2018-01-18 00:27:21
Blog
Strategia rozwoju „górnego” Zakopanego
Niedawno Rada Miasta Zakopanego uchwaliła Strategię Rozwoju Miasta Zakopanego na lata 2017-2026. O Gubałówce nic w nowej strategii nie zostało zapisane. Padła natomiast w niej nazwa Harendy? Postanowiłem porównać tą uchwałę z poprzednimi dokumentami dotyczącymi strategii rozwoju. W szczególności, zainteresowałem się, jak planowano rozwój Gubałówki w strategiach rozwoju naszego miasta w latach międzywojennych.
Strategie rozwoju Zakopanego sporządzone w roku 1919 i 1929 procedowane były pod patronatem Ministerstwa Robót Publicznych. W obradach prowadzących do powstania dokumentów brały udział wybitne osobistości tamtego czasu takie jak: prof. Walery Goetel,prof. Jan Gwalbert Pawlikowski, prof. Juliusz Zborowski. W owych planach Gubałówka była ekskluzywną dzielnicą Zakopanego! Zakopane podzielono na dwie części: na Zakopane „górne” - obejmujące całe pasmo Gubałówki i na „zakopiański dół”. Obydwie te części opisywano przeciwstawnie, jak niebo i piekło. Stoki Gubałówki były cenione ze względu na niepowtarzalny widok na Tatry, z powodu dużego nasłonecznienia i walorów klimatycznych, które szczególnie korzystnie wpływały na zdrowie mieszkańców i kuracjuszy. Natomiast „zakopiański” dół należał do strefy, która dla zdrowia była wręcz szkodliwa! Już w latach dwudziestych ubiegłego wieku problemem miasta było zapylenie powietrza.
Profesor Juliusz Zborowski niemal sto lat temu pisał:
„wymagają poparcia badania pyłu zawieszonego. Stan bowiemzadymienia Zakopanego zaczyna być naprawdę groźny”. Już wtedy znane byłopojęcie pyłu zawieszonego.
Z kolei dr Józef Żychoń stwierdził:
„Przekształcenie Zakopanego - uzdrowiska w Zakopane - miasto budzi poważne obawy. I nie pomoże ofiarowanie Gubałówki na dzielnicę leczniczą, gdy u podnóża jej będzie żyło miasteczko i podkurzało powstałe tam sanatoria. W Anglii nie wolno już wypuszczać czarnego dymu z kominów. Jeśli pali się węglem, który najwięcej tego czarnego dymu wytwarza, to muszą być odpowiednio urządzone paleniska, by ilość tego szkodliwego dymu zmniejszyć.”
To są cytaty z przed stu lat!!!
Ze względu na szczególne walory krajobrazowe i klimatyczne na Gubałówce zarezerwowano teren pod budowę sanatoriów i obiektów infrastruktury sportowej. Były też pomysły, aby dzisiejszą zakopiankę wytyczyć dla ruchu samochodowego jako autostradę widokową i aby przebiegała ona przez szczyt Gubałówki. W latach dwudziestych ubiegłego wieku nie spodziewano się raczej, jak wielki rozmiar osiągnie ruch samochodowy w przyszłości. I akurat dobrze, że ten pomysł nie został wdrożony.
Rozbudowa sanatoriów na Gubałówce miała licznych przeciwników, którzy mieli obawy, aby Zakopane nie stało się „gruźliczą stolicą Polski”. Argumenty tej części ekspertów w strategii rozwoju Zakopanego wyraził architekt Adam Hełm-Pirgo:
„Zakopane ma być w pierwszym rzędzie letniskiem, stacją turystyki i sportów zimowych. Przewija się w referatach i w dyskusji myśl tworzenia dzielnicy sanatoryjnej, zgodnie na południowych stokach Gubałówki. Mieszanie bowiem chorych ze zdrowymi czyni z Zakopanego nie uzdrowisko, lecz główne rozsiedliło gruźlicy na całą Polskę, w rezultacie musi przekreślić Zakopane jako miejscowość dla zdrowych, żądnych wypoczynku, turystów i sportowców. Żeby do Zakopanego przestali ściągać gruźlicy, trzeba najpierw usunąć z niego wszystkich lekarzy i żadnemu z nich nie pozwolić się tu osiedlić.”
Bardzo obszernie o planach zagospodarowania Gubałówki w 1919 roku wypowiedział się prof. Jan Gwalbert Pawlikowski - mieszkaniec Zakopanego i właściciel willi „Pod Jedlami” na Kozińcu. W pełni aprobował on pomysł powstania na zboczach Gubałówki dzielnicy sanatoryjnej, która miała urosnąć do rangi „polskiego Davos”. Jednak dostrzegał on wielką potrzebę pozostawienia części Gubałówki jako terenów spacerowych i sportowych. Aby zbocza Gubałówki udostępnić do tych celów, konieczne było - według Jana Gwalberta Pawlikowskiego - wybudowanie na Gubałówkę dróg jezdnych, ścieżek dla pieszych i kolejki zębatej. Może być to dla niektórych z Państwa wielkim zaskoczeniem, że ten wybitny człowiek, postulator utworzenia w Tatrach parku narodowego, który przez radykalne organizacje ekologiczne uważany jest dzisiaj za protoplastę ochrony przyrody, postulował wybudowanie kolejki zębatej. Najwyraźniej więc potrafił on wyważyć co rzeczywiście dla przyrody jest szkodliwe w sposób istotny, a co nie ma większego znaczenia. Niewątpliwie wybudowanie kolei na Gubałówkę nie było szkodliwe. Już w 1919 roku Jan Gwalbert Pawlikowski uznał, że najbardziej odpowiednim miejscem do wybudowania takiej kolei jest rejon Gładkiego.
Oto, co pisał Jan Gwalbert Pawlikowski o budowie kolei na Gubałówkę.
„Kolejka ta powinna iść po zachodniej stronie jaru, biegnącego z Gubałówki ku kościołowi Jezuitów, z punktem wyjścia po za kościołem Jezuitów nad potokiem Cichym. Siła pociągową byłby ciężar wody (funiculaire) przy systemie dwóch wagonów, z których jeden szedłby w górę, a drugi obciążony wodą w dół. Potrzebna wodę można by brać z potoków w jarze. W najgorszym razie można by zbudować turbinę w Cichej Wodzie. Na szczycie lub pod szczytem Gubałówki koło stacji końcowej kolejki, należałoby postawić wielki hotel z restauracją. W zimie stałby się on punktem oparcia dla sportu saneczkowego i narciarskiego. Równolegle do kolejki powinien prowadzić tor saneczkowy, dla którego kolejka powinna być wyciągiem, podobnie, jak ma to miejsce w Szmeksie.” (tak ówcześnie nazywano Stary Smokowiec w Tatrach Słowackich, przyp. autora)
Ponownie kwestię wybudowania kolei linowej na Gubałówkę podniesiono podczas sporządzania strategii rozwoju Podhala i Zakopanego w 1929 roku. Na temat kolei na Gubałówkę wypowiedział się dyrektor zakopiańskiej Elektrowni Miejskiej inż.Jan Kontrymowicz Ogiński, który opracował w szczegółach projekt budowy kolejki linowej na podporach na Gubałówkę. Inwestycja przewidywała budowę trzech stacji: dolnej, górnej i pośredniej. Zostali już nawet wstępnie wybrani wykonawcy tej inwestycji, którymi byli: specjalistyczna firma Bleichert z Lipska i Stocznia Gdańska. Ponieważ jednak gmina nie mogła wtedy wziąć na swoje barki takich zobowiązań finansowych (sic!), budowa nie została podjęta. Interesująca była argumentacja inż. Ogińskiego, przemawiająca za budową kolei linowej.
„Kolejka linowa ma tę wyższość nad zwyczajną zębatą, że nie zachodzi potrzeba wykupienia gruntów na całej powierzchni trasy, gdyż właściciele terenów zadowolić się mogą małą odpłatą za użytkowanie słupa powietrza, koszta zaś konserwacji są o wiele mniejsze. Największym atutem kolei linowej jest fakt, iż w czasie opadów śnieżnych nie zachodzi potrzeba oczyszczania toru, co przy naszych opadach atmosferycznych wymagałoby całych brygad ratowników. W ten sposób kolej ta funkcjonując bez przerwy cały rok służyłaby nie tylko jako stała komunikacja mieszkańców na Gubałówce, otworzyłaby nowe tereny narciarskie, bobslejowe, a mając zapewniony przewóz materiałów budowlanych stałaby się jednym z najbardziej rentujących się przedsiębiorstw gospodarki miejskiej.”
Takie główne wnioski i postulaty, które dotyczyły Gubałówki zawarte były w strategiach rozwoju Zakopanego w okresie międzywojennym. Z uznaniem oceniam działania lokalnych władz Zakopanego i merytoryczny poziom dyskusji nad planami zagospodarowania Gubałówki z tych czasów. Ich ranga - zważywszy na zaangażowanie centralnych władz państwowych i ówczesnego Ministerstwa Robót Publicznych - była bardzo wysoka. Uważam, że Gubałówka jako obszar o wybitnym znaczeniu dla rozwoju sportu i turystyki powinien zasługiwać na większą uwagę obecnych władz naszego miasta i regionu. Tymczasem uchwały podejmowane przez Radę Miasta Zakopanego określane są przez prasę jako „pogrzeb Gubałówki” a w nowej Strategii Rozwoju Zakopanego słowo Gubałówka nie jest wymienione nawet jeden raz !!!. Co prawda w graficznej mozaice słownej, w niewiele znaczącym obrazku jest ślad, że liczne postulaty mieszkańców w sprawie Gubałówki były wnoszone. Jest to dla mnie dziwne, że w związku z tymi postulatami nie ma żadnej informacji o Gubałówce. Należy podkreślić, że postulaty w strategiach rozwoju z okresu międzywojennego były ich główną treścią.
Porównując debaty nad rozwojem Zakopanego z lat międzywojennych trzeba zauważyć, że między jej uczestnikami toczyły się bardzo ostre, ale merytoryczne spory i co ważne - zachowywana była w nich właściwa kultura dyskursu. Z wielkim bólem muszę powiedzieć, że ostatnio w debatach na temat Gubałówki, tutaj w naszym Urzędzie Miasta niewiele było merytorycznej dyskusji, natomiast niestety wystąpiły w niej nieparlamentarne zwroty i zachowania. W trosce o interes prywatny i publiczny jako Stowarzyszenie Rozwoju Gubałówki będziemy zabiegać o pomoc władz w celu rozwiązania wielu problemów Gubałówki. Zagospodarowanie całego Pasma Gubałowskiego powinno być nowoczesne i powinno sprostać wymaganiom XXI wieku. Cykl spotkań i konferencji organizowany przez Stowarzyszenie Rozwoju Gubałówki jest ważnym etapem naszych działań i mamy nadzieję, że przybliży nas do skutecznych i dobrych rozwiązań. Musimy zainteresować rozwojem i zwiększeniem niewątpliwych korzyści z nimi związanych prywatnych właścicieli, działaczy społecznych, a przede wszystkim najwyższe władze państwowe, gdyż Gubałówka ciągle należy do polskich „Sreber Rodowych” jak, np. Kasprowy Wierch, Wawel, Zamek Królewski czy molo w Sopocie. Żadne mądre państwo takich sreber nie sprzedaje i nie rzuca w kąt, tylko o nie dba i pokazuje światu! Członkowie Stowarzyszenia Rozwoju Gubałówki mają świadomość z wartości historycznej, dawnej trasy narciarskiej wiodącej wzdłuż torów kolei linowo-terenowej. Powinna to być najbardziej atrakcyjna trasa zajazdowa w Paśmie Gubałowskim i na całym Podhalu. Ma ona tutaj najwyższe przewyższenie, sięgające
Andrzej Gibała
Osoby zainteresowane współpracą ze Stowarzyszeniem Rozwoju Gubałówki proszę o kontakt pod adresem e-mail: s.r.gubalowki@gmail.com
-
PRACA | szukam
KUCHARKA, POMOC KUCHENNA, POSPRZĄTAM. 796 358 958. -
PRACA | dam
Pilnie! Przyjmę DO OPIEKI NAD STARSZĄ OSOBĄ (przynajmniej trzy razy w tygodniu) - Skrzypne. 606 577 762. -
USŁUGI | budowlane
PRACE WYSOKOŚCIOWE, MALOWANE DACHÓW, MALOWANIE ELEWACJI METODĄ NATRYSKOWĄ ORAZ KLASYCZNĄ. 537 160 398. -
MOTORYZACJA | sprzedaż
SKUTER SNIEŻNY POLARIS. SILNIK ŻUKOWSKI prawie nowy. 515 503 494. -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
Do wynajęcia MIESZKANIE, I piętro, Waksmund. 515 503 494. -
KUPNO
Kupię LIMBĘ na pniu. 605 306 244 -
USŁUGI | budowlane
ADAPTACJA STRYCHÓW, REMONTY, ŁAZIENKI, WYKOŃCZENIA WNĘTRZ. 693 206 403. -
PRACA | dam
Praca na budowie - docieplenia, budowy od podstaw, wykończenia. Zakopane i okolice. tel. 500160574. 500160574
Tel.: 500160574 -
PRACA | dam
KONSERWATORA/PRACE PORZĄDKOWE PRZY PENSJONACIE. Zakopane. 602 74 31 38 -
PRACA | dam
PRACOWNIK BIUROWY na hali sprzedaży (faktury, itp.). Zakopane. 602 74 31 38, gobo10@wp.pl -
PRACA | dam
HURTOWNIA SPOŻYWCZO-MROŻONKOWA POSZUKUJE PRZEDSTAWICIELA HANDLOWEGO na teren Zakopanego i okolic. OFERUJEMY: - stabilne zatrudnienie, - atrakcyjny system wynagrodzenia (podstawa + prowizje), - samochód służbowy, telefon, laptop. CV NA ADRES: gobo10@wp.pl, tel. 602 74 31 38. -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
LOKAL do wynajęcia ok.120 m2, Maruszyna, cena 2000 zł, do uzgodnienia, tel. 512293983 -
PRACA | dam
PRACA W SKLEPIE SPOŻYWCZYM - BUKOWINA TATRZAŃSKA - STOISKO MIĘSNO-WĘDLINIARSKIE. 609820250 as.stasik@op.pl
Tel.: 609820250 -
PRACA | dam
Poszukuję pielęgniarki do ośrodka rehabilitacyjnego w Murzasichlu. 601544146 www.krywan-tatry.pl biuro@krywan-tatry.pl
Tel.: 601544146 -
USŁUGI | inne
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098. -
PRACA | dam
Restauracja w Zakopanem zatrudni POMOC KUCHENNĄ na sezon letni. 601 533 566, 18 20 64 305 -
PRACA | dam
POSZUKUJEMY KANTORA DO UDZIAŁU W TRADYCYJNEJ MSZY ŚWIĘTEJ WSZECHCZASÓW. 697 718 044 -
PRACA | dam
Piekarnia w Zakopanem zatrudni PIEKARZA. Praca stała, dobre warunki. 604 102 804, 602 285 793. -
PRACA | dam
Zatrudnię SPRZEDAWCZYNIĘ DO SKLEPU SPOŻYWCZEGO W ZAKOPANEM. 602 759 709 -
PRACA | dam
PENSJONAT "Willa Park" W CENTRUM ZAKOPANEGO ZATRUDNI OSOBĘ DO SPRZĄTANIA I PRZYGOTOWYWANIA ŚNIADAŃ. 509 578 689. -
USŁUGI | budowlane
BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW ORAZ WIĘŹBY DACHOWE WRAZ Z POKRYCIEM. 572624414. -
PRACA | dam
GALERIA CREO MAZUR ZAKOPANE ZATRUDNI STUDENTKĘ/UCZNIA (Z UBEZPIECZENIEM) DO SPRZEDAŻY BIŻUTERII - elastyczny grafik+ premie! CV prosimy o wysyłanie na maila: gcreocv@gmail.com, bądź zapraszamy osobiście do salonu "Złoto Srebro" ul. Kościuszki 10, Zakopane
E-mail: gcreocv@gmail.com -
PRACA | dam
POSZUKUJEMY OSÓB DO PRACY W KARCZMIE PRZY KRUPÓWKACH na stanowisko: KUCHARZ, POMOC KUCHENNA. 600 035 355. -
SPRZEDAŻ | budowlane
Sprzedam KANTÓWKĘ, KROKWIE, DESKI, GONTY, ŁATY - 788 344 233. -
PRACA | dam
Kąpielisko Geotermalne Szymoszkowa przyjmie do pracy na sezon letni: PIZZERA, BARMANKI, OSOBY DO OBSŁUGI PUNKTÓW GASTRONOMICZNYCH. Więcej informacji pod nr tel.: 693 319 707 -
USŁUGI | budowlane
OCIEPLANIE DOMÓW na materiałach wysokiej jakości. 787 479 002. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
Sprzedam 2 HEKTARY POLA i DZIAŁKĘ 20 AR. 505 429 375. -
USŁUGI | budowlane
FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
KAMIENIARSTWO. 882080371. -
PRACA | dam
NIEMCY - MURARZ, CIEŚLA, MALARZ, OCIEPLENIA, SPAWACZ, ELEKTRYK. 601-218-955 -
SPRZEDAŻ | różne
DREWNO KOMINKOWE. 501 577 105. -
NIERUCHOMOŚCI | kupno
Kupię działkę na Podhalu GOTÓWKA!!! 600 404 554
Tel.: 600 -
USŁUGI | budowlane
CIEŚLA BLACHARZ, BUDOWA OD PODSTAW. 516 563 400. -
MOTORYZACJA | kupno
KUPIĘ KAŻDEGO MERCEDESA SPRINTERA. 531 666 333. -
MOTORYZACJA | kupno
KUPIĘ KAŻDĄ TOYOTĘ. OSOBOWE, TERENOWE. CAŁE LUB USZKODZONE. 531 666 333. -
USŁUGI | budowlane
MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325. -
USŁUGI | budowlane
KAMIENIARSTWO, ELEWACJE, OGRODZENIA - WSZYSTKO Z KAMIENIA. 509 169 590. -
SPRZEDAŻ | różne
NOWE KILIMY RĘCZNIE TKANE (z owczej wełny). Wzór: jarzębina (60/80). Tel. 793 887 893 -
SPRZEDAŻ | różne
Sprzedam GOBELIN - pejzaż zimowy - (145/80). TORBY JUHASKIE. Tel. 793 887 893 -
USŁUGI | budowlane
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.