2017-07-14 17:34:07

Reklama

Tatry

Food truck w Tatrach i testy wozu ze wspomaganiem elektrycznym

Reklama
Reklama

Dwa główne tematy dzisiejszej konferencji prasowej w Tatrzańskim Parku Narodowym to nowa marka gastronomiczna "Bystro. Szlakiem samku" i testy konnego wozu ze wspomaganiem elektrycznym.

Tatrzański Park Narodowy tworzy nową markę gastronomiczną. Pierwsze mobilne punkty gastronomiczne (typu food truck) rozpoczęły działalność z początkiem lipca na parkingu na Palenicy Białczańskiej (przed wejściem na szlak do Morskiego Oka). Jak mówia przedstawiciele TPN, podawane w nich jedzenie jest świeże, zdrowe i regionalne. Estetyczne i spójne wizualnie pojazdy codziennie opuszczają plac postojowy, aby nie kusić dzikich zwierząt zapachem jedzenia. Celem długofalowym projektu jest podniesienie standardu usług gastronomicznych na Podhalu i odejście od kulinarnej tandety. 

Firma, która wybrana została w drodze postępowania przetargowego musiała wykonać sporo pracy przed rozpoczęciem działalności przy szlaku. Do jej zadań należało m.in. stworzenie marki gastronomicznej, jej strategii rynkowej, identyfikacji wizualnej oraz założeń funkcjonalnych, i w końcu prowadzenie usługi gastronomicznej na Palenicy Białczańskiej. 

W ramach jednej marki producent stworzył trzy odrębne submarki, po to, by spełnić zróżnicowane oczekiwania turystów. Trzy submarki to trzy foodtrucki: BYSTRO Słony, BYSTRO Pizza, BYSTRO Słodki. Dla przykładu w pierwszym zjeść można ziemniaka pieczonego w całości z dodatkami sezonowymi, z bryndzą, twarożkiem i szczypiorkiem, wędzonym pstrągiem, kiszonymi warzywami czy oscypka z brusznicą, kiszonym rabarbarem, borówką. BYSTRO Pizza to przede wszystkim podpłomyk z prawdziwego pieca z sezonowymi produktami. W BYSTRO Słodki specjałem jest kruszonka z owocami sezonowymi i inne pyszności. Za nami dwa pierwsze tygodnie funkcjonowania usługi, pewne kwestie są jeszcze w trakcie „docierania”, ale cieszy nas przede wszystkim to, że jest smacznie i turyści chwalą podawane tam jedzenie. 

Drugim poruszanym na konferencji prasowej tematem były testy wozu ze wspomaganiem elektrycznym, które ułatwią pracę koni na drodze do Morskiego Oka,

Oto komunikat TPN

Mimo że dotychczasowe badania nie wykazały przeciążeń koni, a opinie specjalistów przeczą tezom o przemęczeniu koni, wyszliśmy naprzeciw osobom, które uważają że praca dla koni na tej trasie jest zbyt ciężka i rozpoczęliśmy prace nad wspomaganiem elektrycznym wozów. Prototyp takiego wozu, wspomagającego pracę koni silnikiem elektrycznym, przechodzi właśnie fazę testów. Mamy nadzieję, że jeśli uda się to rozwiązanie wprowadzić w życie, rozwieje to już na dobre wszelkie wątpliwości dotyczące tego, czy konie w Morskim Oku pracują ponad siły. Rozwiązanie to ma pozwolić na kultywowanie tradycyjnej na Podhalu formy transportu, utrzymanie dużej (około 300 sztuk) hodowli koni, umożliwienie społeczeństwu kontaktu z tymi zwierzętami, przy jednoczesnym zapewnieniu im możliwie najlepszych warunków pracy i dobrostanu. 

Co ciekawe, organizacje prozwierzęce nie wyraziły chęci udziału w opracowywaniu wozu. Wręcz przeciwnie, od samego początku były negatywnie nastawione do tego projektu. Trudno nam to zrozumieć, w sytuacji gdy wspomaganie ma służyć poprawieniu warunków pracy koni. Nie mówimy tu tylko o drodze do Morskiego Oka. Transport konny funkcjonuje także w innych miejscach w Polsce i na świecie. Wszędzie tam wozy wspomagane silnikiem elektrycznym mogłyby istotnie poprawić warunki pracy koni. 

Testy elektrowozu dostarczonego przez wykonawcę odbyły się 29 czerwca na drodze powiatowej prowadzącej do Morskiego Oka, na odcinku Palenica Białczańska – Polana Włosienica. W testach uczestniczyli przedstawiciele Wykonawcy, Zamawiającego (Tatrzańskiego Parku Narodowego) oraz przedstawiciele Stowarzyszenia Przewoźników do Morskiego Oka z Gminy Bukowina Tatrzańska, przy zabezpieczeniu patrolu Policji z Komisariatu w Bukowinie Tatrzańskiej. 

Testy rozpoczęły się ok. 8 rano od prezentacji wozu. Wykonany został jeden wjazd i zjazd (Palenica – Włosienica – Palenica). Podczas wjazdu wóz poruszał się zgodnie z założeniami, wspomaganie pracowało poprawnie, nie wykorzystując ani razu 100 % swoich możliwości. W trakcie zjazdu, zgodnie z sugestiami powożącego dokonano dodatkowych regulacji siły hamowania silnikami. Testy prowadzone były przy realnych obciążeniach i przebiegły pozytywnie. Wóz spełniał założenia określone w przetargu, poprawione też zostały pewne kwestie techniczne zgłoszone po poprzednich, jesiennych testach. Niebawem wóz wróci na trasę na dłuższe testy, w różnych warunkach.

Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
Dominik 2017-07-19 20:43:16
Konie zawsze pracowaly bo do tego żyjom .Nie rozumiem tylko po co jakies kombinowanie z tym nowym wozem jak wszyscy weterynarze mowiom ze koniom nic nie jest .Zielonym zawsze nic nie pasuje a sami co zrobili .Nic tylko psujom powietrze i dra pyski. Wszyscy wiedza ze zielone to sa szkodniki.
prawacki prawak 2017-07-16 17:22:50
Ja uważam że został stworzony bardzo zły system badania czytaj dopuszczania koni do pracy w Moku ( "furtki" typu niedociążenie wozów, tempo jazdy , przestoje oraz powierzchowna ocena stanu zdrowia) oraz unormowania ich pracy. Za to odpowiada TPN ( regulamin) na równi z fachowcami. Zobaczymy co wydarzy się dalej ale - niechaj każdy z nich zda sobie sprawę z tego że odpowiada za swoje działania!
agata1976 2017-07-16 10:38:01
@ Słowiańskie Mirabilia, czy można nazwać specjalistą autora poniższej ekspertyzy?
http://tpn.pl/filebrowser/konie/Ekspertyza%20Jackowski%202012.pdf
Czy można nazwać specjalistą autora poniższej ekspertyzy, który akceptuje wniosek o powiększenie pomierzonych wielkości sił, dwóch dam, jedna z zawodu elektryk, a druga politolog? A może politolog i elektryk mają większe pojęcie o użytkowaniu koni, aniżeli profesor z 40 letnim stażem naukowym?
http://tpn.pl/filebrowser/Ocena%20wynikw%20bada%20z%2023.10.2014%20-%20R.%20Kolstrung.pdf
Uui 2017-07-16 08:30:26
Co konie na badania ortopedyczne a człowiek tylko zaświadczenie lekarskie ja proponuje emerytury dla koni z morskiego tylko kto będzie brał czy fundacja prozwierzeca czy wozacy?
Słowiańskie Mirabilia 2017-07-16 07:58:31
Cóż na całym świecie konie pracują bez przechodzenia jakichkolwiek badań wstępnych. Nawet konie sportowe są dopuszczane do zawodów bez tak dokładnych badań, o jakie krzyczą animalsi.
Nieufność do specjalistów? Ja nie ufam obecnym specjalistom ze strony organizacji, bo już wielokrotnie widziałam jak ich teorie były obalane, czego nie każdy miał zaszczyt doświadczyć, bo jakoś tak te komentarze na FB bardzo szybko znikały. Tym bardziej, że pretensje teraz są o wszystko, o to, że na badanie poszły chore konie, ale też o to, że część filarów nie przyprowadziła koni, bo były chore. Hipokryzja? Statystyki się popsują?
Badanie ruchu? Nie wykonuje się takiego badania, jeżeli koń nie wykazuje objawów chorobowych. Są wady postawy z którymi da się żyć i pracować. Zapewniam wszystkich, że każdego konia, nawet najzdrowszego, w próbach zginaniowych da się wygiąć tak, żeby kulał. Ale pomysł kłusowania na kostce i oceniania w ten sposób kulawizny u koni zapiętych do wozu? Absurd i żenada. Ale tego już najwyraźniej nikt nie rozumie. Jest jakieś podejrzenie? Odesłać do zbadania, wyleczyć. A nie eliminować z trasy trwale lub na sezon.
Dlaczego jeszcze nikt z fachowców fundacji nie przyznał się do błędów? Jak mam im ufać, skoro ślepo brną w jakieś tam swoje przekonania nie dając prawa dyskusji, tylko wyzywające każdego, kto ma odmienne zdanie. To jak ktoś broni swoich racji jest wg mnie wizytówką człowieka. Póki co osoby przeze mnie przed chwilą wspomniane prezentują się bardzo źle, bo krzyczeć to i małpa na drzewie potrafi, a wyzwiskami rzucać przysłowiowy osiedlowy Seba lubi.
Chomąto 2017-07-15 23:59:39
akurat wiadomo jak stwierdzić czy chomąto jest nie za ciasne. Od góry dwa palce a od dołu - ręka na płasko winna wejść. Problem nie polega tylko na wiedzy ale na braku woli do jej aplikowania . Np pisze się o niedopasowanych chomątach i nic z tego pisania nie wynika. Ba. Nikt nie sprawdza czy to się poprawiło? Podobnie jest z niechęcią wobec badań ortopedycznych wykazywana przez specjalistów. Ja nie rozumiem jak można dopuścić konia do pracy bez sprawdzenia jego narządu ruchu ?? a i Z ta praktyka różnie bywa jeśli fachowiec nie widzi ze pomylił się w ocenie objętości pracy, co łatwo dowieść. W takich sytuacjach rodzi się daleko posunięta nieufność do specjalistów. I tyle..,
a jednak sinus 2017-07-15 21:15:24
W jednym z komentarzy wyżej przywołano ekspertyzę Pana dr Jackowskiego, wykonaną na zlecenie TPN. Ekspert napisał, że ładunek wozu nie powinien przekraczać 3772 kG. W tej chwili wozy ważą ok. 1700-1800 kG. Wg tego eksperta konie nie są przeciążane.
Jednak zastanawia mnie co innego.
Wg eksperta kąt wznosu drogi do Włosienicy oscyluje w granicach 10-20 stopni. Palenica Białczańska znajduje się na wysokości 990 m npm (Wikipedia). Ekspert napisał również, że droga liczy ok. 7 ? 7,5 km.
Przyjmuję za ekspertem, że kąt wznosu drogi wynosi tylko 10 stopni, a droga liczy 7 km. Łatwo stąd wyliczyć, że górny przystanek na Włosienicy musiałby znajdować się na wysokości 990 m + 1218 m = 2208 m npm. Tymczasem Wikipedia podaje, że jest to zaledwie 1315 m npm.
Uwaga: 1218 m = 7000 m * sin 10 stopni
Jak to możliwe? Czyżby Wikipedia podawała błędne dane, a może ekspert się myli i co z tego wynika?
Słowiańskie Mirabilia 2017-07-15 19:40:23
A to może konia zapytać o to chomąto, przecież wszyscy "najwięksi znawcy" w oczach odpowiedzi wyczytują ;)
A dopiero teraz zauważyłam, że wśród wymienianej literatury do dyskusji jest książka prof. Kolstrunga, którego wiedzę niektórzy lubią negować - jakże to tak, albo się zna, albo się nie zna, zdecydujcie się. Poza tym, nawiązując do tego właśnie komentarza, oprócz wiedzy książkowej do dyskusji wg mnie potrzebna jest praktyka przy koniach. Dopiero wtedy faktycznie pole do dyskusji jest szerokie ;)
miejscowy turysta 2017-07-15 19:06:42
Najwyższy czas zacząć konie wozić na wozach, a turyści niech ciągną :D
Tylko kto za to zapłaci? I komu?
do Słowiańskie Mirabilia 2017-07-15 18:06:32
cyt " Akurat konie stojące przy wozie lubią się bujać w przód i tył jak próbują ruszyć, a wóz go wstrzymuje."

A CO Z CHOMĄTEM? NIE ZA CIASNE ?
do Stoska co w dolinie siedzi 2017-07-15 17:47:31
wszystko zależy od trasy po której jedziesz. Innymi słowy od PROFILU trasy , tempa i masy ciężaru oraz qni.
Słowiańskie Mirabilia 2017-07-15 17:30:18
Ad.1 co najmniej dwugodzinny odpoczynek między kursami (nie licząc tych min. 20 minut na Włosienicy) uznają Państwo za zbyt krótki?
Ad. 2 te konie pracują z tego co mi wiadomo dziennie po 1,5h , do 3h w lepsze dni, także długo to wcale nie jest. Ponadto są tam fragmenty zarówno płaskie jak i nawet jeden w dół, a faktycznie stromy fragment jest dokonywany wolnym stępem i ma on ok. 1,8 km. Skoro ta trasa jest tak łatwa jak wszyscy mówią, to czemu konie nie mają dać sobie tam rady.
Poza tym nie można pominąć faktu, że te 10 albo 15 dni w miesiącu ma prawo pracować dany fiakier, a każdy ma tam minimum 4 konie, a niektórzy nawet po 8, stąd zwykle wykonują one maksymalnie jeden kurs dziennie, a w mniejszym ruchu to i nawet tyle nie wyjadą.
U koni wyczerpanych owszem, ale tam takich nie ma. Dlaczego nie cytujecie dr Strypikowskiej (opłaconej przez fundację), że stan faktyczny tych koni jest inny niż promują to fundacje? I że odsetek i rodzaj schorzeń nie różni się od tego, co spotyka się w normalnych rekreacjach? Albo prof. Cieploka z AGH, który na zlecenie fundacji i oczywiście przez nią opłacony, powiedział, że on może zrobić wyliczenia ale osobami kompetentnymi do ich oceny są LEKARZE WETERYNARII I HIPOLODZY a nie on, jaki technik. Nie podobało się to i teraz jakiegoś tam Pana Wieczorka cytujecie, który fanatycznie zgadza się z Państwa ideologią, ale już widziałam jak dwukrotnie jego wyliczenia zostały obalone przez wykształconych w temacie postronnych obserwatorów.
I dlaczego cytujecie Państwo różne podręczniki, a współczesne autorytety podważacie tylko dlatego, że Wam nie pasują? Dlaczego tamci są sprzedawczykami a dr Latocha opłacana przez fundację już nie? I to wiedzę o zdrowiu konia podważa inżynier albo politolog?
Stasek z potoka 2017-07-15 15:34:26
Koń słuźył człowiekowi do pracy od dawna jak i pies pasterski do wypasu owiec i bydła a 12 osób na dwa konie to kpina napewno gorzej majom przy zrywce w lesie.
Słowiańskie Mirabilia 2017-07-15 13:34:58
Po raz kolejny uprzejmie zwracam uwagę, że ja deklaruję się jako kobieta, także zwrot "Pani" jest bardziej na miejscu ;-) a to, że komuś się umyśliło co innego, to już nic nie poradzę :-) bardzo chętnie dowiem się, za kogo w ogóle ja od dawna jestem uważana, prosiła bym więc o jakąś konkretną odpowiedź ;-)
Przebadać należy jeżeli wada postawy jest realnym, a nie wyimaginowanym problemem.
Przeliczenie owszem, trudne nie jest, jednak warto by podać najpierw te normy po przeliczeniu, a nie te podane w podręczniku, które mylą ludzi nie mających z fizyką do czynienia ;-)
do Słowiańskie Mirabilia 2017-07-15 12:42:32
chyba nie kwestionuje Pan, że praca pospieszno-pociągowa jest bardzo wyczerpująca dla koni ?
Oto dokładne cytaty z podręcznika akademickiego prof. prof Sasimowskiego i Budzyńskiego ( 1987) "Żywienie koni"
1. - jeśli obok określonych nawrotów cięższej lub ciężkiej pracy występują nawroty jazdy bez obciążenia ? odbywane zwykle w szybkim tempie ? mówimy o pracy pospiesznopociagowej . racjonalna eksploatacja koni przy tego rodzaju pracy , powodująca stosunkowo niskie zużycie energii powinna polegać na wolnym stepie podczas jazdy z ładunkiem i na lekkim, niewysilonym kłusie podczas pustej jazdy , a przy dłuższych dystansach oraz na gorszych odcinkach drogi ? stepa. Duże obciążenia, ostre tempo jazdy , nie dajaca dobrego oparcia kopyt nawierzchnia drogi ? brak dostatecznie częstych odpoczynków mogą powodować , ze omawiany rodzaj pracy będzie bardzo wyczerpujący ( str 96-97)

2.- praca koni spacerowych i turystycznych ( str 99)- nawet dłuższe rajdy mogą być dla koni niezbyt męczace. Jeśli jednak droga przebywana jest w szybkim tempie i przez kilka godzin dziennie ( a nie 1-2 dziennie do przejażdzek) lub gdy droga wiedzie stromo pod gore, wykonywana przez konie praca musi być traktowana jako ciężka lub bardzo ciężka. Można przyjąć ze dla koni użytkowanych w turystyce pod obciążeniem 12-15 % jako prace lekka wykonywana na terenie POZIOMYM przy czasowym udziale stepa 33% i klusa 67% w ciagu godziny, jako prace srednia w ciagu 2 godzin ( stepa 33%, kłus 58%, galop 9%) oraz jako ciezka w ciagu trzech godzin ( stepa 28%, klusa 64% i galopu 8%) ( str 100) ..

A co dopiero gdy uwzględnić PROFIL trasy do Moka i normy uciągu jakie są na te zwierzęta narzucane w regulaminie ?
BTW, przy wyczerpaniu ( i tu można by podać multum opinii uznanych specjalistów potwierdzających te zależność, od płk Hoffmana począwszy) następuje szybsze zmęczenie mięśni, aparat ruchu traci swą elastyczność i główne obciążenia spoczywają na ścięgnach, czyż nie tak? Nierówne podłoże i mamy co mamy , problemy ścięgnowe o których nadmieniał już dr Golonka. Tym bardziej specjaliści z komisji dopuszczającej konie do pracy winni uznać że badania narządu ruchu u koni na tej trasie są NIEZBĘDNE i zrobić wszystko aby były wykonywane w ruchu u każdego konia !!
wyszło szydło z worka 2017-07-15 12:02:46
Nie myliło mnie przeświadczenie, że wiem kto ukrywa się za tym słowiańsko-cudownym nickiem :)
Faktycznie, zdjęcie to mało, trzeba by konia dla jego dobra natychmiast przebadać. Ale sam Pan wie, ze tętno i oddech to trochę za mało w tym przypadku - a o ile wiem- badania narządu ruchu nadal "kuleją". Tymczasem kłus oraz nierówne i twarde podłoże robi swoje...

PS. przeliczenie norm , oczywiście dla TEJ trasy, nie jest zbyt trudne. Chyba ze dla tych, co z fizyką są na bakier. Ale o ile się orientuję, w ub. roku do TPN wpłynęła praca naukowca z PAN , w której ten temat został poruszony i wyjaśniony (równia pochyła zmienia rozkład sił). Może warto to ponownie rzetelnie przeanalizować bo do wdrożenia wynalazku daleko a tymczasem konie nadal będą pracować z dotychczasowymi normami ? Ja nadal, dla dobra koni, jestem w stanie postarać się wyjaśnić zagadnienia związane z mechaniką, zresztą Pan inż. mechanik K. Wieczorek zapewne też. Bo tłumaczenia że się jakoby sinus z cosinusem pomyliło, są żenujące...
anty-ekoterrorysta 2017-07-15 10:02:57
Konie na kiełbasę. Koniec z deptakiem do Moka i z klapkowiczami. Góry dla turystów!
Słowiańskie Mirabilia 2017-07-15 08:42:32
A może zamiast pisać bajki o ochwacie diagnozowaniem że zdjecia i przerzucać się ilością przeczytanych książek o normach czy użytkowaniu to ktoś by rozważył jakieś proste wytłumaczenie? Akurat konie stojące przy wozie lubią się bujać w przód i tył jak próbują ruszyć, a wóz go wstrzymuje. Plus patrząc na ten ogon koń mógł się odganiac od much i wówczas nawet mając zdrowe kopyto mógł przyjąć taka postawę. Poza tym ocenianie jakiejkolwiek choroby na podstawie zdjęcia jest troszkę niepoważne - ostatnio krąży w sieci zdjęcie panoramiczne podczas wykonywania którego pani kichnęła ale jakoś nikt nie podejrzewa, że owa pani ma dwie głowy. Poza tym raczej technik żywienia nie projektował tego wozu, a chyba jakaś firma zajmująca się tego typu sprawami profesjonalnie. Zarzucanie im braku potrzebnej wiedzy jest też zabawne, ale akurat ze strony niektórych to jest normą, to nawet komentować szkoda. Polecam czasem użyć rozumu. I pani Beato, jak już pani cytuję normy z książek to proszę nie zapominać o podawaniu wszystkich uwzględnionych przy tych normach danych, jak np. masa konia czy czas pracy, bo te u koni z MOka są inne niż w cytowanych książkach ???? No i co do tego, co pani Ania napisała, to ja akurat z badań tego konia kojarzę ????
cyklista 2017-07-15 08:40:41
Beaciu, pilnie polecam silną dawkę leków na wstrzymanie i uspokojenie. Boję się że coś niedobrego Ci się stanie.
Troll 2017-07-15 06:50:55
Jest w ruchu ? Rusza przednimi nogami w miejscu? O, to może telegrafuje. To tez jest skutek innej dużej wady postawy zwanej kozińcem. Tylko ze takie konie powinny mieć mniejsza "normę" bo ich nogi nie dają należytego oparcia i koń się szybciej męczy. Pytanie czy to wada nabyta czy wrodzona ?
PO myje 2017-07-15 06:19:23
@ z boku , jak to się mówi "przyganiała motyka gracy a obydwa jednacy" . Ty chłopski filozofie podobne wnioski wyciągasz co i uorcyk a jej wytykasz, ze tak nie można.Atak personalny na bardzo prymitywnym poziomie i to mnie upewnia ,że ONA ma rację. Dorzucę od siebie, ten siwy z lewej to ściemniacz , stoi i nic nie robi w przeciwieństwie do tego z prawej.
Do zboku 2017-07-15 06:03:28
Tak. Masz racje ten koń ... rusza ogonem.
Dociekliwy 2017-07-15 05:48:50
Dodałbym jeszcze pozycje lektur obowiązkowych - Bromley - pozycja dla fachowców o urazach najczęściej występujących u koni i ich leczeniu.
z boku 2017-07-15 03:07:16
bober. Zabrales glos wiec mam nadzieje ze jestes myslacy. Popatrz na to zdjecie z konmisiwkami czy nie jestes przekonany ze ten pierwszy jest wlasnie w ruchu?? przenojmundrzyjso zamiast palic bzdety to przeciez masz taka wladze takie uprawnienia od vivy ( wiem ze ci w ich imieniu nie wolno sie wypowiadac) to poprostu zglos zawezwij swojego weterynarza ( Jedna pani juz byla od was najlepsza na swiecie ale zabroniliscie jej sie wypowiadac bo nie chciala przedstawic waszego raportu tylko swoj nad ktorym rzetelnie pracowala) i zbadaj konia i udowodnij ze ma ochwat. Zamkini furmana w wiezieniu i bedziesz slynna na caly kraj a moze nawet poza. Taka uczonosc ,schorzenia na zdjeciu wylapuje ale sama sie wyleczyc nie moze. trochimiaczko nad wyraz intelektualna. Powiedz mi ile ten z lewej a ile ten z prawej maja lat i w momencie robienia zdjecia jaki maja oddech i tetno. Trafisz do ksiegi tej z vivy napewno.Oszolomy jak zwykle bez odrobiny samokrytyki wszyscy chca zablysnac i kazdy by chcial zostac prezesem vivy jak wyszynski z pensja kilkanascie tysiecy na miesiac. A to wszystko z dadkow na ochrone zwierzat. Czy to jest normalne??
bober 2017-07-14 22:14:10
Słyszę te Debilne teksty tych pseudo ekologów to mi słabo. Nie lubię tpn za rezerwatyscisle które zostały rozszezone i większe obszary a co za tym idzie marnotrastwo pieniędzy drzewa i powiększenie hodowli Kornika. A plan z wozami popieram ciekawe tylko czy chlopow bedzie stac wydac po 200tys.zl na taki wozik
jak przeczytacie... 2017-07-14 21:33:10
Wykaz literatury branżowej z akresu użytkowania koni :)

1. Swieczyn, Bobylew, Gopka ?Koniewodstwo?, Moskwa, Wyd. Kołos, 1992
2. Karlsen, ?Ispołzowanie raboczich łoszadiej w kołchozach?, Wyd. Państwowej Literatury Rolniczej, Moskwa , 1951
3. Sapuła, ?Analiza cech biometrycznych i użytkowych oraz ich uwarunkowania genetyczne u ogierów sokólskich?, Wyd. Annales UMCS, Lublin, 1988
4. Zwoliński, ?Hodowla koni?, Wydanie II, podręcznik dla studentów zootechniki AR, Warszawa 1977
5. Zwoliński, ?Hodowla koni?, Wyd. PWN Łódź-Poznań, 1958
6. Kolstrung, Silmanowicz, Stachurska ?Pielęgnacja i podkuwanie kopyt koni?, PWRiL, Warszawa 2004,
7. ?Zootechniczny Słownik Encyklopedyczny?, PWRiL, Warszawa, 1965
8. Sasimowski ?Przewodnik do ćwiczeń z hodowli i użytkowania koni?, Wyd III, Lublin 1970,
9. Sasimowski ?Przewodnik do ćwiczeń z hodowli i użytkowania koni?, Wyd VI, Lublin 1984,
10. Chachuła, Chrzanowski, Oleksiak, ?Chów, hodowla i użytkowanie koni?, tom 1i2, Wyd SGGW-AR, Warszawa, 1984
11. Brzeski, ?Użytkowanie koni? Wybrane Działy, Wyd. AR w Krakowie, Kraków 1991,
12. Brzeski, ?Użytkowanie koni? Wybrane działy, Wyd. AR w Krakowie, Kraków 1976,
13. Sasimowski, Budzyński, Żywienie koni?, PWRiL, Warszawa 1987,
14. Hoffman, ?Hipologia? Podręcznik dla oficerów kawalerii i artylerii, Tom I, reedycja z 1931 roku, Wydawnictwo NapoleonV, Oświęcim 2015,
15. Hoffman, ?Hipologia? Podręcznik dla oficerów kawalerii i artylerii, Tom II, reedycja z 1931 roku, Wydawnictwo NapoleonV, Oświęcim 2015,
16. Prawocheński, ?Hodowla koni?, t.I, II, III, Wyd PWRiL, Warszawa , 2010,
17. Zwoliński, ?Hodowla koni?, Wydanie III, PWRiL, Warszawa 1980
18. Żakiewicz, ?Pielęgnowanie koczyn koni?, PWRiL, Warszawa, 1965 ( PZHK),
19. Malarecki, ?Zarys fizjologii wysiłku i treningu sportowego?, Wyd. Sport i Turystyka, 1973,
20. Diacont, ?Jak rozmawiać z koniem?, Wydawnictwo Delta, Warszawa, 2014,
21. Pruchniewicz, ?Akademia Jeździecka? cz1, Wyd. II, Warszawa, 2007,
22. Grabowski, ?Hipologia dla wszystkich?, KAW, Warszawa 1982,
23. Heuschmann, ?W poszukiwaniu równowagi?, Wyd. Świadome Jeździectwo?, Warszawa , 2012,
24. Heuschmann, ?Gdyby konie mogły krzyczeć?, Wyd. Akademia Jeździecka, Warszawa 2007,
25. Bartle, Newsum, ?Trening konia sportowego?, Wyd Galaktyka, Łódź,2010,
26. Chrzanowski, Łojek, Oleksiak, ?Hodowla i użytkowanie koni? tom 1, Wyd. SGGW, Warszawa 2013,
27. Pruski, Grabowski, Schuch, ?Hodowla koni?, PWRiL, Warszawa , 2006
28. Meyer, Coenen, ?Żywienie koni?, PWRiL, Warszawa, 2009,
29. Nowacki, ?Mechanizacja rolnictwa?, PWRIL, Warszawa, 1963,
30. Resnick, Halliday ?Fizyka? tom I i II, PWN, 1970,
31. Urusov, ?Kniga o łoszadi?, St.Petersburg, 1911- skany stron dostępne w Internecie
32. Bryła, ?Podręcznik inżynierski w zakresie inżynierii lądowej i wodnej?, Lwów, 1927
33. Morawski, ?Obsługa zwierząt w rolnictwie?, Wyd. Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa, 1951
34. J.Grabowski, ?Użytkowość, utrzymanie, chów i hodowla koni? Wydanie II, Akademia Rolnicza w Szczecinie, 1974r
oraz wiele artykułów z Dziennika Biologii Eksperymentalnej( w języku angielskim), prac magisterskich i naukowych dotyczących uciągu, obciążeń aparatu ruchu etc dostępnych w Internecie

To wówczas będziemy mogli sobie porozmawiać na temat norm uciągu, kopyt etc etc etc
:P
do gprowda 2017-07-14 21:29:29
a ile ważył tamten wóz? ile godzin jechali ? w jakim tempie?
G.Powda 2017-07-14 20:45:57
Konie ciągnęły furki z Krakowa do Zakopanego przed wiekiem i wcześniej. W tych furkach jechali najsłynniejsi Polacy, może przykładem Aleksandra Macedońskiego wprowadzić do MOKA słonie i sobie poradzą, a tych, którzy przed wyborami zaczynają kolejną rozróbę wysłać na wyścigi Wielkiej Pardubickiej razem z ich idolem, tym który ich w poprzednich wyborach zaangażował by pluli na górali.
NT 2017-07-14 20:37:56
A dlaczego żadna z tych wszechwiedzących i przemądrzałych nie broni koni, które jeżdżą do lasu ściągać suchary lub tych, które często "spienione" ciągną fury z sianem lub zbożem, tych którymi się ora i bronuje. No dlaczego ta cała prezeska VIVY lub Czerska nie angażują się w taką kampanię? Odpowiadam... bo to nie jest medialne i tyle. Nikogo nie zainteresuje koń Staska, Wieśka czy Bronka. Nikt nie przejmuje się tym. Lepiej działać medialnie i populistycznie, żeby te ciemne i nie znające się masy, któym nawija się makaron na uszy zaczęły popierać fundację, która dzięki swoim podstępnym działaniom pozyska kasę a Czerska rozgłos.
Zakopianka 2017-07-14 18:31:27
Zamiast wymyślać głupoty wystarczy wymienić te ciężkie tonowe wozy na lekkie góralskie furki i koniom zaraz będzie lżej."Turyści" odgniotą sobie siedzenia ale też dojadą i wszyscy będą zadowoleni.Ponieważ furki zabierają mniej osób to jeszcze tylko TPN powinien obniżyć te opłaty od fiakrów.Czy to takie trudne zrozumieć prostą rzecz?
TTONZ 2017-07-14 18:11:15
Na dzisiejszej konferencji prasowej TPN wprowadził w błąd opinię publiczną, wygłaszając opinię jakoby cyt "organizacje prozwierzęce nie wyraziły chęci udziału w opracowywaniu wozu". Po pierwsze, nikt z TPN tego organizacjom ochrony zwierząt nie proponował a dodatkowo TPN utrzymywał testy w tajemnicy i nie zapraszał organizacji ochrony zwierząt na testy hybrydy", chociaż merytorycznie jesteśmy dużo bardziej przygotowani niż np referent TPN który sie w tej sprawie już wypowiadał .
Hania z palenicy 2017-07-14 17:46:52
Chyba was pogielo jak konie sie nie męczą ba zameczaja nawet to straszne zeby tak konie męcZyc no tak ale jak kase sie robi duza to tak to wyglada

Reklama
  • SPRZEDAŻ | zwierzęta
    SZCZENIAKI OWCZAREK PODHALAŃSKI - RODOWÓD -
    Tel.: 605 608 201.
  • PRACA | dam
    SKLEP GÓRSKI SPORTOWY ZATRUDNI SPRZEDAWCĘ na stałe.
    Tel.: 503 401 041.
  • PRACA | dam
    TYNKI MASZYNOWE - ZATRUDNIĘ LUB ZLECĘ - brygady lub pojedyncze osoby. 731 877 220.
  • PRACA | dam
    ZATRUDNIĘ KREŚLARZA DO BIURA PROJEKTOWEGO, tel. 608581540
  • PRACA | dam
    FIRMA ZATRUDNI OSOBY DO PORANNEGO SPRZĄTANIA SKLEPÓW ODZIEŻOWYCH W ZAKOPANEM. Osoby zainteresowane proszone są o kontakt telefoniczny 604 063 558.
  • MOTORYZACJA | sprzedaż
    MITSUBISHI ASX 1,8 DID, 150 kM, r.p.2011, przebieg 125 tys. km, I właściciel, stan idealny, serwisowany, bogate wyposażenie, kpl. opon zimowych. Cena do uzgodnienia 605 564 270
  • PRACA | dam
    ZAJAZD GÓRSKI KUŹNICE zatrudni PRACOWNIKA OBSŁUGI TOALET. Tel. 601 268 550.
  • USŁUGI | inne
    OGRÓD PAMIĘCI. CAŁOROCZNA OPIEKA NAD GROBAMI NA PODHALU,
    Tel.: 605 260 391,
    E-mail: opiekanadgrobami.podhale@wp.pl,
    WWW: www.opiekanadgrobami.podhale.pl
  • PRACA | dam
    KUCHARKĘ zatrudni DOM WCZASOWY - dobre warunki.
    Tel.: 18 20 66 836.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Falsztyn. ŁADNA, WIDOKOWA DZIAŁKA BUDOWLANA pod domek rekreacyjny/mieszkalny. Dobra cena. +421 905 224 827.
  • PRACA | dam
    "TESKO" Tatrzańska Komunalna Grupa Kapitałowa Spółka z o.o. w Zakopanem zatrudni elektromechanika samochodowego, praca stała, na pełen etat, dobre warunki pracy. nr tel. 695 802 627, 18 20 25 620,e-mail: tesko@tesko.pl.
  • PRACA | dam
    OPIEKUNKI MEDYCZNE ZATRUDNIĘ -
    Tel.: 503 650 903.
  • ZDROWIE I URODA
    Agencja MEDICUS - opieka nad seniorem,
    Tel.: 503 650 903,
    WWW: opiekunkimedyczne.info
  • TURYSTYKA I WYPOCZYNEK
    GÓRALSKI DOMEK - Zapraszamy do Cichego - spokojnej miejscowości, kilkanaście kilometrów od Zakopanego, gdzie czeka gotowy na Wasz przyjazd góralski domek "z duszą". Do dyspozycji: obszerny salon z tv, w pełni wyposażona kuchnia, 3 sypialnie (jedna 4-osobowa i dwie 2-osobowe, z możliwością dostawki) oraz 2 łazienki. Na miejscu parking.
    Tel.: 507 171188.
    WWW: www.goralskidomek.podhale.pl
  • PRACA | dam
    Przyjmę murarzy zbrojarzy cieśli szalunkowych
    Tel.: 605277644
    E-mail: firma@rembud.podhale.pl
  • PRACA | dam
    PRZYJME pracownika do zakladu kusnierskiego
    Tel.: 601504522
  • PRACA | dam
    FIRMA JERONIMO MARTINS POLSKA S.A., WŁAŚCICIEL SKLEPÓW BIEDRONKA, POSZUKUJE OSÓB NA STANOWISKA: ZASTĘPCA KIEROWNIKA SKLEPU ORAZ SPRZEDAWCA - KASJER W ZAKOPANEM I NOWYM TARGU. TEL. 668 333 831
  • PRACA | dam
    RESTAURACJA MAŁA SZWAJCARIA, ZAKOPANE, ZAMOYSKIEGO 11 ZATRUDNI: KELNERKĘ, POMOC KUCHENNĄ, KUCHARZA -
    Tel.: 600 07 61 07.
  • PRACA | dam
    STUDIO PAZNOKCI LEJDIS W NOWYM TARGU-SALA ZABAW MAŁPI GAJ zatrudni do manicure i pedicure. 691 888 444.
  • PRACA | dam
    CIEŚLA SZAL., MURARZ, ELEKTRYK, OPERATOR ŻURAWIA. WYMAGANA ZNAJOMOŚĆ J. NIEMIECKIEGO. Cert. 6760. Kom. 513106189;
    E-mail: pach@diwa-personalservice.pl,
    WWW: www.diwa-personalservice.pl
  • TURYSTYKA I WYPOCZYNEK
    Noclegi w Zakopanem
    WWW: www.eNOCLEGI.biz
2017-07-22 22:46 Weselna brama w Poroninie 2017-07-22 20:29 Zderzenie motocykla z samochodem 1 2017-07-22 19:40 Wypadek na Jeziorze Rożnowskim 2017-07-22 19:18 Podatek zapłacisz kartą 2017-07-22 18:21 Kolejna ścieżka rowerowa gotowa 6 2017-07-22 17:45 Gorąco, a na Krupówkach wodna kurtyna 2017-07-22 16:55 Chłopiec topił się w potoku Krośniczanka 2017-07-22 16:25 Odpustowa radość i Poroniańskie lato 2017-07-22 15:26 Odpust jak przed laty 2017-07-22 14:52 Pożegnaliśmy Wojciecha Mroza 2017-07-22 12:09 Rozpoczęły się Mistrzostwa Zakopanego w Biegu pod Górę 2017-07-22 09:56 Na razie jest pięknie, ale uważajcie na burze 2 2017-07-22 08:09 Teatr przyjazny maluchom 2017-07-21 20:15 Zburzyć urząd, rozbudować starostwo 7 2017-07-21 18:29 Wjazdowa reklama urągająca wartościom 7 2017-07-21 16:29 Labrador turysta znalazł właściciela 1 2017-07-21 16:26 8 października - Konkurs Muzyk Podhalańskich 2017-07-21 16:15 Policyjne święto w Zakopanem 7 2017-07-21 14:33 Nowy wiadukt nad zakopianką 2017-07-21 14:28 Z Bajań wrócił bez portek 2017-07-21 14:27 Tablica w upadłości 1 2017-07-21 13:09 Złoty Maanam gwiazdą Dni Ochotnicy 2017-07-21 12:54 Wielkie Spiskie Granie z utrudnieniami w ruchu 2017-07-21 12:37 Zakopiańscy radni będą głosować wotum zaufania dla przewodniczącego 10 2017-07-21 12:12 Niebieskie święto 1 2017-07-21 11:54 Zapraszamy na filmy. Mamy dla Was bilety 2017-07-21 11:16 Stoimy od pięciu minut w korku i nic się rusza 7 2017-07-21 11:13 Zapłonie watra 2017-07-21 10:53 XXXVI Piesza Pielgrzymka Górali na Jasną Górę wyruszy za kilka dni 2017-07-21 09:00 Nietypowy koncert u wylotu Chochołowskiej 2017-07-20 22:53 Volkswagen wypadł z drogi i stoczył się ze skarpy 2017-07-20 22:30 Zwalniający internet 2017-07-20 22:11 Podhalański KOD protestuje przeciwko zmianom w sądownictwie 34 2017-07-20 21:35 Narty w lipcu i sierpniu, na śniegu 1 2017-07-20 19:44 Kilkuletni chłopiec zamknięty w samochodzie 1 2017-07-20 17:37 Wypadek na zakopiance. Tworzą się duże korki 1 2017-07-20 17:28 Piloci szkolą się w Bukowinie 2017-07-20 17:04 Remont na Spyrkówce 1 2017-07-20 15:20 Bargiel zmienia trasę na K2 2017-07-20 14:28 W końcu zrobiło się gorąco. Uwaga na burze 2017-07-20 13:01 Zderzenie motocyklisty z samochodem dostawczym 2017-07-20 12:31 Po Zakopanem jeździmy powoli 2 2017-07-20 11:13 Hej Fest teraz w Krynicy 2017-07-20 10:26 Chodniki gotowe 2017-07-20 09:32 Chodźcie z nami! 42 2017-07-20 09:14 Zamknięta Spyrkówka, Guty i Bachledy 1 2017-07-20 07:57 Żegnaj przyjacielu 2017-07-20 07:55 Wielkie otwarcie Lidla 8 2017-07-19 21:41 Posypały się medale 2017-07-19 21:09 Otwarcie Lidla. Konkurs zakończony 2
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2017-07-22 22:22 1. "Sądy i sędziowie zbierają więcej ocen negatywnych niż pozytywnych w badaniach opinii publicznej. Media informują o licznych ? jak na profesję ludzi którzy powinni być o nieskazitelnych charakterach ? aferach korupcyjnych, pijanych sędziach w gmachach sądów i pijanych sędziach za kierownicą samochodów, sędziach ? sprawcach przestępstw pospolitych lub współpracujących z przestępcami. Co do części tych afer dotychczasowe mechanizmy ustawowe korekcyjne są bezradne wobec siły układu, wobec przejawów demonstrowanej publicznie mentalności oblężonej twierdzy najważniejszych struktur naszego sądownictwa". Do wiadomości obrońców praworządności - to był cytat z artykułu? prof. Andrzeja Rzeplińskiego, opublikowanego w ?Gazecie Wyborczej? w 2004 r 2017-07-22 21:59 2. W Zakopanem ścieżką rowerową nazywa się wydzieloną część jezdni lub chodnika, można przypuszczać, że po przejęciu dworca PKP i torów kolejowych ich wydzieloną część również nazwie się ścieżką rowerową ( no może ścieżką drezynową ). Dobrze, że nie ma tutaj lotniska, choć część remontowanych potoków przez zarząd wodny będzie można nazwać ścieżkami rowerowymi dla rowerów wodnych, a nawet tandemów wodnych. 2017-07-22 21:49 3. Panie Grzesiu zapomniałeś skąd pochodzisz i kim jesteś fajny chłopak z ciebie był ? za rok o tej porze będziecie gonić za naszymi głosami ale bedzie po ptakach .Rada cię nie odwoła ale my to zrobimy w przyszłym roku Będzie ci Głupio .Popraw się . 2017-07-22 21:42 4. Tam musi jeździć sprzęt rolniczy,bo jest tam droga polna,a co rolników ma obchodzić że jakiś jeden urzędas z drugim wymyślili sobie ścieżke rowerową.Wczesniejsza droga szutrowa była dużo szersza,a teraz będzie problem przy mijaniu się dwóch traktorów ze sprzętem ,bo tak droge zwęzili.A twój komentarz o sprzątaniu jest po prostu śmieszny. 2017-07-22 21:20 5. no popatrzcie jakie toto wikta sie mundre i wygodane okozalo. Takie toto mundre i inteligencyjom swjyci ze mnie aze ocy ozbolaly. Jezeli toto mundre chce konwersacje to na temat ,na temat mosci smolenska sekciaro. Zauwaz jakie to proste ale ty nie lapiesz. Wiec po kolei. Kurski to powiedzial nie ja a ten bulterier jak wiesz u balbiny (tego wlasciciela rozowej teczuszki) siedzi na stoleczku z jezorem na wysokosci 4 kaczych liter(nisko musi siedziec bo kartofelek ma krotkie nozki) To on przez telewizji sekty smolenskiej powiedzial o was bo wy sluchacie tych zaklamanych wiadomosci. Dobrze wiedzial co mowi bo takie toto mundre jak wikta kupilo. Jak sie mnie czepiasz t ci powiem szczerze ze jak zomo bylo w akcji stalem naprzeciw nich. Nie spalem i nie udawalem strajkujacego jak balbina ale bylam tam gdzie Walesa tam gdzie Lis tam gdzie byl kazdy kto walczyl z komuna. ciebie a tym bardziel kartofla balbiny tam nigdy przenigdy tam nie bylo. Byli Tusk i Komorowski byl tez Niesiolowski (w Poroninie) wiesz po co?? No coz jeszcze bym ci dodal ze u was w sekcie sa tacy jak ci co oskarzali w stanie wojennym i tez tacy co skazywali przed i w stanie wojennym. Skazywali np Komorowskiego . klamczynskiego sie im nie udalo skazac bo sie ukrywal u mamusi pod spudniczka. Stary chlop a trzymal sie jej jak osesek do ostatnich dni. Ta mamusia co walczyla w Powstaniu Warszawskim ale pewne jest ze nawet w czasie PW w Warszawie jej nie bylo. Przykre ale prawdziwe.Wiem ze nie na temat ale to tak w waszym stylu. Dlaczego sekciarscy senatorowie mowia ze glosowali za ustawa bo jest dobra,wysmienita ale co sie stanie jak opozycja zajmie ch miejsce?? To juz wowczas to czego chca i uchwalaja bedzie niedobre. Jedni jedyni prawi i sprawiedliwi. Nie zapomnij ze na sekciarzy glosowalo raptem 20 kilka procent to bardzo malo, 2017-07-22 21:17 6. Ilu takich jeszcze porusza się? Wyprzedzają i maja wszystko "gdzieś"!!! 2017-07-22 20:46 7. Fajnie że takie rzeczy robią w końcu ktoś dostrzega piękne tereny. Martwi mnie jedynie to że jeśli będzie tam jeździł sprzęt rolniczy to asfalt będzie pełen błota i nawozów bo pewnie bedzie problem tam jednemu czy drugiemu sprzątnąć po sobie. 2017-07-22 20:00 8. No i fajnie. Oby więcej takich inwestycji. 2017-07-22 19:08 9. W Zakopanem rowerzyści też mają w czym wybierać... Mogą wybrać przeciskanie się między autami stojącymi w korkach lub między pieszymi licznie przechadzającymi się po pseudo rowerowych... (no właśnie jak to nazwać?) "ścieżkach". 2017-07-22 18:53 10. Przypominam,że na ścieżce w Rogoźniku przed skrzyżowaniami są wyraźne znaki,koniec drogi dla rowerów i ustąp pierwszeństwa lub stop. Te znaki są dla was i was obowiązują , czyli stoicie i czekacie aż samochód przejedzie !!!!
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama
Polecamy

Bojcorka

Album TP

Pożegnania

FILMY TP