2022-08-07 10:00:00

Historia Tatr

Wspomnienie o Januszu i Edku

Ta tragedia głęboko poruszyła mieszkańców Zakopanego i środowisko ludzi gór w Polsce. W nocy z 19 na 20 września 1965 r. zginęło na Galerii Gankowej dwóch zakopiańskich taterników i grotołazów - 37-letni Janusz Flach i 21-letni Edward Chełpa. Byli moimi przyjaciółmi i towarzyszami wypraw, o których pamięć zachowałem do dziś.

W posępny deszczowy dzień zjeżdżaliśmy na linach do Ptasiej Studni. Była to w latach 60. najtrudniejsza, pionowa jaskinia w Polsce. W taki dzień łatwiej było podjąć decyzję wejścia do jaskini, gdyż perspektywy zmoknięcia i tak nie dało się uniknąć. Janusz Flach kierował wyprawą. Po trzech godzinach na głębokości 170 m stanęliśmy w Sali Dantego, nad dwoma ogromnymi, niezbadanymi jeszcze studniami. Zastanawialiśmy się, którą z nich wybrać do eksploracji. Strącaliśmy głazy do stumetrowej otchłani, ale zjazd do niej był ryzykowny, więc Janusz wybrał studnię mniejszą. Edek Chełpa po kilku minutach dołączył do niego. Pozostałem na krawędzi studni, by ich asekurować. Odkryte zostały wtedy „Studnie Flacha”, które są obejściem „Studni Taty”. Po osiągnięciu w nich 60-metrowej głębokości powrócili i rozpoczęliśmy wychodzenie z jaskini po rozwieszonych drabinkach. Janusz wyszedł ostatni na powierzchnię. Padał śnieg, chociaż to był lipiec. Powróciliśmy całą ekipą z Dolinki Mułowej do bazy na Przysłopie Miętusim, gdzie było zakończenie III Ogólnopolskiego Zlotu Taterników Jaskiniowych. Janusz zdał relację z przebiegu akcji, cieszyliśmy się z nowych odkryć, ale nikt wtedy nie przypuszczał, że będzie to ostatnia wyprawa jaskiniowa Janusza i Edka.

Sierpień i wrzesień obaj poświęcili wspinaczce powierzchniowej. Obóz samodzielnej grupy taternickiej (SGT) z bazą w Dolinie Czarnej Jaworowej udał się. Zakopiańczycy poprowadzili tam kilka nowych dróg wspinaczkowych. We wrześniu podobny obóz był zaplanowany na Polanie pod Wysoką. Wyjechaliśmy 11 września na Łysą Polanę w czwórkę: Janusz i Edek oraz Piotrek Malinowski i ja. Granicy jednak nie przekroczyliśmy, gdyż nadeszła burza z ulewą. Postanowiliśmy przeczekać do następnego dnia w leśniczówce u Dziadonia. Okazało się jednak, że ze ścian leje się woda, nie były to warunki, by wspinać się na Galerii Gankowej. Zrezygnowaliśmy i w ramach treningu zrobiliśmy w dwóch zespołach pierwsze przejście filara Łysej Skałki, po czym powróciliśmy do Zakopanego, przekładając wyjazd na następny weekend. 18 września wyjechała większa grupa: Janusz Flach jako kierownik SGT, Edek Chełpa, w ostatnim sezonie jego parter wspinaczkowy, oraz Zdzisiek Czarniak, Józek Olszewski, Piotrek Malinowski, Ela Huet, Antek Barański i Jurek Weseli. Dwaj ostatni mieli następnego dnia po wspinaczce powrócić do Zakopanego. Ja w tym dniu miałem dyżur w obserwatorium na Kasprowym Wierchu, a w poniedziałek miałem do pozostałych dołączyć i wspinać się z Piotrkiem Malinowskim, z którym przyjaźniłem się od kilku lat. Do zakopiańczyków dołączyło 2 kolegów Piotrka z Warszawy - Różycki i Gąsecki. W sobotę o zmierzchu wszyscy doszli do Polany pod Wysoką i wtedy Janusz zaproponował podejście do Doliny Ciężkiej, by tam nad stawem założyć biwak, zresztą i tak na drugi dzień kończyło się zezwolenie na biwakowanie na „taborisku”. Przystali na to wszyscy i przy świetle czołówek doszli do Ciężkiego Stawu, gdzie wyszukali miejsce w kolebach na nocleg.

Rano, mimo nie najlepszej pogody, wyruszyli w kilku zespołach na wspinaczkę. Barański z Weselim wybrali się na Rysy, Czarniak z Olszewskim na Ciężką Turnię, a Janusz Flach z Edkiem Chełpą na drogę Łapińskiego i Paszuchy na Galerii Gankowej, którą Janusz chciał koniecznie zrobić. Weszli w ścianę rano, ale wspinali się dość wolno. W południe pogoda załamała się, zaczął padać deszcz, zrobiło się zimno. Na Rysach zespół ukończył drogę w deszczu i mgle, a na Ciężkiej Turni wycofał się po 3 wyciągach. Ściany Galerii nie było widać, kiedy w południe nawoływano Janusza i Edka, by również się wycofali. Około godz. 16 uczynili to jeszcze raz, Janusz podobno odpowiedział, że stamtąd nie da się wycofać, a Edek wołał, żeby ktoś z kolegów wszedł na Galerię i spuścił im z góry linę. Koledzy uznali, że wyjście na Galerię, nawet najłatwiejszą drogą przez Pustą Ławkę, przerasta ich siły i zeszli do koleby nad Ciężkim Stawem. Barański z Weselim wracali wieczorem do Zakopanego. Na Łysej Polanie spotkali ratowników Michała Gajewskiego, Jerzego Szubera i Józefa Uznańskiego, którzy wracali ze Słowacji. W rozmowie z nimi powiedzieli, że Janusz z Edkiem zostali w ścianie i nie powrócili ze wspinaczki, co nie zostało potraktowane jako zgłoszenie wypadku czy prośba o pomoc.

Warunki były coraz trudniejsze. Zaczął padać marznący deszcz, który oblodził ściany, zapadły ciemności, a temperatura spadła poniżej zera i padał śnieg. W nocy nikt nie utrzymywał kontaktu z zespołem na Galerii. Dopiero o świcie ktoś z pozostałych podszedł do Zmarzłego Stawu, zaczął nawoływać, ale nikt nie odpowiadał. Wtedy zdecydowali się na zawiadomienie ratowników HS. W tym dniu rano spotkałem się z Antkiem Barańskim na peronie kolejki na Kasprowym. Skończyłem dyżur, a Antek rozpoczynał - zdążył mi tylko powiedzieć, że Janusz z Edkiem z Galerii nie wrócili. Zdałem sobie sprawę, co to oznacza, wiedziałem, jaka to była noc, gdyż co godzinę robiłem obserwacje pogodowe. Przebrałem się i od razu pojechałem na Łysą Polanę, skąd ruszyłem do Doliny Białej Wody. Po 2 km spotkałem Józka Olszewskiego i Elę Huet, którzy wracali do Zakopanego, nie byli rozmowni. W leśniczówce na Polanie Biała Woda był Piotrek Malinowski z Gąseckim. Zawiadomili HS, po czym poszli ze mną do Doliny Ciężkiej, gdzie był biwak. Tam zastaliśmy Zdziśka Czarniaka oraz Jurka Weselego, który rano przyszedł na biwak, by zabrać swój sprzęt wspinaczkowy. Galerię zasłaniały chmury, na podejściu pod nią był śnieg, a miejscami skorupa lodowa. Chciałem podejść pod ścianę, ale przekonano mnie, że to nie ma sensu, bo byli tam wcześniej i niczego nie zauważyli. Przyjąłem wersję, że prawdopodobnie Janusz i Edek wiszą zamarznięci na linach w kominie Łapińskiego i Paszuchy. Wróciłem do Zakopanego z Czarniakiem i Weselim, a na biwaku pozostał Piotrek Malinowski z Różyckim i Gąseckim. W tym dniu ratownicy HS podeszli na Wagę i przez lornetkę lustrowali Galerię.

Następnego dnia umówili się na wspólną akcję z naszymi ratownikami. Ratownicy HS penetrowali teren śmigłowcem, a nasi lustrowali ścianę od Zmarzłego Stawu, ale bezowocnie. W następnym dniu wznowiono poszukiwania. Ratownicy dojechali do Polany pod Wysoką, skąd podeszli do Doliny Ciężkiej. Było prawie bezchmurnie, ściana Galerii była dobrze widoczna. Z Antkiem Barańskim doszliśmy pieszo z Łysej Polany do Zmarzłego Stawu w południe. Ratownicy słowaccy weszli na galerię od Rumanowej Przełęczy i założyli stanowisko dla zestawu alpejskiego, by opuścić na lince ratownika. Trzy razy zmieniali stanowisko, gdyż nie mogli z góry trafić na drogę Łapińskiego i Paszuchy. Wreszcie udało się. Opuszczany był Alan Stolz, który będąc w połowie ściany wystrzelił zieloną rakietę, a kiedy wylądował pod ścianą, ponownie wystrzelił zieloną, co oznaczało, że natrafił na poszukiwanych. Dał nam sygnał, by podejść pod ścianę. Podchodziliśmy przez ściankę na ośnieżone piargi. Nagle na podejściu, wśród głazów, zobaczyłem w pozycji półleżącej martwego Edka, w odległości około 200 m od ściany w linii ukośnej, a kiedy podeszliśmy do kociołka tuż pod samą ścianą Galerii, zobaczyłem zgiętego w pół, twarzą do ziemi Janusza. Przez częściowo odsłonięte plecy przechodziła lina, na której nawleczony był hak - wycior i tuż obok na linie był „prusik” Janusza. Lina ciągnęła się w kierunku Komina Łapińskiego. Na jej końcu był węzeł, a dwa metry powyżej „prusik” Edka. Zwinąłem linę i zabrałem razem z pechowym hakiem i pogiętymi ławeczkami. Kazek Byrcyn i Franek Spytek ściągnęli ciało Janusza z kociołka na ośnieżone piargi, po czym zapakowali je do siatki i znosili na bambusie. Józef Uznański i Antek Janik oraz pozostali ratownicy zajęli się znoszeniem zwłok Edka. Akcją kierował Michał Gajewski. Z Wojtkiem Wawrytką schodziliśmy ostatni i likwidowaliśmy poręczówki.

Z Polany pod Wysoką samochody terenowe przewiozły ciała moich kolegów do Łysej Polany. Nie mogły być przekazane stronie polskiej, dopóki nie została przeprowadzona sekcja zwłok. Wykonano ją następnego dnia nad potokiem w Jaworzynie, w obecności m.in. ojca Edka i Piotra Lichaczewskiego, czemu przyglądali się mieszkańcy wsi. Sekcja wykazała, że Edek zmarł na skutek zatrzymania funkcji życiowych, miał pusty żołądek, wszystko wytrawione, natomiast Janusz miał poważne obrażenia wewnętrzne i połowę niestrawionej treści żołądka. Zwłoki zostały przetransportowane do Zakopanego w metalowych trumnach, gdzie 26 września odbył się pogrzeb, jakiego dawno nie było w Zakopanem. Janusz pracował w dziale technicznym PKL, był wybitnym taternikiem jaskiniowym, wspinał się również powierzchniowo, wytyczając nowe drogi. Miał charyzmę, potrafił skupić wokół siebie wielu młodych pasjonatów gór i jaskiń, a Edek mimo młodego wieku był już przewodniczącym Sekcji Turystycznej TKKF, organizatorem i kierownikiem wypraw jaskiniowych. Wspinaczkę powierzchniową stawiał na drugim miejscu. Niewielu już pozostało świadków tych wydarzeń sprzed pół wieku. Przed dwoma tygodniami odwiedziliśmy groby naszych kolegów na zakopiańskim cmentarzu, zapaliliśmy znicze. Na mogile Janusza była wiązanka kwiatów od jego siostry Haliny. Edek spoczywa w grobie po drugiej stronie alejki, wraz z rodzicami, którzy długo nie mogli pogodzić się z tą stratą.
Apoloniusz Rajwa
Tygodnik Podhalański 41/2015

Zostań Patronem Tygodnika Podhalańskiego.

Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
jarząbek 2022-08-07 16:55:47
Pogratulować kolegów którzy poszli i zostawili ich w ścianie. Widać mieli ważniejsze sprawy
  • PRACA | dam
    Restauracja na Krupówkach zatrudni PIZZZERA. 668 404 790, 664 023 298.
    Biedronka w Nowym Targu poszukuje osób chętnych do pracy na stanowisku Kierownik Sklepu i Zastępca Kierownika Sklepu. Szczegóły oferty pracy oraz link do aplikacji: https://careers.jeronimomartins.com/job-invite/63639/. 222051033 Jeronimo Martins Polska S.A. Biuro Główne ul. Doln klaudia.soja@jeronimo-martins.com
    Tel.: 222051033
  • PRACA | dam
    Biedronka w Jabłonce poszukuje osób chętnych do pracy na stanowisku Zastępca Kierownika Sklepu. Szczegóły oferty pracy oraz link do aplikacji: https://careers.jeronimomartins.com/job-invite/12517/. 222051033 www.pracawbiedronce.pl
    Biedronka w Lipnicy Wielkiej poszukuje osób chętnych do pracy na stanowisku Zastępca Kierownika Sklepu. Szczegóły oferty pracy oraz link do aplikacji: https://careers.jeronimomartins.com/job-invite/49546/. 222051033 www.pracawbiedronce.pl
    Tel.: 222051033
  • PRACA | dam
    Biedronka w Zakopanem poszukuje osób chętnych do pracy na stanowisku Zastępca Kierownika Sklepu. Szczegóły oferty pracy oraz link do aplikacji: https://careers.jeronimomartins.com/job-invite/39069/. Infolinia 222051033 www.pracawbiedronce.pl
    PRACA Przyjmę osobę do pracy przy produkcji mebli na wymiar. Mile widziane doświadczenie. Skrzypne tel. 790537408
    Tel.: 790537408
  • SPRZEDAŻ | tv, agd, komputery
    Sprzedam LODÓWKO-ZAMRAŻARKĘ dużą, podłużną, oszkloną, na oscypki i inne przetwory, 2.200 zł. 725 071 681.
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    Do wynajęcia na dłużej, nowo wybudowany DOMEK 35 m2 (duży salon, aneks kuchenny, łazienka, kominek). Prąd, woda, odpady, kanalizacja są wliczone w czynsz - 1800 zł/miesięcznie. Miejsce spokojne i widokowe - Szaflary. 668 774 208.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Zakopane Krupówki do sprzedania lokal handlowy 50m2 plus 2 mieszkanie bezpośrednio na Krupówkach 660797241 b12.pl.
    Sprzedam BACÓWKĘ, nowo wybudowaną na Sralówkach. 515 503 494.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI BLACHARSKO-DEKARSKIE, KRYCIE I PRZEKRYCIA DACHÓW, KOMINY, BALKONY, RYNNY, GZYMSY, FASADY. 889 388 484.
  • PRACA | dam
    Firma Drewnex Sp. z o.o. w Spytkowicach zatrudni KSIĘGOWĄ. 692 193 449.
  • USŁUGI | budowlane
    KLIMATYZACJA. Oferuje dobór i montaż klimatyzacji a także automatykę kotłowni, ogrzewania. Zapraszam do skorzystania z darmowej wyceny. 504163439 biuro@majerczyk.pl
    Tel.: 504163439
  • USŁUGI | inne
    LASTRYKO Odnawianie516747535.
  • MOTORYZACJA | sprzedaż
    BMW 320D, E91, 2007, srebrny, lekko uszkodzony przód. +48604598041 po 18-ej.
    KAMIENIARSTWO. 882080371.
    FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371.
  • PRACA | dam
    Poszukujemy OSÓB DO PRACY W KARCZMIE oraz W BARZE MLECZNYM na stanowiska: KUCHARZ, POMOC KUCHENNA, OBSŁUGA BARU MLECZNEGO, KELNER/-KA. Zakopane - 600 035 080, 600 035 355.
  • USŁUGI | budowlane
    MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Sprzedam 2 HEKTARY POLA. 505 429 375.
    DO SPRZEDANIA MIESZKANIA W ZAKOPANEM - 607 506 428.
  • USŁUGI | budowlane
    Remonty-Wykończenia/Hydroizolacje budynków. 794 964 176 kacper.piczura@gmail.com
    Tel.: 794
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    Do wynajęcia LOKAL 50 m2 (pod zakład fryzjerski lub pod inna działalność) oraz LOKAL 25 m2 - I piętro - Łapsze Niżne, Delikatesy "Centrum". 504 230 942.
  • USŁUGI | inne
    WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098.
  • PRACA | dam
    PROJEKTANT - INŻYNIERIA ŚRODOWISKA. Osoba po inżynierii środowiska do projektowania w CAD i organizacji budów w branży wodno-ściekowej. Może być bez doświadczenia. Tel 182665928
  • NIERUCHOMOŚCI | kupno
    Kupię Działkę widokową w Kościelisku. 600404554 grz.wicik@gmail.com
    Tel.: 600404554
  • SPRZEDAŻ | różne
    Sprzedam GOBELIN - pejzaż zimowy - (145/80). TORBY JUHASKIE. CHODNIKI TKANE NA KROŚNIE. Tel. 793 887 893
    NOWE KILIMY RĘCZNIE TKANE (z owczej wełny). Wzór: jarzębina (60/80). Tel. 793 887 893
    DREWNO KOMINKOWE. 501 577 105.
  • PRACA | dam
    PRACA W PENSJONACIE z zamieszkaniem. 601 661 661.
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO, ELEWACJE, OGRODZENIA - WSZYSTKO Z KAMIENIA. 509 169 590.
    OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
2024-07-12 22:40 Warto trzymać odległość 2024-07-12 22:15 Popularny szlak na Babią Górę będzie zamknięty 2024-07-12 21:44 Znów samochody między rogatkami i to aż dwa! (WIDEO) 2 2024-07-12 21:18 Senator z Podhala odpycha 10-latkę (WIDEO) 5 2024-07-12 21:00 Scena już prawie gotowa. W sobotę na Równi Krupowej zaśpiewa Doda (WIDEO) 1 2024-07-12 20:00 Flisacy się szkolą 1 2024-07-12 19:30 GOPR organizuje kurs jaskiniowy dla początkujących. Ostatnie miejsca 2024-07-12 18:59 Piękne, zabytkowe auta. Jednym z nich jeździł podobno Elvis, a może Beatlesi (WIDEO) 2024-07-12 18:30 Turysta ukąszony przez owada 2024-07-12 18:00 Najlepsi z najlepszych uczniowie z Gminy Poronin zostali nagrodzeni 2024-07-12 17:00 Szarotki mają nowego prezesa - nie jest specem od hokeja tylko od finansów 2024-07-12 16:51 Lato z Radiem i Telewizją Polską - informacje dla widzów 3 2024-07-12 16:00 W Niedzicy pławimy się w jeziorze legalnie i bezpiecznie 2 2024-07-12 15:30 Schronili się w goprówce 1 2024-07-12 15:00 Pomagamy pogorzelcom z Nowego Bystrego. Jest Zrzutka 2024-07-12 14:38 Utrudnienia w rejonie Drogi do Olczy 2024-07-12 14:30 Koncert finałowy Warsztatów Muzycznych 2024-07-12 14:27 Wypadek rowerzysty na Drodze Pienińskiej 2 2024-07-12 14:00 Na ludźmierskiej drogowcy układają kolejną warstwę asfaltu. Ostatnią! 2024-07-12 13:00 Spotkanie z niepylakiem apollo i życie nad przepaścią 1 2024-07-12 12:39 Piknik na kole, a właściwie... na dwóch kołach 2024-07-12 12:00 Co robić w weekend w Zakopanem? 2024-07-12 11:30 Turyści ruszyli pod Tatry, zakopianka korkuje się już w kilku miejscach 2024-07-12 10:57 Znów mogą być burze z silnym wiatrem i ulewnym deszczem 2024-07-12 10:30 Amerykańska saga z Kevinem Costnerem. Mamy dla Was bilety 2024-07-12 10:21 Dziś zamkną drogę! Rusza wyścig kolarski. Sprawdźcie kiedy! 2024-07-12 10:00 Brodka, Bryska, Kordan. Pozytywna muzyczna energia 2024-07-12 09:59 Twarda woda - co to jest i jak z nią walczyć? 2024-07-12 09:57 Wybór odpowiedniej maszyny do popcornu. Kompletny przewodnik 2024-07-12 09:00 Betonoza daje się we znaki 11 2024-07-12 08:00 Góry tańsze niż morze 2024-07-11 22:20 Szczegóły tragedii w Mąkowej Dolinie. W akcji ratunkowej brał udział też śmigłowiec TOPR 2024-07-11 21:34 Strażnicy i policjanci zatrzymali kierowcę z Kuwejtu, który jeździł po Krupówkach 20 2024-07-11 21:00 Autami terenowymi wybrali się do parku narodowego na borówki 2 2024-07-11 19:02 Błotna lawina spadła na schron w Tatrach. Nie żyją dwie turystki (WIDEO) 2 2024-07-11 19:00 Zjazd Karpacki z przeglądem banderii, konferencją i koncertami (WIDEO) 2024-07-11 18:46 Przeszliśmy dla was przez całe Krupówki, z dołu do góry (WIDEO) 1 2024-07-11 18:06 Śmiertelny wypadek w Tatrach (WIDEO) 2024-07-11 18:00 Taki grzybek wyrósł na trawniku. Czy policja tego nie widzi? 7 2024-07-11 18:00 Budowa domu wielofunkcyjnego, mury rosną powoli, ciągle potrzeba wsparcia 1 2024-07-11 17:18 Zlot staruszków na czterech kołach, a każdy piękny i pełny życia 2024-07-11 16:47 8. Puchar Pienin im. Bronisława Warusia (WIDEO) 1 2024-07-11 16:30 Nietypowy patrol na pienińskich szlakach 3 2024-07-11 16:29 Pani Joanna poparzona w pożarze. Potrzebuje Waszej pomocy (WIDEO) 2024-07-11 15:28 Kayah na Jarmarku Podhalańskim (WIDEO) 2024-07-11 14:30 Za gorąco by pracować - burmistrz odprawia urzędników do domu 6 2024-07-11 13:48 Ulewy, gradobicia i burze przechodzą przez Podhale (WIDEO) 2024-07-11 13:29 Już wiemy, kto będzie sekretarzem w urzędzie miasta, z zawodu jest geodetą 4 2024-07-11 12:30 Nadużywają alkoholu, zachowują się obscenicznie, zaczepiają mieszkańców i turystów 12 2024-07-11 11:34 Najwyższy stopień zagrożenia burzami
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2024-07-12 22:41 1. Następna Greta Tumberg ,kto to finansuje i kto steruje 2024-07-12 22:27 2. Górale to prostaki dla tego pasuje im mały "wuc", który ich przyciąga jak magnes. 2024-07-12 22:19 3. Mnie uczono za przebrzydłej komuny, że jak nawet nie palą się naprzemiennie czerwone światła i w związku z tym rogatki są podniesione, TO przez przejazd kolejowy nie jedzie się "zderzak w zderzak" oraz przejeżdża się przez torowisko na jednym biegu bez zmiany, najlepiej na biegu 2. Dlaczego na jednym biegu? bo jeżeli silnik zgaśnie, to można opuścić przejazd na akumulatorze. 2024-07-12 22:02 4. Tą sprawą powinien zająć się pięcioletni sędzia! 2024-07-12 21:52 5. To efekt obecnych szkoleń, znak stop nic nie znaczy, na tory wjeżdżają jak do obory, skręt w lewo oni ustawiają się przy prawej krawędzi, za to jak chcą skręcić w prawo to odbijają na lewo jakby za nimi był jeszcze 10 metrów auta. Apel do tzw. posiadaczy: posiadanie prawa jazdy to nie obowiązek tylko przywilej. 2024-07-12 21:44 6. To ja już wolę zenka... 2024-07-12 21:36 7. Ładne miejsce, ale nie plaża, bo tam smród o bród jak w całej tej gminie. Wstyd, że nad tak pięknym jeziorem gmina nie potrafiła w ciągu 20 lat zbudować prawdziwej plaży. 2024-07-12 21:29 8. No i dobrze. Kaczyński też ma racje . Dzieci spać. Dorośli rozmawiają a im nic do tego Co ta gówniara wogóle robi tam gdzie jej ojciec i matka. Kto ją tam wysłał 2024-07-12 21:29 9. Z angielskiego też się powinni podszkolić. 2024-07-12 21:28 10. I bardzo dobrze zrobił.
2024-06-22 16:50 1. Dobrze że wreszcie jest. Ale to i tak o ponad 30 lat za późno. I o to mam pretensje do władz Zakopanego, wszystkich od 1989 roku. 2024-06-10 21:44 2. Super impreza, moje gratulacje. Szkoda tylko że osoba która Wam tyle pomogła została przez was pominięta. Nawet nie usłyszałem od Was dla Pana M G słowa dziękujemy. 2024-05-19 18:55 3. Czyli zaczyna się jazda " bez trzymanki"_ kilku Radnych jest z poprzedniego wyboru ( nic nie robili ) nowi dużo obiecują. Nie wiadomo jakich zastępców będzie miał Burmistrz ( Pani od żółtych wstążek) odpadła...... 2024-04-22 15:13 4. Tutaj można się wiele dowiedzieć o naszym świecie i przyszłości. Super! 2024-04-21 22:36 5. Dlaczego nie piszecie o hejcie jaki sąsiedzi wyrzygują na organizatorów tej inwestycji? Grupa sąsiadów brnie w zaparte, skargi, blokady, pisma, w żaden sposób nieuzasadnione. Może nagłośnienie ich zachowania przywróci im poczucie przyzwoitości i serdeczności wobec osób którym los nie oszczedził kalectwa? 2024-04-05 23:21 6. O myszka znowu się lansuje, a miała zawiesić kampanię wyborczą. Najlepsze są jej plakaty wyborcze - poza z założonymi rękami obrazuje jej ostanie dwie kadencje na stanowisku zastępcy burmistrza: "siedziałam dwie kadencje z założonymi rękami i nic nie robiłam i staram się teraz o wasz głos drodzy mieszkańcy aby sobie dalej tak posiedzieć tylko za lepszą kasę" 2024-04-05 23:11 7. O myszka znowu się lansuje, a miała zawiesić kampanię wyborczą. Najlepsze są jej plakaty wyborcze - poza z założonymi rękami obrazuje jej ostanie dwie kadencje na stanowisku zastępcy burmistrza: "siedziałam dwie kadencje z założonymi rękami i nic nie robiłam i staram się teraz o wasz głos drodzy mieszkańcy aby sobie dalej tak posiedzieć tylko za lepszą kasę" 2024-04-05 07:05 8. BRAWO WY !!! 2024-03-29 17:19 9. Ja się pytam jaką partię ten pan reprezentuje?Nazwa komitetu nic nie mówi. 2024-03-14 18:58 10. I to jest miś a nie jakosi cepersko podróba!