Owczarki podhalańskie trafią na bacówki znajdujące się w Tatrzańskim Parku Narodowym. W Szaflarach fundacja WWF Polska przekazała psy bacom.
Owczarki zostały zakupione w ramach projektu \"Duże drapieżniki w Polsce\", realizowanego przez WWF. Celem projektu jest przede wszystkim utrzymanie tej rodzimej rasy na Podhalu. Stefan Jakimiuk, kierownik projektu, opowiada, że psy pasterskie są naturalną metodą ochrony owiec przed wilkami. - Owczarki podhalańskie doskonale sprawdzają się w górskich warunkach i potrafią obronić owcę przed atakiem nie tylko wilków, ale i niedźwiedzi - wyjaśnia. - Przekazanie psów jest kontynuacją projektu. Owczarki trafiają do tych baców, którzy najbardziej ich potrzebują - czyli wypasających owce na terenie TPN. Ich owce najbardziej narażone są na atak drapieżników.
22.12.2025
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.

29.05.2026
Austria! Praca dla MURARZY, CIEŚLI, STOLARZY, SPAW...

02.06.2026
BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW, STANY SUROWE OTWARTE, DAC...

02.06.2026
Przyjmę MURARZY. Praca Polska, Niemcy. 608729122....

27.05.2026
Poszukujemy osoby na stanowisko SPRZEDAWCA / DORAD...

19.05.2026
KANTOR ZATRUDNI KASJERA WALUTOWEGO. CV proszę prze...

02.06.2026
Wydzierżawię działkę w Ludźmierzu przy trasie Nowy...

02.06.2026
Sprzedam DOMY po 100 m2 - Klikuszowa, koło Centrum...

01.06.2026
DO WYNAJĘCIA LOKAL HANDLOWO - USŁUGOWO - BIUROWY o...

01.06.2026
SZCZENIAKI BORDER COLLIE RASOWE. 791 669 932.

29.05.2026
RESTAURACJA CZERWONE KORALE Zakopane, ul. Zamoyski...

25.05.2026
ZATRUDNIMY W KARCZMIE oraz W BARZE MLECZNYM: KUCHA...

22.05.2026
RESTAURACJA REGIONALNA w Zakopanem zatrudni KUCHAR...

14.05.2026
Sprzedam DOMY po 100 m2 - Klikuszowa, koło Centrum...

21.05.2026
Sprzedam DOM i LAS - Spytkowice. 732 810 638.

14.05.2026
Przyjmę MURARZY. Praca Polska, Niemcy. 608729122....

14.05.2026
BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW, STANY SUROWE OTWARTE, DAC...

14.05.2026
Wydzierżawię działkę w Ludźmierzu przy trasie Nowy...

12.05.2026
Sprzedam lub wynajmę BUDYNEK HANDLOWO-USŁUGOWY 500...

28.04.2026
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 69...

23.04.2026
PROVIDENT. 571 240 909.

17.04.2026
OCIEPLANIE DOMÓW na materiałach wysokiej jakości. ...

07.04.2026
Sprzedam GOBELIN - pejzaż zimowy - (145/80). TORBY...

07.04.2026
NOWE KILIMY RĘCZNIE TKANE (z owczej wełny). Wzór: ...
0 0
cyt: Niestety, owczarki coraz częściej, zamiast na pastwiska, trafiają do domów, gdzie żyją w nienaturalnych dla tej rasy warunkach. - To psy z charakterem i temperamentem, nie nadają się do życia w domu - przypomina Stefan Jakimiuk. - Są odważne i zrównoważone.
Panie Redaktor, ALE PANI GŁUPOTE ZACYTOWAŁA !! to gdzie sie nadaja ?/ na łancuch?? Jak sa zrownowazone to znaczy ze nadaja sie wszedzie, tylko wlasciciel musi być ODPOWIEDZIALNY !!
0 0
szkoda tych psów, bo \"baca\" co gazduje obok TPN w Kuznicach głownie trzyma psy na łańcuchu , niedozywione, zasyfiałe. Jego psy m.in. stale dokarmia rodzina Staszeczków pod Nosalem, wołając : chłopcy , obiad \"
Dla mnie to zwyczajnie szkoda psów . WLasnie dlatego ze to sa mądre, odwazne zwierzeta, które zle traktowane maja porabany charakter ..Juz Witkacy usilował sto lat przekoanac gorali, ze OP nie powinny byc na łancuchach. A mial on psa w domu , podhalana o imieniu SMOK i nawet wiersz mu posiwecił..
Pani Redaktor, na miły Bóg, traktuje pani temat ...dyletancko !! i uprzedmiotowia psy do roli osdtraszaczy wilków. Niech Pani pojedzi ena Slowacje, tam wiaze sie czuwacze do pala i wyciem maja odstarszac wilki ..Na golesj ziemi , na pustkowiu..Tez taka tradycja, ale nasza nie lepsza!!
0 0
Aha a zeby ni ebyło, nie tylko ja mam takie psy w domu, ma je tez red Jola Michalska z TVP i mial je znany z hiostorii wodz Hunów Atylla , Bicz Boży ( az cztery) wykorzystujac je do obrony dobytku i siebie samego
0 0
żeby nie było, na Rusince tez króluje bylejakosc. natomiast mam foty podhalana , który trafił do Austri i mieszka w pałacu ( jego wlasciciel jest najprawdziwszym Hrabią ). Zatem. MOZNA pani redaktor zaoferowac psu cos lepszego niz BYLEJAKOSC ...W kazdym przypadku, nadal psy zachowuja silny instynkt terytorialny i bronią swoich stad czyli ludzi ...
o rety, jak redaktorzy tak pisza to czemu sie dziwi takiemu bacy ...
BTW ile zyje podhalan na bacowce? ona uwaza sie ze 2,5 roku to STARY pies. MOj Walek ma dopiero 10 lat i wychodza manakamenty wynikajac ez chowu wspobnego ale jest w dobrej kondycji emerytem :)
0 0
jedny słowem SZKODA PSÓW !!
0 0
btw a ten z Koscieliskiej, co siedzi na Gubałowce mial kiedys bernardyna, ktory dozywial sie na grilach przy PKL , pogryzl dziecko i wyladowal w schronisku,.Jego pan sie do psa nie przyznał i nie odebrał go . A wiem, ze to jego, bo wczesniej ustalalismy kto jest wlascicielm tego bernardyna, ktory pozuje za kiełbase tursytom do fotek i wszyscy fiakrzy wskazywali na tego bacę.. Pies nocowal u nich w obejsciu zreszta ...Szkoda Podhalanów, szkoda ...
0 0
hmm, zeby nie było, ze nie mówiłam..moze Redaktor Para zrobi za dwa lata tekst o tych psach ? jak sie maja na bacowkach, jak wygladaja i w jakiej sa kondycji ? licze na to...!!
0 0
upss. ale sie wkurzyłam ...:(
0 0
Co tam psy. Ważne że się Pan Jakimiuk podlansował, A ile to owiec wilki w Tatrach ostatnio zagryzły, że aż WWF musi za wyżebrane od ludzi 1% owczarki tatrzańskim bacom wypasionym oscypkami kupować?
Zdaje mi się że ZERO. (Nie liczymy owiec z okolic Nowego Targu, bo tam WWF się nie lansuje - za mało medialna okolica).
0 0
a ja nadal jestem wzburzona..to tak jakby Andzi ktos powiedział ze miejsce Wacka jest w stajni i szczury łapać ( bo teriery swego czasu w Anglii Dickensa uzywane były do wyłapywania szczurów )
0 0
akurat ci bacowie do biedoty nie należą.. dlaczego obdarowywać ich psami- które warte są niemałe pieniądze?
aż tak bogaci jestesmy żeby prezenciki robić?
0 0
Mam nadzieję,że te psy są zaczipowane i co roku będzie można sprawdzać u obdarowanych w jakiej są kondycji.Jako mieszkaniec Podhala wiem jaki stosunek do psów mają bacowie i jestem pełny obaw czy dożyją te biedaki do przyszłej zimy.Obym się mylił!!!I jeszcze jedno ,mam przyjaciół którzy mają takiego psa w bloku i jest on w świetnej formie,nie choruje i ma już ładnych pare lat.
0 0
Mówili o tym i pokazywali 2 tygodnie temu w telewizji brawo tygodnik!!!!!!!!!!
0 0
Nooo...niech się tylko ktoś odważy tak powiedzieć o moim Wacku....;D
0 0
@uorcyk, trochę moim zdaniem przesadzasz w tej krytyce artykułu. Oczywiście, że można trzymać w bloku psa każdej rasy i pies będzie zdrowy i w ogóle. Jednak gdyby ktoś zapytał Cię o radę jakiego psa wybrać do 30 m2 10 piętro, to co doradzisz? A bierz pan/pani co się pod rękę nawinie? Może być owczarek podhalański, albo husky, wszystko jedno? A może ten program 101 psów, czy jak tam się nazywa na Animal Planet to też jedna wielka bzdura i propaganda, bo oceniają jaka rasa gdzie i dla kogo się nadaje? Oczywiście nie dyskutujemy o tym który pies nadaje się na łańcuch, bo moim zdaniem absolutnie żaden.
0 0
A co jest lepsze...bernardyn w bloku...czysty, zadbany....wyprowadzany na spacery...odzywiony...czy bernardyn na łańcuchu.....wytarzany w błocie...przy nim brudne michy....a buda sklejona z trzech desek????
0 0
i rozwalający się na kanapie albo w fotelu??:)
0 0
A ja mam test ......czy kupiłbyś od nich ( tych z foty ) samochód? Albo czy powierzyłbyś im do opieki dziecko ??...:D
0 0
Q ana daj swoje zdjęcie to zobaczymy czy jesteś lepsza do opieki.Ta sobie znalazła budujący przykład na babysitters.
0 0
@ana, ale mnie chodzi tylko o to, że stwierdzenie iż podhalany nie nadają się do życia w domu wcale nie jest takie kontrowersyjne, bo do życia w bloku (zakładam, że o taki dom chodzi, a nie o dom z dużym ogrodzonym podwórkiem) nadają się raczej inne rasy. Ta rasa ze względu na swoje wrodzone cechy i instynkty nadaje się do czego innego. Ani w artykule, ani w moim wpisie nie ma słowa o tym, że podhalan nadaje się na łańcuch. Co naprawdę z nimi dzieje się w bacówkach - tego nie wiem, tu lepiej niech się miejscowe wypowiedzą. Ja to widzę raczej z daleka i raczej zawsze podhalany chodziły sobie wolno, czasem czyściutkie, czasem upaprane, ale to chyba sprawa pogody. Trudno powiedzieć, czy pies jest bardziej szczęśliwy na dworze, wśród owiec, brudny, czasem pewnie trochę głodny, czy bardziej na kanapie. Mój pies najbardziej jest szczęśliwy jak jedzie na działkę i może się upaprać w błocie po uszy. Powiem więcej - mając do wyboru kopanie dziur za nornikami i michę obok - wybiera kopanie dziur, mimo, że wiem, że jest głodna - ale nie ma czasu na michę - tak działa instynkt psa myśliwskiego, który psem myśliwskim nie jest.. :) Nie oceniajmy szczęśliwości psa wg naszych wartości.
0 0
Edi...masz racje bo mój Wacek lubi się w sroczych kupkach wycierać.....ale nie wierzę, ze nie wiesz jak są traktowane psy....ja o tych piszę.....te nasze to z czystości potrzebują troche brudu i rozkoszy......:)
Mam imię dla nowo nabytego psa mojej koleżanki....BYNŚ...też jest taki jadowity...:D
0 0
Jeśli ten pies jest z nieprawego łoża to jak najbardziej BYNŚ pasuje.
0 0
edziu, a kupiłbys od nich auto??
0 0
ten z prawej to nawet psa trzyma jak przedmiot: za ogon , jakos dziwnie ...
0 0
Edziu, ale twoj pies jest z Toba dobrze zrzyty, ma poczucie bycia czlonkiem stada . Te podhalany, zakladajac ze byly kupione w hodowlach normalnych tez sa dobrze zsocjalizowane z czlwoeikiem. A beda trzymane z owcami ...
btw caly ten program WWF to taki troche pic, zeby kupic baców przychylnosc dla wilka. Bo bacowie ( rolnicy) robia raban, zeby mozbna bylo odstrzeliwac wilki . Dlatego WWF poswieca los ilus tam psów ( oddajac do osob, ktorym ja bym do dadopcji nie oddała psa) zeby ratowac idee introdukcji wilka na terenie Polski ..Ale przeciez ci , ktorzy otrzymali psy i tak by do wilkow nie strzelali bo pasa owce na terenie TPN, gdzie nawet wrobelki sa pod ochrona ( park)...Chybione wykonanie, trzeba bylo dac psa temu w Niedzicy, co mu go Lesna straz podhalana rozjechała autem!!
0 0
Edziu, ale twoj pies jest z Toba dobrze zżyty, ma poczucie bycia czlonkiem stada . Te podhalany, zakladajac ze byly kupione w hodowlach normalnych tez sa dobrze zsocjalizowane z czlwoeikiem. A beda trzymane z owcami ...
btw caly ten program WWF to taki troche pic, zeby kupic baców przychylnosc dla wilka. Bo bacowie ( rolnicy) robia raban, zeby mozbna bylo odstrzeliwac wilki . Dlatego WWF poswieca los ilus tam psów ( oddajac do osob, ktorym ja bym do dadopcji nie oddała psa) zeby ratowac idee introdukcji wilka na terenie Polski ..Ale przeciez ci , ktorzy otrzymali psy i tak by do wilkow nie strzelali bo pasa owce na terenie TPN, gdzie nawet wrobelki sa pod ochrona ( park)...Chybione wykonanie, trzeba bylo dac psa temu w Niedzicy, co mu go Lesna straz podhalana rozjechała autem!!
0 0
Bynsiu...ale bedziesz pieszczony.....tylko nie siusiaj pod kanapę...;D
0 0
a moze Bynsiu by wolał zostac podhalanem u bacy ? wtedy by miał \"pieski \" zywot ?
0 0
No i jakby Ci na szyje założyli kolczatke....kazali podać łapę i nagrody za to nie dali.....:D
0 0
Na dobry początek to weźcie Traugutta,na próbę pod kanapę,Da wam łapę bo on też niczego sobie bysio......:-)
0 0
wode raz dziennie o ile oczywiscie ci sie \"garczki\" nie powwywracają ( tak kiedys tłumaczył pracownik nadzorujacy na Rusince), łomot za żywota , załatwianie sie pod siebie , byle jaka buda, lezenie na golej ziemi ( potem chore stawy ) i niewlasciwa dieta , słabe kosci i stawy , przerosniete pazury, czeste zapalenia uszu i taktowanie jak przedmiot ...Oj wyłbys do ksiezyca brachu jak nic...
0 0
Albo jakby Bynsiu państwo obgryzło mięsko z kurczaka a Tobie walnęli pod stół gnatki co nie wolno dawać pieskom bo pękają w brzuszku i kaleczą....a Ty byś się wił w bolesności....a pan twój by cie kopnął nogą bo byś kupkę rozwodnioną zrobił....i wyrzucił by Cię w taki mróz za drzwi.....to co machałbyś ogonkiem z radości???...:D
0 0
obroza zacisnieta tak, zebys przypadkiem sie nie urwał z łancucha, powodujaca trwale deformacje kręgów szyjnych , do papania stary splesnialy chlebus ( mam fotki takiego papu zrobione u hodowcow ze Zw Kyn)...i buda za chałpą , gdzie nic by nie mĄciło twojego spokoju, czyli zero bodzców..
ale pociesz sie, to i tak krotsza meczarnia niz być małpką w pensjonacie na Podhalu ....
a dajcie spokoj, od razu sie wnerwiam :(
0 0
Najgorsza Bynsiu to kastracja.......Wacek to mi nie może tego darować...:D
0 0
a i dobrze jak ja robi weterynarz a nie wlasciciel żyletką... bo takie cuda tez sie w Polsce zdarzaja ...
0 0
No ale Bysiu....jakbyś tak natrzepał dzieci to nie wiem jakbyś wykarmił rodzine.....ale jako Bynsio mój dog to byś miał warunki królewskie....strzyżenie co miesiąc....wyciskanie podogonnych gruczolków.....czyszczenie uszu...obcinanie pazurków......obgolenie wokół wawrzona czy tak jakoś....wyczesanie....zaplanowanie fryzury......opryskiwanie olejkiem norkowym...żeby Ci się sierść nie skręcała.....o karmie nie wspomne.....
0 0
Bynsiu...a ropke z oczków też masz murowane czyszcenie solą fizjologiczną....w razie potrzeby to i szkła kontakowe masz załatwione jak bedzie \"trza\"....:D
Acha....a ubranka jakie chcesz....:D
0 0
Tylko nie domagaj się samochodu bo jak będziesz czterema lapami kierował ??:D
0 0
@uorcyk, skoro tak piszesz, że się tak sprawy mają, to pewnie tak jest. Tak jak stwierdziłem wcześniej trochę mam na to spojrzenie niezbyt dokładne, bo po bacówkach nie przesiaduję, no może za wyjątkiem tej na Rusinowej, gdzie żal było troszkę piesków w tych budach. Rozmawiałem nawet z kimś z tej bacówki, stwierdził, że raczej bym nie chciał, żeby je teraz wypuścić, bo upierał się, że to mordercy pokrzyżowane z jużakami. Spuszcza je tylko na noc. Może tak, może nie. Nie czekałem do nocy (tak na wszelki wypadek :) ). Co do braku bodźców. No tu pewnie jest problem. Widziałem takie nie raz w Pieninach, zanudzone na śmierć. Z żarciem to na 100% masz rację. No ale jaki jest wybór? Pozbawić tych ludzi psów? Co by nie powiedzieć i tak ich los jest o niebo lepszy od tych przy budach przez całe życie.
Ale wplątaliście mnie w jakąś dziwną dyskusję. Ja przecież nie o tym. Tylko o tym, że trochę racji w tym jest że podhalan do bloku się nie nadaje. Co do reszty, dziewczyny, to ja się z Wami zgadzam i nie tylko auta, ale niczego nie kupiłbym od nich - nawet oscypków jakoś już nie kupuje, jakoś tak rzadko...
0 0
No...ja raz kupiłam oscypka w Koscieliskiej...tak jakoś mi się ruszył na podniesieniu ....ble.....:)
0 0
TP jak zwykle spóźniony.Pisze o tym 4 lutego,a przekazanie było 24 lub 25 stycznia.Odgrzewany temat z braku lepszych?
0 0
Edziu, tylko widzisz...Zima nie bacuje sie, owce wracaja do wlascicieli i psy sa \'zbedne\". Ich warunki bytowania dramatycznie sie pogarszaja, ale tego to juz nie widac, bo to sie dziele w pieleszach \"zagrody\".
0 0
Pan Stefan Jakimiuk mówi szkodliwe bzdury. Nie jest prawdą, że podhalańczyki, które żyją po za halami żyją jedynie w luksusowych mieszkankach luksusowych bloków. Większość podhalanów o \"ceprowym żywocie\" prasuje stróżując, jeśli nawet nie owce i kozy to, krówkę, stadko kur, jabłonkę w niewielkim sadzie czy też posesję zaprzyjaźnionego człowieka. Nikt, albo mało kto, kto płaci za pieska 2000 zł wiąże go potem na przykrótkim łańcuchu przy bylebudzie. Generalnie, należy stwierdzić, że nawet te z bloków raczej nie tęsknią do surowych warunków życia na halach. Dodam jeszcze, że bernardyny też mają się dobrze po za Alpami, a owczarki Niemieckie po za Niemcami.
0 0
Naprawdę żałosny poziom tych komentarzy ale nie dziwi to, bo tak jest praktycznie zawsze. Tacy właśnie jesteście niestety.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu 24tp.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz