Budowana właśnie nowa zakopianka ma zakończyć swój przebieg na węźle Nowy Targ - Południe w okolicy Castoramy. Już powstają filary estakad prowadzących nad stara jezdnią. W przyszłości do Zakopanego trzeba będzie zjechać na podrzędną drogę jednojezdniowa. Miastu udało się wynegocjować budowę przedłużenia nowej drogi. Łącznik ma mieć blisko 3 km długości. Będzie naturalnym przedłużeniem nowej zakopianki przechodząc nad ul. Szaflarską poprowadzi nad Dunajcem w okolicy nowych osiedli Polany Szaflarskiej, by przekroczyć rzekę mostem w okolicy lotniska i dalej dołączyć do nowego ronda przy drodze na Gronków.
Dokładny przebieg nowej trasy na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad projektuje firma Multiconsult Polska. Wkrótce rozpoczną sie spotkania informacyjne dotyczących "studium obwodnicy Nowego Targu w ciągu drogi krajowej nr 49". Jednak z powodu pandemii planiści rezygnują z debat z udziałem mieszkańców.
- Planujemy zrealizować spotkania wyłącznie w postaci pośredniego kontaktu z projektantami przy wykorzystaniu komunikacji elektronicznej: maila oraz telefonu, a także korespondencji tradycyjnej. Od 19 maja udostępniamy Państwu całość opracowanej analizy wariantów, która obejmuje zarówno rozwiązania w postaci graficznej, jak i opisowej oraz formularze opinii, które możecie Państwo wykorzystać do przekazania nam swoich uwag lub opinii - przekonują eksperci.
Kontakt mailowy i korespondencja tradycyjna będzie możliwa do 11czerwca, a kontakt telefoniczny możliwy będzie od 19 do 21 maja w godzinach od 8 do 16.
Dane kontaktowe: konsultacje@multiconsult.com.pl
+48 693 214 479
+48 601 323 677
Multiconsult Polska Sp. z o.o. ul. Aleksandra Zelwerowicza 20 53-676 Wrocław
Jak informuje GDDKiA w ramach opracowania dokumentacji projektowej powstały trzy warianty przebiegu obwodnicy. Wszystkie zaproponowane warianty na odcinku 800 m przebiegają w tym samym śladzie. Są też dwie propozycje włączenia obwodnicy do węzła Nowy Targ Południe, budowanego w ramach dwujezdniowej DK47 Rdzawka – Nowy Targ.
Planowana obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 49 będzie posiadała następujące parametry:
Wariant 1 (odcinek od km 0+800 do ronda DW969)
Na odcinku od km 0+800 do 1+700 wariant wpisuje się prawie całkowicie w korytarz wskazany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (MPZP). Częściowo ingeruje jednak w obszar „Nowotarskiej Strefy Relaksu” co skutkowałoby przeniesieniem części wyposażenia i zagospodarowania tego terenu w inne miejsce. W pobliżu Białego Dunajca wariant przebiega nad początkiem istniejącej kładki. Po przekroczeniu rzeki droga zmierza początkowo w kierunku wschodnim, aby na końcowym odcinku dowiązać się do istniejącego ronda na obwodnicy, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 969. Na tym odcinku obwodnica krzyżuje się poprzez przejazd z ul. Lotników i przebiega do ok. km 3+200 przez tereny przeznaczone na usługi. Dla tego wariantu nie ma możliwości realizacji skrzyżowania w jednym poziomie, z uwagi na istniejącą klasę drogi oraz realizację postulatu, aby nie ograniczać prędkości (co wymusiłaby lokalizacja skrzyżowania). Na odcinku od km 3+200 do końca wariant ten wpisuje się w istniejący pas drogowy drogi krajowej nr 49 (wpisany także w MPZP).
Wariant 2 (odcinek od km 0+800 do DK49)
Na odcinku od km 0+800 do ok. km 1+400 wariant wpisuje się prawie całkowicie w korytarz wpisany w plan zagospodarowania przestrzennego. Prawie w całości omija teren „Nowotarskiej Strefy Relaksu”, co najprawdopodobniej nie będzie wymagało jej zmian. Na odcinku przejścia przez rzekę Biały Dunajec planowane jest tak duże oddalenie od istniejącej kładki, że proponowane jest rozwiązanie polegające na zmianie dojść i dojazdów do niej, bez jakiegokolwiek naruszania samego obiektu. Ruch pieszy i rowerowy planowany jest do prowadzenia kładką oraz pod projektowanym obiektem mostowym przy rzece. Na odcinku od km 1+400 do km 2+100 przebieg wariantu jest zgodny z przewidzianym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, jednakże poprzez przesunięcie w stronę południową częściowo wchodzi na tereny przewidziane dla zabudowy usługowej. W ok. km 2+150 projektowana obwodnica krzyżuje się bezkolizyjnie z ul. Lotników. W końcowym odcinku przebiegu wariant 2 dowiązany jest do DK49, ale z uwagi na niekorzystny kąt skrzyżowania istniejącą drogę krajową trzeba przebudować. Na tym odcinku wariant przebiega przez tereny przeznaczone pod zabudowę usługową. Od projektowanego ronda planowana jest także budowa odcinka drogi gminnej, który skomunikuje teren Zakładu Gospodarowania Odpadami oraz składowiska.
Wariant 3 (odcinek od km 0+800 do DK49)
Wariant 3 prawie w całości jest zgodny z korytarzem przewidzianym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (MPZP), z drobnymi przesunięciami wynikającymi z przyjętych rozwiązań technicznych. W końcowym odcinku przebiegu wariant 3 dowiązany jest do istniejącego przebiegu. Od projektowanego ronda planowana jest także budowa odcinka drogi gminnej, który skomunikuje teren Zakładu Gospodarowania Odpadami oraz składowiska wpisanego w MPZP.
Obwodnica Nowego Targu powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Umowa na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcję programową dla budowy południowej obwodnicy Nowego Targu, w ciągu drogi krajowej nr 49, została podpisana 15 października 2020 r. z firmą Multiconsult Polska. Wykonawca ma także uzyskać decyzję środowiskową (DŚU). Złożenie wniosku o wydanie DŚU planowane jest w sierpniu 2022 r. Koszt prac dokumentacyjnych wynosi na ponad 2 mln 937 tys. zł.
1
Mapka z wariantami. / Fot. GDDKiA
2
Włączenie do węzła nowy Targ - Południe. / Fot. GDDKiA
3
Włączenie z rondem na ul. Szaflarskiej. / Fot. GDDKiA
4
Jedna z propozycji przebiegu nowej obwodnicy Nowego Targu. / Fot. GDDKiA
Aga
2021-05-18 23:32:38
Niedługo nic zieleni nie zostanie, same autostrady, asfalt, spaliny. Okolice Dunajca to jedyne miejsce gdzie bezpośrednio z blokowisk można wyjść na otwarta przestrzeń. Pamiętam kiedy pola były zarośnięte drzewa rosły swoim życiem i było pięknie. Teraz trzy drzewa na krzyż postawcie jeszcze zakopiankę przez pola i okolice lotniska to juz wogole.
wrotkaż
2021-05-18 14:22:32
Ale w tunelach!
MLP
2021-05-18 06:22:45
Budować!