2009-04-23 07:31:57
Zakopiańska księga projektów upadłych
Trolejbusy, napowietrzne gondole, tunele, superszybka kolej – co pewien czas w historii Zakopanego pojawiają się rewolucyjne pomysły rozwiązania problemów komunikacyjnych. Wszystkie łączy jedno: wywołują burzę dyskusji, a później umierają tak samo szybko, jak się pojawiają. Końca korków pod Giewontem tymczasem nie widać.
Niestety, lata mijają, a szosa z Nowego Targu do Zakopanego wciąż wygląda tak samo. Przybywa tylko samochodów, które w stolicy Tatr w szczycie sezonu kompletnie paraliżują miasto. Okazuje się, że już pięćdziesiąt lat temu, gdy samochodów było pewnie pięćdziesiąt razy mniej, pojawiali się wizjonerzy, którzy chcieli zrewolucjonizować poruszanie się po Zakopanem.
Największym z nich był z pewnością zapomniany po latach inż. Zbigniew Schneigert. Ten urodzony lwowiak był pierwszym po wojnie (1945-1950) dyrektorem Polskich Kolei Linowych. Zasłynął jednak futurystycznymi, jak na te czasy projektami kolei. Jego pomysł budowy kolei jednoszynowej z Podczerwonego, przez Zakopane, Poronin, Łysą Polanę, do Tatrzańskiej Łomnicy powstał nawet z pomocą ówczesnych – czechosłowackich – naukowców. Niestety, w okolicach Tatr słynną kolejkę, łączącą kilka miejscowości i świetnie zdającą egzamin do dziś, mają tylko Słowacy.
Inżynier Schneigert był też twórcą rewolucyjnych pomysłów, które miały usprawnić przejazd przez samo Zakopane. Przewidując jakby rozrastającą się zabudowę i widząc trudne pod względem topograficznym położenie Zakopanego, wymyślił inżynier Schneigert kolejkę linową poprowadzoną z okolic dworca PKP nad brzegiem potoku Bystra do samych Kuźnic. Miała to być ekologiczna, zasilana elektrycznością maszyneria. Niestety, jak wiele innych pomysłów inżyniera, nigdy nie wyszedł on poza projektową deskę.
Trolejbus przez ulice mknie
Nie był to zresztą jedyny pomysł tego skromnego inżyniera-wizjonera. Jak napisał w swoich wspomnieniach Maciej Pinkwart, Zbigniew Schneigert forsował również ideę wprowadzenia w Zakopanem linii… trolejbusowych. O tym projekcie zupełnie na serio debatowały ówczesne władze. Przykład szedł z zaprzyjaźnionego ZSRR, gdzie na Ukrainie, na trasie Symferopol – Jałta działa najdłuższa na świecie, licząca prawie 90 kilometrów linia trolejbusów. Zakopane jednak ze względu na swój górzysty i mroźny charakter akurat na trolejbusową stolicę Polski niezbyt się nadawało. Gdybyśmy zamienili się położeniem z nadmorską Gdynią, gdzie trolejbusy działają bez zarzutu, być może połączenie tramwaju z autobusem zdałoby egzamin.
Gdy w latach 70. i 80. do Zakopanego zaczęło przyjeżdżać coraz więcej samochodów, pojawił się kolejny rewolucyjny i nigdy nie zrealizowany projekt – parkingów zaporowych. Zbudowane przed wjazdem do miasta, obowiązkowe dla turystów, wymagały jednak stworzenia sprawnej sieci miejskiej komunikacji w samym Zakopanem. To nie udało się do dziś, a najlepiej sprawdzić to, stając na którymkolwiek zakopiańskim przystanku w oczekiwaniu na busa, którego godzina przyjazdu znajduje się na rozkładzie jazdy często chyba tylko ze względu na formalne nakazy.
Co pewien czasu, jak grom z jasnego nieba, całą opinię publiczną rozgrzewają pomysły supernowoczesnych, superszybkich i supernierealnych kolei, łączących Kraków z Zakopanem. Najbardziej baśniowy był plan budowy metra poprowadzonego w tunelu spod Wawelu pod Tatry. Jazda tą machiną miała zajmować mniej, niż kwadrans. Według pojawiających się w 2005 roku informacji, szwajcarska firma Swissmetro Group była zainteresowana realizacją swoich pomysłów właśnie w Polsce. W tunelu wykopanym 50 metrów pod ziemią panować miała częściowa próżnia, a podziemny pociąg miał pędzić z maksymalną prędkością 500 km na godz. i zabierać każdorazowo około dwustu osób. Projekt ten był jednak tak mocno futurystyczny, że do tej pory nie zaczęła go realizować nawet Szwajcaria.
Wiercenie tuneli – o czym pisaliśmy niedawno – to ostatnio jeden z ulubionych tematów od Tatrami. Pierwszy raz pojawił się on w 2002 roku, gdy w Karczmie Nosalowy Dwór spotkali się ówcześni włodarze miasta, biznesmeni, politycy. Przedstawiono wówczas rewolucyjny projekt „Trzy Doliny”. Głównym jego propagatorem był słynny narciarz Andrzej Bachleda „Ałuś”. Centrum „Trzech Dolin” miało być zlokalizowane na Rówienkach Kondrackich w Tatrach. Projekt zakładał budowę nowych wyciągów, tras na Kasprowym Wierchu. Na Rówienki miała wywozić narciarzy i turystów naziemna kolej, tu też znajdowałby się początek tunelu o długości przeszło trzech kilometrów, którego drugi koniec wychodziłby po słowackiej stronie, w Dolinie Cichej.
Pomysł ten do tej pory przyprawia ekologów o zawrót głowy. O „Kolorowy zawrót głowy” postarał się dla nich redaktor Zielonacki, proponując w swoim programie telewizyjnym zabudowanie wyciągami i trasami narciarskimi północnych stoków Krokwi.
„Trzy Doliny” pozostały jak na razie wytworem czysto wirtualnym, a Polskim Kolejom Linowych po modernizacji kolejek na Gąsienicowej i Kasprowym powinno najbardziej zależeć na przebudowie archaicznej kolejki w Kotle Gąsienicowym.
MISTER piękny na papierze
Ostatnim i nie tak dawnym pomysłem, który spotkał się nawet ze wstępnym zainteresowaniem zakopiańskich radnych, był MISTER, czyli Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno-Rolkowego autorstwa inżyniera Olgierda Mikoszy. Polega on w skrócie na przemieszczaniu się po mieście w małych wagonikach, zawieszonych na szynie kilka metrów nad powierzchnią ziemi. Jak przekonywał Olgierd Mikosza, do budowy systemu nie jest potrzebna wielka, ciężka infrastruktura. Szyna byłaby podwieszona na słupach przypominających latarnie, a jazda w kilkuosobowych wagonikach odbywałaby się z prędkością 40 km na godz. Prawie jak w filmach science-fiction, wsiadając do wagonika, wybieralibyśmy, dokąd chcemy jechać, a wagonik zawoziłby nas tam i odstawiał na specjalną bocznicę.
Na pomysł ten Mikosza, który zwiedził wcześniej pół świata, wpadł, stojąc w korkach na ośmiopasmowej autostradzie w USA. Jego zdaniem jest to projekt wielokrotnie tańszy, niż chociażby budowa metra w Warszawie. Za te same pieniądze, zamiast 20 kilometrów, otrzymujemy sieć o długości 250 kilometrów. Pierwsza nitka, podobnie jak w prezentowanym pół wieku temu projekcie inżyniera Schneigerta, miała być poprowadzona wzdłuż potoku Bystra.
Inżynier Mikosza przestawił swoje pomysły radnym i na tym się skończyło. Zakopane tymczasem, ze swoimi zakorkowanymi, dziurawymi ulicami, wciąż nie ma praktycznie żadnego zorganizowanego miejskiego transportu na wysokim poziomie. W szczycie sezonu najlepszym i najszybszym środkiem transportu pozostają własne nogi. W tym roku doczekamy się za to pierwszej w historii naszego miasta ścieżki rowerowej spod skoczni do Oczka Wodnego. Na razie nie pozostaje nam więc nic innego, jak przebudzić się z futurystycznych snów o gondolach, tunelach i wsiąść na rower – przynajmniej wyjdzie nam to na zdrowie.
Paweł Pełka
zeppelin airships, hover scooters, railpod, etc.
kasa publiczna to studnia bez dna, można czerpać do woli.
Skad masz ta wartosc \"80% taniej niz rok temu\" ? koszty wytworzenia paneli nie spadaja w takim tempie, pozatym ilosc surowca jest rowniez ograniczona a ilosc energii potrzebna do wytworzenia jest rownie dosc wysoka. Jesli juz cena takiego panelu \"spadla\" to tylko ze wzgledu na doplaty od Panstwa (USA, Australia) o ile mi wiadomo w Polsce nie ma takich doplat ale moge sie mylic. Po drugie takie panele maja znikome zastosowanie w Polsce i Zakopanem z racji klimatu i krotkiego czasu dostepu do mocnego slonca (w skrocie piszac)
Z pojazdami na wode byloby tak samo jak z pojazdami na olej rzepakowy, farmerzy przestawili sie na produkcje rzepaku zabierajac zieme uprawna pod ten cel przez co spada ilosc produkowanej zywnosci ktora zarazem drozeje. Woda tez nie bierze sie z nikad, tez sa jej ograniczone zasoby zwlaszcza tej zdatnej do picia, powiesz oceany i odsalanie wody, ten proces rowniez potrzebuje ogromnej ilosci energii. A przyszlosc to nie elektryka tylko wynalezienie/znalezienie \"perpetum mobile\" odnawialnego, w miare ekologicznego ale efektywnego i taniego w pozyskaniu paliwa.
Elektryczna kolejka nie jest wcale taka ekologiczna, bo skad niby sie bierze prad do napedzania? z elektrowni weglowych bo takie sa najpopularniejsze w Polsce a te produkuja znaczne ilosci CO2 a juz nie wspone o ilosci energii potrzebnej do wyprodukowania takiej kolejki. Wiec jedynie rozwiazala by problemy komunikacyjne.
1. władza nie interesujące się nieruchomościami,
2. politycy nie będący restauratorami.
Pozdrawiam :>
kompletna klapa
-
PRACA | dam
Przyjmę DO OPIEKI NAD STARSZĄ OSOBĄ. 665 602 766. -
PRACA | dam
Hotel **** w Zakopanem zatrudni PRACOWNIKA TECHNICZNEGO /zmiany dzienne i nocne/. Tel. (w godz: 8:00-15:00) + 48 665 678 182. -
USŁUGI | budowlane
WYKOŃCZENIA WNĘTRZ, REMONTY, ZABUDOWY GK, ADAPTACJA PODDASZY. 660 079 941. -
SPRZEDAŻ | różne
OPAŁ BUK. 660 079 941. -
PRACA | dam
ZATRUDNIMY W KARCZMIE oraz W BARZE MLECZNYM: KUCHARZA, POMOC KUCHENNĄ, OBSŁUGĘ BARU MLECZNEGO, KELNERKĘ. Zakopane, bez zakwaterowania - 600 035 355. -
PRACA | dam
Cukiernia Samanta zatrudni Sprzedawcę, Barsitę, Pracownika zaplecza. Oferujemy elastyczny czas pracy, wynagrodzenie od 4800 zł brutto oraz szkolenia. Miejsca pracy: Krupówki 4a, Kasprusie 34 tel. 666 387 888 (9-18). -
MOTORYZACJA | sprzedaż
SKUTER SNIEŻNY POLARIS. 515 503 494. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
DOMEK LETNISKOWY W GORCACH. 515 503 494. -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
Do wynajęcia MIESZKANIE, I piętro, Waksmund. 515 503 494. -
SPRZEDAŻ | różne
STOJAK DLA KOTA wysoki 1,70CM, stan bardzo dobry, czarno-kremowy, mało używany. Cena 100zł. 605 564 271 -
PRACA | dam
Hotel **** w Zakopanem zatrudni KUCHARZA a la Carte tel. + 48 792 276 261 -
USŁUGI | budowlane
FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
KAMIENIARSTWO. 882080371. -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
Do wynajęcia MAŁY APARTAMENT (KAWALERKA) 26 m2, w centrum Nowego Targu, w pełni wyposażonym. Więcej informacji 601 45 63 77. Polecam oglądać. -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
WYDZIERŻAWIĘ DZIAŁKĘ W LUDŻMIERZU PRZY DRODZE NA CZARNY DUNAJEC. 608 729 122 -
PRACA | dam
PRZYJMĘ MURARZY, DEKARZY, CIESLI DACHOWYCH. PRACA POLSKA-NIEMCY. 608 729 122 -
PRACA | dam
Hotel Redyk w Zębie zatrudni Konserwatora (1 lub 2 dni w tygodniu). Tel. 604 224 334, praca@redyk.pl -
PRACA | dam
Hotel Redyk w Zębie zatrudni Recepcjonistkę. Tel. 604 224 334, CV na praca@redyk.pl -
PRACA | dam
NIEMCY: murarz, cieśla, malarz, ocieplenia, elekryk, spawacz, operator koparki, dźwigowy. Umowy na warunkach Niemieckich 0048 601 218 955 -
SPRZEDAŻ | zwierzęta
Sprzedam klacz rasy śląskiej 1.5 roku. 782049935
Tel.: 782049935 -
SPRZEDAŻ | zwierzęta
BORDER COLLIE szczenięta. 791 669 932. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
PORONIN MAJERCZYKÓWKA - DZIAŁKA 4000 m - dojazd bezpośredni z drogi, uzbrojona - 607 506 428. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
DZIAŁKA NIEBUDOWLANA, Zakopane, ul. Broniewskiego, 1900 m, dojazd prosto z ulicy, widok na Tatry - 607 506 428. -
PRACA | dam
Zatrudnię MAGAZYNIERA DO HURTOWNI SPOŻYWCZEJ na terenie Zakopanego - oferty: gobo10@wp.pl, 602 74 31 38. -
PRACA | dam
KONSERWATORA/PRACE PORZĄDKOWE PRZY PENSJONACIE. Zakopane. 602 74 31 38 -
SPRZEDAŻ | różne
Sprzedam piękny STóŁ KONFERENCYJNO-BILARDOWY (10 osób) z krzesłami. Wymiary stołu: 280 x 150 x 82. Cena do negocjacji. Odbiór: Zakopane. Kontakt: podhale2025@onet.pl -
USŁUGI | budowlane
TYNKI I WYLEWKI MASZYNOWE tanio i solidnie, zacieranie mechaniczne, technika silosowa. Realizujemy małe i duże obiekty 18 26 550 39, 503 532 680. -
USŁUGI | inne
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098. -
PRACA | dam
Regipsy Austria 2500 Euro netto bez zakwaterowania Wiedeń szukamy parami Monterów zatrudnienie na warunkach austryjackich + kasa urlopowa. +436606388124 office@mpabau.at
Tel.: +436606388124
E-mail: office@mpabau.at -
PRACA | dam
Przyjmę PIEKARZA. 607 44 55 66. -
USŁUGI | budowlane
MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325. -
SPRZEDAŻ | różne
DREWNO KOMINKOWE. 501 577 105. -
USŁUGI | budowlane
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.