Reklama

2017-07-14 17:34:07

Tatry

Food truck w Tatrach i testy wozu ze wspomaganiem elektrycznym

Reklama

Dwa główne tematy dzisiejszej konferencji prasowej w Tatrzańskim Parku Narodowym to nowa marka gastronomiczna "Bystro. Szlakiem samku" i testy konnego wozu ze wspomaganiem elektrycznym.

Tatrzański Park Narodowy tworzy nową markę gastronomiczną. Pierwsze mobilne punkty gastronomiczne (typu food truck) rozpoczęły działalność z początkiem lipca na parkingu na Palenicy Białczańskiej (przed wejściem na szlak do Morskiego Oka). Jak mówia przedstawiciele TPN, podawane w nich jedzenie jest świeże, zdrowe i regionalne. Estetyczne i spójne wizualnie pojazdy codziennie opuszczają plac postojowy, aby nie kusić dzikich zwierząt zapachem jedzenia. Celem długofalowym projektu jest podniesienie standardu usług gastronomicznych na Podhalu i odejście od kulinarnej tandety. 

Firma, która wybrana została w drodze postępowania przetargowego musiała wykonać sporo pracy przed rozpoczęciem działalności przy szlaku. Do jej zadań należało m.in. stworzenie marki gastronomicznej, jej strategii rynkowej, identyfikacji wizualnej oraz założeń funkcjonalnych, i w końcu prowadzenie usługi gastronomicznej na Palenicy Białczańskiej. 

W ramach jednej marki producent stworzył trzy odrębne submarki, po to, by spełnić zróżnicowane oczekiwania turystów. Trzy submarki to trzy foodtrucki: BYSTRO Słony, BYSTRO Pizza, BYSTRO Słodki. Dla przykładu w pierwszym zjeść można ziemniaka pieczonego w całości z dodatkami sezonowymi, z bryndzą, twarożkiem i szczypiorkiem, wędzonym pstrągiem, kiszonymi warzywami czy oscypka z brusznicą, kiszonym rabarbarem, borówką. BYSTRO Pizza to przede wszystkim podpłomyk z prawdziwego pieca z sezonowymi produktami. W BYSTRO Słodki specjałem jest kruszonka z owocami sezonowymi i inne pyszności. Za nami dwa pierwsze tygodnie funkcjonowania usługi, pewne kwestie są jeszcze w trakcie „docierania”, ale cieszy nas przede wszystkim to, że jest smacznie i turyści chwalą podawane tam jedzenie. 

Drugim poruszanym na konferencji prasowej tematem były testy wozu ze wspomaganiem elektrycznym, które ułatwią pracę koni na drodze do Morskiego Oka,

Oto komunikat TPN

Mimo że dotychczasowe badania nie wykazały przeciążeń koni, a opinie specjalistów przeczą tezom o przemęczeniu koni, wyszliśmy naprzeciw osobom, które uważają że praca dla koni na tej trasie jest zbyt ciężka i rozpoczęliśmy prace nad wspomaganiem elektrycznym wozów. Prototyp takiego wozu, wspomagającego pracę koni silnikiem elektrycznym, przechodzi właśnie fazę testów. Mamy nadzieję, że jeśli uda się to rozwiązanie wprowadzić w życie, rozwieje to już na dobre wszelkie wątpliwości dotyczące tego, czy konie w Morskim Oku pracują ponad siły. Rozwiązanie to ma pozwolić na kultywowanie tradycyjnej na Podhalu formy transportu, utrzymanie dużej (około 300 sztuk) hodowli koni, umożliwienie społeczeństwu kontaktu z tymi zwierzętami, przy jednoczesnym zapewnieniu im możliwie najlepszych warunków pracy i dobrostanu. 

Co ciekawe, organizacje prozwierzęce nie wyraziły chęci udziału w opracowywaniu wozu. Wręcz przeciwnie, od samego początku były negatywnie nastawione do tego projektu. Trudno nam to zrozumieć, w sytuacji gdy wspomaganie ma służyć poprawieniu warunków pracy koni. Nie mówimy tu tylko o drodze do Morskiego Oka. Transport konny funkcjonuje także w innych miejscach w Polsce i na świecie. Wszędzie tam wozy wspomagane silnikiem elektrycznym mogłyby istotnie poprawić warunki pracy koni. 

Testy elektrowozu dostarczonego przez wykonawcę odbyły się 29 czerwca na drodze powiatowej prowadzącej do Morskiego Oka, na odcinku Palenica Białczańska – Polana Włosienica. W testach uczestniczyli przedstawiciele Wykonawcy, Zamawiającego (Tatrzańskiego Parku Narodowego) oraz przedstawiciele Stowarzyszenia Przewoźników do Morskiego Oka z Gminy Bukowina Tatrzańska, przy zabezpieczeniu patrolu Policji z Komisariatu w Bukowinie Tatrzańskiej. 

Testy rozpoczęły się ok. 8 rano od prezentacji wozu. Wykonany został jeden wjazd i zjazd (Palenica – Włosienica – Palenica). Podczas wjazdu wóz poruszał się zgodnie z założeniami, wspomaganie pracowało poprawnie, nie wykorzystując ani razu 100 % swoich możliwości. W trakcie zjazdu, zgodnie z sugestiami powożącego dokonano dodatkowych regulacji siły hamowania silnikami. Testy prowadzone były przy realnych obciążeniach i przebiegły pozytywnie. Wóz spełniał założenia określone w przetargu, poprawione też zostały pewne kwestie techniczne zgłoszone po poprzednich, jesiennych testach. Niebawem wóz wróci na trasę na dłuższe testy, w różnych warunkach.

Zostań Patronem Tygodnika Podhalańskiego.

Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
Dominik 2017-07-19 20:43:16
Konie zawsze pracowaly bo do tego żyjom .Nie rozumiem tylko po co jakies kombinowanie z tym nowym wozem jak wszyscy weterynarze mowiom ze koniom nic nie jest .Zielonym zawsze nic nie pasuje a sami co zrobili .Nic tylko psujom powietrze i dra pyski. Wszyscy wiedza ze zielone to sa szkodniki.
prawacki prawak 2017-07-16 17:22:50
Ja uważam że został stworzony bardzo zły system badania czytaj dopuszczania koni do pracy w Moku ( "furtki" typu niedociążenie wozów, tempo jazdy , przestoje oraz powierzchowna ocena stanu zdrowia) oraz unormowania ich pracy. Za to odpowiada TPN ( regulamin) na równi z fachowcami. Zobaczymy co wydarzy się dalej ale - niechaj każdy z nich zda sobie sprawę z tego że odpowiada za swoje działania!
agata1976 2017-07-16 10:38:01
@ Słowiańskie Mirabilia, czy można nazwać specjalistą autora poniższej ekspertyzy?
http://tpn.pl/filebrowser/konie/Ekspertyza%20Jackowski%202012.pdf
Czy można nazwać specjalistą autora poniższej ekspertyzy, który akceptuje wniosek o powiększenie pomierzonych wielkości sił, dwóch dam, jedna z zawodu elektryk, a druga politolog? A może politolog i elektryk mają większe pojęcie o użytkowaniu koni, aniżeli profesor z 40 letnim stażem naukowym?
http://tpn.pl/filebrowser/Ocena%20wynikw%20bada%20z%2023.10.2014%20-%20R.%20Kolstrung.pdf
Uui 2017-07-16 08:30:26
Co konie na badania ortopedyczne a człowiek tylko zaświadczenie lekarskie ja proponuje emerytury dla koni z morskiego tylko kto będzie brał czy fundacja prozwierzeca czy wozacy?
Słowiańskie Mirabilia 2017-07-16 07:58:31
Cóż na całym świecie konie pracują bez przechodzenia jakichkolwiek badań wstępnych. Nawet konie sportowe są dopuszczane do zawodów bez tak dokładnych badań, o jakie krzyczą animalsi.
Nieufność do specjalistów? Ja nie ufam obecnym specjalistom ze strony organizacji, bo już wielokrotnie widziałam jak ich teorie były obalane, czego nie każdy miał zaszczyt doświadczyć, bo jakoś tak te komentarze na FB bardzo szybko znikały. Tym bardziej, że pretensje teraz są o wszystko, o to, że na badanie poszły chore konie, ale też o to, że część filarów nie przyprowadziła koni, bo były chore. Hipokryzja? Statystyki się popsują?
Badanie ruchu? Nie wykonuje się takiego badania, jeżeli koń nie wykazuje objawów chorobowych. Są wady postawy z którymi da się żyć i pracować. Zapewniam wszystkich, że każdego konia, nawet najzdrowszego, w próbach zginaniowych da się wygiąć tak, żeby kulał. Ale pomysł kłusowania na kostce i oceniania w ten sposób kulawizny u koni zapiętych do wozu? Absurd i żenada. Ale tego już najwyraźniej nikt nie rozumie. Jest jakieś podejrzenie? Odesłać do zbadania, wyleczyć. A nie eliminować z trasy trwale lub na sezon.
Dlaczego jeszcze nikt z fachowców fundacji nie przyznał się do błędów? Jak mam im ufać, skoro ślepo brną w jakieś tam swoje przekonania nie dając prawa dyskusji, tylko wyzywające każdego, kto ma odmienne zdanie. To jak ktoś broni swoich racji jest wg mnie wizytówką człowieka. Póki co osoby przeze mnie przed chwilą wspomniane prezentują się bardzo źle, bo krzyczeć to i małpa na drzewie potrafi, a wyzwiskami rzucać przysłowiowy osiedlowy Seba lubi.
Chomąto 2017-07-15 23:59:39
akurat wiadomo jak stwierdzić czy chomąto jest nie za ciasne. Od góry dwa palce a od dołu - ręka na płasko winna wejść. Problem nie polega tylko na wiedzy ale na braku woli do jej aplikowania . Np pisze się o niedopasowanych chomątach i nic z tego pisania nie wynika. Ba. Nikt nie sprawdza czy to się poprawiło? Podobnie jest z niechęcią wobec badań ortopedycznych wykazywana przez specjalistów. Ja nie rozumiem jak można dopuścić konia do pracy bez sprawdzenia jego narządu ruchu ?? a i Z ta praktyka różnie bywa jeśli fachowiec nie widzi ze pomylił się w ocenie objętości pracy, co łatwo dowieść. W takich sytuacjach rodzi się daleko posunięta nieufność do specjalistów. I tyle..,
a jednak sinus 2017-07-15 21:15:24
W jednym z komentarzy wyżej przywołano ekspertyzę Pana dr Jackowskiego, wykonaną na zlecenie TPN. Ekspert napisał, że ładunek wozu nie powinien przekraczać 3772 kG. W tej chwili wozy ważą ok. 1700-1800 kG. Wg tego eksperta konie nie są przeciążane.
Jednak zastanawia mnie co innego.
Wg eksperta kąt wznosu drogi do Włosienicy oscyluje w granicach 10-20 stopni. Palenica Białczańska znajduje się na wysokości 990 m npm (Wikipedia). Ekspert napisał również, że droga liczy ok. 7 ? 7,5 km.
Przyjmuję za ekspertem, że kąt wznosu drogi wynosi tylko 10 stopni, a droga liczy 7 km. Łatwo stąd wyliczyć, że górny przystanek na Włosienicy musiałby znajdować się na wysokości 990 m + 1218 m = 2208 m npm. Tymczasem Wikipedia podaje, że jest to zaledwie 1315 m npm.
Uwaga: 1218 m = 7000 m * sin 10 stopni
Jak to możliwe? Czyżby Wikipedia podawała błędne dane, a może ekspert się myli i co z tego wynika?
Słowiańskie Mirabilia 2017-07-15 19:40:23
A to może konia zapytać o to chomąto, przecież wszyscy "najwięksi znawcy" w oczach odpowiedzi wyczytują ;)
A dopiero teraz zauważyłam, że wśród wymienianej literatury do dyskusji jest książka prof. Kolstrunga, którego wiedzę niektórzy lubią negować - jakże to tak, albo się zna, albo się nie zna, zdecydujcie się. Poza tym, nawiązując do tego właśnie komentarza, oprócz wiedzy książkowej do dyskusji wg mnie potrzebna jest praktyka przy koniach. Dopiero wtedy faktycznie pole do dyskusji jest szerokie ;)
miejscowy turysta 2017-07-15 19:06:42
Najwyższy czas zacząć konie wozić na wozach, a turyści niech ciągną :D
Tylko kto za to zapłaci? I komu?
do Słowiańskie Mirabilia 2017-07-15 18:06:32
cyt " Akurat konie stojące przy wozie lubią się bujać w przód i tył jak próbują ruszyć, a wóz go wstrzymuje."

A CO Z CHOMĄTEM? NIE ZA CIASNE ?
do Stoska co w dolinie siedzi 2017-07-15 17:47:31
wszystko zależy od trasy po której jedziesz. Innymi słowy od PROFILU trasy , tempa i masy ciężaru oraz qni.
Słowiańskie Mirabilia 2017-07-15 17:30:18
Ad.1 co najmniej dwugodzinny odpoczynek między kursami (nie licząc tych min. 20 minut na Włosienicy) uznają Państwo za zbyt krótki?
Ad. 2 te konie pracują z tego co mi wiadomo dziennie po 1,5h , do 3h w lepsze dni, także długo to wcale nie jest. Ponadto są tam fragmenty zarówno płaskie jak i nawet jeden w dół, a faktycznie stromy fragment jest dokonywany wolnym stępem i ma on ok. 1,8 km. Skoro ta trasa jest tak łatwa jak wszyscy mówią, to czemu konie nie mają dać sobie tam rady.
Poza tym nie można pominąć faktu, że te 10 albo 15 dni w miesiącu ma prawo pracować dany fiakier, a każdy ma tam minimum 4 konie, a niektórzy nawet po 8, stąd zwykle wykonują one maksymalnie jeden kurs dziennie, a w mniejszym ruchu to i nawet tyle nie wyjadą.
U koni wyczerpanych owszem, ale tam takich nie ma. Dlaczego nie cytujecie dr Strypikowskiej (opłaconej przez fundację), że stan faktyczny tych koni jest inny niż promują to fundacje? I że odsetek i rodzaj schorzeń nie różni się od tego, co spotyka się w normalnych rekreacjach? Albo prof. Cieploka z AGH, który na zlecenie fundacji i oczywiście przez nią opłacony, powiedział, że on może zrobić wyliczenia ale osobami kompetentnymi do ich oceny są LEKARZE WETERYNARII I HIPOLODZY a nie on, jaki technik. Nie podobało się to i teraz jakiegoś tam Pana Wieczorka cytujecie, który fanatycznie zgadza się z Państwa ideologią, ale już widziałam jak dwukrotnie jego wyliczenia zostały obalone przez wykształconych w temacie postronnych obserwatorów.
I dlaczego cytujecie Państwo różne podręczniki, a współczesne autorytety podważacie tylko dlatego, że Wam nie pasują? Dlaczego tamci są sprzedawczykami a dr Latocha opłacana przez fundację już nie? I to wiedzę o zdrowiu konia podważa inżynier albo politolog?
Stasek z potoka 2017-07-15 15:34:26
Koń słuźył człowiekowi do pracy od dawna jak i pies pasterski do wypasu owiec i bydła a 12 osób na dwa konie to kpina napewno gorzej majom przy zrywce w lesie.
Słowiańskie Mirabilia 2017-07-15 13:34:58
Po raz kolejny uprzejmie zwracam uwagę, że ja deklaruję się jako kobieta, także zwrot "Pani" jest bardziej na miejscu ;-) a to, że komuś się umyśliło co innego, to już nic nie poradzę :-) bardzo chętnie dowiem się, za kogo w ogóle ja od dawna jestem uważana, prosiła bym więc o jakąś konkretną odpowiedź ;-)
Przebadać należy jeżeli wada postawy jest realnym, a nie wyimaginowanym problemem.
Przeliczenie owszem, trudne nie jest, jednak warto by podać najpierw te normy po przeliczeniu, a nie te podane w podręczniku, które mylą ludzi nie mających z fizyką do czynienia ;-)
do Słowiańskie Mirabilia 2017-07-15 12:42:32
chyba nie kwestionuje Pan, że praca pospieszno-pociągowa jest bardzo wyczerpująca dla koni ?
Oto dokładne cytaty z podręcznika akademickiego prof. prof Sasimowskiego i Budzyńskiego ( 1987) "Żywienie koni"
1. - jeśli obok określonych nawrotów cięższej lub ciężkiej pracy występują nawroty jazdy bez obciążenia ? odbywane zwykle w szybkim tempie ? mówimy o pracy pospiesznopociagowej . racjonalna eksploatacja koni przy tego rodzaju pracy , powodująca stosunkowo niskie zużycie energii powinna polegać na wolnym stepie podczas jazdy z ładunkiem i na lekkim, niewysilonym kłusie podczas pustej jazdy , a przy dłuższych dystansach oraz na gorszych odcinkach drogi ? stepa. Duże obciążenia, ostre tempo jazdy , nie dajaca dobrego oparcia kopyt nawierzchnia drogi ? brak dostatecznie częstych odpoczynków mogą powodować , ze omawiany rodzaj pracy będzie bardzo wyczerpujący ( str 96-97)

2.- praca koni spacerowych i turystycznych ( str 99)- nawet dłuższe rajdy mogą być dla koni niezbyt męczace. Jeśli jednak droga przebywana jest w szybkim tempie i przez kilka godzin dziennie ( a nie 1-2 dziennie do przejażdzek) lub gdy droga wiedzie stromo pod gore, wykonywana przez konie praca musi być traktowana jako ciężka lub bardzo ciężka. Można przyjąć ze dla koni użytkowanych w turystyce pod obciążeniem 12-15 % jako prace lekka wykonywana na terenie POZIOMYM przy czasowym udziale stepa 33% i klusa 67% w ciagu godziny, jako prace srednia w ciagu 2 godzin ( stepa 33%, kłus 58%, galop 9%) oraz jako ciezka w ciagu trzech godzin ( stepa 28%, klusa 64% i galopu 8%) ( str 100) ..

A co dopiero gdy uwzględnić PROFIL trasy do Moka i normy uciągu jakie są na te zwierzęta narzucane w regulaminie ?
BTW, przy wyczerpaniu ( i tu można by podać multum opinii uznanych specjalistów potwierdzających te zależność, od płk Hoffmana począwszy) następuje szybsze zmęczenie mięśni, aparat ruchu traci swą elastyczność i główne obciążenia spoczywają na ścięgnach, czyż nie tak? Nierówne podłoże i mamy co mamy , problemy ścięgnowe o których nadmieniał już dr Golonka. Tym bardziej specjaliści z komisji dopuszczającej konie do pracy winni uznać że badania narządu ruchu u koni na tej trasie są NIEZBĘDNE i zrobić wszystko aby były wykonywane w ruchu u każdego konia !!
wyszło szydło z worka 2017-07-15 12:02:46
Nie myliło mnie przeświadczenie, że wiem kto ukrywa się za tym słowiańsko-cudownym nickiem :)
Faktycznie, zdjęcie to mało, trzeba by konia dla jego dobra natychmiast przebadać. Ale sam Pan wie, ze tętno i oddech to trochę za mało w tym przypadku - a o ile wiem- badania narządu ruchu nadal "kuleją". Tymczasem kłus oraz nierówne i twarde podłoże robi swoje...

PS. przeliczenie norm , oczywiście dla TEJ trasy, nie jest zbyt trudne. Chyba ze dla tych, co z fizyką są na bakier. Ale o ile się orientuję, w ub. roku do TPN wpłynęła praca naukowca z PAN , w której ten temat został poruszony i wyjaśniony (równia pochyła zmienia rozkład sił). Może warto to ponownie rzetelnie przeanalizować bo do wdrożenia wynalazku daleko a tymczasem konie nadal będą pracować z dotychczasowymi normami ? Ja nadal, dla dobra koni, jestem w stanie postarać się wyjaśnić zagadnienia związane z mechaniką, zresztą Pan inż. mechanik K. Wieczorek zapewne też. Bo tłumaczenia że się jakoby sinus z cosinusem pomyliło, są żenujące...
anty-ekoterrorysta 2017-07-15 10:02:57
Konie na kiełbasę. Koniec z deptakiem do Moka i z klapkowiczami. Góry dla turystów!
Słowiańskie Mirabilia 2017-07-15 08:42:32
A może zamiast pisać bajki o ochwacie diagnozowaniem że zdjecia i przerzucać się ilością przeczytanych książek o normach czy użytkowaniu to ktoś by rozważył jakieś proste wytłumaczenie? Akurat konie stojące przy wozie lubią się bujać w przód i tył jak próbują ruszyć, a wóz go wstrzymuje. Plus patrząc na ten ogon koń mógł się odganiac od much i wówczas nawet mając zdrowe kopyto mógł przyjąć taka postawę. Poza tym ocenianie jakiejkolwiek choroby na podstawie zdjęcia jest troszkę niepoważne - ostatnio krąży w sieci zdjęcie panoramiczne podczas wykonywania którego pani kichnęła ale jakoś nikt nie podejrzewa, że owa pani ma dwie głowy. Poza tym raczej technik żywienia nie projektował tego wozu, a chyba jakaś firma zajmująca się tego typu sprawami profesjonalnie. Zarzucanie im braku potrzebnej wiedzy jest też zabawne, ale akurat ze strony niektórych to jest normą, to nawet komentować szkoda. Polecam czasem użyć rozumu. I pani Beato, jak już pani cytuję normy z książek to proszę nie zapominać o podawaniu wszystkich uwzględnionych przy tych normach danych, jak np. masa konia czy czas pracy, bo te u koni z MOka są inne niż w cytowanych książkach ???? No i co do tego, co pani Ania napisała, to ja akurat z badań tego konia kojarzę ????
cyklista 2017-07-15 08:40:41
Beaciu, pilnie polecam silną dawkę leków na wstrzymanie i uspokojenie. Boję się że coś niedobrego Ci się stanie.
Troll 2017-07-15 06:50:55
Jest w ruchu ? Rusza przednimi nogami w miejscu? O, to może telegrafuje. To tez jest skutek innej dużej wady postawy zwanej kozińcem. Tylko ze takie konie powinny mieć mniejsza "normę" bo ich nogi nie dają należytego oparcia i koń się szybciej męczy. Pytanie czy to wada nabyta czy wrodzona ?
PO myje 2017-07-15 06:19:23
@ z boku , jak to się mówi "przyganiała motyka gracy a obydwa jednacy" . Ty chłopski filozofie podobne wnioski wyciągasz co i uorcyk a jej wytykasz, ze tak nie można.Atak personalny na bardzo prymitywnym poziomie i to mnie upewnia ,że ONA ma rację. Dorzucę od siebie, ten siwy z lewej to ściemniacz , stoi i nic nie robi w przeciwieństwie do tego z prawej.
Do zboku 2017-07-15 06:03:28
Tak. Masz racje ten koń ... rusza ogonem.
Dociekliwy 2017-07-15 05:48:50
Dodałbym jeszcze pozycje lektur obowiązkowych - Bromley - pozycja dla fachowców o urazach najczęściej występujących u koni i ich leczeniu.
z boku 2017-07-15 03:07:16
bober. Zabrales glos wiec mam nadzieje ze jestes myslacy. Popatrz na to zdjecie z konmisiwkami czy nie jestes przekonany ze ten pierwszy jest wlasnie w ruchu?? przenojmundrzyjso zamiast palic bzdety to przeciez masz taka wladze takie uprawnienia od vivy ( wiem ze ci w ich imieniu nie wolno sie wypowiadac) to poprostu zglos zawezwij swojego weterynarza ( Jedna pani juz byla od was najlepsza na swiecie ale zabroniliscie jej sie wypowiadac bo nie chciala przedstawic waszego raportu tylko swoj nad ktorym rzetelnie pracowala) i zbadaj konia i udowodnij ze ma ochwat. Zamkini furmana w wiezieniu i bedziesz slynna na caly kraj a moze nawet poza. Taka uczonosc ,schorzenia na zdjeciu wylapuje ale sama sie wyleczyc nie moze. trochimiaczko nad wyraz intelektualna. Powiedz mi ile ten z lewej a ile ten z prawej maja lat i w momencie robienia zdjecia jaki maja oddech i tetno. Trafisz do ksiegi tej z vivy napewno.Oszolomy jak zwykle bez odrobiny samokrytyki wszyscy chca zablysnac i kazdy by chcial zostac prezesem vivy jak wyszynski z pensja kilkanascie tysiecy na miesiac. A to wszystko z dadkow na ochrone zwierzat. Czy to jest normalne??
bober 2017-07-14 22:14:10
Słyszę te Debilne teksty tych pseudo ekologów to mi słabo. Nie lubię tpn za rezerwatyscisle które zostały rozszezone i większe obszary a co za tym idzie marnotrastwo pieniędzy drzewa i powiększenie hodowli Kornika. A plan z wozami popieram ciekawe tylko czy chlopow bedzie stac wydac po 200tys.zl na taki wozik
jak przeczytacie... 2017-07-14 21:33:10
Wykaz literatury branżowej z akresu użytkowania koni :)

1. Swieczyn, Bobylew, Gopka ?Koniewodstwo?, Moskwa, Wyd. Kołos, 1992
2. Karlsen, ?Ispołzowanie raboczich łoszadiej w kołchozach?, Wyd. Państwowej Literatury Rolniczej, Moskwa , 1951
3. Sapuła, ?Analiza cech biometrycznych i użytkowych oraz ich uwarunkowania genetyczne u ogierów sokólskich?, Wyd. Annales UMCS, Lublin, 1988
4. Zwoliński, ?Hodowla koni?, Wydanie II, podręcznik dla studentów zootechniki AR, Warszawa 1977
5. Zwoliński, ?Hodowla koni?, Wyd. PWN Łódź-Poznań, 1958
6. Kolstrung, Silmanowicz, Stachurska ?Pielęgnacja i podkuwanie kopyt koni?, PWRiL, Warszawa 2004,
7. ?Zootechniczny Słownik Encyklopedyczny?, PWRiL, Warszawa, 1965
8. Sasimowski ?Przewodnik do ćwiczeń z hodowli i użytkowania koni?, Wyd III, Lublin 1970,
9. Sasimowski ?Przewodnik do ćwiczeń z hodowli i użytkowania koni?, Wyd VI, Lublin 1984,
10. Chachuła, Chrzanowski, Oleksiak, ?Chów, hodowla i użytkowanie koni?, tom 1i2, Wyd SGGW-AR, Warszawa, 1984
11. Brzeski, ?Użytkowanie koni? Wybrane Działy, Wyd. AR w Krakowie, Kraków 1991,
12. Brzeski, ?Użytkowanie koni? Wybrane działy, Wyd. AR w Krakowie, Kraków 1976,
13. Sasimowski, Budzyński, Żywienie koni?, PWRiL, Warszawa 1987,
14. Hoffman, ?Hipologia? Podręcznik dla oficerów kawalerii i artylerii, Tom I, reedycja z 1931 roku, Wydawnictwo NapoleonV, Oświęcim 2015,
15. Hoffman, ?Hipologia? Podręcznik dla oficerów kawalerii i artylerii, Tom II, reedycja z 1931 roku, Wydawnictwo NapoleonV, Oświęcim 2015,
16. Prawocheński, ?Hodowla koni?, t.I, II, III, Wyd PWRiL, Warszawa , 2010,
17. Zwoliński, ?Hodowla koni?, Wydanie III, PWRiL, Warszawa 1980
18. Żakiewicz, ?Pielęgnowanie koczyn koni?, PWRiL, Warszawa, 1965 ( PZHK),
19. Malarecki, ?Zarys fizjologii wysiłku i treningu sportowego?, Wyd. Sport i Turystyka, 1973,
20. Diacont, ?Jak rozmawiać z koniem?, Wydawnictwo Delta, Warszawa, 2014,
21. Pruchniewicz, ?Akademia Jeździecka? cz1, Wyd. II, Warszawa, 2007,
22. Grabowski, ?Hipologia dla wszystkich?, KAW, Warszawa 1982,
23. Heuschmann, ?W poszukiwaniu równowagi?, Wyd. Świadome Jeździectwo?, Warszawa , 2012,
24. Heuschmann, ?Gdyby konie mogły krzyczeć?, Wyd. Akademia Jeździecka, Warszawa 2007,
25. Bartle, Newsum, ?Trening konia sportowego?, Wyd Galaktyka, Łódź,2010,
26. Chrzanowski, Łojek, Oleksiak, ?Hodowla i użytkowanie koni? tom 1, Wyd. SGGW, Warszawa 2013,
27. Pruski, Grabowski, Schuch, ?Hodowla koni?, PWRiL, Warszawa , 2006
28. Meyer, Coenen, ?Żywienie koni?, PWRiL, Warszawa, 2009,
29. Nowacki, ?Mechanizacja rolnictwa?, PWRIL, Warszawa, 1963,
30. Resnick, Halliday ?Fizyka? tom I i II, PWN, 1970,
31. Urusov, ?Kniga o łoszadi?, St.Petersburg, 1911- skany stron dostępne w Internecie
32. Bryła, ?Podręcznik inżynierski w zakresie inżynierii lądowej i wodnej?, Lwów, 1927
33. Morawski, ?Obsługa zwierząt w rolnictwie?, Wyd. Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa, 1951
34. J.Grabowski, ?Użytkowość, utrzymanie, chów i hodowla koni? Wydanie II, Akademia Rolnicza w Szczecinie, 1974r
oraz wiele artykułów z Dziennika Biologii Eksperymentalnej( w języku angielskim), prac magisterskich i naukowych dotyczących uciągu, obciążeń aparatu ruchu etc dostępnych w Internecie

To wówczas będziemy mogli sobie porozmawiać na temat norm uciągu, kopyt etc etc etc
:P
do gprowda 2017-07-14 21:29:29
a ile ważył tamten wóz? ile godzin jechali ? w jakim tempie?
G.Powda 2017-07-14 20:45:57
Konie ciągnęły furki z Krakowa do Zakopanego przed wiekiem i wcześniej. W tych furkach jechali najsłynniejsi Polacy, może przykładem Aleksandra Macedońskiego wprowadzić do MOKA słonie i sobie poradzą, a tych, którzy przed wyborami zaczynają kolejną rozróbę wysłać na wyścigi Wielkiej Pardubickiej razem z ich idolem, tym który ich w poprzednich wyborach zaangażował by pluli na górali.
NT 2017-07-14 20:37:56
A dlaczego żadna z tych wszechwiedzących i przemądrzałych nie broni koni, które jeżdżą do lasu ściągać suchary lub tych, które często "spienione" ciągną fury z sianem lub zbożem, tych którymi się ora i bronuje. No dlaczego ta cała prezeska VIVY lub Czerska nie angażują się w taką kampanię? Odpowiadam... bo to nie jest medialne i tyle. Nikogo nie zainteresuje koń Staska, Wieśka czy Bronka. Nikt nie przejmuje się tym. Lepiej działać medialnie i populistycznie, żeby te ciemne i nie znające się masy, któym nawija się makaron na uszy zaczęły popierać fundację, która dzięki swoim podstępnym działaniom pozyska kasę a Czerska rozgłos.
Zakopianka 2017-07-14 18:31:27
Zamiast wymyślać głupoty wystarczy wymienić te ciężkie tonowe wozy na lekkie góralskie furki i koniom zaraz będzie lżej."Turyści" odgniotą sobie siedzenia ale też dojadą i wszyscy będą zadowoleni.Ponieważ furki zabierają mniej osób to jeszcze tylko TPN powinien obniżyć te opłaty od fiakrów.Czy to takie trudne zrozumieć prostą rzecz?
TTONZ 2017-07-14 18:11:15
Na dzisiejszej konferencji prasowej TPN wprowadził w błąd opinię publiczną, wygłaszając opinię jakoby cyt "organizacje prozwierzęce nie wyraziły chęci udziału w opracowywaniu wozu". Po pierwsze, nikt z TPN tego organizacjom ochrony zwierząt nie proponował a dodatkowo TPN utrzymywał testy w tajemnicy i nie zapraszał organizacji ochrony zwierząt na testy hybrydy", chociaż merytorycznie jesteśmy dużo bardziej przygotowani niż np referent TPN który sie w tej sprawie już wypowiadał .
Hania z palenicy 2017-07-14 17:46:52
Chyba was pogielo jak konie sie nie męczą ba zameczaja nawet to straszne zeby tak konie męcZyc no tak ale jak kase sie robi duza to tak to wyglada

Reklama
  • PRACA | dam
    CENTRALNY OŚRODEK SPORTU w Zakopanem zatrudni Pomoc kuchenną i Kelnera/Kelnerkę. Tel.: 725 300 095.
  • USŁUGI | inne
    WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098.
  • NIERUCHOMOŚCI | kupno
    Kupię DOM - DZIAŁKĘ - Zakopane, Podhale. 690 542 444.
  • NIERUCHOMOŚCI | kupno
    KUPIĘ ZABYTKOWY DOM W ZAKOPANEM LUB OKOLICY. Wisany do rejstru. 513 558 105.
  • PRACA | dam
    FIRMA W ZAKOPANEM zatrudni PRZEDSTAWICIELA. Bardzo dobre warunki, praca stała. 604 102 804, 602 285 793.
  • KUPNO
    OBWOŹNY SKUP ZŁOMU - dojazd do klienta. SKUP STARYCH SPAWAREK. 536 269 912.
  • MOTORYZACJA | sprzedaż
    SKUTER SNIEŻNY POLARIS. 515 503 494.
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    Do wynajęcia MIESZKANIE, I piętro, Waksmund. 515 503 494.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    DOMEK LETNISKOWY W GORCACH. 515 503 494.
  • PRACA | dam
    Przyjmę MURARZY, DEKARZY. Praca Polska, Niemcy. 608729122.
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    Wynajmę na dłużej POKÓJ 2-3 osobowy z łazienką i balkonem ok.25m2 Kościelisko Sobiczkowa. 602 66 30 74.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    DZIAŁKA UZBROJONA W ŁOPUSZNEJ. 506 525 884.
  • USŁUGI | budowlane
    FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371.
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO. 882080371.
  • MATRYMONIALNE
    Aktywny przedsiębiorca, bez nałogów, dobrze sytuowany, właściciel domu pod Krakowem, poszukuje ciepłej i serdecznej Pani 35-55 lat, bez dzieci lub z dorosłymi. Chciałbym wspólnie odkrywać świat. Proszę o oferty ze zdjęciem: krzysztofkrisj@gmail.com. krzysztofkrisj@gmail.com
  • PRACA | dam
    Z. R. GŁOWACCY ZATRUDNI PRACOWNIKÓW BUDOWLANYCH DO ROBÓT WYKOŃCZENIOWYCH W ZAKOPANEM. 608 813 506
  • PRACA | dam
    NIEMCY - MURARZ, CIEŚLA, MALARZ, OCIEPLENIA, SPAWACZ, ELEKTRYK, KRANISTA. 601-218-955
  • KUPNO
    Kupię STARY SOSRĄB Z GÓRALSKIEJ IZBY. 605 306 244
  • MOTORYZACJA | kupno
    KUPIĘ MERCEDESA SPRINTERA (roczniki 1995-2010). 531 666 333.
  • KUPNO
    Kupię STARĄ GÓRALSKĄ SZAFĘ. 605 306 244
  • MOTORYZACJA | kupno
    KUPIĘ KAŻDĄ TOYOTĘ. OSOBOWE, TERENOWE. CAŁE LUB USZKODZONE. 531 666 333.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI BLACHARSKO-DEKARSKIE, KRYCIE I PRZEKRYCIA DACHÓW, KOMINY, BALKONY, RYNNY, GZYMSY, FASADY. 889 388 484.
  • SPRZEDAŻ | różne
    Sauny Ogrodowe na zamówienie|Transport Podhale. https://saunyeden.pl/ 794964176 kacper.piczura@gmail.com
    Tel.: 794964176
  • USŁUGI | inne
    MYCIE DOMÓW DREWNIANYCH z zewnątrz i wewnątrz. WOLNE TERMINY. 880 363 281.
  • IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE
    OKOLICZNOŚCIOWY PRZEWÓZ OSÓB MERCEDES V-Klasa z KIEROWCĄ, BIAŁE BMW X7 z KIEROWCĄ. IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE, WESELA, TRANSFERY itp. Telefon: 602 290 555
  • PRACA | dam
    Młoda i energiczna osoba poszukiwana do pracy w wakacje, a poza wakacjami weekendy... stala praca... kontakt 604 971 789... praca pod Gubalówką. 604971789 w.bukowski1985@gmail.com
    Tel.: 604971789
  • PRACA | dam
    ZATRUDNIMY W KARCZMIE oraz W BARZE MLECZNYM: KUCHARZA, POMOC KUCHENNĄ, OBSŁUGĘ BARU MLECZNEGO. Zakopane, bez zakwaterowania - 600 035 355.
  • NAUKA
    BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA CECHU RZEMIOSŁ RÓŻNYCH I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W ZAKOPANEM OGŁASZA NABÓR DO KLAS PIERWSZYCH O KIERUNKACH WIELOZAWODOWYCH NA ROK SZKOLNY 2025/2026, więcej na www.szkolacechowa.pl, ZAPRASZAMY !!! Tel. 18 20 68 501
  • NAUKA
    BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA CECHU RZEMIOSŁ RÓŻNYCH I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W ZAKOPANEM OGŁASZA NABÓR DO KLAS PIERWSZYCH O KIERUNKACH WIELOZAWODOWYCH NA ROK SZKOLNY 2025/2026, więcej na www.szkolacechowa.pl, ZAPRASZAMY !!! Tel. 18 20 68 501
  • USŁUGI | budowlane
    MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325.
  • USŁUGI | budowlane
    HYDRAULIK - 660 404 104.
  • KUPNO
    Kupię LIMBĘ na pniu. 605 306 244
  • SPRZEDAŻ | różne
    DREWNO KOMINKOWE. 501 577 105.
  • USŁUGI | budowlane
    OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
2025-08-16 20:00 Zagrała Akademia Ciupaga (ZDJĘCIA, WIDEO) 2025-08-16 19:32 Chłopiec zaginął na Krupówkach 2025-08-16 19:00 Bardzo mi przykro, gdy oglądam zaśmiecone miasto 1 2025-08-16 18:00 Weselny korowód przejechał ulicami Zakopanego (ZDJĘCIA, WIDEO) 2025-08-16 17:00 Słoneczne promyki 2025-08-16 16:28 Zderzenie na Ustupie. Jeszcze większe korki 2025-08-16 16:00 Odpust w cieniu (ZDJĘCIA) 2025-08-16 15:00 Rusini Szlachtowscy zatrzymani w kadrze (WIDEO) 2025-08-16 14:28 Orlik jak nowy 2025-08-16 14:00 10. Bieg po Oddech w Zakopanem już 31 sierpnia (WIDEO) 2025-08-16 12:59 Mężczyzna ranny po ataku niedźwiedzia pod Tatrami. Wyprowadzał psa 2 2025-08-16 11:59 Ochłody szukamy dziś w Dolinie Białego (WIDEO) 1 2025-08-16 11:00 Strażacy dogaszali pogorzelisko w Białym Dunajcu 2025-08-16 10:00 Internauci komentują: Najgorsza inwestycja w Polsce. Zmarnowane publiczne pieniądze 31 2025-08-16 08:59 Ostatni tak gorący dzień. Możliwe burze 3 2025-08-16 08:00 Dzień Górali Polskich za nami, dziś Kayah, Bum Bum Orkestar i FiśBanda 2025-08-15 22:00 Orawka. Prolog do Festiwalu Barok na Spiszu (WIDEO) 2025-08-15 21:00 Zapraszamy na Rogoźnickie Dni Sportu i Rozrywki 2025-08-15 20:33 Polacy utknęli na Durnym Szczycie 2 2025-08-15 20:00 Władze Nowego Targu złożyły hołd bohaterom w Święto Wojska Polskiego 2025-08-15 19:30 Dziś święto Matki Boskiej Zielnej 4 2025-08-15 19:00 Rozmawiamy z Fiakrem Roku, nad wyraz udany debiut Jakuba powożącego Maxem 2025-08-15 18:00 Zobaczcie, jak młodzi górale tańczyli zbójnickiego (WIDEO) 1 2025-08-15 17:00 Festiwalowe Mistrzostwa Podhala w powożeniu, na starcie dzielne góralki (WIDEO) 2025-08-15 16:00 Wielki Quiz Wiedzy Sportowej Na Końcu Świata 2025-08-15 15:31 Unikaj odwodnienia. GOPR radzi 2025-08-15 15:15 Nocna akcja słowackich ratowników. Wyczerpany polski turysta pod Rysami 2025-08-15 14:55 Śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego lądował po pacjenta na stadionie 1 2025-08-15 14:45 Ratownicy TOPR mają dziś dużo pracy 7 2025-08-15 14:31 Spotkaj się z ratownikami GOPR na Babiej Górze 2025-08-15 14:00 Udane zatrzymanie, bo policjantem jest się nawet po służbie, całą dobę 3 2025-08-15 13:00 Co robić w weekend w Zakopanem? 1 2025-08-15 12:29 Pożar kotłowni w Jordanowie 2025-08-15 11:59 Coraz więcej turystów na szlakach. Czy padnie rekord? (WIDEO) 7 2025-08-15 11:30 Lato najnajów w Teatrze Witkacego 2025-08-15 11:20 Wielki ruch na tatrzańskich szlakach 2025-08-15 10:39 Jedna osoba poszkodowana w wyniku pożaru, trwa dogaszanie pogorzeliska 2025-08-15 10:30 Wielka plama oleju na drodze 2025-08-15 10:00 Tatry, górale i gusła Słowian czyli kwintesencja prac Zofii Stryjeńskiej (WIDEO) 2025-08-15 09:15 W niedzielę zapłonie Witowiańsko Watra 2025-08-15 08:20 Pożar w Białym Dunajcu (WIDEO) 2025-08-15 08:00 Jeszcze dziś temperatury powyżej 30 stopni Celsjusza, w sobotę chłodniej i pod chmurką 2025-08-14 21:00 Solidarność - ważna lekcja historii (ZDJĘCIA, WIDEO) 20 2025-08-14 20:53 Dodatkowe autobusy na ludźmierski odpust 2025-08-14 20:00 Gdy na zewnątrz 30 st. C. idziemy na ślizgawkę! 2025-08-14 19:28 Noc spędzili wśród skał 1 2025-08-14 18:59 Burmistrz będzie interweniować w sprawie hulajnóg 12 2025-08-14 18:26 Niebezpieczna sytuacja. Przejechał na hulajnodze tuż przed nadjeżdżającym autem (WIDEO) 1 2025-08-14 18:00 Rusza budowa hali przy Szkole Podstawowej nr 1 w Zakopanem. Zobaczcie wizualizację 2 2025-08-14 17:00 Słodkie święto w Poroninie
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2025-08-16 19:31 1. Wódka na Równi leje się strumieniami.Frajerzy piją w restauracjach.Piesku bez smyczy, kagańca kupa,siusiu i rekord. Kolejny rekord zgwałcone centrum , WC nieczynne, strażnik czy miejscy pilnują dworca żeby nikt nie wjechał z walizka. Ja mam pytanie Straż Miejska boi się Równi Krupowej? 2025-08-16 19:28 2. to teraz po kolei, skoro rano nie poszło: "dziadzio 2025-08-15 19:35:03 a cokolwiek o TW balbina wiesz?" A pewnie, że wiem: Burda Irena zd. Kryspin TW "Balbina" Irena Burda zd. Kryspin c. Józefa ur. 23.03.1946 r., figuruje w rejestrze IPN pod nr IPN Lu 00414/77, TW ps. "Balbina", nr rej. KPMO Garwolin 2735/1965 i KWMO Siedlce 2751/1976, Pilawa. Najnowsze "odkrycie" funkcjonariusza" TVNienawiść mieniącego się być nie wiadomo czemu dziennikarzem, radomira wita: Balbina to Jadwiga Kaczyńska. W katalogu IPN nie widnieje osoba Jadwiga Kaczyńska. Najpierw Balbina to miał być Jarosław Kaczyński ale nie wyszło z fałszywką. Nowa historia to Balbina jako Jadwiga Kaczyńska. Zadowolony???? 2025-08-16 19:09 3. @blitzo pełna zgoda z wyznaczeniem linii dla dzieci na boisku pełnowymiarowym - można to zrobić w 5 min. Ale w miejscu starego Orkana wybudować boisko pełnowymiarowe z zapleczem żeby spełniało wymogi III czy II ligi wg PZPN to albo hotel z jednej strony do zburzenia albo ulica Orkana do zamknięcia i zburzenia - nie wystarczy likwidacja bieżni. Dla porównania wstaw stadion piłkarski II ligowego Podhala Nowy Targ w miejsce boiska na Orkana - no niestety nie da się - za mało miejsca. A ostatnią dewizową drużyną piłkarską w Zakopanem była drużyna trenera Kasperczaka ( bo lubił Zakopane) i kadra śp. trenera Górskiego. Od tego czasu nikt do kurortów turystycznych z poważnych drużyn nie jeździ bo nie ma to sensu ( mają się skupić na pracy i treningu a nie stać w korkach czy rozdawać autografy na Krupówkach). Teraz jak poważna ekipa przyjeżdża na obóz to mają ośrodek zamknięty dla siebie. Więcej zarobisz np na lodowisku wokół boiska w zimie niż na boisku piłkarskim na który poważny trener nie zagra ( raz zaproszono trenera seniorów Cracovii aby zagrał sparing na dawnym Orkana to powiedział że nie, bo to nie jest boisko, którego wymiary pozwalają na grę w 11 osobową poważną piłkę - i skończyło się tylko wstydem zapraszających). Boisko do poważnej piłki seniorskiej na Podhalu jest tylko w Waksmundzie. Reszta to stadioniki piknikowe dla A klasy i V ligi gdzie trener z ekstraklasy i jego zawodnicy nogi nie postawią. 2025-08-16 19:04 4. Z tego co pamiętam to od początku była mowa, że to miał być stadion lekkoatletyczny, więc o co ten szum? No tak, pewnie trzeba znaleźć jakiś temat żeby ludzie mogli się wykrzyczeć i odwrócić uwagę od rzeczy bardziej istotnych. 2025-08-16 18:57 5. #Don Krawczenko - rozjaśnić nie rozjaśnię, ale trzeźwy jak dzika świnia jestem :) Znaczy na potrzeby dyskusji jak najbardziej rację Ci przyznaję. 2025-08-16 18:41 6. @ Don Krawczenko, on ma tak non-stop pewnie jest non-stop na bani lub nadaje z pokoiku bez klamek :) 2025-08-16 18:29 7. #xxx - Trzeźwość Twojego wpisu jest taka że nic z tego bełkotu nie rozumiem. Przepraszam czytałem kilka razy i sensu Twojego wpisu nie ogarniam. Może trzeźwiejesz? 2025-08-16 18:28 8. jeszcze sie taki nie urodził co by każdemu dogodził powiedział debil i narysował pola karne na równo z liniami autowymi......................................... 2025-08-16 18:16 9. moderator, mogę odpowiedzieć R1980, czy zaś będziesz w..... kotka i myszkę "walił"? 2025-08-16 17:59 10. A Ci co piszą że dawnej na Orkana było pełnowymiarowe boisko to też prawdy do końca nie piszą. Boisko to dopuszczone było tylko do gry na poziomie IV ligi seniorskiej i to z wieloma zastrzeżeniami (obecnie pewnie nie było by nawet dopuszczone do IV ligi - i co w razie awansu seniorów KS Zakopane do tej ligi - problem ten sam - nie mogli by grać na tym pseudo wymiarowym boisku). Pełnowymiarowego boiska na poziomie III, II, I ligi czy ekstraklasy sama płyta boiska na Orkana nie spełniała nigdy - była po prostu za mała. W tym miejscu niestety na pełnowymiarowe boisko nie ma szans, oprócz wymiaru boiska 105x68m (nawet 110x75m) trzeba zachować odpowiednią odległość od linii bocznej do trybuny czy ogrodzenia. Dlatego nigdy żadna poważna drużyna na tym boisku nie zagrała ani nie trenowała. Cracovia czy Wisła zawsze korzystały z boisk trawiastych Cos-u. Kompromis boiska dla dzieci z bieżnią dla wszystkich mieszkańców (dzieci szkolnych i dorosłych) jest idealny. Kosztem komercji co pewnie by się stało jeżeli był by to tylko stadion piłkarski i kosztem grupy seniorów klubu KS Zakopane, zrobiono stadion dla naszych dzieci. Ja nie widzę wad. A argument że kiedyś to był tylko stadion piłkarski jest nie trafiony. W latach 90 był to stadion z bieżnią a nawet lodowiskiem wokół boiska w zimie. Po małym remoncie w latach XXI wieku bieżnie wyłożono trawą. Tak więc powrócono do starej funkcji tego obiektu dla wszystkich grup społecznych tego miasta a nie tylko piłkarzy.
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama