Inne

Zamknij

Orla Perć z autoasekuracją - wideo

Paweł Pełka 18:58, 28.09.2015
Treść artykułu pod wideo ↓

Na portalu YouTube pojawił się film pokazujący nietypowe przejście Orlej Perci.

Orla Perć to najtrudniejszy tatrzański szlak. Na filmie przedstawiono pokonanie go z autoasekuracją.



[WIDEO]11381[/WIDEO]

(Paweł Pełka)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (26)

Konto usunięteKonto usunięte

0 0

So good!

Szlak jest na tyle trudny, że powinien być obowiązek chodzenia z asekuracją.

19:28, 28.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

mlynarmlynar

0 0

Nie zgodzę się z przedmówcą. Sposób w jaki obecnie zamocowane są łańcuchy nie pozwala na w pełni bezpieczne korzystanie z tego typu asekuracji.

19:59, 28.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

(nie)zorientowany(nie)zorientowany

0 0

Proszę właściwie ocenić materiał filmowy. Lonż jest za długi (w przypadku pokonywania pionowych odcinków może dojść do urazu kręgosłupa), plączący się wokół kolan. Pojedynczy karabinek powoduje, że podczas przepinek nie jest się asekurowanym - zastanawiającym jest dlaczego drugi lonż (krótszy) nie jest wykorzystywany (nie jest to "absorber", bo jest zawiązany krawatem do łącznika uprzęży). Sugerują zapoznać się z Akademią Górską TOPR odc. 4

20:15, 28.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Góral z TrójmiastaGóral z Trójmiasta

0 0

OP średnio się nadaje do autoasekuracji, to nie ferrata.
A już obowiązku autoasekuracji sobie tam nie wyobrażam. Zakorkowało by się na amen.

I przestańmy demonizować OP, jak na ruch tam panujący to wypadków zdarza się tyle co nic.

20:48, 28.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

WojoWojo

0 0

Sory ale taka asekuracja nie ma sensu. Musi sie gosc doszkolic

21:22, 28.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

KubleKuble

0 0

Przy odpadnieciu tasmy pekną. To ma by lonza do autoasekuracji a nie sznurowki.

08:56, 29.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Matt Z_neMatt Z_ne

0 0

Nie bardzo rozumiem, po co w ogóle ludzie bawią się w takie asekuracje na Orlej. Nie dość, że wydłuża się czas przejścia bardzo dużo to jeszcze przeszkadza to wszystko na szlaku na którym tego typu zabezpieczeń w ogóle nie trzeba stosować.
Nie wiem po co to, chyba po to żeby się filmem pochwalić (lub raczej swoim sprzętem, który i tak ten na filmie bezpieczeństwa nie gwarantuje za grosz) ale mogę się mylić...

10:44, 29.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

RysiekGRysiekG

0 0

Rozumiem że link do filmu o takiej tematyce umieszczacie jako "dobry żart" :-).

11:40, 29.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

tomek2tomek2

0 0

A ja na tym filmie widzę, że gość próbuje wchodzić samemu w miarę możliwości - bez korzystania z klamer itp. Dlatego pewnie asekuracja na wszelki wypadek. Z tym, że tak jak zauważono wcześniej to nie jest poprawna asekuracja bo lina jest statyczna więc nawet jeżeli wyłapie to może złamać kręgosłup.

Obowiązek: NIE. Możliwość własnej asekuracji: TAK.
A, że większość się z tego śmieje i uważa, że to wstyd i hańba? A to kogo obchodzi. Ja postanowiłem, że jak już zakupię uprząż, lonżę i kask to dopiero wtedy pójdę na Orlą Perć. I wyjdę na tyle wcześnie, żeby maruderzy z tyłu nie płakali, że muszą czekać.

14:28, 29.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

tomek2tomek2

0 0

A tak swoją drogą to ciekawe ilu z tych, którzy spadli i stracili życie na Orlej Perci, wcześniej tutaj pisało, że pójść tam z asekuracją to wstyd?

14:31, 29.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

RysiekGRysiekG

0 0

Do kolegi "tomek2" - To czy facet miałby linę statyczną czy dynamiczną nie ma najmniejszego znaczenia przy tak krótkim jej odcinku (ja tu widzę taśmę z dynemy a nie linę, ale to inna bajka). Przy TYLKO 3-4m locie miałby przynajmniej połamany kręgosłup (o ile ten jego zestaw by to wytrzymał). Jeśli już ktoś ma obawy lub po prostu chce się zabezpieczyć to jestem jak najbardziej ZA ale! z zachowaniem zdrowego rozsądku (uprząż, dwu-ramienna lonża, absorber, kask) i zasad poruszania się na łańcuchach (jednocześnie tylko jedna osoba na jednym jego odcinku). To co robi ten gościu to zwykłe utrudnianie sobie pokonywania szlaku które w efekcie takich zabaw może zakończyć się lotem. Rozumiem że chciał spróbować wspinu ale źle się do tego zabiera natomiast promowanie takiej partyzantki jest IMHO nie na miejscu.

19:46, 29.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Krzysiek z GryficKrzysiek z Gryfic

0 0

Wiele razy przechodziłem/ jak parę milionów ludzi / OP bez takich zabawek . Czy to konieczne , potrzebne , bezpieczne ? PatrząC na manipulacje pokazane w tym filmiku , wydaje się , że jest to niepotrzebne utrudnianie sobie przejścia bardzo dobrze ubezpieczonego szlaku TURYSTYCZNEGO .

21:57, 29.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

tomek2tomek2

0 0

Zgadzam się kolego :) Zrobiłem kilka skrótów myślowych i niedopatrzeń. Rzeczywiście zamiast liny jest taśma. A o lonży to oczywiście myślę jako dwuramiennej i z absorberem. Jeszcze się uczę terminologii i podstaw ale jestem na dobrej drodze i podchodzę do tego bardzo poważnie - życie jest jedno.

A jak ludzie wskakują na ten sam odcinek łańcucha to aż mnie nosi.

22:05, 29.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

kulawy mariankulawy marian

0 0

Tylko nieudacznicy idą tam żeby się dowartosciować i opowiadać jacy są macho....zycie jest piekne i nie warto zyc z pokiereszowanym kręgosłupem...

14:45, 30.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

tomek2tomek2

0 0

@Krzysiek z Gryfic

Na filmie to niepoprawny jest tylko element pomiędzy końcowym karabinkiem a uprzężą. Natomiast nie wydaje mi się żeby łańcuch można traktować jako ubezpieczenie. Przecież w każdej chwili puszczenie go (z różnych powodów) skutkuje lotem w dół. Ubezpieczenie to albo lonża albo lina (obie przypięte do uprzęży). Inne "ubezpieczenia" to tylko iluzja ochrony. Prędzej to bym nazwał taki łańcuch wygodą lub ułatwieniem ale na pewno nie ubezpieczeniem.

15:08, 30.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

tomek2tomek2

0 0

@kulawy marian

Jeżeli ktoś wchodzi gdziekolwiek tylko po to żeby się dowartościować to w sumie jego sprawa - nic mi do tego. Może to jest jego sposób na życie. Ale rzeczywiście życie jest piękne i wolę je mieć ale z kręgosłupem w jednym kawałku. Dlatego ja stawiam na lonżę :) i Na pewno nie stawiam znaku równości pomiędzy lonżą a łańcuchem.

16:38, 30.09.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Krzysiek z GryficKrzysiek z Gryfic

0 0

Równowaga między : młodzieńczą brawurą a starczym zniechęceniem , między głową a mięsniami itp. - o co chodzi? . Ile osób przeszło ten szlak bez wiedzy o tym ,o czym państwo piszą / lonże , uprzęże , liny , sztywne itd . / . Myśle, że te tysiące osób , które od czasów ks. Gadowskiego przeszły ten szlak , i nie runęły w otchłanie są dowodem na to ,że te wszystkie wynalazki są wymysłem . Proszę sobie chodzić jak się komu podoba / uwzględniając regulamin TPN , zdrowy rozsądek i to ,że TATRY są świątynią / przyrody , kultury , Polski - tak ,tak jest coś takiego , jak POLSKA ! /.

00:10, 01.10.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

tomek2tomek2

0 0

Prawie każdą via ferratę (prawdziwą, np w Alpach) można przejść w ten sam sposób co orlą Perć. Da się? Da. Więc ci co chodzą po via ferratach w uprzężach to też tchórze? Wypuścić na via verraty tych co przeszli Orlą na żywca i jak większość przejdzie to też będzie puenta, że "da się"? Nikt nie mówi, że się nie da, bo wszystko się da. Tam, gdzie wystarczy siła mięśni rąk i nóg to wszystko się da. Można się też wspinać na skałkach bez lin, przecież niektórzy też to przechodzą z uprzężą i linami i często bywa tak, że mogliby to samo zrobić bez asekuracji. Mało tego: są też i tacy co po pionowych ścianach kilkusetmetrowych wspinają się zupełnie bez żadnego zabezpieczenia i w trakcie tej wspinaczki wielokrotnie żeby przejść wyżej muszą się odbić nogami, wykonać skok w górę i chwycić się dłońmi jakiegoś występu i się podciągnąć. Gdyby to źle wykonali to kilkaset metrów lotu w dół. Dają radę? Dają!

Tu nikt się nie spiera, że wielu rzeczy się nie da. Da się tylko niektórzy bardziej cenią życie niż fakt, że zapewne by przeszli. Ale zawsze znajdą się kpiarze i szydercy, bo oni przeszli na żywca to po co się reszta wygłupia i zakłada uprząż.

14:59, 01.10.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Góral z TrójmiastaGóral z Trójmiasta

0 0

@tomek2

Mieszasz pojęcia - OP via ferratą nie jest, więc porównywanie sposobu chodzenia tu i tam do niczego nie prowadzi.
Facet z filmiku próbuje chodzić po OP jak po ferracie - ok, to jest możliwe, ale sensu większego nie ma. Wyobrażasz sobie jak byłby zakorkowany ten piękny szlak gdyby trafiło się tam w pogodny dzień kilku takich magików?

22:58, 02.10.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

jan3jan3

0 0

@Góralu znad morza:
Może i by się trochę zakorkowało ale może by mniej ludzi zginęło. Orla i okolice wraz z odcinkiem Świnica-Zawrat ma na koncie ponad 100 istnień ludzkich.
Ktoś sprawnie operujący sprzętem będzie wręcz szybszy od większości "ułanów" pokonujących Orlą na żywca ;-)
Nie wiem czy widziałeś na tych szlakach przypadki paniki? Taki panikarz to dopiero blokuje szlak!

15:06, 03.10.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Góral z TrójmiastaGóral z Trójmiasta

0 0

@Janie

Po OP chodzę regularnie, bo to mój ulubiony tatrzański szlak. Facet z filmiku pokonuje szlak jakieś dwa razy wolniej niż ja idąc normalnie (czyli łapiąc się łańcucha, stając na klamrach itp.), a swoje lata już mam. Piszesz że "ktoś sprawnie operujący sprzętem będzie wręcz szybszy od większości "ułanów" pokonujących Orlą na żywca " ... a ilu takich "sprawnie operujących sprzętem" tam widziałeś? Bo ja żadnego, jeśli już ktoś coś kombinował z asekuracją to niestety ale po prostu blokował innym szlak i tworzył korki. OP to nie ferrata i łańcuchy/ klamry/drabinki średnio się nadają do takiej asekuracji. OP) po prostu pokonuje się właśnie na żywca, więc nazywanie idących tam ułanami" jest bez sensu. Takie były założenia w trakcie budowy że będzie to szlak trudny, ale nie wymagający taternickich technik. I taki jest :) Za to go właśnie kocham.

"Panikarz blokuje szlak" - a co to ma wspólnego z tematem?

Zaś co do 100 ofiar OP z przyległościami - przez 100 lat, czyli 1 osoba na rok. Przy tłumach podążających Orlą Percią to jest tyle co nic, dużo więcej osób traci życie jadąc na urlop w Tatry lub z niego wracając. Zresztą w całych Tatrach ginie rok w rok około 20 osób, i to wcale niekoniecznie w tych najtrudniejszych miejscach, więc robienie z OP jakiegoś morderczego szlaku wymagającego asekuracji stricte wspinaczkowej jest oględnie mówiąc mocno naciągane ;)

16:28, 03.10.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

jan3jan3

0 0

Taa a na Mt.Blanc chodzi się z alpenstockiem bo tak pokonali trasę pierwsi zdobywcy...
Na Orlej z przyległościami zginęło ok.120 ludzi w ciągu 100lat ale średnia ostatnio wynosi 5os/rok. Giną tam również taternicy i przewodnicy. Wszystko fajnie jak jest sucho i mało ludzi. Jak wejdziesz kiedyś po ułańsku na lodzik lub ktoś na Ciebie zrzuci kamień to się zdziwisz...
Zresztą zamiast dalszego komentarza filmik z akademii górskiej TOPR:
https://vimeo.com/107924869

21:12, 03.10.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

jan3jan3

0 0

"Panikarz blokuje szlak" - a co to ma wspólnego z tematem?

Bo idzie bez asekuracji, Z asekuracją nie miałby tylu wątpliwości i łatwiej by się wycofał lub poszedł dalej.

Abstra huję oczywiście od sposobu asekuracji pokazanego na filmie bo jest nieprawidłowy.

21:15, 03.10.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

RysiekGRysiekG

0 0

Wydaje mi się iż dyskusja, jak wiele innych w tym temacie jest... o niczym. Wszyscy jesteśmy wolnymi ludźmi i każdy ma swój rozum. Jeśli ktoś chce deptać po OP bez sprzętu - jego prawo. Jeśli ktoś ma ochotę chodzić w majtkach, nocniku i obwiesić się szpejem bo ma taki kaprys (nie drążąc już tematu o celowości) - proszę bardzo. Myślę że każde podejście będzie słuszne jeśli tylko nie będzie szkodzić innym. NATOMIAST - uważam że wielkim błędem jest umieszczanie przez ten portal linku do filmu (co chyba można śmiało uznać za "propagowanie") ukazującego jak tego absolutnie robić się nie powinno! i to zarówno jeśli chodzi o dobór sprzętu jak i samą technikę operowania tymże. Przecież po obejrzeniu takiego "instruktarzu", ktoś nieobeznany z zagadnieniem mógłby pójść tym śladem tworząc sobie dodatkowe (poza łańcuchami) iluzoryczne zabezpieczenie (święcie wierząc w jego skuteczność) które w efekcie takich zabaw zaprowadzi go na... cmentarz. Taka gazeta jak TP powinna zwracać na to uwagę i czasami zastanowić się nad tym CO publikuje.

23:48, 03.10.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Góral z TrójmiastaGóral z Trójmiasta

0 0

@jan3

Rozumiem że prowadziłeś badania wśród "panikarzy" i dlatego wiesz co piszesz :D

19:05, 04.10.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

tomek2tomek2

0 0

Jeżeli (poprawna oczywiście) asekuracja na Orlej Perci jest zbędna bo to tylko drabinki czy łańcuchy i DA SIĘ to przejść na żywca, to czemu w Alpach nawet na via ferratach typu A przy drabinkach czy klamrach poprowadzona jest stalowa lina, do której można się przypiąć? Skoro po tych elementach wg niektórych można iść na żywca bo jest się czego złapać, to na via ferratach powinno się w tych miejscach zaczepiać lonżę za kawałek paska na uprzęży i na żywca szybciej to obskoczyć. Przecież to by skutkowało mniejszymi zatorami na via ferratach, prawda? W końcu skoro jest łańcuch czy klamra to nie ma co z siebie robić ofiary losu?

Prosimy redakcję o zmianę nazwy tematu tego artykułu - dopisek jak NIE NALEŻY się asekurować!

00:29, 05.10.2015
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu 24tp.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OGŁOSZENIA PROMOWANE

  • budowlane

    22.12.2025

    OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.

  • ogloszenie

    29.05.2026

    Austria! Praca dla MURARZY, CIEŚLI, STOLARZY, SPAW...

  • budowy

    02.06.2026

    BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW, STANY SUROWE OTWARTE, DAC...

  • praca

    02.06.2026

    Przyjmę MURARZY. Praca Polska, Niemcy. 608729122....

  • ogloszenie

    27.05.2026

    Poszukujemy osoby na stanowisko SPRZEDAWCA / DORAD...

  • ogloszenie

    19.05.2026

    KANTOR ZATRUDNI KASJERA WALUTOWEGO. CV proszę prze...

  • biznes

    02.06.2026

    Wydzierżawię działkę w Ludźmierzu przy trasie Nowy...

  • domy

    02.06.2026

    Sprzedam DOMY po 100 m2 - Klikuszowa, koło Centrum...

  • 01.06.2026

    ZLECĘ WYKONANIE PRAC WYKOŃCZENIOWYCH: SUCHE TYNKI,...

  • 01.06.2026

    ZATRUDNIĘ DO KARCZMY i PENSJONATU W KOŚCIELISKU. 6...

  • 01.06.2026

    DO WYNAJĘCIA MIESZKANIE 38m2 i 55m2 w CENTRUM NOWE...

  • ...

    01.06.2026

    DO WYNAJĘCIA LOKAL HANDLOWO - USŁUGOWO - BIUROWY o...

  • SZCZ

    01.06.2026

    SZCZENIAKI BORDER COLLIE RASOWE. 791 669 932.

  • ...

    29.05.2026

    RESTAURACJA CZERWONE KORALE Zakopane, ul. Zamoyski...

  • 26.05.2026

    RESTAURACJA W ZAKOPANEM ZATRUDNI KELNERA/-KĘ, POMO...

  • 26.05.2026

    PRACA W RESTAURACJI W ZAKOPANEM: KELNER/-KA - DLA ...

  • 26.05.2026

    PRACA W RESTAURACJI W ZAKOPANEM DLA UCZNIÓW, STUDE...

  • 25.05.2026

    URZĄD GMINY KOŚCIELISKO zatrudni INSPEKTORA ds. po...

  • ...

    25.05.2026

    ZATRUDNIMY W KARCZMIE oraz W BARZE MLECZNYM: KUCHA...

  • ...

    22.05.2026

    RESTAURACJA REGIONALNA w Zakopanem zatrudni KUCHAR...

  • domy

    14.05.2026

    Sprzedam DOMY po 100 m2 - Klikuszowa, koło Centrum...

  • LAS

    21.05.2026

    Sprzedam DOM i LAS - Spytkowice. 732 810 638.

  • praca

    14.05.2026

    Przyjmę MURARZY. Praca Polska, Niemcy. 608729122....

  • budowy

    14.05.2026

    BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW, STANY SUROWE OTWARTE, DAC...

  • biznes

    14.05.2026

    Wydzierżawię działkę w Ludźmierzu przy trasie Nowy...

  • budynek

    12.05.2026

    Sprzedam lub wynajmę BUDYNEK HANDLOWO-USŁUGOWY 500...

  • ...

    28.04.2026

    WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 69...

  • pożyczki

    23.04.2026

    PROVIDENT. 571 240 909.

  • usługi

    17.04.2026

    OCIEPLANIE DOMÓW na materiałach wysokiej jakości. ...

  • ...

    07.04.2026

    Sprzedam GOBELIN - pejzaż zimowy - (145/80). TORBY...

  • ...

    07.04.2026

    NOWE KILIMY RĘCZNIE TKANE (z owczej wełny). Wzór: ...


POLECAMY

0%