Nie będzie sztucznego śnieżenia w Polskich Tatrach, w Kotłach Gąsienicowym i Goryczkowym. Takie jest stanowisko dyrekcji Tatrzańskiego Parku Narodowego zaprezentowane na czwartkowej konferencji prasowej.
::attachment{"type":"gallery", "template":"thumb3", "item_id":"7838"}
Tegoroczna zima poskąpiła śniegu w Tatrach. Do dziś dla narciarzy zamknięta jest trasa w Kotle Goryczkowym. Dyrekcji Tatrzańskiego Parku Narodowego zadawane jest pytanie: „Dlaczego tych tras nie można sztucznie śnieżyć?”
– Z TPN woda jest już pobierana na cele gospodarcze dla mieszkańców Zakopanego i dla elektrowni. W sumie jest to ponad 20 mln sześc. wody. Poza tym zimą tylko Zielony Staw w Dolinie Stawów Gąsienicowych ma optymalny poziom wody. Inne są wyschnięte – tłumaczy Marek Pęksa z TPN.
- Sztucznie wytwarzany śnieg ma inną strukturę niż naturalny. Poza tym budowanie stacji pomp, montowanie rurociągów i stawianie armatek to zbyt duża ingerencja w przyrodę – przekonuje Paweł Skawiński, dyrektor TPN.
Więcej informacji w papierowym numerze „TP”.
jof

22.12.2025
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.

29.05.2026
Austria! Praca dla MURARZY, CIEŚLI, STOLARZY, SPAW...

02.06.2026
BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW, STANY SUROWE OTWARTE, DAC...

02.06.2026
Przyjmę MURARZY. Praca Polska, Niemcy. 608729122....

27.05.2026
Poszukujemy osoby na stanowisko SPRZEDAWCA / DORAD...

19.05.2026
KANTOR ZATRUDNI KASJERA WALUTOWEGO. CV proszę prze...

02.06.2026
Wydzierżawię działkę w Ludźmierzu przy trasie Nowy...

02.06.2026
Sprzedam DOMY po 100 m2 - Klikuszowa, koło Centrum...

01.06.2026
DO WYNAJĘCIA LOKAL HANDLOWO - USŁUGOWO - BIUROWY o...

01.06.2026
SZCZENIAKI BORDER COLLIE RASOWE. 791 669 932.

29.05.2026
RESTAURACJA CZERWONE KORALE Zakopane, ul. Zamoyski...

25.05.2026
ZATRUDNIMY W KARCZMIE oraz W BARZE MLECZNYM: KUCHA...

22.05.2026
RESTAURACJA REGIONALNA w Zakopanem zatrudni KUCHAR...

12.05.2026
Sprzedam lub wynajmę BUDYNEK HANDLOWO-USŁUGOWY 500...

28.04.2026
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 69...

23.04.2026
PROVIDENT. 571 240 909.

17.04.2026
OCIEPLANIE DOMÓW na materiałach wysokiej jakości. ...

07.04.2026
Sprzedam GOBELIN - pejzaż zimowy - (145/80). TORBY...

07.04.2026
NOWE KILIMY RĘCZNIE TKANE (z owczej wełny). Wzór: ...
0 0
A taka mozliwość być powinna jakoś słowackim tatrom sniezenie nie przeszkadza, ale widać to sa inne tatry i świstaki tam nie mieszkaja
0 0
Nic Pan Dyrektor nie wspomniał o Dolinie Pięci Stawów? Tam pozwolił na rozrycie trzech stawów!!! i? i NIC!! Wszystko dla dobra kogo? Ciekaw jestem jaki to bedzie miało wpływ na srodowisko, bo jaki miło na komisje od 7-miu cudów świata to juz wiem...
0 0
szkoda bo stacja narciarska Kasprowy bije na łeb na szyje te całe Biełki i Nieduże ale Ciche... a tak , to kicha ...
0 0
Paranoja... Gubałowka nie,bo jeden sie uparł, Kasprowy nie, bo świstaki wogole w tej sytuacji można zamknąć Zakopane i zmienic napis na Dziura zabita... głupotą Hmmm
0 0
Zobaczcie,, ile samochodów ingeruje w środowisko Kużnic po przeprowadzce dyrekcji TPN,, No chyba , że wszyscy Ci dziennikarze (widoczni na czwartym zdjęciu ) piechotą się pofatygowali na konferencję prasową..
A co się tyczy możliwości śnieżenia Słowackiej części Tatr Eminemie,, zobacz,, jak Niemieckie lobby działa w Unii,, zabraniającej Polsce zbytnią ingerencję w góry,,, Wiadomo czemu,, Czyj interes jest faworyzowany i chroniony po tamtej stronie Tatr..
0 0
Ja daleki jestem od spiskowej teorii dziejów, ale w ingerencje obcych sił w tatry też wyczuwam, wystarczy tylko popatrzyć jakimi sprawami zajmuje się ta cała pracownia oszołomów - jątrzą tam gdzie nie trzeba tzn tam gdzie interes jest dokuczyć polskiej racji stanu, a tam gdzie by sie przydali to ich ni ma. Bardzo wybiórczo podchodzą do spraw ekologii. Na szczęście Słowacja jakoś z oszołomamai sobie radzi, być moze tam ludzie też jacyś mądrzejsi, naprawdę jak jestem na słowacji to aż miło potrzyć jak się ładnie kraj rozwija.
No i trzeba przy tym podkreślić - mimo dużej mniejszości cygańskiej, którzy są na utrzymaniu państwa liczącego zaledwie 5 mln ludzi.
0 0
Polecam przeczytanie aktualny nr1(31) kwartalnika Tatry TPN.Tematem przewodnim numeru jest \"Natura 2000\".Polecam również artykuł \"Tatrzańskie niebo,czyli wolna amerykanka\".Może poszerzy nieco Wasze horyzonty.Pozwolę sobie przytoczyć cytat z jednego z artykułów:\"...jak długo wszelkie inwestycje i pomysły podyktowane będą interesami małych grup,tak długo Zakopane będzie republiką kolesiów,nie pozostanie nam nic innego jak patrzeć bezradnie na coś co nazywane jest \"rozwojem\",a w rzeczywistości jest upadkiem...\" Polecam...
0 0
akurat narciarstwo nie dotyczy waskiej grupy kolesiów , Jurajczyku...
0 0
Lobbujesz Kate?...
0 0
Ojej, żaden z narzekających komentatorów nie zauważa różnicy w powierzchni Tatr w Polsce i na Słowacji? Czy trzeba wszędzie doszukiwać się spisków typu \"Niemiec pilnuje swojego i lobbuje, żeby w Polsce było gorzej\"? A nie lepiej całą tą negatywną energię przełożyć na stworzenie czegoś pozytywnego? W Polsce tylko kłótnie i narzekanie, jak to inni robią nam kuku, ale my sami to jesteśmy idealni. Ech...
0 0
I znowuż ta polityka,, Z kim Niemcy się ugadują o gaz,, i poza czyimi, plecami,, Jakie stanowisko zajęła Unia EuroPEJSKA w sprawie szykan mniejszości polskiej na Białorusi,, Mimo że to my jesteśmy w Unii, I co z tego mamy ???? To też spiskowe teorie dziejów ? Czy może celowe działania pod czyjeś dyktando politykierów w Warsiawie ?
0 0
Te bajki o powierzchni tatr to czysta demagogia bo słowacja ma przynajmniej kilka duzych stoków a my mamy raptem tylko jedno miejsce czyli KW. Jakoś zwolennicy oszołomów powtarzają jak mantrę tę demagogie a wystarczy tylko przeliczyć powierzchnie stoków do całości: Spalena Dolina, Hrebieniok, tatranska Łomnica (nomen omen wyłaczona z natura 2ooo gdzie wybudowano olbrzymi sztuczny zbiornik na wodę do dośnieżania) no i kolejna duża stacja strebskie pleso! Nie wiem, ale jeszcze Stoki w Zdziarze o ile nie są na terenie tanapu to z cąłą pewnością z nim sąsiadują.
0 0
A poza tym ja nie forsuje tutaj budowy nowej stacji narciarskiej w tatrach tylko zmodernizowanie tego co jest i unowocześnienie.
0 0
No ale widać inne kraje ze swoich dóbr naturalnych mogą korzystać, tylko w PL nie wolno nam nic robić, bo niby zaszkodzi to przyrodzie. Sam w zeszłym roku w pierwszym tygodniu maja byłem świadkiem jak w TŁ chodził wyciąg i jakoś to świstakom tuż pod nim mającymi norki to zupełnie nie przeszkadzało. Ale na KW narciarz strasznie im przeszkadza? Najwyższy czas z tym ekologicznym terroryzmem skończyć.
0 0
Mało Wam tłoku na Krupówkach?Mało hałasu przy wyciągach,dźwięków muzyki z głośników,huku petard,świateł laserów,oświetlania krzyża na Giewoncie...itp,itd.To wszystko chcecie jeszcze bardziej przenieść w Tatry?To,że nasza część Tatr jest niewielka to prawda,nauczmy się szanować to co mamy.Eminemie oddasz własne podwórko (o ile je masz oczywiście) pod wyciąg narciarski czy w innym tego typu celu?A zwierzyna oddać musi nie tylko swoje \"podwórka\"...Myślenie typu \"a po nas to choćby potop\" ludziom rozsądnym,wykształconym nie przystoi.No ale są jeszcze przecież różne mniejsze czy większe interesy...
0 0
Kasiu zawsze stawałaś w obronie psów,koni...A czy w obronie dzikiej przyrody nie można stanąć?Czym ona się różni?Zawsze martwiące jest przekładanie własnych interesów nad sprawy które są dużo ważniejsze.Gdyby ktoś kiedyś nie pomyślał o ochronie kozic,świstaków,drzewostanu to wiele by już w tych Tatrach się nie uchowało.Dyrekcja Parku ma za zadanie pilnować tego co jest.Lepiej pomyślcie o dogadaniu się co do stoków np w rejonie Gubałówki i inne miejsca,a niekoniecznie przenoście usilnie wszystko na teren Parku.
0 0
Czy to tak trudno zrozumieć,że bez Tatr ten region znaczyłby dużo mniej?Dobrem zarówno dla Podhala jak i całej Polski są Tatry,a nie kolejne wyciągi w nich.Białka,Bukowina jakoś potrafiła się dogadać,daje sobie radę,a w Zakopanem jedynie ciągłe patrzenie na Tatry i co by tu w nich jeszcze zmienić...
0 0
Jurajczyku,,,masz racje,, jednak w tym konkretnym przypadku nie chodzi o budowę nowych wyciągów,, nawet nie o modernizacje istniejących,, ale możliwość korzystania z nich,, A że ostatnio aura, natura krzyżuje plany,, Cóż po to w końcu mamy postęp technologiczny,, aby sobie dopomóc,, Nic nie widzę zdrożnego w sztucznym naśnieżaniu stoków,, które od dziesiątków lat są przeznaczone do korzystania z nich w taki właśnie sposób. Jaki sens ma, powiedz, prowadzenie inwestycji w Dol. 5 -ciu Stawów, jeśli w kotłach Goryczkowym i Gąsienicowym nie można nic zrobić, Troska o środowisko i zachowanie walorów występujących w Tatrach są naszym obowiązkiem,, jednak nie popadajmy ze skrajności w skrajność,, Bo czym jest sztuczne śnieżenie w stosunku do samej racji bytu kolei linowej na KS i towarzyszących jej dwóch wyciągów,, Oby nie stało sie tak jak właśnie na stokach Gubałówki, Zaniedbano Butorowy,, i od razu powstała obok druga,, nowoczesna,, już prywatna inicjatywa,, Czy o to chodzi w rejonie Kasprowego ? Aby prywtany .,. nie dbający o nic poza swoja kabzą , inwestor wykorzystał fakt, że oba wyciągi są już nie atrakcyjne,, i pora coś postawić obok ?
A z tą Bukowiną i pozostałymi przysiółkami sprawa powoli sie wyjaśnia,, skąd taki fenomen tanich noclegów,, wszystkich innych promocji,, Od jakiegoś czasu grasuje tam krakowski Urząd Skarbowy,, Zaczynają się wyjaśniać możliwości konkurencyjne lokalnych \"przedsiebiorców\'\'
0 0
Ale Juraj stoki na KW to jedyne stoki w pl gdzie mozna korzystać ze śniegu nawet do poowy maja. W białce wszystko w ch pójdzie jeszcze w marcu!
Należałoby zatem zadbać o właściwe zorganizowanie, zmodernizowanie KW - nikt nie mówi tutaj o muzyce i petardach bo ani muzyki ani petard na słowacji nie ma jest za to naśnieżanie, buduje się nowoczesne wyciągi, to naprawde mozna pogodzi i ekologię i ochronę. Owszem Gubałówka, ale Gubałówka to też śnieg w marcu spłynie i po ptokach, jest od południa i dużo niżej niż KW. Oddanie w sumie dwóch niewielkich w sumie stoków (do całosci tatr) na KW żadnej lrzywdy przyrodzie nie robi. A dlaczego ja muszę jedzić na słowacje choć mam obok siebie stoki? No ale nie mam wyjścia, bo ledwo ruszyła Gasienicowa ( z trudem) a np na słowacji już od grudnia wszystko hula w najlepsze i nie chodzi o same stoki, ale o infrastrukture gastronomiczna również Na KW to bida z nędzą - ceny kosmiczne, że juz o tej chatce na goryczce nie wspomnę, bo tam nawet herbaty nie kupuję, bo płacić 5zł za Sage z biedronki to nie mam najmniejszej ochoty!
0 0
Cytaty:\"...zima tylko Zielony Staw w Dolinie Stawów Gąsienicowych ma optymalny poziom wody. Inne są wyschnięte...\" i \"...Sztucznie wytwarzany śnieg ma inną strukturę niż naturalny. Poza tym budowanie stacji pomp, montowanie rurociągów i stawianie armatek to zbyt duża ingerencja w przyrodę...\" Myślę,że podane przez TPN powody dlaczego nie będzie sztucznego naśnieżania są jasne i logiczne.Poza tym sami dobrze wiecie do czego chciały by dążyć różne lobby.Małymi kroczkami i pozwoleniem na kolejne inwestycje posuwają się ,a przynajmniej próbują posuwać się coraz dalej.Niektórzy psioczą na budowę apartamentowców w Zakopanem ,a nie mają nic przeciwko interweniowaniu w przyrodę,dziwne.Zróbcie porządek z bezprawnymi budowami,ogólnym wybetonowaniem Zakopanego i innymi tego typu sprawami.Naprawdę polecam przeczytać aktualny numer kwartalnika Tatry TPN.
0 0
Można sprawę odwrócić i zauważyć, idąc tokiem jednego z autorów komentarzy, , że pewna dwójka wpisująca się poniżej ma jakiś prywatny interes w tym, żeby zaczęto naśnieżanie KW. A tak na serio, to sami mówicie, że w PL można tylko na KW pojeździć, a na Słowacji to jest tyle a tyle miejsc. Czyli to prawda, że my mamy MALEŃKI skrawek TATR i musimy o nie dbać. Nie chodzi mi bynajmniej o ekologów, tylko o tych wszystkich, którzy z TATR robią, lub chcą zrobić, prywatne podwórko. Mamy tu do czynienia z silną polaryzacją - przesadzają ekolodzy i, niestety, przesadzają i chętni do ciągłego inwestowania. Słusznie Jurajczyk dał do zrozumienia, że polityka typu \"należy się\" skończy się tym, że wnuki nasze nie będą mogły korzystać z dobrodziejstw KW nie dlatego, że ekolodzy zabronią, ale poprzez krótkowzroczne działanie ich ojców i dziadków. Zima do bani, to prawda, ale ingerencja w naturę na tak niewielkim obszarze jest raczej złym pomysłem.
Co do samochodów jeżdżących służbowo do Kuźnic - to już zakrawa na kpiny. Latem drogą pod kolejkę na KW pędzą busiki, które zatruwają środowisko w niewspółmierny sposób, o hałasie nie wspomnę. Zakopiańczycy kochani, dogadajcie się najpierw co do wyeliminowania źródeł zanieczyszczeń, sprzątnijcie swoje miasto, wyrzućcie z Krupówek samochody (więcej tam jest wyłączeń od zakazu wjazdu niż gdziekolwiek indziej w PL), zmuście swoje władze, by wyremontowały ulice i zróbcie wielki parking gdzieś z dala od miasta. Patrzcie na miasta w Alpach nie przez pryzmat liczby wyciągów, ale czystości i porządku. Wtedy nawet bez śniegu na KW będziecie mieć komplet turystów i dutki w kieszeni.
I pamiętajcie, co mówił o Tatrach JPII - mamy to dziedzictwo chronić..
0 0
Tak, ja mam prywatny interes, bo chce sobie pojeździć w dobrych warunkach, a nie archaiczną kolejką po kamieniach i kosodrzewinie!
Na słowacji na terenie parku jezdzi sie luksusowo, problem w tym, że nie zawsze mam czas no i benzyna kosztuje, no i ile przez to truje środowisko (przecież jade do strebskiego plesa tuż przy parku.
Dlatego mam osobisty w tym interes aby na KW powstała stacja narciarska z prawdziwego zdarzenia a nie cos takiego jak jest obecnie - takie coś to w latach 70 było dobre dziś sa inne standardy
0 0
No i pragne zauwazyć, że na braku stacji narciarskiej która by przyciągała narciaży tracimy wszyscy włącznie z burmistrzem, gdyż mniejsza iość turystów to mniejsza ilośc sprzedanej pizzy, wpływów z podatków, opłaty klimatycznej etc etc W generalnym rozrachunku mniejsza liczba narciaży pod giewontem to mniejsze przychody wszystkich a nie tylko PKL-u bo ten to akurat sie wyżywi.
0 0
Eminencjo chcesz przyciągnąć turystów?Wstaw im piłkarzyki,bilard,pokaz jak się wypieka tradycyjnie chleb,robi oscypki,naucz robienia stroju góralskiego,pośpiewaj z nimi przy kominku,namaluj coś na szkle,pokaż kilka ciekawych miejsc przyrodniczych czy historycznych i o nich opowiedz,nawet załóż Grupę Rekonstrukcji Historycznej z czasów np.Janosika czy Kostki Napierskiego...Pomysłów przecież jest tak wiele...Kwestia oczywiście chęci zrobienia samemu czegoś ciekawego...
0 0
Ale przecież nikt nikomu nie broni wyskoczyć sobie pośmigać do Słowaków. I cenowo bardziej przystępne. Najbliższy sensowny ośrodek w Alpach to tylko 700km (z czego 560km po autostradzie) a do Insbrucka tylko 900km, a tu w okolicy jazdy ile dusza zapragnie. Za ceny lepsze niż w Zako pomieszkacie, za lepszy cenowo karnet pojeździcie na setkach kilometrów tras.
Po co u nas robić bajzel w przyrodzie, jak można korzystać z innych. A inni niech zostawiają u nas kasę za kontakt z naturą, może niekoniecznie taką z drogi do Moka.
0 0
Alez Juraj gdzie mi tam przebierać się za Janosika, no te wymyśliłeś. Spiewac i malowac na szkle też nie umiem, a żeby chleb wypiekać to trzeba mieć piec, no więc sam widzisz że jedynie jazda po sniegu mi zostaje
0 0
Kasia: narciarstwo to jest biznes dla waskiej grupy osob. Na terenie TPN to przede wszystkim biznes PKL-u.
jurajczyk: popieram twoje stanowiska. Po raz pierwszy uslyszlam sluszna decyzje tego dyrektora, ktory wydal juz na rozgrabienie TPN wiele blednych decyzji.
gorlaka: O co ci chodzi ze nikt do nas nie przyjedzie? Powtarzasz bledne informacje ktore przekazuja lobbysci biznesowi na terenie zakopanego , ze zakopane bez nowych tras zgnie. Bzdura!!! Problem wyciagow narciarskich w zakopanem ale tez szczyrku i szczawnicy to problem istenienia PKL bo przeciez jedynie Gubalowka, Kotalnica i Butorowy zostal zamkniety a oni wlasnie tam swoimi komunistycznymi mtodami dzialaja i ludzie sie buntuja. Ludzie nie przyjezdzaja w Tatry tylko dla narciarstwa ale przede wszystkim dla przyrody, kulury i klimatu. Jezeli ja zniszczymi kolejnymi inwestycjami na terenie Tatr to wtedy sie zgodze ze bedzie zaglada Zakopanego.
0 0
No ale o czym tu deliberować skoro tpn twardo powiedział, że sztucznego nie będzie i kropka!
Juraj czy już zapisany na konkurs. MI się wielce nie podoba podawanie nr pesel - to normalnie inwigilacja jaka...
0 0
No i nie dostaną skrzydeł!
ODWOŁANY! - RED BULL ZJAZD NA KRECHĘ
RED BULL ZJAZD NA KRECHĘ 2010 - ODWOŁANY
Z przykrością informujemy o odwołaniu tegorocznej edycji Red Bull Zjazd na Krechę.
Od początku sezonu trasa z górnej stacji kolejki na Kasprowym Wierchu do Kuźnic była zamknięta. Po ostatnich opadach śniegu mieliśmy nadzieję, że warunki poprawią się na tyle, że uda sie przeprowadzić zawody. Jednak dziś mamy już potwierdzenie, że nie uda sie przygotować trasy przejazdu dla zawodów. Śniegu jest po prostu za mało. Prognoza pogody też nie daje złudzeń na zmianę sytuacji w najbliższym czasie. Tym samym jesteśmy zmuszeni do odwołania Red Bull Zjazd na Krechę w tym roku. W tej sytuacji bezcelowe jest też organizowanie elminacji na Polanie Szymoszkowej.
Jest nam bardzo przykro, że nie uda nam się spotkać z Wami w tym roku. Przygotowywaliśmy się bardzo starannie do zawodów i do ostatniej chwili staraliśmy się doprowadzić do ich przeprowadzenia. Jednak natura nie dała nam tym razem szansy.
Pozdrawiamy
Ekipa Red Bull Zjazd na Krechę
0 0
W przyszłym roku proponuję redbua na słowacji organizować a niech PKL sobie świstaki dokarmia
0 0
eminencja - ile w Tobie złości, może jednak wykorzystaj swoją energię na coś pozytywnego, przebiegnij się kilka kilometrów to Ci przejdzie. Ciągłym narzekaniem niczego dobrego nie wskórasz. Życzę zdrowia.
0 0
Złości? Mi tam to zwisa, ja sobie mogę na słowacje jechać a i w ogóle wyjechać. szkoda tylko, że to tutaj się wszystko rozsypuje. Syf na krupówkach, brak jakichkolwiek wizji rozwoju miasta (nie mam tutaj na mysli rozbudowy tylko infrastruktury) etc. To wszystko bardzo smutne.
A wracając do redbua to szybko się poddał zimie, przecież jeszcze będzie ostro sypać w marcu - nie mozna było imprezy przesunąć?!
0 0
Zdaniem twoim \"Oko\" komisja od \"7 cudów świata\" (o ile była w Stawach) bardziej zachwycona powinna być tym, że istniejace tam od lat często odwiedzane, potrzebne turystom (a tym samym i Parkowi) schronisko, dalej spala kilkadziesiat ton wegla i koksu rocznie oraz nie posiada wysokosprawnej oczyszczalni ścieków dla funkcjonowania której niezbędna jest energia elektryczna ? Z powodu braku rozwiązań technicznych pozwalajacych na budowę małych przydomowych elektrowni jądrowych, póki co w tym miejscu wykorzystywać do tych celów można było dalej tylko dostępną energię wody. Rany po pracach budowlanych zabliźnią się szybko, a inwestycja niewątpliwie służyć będzie środowisku.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu 24tp.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz