2017-08-14 08:22:11
Blog
Komunikacja głupcze
Parafrazując znane powiedzenie, chciałbym tu zainspirować do działań mających na celu zbudowania narzędzia komunikacyjnego służącego zarówno nam jak i turystom. Żyjemy w erze informacji i chcąc mieć wpływ na nasze postrzeganie musimy postępować zgodnie z jej wymogami.
Pojawiają się głosy sceptyczne co do sensu tworzenia lokalnych portali alternatywnych w stosunku do dominujących globalnie. Jestem przekonany, że w swojej praktyce każdy z nas miał do czynienia z pewną grupą bardziej dociekliwych niż pozostali, turystów. Takich którzy chętnie by pozwiedzali więcej niż grań Krupówek, pogadali, takich których chętnie zapraszamy ponownie nie tylko dla dutków. Oni z oczywistych przyczyn nie znajdą informacji na portalach o których mowa. Tu pojawia się słabość portali globalnych – brak informacji szczegółowych, lokalnych, brak korelacji pomiędzy wydarzeniami a terminami – oni są po prostu za duzi.
Jeśli stworzymy sprawny system komunikacji i informacji z takimi turystami oraz pomiędzy sobą, to możemy skutecznie wykorzystać ta niszęi zacząć myśleć o jedynym niezbędnym w naszej sytuacji , marketingu -Marketingu miejsca. Mamy w zasadzie wszystko to co jest w tym celu niezbędne,bardzo dobrą bazę noclegową, historię, góry, kulturę rdzennych mieszkańców,jesteśmy rozpoznawalni – i co ? W mediach słyszymy, że drogo ( ????), że smog, że korki, że tłumy, że kolejki, że to źle a tamto niedobrze. W tej sytuacji z tak negatywnym PR zamiast mieć podobny problem jak niektóre miasta na świecie, walczymy ze sobą obniżając ceny. Pomysł który tu usiłuję przybliżyć nie jest kolejną formą wyciągania dodatkowych pieniędzy. Od samego początku widziałem rezerwy i tylko w ich ramach chciałbym się poruszać. Lokalny program marketingowo lojalnościowy –program w którym nie będziemy tylko biernymi dostawcami pokoi, a współtwórcami oferty polegającej na spędzaniu czasu, rekreacji, oferty kulturalne , sportowej i co jeszcze będziemy chcieli wypromować. Takie pakiety poparte programem lojalnościowym są nieosiągalne przez portale globalne a bardzo poszukiwane przez turystów.
Myślę, że warto podglądać jak robią to gdzie indziej, ci bardziej doświadczeni, ci z problemem nadpopytu, ci z prezentem od natury w postaci pogody itp. W zasadzie w każdym z tych miejsc funkcjonuje jakiś organ wspólny czy to w postaci samorządu branżowego, czy organizacji komercyjnej lub społecznej. Model Szwajcarski który najbardziej mnie odpowiada ( nie do przełożenia wprost z racji różnicy wielkości obszaru działania oraz kapitału)zakłada komercyjną działalność na bazie kantonu którego udziałowcami są poszczególne wspólnoty, gminy czy podmioty. Austria i Szwecja wypracowały silne grupy o zasięgu odpowiadającym naszym gminom, z tym że w Austrii to ma raczej charakter Izby Gospodarczej czy Rzemieślniczej, a w Szwecji to cos w rodzaju samorządu na szczeblu komuny, wszystkie wersje jednak prowadzą usługową działalność gospodarczą, Hiszpania oddała ster w ręce władz lokalnych które dbają o konkurencyjność, legalność, zabudowę itp. Nie mnie oceniać te systemy jednak pewnie wiemy , ze Barcelona z ponad 30mln turystów rocznie uchwaliła np.zakaz budowy hoteli i apartamentów na wynajem w centrum miasta. Majorka ponad 800 tysięczna z 8 mln broni się przed turystyką balangową poprzez różne ograniczenia ( nie wiem czy całkiem legalne). Opłata miejska w Wenecji to chyba 8 Euro za pierwszą dobę i maleje wraz długością pobytu. My z ponad 30 tys mieszkańców mamy formalnie ok 3 mln turystów i nadal walczymy o nich obniżając ceny w promocjach i dalej brniemy w działania promocyjne bez ustalenia targetu. To jednak może ustalić jedynie mózg w porozumieniu ze wszystkimi organami ciała. Model Polski to z różnie działającym skutkiem ( niedościgniony wzór Sopot) to wydział Urzędu Miasta w kooperacji z jakąś z form Samorządu branżowego w ramach POT, PIT czy PZH lub NGO. Kłopot w tym, że w mieścieżyjącym niemal wyłącznie z turystyki taka organizacja powstała dopiero ok 3lata temu !.
Jak już pisałem wcześniej głównym założeniem pomysłu jest jego dobrowolność ( tylko wtedy jego uczestnicy będą się angażować) oraz brak dodatkowych obciążeń finansowych oraz poruszanie się wyłącznie w obszarze legalnej działalności. Do niedawna byłem przekonany, że niezbędnym elementem jest aktywny udział Urzędu Miasta w projekcie, teraz uważam , że byłoby super gdyby UM zechciał brać w tym udział lecz nie jest niezbędny.
Pierwszym krokiem do podjęcia jakichkolwiek działań w ramach marketingu miejsca, jest komunikacja wewnętrzna. W obecnych czasach to po prostu kompletna lista emaili wszystkich chętnych do uczestniczenia w projekcie( hotele, pensjonaty, restauracje, sklepy, wypożyczalnie, transport,organizacje i stowarzyszenia, PKL, TPN, UM). Prawda że nic nie kosztuje ?
Jesteśmy uczestnikami globalnego rynku turystycznego i kolejne dodatkowe badania nie są potrzebne, jesteśmy rozpoznawalni, w sieci, na stronach organizacji turystycznych,urzędów, uczelni jest wystarczająco dużo materiału by wykorzystać go do naszych potrzeb. Od tego momentu do stworzenia portalu miejskiego już bardzo blisko. To tutaj turysta znajdzie wszystko czego oczekuje, czego nie uzyska na portalach rezerwacyjnych i to co sami chcemy mu przekazać. To tutaj dowie się o promocjach w skali miasta, imprezach, programach rabatowych czy lojalnościowych,jeśli jednak skorzysta z naszych narzędzi rezerwacyjnych. Tu kwaterodawcy ( i wszyscy inni uczestnicy rynku) mogą podać informacje o swoich usługach które ich wyróżniają, indywidualizują itp. To dzięki komunikacji na poziomie emaili możemy sami wspólnie ustanawiać programy promocyjne i zamiast oferować kolejne obniżki cen ( typu weekend za pół ceny) zaoferować turystom np. wielki kulig,koncert czy cokolwiek innego. To są narzędzia aktywnego marketingu, marketingu który powinni prowadzić profesjonaliści i do takich z ofertą trafiać. Dawno minęły czasy w których wystarczyło być , teraz nawet w reklamach Górali udają wynajęci aktorzy.
Widać wyraźnie trend do skracania długości pobytu, to zaś powoduje , że musimy również konkurować w ofercie zagospodarowania czasu wolnego. Poza górami nawet jeśli mamy ofert ona musi dotrzeć do potencjalnych odbiorców. Portale globalne na to nie pozwolą, plakaty to troszkę anachroniczny sposób w obecnych czasach. Przykładem potrzeby może być np. koncert w Stężycy (piękna miejscowość , pozdrawiam moich stałych gość) która jest malutką dziesięciokrotnie mniejszą od Zakopanego, mieściną na Kaszubach, znaną z Jarmarków Kaszubskich.Nie mnie oceniać charakter muzyczny koncertu Disco pod Gwiazdami, jednak tego typu imprezy mają za zadanie promocję, a potem pozyskanie przyjezdnych. Kto widział jak wygląda profesjonalnie zbudowana scena, efekty światło i dźwięk ( czy nawet profesjonalna zabudowa sceny sylwestrowej u nas w ub roku) ten wie jak obecnie powinna wyglądać impreza masowa. My mamy samograja w postaci MFFZG i co roku wynajmujemy cyrkowy namiot. Nie stoją za nim media, sponsorzy, gwiazdy (pomijam dodatkowe obecne zawirowania personalne). Mamy niespotykany potencjał niezliczonej rzeszy muzyków którzy odpowiednio przygotowawszy repertuar mogliby zapełnić scenęi być magnesem oraz wyróżnikiem naszej lokalnej oferty praktycznie co tydzień.
Zresztą nie na tym forum jest miejsce na szczegółowe rozwiązania. To ma być impuls do stworzenia własnej unikalnej oferty , która pozwoli na kreowanie wizerunku miasta oraz regionu jako atrakcji, a nie jako zbiorowości hoteli i pensjonatów. Takim miejscem powinien być portal miejski (to nazwa a nie określenie właściciela) który przedstawi wszelkie informacje o ofercie, komunikacji, atrakcjach, kalendarium, gastronomii oraz oczywiście legalnej ofercie noclegowej. Z czasem , działając zgodnie z polityką SEO (naturalnie w kilku językach) turyści czy ci planujący do nas przyjechać, czy ci już obecni będą korzystać z takiego portalu celem pozyskania informacji, udziału w programie lojalnościowym czy rezerwacji miejsc, firmy chcące robić eventy znajdą wreszcie partnera do kompleksowego przygotowania oferty, media znajdą informację lub kontakt ( uważam za niezbędne powołanie profesjonalnego działu PR i rzecznika ). Są to rzeczy które są niezbędne by aktywnie kreować wizerunek i ofertę miasta ,a których nigdy nie da jakikolwiek portal globalny.
Taki portal może służyć do promocji własnych imprez o których obecnie mieszkańcy Olczy dowiadują się po jej odbyciu, a ci z Wilcznika chętnie wybraliby się na Ustup, gdyby tylko wiedzieli. Nie mamy w zasadzie lokalnych mediów codziennych które pełniłyby funkcje informatora. Taki portal może pełnić taką funkcję jak codzienna gazeta przy porannej kawie. Stworzyć nawyk do zaglądania zarówno przez mieszkańców, jak i turystów którzy są, którzy chcą być lub ( na szczęście licznej jeszcze rzeszy) będących fanami regionu. To ma być miejsce służące komunikacji wewnętrznej dla nas jak i komunikacji z resztą świata.
Nie chcę teraz podawać gotowych recept, w następnym blogu zasugeruję rozwiązanie szwajcarskie, już bardzo konkretnie. Tu mam nadzieję wyzbyć się złych emocji, zainspirować bo możliwości jest mnóstwo, zachęcić by taki portal budować dobrowolnie i w jasno określonym celu. Największym problemem tworzenia takich przedsięwzięć , jest ich zawartość. Ta w zasadzie jest na licznych stronach , firm, organizacji,blogerów itp. Zebrane w jednym miejscu i uporządkowane powinny dać pożądany efekt. Naturalnie nie twierdzę że tylko internet jest skutecznym narzędziem, twierdzę że to pierwszy niezbędny krok.
Podobał mi się Twój komentarz . Sami uzdrowiciele z zacięciem lewackim będą diagnozować i leczyć skutki .
Ja zawsze powtarzam analizować trzeba przyczyny , jak się dobrze przeprowadzi analizę przyczyn , to skutków nie trzeba będzie leczyć i diagnozować ha ha ha ha ha
Pozdrawiam .
Może wąż krupowkowy ja ożywi.
To jest chyba pyton?
Pan Sławomir pisze przydlugo ale przynajmniej do rzeczy.
-
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA LOKAL NA PIZZERIĘ W ZAKOPANEM. 502 658 638 -
SPRZEDAŻ | różne
SPRZEDAM SIANO W BALACH. 502 658 638 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA PLAC POD MAGAZYN. 502 658 638 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA HALE NA WARSZTAT SAMOCHODOWY, LAKIERNIĘ, PRALNIE, HURTOWNIĘ, MAGAZYN. 502 658 638 -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, ŁAZIENKI, ZABUDOWY, ADAPTACJA PODDASZY, REMONTY, DOCIEPLENIA BUDYNKÓW, FASADY. 693 206 403. -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI REMONTOWO-BUDOWLANE, DOMY OD PODSTAW, POKRYCIA DACHOWE, SZALUNKI STROPOWE. 693 206 403. -
USŁUGI | budowlane
REMONTY I WYKOŃCZENIA. 660 079 941. -
SPRZEDAŻ | budowlane
DESKI ŚWIERKOWE, dł. 5 m, gr. 53 mm. DRZEWO OPAŁOWE BUK. 660 079 941. -
USŁUGI | budowlane
ADAPTACJA PODDASZY, OCIEPLENIA WEŁNĄ MINERALNĄ, SUFITY PODWIESZANE, ZABUDOWY GK, WYKOŃCZENIA WNĘTRZ. 660 079 941. -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI MINIKOPARKĄ 2.5 TONY - 722 307 227. -
SPRZEDAŻ | budowlane
Sprzedam KANTÓWKĘ, KROKWIE, DESKI, GONTY i OPAŁ - 788 344 233. -
USŁUGI | budowlane
REMONTY I WYKOŃCZENIA WNĘTRZ KRÓTKIE TERMINY GWARANCJA NA WYKONANE ROBOTY. 602839607
Tel.: 602839607 -
PRACA | dam
PENSJONAT "Willa Park" W CENTRUM ZAKOPANEGO ZATRUDNI OSOBĘ DO SPRZĄTANIA I RZYGOTOWYWANIA ŚNIADAŃ. 509 578 689. -
PRACA | dam
Kucharz al'a carte- Restauracja Górska w Białce Tatrzańskiej Do uzupełnienia zespołu poszukujemy osoby na stanowisko: KUCHARZ. Oferta pracy dla kucharza z doświadczeniem zawodowym. Praca na stałe, bardzo dobre warunki pracy. Więcej informacji pod nr. 518 259 536 www.restauracjagorska.pl rest.gorska@gmail.com
Tel.: 518 259 536
E-mail: rest.gorska@gmail.com
WWW: www.restauracjagorska.pl -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Zakopane sprzedam wydzielone udziały w kamienicy na Krupówkach. tel 660797241 b12.pl. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Zakopane - DOM na ulicy Grunwaldzkiej. 660 797 241 -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Zakopane -sprzedam dom na ulicy Stachonie 660797241 b12.pl. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Działka pow. 41ar do zabudowy położona w Lipnicy Wielkiej pod Babią Górą. 603071487, 609325040. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Las z drzewostanem pow. 41ar w Lipnicy Wielkiej 603071487, 609325040. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
APARTAMENT Za Strugiem, Zakopane - 607 506 428. -
PRACA | dam
Zatrudnię TYNKARZA I POMOCNIKA przy tynkach maszynowych. 730 39 73 01. -
PRACA | dam
Poszukujemy osób do pomalowania drewnianych balkonów w obiekcie turystycznym w Zakopanem. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 693 692 100. 693692100
Tel.: 693692100 -
KUPNO
SKUP STARYCH SPAWAREK. 536269912. -
RÓŻNE
OBWOŹNY SKUP ZŁOMU - dojazd do klienta. 536269912. -
USŁUGI | inne
PROFESJONALNA WYCINKA DRZEW, GAŁĘZI Z PODNOŚNIKA I Z UŻYCIEM LINY. 889 105 476 -
USŁUGI | budowlane
FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
KAMIENIARSTWO. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
KAMIENIARSTWO, ELEWACJE, OGRODZENIA - WSZYSTKO Z KAMIENIA. 509 169 590. -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI BLACHARSKO-DEKARSKIE, KRYCIE I PRZEKRYCIA DACHÓW, KOMINY, BALKONY, RYNNY, GZYMSY, FASADY. 889 388 484. -
USŁUGI | inne
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
POLE - 1.6 HA i 42 AR. 505 429 375. -
NAUKA
NATIVE SPEAKER - JĘZYK ANGIELSKI - nauka face to face lub online, PRZYGOTOWANIE DO MATURY - Zakopane, okolice - 605 069 173 -
USŁUGI | budowlane
TYNKI MASZYNOWE. 604 857 880. -
USŁUGI | budowlane
MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325. -
USŁUGI | budowlane
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
- Wszystkie komitety wyborcze, które wystawią listy w całej Polsce przedstawiły liderów list wyborczych. Poznaliśmy wszystkie nazwiska osób w okręgu 14 obejmującym powiaty Tatrzański, Nowotarski, Nowosądecki, Limanowski i Gorlicki.
- MÓJ ROZwój obejmuje też sprawy nowotarskie i próbę zrozumienia aktualnego tematu związanego z wyższą szkołą podhalańską.
-
- Ukraina, leżąc na pograniczu Rosji a zachodnimi państwami Europy, odzwierciedla swoją rozdartą naturę i podział w społeczeństwie. Połowa ludności mówi po rosyjsku jako swoim pierwszym języku, druga połowa po ukraińsku. Uprzemysłowione landy centrum, wschód i południe, są kulturalnie odzwierciedleniem ortodoksyjnych Rosjan. Niektóre części zachodnie były powiązane z Ukrainą dopiero po II wojnie światowej, historycznie mając inną kulturę.
- Animalsi wypowiadając sie na temat przeciążeń koni pracujących w zaprzęgach bazują na konkretnych, inżynierskich wyliczeniach.
- W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy zwiększoną presję ze strony rządów kilku krajów, które wspierają potężne grupy w sektorze prywatnym w celu nadzorowania mediów społecznych i alternatywnych źródeł informacji. Jest to wielopłaszczyznowy atak na naszą wolność, który już ograniczył rodzaje informacji, do których mają dostęp obywatele, a tym samym zawęża opcje polityczne, aby odpowiadały osobom sprawującym władzę.
- Patrząc z kosmosu, staje się jasne, że Ziemia jest prawdziwie żywą planetą, odmienną od każdego innego znanego świata w Układzie Słonecznym. Z kontynentami, płynnymi oceanami, pokrywami lodowymi, zmieniającymi się wzorami chmur i cienką, ale znaczącą atmosferą. Nasza planeta tętni życiem, zmieniając się z dnia na dzień i z sezonu na sezon. Bez atmosfery nasz świat byłby chłodniejszy o 33 ° C, co czyniłoby go niezdolnego do posiadania ciekłej wody na powierzchni.
- Mój ROZwój jest też pod wpływem kobiet. Jedną z nich jest Byron Katie, która wyjaśnia pojęcie arogancji
- Rada Europejska, czyli przywódcy 28 krajów członkowskich Unii, przedstawili po trzech dniach burzliwych obrad listę zaskakujących kandydatów na najważniejsze stanowiska w Brukseli. Po naradach, rówież Parlament Europejski wybrał swojego przewodniczącego na pierwszym posiedzeniu europarlamentarzystów.
- Zapraszamy wszystkich bardzo serdecznie na otwarte Spotkanie Konfederacji w Nowym Targu i Zakopanem!
- Według najnowszych danych pochodzących z Międzynarodowego Funduszu Walutowego Wenezuela ma najmniejszy na świecie wzrost gospodarczy, największą inflację i dziewiątą największą stopę bezrobocia. Wskaźnik śmiertelności niemowląt zwiększył się 100 krotnie w ciągu ostatnich czterech lat. Ich waluta straciła 99 procent swojej wartości od początku 2012 roku. To się nazywa całkowite załamanie społeczne i gospodarcze. I stało się to pomimo faktu, że Wenezuela ma największe na świecie rezerwy ropy naftowej.