Reklama

2016-04-10 15:13:55

Reklama

Zbudujmy system transportu publicznego na Podhalu   

Reklama

Uruchomienie pierwszej linii komunikacji miejskiej w Zakopanem powinno być początkiem budowy systemu transportu publicznego, obejmującego całe Podhale

Dzisiaj na ulice Zakopanego wyruszyły pierwsze w historii autobusy komunikacji miejskiej. To wspaniały dzień. W kampanii Pociąg-autobus-góry od samego początku przekonujemy, że Podhale potrzebuje zarówno sprawnego połączenia kolejowego z resztą Polski, jak i systemu lokalnej komunikacji autobusowej. Gratulacje należą się burmistrzowi i jego zastępcom, całej radzie miasta oraz urzędnikom. O tym, jak bardzo decyzja ta była wyczekiwane świadczy entuzjazm, z jakim nowe autobusy zostały przyjęte w mieście oraz w internecie. Pochwały płynęły też z Polski.

Nowe autobusy Solaris 8,9 wydają się idealne do obsługi mieszkańców poza sezonem turystycznym. Mieszczą około 50 osób. Są niskopodłogowe, dzięki czemu łatwo będzie do nich wsiadać osobom najstarszym i najmłodszym. Zawierają przestrzeń, gdzie bez problemu zmieści się wózek dziecięcy, wózek dla osób niepełnosprawnych, a nawet narty. Bez problemu przewieziemy psa, co w busach jest problemem.  Autobusy spełniają najwyższą normę emisji dla silników spalinowych – Euro 6 – co jest bardzo istotne w kontekście zmagań Zakopanego ze smogiem. Klimatyzację docenimy w upalne letnie dni. Podsumowując: z nowymi autobusami pod Giewont przyjechał nowy standard, który przekona wielu mieszkańców, że podróżowanie autobusem może być równie wygodne, jak prywatnym samochodem.

Początek drogi

Uruchomienie pierwszej linii to początek długiej drogi, której wynikiem powinno być powstanie systemu komunikacji publicznej, obejmującej całe Podhale. Choć dziś busy dojeżdżają do większości podhalańskich miejscowości, nie tworzą one spójnego systemu. Kiedy zapytamy właściciela pensjonatu w Kościelisku, którym busem można dojechać do Gliczarowa, ten najprawdopodobniej nie będzie umiał udzielić odpowiedzi, bo nikt nie przygotowuje nawet tak podstawowej rzeczy, jak schemat linii. A mógłby on wyglądać tak:

mapka&postulaty

Bardzo ważne jest zaplanowanie węzłów przesiadkowych. Po co puszczać bezpośrednie busy z Czarnej Góry czy Jurgowa do Zakopanego lub Nowego Targu, skoro można zaplanować wygodne przesiadki na większy autobus w Bukowinie? Konieczna będzie również integracja komunikacji autobusowej z kolejową. Obecnie kolej na Podhalu nie odgrywa żadnej roli, ale można w prosty sposób to zmienić. Niezależnie od dużych inwestycji, takich jak wyczekiwana budowa linii Podłęże-Piekiełko, która połączy Podhale z resztą Polski, należy dążyć do uruchomienia szynobusu jeżdżącego co 30 minut w sezonie turystycznym i co 60 minut poza sezonem z Zakopanego do Rabki przez Nowy Targ. Odjazdy i przyjazdy takich pociągów powinny być rozkładowo skoordynowane z lokalną komunikacją autobusową. W praktyce oznaczałoby to, że po przyjeździe pociągu do Zakopanego, w ciągu 7 minut odjeżdżałyby autobusy i busy we wszystkich kierunkach. Podobne przesiadki można by zaplanować w Poroninie, Białym Dunajcu i oczywiście w Nowym Targu.

DSC_9907

Doskonale funkcjonujący system transportowy w Oslo umożliwia również przesiadki autobus-prom 

Stopniowe ulepszanie i cierpliwość

Budowa sprawnie działającego systemu transportowego jest zadaniem trudnym, czasochłonnym, wymagającym dużej cierpliwości. Nie da się stworzyć systemu, który od razu będzie działać idealnie. Zamiast tego konieczne będzie jego coroczne ulepszanie. O tym, jak bardzo złożony jest to proces niech świadczy, że szwajcarski Zurych, miasto dysponujące transportem, o jakim większość świata może jedynie pomarzyć, uruchomił w 2012 r. program o wymownej nazwie "Transport Miejski 2025".

Linie należy podzielić na turystyczne, obsługujące w sezonie olbrzymie liczby turystów oraz te dla mieszkańców, na których autobusy będą jeździć regularnie również poza sezonem. Nie wolno zrażać się początkową niską frekwencją. Ona będzie rosła stopniowo. Startujemy z bardzo niskiego poziomu; choć nie ma jeszcze dostępnych wyników badań, wątpię, by więcej niż 10% podróży na Podhalu czy w Zakopanem odbywało się komunikacją zbiorową. Nie zdziwi mnie, jeżeli przez pierwsze tygodnie mało osób będzie korzystać z zakopiańskiej linii miejskiej. Pierwsze wnioski co do jej popularności będzie można wyciągnąć dopiero po roku.

Niezwykle istotnym warunkiem powodzenia komunikacji będzie zapewnienie regularnych i łatwych do zapamiętania godzin kursów. Informacja, że np. z Krzeptówek i Cyrhli autobus odjeżdża zawsze o pełnej godzinie jest znacznie łatwiejsza do zapamiętania niż odjazdy o 7:22, 8:13, 9:01 itd. Do tego powinniśmy dążyć, nawet jeżeli oznaczałoby to, że autobusy będą jeździć trochę rzadziej.

Mało kto przesiądzie się z samochodu jeżeli jadąc z Kowańca w Nowym Targu na Krzeptówki w Zakopanem będzie musiał kupić oddzielny bilet na autobus miejski w Nowym Targu, oddzielny na pociąg do Zakopanego i oddzielny na autobus w Zakopanem. Konieczne jest stworzenie wspólnego biletu na wszystkie linie, a szansą na to jest powstająca Małopolska Karta Aglomeracyjna.

Najważniejsze cechy dobrze działającego transportu zbiorowego przedstawiliśmy na grafice:

mapka&postulaty

Koniec mitu o niewidzialnej ręce rynku

Wielu mieszkańców Podhala i turystów zrzuca winę na podhalańskich przewoźników za fatalny stan transportu. Nie można się z tym zgodzić. Celem każdego przedsiębiorcy jest zysk, a nie oferowanie usługi publicznej. Trudno się dziwić przewoźnikom, że ostatnie kursy z Zakopanego do Murzasichla są około 18:30, a w niedzielę przez cały dzień kursy można policzyć na palcach jednej ręki, kiedy nie otrzymują oni dotacji na niedochodowe kursy. Dotowanie jest jedyną szansą na stworzenie dobrze działającego systemu transportowego, który będzie jeździł również wtedy, kiedy pasażerów jest mniej, a w ramach którego przewoźnicy będą mogli zaplanować wieloletnią amortyzację zakupionych autobusów. Tak jest zarówno w wolnorynkowej Szwajcarii, skrajnie wolnorynkowej Estonii, jak i w bardziej socjalnej Szwecji. Bez dotacji otrzymujemy to, co doskonale znamy dziś na Podhalu: system działający w miarę dobrze tylko podczas sezonu turystycznego, zmuszający mieszkańców, których na to stać, do przesiadki do samochodu i wykluczający komunikacyjnie uboższych i najstarszych. Kiedy zapytałem Zofię Faron, sołtys Obidowej, dlaczego jej wieś dopłaca do funkcjonowania nowotarskiej linii autobusowej, odpowiedziała, że jest to sprawiedliwie wobec osób starszych, które przez całe życie płaciły podatki, a dla których linia jest jedyną szansą na samodzielne podróżowanie.

Warto podjąć konsultacje społeczne, w których władze samorządowe wraz z mieszkańcami, przedstawicielami podhalańskich przewoźników oraz organizacji pozarządowymi stworzą strategię rozwoju transportu zbiorowego. Bez jego zbudowania nadal będziemy mieć  korki, hałas, zanieczyszczone powietrze, problemy z parkowaniem, trawniki rozjeżdżane przez zaparkowane samochody, wypadki, a przede wszystkim komunikacyjne wykluczenie najstarszych, młodzieży oraz osób o niższych dochodach.

Wierzę, w prawdziwość słów legendarnego burmistrza Bogoty Enrique Peňalosy, który powiedział, że „Miasta rozwinięte to nie takie, w których biedni jeżdżą samochodem, ale takie, gdzie bogatsi korzystają z komunikacji publicznej”.

Piotr Manowiecki

PS: Serdecznie dziękuję panu Robertowi Chowańcowi i Andrzejowi Słodyczce za cenne rady podczas przygotowywania schematu linii.

Grafiki zostały wykonane w ramach projektu „Inkubator inicjatyw” stowarzyszenia Wartko. Autorka grafik: Anna Filipczak. Schemat jest autorskim projektem kampanii Pociąg-autobus-góry i nie musi wyrażać poglądów partnerów projektu „Inkubator inicjatyw", ani tym bardziej urzędu miasta Zakopane.


Zostań Patronem Tygodnika Podhalańskiego.

Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
janowski1 2016-05-24 21:44:47
Piękna idea ?
Tak , my społeczeństwo zbudujemy płacąc podatki a złodzieje później sprywatyzują - czytaj przekształcą w spółkę prawa handlowego tak jak wszystkie przedsiębiorstwa , albo zlikwidują - ha ha ha
Przy okazji na prace projektowe i przetargi stracimy połowę z faktycznej kwoty realizacji inwestycji rozsądnie prowadzonej Napasie się paru przydupasów władzy .
Ps. Przypomnijcie sobie reformę śmieciową , która polegała na administracyjnym przymusie likwidacji prywatnych firm tworzących konkurencję firmie Tesco . Teraz wszystkie odpady politycznej zadymy mają tam fuchy za nasze pieniądze .
Nie istniejąca firma " Tuś " wysprzątała wszystkie potoki , lasy i łąki zagospodarowując ponad 80 % odpadów - teraz reformę widać w potokach , na łąkach i w lasach , na dodatek cymbały z Tesco , nowe prywatne kosze na śmieci dewastują zmuszając nas do swojego monopolu .
Stały mieszkaniec 2016-04-28 16:30:13
Schemat nierealny do wykonania! To musiałby zrobić marszałek a marszałek nas olał. Pisząc taki materiał należałoby się zapoznać z przepisami prawa a nie robić ludziom wody z mózgu i snuć nierealnych wizji.
Statystyk 2016-04-24 19:45:58
Zacząć od linii dochodowych: Kuźnice, Chochołowska, Morskie Oko, Strążyska .
Zarabiając dudki można do zrealizować szybciej.
akb 2016-04-23 13:32:02
Dziękuję za poruszenie tematu! Bywam na Podhalu zimą i latem od 1952 roku, pamiętam komunikację z dawnych lat. Wiele by tu opowiadać, ale stan dzisiejszy oceniam jako bezsensowny, tragiczny. Proponuję popatrzeć jak to robią Słowacy. Dlaczego na stronie internetowej słowackiej komunikacji autobusowej można znaleźć tabele rozkładów jazdy WSZYSTKICH przewoźników w jednym miejscu, ściągnąć i wydrukować je sobie, a po polskiej stronie jest to niemożliwe? Może by na początek utworzyć stronę "Podhale - komunikacja zbiorowa" i tam publikować tabele?
Przez cały rok ze słowackiej strony na Łysą Polanę dojeżdżają przynajmniej cztery autobusy dziennie, dlaczego żaden z nich nie jest całorocznie skomunikowany polskimi autobusami/busami z Zakopanem i Nowym Targiem? Przecież wydając busom koncesje na tę latem niezwykle atrakcyjną trasę, można było w warunkach koncesyjnych zastrzec wymóg utrzymania całorocznej komunikacji!
Był kiedyś letni autobus N.Targ-Łysa Polana, wyjazd z N. Targu ok. 6:00, powrót z Łysej o 19:00. Rano ostatni pasażerowie mieli szansę wsiąść najdalej w Bukowinie T. Dolnej, a na autobus powrotny czekało zwykle trzy razy więcej chętnych, niż było miejsc. To była nierentowna linia, do likwidacji?
Proszę porównać, jak sensowne są połączenia na Słowacji, jak dogodne przesiadki (choć mają u mnie duży minus za likwidację połączenia Podspady - Szczyrbskie Pleso)!, jak się sprawdza "elektriczka", itd.
Temat ogromny, konieczny, niezbędne jest przywrócenie i sensowne powiązanie choćby szkieletowej komunikacji państwowej/samorządowej z busami. Życzę sukcesu!
akm990 2016-04-17 23:30:46
ja tam jak zawsze dodam , że najlepiej się sprawdzi w górskich terenach kolej gondolowa

http ://www.mist-er.eu/
rys 2016-04-15 23:24:03
mieszkaniec - kursy bezposrednie do miejscowosci popularnych. Powinny sie "zazebiac" (petle) , gdzie mozna sie przesias chcac jechac w innym kierunku.
MIESZKANIEC 123 2016-04-15 22:51:09
tak , w Białce Tatrzańskiej , już po trzecim przystanku nie ma miejsca , i co nie opłaca się jechać do Zakopanego ? Może znowu w bukowinie trzeba sie przesiadać . Sorry ale mamy prywatne busy i każdego sprawa czy jechać do Zakopanego , czy gnić gdzieś w Bucovinie . Może macie rację , ale co do pipidowek , gdzie nawet busom sie nie połaci pojechać .
rys 2016-04-15 22:37:12
Niedawno sie dowiedzialem , ze "nasza" jezdzi w komunikacji podmiejskiej w Oslo. Moze od niej dowiemy sie jak zorganizowac system komunikacji w Zakopanem.
Thinker 2016-04-15 14:26:43
Najbardziej praktyczny i zarazem dużą atrakcją byłby tramwaj do kuźnic (ewentualnie trolejbus).
No dobra ale przynajmniej pomarzyć można, bo to nie kosztuje:)
Aborygen 2016-04-15 09:04:46
Koncept fajny z tym że brakuje mi systemu pętlowego który łatwiej połączyć w regionalne połączenia z kilkoma miejscami przesiadek w różnych kierunkach .
Cześć obsługiwana jest z Zakopanego jako punktu startowego , część z Nowego Targu , Bukowiny i Czarnego Dunajca .

Jeżeli te pętle by się zazębiały mamy wielopunktowe możliwości przesiadek w różnych kierunkach .

Pozdrawiam
czopek 2016-04-15 08:54:48
Priorytetem powinny być Kuźnice. Nie ma co czekać do 2025. Autobus hybrydowy albo elektryczny co 1/2 godziny. W sezonach częściej. Zero busów !!!!!!!!!!!! To jest teren Parku Narodowego i muszą obowiązywać restrykcyjne zasady we wszystkim co jest związane z ochroną Przyrody, Powietrza i Krajobrazu.
Miś Turysta 2016-04-14 18:38:33
Wy lepiej zutylizujcie eternit z dachów w Białym Dunajcu i Poroninie.
mieszkaniec Zakopanego 2016-04-14 16:25:23
Zakopane powinno organizować transport w obrębie miasta Zakopane , dla Podhala transport niech organizuje Białka lub Nowy Targ bo jest to w ich interesie niech pokryją koszty takiej komunikacji .Latem największą atrakcją Białki jest Autobus w Tatry !
ruk 2016-04-13 23:13:57
Jak można się wydostać z centrum Poronina do Nowego Targu?. Przydałby się szynobus Zakopane - Chabówka.
Very Funny 2016-04-12 11:35:45
Czytam i oczom nie wierzę . Wszystkie te tezy ,w każdym razie większość pojawiała się w Nowym Targu podczas kampanii wyborczej i spotkań Euroregionu. Jedyne , co z tego zostało to ???...Nieustające kontrole w MZK Nowy Targ , a połączeń jak nie było tak nie ma , a i tym planom tworzenia połączeń lokalnych w porozumieniu ze Słowakami też jakoś nie widać ... Jedyne , co udało się tak naprawdę to wybudować ścieżki rowerowe - rozumiem , ze to z powodu pierwszeństwa wynalezienia rower'a przed samochodem.
mieszkanka od 60 lat 2016-04-12 07:05:52
Moja sugestia co do linii autobusowej jest następująca: w godzinach rannych i wczesno popołudniowych autobus mógłby jechać ulicami Chałubińskiego i Sienkiewicza dowożąc uczniów do 4 szkół: Gimnazjum nr 2, Szkoła Muzyczna, Szkoła Artystyczna, Liceum Ogólnokształcące oraz do Sądu i Prokuratury Dalej ulicą Nowotarską w stroną szpitala i cmentarza oraz Kościoła Św. Rodziny... Na tej trasie od lat nie ma żadnej komunikacii......
turysta 123 2016-04-11 21:04:47
akurat już widzę jak sie będą przesiadać .Szkoda czasu i nerwów..Przesiadkom mówimy NIE !!!

Reklama
  • PRACA | dam
    Zatrudnimy Panią na pokoje. Praca całoroczna stała w małym obiekcie 40-50 osób w Zakopanym. Panie chętne, proszę o kontakt. 18 2061434 sgzakopane@interia.eu
    Tel.: 18
  • PRACA | dam
    CENTRALNY OŚRODEK SPORTU w Zakopanem zatrudni KIEROWNIKA Działu Utrzymania i Eksploatacji Kolei Linowych. Tel.: 18 263 26 59, www.bip.cos.pl, e-mail: praca.zakopane@cos.pl
  • PRACA | dam
    Przyjmę PRACOWNIKA NA SKŁAD Z DREWNEM OPAŁOWYM - Łopuszna. 501 577 105.
  • MOTORYZACJA | sprzedaż
    MITSHUBISHI OUTLANDER 2,2 DI-D, 4X4, r.p.2014, przebieg 224 tys. km, I właściciel, bogata wersja Intense Plus, dodatkowo kpl. kół zimowych z felgami, zdejmowany hak,oryginalny bagażnik dachowy. 605 564 270.
  • KUPNO
    OBWOŹNY SKUP ZŁOMU - dojazd do klienta. SKUP STARYCH SPAWAREK. 536 269 912.
  • PRACA | dam
    Hotel "Foluszowy Potok" Zakopane, ul. Zamoyskiego 42 zatrudni do restauracji hotelowej: KELNERA/-KĘ. Zapewniamy stabilną, całoroczną pracę w restauracji hotelowej. Kontakt wyłącznie telefoniczny: 660 41 00 46
  • PRACA | dam
    Restauracja Górska w Białce Tatrzańskiej do uzupełnienia zespołu poszukuje osoby na stanowisko ZASTĘPCA SZEFA KUCHNI. Praca w doświadczonym zespole, wysokie wynagrodzenie. Oferujemy pracę bez zamieszkania. Wymagane doświadczenie zawodowe,więcej info:. 518-259-536 www.restauracjagorska.pl email : rest.gorska@gmail.com
    Tel.: 518
  • PRACA | dam
    Przedsiębiorstwo Budowlane Sikora zatrudni pracowników na stanowisko: pomocnik budowlany, malarz, tynkarz, płytkarz, cieśla, zbrojarz, pracownik ogólnobudowlany .
    Tel.: 602 629 623
  • USŁUGI | budowlane
    MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325.
  • USŁUGI | budowlane
    OCIEPLANIE PODDASZY WEŁNĄ MINERALNĄ, ADAPTACJA PODDASZY, ZABUDOWA GK. 660 079 941.
  • USŁUGI | budowlane
    KOMPLEKSOWE WYKOŃCZENIA WNĘTRZ, MALOWANIE, PANELE, MONTAŻ DRZWI, ŁAZIENKI, ZABUDOWY GK. 660 079 941.
  • USŁUGI | budowlane
    USŁUGI BLACHARSKO-DEKARSKIE, KRYCIE I PRZEKRYCIA DACHÓW, KOMINY, BALKONY, RYNNY, GZYMSY, FASADY. 889 388 484.
  • PRACA | dam
    Z. R. GŁOWACCY ZATRUDNI PRACOWNIKÓW BUDOWLANYCH DO ROBÓT WYKOŃCZENIOWYCH W ZAKOPANEM. 608 813 506
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO, ELEWACJE, OGRODZENIA - WSZYSTKO Z KAMIENIA. 509 169 590.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Sprzedam 2 HEKTARY POLA i DZIAŁKĘ 20 AR. 505 429 375.
  • USŁUGI | budowlane
    BUDOWY DOMÓW OD PODSTAW ORAZ WIĘŹBY DACHOWE WRAZ Z POKRYCIEM. 572624414.
  • USŁUGI | inne
    WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    DZIAŁKA BUDOWLANA W MURZASICHLU 19 arów, kameralna. 517 018 380
  • SPRZEDAŻ | różne
    NOWE KILIMY RĘCZNIE TKANE (z owczej wełny). Wzór: jarzębina (60/80). Tel. 793 887 893
  • SPRZEDAŻ | różne
    Sprzedam GOBELIN - pejzaż zimowy - (145/80). TORBY JUHASKIE. Tel. 793 887 893
  • USŁUGI | budowlane
    OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
  • SPRZEDAŻ | różne
    DREWNO KOMINKOWE. 501 577 105.
2025-04-20 11:59 Z pozdrowieniem pierwszych chrześcijan (ZDJĘCIA, WIDEO) 2025-04-20 11:19 Wielkanocne Śniadanie na Nosalu (WIDEO) 2025-04-20 10:29 Zwłoki kobiety odnalezione na Bachledach. Komunikat policji 2025-04-20 09:35 Rezurekcja Wielkanocna w Zakopanem (WIDEO) 2025-04-20 09:30 Koniec sezonu na krokusy 2025-04-20 09:00 24. Małopolskie Dni Książki. Spotkanie z Anną Dziewit-Meller 2025-04-20 08:00 Znaleziono ciało kobiety. Czy to zaginiona Danuta T.? 2025-04-19 21:17 Świąteczne spotkanie policjantów i pracowników zakopiańskiej komendy 4 2025-04-19 20:47 Liturgia Wielkiej Soboty. Zaśpiewał zespół Jedla (ZDJĘCIA, WIDEO) 2025-04-19 20:21 Groźny wypadek w Tatrach. Kobieta poślizgnęła się na szlaku 2025-04-19 20:00 Rewelacyjna animacja "Sanatorium pod Klepsydarą według braci Quay" 2025-04-19 19:00 Zespół "Orawskie Roztoki" pod Babią Górę wrócił z nagrodami 2025-04-19 18:00 Wiosenne biegi przełajowe na nowotarskim lotnisku 2025-04-19 17:00 Świętuj Dzień Ziemi w Parku Miejskim 1 2025-04-19 16:30 Pokarmy poświęcone. Czas oczekiwania na Zmartwychwstanie Chrystusa 2025-04-19 16:00 Rodzinnych, wesołych, spokojnych Świąt 2025-04-19 15:00 Baranek z masła, jaka z parzenicami, czyli Wielkanocna Kosołecka (ZDJĘCIA, WIDEO) 1 2025-04-19 15:00 Najnaje też kochają teatr 2025-04-19 14:00 Tatrzańskie stawy rozmarzają. Nie wchodź na tafle lodu (WIDEO) 2025-04-19 13:02 Najlepsi angliści pod Giewontem są wśród nas 2025-04-19 12:02 Duży ruch na drogach. Korki przed Łysą Polaną 1 2025-04-19 12:00 Święconka z pięciu miejscowości 1 2025-04-19 11:00 Kiedy otwarcie stadionu przy ul. Orkana w Zakopanem? 10 2025-04-19 10:00 Świyncelina, czyli orawski koszyczek wielkanocny (WIDEO) 2025-04-19 09:00 Prokuratura sprawdzi, czy ratownicy popełnili błąd ratując ofiarę wypadku w Groniu (Aktualizacja) 10 2025-04-19 08:01 17. Spotkanie Przyjaciół na Kasprowym Wierchu 6 2025-04-18 21:59 Król ukrzyżowany. Liturgia Wielkiego Piątku (ZDJĘCIA, WIDEO) 2025-04-18 21:30 Beskidzcy ratownicy GOPR w Alpach 2025-04-18 20:59 Czuwanie przy Grobach Chrystusa (WIDEO) 2025-04-18 20:03 Topnięjący lód na Morskim Oku odkrył tragiczny widok (WIDEO) 14 2025-04-18 19:32 Przekroczył prędkość i trafił do więzienia 2025-04-18 19:00 Wielkanocne Jajo bez śniegu. Będzie slalom z jajem i nartami na plecach 9 2025-04-18 18:28 Tęcza nad Zakopanem (WIDEO) 2025-04-18 18:02 To jest prawdziwy gigant. Tak wygląda Sky Walk Serce Poronina (WIDEO) 13 2025-04-18 17:30 Znaleźli świątecznego zająca 2025-04-18 17:00 Porady dla tych, którzy na Wielkanoc opuszczają swoje domy 2025-04-18 16:35 Młodzi kierowcy stracili prawa jazdy 2025-04-18 16:00 Wielkanoc pograniczników, przedświąteczne zbiórki i nabożeństwa 2025-04-18 15:25 Poszukiwani listami gończymi 2025-04-18 15:04 W Wielki Piątek wcześnie rano Orawianie obmywali się w potoku (WIDEO) 2025-04-18 14:30 Wielka Sobota w Muzeum 2025-04-18 14:00 Zbliża się koniec sezonu skiturowego w Tatrach 1 2025-04-18 13:30 Samochód potrącił pieszego 4 2025-04-18 13:00 Wielu z nas wyruszy w przedświąteczna podróż. O czym trzeba pamiętać? 2025-04-18 12:00 Uwaga! Ostrzeżenia przed burzami, silnym wiatrem i gradem 2025-04-18 11:10 Stłuczka na Olczy Oberconiówce 1 2025-04-18 11:00 Ewakuacja pasażerów z kolei krzesełkowej 2025-04-18 10:49 Awaria tira w Jordanowie. Utrudnienia na drodze 2025-04-18 10:30 Dwie osobówki zderzyły się w Bańskiej Niżnej 2 2025-04-18 10:00 Dźwięki rzewne i smutne (WIDEO)
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2025-04-20 12:20 1. Ten policjant w czarnej sukience pracuje pod przykrywką czy myślał że zaprosili go na karnawałowy bal przebierańców? 2025-04-20 11:29 2. naturalna kolej rzeczy u polaczków co płaczą,że masełko drogie a w 90tych posprzedawali ziemie po PGRach holendrom za 500zł z hektara.............,i tak bełkocze jeden z drugim bo ma 13-14 lat albo mało w mózgu a w osypkowie znkneły sklepiki,jarzyniaki i kioski ..........naturalna kolej rzecyz polaczek pachołem w niemieckim lidlu zgadza się. 2025-04-20 09:54 3. Za taki betonowy moloch poprzedniem władzom powinno się zabrać dożywotnio pełnininie funkcji w radzi miasta ,sprawowowania funkcji burmistrza tego nikt nie utrzyma a ten co to wymyślił (Behunek ,Gluc ) powinni być obciążeni kosztami 2025-04-20 08:49 4. Nie ma lekarza w karetce ale ci lekarze co jeżdżą są i tak często gorzej wyszkoleni niż zaprawieni w boju ratownicy. Taki trend jest już w całym świecie czy wam się podoba czy nie.Tyle w temacie...gdyby źle włożyli rurkę to on martwy by już do szpitala dojechał. Poczekajcie wszyscy hejterzy na nagrania z kamer, wyniki sekcji itd. znawcy. Współczucia rodzinie... 2025-04-20 06:59 5. ten w sukience rozgrzesza przestepcow i puszcza do domu? 2025-04-19 23:35 6. A "słynny dzwon" to jest czy go nie ma ? 2025-04-19 23:00 7. jarząbek, a jaka jest szkodliwość tej "hałaśliwej imprezy masowej" w porównaniu do wielotysięcznej dziczy nad Morskim Okiem? Nie relatywizujemy! Trzymamy się nakazów wiary i przepisów prawa! Inaczej nie będziemy się różnić niczym od dzikusów. Ja też uważam że jakby jajo raz się nie odbyło to nic by się nie stało. Szczególnie że impreza od początków pomyślana była jako ZIMOWA! minimalnie ingerująca w uśpioną zimową przyrodę. Obecnie nie ma warunków na jej przeprowadzenie gdyż jest WIOSNA! i nie ma co na siłę gonić ludzi po błocie i dewastować polanę. Ale idąc "katolickim" tokiem myślenia większość "praktykujących" nie wyobraża sobie świąt bez tej imprezy tak jak rocznicy śmierci papieża bez podświetlenia krzyża wbrew wszelkim przepisom i regulacjom. Taka katolicka świętoszkowatość na pokaz. Śniegu nie ma ale zawody trzeba zorganizować! I basta! 2025-04-19 21:48 8. Niech żyje Sebastian Pitoń 2025-04-19 21:47 9. Wesołych Świąt! I dyngusa! 2025-04-19 21:25 10. Polamali sie jajkiem
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama