Petycję z tej sprawie złożył Tadeusz Morawa, prezes oddziału Niezależnego Światowego Związku Żołnierzy AK w Nowym Targu.
::attachment{"type":"gallery", "template":"thumb3", "item_id":"103033"}
Chodzi o kwaterę na nowotarskim cmentarzu, gdzie spoczywają żołnierze sowieccy polegli w 1945 roku. Choć nikt nie ma zamiaru ruszać grobów, to zdaniem kombatantów - wzniesiony w tym miejscu pomnik powinien zniknąć. Płaskorzeźby przedstawiają bowiem radzieckich "wyzwolicieli" z bronią w ręku, a w centralnym miejscu sowiecką gwiazdę. Stąd można to podciągnąć pod propagowanie ustroju komunistycznego.
Jak zauważa Tadeusz Morawa, sprawa jest skomplikowana i dość trudna. - Umowa między Polską a Rosją odnośnie do cmentarzy nie obliguje nas do służalczego hołdu składanego sowietom. Jeszcze bardziej dziwi fakt, że urzędnicy składają tam wiązanki podczas państwowych uroczystości. Czy taka postawa jest edukacją? Czy władza traktuje to jako pomnik wyzwolenia czy zniewolenia?
Tadeusz Morawa nie omieszkał przy okazji przypomnieć roli Józefa Kurasia "Ognia", który przeprowadził oddziały Armii Czerwonej przez góry, a potem podporządkował się sowieckim władzom. Zajadły krytyk kontrowersyjnego partyzanta nie dodał, że po krótkim epizodzie Ogień przeszedł do czynnej walki z komunistycznymi władzami.
Sprawa sowieckiego pomnika omawiana była na komisji skarg, wniosków i petycji. Tu szybko okazało się, że decyzji o jego przeniesieniu nie może podjąć miejski samorząd, bo leży ona w kompetencji wojewody.
Jednak i w tym przypadku na przeszkodzie może stanąć fakt, że w ustawie o zakazie propagowania komunizmu jest zapis, że pomniki znajdujące się na cmentarzach jej nie podlegają.
Jeśli nie można będzie pomnika usunąć, to przynajmniej zostanie on "przysłonięty" przez pomnik katyński, który właśnie ma zostać wyremontowany, a stoi tuż obok sowieckiej kwatery.
Podczas dyskusji radni skupili się na wątku petycji związanym ze składaniem przez urzędników wiązanek pod sowieckim pomnikiem.
Bartłomiej Garbacz zauważa, że pomnik dokumentuje pewną prawdę historyczną, że Nowy Targ został wyzwolony. - Ale nie musimy tego kultywować i okazywać symboli szacunku - dodaje, proponując, by petycję rozpatrzeć tylko w tej części, a wątek przeniesienia pomnika zostawić wojewodzie.
- To nie jest kwestia formalna, czy radny, urzędnik czy osoba trzecia ma składać kwiaty, być w garniturze czy mundurze. To nie jest sprawa administracyjna, tym nie powinna zajmować się rada - przekonuje Łukasz Ambroży, prawnik urzędu miasta. - Nie znam procedury nakazującej bądź zakazującej składania kwiatów. To nie kwestia na petycję. Nie widzę potrzeby rozdzielania aktu na dwie części, sprawa powinna być przekazana wojewodzie. Jak pomnika nie będzie, to nie będzie wiązanek - dodaje.
fig

22.12.2025
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.

29.05.2026
Austria! Praca dla MURARZY, CIEŚLI, STOLARZY, SPAW...

02.06.2026
BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW, STANY SUROWE OTWARTE, DAC...

02.06.2026
Przyjmę MURARZY. Praca Polska, Niemcy. 608729122....

27.05.2026
Poszukujemy osoby na stanowisko SPRZEDAWCA / DORAD...

19.05.2026
KANTOR ZATRUDNI KASJERA WALUTOWEGO. CV proszę prze...

02.06.2026
Wydzierżawię działkę w Ludźmierzu przy trasie Nowy...

02.06.2026
Sprzedam DOMY po 100 m2 - Klikuszowa, koło Centrum...

01.06.2026
DO WYNAJĘCIA LOKAL HANDLOWO - USŁUGOWO - BIUROWY o...

01.06.2026
SZCZENIAKI BORDER COLLIE RASOWE. 791 669 932.

29.05.2026
RESTAURACJA CZERWONE KORALE Zakopane, ul. Zamoyski...

25.05.2026
ZATRUDNIMY W KARCZMIE oraz W BARZE MLECZNYM: KUCHA...

22.05.2026
RESTAURACJA REGIONALNA w Zakopanem zatrudni KUCHAR...

12.05.2026
Sprzedam lub wynajmę BUDYNEK HANDLOWO-USŁUGOWY 500...

28.04.2026
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 69...

23.04.2026
PROVIDENT. 571 240 909.

17.04.2026
OCIEPLANIE DOMÓW na materiałach wysokiej jakości. ...

07.04.2026
Sprzedam GOBELIN - pejzaż zimowy - (145/80). TORBY...

07.04.2026
NOWE KILIMY RĘCZNIE TKANE (z owczej wełny). Wzór: ...
0 0
Czy Jurecki w ogóle nie ma żadnych wątpliwości?????????????????????????????????????????????????
0 0
Ginęli zwykli i proś i żołnierze. Szli na śmierć na obcej ziemi. To nie ich wina że polegli. Zostawcie ich groby w spokoju. Wojewoda to pisior chory z nienawiści do tego narodu. Teraz będziecie się mścić na ich grobach za pajaca Putina
0 0
Ciekawszy byłby tekst o likwidacji pomnika "Ognia" . Bliższy "Tygodnikowi". No i pan Morawa mógłby mocniej zaistnieć w tzw mediach.
0 0
Nie!!!
0 0
zostawić. to nasza historia, jej nie wolno nam wygumkować.
wyburzanie pomników jej nie zmieni.
zjednoczeni przy korycie próbują nam komunę przywrócić ale mam nadzieję, że w październiku wyślemy również ich na śmietnik historii.
0 0
Nie! Widać, że brakuje PiSowszczykom grobów do rozkopywania.
0 0
Jak by w czerwcu 1941 Hitler nie zaatakował ZSRR, to pewnie problemu z grobami rosyjskich źołnierzy byśmy nie mieli. I pytanko się nasuwa, jak by dziś wyglądała Europa gdy by historia inaczej się potoczyła.
Problem w tym, że bytność żołnierzy Wermachtu na ziemiach polskich jest inaczej widziany przez niektóre środowiska jak bytność żołnierzy Armii Czerwonej.
Są tacy co by się cieszyli jak by po polskich ziemiach jeździły tygrysy, i są tacy co by się cieszyli jak by jeździły tanki.
@abc - na POważnie wierzysz, że kłamstwami, straszeniem, obrażaniem i obiecankami w jesieni wygracie wybory?
Wyrazy współczucia!
0 0
Przeczytałem "komentarze" Witka, turni, myślącego inaczej. Nie wiem czemu, ale do tego czasu odnosiłem wrażenie, ze to PiS jest prorosyjskie, proputinowskie, propokomunistyczne. Wszyscy oni dotychczas mnie przekonywali, ze PiS właśnie takie jest. Dlaczego teraz okazało się, że jest dokładnie na odwrót? Że to właśnie oni są... a PiS.... ? Jednak szczyt "logiki" osiągnął tutaj miszcz intelektu, abc! No bo nie kto inny, jak on/ona napisał/ła, że : "to nasza historia, (komuna) jej nie wolno nam wygumkować. ", by zaraz potem dodać: " że w październiku wyślemy również ich (komunę) na śmietnik historii." No, coś takiego, to mógł wymyślić tylko totalny imbecyl. I kto tutaj jest anty, a kto prokomunistyczny????????
Ps, trzeba było w Z. zostawić nazwę AdolfHitlerPlatz. W końcu to..... wasza historia. A jej nie wolno wygumkowywać!
0 0
@dziadeek
Jakby stalin razem z hitlerem nie napadli nas w 1939 to też by wszystko inaczej wyglądało.
A do czerwca 1941 to byli sojusznicy, którzy dokonali 4 rozbioru Polski.
Pomników wehrmachtu u nas nie ma, więc najwyższy czas usunąć też armię czerwoną.
0 0
groby miejsce pamięci sołdatów zostawcie, ale resztę pomników z przestrzeni publicznej usuńcie raz na zawsze
0 0
Panu Łukaszowi Ambrożemu coś się pomyliło. Jeżeli chce dalej składać wieńce pod pomnikiem zniewolenia to niech zakupi za swoje pieniądze, a nie za pieniądze nas Polaków. Wczoraj obchodzona była 160 rocznica Powstania Styczniowego ,ciekaw jestem czy składał hołdy sowietom?
0 0
Teraz pis-bolszewicy robią punkty wyborcze na grobach niewinnych żołnierzy, niebawem wasze groby, pomniki i inne budowle będą wywracać publicznie tak jak robią z pedofilami w sutannach.
Pis-bolszewicka partia di delegalizacji jak cała policja szymczyka od granatnika.
Pis-bolszewicy w natarciu ze swoim wodzem TW BALBINA, teraz wezmą się za niszczenie grobów, nie ważne, ale trzeba podnieść notowania.
Macie pole do popisu pis-bolszewicy w Zakopanem obok byłego dw. PKS pomnik tzw. OGNIA do rozwałki, jak możecie hołubić watażkę, samozwańczego majora, on był kpr, a potem ppor. z UBECJI, tyle i aż tyle.
Postawcie sobie jeszcze pomnik Wacka Krzeptowski - Sabała Szefa, Komendanta GORALEN VOLK, pasuje wam, a szczególnie w Zakopanem tam wam wszystko wcisną nawet watażkę ognia co synek chce bańke kasy za bandyterkę ojca.
0 0
Zostawić prosty napis: "Tu spoczywają żołnierze Armii Czerwonej którzy polegli na ziemi nowotarskiej w walkach z Niemcami w 1945 r." I tyle...
0 0
Zostawcie pomniki i inne pamiątki historyczne w świętym spokoju bo za chwilę wnuki przestaną wierzyć, że w Polsce był sowiecki komunizm.
0 0
@franek, byłoby takie samo dziadostwo, jak przed 1939 chociaż Świat parł do przodu. Brak konkurencji polityczno ustrojowej to widać na wet po kapitale bo już przestał mieć ludzką twarz.
0 0
..... I pamiętajcie chłopy ze wsi, że gdyby nie było bloku wschodniego, to nie byłoby planu Marszała jako konkurencji. Dobrze się teraz gęga i gdyba, dalej 90% chodziłoby latać do wychodka w drewniokach. Patrz po 1 WŚ.
0 0
Historie nie tworzą małe jednostki, historie tworzą Ci co stoją na czele mocarstw. Układ po II wojnie ustalił Stalin, Churchil i Roosevelt . Tak jest i obecnie. Rządzący nami napinają muskulki a decyzje zapadają gdzie indziej.
Popatrzyłem na ten pomnik i on nie rani moich uczuć. Polegli zwykli żołnierze mięso armatnie. Jestem zwolennikiem że grobów się nie narusza niech każdy spoczywa w pokoju. A że ktoś medialnie chce zaistnieć to jego sprawa. Mamy Polskie cmentarze i pomniki w Rosji, na Białorusi. a jakby tam zaczęli niszczyć nasze pomniki. Myślmy trochę jako społeczeństwo bo na razie to jest wciskany nam bełkot propagandowy odnośnie pewnych spraw dotyczących ostatniego roku.
0 0
@Romano. Popieram na 100%. Właśnie taka informacja.
0 0
@tyle
Dziadostwo?
Ty naprawdę taki słaby z historii jesteś? Kraj który powstał z 3 zaborów, po 123 latach nieistnienia, na początku jeszcze wojna z ruskim, a jednak w kilkanaście lat Polska mocno poszła do przodu. A ty, wzorem komunistycznych podręczników, piszesz "dziadostwo".
Litości, człowieku, poczytaj trochę.
0 0
Mnie osobiście, jako Polaka, boli to że wciąż nie mamy wraku tupolewa i katastrofa nadal wykorzystywana jest do celów politycznych w celu podzielenia społeczeństwa. Jako krajowi suwerennemu, stawiającemu wysoko honor i ojczyznę, kierującemu się polską racją stanu powinno nam zależeć na zdobyciu wraku za każdą cenę. Nie wyobrażam sobie by amerykanie zostawili gdzieś na świecie samolot w którym zginął ich prezydent. Jeszcze w dniu katastrofy miejsce zostałoby zabezpieczone siłami zbrojnymi i nikt obcy nie mógłby się zbliżyć do wraku na kilometr. A szczątki w ciągu tygodnia byłyby przewiezione do ameryki.
Niestety nadal jesteśmy jedynie wasalami realizującymi polecenia mocodawców ze wschodu, zachodu i zza oceanu. Nikomu nie zależy na odzyskaniu wraku samolotu z największej narodowej katastrofy. A raczej obecna ekipa modli się by nie wrócił bo świetnie mogą rozgrywać tą tragedię. O wraku cisza ale sprzęt wojskowy, czołgi, samoloty, partioty wysyłamy na Ukrainę do walki z Rosją. Tylko dlatego że jest polecenie z USA inaczej siedzielibyśmy jak mysz pod miotłą bojąc się odezwać. Załatwiamy czyjeś interesy a nasze olewamy i wtapiamy na każdym kroku. Ten kraj to kompletna wydmuszka bez przyszłości, bez ideałów, bez honoru i patologicznie niską samooceną.
Jak już ktoś zauważył wcześniej. Te pomniki powinny pozostać chociażby jako memento dla młodych że wolność nie jest dana raz na zawsze, przynajmniej ta prawdziwa. Bo ta dzisiejsza iluzja jest funta kłaków nie warta. Szacunek do miejsc pochówku powinien odróżniać nas od barbarzyńców. Lecz zaślepienie nienawiścią jest obecnie zatrważające i podjudzane przez propagandę. Co nóż szuka się okazji do zaognienia stosunków z Rosją. Zastanówcie się kto będzie ginął na tej wymodlonej wojnie. My, nasze rodziny, dzieci... dla polityków jesteśmy tylko mięsem armatnim bo oni wraz z rodzinami uciekną za ocean. Po wojnie wrócą upomnieć się o swoje urzędy i apanaże.
0 0
@franek , naoglądałeś się przedwojennych filmów archiwalnych, jak facet przebrany za babę i odwrotnie. Tak, tak byliśmy awangardą w Europie, każdy się z nami liczył zwłaszcza militarnie, podobnie jak teraz czytając Czechy. Cała polityczna elita. Ja jak @boruta popieram @Romano.
0 0
Zapewnę są tacy, co chcą podmienić gwiazę sowiecką na to coś, co stoi w gnoju.
0 0
@franek. Piszesz że - "Pomników wehrmachtu u nas nie ma." Są, tylko o innym wydźwięku.
Przez 45 lat wpajano nam kto strzelał w tył głowy polskim oficerom w Katyniu.
Jako mały smark słuchałem dyskusji dorosłych na ten temat. Nie raz się zastanawiam jak to możliwe, że mało kto miał wtedy radio, nie było skrzynek z kłapiącymi dziobami politykierami, nie było internetu (młodzi w to nie wierzą), a ludzie wiedzieli "cystom prowde".
Mamy "pomniki" bytności żołnierzy niemieckich u nas, n.p. Palace. Taki był kurs że niemiecki żołnierz to be, a radziecki cacy. Wygląda na to, że teraz się to odwraca.
Ino patrzeć, że tak jak ktoś niżej napisał postawią pomnik Wackowi.
Taż popieram wpis @Romano.
0 0
Przeczytałem "komentarze" Witka, turni, myślącego inaczej. Nie wiem czemu, ale do tego czasu odnosiłem wrażenie, ze to PiS jest prorosyjskie, proputinowskie, propokomunistyczne. Wszyscy oni dotychczas mnie przekonywali, ze PiS właśnie takie jest. Dlaczego teraz okazało się, że jest dokładnie na odwrót? Że to właśnie oni są... a PiS.... ? Jednak szczyt "logiki" osiągnął tutaj miszcz intelektu, abc! No bo nie kto inny, jak on/ona napisał/ła, że : "to nasza historia, (komuna) jej nie wolno nam wygumkować. ", by zaraz potem dodać: " że w październiku wyślemy również ich (komunę) na śmietnik historii." No, coś takiego, to mógł wymyślić tylko totalny imbecyl. I kto tutaj jest anty, a kto prokomunistyczny????????
goguś napisał: "resztę pomników z przestrzeni publicznej usuńcie raz na zawsze" - ta, szczególnie te kacze, pisowskie. Prezydenta L. Kaczyńskiego i JPII
Ps, trzeba było w Z. zostawić nazwę AdolfHitlerPlatz. W końcu to..... wasza historia. A jej nie wolno wygumkowywać!
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu 24tp.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz