Burmistrz Janusz Majcher chce, aby kontrowersyjny pomnik \"Organy\" autorstwa Władysława Hasiora stojący teraz na Snozce został przeniesiony do Zakopanego.
Pomnik Hasiora został poświęcony \"Wiernym synom Ojczyzny, poległym na Podhalu w walce o utrwalanie władzy ludowej\". Od lat stoi i niszczeje na Snozce w gminie Czorsztyn.
Burza wokół pomnika wybuchła pod koniec zeszłego roku. Wtedy wśród polityków PiS powstał pomysł, aby zlikwidować pamiątki po poprzednim systemie. Posłanka tej partii Anna Paluch mówiła, że ceni Hasiora jako artystę, ale ten pomnik jej się nie podoba. Tymczasem większość radnych z Czorsztyna chciała wyremontować pomnik, bo stanowi on atrakcję turystyczną.
W piątek na konferencji prasowej nowy pomysł przedstawił burmistrz Zakopanego Janusz Majcher.
- Oglądałem ostatnio ten zniszczony pomnik. Myslę, że powinien on zostać wyremontowany i znaleźć swoje miejsce w Zakopanem. Oczywiście nie jako pomnik utrwalaczy władzy ludowej, ale pomnik wielkiego artysty - zauważa burmistrz Janusz Majcher. Nie wiadomo jeszcze, gdzie pomnik miałby stanąć.
p

22.12.2025
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.

29.05.2026
Austria! Praca dla MURARZY, CIEŚLI, STOLARZY, SPAW...

02.06.2026
BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW, STANY SUROWE OTWARTE, DAC...

02.06.2026
Przyjmę MURARZY. Praca Polska, Niemcy. 608729122....

27.05.2026
Poszukujemy osoby na stanowisko SPRZEDAWCA / DORAD...

19.05.2026
KANTOR ZATRUDNI KASJERA WALUTOWEGO. CV proszę prze...

02.06.2026
Wydzierżawię działkę w Ludźmierzu przy trasie Nowy...

02.06.2026
Sprzedam DOMY po 100 m2 - Klikuszowa, koło Centrum...

01.06.2026
DO WYNAJĘCIA LOKAL HANDLOWO - USŁUGOWO - BIUROWY o...

01.06.2026
SZCZENIAKI BORDER COLLIE RASOWE. 791 669 932.

29.05.2026
RESTAURACJA CZERWONE KORALE Zakopane, ul. Zamoyski...

25.05.2026
ZATRUDNIMY W KARCZMIE oraz W BARZE MLECZNYM: KUCHA...

22.05.2026
RESTAURACJA REGIONALNA w Zakopanem zatrudni KUCHAR...

14.05.2026
Sprzedam DOMY po 100 m2 - Klikuszowa, koło Centrum...

21.05.2026
Sprzedam DOM i LAS - Spytkowice. 732 810 638.

14.05.2026
Przyjmę MURARZY. Praca Polska, Niemcy. 608729122....

14.05.2026
BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW, STANY SUROWE OTWARTE, DAC...

14.05.2026
Wydzierżawię działkę w Ludźmierzu przy trasie Nowy...

12.05.2026
Sprzedam lub wynajmę BUDYNEK HANDLOWO-USŁUGOWY 500...

28.04.2026
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 69...

23.04.2026
PROVIDENT. 571 240 909.

17.04.2026
OCIEPLANIE DOMÓW na materiałach wysokiej jakości. ...

07.04.2026
Sprzedam GOBELIN - pejzaż zimowy - (145/80). TORBY...

07.04.2026
NOWE KILIMY RĘCZNIE TKANE (z owczej wełny). Wzór: ...
0 0
proponuje ten pomnik postawić na Czerwonych Wierchach,
albo na Świnicy
jak by duło, to by było słychać na całe podhale
kto jest za, niech się wpisze
0 0
Jestem za ... ino co by nie duło za duzo
0 0
no i spoko
0 0
Jestem za.....
0 0
a nie wystarczy zmienic słowa \"władzy ludowaj\" na np\"Wolności\" wyremontować i pozostawić pomnik tam gdzie jest? Czy nie minęły jeszcze czasy burzenia pomników, mam nadzieje że za następna zmiana systemu nie zaczniecie walić pomników Mickiewicza czy Chopina?.. Lenin w Poroninie byłby teraz atrakcja rangi światowej, a tak jest dom kultury, można było zrobić muzeum sacrealizmu żeby Wasze dzieci wiedzieły jak przyszło Wam żeć i żeby nie chciały wrócić do tamtych czasów... Panowie Radni z Czorsztyna, nie dajcie ruszyś Waszej atrakcji turystycznej, nawet teraz zatrzymują się przy pomniku autokary, wyremontujcie, zmieńcie napis, a zobaczycie jaka to będzie atrakcja!! a politycy PISu niech pilnują swoich spraw, już Ogniowi pomnik w Z-nem wysmarowali, choć nikt tu go nie chciał!!!
0 0
W tym pomyśle jest pozytywna prowokacja. Teraz dopiero znajdą się obrońcy pomnika i talentu wielkiego artysty. Pomnik powinien pozostać tam gdzie jest. Jeśli nie szanujemy idei to doceńmy przynajmniej ponadczasową wielkość Hasiora. Pomniki są świadectwem minionych czasów. Ten co zlikwidował pomnik z armatami na Placu Zwycięstwa w Zakopanem jest zwyczajnym WANDALEM. Wandalem historii.
0 0
Popieram zdanie yale i oko.
0 0
Hasior byl nasz przeniesc jego dzielo tam gdzie bedzie widziane jako dzielo prawdziwej sztuki!!!!
0 0
To \"dzieło\" najlepiej by było wysłać do Łodzi, a z łodzi tam gdzie słońce wschodzi......................i byłby to ostatni prezent jakie otrzymywali dawniej tą drogą towarzysze ze Związku Radzieckiego .............a u nas półki swieciły pstkami........ a place pomnikami Lenina itp............
0 0
Co ma piernik do wiatraka Artysta zrobil dzielo!!Takich rzeczy nie mozna po prostu sie pozbywac!!!
0 0
Pomnik jest dziełem artysty Hasiora. Niech pozostanie tam gdzie jest. Należy zadbać tylko o jego właściwe utrzymanie. Wójt Czorsztyna wie co należy zrobić. Niejaka posłanka Paluchowa niech zadba o własny wizerunek w Sejmie i weżmie się do konkretnaj roboty - bo o sztuce to nie ma zielonego pojęcia.
0 0
Gdyby wówczas Hasior tylko palcem kiwnął to pomnik stałby nawet na Rysach. Stoi na Snozce i już. Komu to przeszkadza? Karierowicz Majcher chciałby pewnie postawić pomnik przed swoją nedzną knajpą.
0 0
Kiedyś w Poroninie Czuma i Niesiołowski chcieli wysadzić lenina no i ...........posadzili ich , póżniej władzaludowa kazała zrobić \"dzieło\" ale takie ciężkie nie do ruszenia, żeby im kto nie wysadził czy rozwalił, ale wtedy to chyba nikt w najśmielszych wyobrażniach nie przypuszczał że 20 lat po upadku systemu totalitarnego dużo jak widać będzie takich wielbicieli co chcą te czary prawie pozłacać ...................oj narodzie............
0 0
A my już nie mamy na co pieniędzy wydawać, pomnik powinna wyremontować gmina na terenie, której się on znajduje. Skoro był budowany pod konkretną lokalizację nie wiedzę powodu dla którego miał by się on znaleźć w Zakopanem. Zresztą uważam, że Zakopane ma inne problemy, na których trzeba się skupić i je rozwiązać, a nie szukać tematów zastępczych tupu pomnik.
0 0
Ciekaw jestem ile by ten pomnik kosztowal, bo moze bym w niego zainwestowal i na swoja dzialke, zaznaczam atrakcna w atrakcjnym miejscu na Podhalu przeniosl i tam bym mogl robic z nim co bym chcial. Dajcie zac jak cos bedziecie wiedziec na temat ceny.
0 0
Do Anna
Anna ty się nie wymiguj, chcesz żeby ten pomnik stał na Świnicy, czy nie.
Pytam bo zakładam komitet \"Przeniesienia pomnika Hasiora\" i potrzebuje kogoś operatywnego jak Ty.
pogadaj z kaśką ona mogłaby zbierać podpisy.
0 0
ja bym postawil zamiast pomnika (jak juz chca go na sile usunac) panią pink Paluchową niech tam lepiej stoi jako pomnik władzy PISu !!!...przynajmniej prawie darmowe komunalne mieszkanie zajmowane przez biedna Pani poseł dostaloby się naprawde potrzebujacym biednym ludzią!!! ...ej bawi sie szlachta z PiS bawiii....i te idiotyczne pomysły!!!
0 0
sie zgłaszam; ludzieeee, jak ja lubie nasze podhalańskie korki:)
dzisiaj to już parkowałam jak rasowa blondynka, zastawiając co sie da;-)))
a wogle n/t to powiem tak: panie burmistrzu, mnie zbiera na wymioty od takiego taniego populizmu... Tak sobie chłopina wymyslił żeby mu w sondażach słupek skoczył;-))))
retyyy, ale ma PRowców za doradców:-))))
0 0
ten pomnik bardzo ładnie by sie wkomponowało w poidpory wyciągu na Goryczkowej TEŻ;-))))
gdyby na Świnicy było trudno go zakotwiczyć;-))))
0 0
a ja mam takie pytanie to tej pani paluch cenie picasso jako artyste ale jak mi sie jakis jego obraz nie podoba to mam prawo ubiegac sie o jego usuniecie z galeri??
0 0
no pewnie, słuchaj sie naszej posłanki...
a na drugi raz, jak nasze muzea mają zamiar cosik kupić, to proszę najpierw przeprowadzić referendum ogólnonarodowe nt. czy dzieło nie nosi znamion niemoralnego prowadzenia sie artysty ;-)) A nie daj b. artysta z jakąs komunistyczną przeszłoscia
0 0
A ja jezdem gotowa na złość przeciwnikom za darmo wnieść te organy na własnych plecach na tę Swinice i jak mowi goral niech wiatr w nie duje na całe
Podhale!:):):)
0 0
nie wiem czy mówicie o tych samych organach, bo te na Snozce są raczej dosc duże:)
0 0
niech se okrągły stół z Wa-wy sprowadzi i bedziemy mieli już prawdziwy
skansen Eurosojuzu pod Giewontem
dla tego, jestem za a nawet przeciw :)
0 0
obojetnie po jakim systemie by to nie byla pamiatka jest czescia naszej historii a historia buduje tozsamosc narodowa. nie udawajmy ze pewnych spraw nie bylo. nie tedy droga....
0 0
zapomnialam jeszcze dodac ze niech sobie pomnik stoi tam gdzie stoi-to piekne miejscy, wybrane zreszta dla owego dziela przez hasiora. a jak go kto do nas przeniesie.... tez mi nie przeszkadza. pomysl z czerwonymi wierchami mnie rozbawil. ale by gwizdalooooooo ;)
0 0
racja
0 0
Jesce pomnik Lenina z Kozłówki k/Lublina niek przeniesie Pon Burmistrz do Poronina, he,he, w ramak zasług dlo Podhala. Ostowciez Panie Burmistrzu organy w spokoju, tam ik miyjsce i tam , ka były, nie cudujcie. Co jesce do tego Zakopanego przeniesiecie?????
0 0
wy wszyscy zwolennicy tego dzieła czy wy wiecie jakimi metodami utrwalano tą władzę ludową? mało się ludzie nacierpieli za panowania tej władzy? komu chcecie hołdy składać? czym kierował się hasior tworząc ten pomnik ? a na koniec co jest pięknego w tym żelastwie ? jest tak samo obrzydliwy jak ta dedykacja
0 0
do pytaca
Panie naucz się pan czytać, napisałem że w Poroninie mogło być muzeum socrealizmu, żeby Pańskie i moje dzieci wiedziały jak było i do czego nie chcemy wracać. Nic o ozłacaniu tam nie piasałem!!!!
0 0
do oko-szkolne podręczniki powinny uczyć dzieci historii prawdziwej ale to nie jest niestety realne przynajmniej narazie dlatego sami musimy przekazywac im tą wiedzę
0 0
czy historia prawdziwa to ta PISana?
0 0
o co ci kasiu chodzi?
0 0
o nic, tyle ostatnio mamy do czynienia z mało obiektywnym spojrzeniem na naszą niedawną historię; rzec by można , że każdy sobie ją zawłaszcza na prywatny użytek, podbijając co ciekawsze wątki;-)
może za sto lat ocena pomnika Hasiora bedzie bardziej obiektywna ,, bo nikt nie bedzie chciał na tym cos ugrać???????????????/
0 0
Chyba temat niektórych przerasta, poczekajcie na jakis łatwiejszy,niektórym zależy na pewnych sprawach!!!
Hasior był wielkim człowiekiem, znałem go osobiści, przyszło mu życ w takich a nie innych czasach i musiał tworzyć pod dyktando władzy, ale to nie znaczy że teraz mamy deptac jego dorobek. Jeżeli ktoś nie ma na tyle ilorazu żeby to zrozumieć to zawsze będzie miał problem. Pomnik w Kuźnicach, stoi i nikt sie go nie czepia-bo? nie ma dwuch mało znaczących słów!!!no ale jak komuś słoma z butów wystaje to i słownika PWN nie starczy!
0 0
Droga Pani Kasiu
Chyba temat Pania przerasta, nikt tu nic nie chce ugrać, Majcher chce ten pomnik uratować przed debilami co im on przeszkadza i chcą go rozebrać.
Rozumie to Pani, czy nie?!!!
0 0
a czy pan rozumie, że pomnik jest wpisany w otoczenie w którym stoi? w sensie formy etc?
a pan proponuje, żeby go może tuż obok wejscia do UMZ postawić czy też obok tego Janiołka vis-a-vis???
otoczenie przypadkowe szkodzi odbiorowi , a może sie mylę?
zresztą ja sie nie mam siły już kłócić i poddaje sie, sorki;-((((((((((((((((((
0 0
miało być Pan, ale jakos małymi sie napisało , przepraszam
0 0
Może najpierw burmistrz filharmonię wybuduje a póżniej uroczyście przeniesie do nie te organy.......w myśl zasady właściwy sprzet na właściwym miejscu............haha
0 0
debilami?
Oko ma widocznie zeza i czubek nosa widzi gdy ręke do kieszeni sąsiada
wkłada, bo to nie wstyd przecież mieć zeza.
Temu też i nasz eurosojuz błogosławi pomysł w imię najwyższych brukselskich opatrznosci, które to sztuce ekologicznej i ludowej władzy
wiatrem halnym na organach grać będą tą odę, do własnych radosci.
0 0
nowy powiedz mi co ma spolnego pomnik jako taki czy sam pomnik swoim ksztaltem przypomina w jakikolwiek sposob utrwalania wladzy ludowej??? zauwazyles ze ktos tu pisze jaka kase mozna by bylo zarobic na muzeum lenina??? W czasach komunizmu niszczylismy co sie dalo. Normalni ludzie nie cierpili czerwonych gwiazd i Leninow a wiesz dlaczego ???
powiem ci bi niewiesz . Dlatego ze kazali nam te symbole czcic a mozna czcic symbole wladzy ktora cie zniewalala?? Dzisiaj natomiast mozemy otwarcie powiedziec ze lenin to wielki dran a kaczynscy to zakompleksione kurduple. Mam taka opinie i nikt mi nie zabroni tego powiedziec. Nikt mi nie kaze bic brawa na czesc kaczynskiego czy zdjac czapke jak sie w telewizji pokaze.Kaczynski jakim jest prezydentem takim jest ale niemozemy go wymazac z historii. Pomnik na Snozce poza tablica w niczym nie przypomina utrwalania wladzy ludowej. Nawet bylbym sklonny aby ta tablica zostala ale z obszernym wyjasnieniem dla potomnych. To nasza historia przed nia nie uciekniemy wiec uczmy sie na bledach naszych przodkow. Wiesz ze w Gorlicach albo w Tarnowie zostal rozstrzelany niemiecki zolnierz bo odmowil strzelania do niewinnych ludzi??Wiesz ilu milicjantow zginelo w podobny sposob.Przeciez Ogien byl Milicjantem. Ale przeciwstawil sie czynnie wladzy ludowej a ilu utrwalaczy bylo biernych?? Popieram pomysl odremontowania pomnika. Niech nam i naszym potomnym przypomuna trudne karty naszej historii.
0 0
i słusznie, pomników nie powinno się niszczyć, założę się że ludzie którzy zniszczyli pomnik Lenina w Poroninie napewno plują sobie w \"brodę\", ładna byłaby teraz atrakcja, a co za tym idzie i kasa
0 0
do piotra
akurat nie plują sobie w \"brodę bo oni z brodami nie chodzą.................
jest tłok i zakorkowane pohale pomimo że nie ma twojego ulubionego lenina
więc zastanów się co ich przyciąga .............zrozum góry i przyroda po to jadą a nie oglądąć pomnik lenina idioto..................ma swoje mauzoleum w Moskwie jak tesknisz za nim to ujeżdżaj tam..........a nie tu się wypowiadaj jakie pomniki na pohalu pielęgnować.........w czasie kryzysu i dziury budżetowej np. dzisiaj podają media że 12 miliardów zabraknie dla emerytów, a na pamatki po komunie są pieniążki?? panie władzo.......
0 0
PIS i jego mocodawca kościół bardzo chętnie zajmują się organami płciowymi, ale prawdopodobnie z rozpędu i niechcący wzięli się za organy Hasiora.
0 0
Jak wiadomo tu nie tak chodzi o sam pomnik jak o widniejącą na nim
tablice z napisem i wiemy tez jakie ugrupowanie najgłosniej krzyczy zeby usunąc
pomnik. Proponuje rozwiazanie. Umiesćmy nowa tablice z napisem:
\"KU CZCI PIS-OLANDU- chwała im za utworzenie Polski P- odejrzliwości i S -trachu . W podziekowaniu Pisodołki.\" Bedzie wilk syty i owca cała!
0 0
a pani posłance Paluch przypomnę, że od niszczenia dzieł sztuki zaczynał rodzący się faszyzm oraz inne totalitarne systemy
0 0
\"- Oglądałem ostatnio ten zniszczony pomnik. Myślę, że powinien on zostać wyremontowany i znaleźć swoje miejsce w Zakopanem.Oczywiście nie jako pomnik utrwalaczy władzy ludowej, ale pomnik wielkiego artysty - zauważa burmistrz Janusz Majcher.\"
Dopiero teraz Pan Burmistrz przejawił zainteresowanie sztuką?To ciekawe,pewnie dlatego,że wokół pomnika zrobiło się wiele szumu.Może również dlatego,że chce zrobić jakąś przeciwwagę dla pomnika \"Ognia\"?Bo takie nagłe,ni z gruchy,ni z pietruchy zainteresowanie pomnikiem jest zastanawiające.
0 0
do pytaca
osobiście się nie znamy i nie wypada się zwracać się do kogoś \"idioto\", chyba że się nim sam jest, jak to mawiają swój swojego pozna :P, za leninem nie tęsknie bo i za bardzo go nie znałem, ot inna ideologia, a takich ślinotoków i pieniaczy jak \"pytoc\" z którymi nie wiadomo o czym rozmawiać i jak, poprostu omijam, cenię wyższość intelektualną nad pustostanem w głowie.
0 0
w telewizji leci.. MM nie dla idiotów..... więc jak ci to nie szkodzi to myślę że to co do ciebie skierowałem..... też spłynie..............bo dalej bredzisz i tęsknisz za komuną .........zrób jeszcze składke na jaruzelskiego i kiszczaka
0 0
\"Od lat stoi i niszczeje na Snozce w gminie Czorsztyn.\" Redaktorze proponuję udać się do szkoły na lekcje geografii. Ta góra nazywa się Wdżar i jest wygasłym wulkanem. Pomnik stoi u podnóży tej góry. Snozka to przełęcz!!!!
0 0
TAK! TAK! TAK! ORGANY DO ZAKOPANEGO A W RAMACH BARTERU MAJCHRA NA SNOZKE. I tak zakopane wygra podwójnie
0 0
Oj pytoc, nie mogę tęsknić za czymś czego nie doświadczyłem, niestety nie ten przedział wiekowy, mnie bardziej kasa interesuje niż ideologie do których masz wstręt. A telewizji nie oglądaj, bo podobno mawiali, pewnie za twoich czasów, że kłamie, bredni się naoglądasz, pozdrawiam.
0 0
Pieniądze?
UE czyli Utrwalacze Eurosojuzu zapłacą za to z funduszu rozwoju wsi.
Co jak co, ale naszj wsi należy się nieco intelektualnej finezji pana Hasiora.
Drogi,mosty,nowe technologie upraw i hodowli? Po co?To już jest na zachodzie.
W imieniu wsi polskiej stanowczo protestuję na pomysł zagrabienia
jedynej rozrywki jaką maja okoliczni chłopi aby tylko spodobać się Wa-wskim
z pod góry Giewont.
Zobaczycie że Brukselka nam w tym pomoże (jak zawsze) , niech tylko nadejdzie wiosna.
0 0
uwazam ze pomysl bardzo udany! napewno znalazlo by sie gdzies w zakopanem miejsce dla tego po mnika. a PiSowcy niech sie wypchaja... :)
0 0
proponuje jeszcze dzierżyńskiego pomnik sprowadzić beri..............i zrobić skansen............. zwolenników mngo widze jest.........
0 0
do oka - organy ci w oko i na białoruś, ja i Polacy anty-bolszewiccy chcieliśmy pomnika \"Ognia\" w Zokopanem. Majchra na Snozke!!!!! Albo na Islandię, bo tam rządzi \"lud\" i potrzebują ratunku bankruci, marksizm i leninizm można będzie łatwo sprzedać.
0 0
Apple napisał:
\"wazam ze pomysl bardzo udany! napewno znalazlo by sie gdzies w zakopanem miejsce dla tego po mnika. a PiSowcy niech sie wypchaja... :)
Grule z mydłem, groch z powidłym, a na deser baranie jaja i takie to Wase tutok ukwalowanie, funta klaków nie worte i telo, Miysace z Wos, prisam Bogu, juz sami nie wiycie o cym godocie a miysocie syćko ze syćkim. Jesce nifto nie napisoł , ka go przeniesom, moze na Pęksowy Brzyzek, he? W telyj go zocy nieftorzy majom...A moze w ogródecku u Pana Burmistrza nońdzie sie miyjsce? Abo na jakim rondzie w Zakopanem, he? Ka bedzie tyn pomnik stoł i nom na nerrwak groł? Wie fto?
0 0
jeżeli już to ustawić w jakim muzeum sztuki współczesnej albo w \"plastyku\" jako dekorację.
Widziałem też onegdaj że jest gdzies cmentarzysko rozebranych pomników Lenina gdzie unijni pogrobowcy socjalizmu mogą sobie kupić ucho albo nos
swojego bożka.
Gdyby pociąć organy na piszczałki, każdy mógłby w swoim domu nadal
utrwalać to, czego sie nie udało utrwalić władzy ludowej.
0 0
Niech sobie Majcher ten pomnik postawi w swoim ogrodzie albo u swojego fana apple
0 0
moze zajol by sie czym innym a nie glupotami np poprawieniem wizerunku zakopanego bo nie dlugo to nawet pies z kulawa noga nie przyjedzie
0 0
Bardzo się cieszę, że zagościł tutaj rozsądek. Szkoda tylko, że tak późno, bo straciliśmy pomnik Lenina w Poroninie i pomnik żołnierzy radzieckich na Placu Zwycięstwa. Oszołomy ideologiczne niech sie lepiej zainteresują dlaczego złotówka słabnie.
0 0
Widzę, że wciąż wielu nie rozumie idei pomnika... w tym przypadku to nie jest też kwestia czy pomnik się komuś podoba czy nie, czy lubi sztukę Hasiora czy nie...to pomnik historii i dobro kultury - obiektywna własność nas wszystkich...patrząc na popełnione na przestrzeni lat błędy, kiedy w Polsce zniszczono dziesiątki czy setki pomników-dzieł artystów (czasem wybitnych) należy raczej wyciągnąć wnioski i zadbać o organy...czy przenosić je do Zakopanego? nie wiem...zawsze to jakieś rozwiązanie- jeśli tam gdzie stoją maja nadal niszczeć...
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu 24tp.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz