Ratownicy TOPR wspólnie z Tatrzańskim Parkiem Narodowym przygotowali nowy projekt wsparcia swojej działalności. W tej chwili otrzymują oni 15% wpływów z ceny biletów do TPN. Chcą zwiększyć to wsparcie do 25%, a kwota byłaby dodawana do ceny biletu. Wypowiadają się też przeciwko zamykaniu szlaków.
Oto wspólne oświadczenie TOPR i TPN:1. Stoimy na stanowisku, że wprowadzenie w polskich Tatrach dodatkowych ubezpieczeń obciążających turystów będzie rozwiązaniem nieskutecznym. Nie zapewni ono stabilności finansowej TOPR-owi, a znaczna część środków trafi do ubezpieczyciela. Nie znamy przypadków obligatoryjnych ubezpieczeń obowiązujących na terenach górskich. Wykupienie ubezpieczenia tego typu jest zawsze indywidualną decyzją turysty. W Tatrach istnieje system wsparcia służb ratownictwa górskiego poprzez 15-procentowy odpis z biletów wstępu do Tatrzańskiego Parku Narodowego, co jest pewną formą udziału własnego turystów w kosztach akcji ratowniczych.
2. Obowiązek pokrycia kosztów akcji ratunkowych przez turystów istnieje w wielu miejscach, ale z reguły dotyczy on części kosztów, a ich wysokość jest ustalana najczęściej w drodze cywilno- lub administracyjnoprawnej. Podkreślamy, że wprowadzenie odpłatności za akcje ratunkowe nie zwiększy bezpieczeństwa w górach.
3. Jedną z przyczyn wypadków w Tatrach jest brak wiedzy turystów na temat właściwych zachowań w górach typu alpejskiego. Prowadzimy działania edukacyjne, jednak z uwagi na ograniczenia finansowe nie możemy zwiększyć aktywności w tym zakresie. Aby móc zintensyfikować edukację górską, proponujemy modyfikację obecnego systemu.
Obecne rozwiązanie:
W tej chwili TOPR otrzymuje 15% wpływów ze sprzedaży biletów wstępu do Parku. Oznacza to, że 15% z każdego sprzedanego biletu trafia do TOPR-u. Aktualnie bilet normalny kosztuje 5 zł, z czego 0,37 zł stanowi VAT, 0,69 zł trafia do TOPR-u, a 3,94 zł - do TPN-u.
Nowa propozycja:
Proponujemy zmienić sposób naliczania kwoty wsparcia dla działalności ratowniczej TOPR-u. Mogłaby ona być dodawana do obecnej ceny biletu. To rozwiązanie pozwoli dodatkowo zwiększyć wsparcie dla TOPR, np. do 25 %. W takim wypadku: cena biletu normalnego będzie wynosić 6,25 zł, z czego 0,37 stanowi VAT, 1,25 zł trafia TOPR-u, a 4,63 zł pobiera TPN.
Dzięki temu rozwiązaniu TPN przeznaczy zdecydowanie więcej pieniędzy na działania edukacyjne, z kolei TOPR zwiększy budżet na działalność ratowniczą.
4. Uważamy, że obecne przepisy regulujące zasady bezpieczeństwa osób przebywających w górach są wystarczające. Ograniczenie dostępu do gór jest w naszej opinii trudne i niepotrzebne. Naszą wątpliwość budzą kryteria zamykania szlaków. Z kolei ich otwieranie może stwarzać pozory bezpieczeństwa, a w górach ryzyko wypadku będzie istniało zawsze.
5. TOPR widzi również potrzebę zmian w Prawie Lotniczym. Miałyby one polegać na uproszczeniu zasad funkcjonowania śmigłowca ratowniczego. Chodzi o umożliwienie wpisania go do rejestru statków państwowych, przy pozostawieniu go w zarządzie i własności TOPR, oraz rozszerzenie możliwości jego funkcjonowania, m.in. o obszary zorganizowanych terenów narciarskich leżących w obszarach górskich. Takie rozwiązanie pozwoli wykorzystywać śmigłowiec efektywniej, np. również do lotów ratowniczych nocą w wyjątkowych sytuacjach czy do zadań poza ratownictwem górskim, bez znaczącego zwiększenia kosztów jego obsługi i eksploatacji.
opr. p

22.12.2025
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.

29.05.2026
Austria! Praca dla MURARZY, CIEŚLI, STOLARZY, SPAW...

02.06.2026
BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW, STANY SUROWE OTWARTE, DAC...

02.06.2026
Przyjmę MURARZY. Praca Polska, Niemcy. 608729122....

27.05.2026
Poszukujemy osoby na stanowisko SPRZEDAWCA / DORAD...

19.05.2026
KANTOR ZATRUDNI KASJERA WALUTOWEGO. CV proszę prze...

02.06.2026
Wydzierżawię działkę w Ludźmierzu przy trasie Nowy...

02.06.2026
Sprzedam DOMY po 100 m2 - Klikuszowa, koło Centrum...

01.06.2026
DO WYNAJĘCIA LOKAL HANDLOWO - USŁUGOWO - BIUROWY o...

01.06.2026
SZCZENIAKI BORDER COLLIE RASOWE. 791 669 932.

29.05.2026
RESTAURACJA CZERWONE KORALE Zakopane, ul. Zamoyski...

25.05.2026
ZATRUDNIMY W KARCZMIE oraz W BARZE MLECZNYM: KUCHA...

22.05.2026
RESTAURACJA REGIONALNA w Zakopanem zatrudni KUCHAR...

12.05.2026
Sprzedam lub wynajmę BUDYNEK HANDLOWO-USŁUGOWY 500...

28.04.2026
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 69...

23.04.2026
PROVIDENT. 571 240 909.

17.04.2026
OCIEPLANIE DOMÓW na materiałach wysokiej jakości. ...

07.04.2026
Sprzedam GOBELIN - pejzaż zimowy - (145/80). TORBY...

07.04.2026
NOWE KILIMY RĘCZNIE TKANE (z owczej wełny). Wzór: ...
0 0
Boja sie, ze prace straca ?
0 0
jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o kasę. Po zamknięciu szlaków np :od 1 listopada do końca maja co by robili toprowcy? Jak by uzasadniali konieczność posiadania śmigłowca zatrudniania tylu ratowników i wszelkich dotacji? Kasa misiu ,kasa i tyle.
0 0
Czyli idąc za Waszą logiką komentatorzy, najlepiej w ogóle zamknąć Tatry i wtedy TOPR straciłby rację bytu? Ile osób dzięki nim jest wciąż wśród żywych, dobrze stałoby sie, gdyby mieli takie stałe, mocne wsparcie z biletów
0 0
Najlepiej na całej tej aferze wyjdzie TPN
Za nic (nie biorą udziału w akcjach ratowniczych) dostaną 69groszy z każdego biletu - skoro podwyżka to całą kwotę powinni oddać na Topr -
0 0
Koniecznie obowiązkowe ubezpieczenie ! TOPR zawsze bedzie przeciwny no bo niby po co mają się naciągnąć z ubezpieczycielem czy tez z delikwentem nieubezpieczonym , skoro dostają naszą kasę od państwa !!! I nie muszą się z nikim naciągnąć.
0 0
A gdzie kasa ze sprzedazy piwa Tatra? Z dwie akcje TOPRu zasponsorowane z mojej strony.
0 0
A jak mieliby stracić pracę?
Służba ratownicza w górach musi być całoroczna bez względu na ilość poruszających się tam osób. Czyli taka zmiana byłaby korzystniejsza dla ratowników, mniejsza teoretycznie ilość wypadków. Niestety tylko teoretycznie, ponieważ przy ostatniej serii śmiertelnych wypadków więcej ich było w zamkniętych na zimę tatrach słowackich. Gwoli ścisłości tam służba istnieje w zimie tak samo, pomimo zamkniętych gór.
Nie wiem jak sobie to wyobrażają osoby, które na zimę najchętniej topr by rozwiązali. Na wiosnę powołali i tak w kółko :)
0 0
Nowy projekt ma sens, ja również nie jestem za tym, żeby zamykać szlaki. pozdrwiam wszystkich ratowników no i tych słabo myślących. Ceperka a raczej miłośnicza TATR.
0 0
TPN jako jedyny w Polsce pobiera opłaty za wstęp, więc niech po prostu zwiększy wysokość kwoty przekazywanej na TOPR, jeśli jest taka potrzeba. Cena biletu i tak jest wysoka. Swoją drogą, Słowacy utrzymują swoją- trzy razy większą część Tatr bez opłat za wejście. W zeszłym roku opłata za ubezpieczenie turystyczne na Słowacji kosztowało 0,5 euro za dzień...
0 0
Komentarze mądrali typu "marek-wacek|" i "sp" są żenujące i na poziomie inteligencji pantofelka .
Fajnie się komentuje czyjeś narażanie życie dla ratowania często bezmózgich głupoli - z ciepłej chałupy , przy komputerze.
Nie widzę potrzeby zamykania Tatr na zimę. Każdy turysta - w końcu dorosły - powinien mieć jakiś olej we łbie . Obciążanie wszystkich turystów przy zakupie biletów wstępu do TPN uważam jednak za niefortunne. Choć dużo chodzę po Tatrach zawsze płacę bez szemrania i poczucia krzywdy. 1 % podatku też daję TOPRowi.
Z jakiej jednak racji - jako turystka z odpowiednią dozą rozsądku i pokory dla gór oraz umiejętnością oceny swoich możliwości - mam płacić za debila, który idzie w góry bez względu na warunki pogodowe kompletnie nie przygotowany ?
Uważam, że TOPR powinien mieć możliwość kierowania pozwów do sądu o ukaranie takich idiotów, którzy doprowadzili do akcji ratunkowych w trudnych warunkach , narażając życie ratowników ewidentnie ze swojej pychy i głupoty.
Kary powinny być wysokie i przeznaczone na działalność TOPR.
Edukacja swoją drogą, bo należy to robić nieustannie - ale do niektórych pustych pał żadne nauki nie trafią ... nigdy.
Jedynie porządne walnięcie po kieszeni może trochę dotrze do ich świadomości że tak robić nie wolno.
0 0
A ile pieniędzy jest z dotacji państwowych?
Kiedy i w jaki sposób za akcje z winy turystów obciążać ich kosztami?-
to by wszystkich nauczyło pokory!!!!!
Pokazać jak i z czego funkcjonuje Horska słuzba!
0 0
TPN jako jedyny pobiera opłaty za wstęp na teren parku,więc niech po prostu zwiększy wysokość kwoty przekazywanej na TOPR. Cena za wstęp i tak jest wysoka. Na Słowacji taka opłata także nie jest pobierana, a obszar parku trzy razy większy niż u nas, poza tym w zeszłym roku składka za ubezpieczenie turystyczne wynosiło 0,5 euro za dzień.
Cóż w Zakopanem pobierana jest opłata klimatyczna za wydychanie smoku. Taka logika...
0 0
TPN chce powiększyć rezerwaty to niech i zamka wszystkie szlaki zero turystyki przez cały rok jak ma być ochrona ścisła to niech będzie ścisła.
0 0
ho ho ho Panowie TOPRowcy, ale rozpędziliście się finansowo niczym kler po 89. Może jeszcze loty widokowe śmigłowcem.
0 0
pewnie że o kase chodzi, a akurat jest okazja, helikopter na własnosć i większe wpływy z biletów których z roku na rok sprzedaje się coraz więcej. a tak to co, od listopada mniej dyżurów, naciąganie się z ubezpieczycielami o zwrot za koszty akcji... szkolenia? no ciekawe..
0 0
Chodzę w Tatry kilkadziesiąt lat, pomocy na szczęście nie potrzebowałem. Pomysł bardzo dobry!!! Popieram. Najwięcej wypadków jest wtedy, gdy w Tatrach jest zbyt lekko.
0 0
Zobaczymy jaki krzyk się podniesie po podwyżce. Drogi TPN, drogi Kasprowy, drogie Zakopane. I jak zwykle winni będą autochtoni.
Tak na marginesie - czy jest już wyrok w sprawie pobierania opłaty miejscowej ?
0 0
Wszystko wygląda dobrze, poza zwiększeniem opłaty za wstęp do parku dla TPNu.
0 0
To co się potem dziwić, ze jak klient kupił bilet i się zmęczy, to wymaga odwiezienia śmigłowcem do domu. Mam nadzieję, że podwyżka cen biletów wpłynie na podwyższenie komfortu powrotu turystów do domu i zwiększy ilość lotów śmigłowca. A właściwie to dlaczego tylko TOPR ma wykonywać takie usługi, co na to urząd antymonopolowy. Trzeba dopuścić więcej firm. A co tam tatrzańska przyroda. Można ogłosić kilka przetargów - znajomych nie brakuje. Co innego tacy paralotniarze. Przylecieli nie dawno ze Słowacji za darmo. I Straż TPN zapuściła się za nimi na Równię Krupową.
0 0
Panowie z TOPR O co tu chodzi o bezpieczeństwo turystów czy kasę? Wam widać wszystko jedno ze się po graniach nocami tłucecie.
0 0
Zamiast ścianek wspinaczkowych.., to taka akcja.. pewnie adrenaline niektórym podnosi :)
0 0
a jakby podniesc cene do 10 złotych to by się łatwoej liczyło?
0 0
1.Odwalcie się od TOPRu i TPNu. Niech projekty składają ludzie, którzy się na tym znają najlepiej, bo mają z tym doczynienia na codzień!!! Ale Polacy już tak mają, że każdy uważa się za znawcę w każdej sprawie.
2.Kasa, kasa, kasa... A który mądrala pracuje za darmon a może jeszcze dopłaca...
3. Chciałabym aby w górach wprowadzono system karania beztroskich "turystów" mandatami
4. Pozdrawiam "dyskutantów" i ratowników
0 0
Ciekawe kto z was by ratował ludzkie życie na ochotnika w Tatrach?
Kasa? Jaka kasa? państwo płaci za utrzymanie śmigłowca w gotowości i tyle...
O resztę ratownicy starają się sami, ale najlepiej bredzić i nic nie robić...
Ciekawe kto z was ekspertów wie ile wynosi wynagrodzenie zawodowego ratownika TOPR-u ?
0 0
@Hanys to podaj ile wynosi to wynagrodzenie . Nikt nikogo do TOPR na siłę nie ciągnie i jak idą ratować kogoś to chyba z własnej woli ?
0 0
@ dobry pan " napisał : "Nikt nikogo do TOPR na siłę nie ciągnie i jak idą ratować kogoś to chyba z własnej woli ?"
"dobry panie" lecz zły i mały człowieku - Dzięki Bogu, że są tacy Ludzie, którzy chcą narażać swoje życie z własnej woli żeby ratować innych.
Pomyśl jeśli potrafisz ( w co wątpię) , ilu turystów zawdzięcza Im życie i ilu ratowników zginęło w takich akcjach.
Można dostać szoku jak się czyta niektóre żałosne komentarze, tyle w nich zawiści niczym nie uzasadnionej w stosunku do tych, którym należy się wyłącznie WIELKI SZACUNEK. WSTYD !!!
0 0
a gdzie można się dowiedzieć ile zarabiają ratownicy ? i co dostają typu ubranie sprzęt itp. ? Może TP jakiś artykuł napisze na ten temat
0 0
Vica madralko - o to chodzi, ze oleju we lbie nie maja, czy ty czytasz raporty TOPRu publikowane w TP ?
0 0
Najprostsze rozwiązanie: TOPR powinien stać się służbą państwową. Dokładnie tak jak na Słowacji, gdzie zawodowi ratownicy Horskiej Slużby formalnie są funkcjonariuszami policji. Mają stabilne finansowanie i do dyspozycji śmigłowce ministerstwa spraw wewnętrznych.
0 0
Duppcus - a co Cie to obchodzi ?, zapytoj sie TOPRu !
0 0
popieram poprzedniczkę trzeba napisać ile oni zarabiają i ile kosztuje uposażenie każdego ratownika ( ubranka i nie tylko )
0 0
Bardzo rozsadne podejscie do sprawy. Mamy tak piekne gory i nie potrafimy je doceniac, cena biletu jest bardzo mala, A jesli chodzi o prace panow z TOPR-u to wielki szacunek.Juz raz uratowali mi i mojej przyjacolce zycie ,odwalaja kawal dobrej roboty ktorej nie kazdy sie podejmie.
0 0
Witam.
Czytajac oświadczenie TOPRU jestem przekonany, że propozycja którą przedstawili jest zabezpieczeniem przed ewentualną utraty płynności finansowej dle pracowników. Ale zarazem jestem przekonany, iż postanowienie nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem. Moim zdaniem w Tatry z zimie powinny być zamknięte powyżej schronisk, a każdy kto zadzwoni po pomoc do TOPRU powinien być obciążony kosztami akcji nawet w lecie kiedy dzwoniacy znajduja sie poza szlakiem i pieniadze na utrzymanie by były.. Bilety wstępu mogą się podnieść maksymalnie do kwoty, którą ustawa przewiduje, ale jedynie w okresie zimowym. A ratownicy nie zginą, bo po wyciągach siedzą i pinują, oprocz tego przeważnie nauczają jeździć po wyciągach i pracują też w innych miejscach pracy. Muszą być w TPN-ie - to nie podlegla dyskusji. Ale .Tak po prawdzie są naprawde proste rozwiązania tylko gdyby w niektorych instytucjach pracowali nie teoretycy a ludzie co chca i umią wprowadzać zmiany to by już dawno było po problemie, ale tacy są niedopuszczani do głosu
..
0 0
Bardzo dobrze rozegrał to minister,popieram.Szczególnie jak czytam opinie pod artykułem to jestem za.
0 0
@Hanys zamilkł. Miał podać ile zarabia ratownik TOPR , więc albo nie wie albo się wstydzi to ujawnić a powinno być to ogólnodostepne gdyż TOPR utrzymywany jest również z moich podatków i jest to informacja publiczna.
0 0
ja tam sie nie wtracam do zarobkow bo ci panowie powinni zarabiac jak najwiecej bo ratuja i narazaja swoje zycie tylko nie wiem czy ci co sa przeciw to nie sa tez przeciw obecnej wladzy? bo tak mi to dziwnie wyglada, co by mowili gdyby to powiedzial pare mies temu np z Platformy??? to bybylo ok???? jak sie cos dzieje to płacz w mediach nad tym jacy nierozsądni są turysci a jak sie chce cos z tym zrobic to sprzeciw. wiec nie rozumiem o co chodzi??? ubezpieczenia powinny byc obowiazkowe jak na slowacji, wg mnie bezdyskusyjnie.
0 0
podnieść cenę biletu do 20 zł. A tym co się nie podoba to powodzenia po słowackiej stronie tatr.
0 0
wystarczyłoby żeby transport do moka i dolin przejąć jakąs formą publicznego elektrycznego busa (pesa spokojnie moze zbudowac specjalne dostosowane pojazdy) a zyski przekazać na tpn i topr, teraz zarabiaja na tym pazerni górale z zakopca wydajac koncesje i zajeżdżajac zwierzeta - park jest narodowy a zakopianskie buce wydaja koncesje na bryczki
0 0
or - spokojnie. Kiedys to znormalnieje. Bez piskorkow i zbokow w sukniach.
0 0
Ja tam wolę słuchać ratowników TOPR i ich pomysłów niż "mądrości" polityków i teoretyków zza klawiatury.
Polski system ratownictwa jest bardzo dobry, można go ulepszać, ale nie róbmy sobie z niego jaj.
0 0
Tylko dlaczego rozważni turyści mają płacić za tych, którzy przez własną głupotę narażają i siebie, i tych, KTÓRZY spieszą im na ratunek ? Wprowadzić ubezpieczenia , jak na Słowacji, i - co ważne - na ich poziomie , tj. 3-4 zł/dzień !
0 0
@mak1
Podaj może choć jeden konkretny przypadek w którym "rozważni turyści" (czyli jacy swoją drogą?) płacili za akcję ratowania kogoś innego.
Tylko nie pisz tu bzdetów o "naszych podatkach" bo to co idzie z budżetu na TOPR jest ułamkiem kwoty wydawanej choćby na ratowanie rozmaitych pijaczków gdy coś sobie złamią lub upadną na główkę.
Zresztą nawet ratowanie ofiar nieudanych grzybobrań więcej kosztuje.
0 0
Propozycja TOPR obciaza znowu turystów, którzy i tak juz od lat wciąz narzekaja jak drogo jest w Zakopanem. To rozwiazanie najprostsze, bez specjalnych ustaw, zmian w prawie , podnieść opłate i ludzie niech sie zrzucają. Wyglada na to, ze TOPR chce bez wielkiego wysiłku zebrac dodatkowe pieniadze, które bezdyskusyjnie sa tam potrzebne ale sposób ich pozyskania co najmniej dyskusyjny. W górach nie giną tylko bezmyslne matołki, ofiarami sa często dobrze przygotowani i odpowiednio wyposażeni taternicy. Powinno zdecydowanie być ubezpieczenie, oczywiście dobrowolne z mozliwoscią wyboru róznych opcji.
0 0
@gochagocha
Drogo jest w Zakopanem, ale co ma do tego tych parę zł za wstęp do TPN?
Pieniądze z biletów idą częściowo na TOPR, więc dzięki temu niepotrzebne jest jakieś wydumane ubezpieczenie, a ratownicy mają za co ratować.
0 0
A moze ta podwyzke cala dla TOPR-u. Parkowcy to tak w biurach ta kase zostawia.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu 24tp.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz