2016-09-19 15:57:38
Blog
Podhalańskie korki: ekstremalny problem bez łatwych rozwiązań
Rozwiązania problemu nadmiernego ruchu samochodowego można szukać jedynie w połączeniu znakomitej komunikacji publicznej, ułatwień dla pieszych i rowerzystów ze znacznym ograniczaniem liczby samochodów poruszających się po naszych ulicach.
Fot. Piotr Manowiecki Kiedy jest za dużo samochodów, nie da się nie tylko zaparkować, ale też wyjechać z parkingu...
Fot. Piotr Manowiecki Żal patrzeć, jak najcenniejsze przyrodniczo i krajobrazowo łąki w Polsce przemieniane są w parkingi.
Fot. Piotr Manowiecki Największym problemem nie są korki na Zakopiance, ale to, co dzieje się z samochodami, kiedy już dotrą na miejsce.
Fot. Piotr Manowiecki Przy tej liczbie samochodów, jazda na rowerze to żadna przyjemność. W ten sposób tracimy szansę na stworzenie oferty dla całego segmentu znakomitych turystów - rowerzystów.
Fot. Piotr Manowiecki W "krokusowy" weekend.
Fot. Anna Filipczak
rodzina od kilkunastu minut bezskutecznie próbuje wyjechać samochodem z parkingu. Zmęczone dzieci głośno płaczą, bo chcą jak najszybciej wrócić do domu. Dziadek złorzeczy raz kierowcy z Warszawy, raz kierowcy z rejestracją KNT, którzy wspólnie zablokowali wyjazd, parkując w sposób – eufemistycznie mówiąc - nieprzemyślany. Stopniowo dochodzą kolejni turyści, którzy też chcą już wracać do swoich domów.
Czy oczekujący zlinczowali kierowcę z Warszawy lub Nowego Targu – tego nie udało mi się dowiedzieć. Po kilkunastu minutach towarzyszenia coraz większej grupce, poszedłem na spacer w kierunku Wiktorówek i dalej do Roztoki. Zapominając na kilka godzin o absurdalności tego, co działo się przy wejściu na szlak. Do twardej rzeczywistości wracam w busie z Palenicy. Droga między Palenicą a Wierchporońcem przypomina mi ni to parking, ni to korek, w każdym razie na pewno nie jedno z najcenniejszych przyrodniczo i krajobrazowo miejsc dużego kraju, w którym prawie nie ma gór.
Fala samochodów, która kiedyś zalewała Podhale przez kilka,następnie kilkanaście dni w roku, teraz jest normą przez praktycznie cały sezon turystyczny oraz w wiele słonecznych weekendów od maja do października. Stanęliśmy przed nieznanym jeszcze kilkanaście lat temu problemem pierwszego świata, jakim jest nadmiar samochodów. Każdy przesyt jest niezdrowy, a ten jest wyjątkowo paskudny. Sprawia, że każda wolna przestrzeń zamieniana jest w parking, nasze miejscowości są pełne niepotrzebnego hałasu, a przy drogach wszędzie czujemy smród spalin. O ofiarach wypadków samochodowych nie wspominając. Współczesna motoryzacja to ciągłe stanie w korku, walka o miejsca parkingowe, stres.
Epoka romantyczna motoryzacji się skończyła i już nigdy nie wróci. Zapomnijmy o wciąż wmawianych nam przez reklamy koncernów samochodowych pustych drogach. Zapomnijmy o podróżach pełnych gracji i szyku, jakie znamy z filmów z lat siedemdziesiątych. Zapomnijmy o wolności, jaką kiedyś dawał samochód. To już przeszłość z czasów, kiedy samochód był dobrem luksusowym, rzadkim i trudno dostępnym.
Problemy Podhala z nadmierną liczbą samochodów w najbliższych latach będą dalej narastać. W Polsce przybywa samochodów, których już dziś (według oficjalnych, być może nieco zawyżonych statystyk) przypada średnio 599 na 1000 mieszkańców. Po drugie w wyniku błyskawicznej rozbudowy autostrad i dróg szybkiego ruchu w całej Polsce, coraz łatwiej dojechać w Tatry samochodem, a relatywnie coraz trudniej pociągiem. Zachętą do przyjazdu samochodem będzie również droga szybkiego ruchu między Lubniem a Rabką, która zostanie oddana do użytku w 2023 r.
Według danych z zeszłego roku, średni ruch samochodowy między Poroninem a Zakopanem wynosi prawie 18 tys. samochodów na dobę, a w sezonie może rosnąc nawet 3 krotnie. Sytuację, jaką mamy należy określić jako ekstremalną. Podróżując po Alpach, nigdzie nie widziałem tak absurdalnych korków. Czas by Podhale odpowiedziało sobie czy jego produktem turystycznym rzeczywiście mają być korki, hałas, spaliny i polany górskie przemieniane w parkingi.
Niepopularne rozwiązania
Gdyby odpowiedź była przecząca, mam dla wszystkich złe wiadomości. Naprawa obecnego stanu zajmie co najmniej kilkanaście lat i pewne jest pojawienie się silnego oporu ludzi, który uwierzyli, że podstawowym prawem człowieka jest możliwość wszędzie i zawsze wjechać samochodem. Tą łatwiejszą stroną medalu będzie odbudowa systemu transportu publicznego. Dodawanie nowych linii autobusowych, uruchomienie szybkiej kolei do Krakowa i połączenia wahadłowego do Rabki – są to działania,co do których trudno oczekiwać czegoś innego niż szerokiego poparcia społecznego. Nieco trudniejsze będzie tworzenie dróg rowerowych. W Zakopanem, gdzie każda wolna przestrzeń anektowana jest natychmiast pod parking,trudno sobie wyobrazić większe zrozumienie na przykład dla prób usunięcia miejsc postojowych przy ulicy Balzera i zrobienia w ich miejscu drogi rowerowej.
Ale najtrudniejsze będzie ograniczanie ruchu samochodowego. Wielu wciąż wydaje się, że wystarczy dobudować jakąś drogę szybkiego ruchu, jakaś obwodnicę, kilka parkingów podziemnych i problem korków sam zniknie. Dlaczego to myślenie jest błędne wyjaśniam w artykule.
Rozwiązania problemu nadmiernego ruchu samochodowego można szukać jedynie w połączeniu znakomitej komunikacji publicznej, ułatwień dla pieszych i rowerzystów ze znacznym ograniczaniem liczby samochodów poruszających się po naszych ulicach.
Jak to się robi? Przykładem może być stolica Słowenii –Lublana, gdzie w ciągu kilku lat obniżono udział podróży samochodem po mieście z 58% do 42%. Zrobiono to zamykając praktycznie całe historyczne centrum dla samochodów i drastycznie podwyższając opłaty za parkowanie. Jednocześnie wybudowano kilka parkingów Park&Ride, stworzono kilka nowych dróg rowerowych, ułatwiono poruszanie się po mieście na piechotę. Mimo, że na początku twierdzono, że „nie da się” takich zmian wprowadzić, a opór społeczny był duży, mieszkańcy szybko przyzwyczaili się do nowej sytuacji. Korzyści w postaci ciszy, czystszego powietrza, mniejszych korków i łatwiejszego parkowania dla mieszkańców miasta (ale już nie dla przyjezdnych) były na tyle duże, że burmistrz, który wprowadził te zmiany, wybory wygrał w pierwszej turze. Więcej o zamianach w Lublanie przeczytacie w moim artykule na portalu Transport Publiczny.
Sposobów na ograniczanie ruchu samochodowego jest wiele. Austriacy wprowadzają opłaty za przejazd niektórymi drogami. To tak, jakby dojazd do Łysej Polany przez Poronin był bezpłatny, a za przejazd przez Zazadnią trzeba by zapłacić powiedzmy 30 złotych. Najradykalniejsze rozwiązanie zastosowano w Szwajcarskim Zermattcie, gdzie do centrum miasto po prostu nie wolno wjechać samochodem.
Podhale musi wymyślić swoją własną metodę, uwzględniającą interesy różnych stron. Oczywiste jest, że z ewentualnych zakazów wjazdów do centrów miast powinni być wyłączeni ich mieszkańcy, dostawcy, osoby z niepełnosprawnością, rodziny z małymi dziećmi, a także niektórzy pracujący. Ewentualne ograniczenia ruchu mogłyby trwać nie przez cały rok, ale tylko w sezonie turystycznym. Rozwiązania mogą być różnorodne – od wybudowania w Nowym Targu przy linii kolejowej centralnego parkingu Park and Ride, gdzie musieliby zostawić samochód wszyscy turyści, którzy nie mają wykupionego przynajmniej jednego noclegu w hotelu czy pensjonacie, przez rozbudowę mniejszych parkingów na obrzeżach Zakopanego, po zróżnicowanie stawek opłat parkingowych w zależności od lokalizacji parkingów (choć dziś przepisy tego nie umożliwiają).
Jedno wiem na pewno: jedyną ważniejszą ulicą w Zakopanem, na której nigdy nie widziałem korków jest prowadząca do Kuźnic ulica Przewodników Tatrzańskich. Jeżeli by wpuścić na nią samochody indywidualne, to natychmiast zakorkowałaby się i stałaby się nieprzejezdna. Warto o tym przykładzie z własnego podwórka pamiętać, zastanawiając się, jak zlikwidować korki i nielegalne parkowanie na drodze do Łysej Polany. A także rozważając, jak odkorkować Podhale.
o wiele lepszym rozwiązaniem było by wprowadzenie naziemnych kolejek gondolowych , ograniczyły by zapotrzebowanie na teren ,były alternatywa dla aut i były atrakcja turystyczną
Trzeba tylko zapewnić rozrywki w czasie pogody ( ścieżki rowerowe w różnych kierunkach, szlaki piesze, parki...) oraz w razie niepogody : muzea, galerie, restauracje, parki rozrywki, baseny itp - tutaj kreatywni górale na pewno coś wymyślą. Przy obecnych przystankach komunikacji miejskiej przydałyby się mapki lub drogowskazy jak dojść do okolicznych atrakcji i szlaków. Zapowiedź słowna jest krótka i nie wskazuje kierunku.
-
PRACA | szukam
KUCHARKA, POMOC KUCHENNA, SPRZĄTANIE. 796 358 958. -
SPRZEDAŻ | zwierzęta
SZCZENIAKI SHIH TZU. 730 519 594. -
PRACA | dam
Przyjmę Cieślę - budowa w Kluszkowcach Stawka do uzgodnienia Proszę dzwonić - 788 624 940. 788 624 940 aleksandra@tatrastyle.pl
Tel.: 788 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA LOKAL NA PIZZERIĘ W ZAKOPANEM. 502 658 638 -
SPRZEDAŻ | różne
SPRZEDAM SIANO W BALACH. 502 658 638 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA PLAC POD MAGAZYN. 502 658 638 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA HALE NA WARSZTAT SAMOCHODOWY, LAKIERNIĘ, PRALNIE, HURTOWNIĘ, MAGAZYN. 502 658 638 -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, ŁAZIENKI, ZABUDOWY, ADAPTACJA PODDASZY, REMONTY, DOCIEPLENIA BUDYNKÓW, FASADY. 693 206 403. -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, DOMY OD PODSTAW, POKRYCIA DACHOWE, SZALUNKI STROPOWE. 693 206 403. -
USŁUGI | budowlane
REMONTY I WYKOŃCZENIA. 660 079 941. -
SPRZEDAŻ | budowlane
DESKI ŚWIERKOWE, dł. 5 m, gr. 53 mm. DRZEWO OPAŁOWE BUK. 660 079 941. -
USŁUGI | budowlane
ADAPTACJA PODDASZY, OCIEPLENIA WEŁNĄ MINERALNĄ, SUFITY PODWIESZANE, ZABUDOWY GK, WYKOŃCZENIA WNĘTRZ. 660 079 941. -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI MINIKOPARKĄ 2.5 TONY - 722 307 227. -
SPRZEDAŻ | budowlane
Sprzedam KANTÓWKĘ, KROKWIE, DESKI, GONTY i OPAŁ - 788 344 233. -
USŁUGI | budowlane
REMONTY I WYKOŃCZENIA WNĘTRZ KRÓTKIE TERMINY GWARANCJA NA WYKONANE ROBOTY. 602839607
Tel.: 602839607 -
PRACA | dam
PENSJONAT "Willa Park" W CENTRUM ZAKOPANEGO ZATRUDNI OSOBĘ DO SPRZĄTANIA I RZYGOTOWYWANIA ŚNIADAŃ. 509 578 689. -
PRACA | dam
Kucharz al'a carte- Restauracja Górska w Białce Tatrzańskiej Do uzupełnienia zespołu poszukujemy osoby na stanowisko: KUCHARZ. Oferta pracy dla kucharza z doświadczeniem zawodowym. Praca na stałe, bardzo dobre warunki pracy. Więcej informacji pod nr. 518 259 536 www.restauracjagorska.pl rest.gorska@gmail.com
Tel.: 518 259 536
E-mail: rest.gorska@gmail.com
WWW: www.restauracjagorska.pl -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Zakopane - DOM na ulicy Grunwaldzkiej. 660 797 241 -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Działka pow. 41ar do zabudowy położona w Lipnicy Wielkiej pod Babią Górą. 603071487, 609325040. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Las z drzewostanem pow. 41ar w Lipnicy Wielkiej 603071487, 609325040. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
APARTAMENT Za Strugiem, Zakopane - 607 506 428. -
PRACA | dam
Zatrudnię TYNKARZA I POMOCNIKA przy tynkach maszynowych. 730 39 73 01. -
PRACA | dam
Poszukujemy osób do pomalowania drewnianych balkonów w obiekcie turystycznym w Zakopanem. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 693 692 100. 693692100
Tel.: 693692100 -
KUPNO
SKUP STARYCH SPAWAREK. 536269912. -
RÓŻNE
OBWOŹNY SKUP ZŁOMU - dojazd do klienta. 536269912. -
USŁUGI | inne
PROFESJONALNA WYCINKA DRZEW, GAŁĘZI Z PODNOŚNIKA I Z UŻYCIEM LINY. 889 105 476 -
USŁUGI | budowlane
FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
KAMIENIARSTWO. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
KAMIENIARSTWO, ELEWACJE, OGRODZENIA - WSZYSTKO Z KAMIENIA. 509 169 590. -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI BLACHARSKO-DEKARSKIE, KRYCIE I PRZEKRYCIA DACHÓW, KOMINY, BALKONY, RYNNY, GZYMSY, FASADY. 889 388 484. -
USŁUGI | inne
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
POLE - 1.6 HA i 42 AR. 505 429 375. -
NAUKA
NATIVE SPEAKER - JĘZYK ANGIELSKI - nauka face to face lub online, PRZYGOTOWANIE DO MATURY - Zakopane, okolice - 605 069 173 -
USŁUGI | budowlane
TYNKI MASZYNOWE. 604 857 880. -
USŁUGI | budowlane
MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325. -
USŁUGI | budowlane
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
- Wszystkie komitety wyborcze, które wystawią listy w całej Polsce przedstawiły liderów list wyborczych. Poznaliśmy wszystkie nazwiska osób w okręgu 14 obejmującym powiaty Tatrzański, Nowotarski, Nowosądecki, Limanowski i Gorlicki.
- MÓJ ROZwój obejmuje też sprawy nowotarskie i próbę zrozumienia aktualnego tematu związanego z wyższą szkołą podhalańską.
-
- Ukraina, leżąc na pograniczu Rosji a zachodnimi państwami Europy, odzwierciedla swoją rozdartą naturę i podział w społeczeństwie. Połowa ludności mówi po rosyjsku jako swoim pierwszym języku, druga połowa po ukraińsku. Uprzemysłowione landy centrum, wschód i południe, są kulturalnie odzwierciedleniem ortodoksyjnych Rosjan. Niektóre części zachodnie były powiązane z Ukrainą dopiero po II wojnie światowej, historycznie mając inną kulturę.
- Animalsi wypowiadając sie na temat przeciążeń koni pracujących w zaprzęgach bazują na konkretnych, inżynierskich wyliczeniach.
- W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy zwiększoną presję ze strony rządów kilku krajów, które wspierają potężne grupy w sektorze prywatnym w celu nadzorowania mediów społecznych i alternatywnych źródeł informacji. Jest to wielopłaszczyznowy atak na naszą wolność, który już ograniczył rodzaje informacji, do których mają dostęp obywatele, a tym samym zawęża opcje polityczne, aby odpowiadały osobom sprawującym władzę.
- Patrząc z kosmosu, staje się jasne, że Ziemia jest prawdziwie żywą planetą, odmienną od każdego innego znanego świata w Układzie Słonecznym. Z kontynentami, płynnymi oceanami, pokrywami lodowymi, zmieniającymi się wzorami chmur i cienką, ale znaczącą atmosferą. Nasza planeta tętni życiem, zmieniając się z dnia na dzień i z sezonu na sezon. Bez atmosfery nasz świat byłby chłodniejszy o 33 ° C, co czyniłoby go niezdolnego do posiadania ciekłej wody na powierzchni.
- Mój ROZwój jest też pod wpływem kobiet. Jedną z nich jest Byron Katie, która wyjaśnia pojęcie arogancji
- Rada Europejska, czyli przywódcy 28 krajów członkowskich Unii, przedstawili po trzech dniach burzliwych obrad listę zaskakujących kandydatów na najważniejsze stanowiska w Brukseli. Po naradach, rówież Parlament Europejski wybrał swojego przewodniczącego na pierwszym posiedzeniu europarlamentarzystów.
- Zapraszamy wszystkich bardzo serdecznie na otwarte Spotkanie Konfederacji w Nowym Targu i Zakopanem!
- Według najnowszych danych pochodzących z Międzynarodowego Funduszu Walutowego Wenezuela ma najmniejszy na świecie wzrost gospodarczy, największą inflację i dziewiątą największą stopę bezrobocia. Wskaźnik śmiertelności niemowląt zwiększył się 100 krotnie w ciągu ostatnich czterech lat. Ich waluta straciła 99 procent swojej wartości od początku 2012 roku. To się nazywa całkowite załamanie społeczne i gospodarcze. I stało się to pomimo faktu, że Wenezuela ma największe na świecie rezerwy ropy naftowej.