
towarzystwo okołoczerskie 2017-03-15 23:17:57
@uorcyk miast grzecznie odpowiedzieć na pytanie, sobie tylko przypisaną arogancją zaatakowała swojego interlokutora. Lewactwo tak ma: "obrona" przez atak
grabie 2017-03-15 17:55:19
@uorcyk - napisałaś: "ostatni halny przesądził o szybkim podjęciu decyzji. Nie ma to tamto, strach mieszkać pod takimi potężnymi drzewami". Kiedy był ostatni halny - zeszłej zimy? Chyba jednak na początku marca tego roku...
@grabie (od wpisu "A ciekawe jak by pan Krupa...") - nie bardzo rozumiem po co korzystasz z nicka, którego już ktoś użył.
Honorificabilitudinitatibus 2017-03-15 16:48:06
"Waluś nikogo nie ugryzł." To jest tylko twoja wersja, pozbawiona kultury, tudzież prawdy osobo
grabie 2017-03-15 16:47:53
A ciekawe jak by pan Krupa skomentował wycinkę lasu w Krakowie na działce będącej współwłasnoscią Dyrektora TPN, o której pisze "krakowska"?
majachogori 2017-03-15 16:41:29
To bardzo smutne, że tak się bestialsko wycina drzewa, szczególnie prastare dęby, lipy, buki, jodły. Minister Szyszko studiował w czasach stalinowskich i w ogóle nie rozumie współczesnej cywilizacji, pełnej rakotwórczego smogu, który dusi i zabija. Miasta, które są pozbawione drzew, zamienią się w betonowo-asfaltową dżunglę, nieprzyjazną dla mieszkańców. Drzewa produkują życiodajny tlen, rozkładając gaz cieplarniany, dwutlenek węgla, dają chłód podczas słonecznego skwaru, chronią glebę przed erozją, podtopieniami podczas deszczy, koloryzują piękno krajobrazu. Polecam wspaniałą książkę "Sekretne życie drzew" Petera Wohllebena - znakomitego naukowca i leśnika. Pisze w niej o inteligencji drzew, solidarności, pamięci, przyjaźni, wspólnocie, wędrówce na północ. Warto przeczytać, aby pokochać i sadzić drzewa. Ostatnio minister Szyszko zasłynął z niehumanitarnego polowania w Grodnie 11 lutego br. na 500 bażantów, które były hodowane w niewoli, w ciasnych klatkach i nie nauczyły się latać. Zdesperowane ptaki były wyrzucane pod lufy sztucerów przez człowieka, aby minister mógł sobie postrzelać razem z towarzyszami, szczególnie z szefem PZŁ, na bezbronne ptaki. To była brutalna egzekucja. To świadczy o braku etyki zawodowej ministra Szyszki i złamanie Europejskiego Kodeksu Etyki Myśliwych, który zabrania polowania na zwierzęta wypuszczane z klatek, prosto pod lufy karabinów. Jesienią byłam w Puszczy Białowieskiej i jechałam leśną drogą do Narewki, żal serce ściskał, patrząc na ścięte wiekowe świerki, buki, lipy - zdrowe, dorodne, bez kornika. Leżały setkami, tysiącami. Puszcza Białowieska to pierwotny dziki las, jedyny w Europie. Dinozaur Szyszko już powinien dawno przejść na emeryturę, bo niszczy polską przyrodę, zachowuje się jak kierownik wiejskiego tartaku. Tworząc zbójecką ustawę o rzezi drzew, bezczelnie kłamał, twierdząc, że to jest projekt poselski, na który nie trzeba konsultacji społecznych, a który posłowie w sejmie podpisują in blanco, nie czytając. Sam stworzył tę ustawę na zamówienie deweloperów z zagranicznym kapitałem. Teraz w Polsce rządzi ciemnogród, pazerny, chytry, chciwy, pozbawiony patriotyzmu i moralności.
uorcyk do @grabie 2017-03-15 16:20:57
Waluś nikogo nie ugryzł. W ubiegłym roku nie zdążyliśmy wyciąć tych drzew: lekka zima i szybkie nadejście wiosny zrobiły swoje. Reszta to już twoja własna interpretacja czyli bajkopisarstwo.
Podatnik 2017-03-15 13:38:40
Do niedawna myślałem, że obecnemu dyr TPN tylko brakuje kwalifikacji. Teraz widzę, że brakuje mu też moralności. Tylko człowiek wyzuty wszelkich zasad niby chroni przyrodę Tatr a jednocześnie bezwzględnie karczuje piękny park w Krakowie by sprzedać działki deweloperom. Czy nasze Tatry przetrwają takiego gospodarza?
grabie 2017-03-15 13:24:01
@uorcyk, szczerze mówiąc, to pogrążasz się tłumaczeniami. Fakty są takie, że wycięłaś drzewa w czasie kiedy wszyscy wycinający korzystają z obecnego prawa. Twierdzenie, że nie zrobiłaś tego wcześniej, bo wiosna przyszła zbyt szybko, a Waluś ugryzł urzędniczkę, jest mało przekonywujące. Skorzystałaś z "Prawa Szyszki" i tyle.
I nie jestem tym zaskoczony, bo zastanawiało mnie, czemu tak długo nie zabierałaś głosu przy wcześniejszych artykułach na temat wycinki. Odpowiedź od początku była dla mnie oczywista :)
Czy dotrzymają słowa? 2017-03-15 12:28:38
wypowiedź prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego: "Ci, którzy mówili, że dzieje się coś złego, mieli całkowitą rację. Starodrzewy są wycinane, wycinane są drzewa czy całe zespoły drzew, które w żadnym wypadku nie powinny być wycinane. Po prostu doszło tutaj do nadużyć, popełniono błąd".
"Faktycznie doszło do nadużyć i wszyscy to wiemy; to bardzo niedobrze. Choć trzeba też stwierdzić, że wiele wycinek jest robionych niezgodnie z tą ustawą (obowiązującą od stycznia nowelizacją) i w ogóle z innymi ustawami. I mam nadzieję, że służby nadzorujące tego typu działania podejmą odpowiednie kroki" - podkreślił Karczewski.
drwal 2017-03-15 12:13:34
Tichodroma Muraria
Należy wyraźnie rozróżnić tych, co wycinają kilka drzew koło domu i sadzą następne, od deweloperów co karczują całe hektary lasu dla szmalu. Możliwe, że ta ustawa to efekt jakiegoś rączka rączkę myje. Grube przekręty toną w masie niepotrzebnego szumu o wycięcie kilku badyli.
dzięcioł 2017-03-15 11:41:21
Rzeczywiście Podhalan 13 wygooglowałem i okazuje się, że Szyszko napisał ustawę, a jego podszyszkownik rżnie na potęgę. Układ zamknięty? Kingsize?
podszerstek 2017-03-15 10:55:25
jako, że wczoraj był dzień Ludolfiny, pozwalam sobie zamieścić zadanie - sławne trzy logiczno-matematyczne zagadki Uorcyka
wykorzystując informacje zawarte we wpisie Uorcyka
" Niestety, jako właściciel kilku letnich 120. jesionów ..."
odpowiedz na trzy proste pytania:
-ile jesionów rosło u Uorcyka?
-po ile miały lat te jesiony?
-jakiej płci jest Uorcyk?
uorcyk 2017-03-15 10:17:56
do @ ukrywajacym sie za nickiem "Rydzyk"

Nie dyskutuję z Panem. I nie odpowiadam na zaczepki. Proszę tez zaprzestać INSYNUACJI

@medea42- zezwolenia wydaje samorząd. A właściwie- urzędnicy- w oparciu o obowiązujące prawo. Zmieniło się prawo - nie wymaga się zezwoleń i tyle. Nic poza tym, że zmiana bez wątpienia nie służy ochronie przyrody. . Ciekawostką może być jedynie to, ze 10 lat. wcześniej, kiedy remontowaliśmy dom i mieliśmy akurat rozebrany dach staraliśmy się o wycinkę drzew zagrażających budynkowi ( można to było zrobić przy okazji i bezpiecznie), ale wówczas przez niefortunny zbieg okoliczności związanych z psem o imieniu Waluś, urzędniczka będąca na wizji lokalnej nam odmówiła. I teraz każda wycinka/ każdy halny związany jest z zagrożeniem uszkodzenia poszycia dachu.
klon 2017-03-15 10:12:26
większość drzew była sadzona dużo wcześniej niż budowano domy czy ulice .... przetrwały wojny, czasy różnych rządów, przetrwały wiele pokoleń i poległy na głupocie, bezmyślności i braku świadomości ludzkiej .... owszem jeżeli drzewo zagraża można i trzeba go wyciąć lub przyciąć ale to jedno, dwa!!!! a nie karczować bezmyślnie dziesiątki czy setki drzew pod pozorem bezpieczeństwa ... kogo bezpieczeństwa? wiewiórek? ptaków? tnie się zdrowe, piękne, dorodne drzewa, a bezpieczeństwo ... równie dobrze może spaść podczas halnego lub w zwykły dzień cegła na głowę lub kawałek blachy czy dachówki i co ... to oznacza, że ... trzeba wyburzyć domy
ludzie ostatnio oszaleli !!!!!!! wyciąć, zabetonować, wykostkować, zero zieleni i maski antysmogowe także latem !!!!!!
Podhalan13 2017-03-15 09:14:16
O czym my tu rozmawiamy. Dziś napisano że obecny dyrektor TPN wykarczował kilka hektarów lasu w Krakowie na Borku Fałęckim, który to las "odzyskał" w reprywatyzacji. Teraz stanie tam blokowisko i jeden z ostatnich terenów zielonych Krakowa przestanie istnieć. Czy taki barbarzyńca ma stać na czele TPN, a może tak ma wyglądać ochrona przyrody w Tatrach.
Antoni Rydzyk 2017-03-14 23:16:23
No widzisz, uorcyk? Jak zwykle, nie odpowiadasz na pytania. Najpierw wylać żółć, jad nienawiść -vide sąsiedzi krupy. Rzucać na nich niczym nie poparte kalumnie, potem samą siebie wybielać. A jaka pewność, że i owi opluci prze ciebie i krupę sąsiedzi nie mieli zezwolenia już w 2016 roku wydanego, no ale wiosna przyszła bardzo wcześnie i teraz słowo stało się ciałem i porządkują teren zrzutu? Ech, to lewactwo!!
Tichodroma Muraria 2017-03-14 22:01:24
Jeszcze mi się przyjdzie zgodzić z uorcykiem. Na drzewa są " metody". Ale czy nie można cywilizowanie? Jeśli mogę wyciąć to i sobie nasadze. Jak nie mogę wycinać to wszystko co powyżej trawy dostaje w łeb. Wreszcie jakoś się to normalizuje. A że tną? Cóż jak się sprężynę dociska to ona potem odbija do góry.
Panie Macieju, słaby tekst, bez wyważenia i mieszanie myślistwa z zabytkami. Bardzo słabo, oj słabo.
medea42 2017-03-14 20:36:20
łoryck
wybory w 2015 roku- więc pozwolenie otrzymałaś od "reżimowego " "mściwego " PISU.
a zaniosłaś papiery do .. o zgrozo .. do samorządu wybranego w 2014 roku.
coś się zmieniło ? dla obywateli lżej?
uorcyk 2017-03-14 20:14:04
Na te drzewka to miałam zezwolenie już w 2016 roku wydane, no ale wiosna przyszła bardzo wcześnie. Teraz słowo stało się ciałem i porządkuję teren zrzutu :P
medea42 2017-03-14 19:45:06
słyseliście?????/ uorcykula skorzystała z barbarzyńskiego prawa ministra Szyszki!!!! a łon ci to z Pisu!!!
a jeszcze niedawno ..............
llllllllllll 2017-03-14 18:07:36
tak sie sklada, ze w wiekszosci te osoby co wycinaja na dzialkach drzewa to deweloperzy/biznesmeni a jakie sa ich preferencje polityczne??? no zgadnijmy czy oby nie PO>>>>?????? skoro sa anty PiS to niech pokaza ze nie wycinaja drzew. Im nikt nie kaze, sami sobie zaprzeczaja. To zalezy od czlowieka co zrobi a nie od rządu!!!!
Antoni Rydzyk 2017-03-14 17:46:48
do Lewak, - beatko z Nowotarskiej, a skąd wiesz, jakie są przyczyny "wyżynania" drzew przez sąsiadów krupy? Czyżby powiedzieli ci o tym osobiście, że to jedynie "cwaniackie potrzeby"?
Janowski 2017-03-14 17:26:11
@mumex147
Każdy by chronił drzewa ale każdy robił by to na nie swojej posesji - tak jest najczęściej . Ja dawno swoje drzewa wyciąłem i co z tego - teraz muszę naprawiać szkody wyrządzone przez drzewa sąsiada , na dodatek muszę sprzątać cudze liście , cudze gałęzie , naprawiać rynny . Jestem za tym by sąsiad swoje drzewa sadził w odpowiedniej odległości od granicy na swojej działce , by po sobie sprzątał , by jego bezmyślność nie narażała mnie na straty , by swoje gówn...... sam zamiatał . Zakopane wygląda jak dżungla , można sobie porównać zdjęcia z przed drugiej wojny światowej . Chłopy rżnijcie swoje póki co i sadźcie młode .
Do Rydzyk 2017-03-14 15:38:43
Proszę nie używać osób świadomych problemów związanych z funkcjonowaniem domostwa pośród drzew do uzasadniania cwaniackich "potrzeb " wyżynania drzew. Pan Krupa ma rację, w ogólności. BTW, słyszalny koło mojego pokoju odgłos pił jest związany z naprawą dachu po halnym a nie z wycinką.
Lewak
mumex147 2017-03-14 14:40:06
Każdy by chronił drzewa ale każdy robił by to na nie swojej posesji
Czyli nie chce wycinki u sąsiada bo szkoda drzew ale swoje już dawno wyciął
Tak samo jak z droga przykład z mojego osiedla
Każdy chce drogę szerszą tylko ze poszerzoną o metry na Sąsiadowej działce a nie swojej
Tak polska natura
Drzew szkoda ale to tylko i wyłącznie wina naszych władz byłych i obecnych
Byłych dla tego ze do czasu nieszczęsnej ustawy żeby wyciąć jedno drzewo często zagrażające mieniu i życiu właścicieli posesji trzeba było ze trzy pisma wysłać pozbierać kilka zgód i odczekać z pól rok
Wiec teraz ludzie wycinają na zapas gdyż może ktoś planuje coś robić na działce za kilka lat
A nie wiadomo jakie prawo wtedy będzie
Nie ma się co dziwi ludziom
Jak państwo rzuca tylko kłody pod nogi zamiast wspierać i pomagać
Antoni Rydzyk 2017-03-14 13:24:59
I cóż Krupa, było się mądrzyć? Nawet lewacka Pani prezes z Nowotarskiej sprowadziła cię na ziemię
Janowski 2017-03-14 11:20:17
P. Krupa - kompletne bzdury ubrane w postać literacką jak zawsze . Pitolisz P. takie farmazony jak nawiedzony socjalista ( czytaj przesiąknięty kretyństwem komuch ) Idź się P. wyspowiadaj z grzechów sąsiada , bo przecież P. jest chodzącym ideałem dbającym o społeczeństwo zwłaszcza to które nam ten socjalizm wymyśliło i którego skutki pokutują do dziś . Jak słyszę takie bezeceństwa jak przestrzeń publiczna zwłaszcza u sąsiada to krew mnie zalewa ! Słuchaj no ty ideale chodzący , przyjdź do mnie jesienią i na wiosnę zabierzesz sobie swoje gałęzie połamane , wyczyścisz rynny i je ponaprawiasz , zabierzesz sobie swoje liście , naprawisz dach , to wszystko na własny koszt . Z jakiej okazji mam naprawiać szkody , poświęcać własne pieniądze i czas na likwidację szkód powstałych z powodu niedbałości , niechlujstwa ,chamstwa ,sąsiada który na swoje posesji nie dba o nic a jego działka przekształciła się w park kulturowy kultu burdelmanii i kociarstwa z syfem na spółkę . Zgnilizna , syf , wszechobecny bałagan , bród ,gnój to efekt organizacji społeczeństwa skażonego socjalizmem wymyślonym przez naród wybrany dla gojów . Krupa idź na dobrą terapię antykomunistyczną , najlepiej weź się za robotę i miej coś na własność byś miał co wycinać i pielęgnować .
uorcyk 2017-03-14 10:51:31
Zgadzam się, że drzewa są wartością nas wszystkich bo produkują tlen etc etc etc. Niestety, jako właściciel kilku letnich 120. jesionów dostrzegam też całkiem wymierne koszty jakie ponoszę w związku z ich posiadaniem. A są to: opłaty związane z coroczną utylizacją około 30 worków liści ( a'8 zł/worek), pielęgnacją korony (metodami alpinistycznymi), naprawami szkód, jakie w poszyciu dachu lub otoczeniu wyrządzają złamane wiatrem halnym konary. Szkoda że równie solidarnie społeczeństwo nie pomaga mi w chociażby oferując darmowy odbiór liści??
Do tego bagatelizowany przez autora bloga problem źle nasadzonych drzew- za blisko domu, ciągów komunikacyjnych , skutkiem czego może powstać poważny problem związany z dużym odszkodowaniem za wyrządzone szkody materialne oraz możliwym zagrożeniem zdrowia czy życia osób przebywających pod drzewami podczas halnego. Mam pod tym względem bogate "doświadczenie": trzy drzewa halny w latach 90. przewrócił na dom, odłamana korona kolejnego około dziesięć lat temu przeleciała nad domem i upadła po drugiej stronie uszkadzając jedynie kalenicę. Z tych powodów - w sobotę wycięto na mojej posesji trzy ogromne jesiony. Zostało ich jeszcze cztery. Mimo że całym sercem je kocham, rozsądek nakazuje pozbyć się zagrożenia jakie potencjalnie powodują. A nieprzekonanych - zapraszam na garden party podczas kolejnego halnego :)
Bykowy 2017-03-14 10:14:51
Boże chroń mnie przed takimi sąsiadami.Pamiętacie jego jeden z pierwszych blogów pod tytułem "ULGĘ PRZYNOSI DESZCZ"? Tam mu nie pasowali sami sąsiedzi,że pracują od siódmej rano, ani chybi musi to być stary kawaler.
słoneczko 2017-03-14 09:21:30
Skoro kobieta powinna decydować sama o swojej macicy to czemu nie może o drzewie na swojej działce lub spalaniu śmieci ? Dobro wspólne według autora to zieleń, dziczyzna i brak smogu ale nie kwestia czy narodzi się nowe pokolenie czy nie.
kierowca1234 2017-03-14 07:54:26
Niestety bardzo smutny i prawdziwy tekst. Myślałem że rządy obecnej ekipy będą się charakteryzować "tylko" podejściem bez głowy do gospodarki, praw obywatelskich, polityki międzynarodowej. W końcu politycy tej opcji od lat pokazują jacy są niekompetentni butni i zachłanni. Idealny materiał na dojną zmianę. W setkach milionów dla pisiewiczów. I pomyśleć że za poprzedniej ekipy za niejasny zegarek za 10 tysięcy polityk odchodził z polityki, albo że zmianę rządu zapewniły ośmiorniczki za 40 zł za kg. Chociaż wiedząc że ministrem "ochrony środowiska" zostanie ten sam gość który próbował poprzednio zniszczyć jedyną w swoim rodzaju Dolinę Rospudy też czułem że nasza przyroda nie będzie bezpieczna. Liczyłem jednak na naukę szyszki z poprzedniej kadencji. Ale się przeliczyłem. Niszczą nam Polskę panie.
orfik 2017-03-14 07:43:51
Na to wygląda że tylko ludzie o konserwatywnych poglądach wycinają drzewa , a tzw demokraci (lewacy) to aniołki szanujące przyrodę tu pani przesadziła a sama sprawa wycinki to skandal.
koniczyna 2017-03-14 05:25:31
och, Panie Macieju, jak Pan mnie zaimponowałeś w tej chwili tym wpisem...

uzupełnię Pana sztambuch z najcenniejszymi cytatami dwoma, które bardzo cenię

pierwszy, znany wszystkim Polakom, zawierający słowa:
"polskość to nienormalność..."
Jak Pan wygógla, to śmiało może pan na całości oprzeć jeden z następnych felietonów.

i drugi, z pewnego już zapomnianego acz kultowego dzieła:
"Jeżeli patrzysz na różę i widzisz tylko kolce, nie idź do karczmy - pobiją cię.
Jeżeli patrzysz na róże i widzisz tylko kwiat, idź do karczmy - pobiją cię, ale już nie tak mocno"

ps
poprzedni wpis o tempie rozrodu głupich też był niczegowaty.
Fotokreator 2017-03-14 00:15:39
Ech,...
Gdyby nie "JaśnienampanującaDobraZmiana", to umarł bym pewnie w błogiej nieświadomości. Długo by wymieniać "odkrycia" których dokonuję. Każdego dnia. A każde z nich smutniejsze od poprzedniego.
Tak, jesteśmy barbarzyńcami. I nie zmieni tego tysiąc lat chrześcijaństwa, ani... kolejny tysiąc. Bo nie jest to kwestia wiary, tylko stan umysłu.
Konkluzja?
Górale! Osotajcie się!
GB 2017-03-13 22:56:52
Nie popieram bezmyślnego wycinania drzew i niszczenia przyrody, ale uważam wpis p. Krupy za co najmniej bezczelny. Sugerowanie, że to domena konserwatystów i prawicowców jest zwyczajnie chamskie. Drzewa wycinają ci, którzy mają prywatną własność w postaci zadrzewionej działki, niezależnie od poglądów. To samo tyczy się zabudowywania Zakopanego apartamentowcami.
Przy okazji - gdyby nie p. Krupa i jemu podobni "ekologowie" to wiele drzew stałoby dalej, bo właściciele nie obawialiby się, czy w przyszłości będą mogli dokonywać korekt drzewostanu bez dodatkowych problemów (co nie znaczy, że pewne zmiany w ustawie nie są konieczne).
W końcu apel do p. Krupy i innych, którzy cierpią z powodu zbyt małej ilości drzew - skoro "macie w Zakopanem i na Podhalu wystarczająco dużo bezdrzewnej, otwartej przestrzeni" to łopaty w dłoń i sadzić, sadzić, sadzić...
Antoni Rydzyk 2017-03-13 22:13:39
że tak zapytam, a dlaczego jakiś krupa mieszka w centrum miasta, gdzie kiedyś rosły drzewa??? Zamiast siedzieć w buszu, bądź gęstym boru, na drzewie wśród gałęzi, zamiast chodzić betonowymi chodnikami, na których niegdyś również rosły drzewa? A może i dom jest drewniany, to jak: drzewa same się ścięły i poukładały w ściany?
  • PRACA | dam
    ZATRUDNIMY DO LODZIARNI W ZAKOPANEM, NA SEZON LETNI -
    Tel.: 783 492 504.
  • PRACA | dam
    ZATRUDNIĘ DO PIZZERII I KEBABA W ZAKOPANEM, NA STAŁE -
    Tel.: 690 850 330, 783 492 504.
  • PRACA | dam
    PENSJONAT W CENTRUM ZAKOPANEGO ZATRUDNI RECEPCJONISTĘ. Wymagana znajomość języka angielskiego. CV prosimy kierować na adres: recepcja.rekrutacja@wp.pl lub telefonicznie: 729 549 964.
  • PRACA | dam
    BIURO RACHUNKOWE W ZAKOPANEM SZUKA OSOBĘ ZE ZNAJOMOŚCIĄ ZAGADNIEŃ KADRY ZUS.
    Tel.: 509 466 771.
  • PRACA | dam
    OSOBĘ DYSPOZYCYJNĄ, ELOKWENTNĄ, O MIŁEJ PREZENCJI, ZORIENTOWANĄ W BRANŻY KOSMETYCZNEJ, MIĘDZY 30-50 ROKIEM ŻYCIA (MOŻE BYĆ MĘŻCZYZNA) ZATRUDNIĘ W PERFUMERII. 602 77 21 15.
  • PRACA | dam
    Zatrudnię Panią do sprzątania w pensjonacie w Zakopanem z zamieszkaniem lub bez ,codziennie lub co drugi dzień pełny etat,ubezpieczenie
    Tel.: 608698331
    E-mail: helena@regionalny.com
    WWW: www.regionalny.com
  • PRACA | dam
    Karczma w Zakopanem zatrudni kierowcę do rozwozu dań obiadowych.
    Tel.: 691801808
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    1/3 DOMU ZAKOPANE CENTRUM, www.zakopane1-3domu.pl
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    SPÓŁKA POLSKIE TATRY S.A. WYDZIERŻAWI LOKAL w AQUA PARK ZAKOPANE o powierzchni całkowitej 94,46 m2, lokal położony jest na wysokości głównego wejścia do budynku Aquaparku. Składa się z 8 pomieszczeń: - sali głównej z dwoma wejściami; jedno wewnątrz Aquaparku a drugie bezpośrednio od strony drogi. - 7 pomieszczeń gospodarczych z pełnym węzłem sanitarnym. Lokal wyposażony jest w instalację wod.-kan., elektryczną i CO. Dodatkowe informacje po numerem: 602 263 516.
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    POKÓJ DO WYNAJĘCIA NA DŁUŻEJ W ZAKOPANEM -
    Tel.: 785 631 258.
  • PRACA | dam
    PRACA NA STOISKU REGIONALNYM NA KRUPÓWKACH dla uczciwej i rzetelnej osoby -
    Tel.: 534 84 90 54.
  • PRACA | dam
    Restauracja w Bukowinie Tatrzańskiej szuka kelnerki. Mile widziane doświadczenie. Praca ze świadczeniami.
    Tel.: 609683058, 182078169
  • BIZNES
    Sprzedam DOBRZE PROSPERUJĄCY SKLEP REGIONALNY Z WYPOSAŻENIEM I TOWAREM. Super lokalizacja Bukowina Klin. 604 526 360.
  • PRACA | dam
    Poszukiwany pracownik na stanowisko: mechanik i elektromechanik. 531 760 770, serwisnt@auto-complex.pl
  • PRACA | dam
    PRACA W WEEKENDY DLA KELNERKI/-A ORAZ POMOCY DOMOWEJ, OKOLICE ZAKOPANEGO - KOMÓRKA: 507 02 22 76.
  • USŁUGI | inne
    Podnośnik koszowy, wycinka drzew, mycie domów, czyszczenie rynien, montaż reklam,itp. z podnośnika.
    Tel.: 604200474
    WWW: www.budorze.pl
  • PRACA | dam
    Zatrudnię do pracy w Karczmie w Czorsztynie: kucharkę/a, pomoc kuchenną, kelnerkę/a.
    Tel.: +48509920018
    E-mail: nadzamcze@interia.pl
  • PRACA | dam
    FIRMA JERONIMO MARTINS POLSKA S.A. WŁAŚCICIEL SKLEPÓW BIEDRONKA, POSZUKUJE OSÓB NA STANOWISKA: ZASTĘPCA KIEROWNIKA SKLEPU ORAZ SPRZEDAWCA- KASJER W ZAKOPANEM. TEL. 668 333 831
  • PRACA | dam
    GABINET W ZAKOPANEM ZATRUDNI HIGIENISTKĘ STOMATOLOGICZNĄ.
    Tel.: 793 333 072.
  • PRACA | dam
    Firma projektowa zatrudni asystenta projektanta, projektanta, mile widziane doświadczenie w projektowaniu dróg, uli, obiektów kubaturowych
    Tel.: +48696427514
    E-mail: geoart@fr.pl
    WWW: geoart.pl
  • PRACA | dam
    PRACUJ Z NAMI! Ogólnopolska Firma zleci wykonanie zlecenia sprzątania obiektu rekreacyjnego w Bukowinie. Kontakt telefoniczny: 510014867, 510015820
  • PRACA | dam
    Zatrudnimy Ratownika WODNEGO na basenie w ZAKOPANEM. Na cały etat, pół etatu, okazjonalnie. Tel.
    Tel.: 607508752
  • PRACA | dam
    Poszukuję hydraulika, praca od zaraz, Zakopane
    Tel.: 722-310-615
  • PRACA | dam
    NIEPALĄCĄ DZIEWCZYNĘ do pomocy w pensjonacie POKOJÓWKA, KELNERKA, POMOC KUCHENNA. Bukowina Tatrzańska - na stałe z zamieszkaniem. 602 74 29 25.
  • PRACA | dam
    Zatrudnię KUCHARZA do Pensjonatu w Bukowinie Tatrzańskiej
    Tel.: 510-213-878
  • PRACA | dam
    Biuro RACHUNKOWE ZATRUDNI KSIĘGOWEGO ORAZ STAŻYSTĘ, PRACA W BIAŁCE TATRZAŃSKIEJ LUB JABŁONCE TEL. 691888444
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    BUKOWINA TATRZAŃSKA - SPRZEDAM PENSJONAT Z CAŁYM WYPOSAŻENIEM, PO PRZYSTĘPNEJ CENIE. 606 677 311.
  • USŁUGI | inne
    USŁUGI TARTACZNE TARTAKIEM PRZEWOŹNYM, CIĘCIE DRZEWA DO 10 m - 690 500 277.
  • PRACA | dam
    Nalewki Góralskie zatrudnią sprzedawcę do sklepu w Kościelisku , wysokie wynagrodzenie, umowa o pracę, również co drugi dzień, bafia@interia.pl
    Tel.: 691 166 005
  • TURYSTYKA I WYPOCZYNEK
    GÓRALSKI DOMEK - Zapraszamy do Cichego - spokojnej miejscowości, kilkanaście kilometrów od Zakopanego, gdzie czeka gotowy na Wasz przyjazd góralski domek "z duszą". Do dyspozycji: obszerny salon z tv, w pełni wyposażona kuchnia, 3 sypialnie (jedna 4-osobowa i dwie 2-osobowe, z możliwością dostawki) oraz 2 łazienki. Na miejscu parking.
    Tel.: 507 171188.
    WWW: www.goralskidomek.podhale.pl
2017-03-29 12:47 Nowotarskie lodziarnie już czynne 2017-03-29 11:48 Pierwsza Gala Boksu Zawodowego na Podhalu 2017-03-29 11:36 Nadciąga zmiana pogody 2017-03-29 11:12 Grand OFF - pokazy niezależnych krótkich filmów w nowotarskim MOK 2017-03-29 09:51 Górale odwiedzą Francuzów 2017-03-29 08:01 Wiosenne porządki w lesie 1 2017-03-28 21:05 Promesa MOK 2017 - szansa dla młodych z pomysłami 2017-03-28 19:11 Tęsknią za drzewami 18 2017-03-28 18:02 Sześć gmin razem na rozpoczęcie letniego sezonu 1 2017-03-28 17:49 Znamy najlepszego burmistrza gminy miejsko-wiejskiej w Polsce 16 2017-03-28 17:41 "Janos Józef z Dymbna" - promocja albumu w Muzeum Podhalańskim 2017-03-28 17:13 Woda najważniejsza 2017-03-28 16:43 Dyrektor, doktor i prezes 2017-03-28 16:17 Areszt za zabójstwo 1 2017-03-28 15:59 Słowo u Gaździny Podhala 1 2017-03-28 14:26 Ktoś podpalił wiatę w Białym Dunajcu 2017-03-28 13:25 W trawie z zapałkami (wideo) 2017-03-28 12:11 Przeskok z zimy do lata. W Zakopanem 16 st. C. Będzie jeszcze cieplej 2017-03-28 12:08 W sobotę - Noc sów w „Rezerwacie” 2017-03-28 11:37 III Europejski Kongres Samorządowy w Krakowie 2017-03-28 09:27 Zwłoki w rzece 2017-03-28 08:02 Zawsze człowiek. Wystawa prof. Adama Myjaka w Zakopanem 2017-03-27 23:00 NAJLEPSZY LASER DO MEDYCYNY ESTETYCZNEJ TYLKO W ALLMEDICA - teraz z RABATEM -20% na wszystkie zabiegi! 2017-03-27 20:39 Pożar traw na Bachledzkim Wierchu 3 2017-03-27 20:37 Węzeł już się wyłania 2017-03-27 20:30 O szkołach na sesji - wszystko już jasne 2017-03-27 19:34 Strażacy uratowali dom w Pieniążkowicach 2017-03-27 19:15 Trzeba się zająć dziką zabudową pod skocznią 8 2017-03-27 18:02 Niezbędna do życia, dostępna za darmo 3 2017-03-27 16:15 Najlepsi w biegach, skokach i slalomie 2017-03-27 16:00 Dni Lawinowo - Skiturowe 1 2017-03-27 14:24 Budowlani olimpijczycy nagrodzeni. W czołówce uczeń z Zakopanego 2017-03-27 14:03 Zmiana organizacji ruchu na zakopiance 3 2017-03-27 13:39 Wróblom nie spodobały się krokusy 8 2017-03-27 12:32 Trzy nowe boiska w Ochotnicy 2 2017-03-27 12:07 Subiektywnie o #LexSzyszko 16 2017-03-27 11:55 Dariusz Duda trzynasty w Mistrzostwach Świata 2017-03-27 10:29 "Wawele" zagrają w MOK 2017-03-27 10:03 Ostatni dzwonek dla "Bajki" 1 2017-03-27 07:58 Dziki śmietnik pod Wielką Krokwią 2 2017-03-26 22:22 Dwie osoby zginęły w Tatrach 2017-03-26 20:52 Dachowanie w Chochołowie 2017-03-26 20:19 Różowy Giewont na zakończenie dnia. Od wtorku ciepło, coraz cieplej 2017-03-26 20:02 Po raz trzeci posprzątają 2017-03-26 19:51 Cztery osoby ciężko ranne w wypadku na drodze do Chyżnego 2017-03-26 19:23 Tak wyglądają drogi wojewódzkie w Czarnym Dunajcu 3 2017-03-26 17:27 Najcudowniejsza rasa nie tylko na Podhalu (wideo) 2017-03-26 15:42 Pogorzelisko 1 2017-03-26 15:16 Miasto zdegradowane 1 2017-03-26 13:43 Morderstwo w Ludźmierzu 4
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2017-03-29 12:24 1. drzewa są wspólną własnością i dobrem, nikt z tych którzy tną nie sadził tych drzew! Drzewa maja do spełnienia wiele ważnych ról w środowisku, którego częścią my jesteśmy i choćby nie wiem jak się nam wydawało, że jesteśmy właścicielami "czegoś" "kawałka środowiska" to tak nie jest ..... przecież nie jesteś właścicielem powietrza czy wody, które są na twoim podwórku .... coraz mniej człowieka w człowieku, coraz mniej rozumu w głowie .... 2017-03-29 11:47 2. Liczba osób uratowanych w Tatrach spod lawiny dzięki temu, ze posiadały wyposażenie lawinowe w latach 2000 - 2017: 0 (słownie: zero) 2017-03-29 11:01 3. dopóki rząd nie wprowadzi ustawy o certyfikowaniu węgla, ludzie będą palić bele-czym, włącznie z węglem brunatnych do którego zastrzeżeń nie miały nawet poprzednie władze. 2017-03-29 10:55 4. A ty to jakiś jasnowidz że tak wszystkich co źle piszą na niezgodę do jednego worka wkładasz? Wystarczy posłuchać po Szczawnicy na jego temat i uszka trochę ci zwiędną bo miodów to nie ma. I chyba dawno nie byłaś w urzędzie bo dobrze że nowy dach mają bo niezgoda tak unosi się z zarozumialstwa że wnet by odfrunoł. 2017-03-29 10:42 5. Piękne te pisuary , trochę odsłonięte ale przynajmniej można pitoka umyć ;) 2017-03-29 10:11 6. Trola to Niezgoda widzy ale jak rano spojrzy w lustro. A choćby wręczył (perły pieniny) i dostał (najlepszy wiejski burmistrz) 1000 lipnych naród to fakty są niepowtarzalne. Zadłużenie w Szczawnicy jest olbrzymie pomimo absurdalnie wysokich opłat. Wojna z największym inwestorem to fakt, podobnie jak brak powstawowych inwestycji. A Niezgodę i jego klakierów interesuje tylko czy nie ma konkurencji a nie dobro Miasto i to jest tragedia. 2017-03-29 09:48 7. @kierowca 1234, używając twojego argumentu: nie przyjmować ani jednego "imigranta", jeżeli znajdziemy chociaż jednego terrorystę. W myśl zasady nie wypiję ani łyka wody z pełnej beczki, do której ktoś wpuścił kilka kropel... szamba. Żeby już nie pisać o zabójczym arszeniku. Nie kupie owego, pięknego, lśniącego samochodu, na którym jest tylko jedna, malutka rysa w widocznym miejscu. O twoim "nowotworze" mózgu wypowiadał się nie będę!!!!! 2017-03-29 09:30 8. Na zdjęciach widzę, że pozostałe drzewa są zaatakowane przez kornika (niektóre drzewa są zupełnie suche i większość ma skąpe ilości igieł) . Ten materiał to bardzo dobry przykład, jak kończy żywot zaniedbany drzewostan świerkowy. Za kilka lat w takiej fazie kompletnego rozpadu będzie 75% drzewostanu w Tatrach. W lesie potrzebne jest martwe drewno. Ale kiedy cały las na olbrzymich powierzchniach jest martwy, to powstaje zupełnie inna kategoria problemu. 2017-03-29 09:05 9. Zdjęcie górne przedstawia widok na korony drzew a dolne - na ścięte pnie. Gdyby powtórzyć ujęcie z dolnego zdjęcia też by tak słodko nie było. Może wystarczy powiesić firanki? 2017-03-29 09:02 10. Umiesz człowieku napisać cos z sensem, co by wniosło nową jakość do dyskusji pt. dlaczego właściciel winien mieć decydujące zdanie na temat konieczności wycięcia drzewa, szczególnie że to on ponosi odpowiedzialność cywilną za wszelkie szkody powodowane jego upadkiem np podczas wichury?
2017-03-28 08:32 1. nie startował ...ale za to był widziany tam komuruski 2017-03-26 21:50 2. Totalna bzdura. Wprowadzacie ludzi w błąd mówiąc, że hala spłonęła doszczętnie. Zasiegnijcie wiarygodnych informacji. 2017-03-26 20:16 3. Nie ochroniarze, tylko pracownicy firmy pilnują, bardzo proszę o poprawienie błędu! 2017-03-26 08:24 4. A marionetka Dudas startował?? 2017-03-24 19:12 5. Ładna noga. 2017-03-22 10:57 6. uczelniany uczelniany, bo siedzibę ma na uczelni, ale de facto nie jest napisane że "studenci" wiec po co Pan/Pani pisze o studentach, jest wyraźnie napisane chyba... <czytajmy ze zrozumieniem> a druga sprawa często bywa ze zespoły zasilane są nie stricte z danej miejscowości czy siedziby choćby dla porownanai , zespól Regle z Poronina ilu tam poronian przez zespól przeszło multum ludzi z Białego Dunajca, Bukowiny, Zakopanego, kolejny zespół Bartusie z ZAKOPAEGO a ilu tam zokopianow ?? i jeśli by rozumieć Twoje myślenie drogi czytelniku ??? to de facto na podhalu nie mamy strikte zespołu o kokretnej nazwie trzeba by było nazywać zespoł goralski z Podhala <miesanina syckich > a i to by było piekne bo wszyscy jesteśmy wspaniałą dużą rodziną PODHALANSKĄ a zdjęcia piękne brawo dla fotografa M. Ptaka 2017-03-18 09:37 7. Gratulacje ... i o to sie rozchodzi . Jechac w swiat i pokazywac nasza goralska kulture . Zawsze jestem za tym aby inni ludzie widzieli ze jestesmy i mamy swoja kulture folkllr i "Przepiyknom "tradycje . Podzieki dla tych ktorzy chca i pokazuja ta Wielkom Slebode . Jestescie Wspaniali . 2017-03-18 09:35 8. I przepłoszyli Głuszca z jego ostoi. Czy poniesie ktoś za to konsekwencje ? 2017-03-17 12:05 9. UCZELNIANY..... śmieszne, jak połowa osób już dawno po studiach.... 2017-03-10 11:14 10. znowu "zawodnicy" na sprzęcie za parę tys. w kategorii amatorów żeby zgarnąć nagrody...Kopanie się z koniem.
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama
Polecamy

Pożegnania

Album TP

FILMY TP

Bojcorka