Przypomnijmy, rabczańscy radni od dłuższego czasu domagali się spotkania z prezesem Szpitala Miejskiego. Chcieli usłyszeć wyjaśnienia co do stanu finansów spółki, a przede wszystkim - relacji z postępów na budowie nowej siedziby szpitala.
Na tym tle doszło do poważnych zgrzytów. Gdy spółka zawnioskowała o przekazanie obiecanego jej jeszcze w poprzedniej kadencji miliona złotych, wśród radnych zawrzało. Opozycja domagała się odłożenia głosowania do czasu spotkania z prezesem.
Ostatecznie opozycjoniści dali się przekonać, uchwała o pomocy dla szpitala została przyjęta, a prezes przybył na obiecane posiedzenie robocze rady miasta w ubiegłym tygodniu. Wbrew pierwotnym sugestiom, przebieg debaty nie został utajniony.
Tuż po dyskusji radni nie ukrywali, że są usatysfakcjonowani wysłuchanymi wyjaśnieniami. Nawet opozycjoniści mówili o przełomie w relacjach z prezesem i „oczyszczeniu atmosfery”.
Witold Latusek przypomniał radzie, w jakim stanie zastał szpital w 2019 roku. Spółka - jego zdaniem - stała na skraju upadłości. Szpital miał siedem milionów długu, zatrudniał 200 pracowników. Wprowadzenie programu restrukturyzacyjnego pozwoliło w ciągu dwóch kolejnych lat wyprowadzić szpital na prostą. Latusek przyznał, że nie palił się do rozpoczynania wielkiej inwestycji, czyli przebudowy głównego budynku szpitala. Bodźcem było uszkodzenie nadwątlonej zębem czasu elewacji budynku. Część tynków runęła na ziemię. Dodatkowo popsuł się agregat prądotwórczy, zasilający szpital na wypadek przerw w dostawie energii. Nadzór budowlany nakazał opuścić budynek. To przyspieszyło decyzję o wyprowadzeniu oddziałów do lokalizacji zastępczych. Zabiegi w sprawie wynajęcia odpowiednich pomieszczeń też były orką na ugorze. Negocjacje trwały dwa lata. W ich efekcie udało się umieścić większość oddziałów w pomieszczeniach Śląskiego Centrum Rehabilitacyjno-Uzdrowiskowego i w pensjonacie „Karabela” w Zarytem.
Alternatywnym rozwiązaniem (nigdy poważnie nie branym pod uwagę przez samorząd i kierownictwo szpitala) było zwieszenie działalności placówki medycznej na czas odbudowy, czyli na 2 lata. - Pozbawilibyśmy się dochodów, a wówczas gmina musiałaby wykładać 10 mln rocznie - przypomniał Witold Latusek.
Prezes polemizował z padającymi w przestrzeni publicznej, od czasu rozpoczęcia inwestycji, zarzutami, dotyczącymi zmiany zakresu robót. Pierwotnie spółka przewidywała konieczność rozbiórki dwóch górnych kondygnacji szpitalnego budynku. Tymczasem tuż po wkroczeniu ekip budowlanych, okazało się, że gmach szpitala zostanie rozebrany do fundamentów. Prezes przekonywał, że to było najbardziej racjonalne i - wbrew pozorom - najtańsze rozwiązanie. Koszt wzmocnienia sypiących się stropów, stworzenia dodatkowych barier przeciwpożarowych, byłby porównywalny do zbudowania wszystkich elementów od podstaw. Dzięki zmianie zakresu robót, udało się zaoszczędzić też sporo czasu - około roku.
Prezes nie ukrywał, że wraz ze zmianą zakresu inwestycji wzrosły też koszty. Rozstrzygnięty przez spółkę przetarg zakładał koszty na poziomie niespełna 30 milionów. Dziś już wiadomo, że inwestycja pochłonie 38,6 miliona złotych. Do rachunku trzeba będzie doliczyć jeszcze niemal 9,6 miliona na zakup nowego rentgena i wyposażenie dwóch sal operacyjnych.
- To jest bodaj największa inwestycja miejska. Trzeba pamiętać, że spółka wzięła na siebie cały proces inwestycyjny w zastępstwie gminy. Nie da się tego udźwignąć bez udziału samorządu - przypominał Witold Latusek.
Prezes uspokajał radnych, że po zakończeniu robót budowlanych, szpital zachowa zakres swej działalności sprzed inwestycji. Wszystkie funkcjonujące dotąd oddziały zostaną utrzymane. Szpital będzie dysponował identyczną liczbą łóżek. Jednak odbudowana siedziba pozostawia spory potencjał pozwalający na rozwój placówki w przyszłości.
Witold Latusek zapewniał też, że terminy oddania nowego obiektu do użytkowania nie ulegną zmianie. W czerwcu i lipcu przyszłego roku wszystkie oddziały powinny już pracować w docelowej lokalizacji, jednak przenosiny kluczowych oddziałów (interna, chirurgia, izba przyjęć) powinny się zakończyć dwa miesiące wcześniej.
- Rozpoczął się montaż okien. W październiku będzie dach. Wówczas będzie można, po podłączeniu gazu i ogrzewania, kontynuować roboty - relacjonował postępy prac Witold Latusek. - Budynek robi wrażenie - od piwnicy po 4. piętro. Mamy dwie sale operacyjne, przestronne sale chorych.
Sporo czasu prezes poświęcił na wyjaśnienie skąd będą pochodzić środki na dokończenie inwestycji. Zapewnił przy tym, że znakomitą większość wydatków spółka pokryje ze środków zewnętrznych i zaciągniętego kredytu.
- Byliśmy w Warszawie, podpisaliśmy umowę na dofinansowanie termomodernizacji na 12 milionów. Producent blachy przekaże nam fotowoltaikę, system rynnowy i blachę na dach. Pozostaje kwestia brakujących 18 milionów. Kończę rozmowy z dwoma bankami. Spółka zaciągnie kredyt na 14 milionów złotych. To ma pozwolić na dokończenie inwestycji. Zabezpieczeniem będzie majątek spółki, nie będzie potrzeby poręczenia przez gminę. O zabezpieczenie pozostałych 4 milionów zwrócę się do samorządu. Tego wymaga bank - wyjaśniał prezes, sugerując przy tym, że zabezpieczenie samorządu to głównie wymóg formalny, a spółka zamierza pozyskać środki z funduszy zewnętrznych.
Zakup rentgena miałby dofinansować urząd marszałkowski, a wyposażenie bloku operacyjnego - urząd wojewódzki.
Radni nie ukrywali, że wyjaśnienia prezesa ich usatysfakcjonowały. - Nigdy nie byłem przeciw szpitalowi, tylko nie mieliśmy pełnej informacji. Gdyby nawet prawda miała być najczarniejsza, to wolę mieć pełen przegląd sytuacji - deklarował Marek Ciepliński.
- Cieszmy się, że prezes jest prezesem naszego szpitala - wtórowała Elżbieta Szarawara. Także przewodniczący Rafał Hajdyła deklarował pełne poparcie rady dla szpitala. - Chciałbym, żeby wybrzmiało również w mediach, że się ta współpraca między prezesem a samorządem dobrze układa - podkreślał szef rady.
mk
Takitam
2024-10-05 01:56:37
Co wy chcecie od prezesa, więcej on piarowcem niż menadżerem.
Z artykułu wynika że prezes powiedział nic.
Tzn powiedział, to co radni chcieli usłyszeć, nić nowego. Każdy, kto by był prezesem mówiłby to samo. Chcę odbudować i tak dalej. A że odbudować trzeba to co się zburzyło to nic nowego.
A gdzie konkrety? Gdzie Hajdyła z Wójciakiem, którzy zawsze domagali się konkretów finansowych? No gdzie?
Jak teraz są po tej samej stronie to zapomnieli o co wcześniej pytali? Zapomnieli o tym jakie problemy miał szpital na początku swojej działalności? Przypomnijcie sobie na jakich warunkach i w jakich okolicznościach działał wtedy szpital? Gdzie wasz honor? Gdzie wasza dociekliwość? Bo być może okazało by się że obecny burmistrz (wtedy jako bezradny powiatowy i członek Zarządu powiatu) w tym uczestniczył i nic nie zrobił?
Krótką pamięć macie radni Hajdyła i Wójciak, oj krótką.
pytajnik
2024-10-03 17:57:26
A składeczki ZUS to się płaci w tej kolorowej bajce?
obserwator
2024-10-01 10:16:10
Zadowoleni? Co prezes ma do ukrycia, że nie chce publicznie podać tych danych a tylko grupie radnych-bezradnych, ktorzy nie mają pojęcia o czym on mówi. Dalej bajki może pisać. Cudotwórca od siedmiu boleści.
Łubudubu
2024-09-30 20:52:32
Dzięki opaczności bożej rabka ma latuska.
Kummm
2024-09-30 17:17:11
Cieszmy się, że prezes jest prezesem naszego szpitala -Bareja lepiej by tego nie ujął !
Na garnuszku urzędu
2024-09-30 16:49:17
Ela to lepiej niech siedzi cicho bo radną jest ale czerpie kasę z urzędu za komisje alkoholową. Nie wstyd ci?
Ujwary
2024-09-30 14:20:02
W nowym szpitalu przydałby się tomograf
znawca tematu
2024-09-30 12:49:15
Radni szczęśliwi bo zobaczyli Prezesa. Niestety wg artykułu nie zapytali:
Ilu teraz pracuje pracowników?
Łącznie z umowami B2B i zleceniami.
Brak danychw artykule.
Realny kosztorys całej inwestycji?
Brak danych.
Kto przygotował i podpisał audyt budynku przed rozbiórką?
Brak danych.
Ilu pacjentów jest przyjmowanych w rabczańskich oddziałach rok do roku w latach 2015-2024?
Brak danych.
Wysokości kontraktów dla oddzialów i poradni w latach 2015-2024 oraz wartość nadwykonań w tym wypłaconych przez NFZ?
Brak danych.
Wykaz zaciagniętych pożyczek i kredytów?
Brak danych.
Możnaby tak długo...
Tylko po co psuć taką dobrą atmosferę. Okien tylko nie otwierać bo smrodek uleci...
Bronek
2024-09-30 11:29:26
Czy biegly ksiegowy, przegladnal finanse szpitala ?
Mowa o zewnetrznym audycie.
Przy tak wielkiej inwestycji i wydatkach, koszt takiej kontroli to pryszcz a ewentualne korzysci oczywiste.
I najwazniejsze, wprost powiedziane : ile kosztuje mieszkancow Rabki cala inwestycja z pobranymi tu i tam kredytami ?
Kawa na lawe.
dr.Edke
2024-09-29 22:57:11
Malkontenci wszelkiej maści,i narzekacze zwłaszcza znawcy tematu,pisać elaboraty...
-
PRACA | dam
Willa Zarębek w Łopusznej poszukuje osoby do pracy w kuchni. Zakres obowiązków: przygotowanie obiadów i pieczenie ciast. Tel. 507 549 659, e-mail: willazarebek@outlook.com
-
KOMUNIKATY
INFORMACJA: Wójt Gminy Poronin informuje o wywieszeniu na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Poronin oraz na stronie BIP w dniach od 08.12.2025 r. do 30.12.2025 r. Zarządzenia Nr 78/2025 Wójta Gminy Poronin z dnia 08.12.2025 r. w sprawie: wykazu nieruchomości przeznaczonych do dzierżawy dot. części działki ewid. nr 15105/17 obręb 0502 Nowe Bystre.
-
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
DO WYNAJĘCIA LOKAL HANDLOWO - USŁUGOWO - BIUROWY o powierzchni ok. 50 m2. Zakopane centrum, ul. Kościuszki - 691 124 272.
-
PRACA | dam
Szukamy dziennikarza dziennikarki do publikowania treści na Pieknesny.pl Rozwijamy serwis Pieknesny.pl, poświęcony tematyce zdrowego snu, regeneracji i dobrego samopoczucia. Szukamy osoby, która potrafi pisać rzetelnie, lekko i z myślą o czytelniku. https://pieknesny.pl/ magda@pieknesny.pl
-
USŁUGI | budowlane
ELEKTRYK SZUKA ZLECEŃ - 602 317 519.
-
PRACA | dam
Produkcja pączków, piekarz Pączkarnia-ZAKOPANE przyjmie do pracy dziewczynę-kobietę z Zakopanego lub okolic,do produkcji pączków. Praca na stałe, zmianowa, w godzinach od 6.oo-18.00. Informacja tylko telefonicznie. 609097999
Tel.: 609097999
-
SPRZEDAŻ | różne
PIERZE I PUCH Z GĘSI. 536 88 77 35.
-
NIERUCHOMOŚCI | pośrednictwo
Sprzedaż NIERUCHOMOŚCI na Podhalu. Zadzwoń 792 250 793 lub skorzystaj z formularza na www.dobrasprzedaz.pl
-
NIERUCHOMOŚCI | kupno
Kupię MIESZKANIE w Nowym Targu. Bezpośrednio od właściciela. Może być do remontu. Pomogę załatwić formalności. Tel. 603 607 360.
-
USŁUGI | inne
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098.
-
PRACA | dam
Poszukujemy OSÓB DO OBSŁUGI KLIENTA w biurze Szkoły Narciarskiej na Polanie Szymoszkowej w Zakopanem! Praca sezonowa: grudzień - marzec. ZAKRES OBOWIĄZKÓW. - Obsługa klientów bieżących w biurze szkoły, - Obsługa e-maila i przyjmowanie rezerwacji telefonicznych, - Sprzedaż usług szkoły narciarskiej, - Rozliczanie lekcji oraz współpraca z instruktorami. WYMAGANIA: - Komunikatywność i cierpliwość, - Dobra organizacja pracy i umiejętność samodzielnego działania, - Umiejętność obsługi komputera, - Łatwość w nawiązywaniu kontaktów, - Zdolność do pracy przy kilku zadaniach jednocześnie, - Komunikatywna znajomość języka angielskiego. OFERUJEMY: - Pracę w przyjaznej, sportowej atmosferze, - Możliwość nauki i rozwoju w branży turystyczno-narciarskiej, - Zimowy sezon pełen dobrej energii i górskiego klimatu! OSOBY ZAINTERESOWANE prosimy o przesyłanie aplikacji na e-mail: szkola@szymoszkowa.pl lub kontakt telefoniczny: 734 011 011. CZEKAMY WŁAŚNIE NA CIEBIE!
-
MOTORYZACJA | sprzedaż
CITROEN JUMPER, r.p. 2013, cen do uzgodnienia - 604 102 804.
-
MOTORYZACJA | sprzedaż
VW TRANSPORTER, r.p. 2013, cena do uzgodnienia, 604 102 804.
-
PRACA | dam
PAPI SERVICE SP. Z O.O. ZATRUDNI KIEROWCÓW. WYMAGANE KAT. C+E ORAZ UPRAWNIENIA ADR. MOŻLIWE PRZESZKOLENIE ADR/TDT Z ZAKRESU PRZEWOZU PALIW PŁYNNYCH . TEL.602290555
-
PRACA | dam
Stacja Narciarska Polana Szymoszkowa zatrudni na sezon zimowy do pracy w gastronomii: PIZZERÓW, BARMANKI, BUFETOWE, POMOCE KUCHENNE, OSOBY NA ZMYWAK, OSOBY DO SPRZĄTANIA SALI. Kontakt osobisty pod nr tel.: 693 319 707
-
NIERUCHOMOŚCI | kupno
Skupujemy nieruchomości za GOTÓWKĘ, PODHALE. 600404554
Tel.: 600404554
-
USŁUGI | budowlane
MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325.
-
SPRZEDAŻ | różne
DREWNO KOMINKOWE. 501 577 105.
-
USŁUGI | budowlane
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.