Reklama

2016-04-10 15:13:55

Zbudujmy system transportu publicznego na Podhalu   

Reklama

Uruchomienie pierwszej linii komunikacji miejskiej w Zakopanem powinno być początkiem budowy systemu transportu publicznego, obejmującego całe Podhale

Dzisiaj na ulice Zakopanego wyruszyły pierwsze w historii autobusy komunikacji miejskiej. To wspaniały dzień. W kampanii Pociąg-autobus-góry od samego początku przekonujemy, że Podhale potrzebuje zarówno sprawnego połączenia kolejowego z resztą Polski, jak i systemu lokalnej komunikacji autobusowej. Gratulacje należą się burmistrzowi i jego zastępcom, całej radzie miasta oraz urzędnikom. O tym, jak bardzo decyzja ta była wyczekiwane świadczy entuzjazm, z jakim nowe autobusy zostały przyjęte w mieście oraz w internecie. Pochwały płynęły też z Polski.

Nowe autobusy Solaris 8,9 wydają się idealne do obsługi mieszkańców poza sezonem turystycznym. Mieszczą około 50 osób. Są niskopodłogowe, dzięki czemu łatwo będzie do nich wsiadać osobom najstarszym i najmłodszym. Zawierają przestrzeń, gdzie bez problemu zmieści się wózek dziecięcy, wózek dla osób niepełnosprawnych, a nawet narty. Bez problemu przewieziemy psa, co w busach jest problemem.  Autobusy spełniają najwyższą normę emisji dla silników spalinowych – Euro 6 – co jest bardzo istotne w kontekście zmagań Zakopanego ze smogiem. Klimatyzację docenimy w upalne letnie dni. Podsumowując: z nowymi autobusami pod Giewont przyjechał nowy standard, który przekona wielu mieszkańców, że podróżowanie autobusem może być równie wygodne, jak prywatnym samochodem.

Początek drogi

Uruchomienie pierwszej linii to początek długiej drogi, której wynikiem powinno być powstanie systemu komunikacji publicznej, obejmującej całe Podhale. Choć dziś busy dojeżdżają do większości podhalańskich miejscowości, nie tworzą one spójnego systemu. Kiedy zapytamy właściciela pensjonatu w Kościelisku, którym busem można dojechać do Gliczarowa, ten najprawdopodobniej nie będzie umiał udzielić odpowiedzi, bo nikt nie przygotowuje nawet tak podstawowej rzeczy, jak schemat linii. A mógłby on wyglądać tak:

mapka&postulaty

Bardzo ważne jest zaplanowanie węzłów przesiadkowych. Po co puszczać bezpośrednie busy z Czarnej Góry czy Jurgowa do Zakopanego lub Nowego Targu, skoro można zaplanować wygodne przesiadki na większy autobus w Bukowinie? Konieczna będzie również integracja komunikacji autobusowej z kolejową. Obecnie kolej na Podhalu nie odgrywa żadnej roli, ale można w prosty sposób to zmienić. Niezależnie od dużych inwestycji, takich jak wyczekiwana budowa linii Podłęże-Piekiełko, która połączy Podhale z resztą Polski, należy dążyć do uruchomienia szynobusu jeżdżącego co 30 minut w sezonie turystycznym i co 60 minut poza sezonem z Zakopanego do Rabki przez Nowy Targ. Odjazdy i przyjazdy takich pociągów powinny być rozkładowo skoordynowane z lokalną komunikacją autobusową. W praktyce oznaczałoby to, że po przyjeździe pociągu do Zakopanego, w ciągu 7 minut odjeżdżałyby autobusy i busy we wszystkich kierunkach. Podobne przesiadki można by zaplanować w Poroninie, Białym Dunajcu i oczywiście w Nowym Targu.

DSC_9907

Doskonale funkcjonujący system transportowy w Oslo umożliwia również przesiadki autobus-prom 

Stopniowe ulepszanie i cierpliwość

Budowa sprawnie działającego systemu transportowego jest zadaniem trudnym, czasochłonnym, wymagającym dużej cierpliwości. Nie da się stworzyć systemu, który od razu będzie działać idealnie. Zamiast tego konieczne będzie jego coroczne ulepszanie. O tym, jak bardzo złożony jest to proces niech świadczy, że szwajcarski Zurych, miasto dysponujące transportem, o jakim większość świata może jedynie pomarzyć, uruchomił w 2012 r. program o wymownej nazwie "Transport Miejski 2025".

Linie należy podzielić na turystyczne, obsługujące w sezonie olbrzymie liczby turystów oraz te dla mieszkańców, na których autobusy będą jeździć regularnie również poza sezonem. Nie wolno zrażać się początkową niską frekwencją. Ona będzie rosła stopniowo. Startujemy z bardzo niskiego poziomu; choć nie ma jeszcze dostępnych wyników badań, wątpię, by więcej niż 10% podróży na Podhalu czy w Zakopanem odbywało się komunikacją zbiorową. Nie zdziwi mnie, jeżeli przez pierwsze tygodnie mało osób będzie korzystać z zakopiańskiej linii miejskiej. Pierwsze wnioski co do jej popularności będzie można wyciągnąć dopiero po roku.

Niezwykle istotnym warunkiem powodzenia komunikacji będzie zapewnienie regularnych i łatwych do zapamiętania godzin kursów. Informacja, że np. z Krzeptówek i Cyrhli autobus odjeżdża zawsze o pełnej godzinie jest znacznie łatwiejsza do zapamiętania niż odjazdy o 7:22, 8:13, 9:01 itd. Do tego powinniśmy dążyć, nawet jeżeli oznaczałoby to, że autobusy będą jeździć trochę rzadziej.

Mało kto przesiądzie się z samochodu jeżeli jadąc z Kowańca w Nowym Targu na Krzeptówki w Zakopanem będzie musiał kupić oddzielny bilet na autobus miejski w Nowym Targu, oddzielny na pociąg do Zakopanego i oddzielny na autobus w Zakopanem. Konieczne jest stworzenie wspólnego biletu na wszystkie linie, a szansą na to jest powstająca Małopolska Karta Aglomeracyjna.

Najważniejsze cechy dobrze działającego transportu zbiorowego przedstawiliśmy na grafice:

mapka&postulaty

Koniec mitu o niewidzialnej ręce rynku

Wielu mieszkańców Podhala i turystów zrzuca winę na podhalańskich przewoźników za fatalny stan transportu. Nie można się z tym zgodzić. Celem każdego przedsiębiorcy jest zysk, a nie oferowanie usługi publicznej. Trudno się dziwić przewoźnikom, że ostatnie kursy z Zakopanego do Murzasichla są około 18:30, a w niedzielę przez cały dzień kursy można policzyć na palcach jednej ręki, kiedy nie otrzymują oni dotacji na niedochodowe kursy. Dotowanie jest jedyną szansą na stworzenie dobrze działającego systemu transportowego, który będzie jeździł również wtedy, kiedy pasażerów jest mniej, a w ramach którego przewoźnicy będą mogli zaplanować wieloletnią amortyzację zakupionych autobusów. Tak jest zarówno w wolnorynkowej Szwajcarii, skrajnie wolnorynkowej Estonii, jak i w bardziej socjalnej Szwecji. Bez dotacji otrzymujemy to, co doskonale znamy dziś na Podhalu: system działający w miarę dobrze tylko podczas sezonu turystycznego, zmuszający mieszkańców, których na to stać, do przesiadki do samochodu i wykluczający komunikacyjnie uboższych i najstarszych. Kiedy zapytałem Zofię Faron, sołtys Obidowej, dlaczego jej wieś dopłaca do funkcjonowania nowotarskiej linii autobusowej, odpowiedziała, że jest to sprawiedliwie wobec osób starszych, które przez całe życie płaciły podatki, a dla których linia jest jedyną szansą na samodzielne podróżowanie.

Warto podjąć konsultacje społeczne, w których władze samorządowe wraz z mieszkańcami, przedstawicielami podhalańskich przewoźników oraz organizacji pozarządowymi stworzą strategię rozwoju transportu zbiorowego. Bez jego zbudowania nadal będziemy mieć  korki, hałas, zanieczyszczone powietrze, problemy z parkowaniem, trawniki rozjeżdżane przez zaparkowane samochody, wypadki, a przede wszystkim komunikacyjne wykluczenie najstarszych, młodzieży oraz osób o niższych dochodach.

Wierzę, w prawdziwość słów legendarnego burmistrza Bogoty Enrique Peňalosy, który powiedział, że „Miasta rozwinięte to nie takie, w których biedni jeżdżą samochodem, ale takie, gdzie bogatsi korzystają z komunikacji publicznej”.

Piotr Manowiecki

PS: Serdecznie dziękuję panu Robertowi Chowańcowi i Andrzejowi Słodyczce za cenne rady podczas przygotowywania schematu linii.

Grafiki zostały wykonane w ramach projektu „Inkubator inicjatyw” stowarzyszenia Wartko. Autorka grafik: Anna Filipczak. Schemat jest autorskim projektem kampanii Pociąg-autobus-góry i nie musi wyrażać poglądów partnerów projektu „Inkubator inicjatyw", ani tym bardziej urzędu miasta Zakopane.


Zostań Patronem Tygodnika Podhalańskiego.

Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
janowski1 2016-05-24 21:44:47
Piękna idea ?
Tak , my społeczeństwo zbudujemy płacąc podatki a złodzieje później sprywatyzują - czytaj przekształcą w spółkę prawa handlowego tak jak wszystkie przedsiębiorstwa , albo zlikwidują - ha ha ha
Przy okazji na prace projektowe i przetargi stracimy połowę z faktycznej kwoty realizacji inwestycji rozsądnie prowadzonej Napasie się paru przydupasów władzy .
Ps. Przypomnijcie sobie reformę śmieciową , która polegała na administracyjnym przymusie likwidacji prywatnych firm tworzących konkurencję firmie Tesco . Teraz wszystkie odpady politycznej zadymy mają tam fuchy za nasze pieniądze .
Nie istniejąca firma " Tuś " wysprzątała wszystkie potoki , lasy i łąki zagospodarowując ponad 80 % odpadów - teraz reformę widać w potokach , na łąkach i w lasach , na dodatek cymbały z Tesco , nowe prywatne kosze na śmieci dewastują zmuszając nas do swojego monopolu .
Stały mieszkaniec 2016-04-28 16:30:13
Schemat nierealny do wykonania! To musiałby zrobić marszałek a marszałek nas olał. Pisząc taki materiał należałoby się zapoznać z przepisami prawa a nie robić ludziom wody z mózgu i snuć nierealnych wizji.
Statystyk 2016-04-24 19:45:58
Zacząć od linii dochodowych: Kuźnice, Chochołowska, Morskie Oko, Strążyska .
Zarabiając dudki można do zrealizować szybciej.
akb 2016-04-23 13:32:02
Dziękuję za poruszenie tematu! Bywam na Podhalu zimą i latem od 1952 roku, pamiętam komunikację z dawnych lat. Wiele by tu opowiadać, ale stan dzisiejszy oceniam jako bezsensowny, tragiczny. Proponuję popatrzeć jak to robią Słowacy. Dlaczego na stronie internetowej słowackiej komunikacji autobusowej można znaleźć tabele rozkładów jazdy WSZYSTKICH przewoźników w jednym miejscu, ściągnąć i wydrukować je sobie, a po polskiej stronie jest to niemożliwe? Może by na początek utworzyć stronę "Podhale - komunikacja zbiorowa" i tam publikować tabele?
Przez cały rok ze słowackiej strony na Łysą Polanę dojeżdżają przynajmniej cztery autobusy dziennie, dlaczego żaden z nich nie jest całorocznie skomunikowany polskimi autobusami/busami z Zakopanem i Nowym Targiem? Przecież wydając busom koncesje na tę latem niezwykle atrakcyjną trasę, można było w warunkach koncesyjnych zastrzec wymóg utrzymania całorocznej komunikacji!
Był kiedyś letni autobus N.Targ-Łysa Polana, wyjazd z N. Targu ok. 6:00, powrót z Łysej o 19:00. Rano ostatni pasażerowie mieli szansę wsiąść najdalej w Bukowinie T. Dolnej, a na autobus powrotny czekało zwykle trzy razy więcej chętnych, niż było miejsc. To była nierentowna linia, do likwidacji?
Proszę porównać, jak sensowne są połączenia na Słowacji, jak dogodne przesiadki (choć mają u mnie duży minus za likwidację połączenia Podspady - Szczyrbskie Pleso)!, jak się sprawdza "elektriczka", itd.
Temat ogromny, konieczny, niezbędne jest przywrócenie i sensowne powiązanie choćby szkieletowej komunikacji państwowej/samorządowej z busami. Życzę sukcesu!
akm990 2016-04-17 23:30:46
ja tam jak zawsze dodam , że najlepiej się sprawdzi w górskich terenach kolej gondolowa

http ://www.mist-er.eu/
rys 2016-04-15 23:24:03
mieszkaniec - kursy bezposrednie do miejscowosci popularnych. Powinny sie "zazebiac" (petle) , gdzie mozna sie przesias chcac jechac w innym kierunku.
MIESZKANIEC 123 2016-04-15 22:51:09
tak , w Białce Tatrzańskiej , już po trzecim przystanku nie ma miejsca , i co nie opłaca się jechać do Zakopanego ? Może znowu w bukowinie trzeba sie przesiadać . Sorry ale mamy prywatne busy i każdego sprawa czy jechać do Zakopanego , czy gnić gdzieś w Bucovinie . Może macie rację , ale co do pipidowek , gdzie nawet busom sie nie połaci pojechać .
rys 2016-04-15 22:37:12
Niedawno sie dowiedzialem , ze "nasza" jezdzi w komunikacji podmiejskiej w Oslo. Moze od niej dowiemy sie jak zorganizowac system komunikacji w Zakopanem.
Thinker 2016-04-15 14:26:43
Najbardziej praktyczny i zarazem dużą atrakcją byłby tramwaj do kuźnic (ewentualnie trolejbus).
No dobra ale przynajmniej pomarzyć można, bo to nie kosztuje:)
Aborygen 2016-04-15 09:04:46
Koncept fajny z tym że brakuje mi systemu pętlowego który łatwiej połączyć w regionalne połączenia z kilkoma miejscami przesiadek w różnych kierunkach .
Cześć obsługiwana jest z Zakopanego jako punktu startowego , część z Nowego Targu , Bukowiny i Czarnego Dunajca .

Jeżeli te pętle by się zazębiały mamy wielopunktowe możliwości przesiadek w różnych kierunkach .

Pozdrawiam
czopek 2016-04-15 08:54:48
Priorytetem powinny być Kuźnice. Nie ma co czekać do 2025. Autobus hybrydowy albo elektryczny co 1/2 godziny. W sezonach częściej. Zero busów !!!!!!!!!!!! To jest teren Parku Narodowego i muszą obowiązywać restrykcyjne zasady we wszystkim co jest związane z ochroną Przyrody, Powietrza i Krajobrazu.
Miś Turysta 2016-04-14 18:38:33
Wy lepiej zutylizujcie eternit z dachów w Białym Dunajcu i Poroninie.
mieszkaniec Zakopanego 2016-04-14 16:25:23
Zakopane powinno organizować transport w obrębie miasta Zakopane , dla Podhala transport niech organizuje Białka lub Nowy Targ bo jest to w ich interesie niech pokryją koszty takiej komunikacji .Latem największą atrakcją Białki jest Autobus w Tatry !
ruk 2016-04-13 23:13:57
Jak można się wydostać z centrum Poronina do Nowego Targu?. Przydałby się szynobus Zakopane - Chabówka.
Very Funny 2016-04-12 11:35:45
Czytam i oczom nie wierzę . Wszystkie te tezy ,w każdym razie większość pojawiała się w Nowym Targu podczas kampanii wyborczej i spotkań Euroregionu. Jedyne , co z tego zostało to ???...Nieustające kontrole w MZK Nowy Targ , a połączeń jak nie było tak nie ma , a i tym planom tworzenia połączeń lokalnych w porozumieniu ze Słowakami też jakoś nie widać ... Jedyne , co udało się tak naprawdę to wybudować ścieżki rowerowe - rozumiem , ze to z powodu pierwszeństwa wynalezienia rower'a przed samochodem.
mieszkanka od 60 lat 2016-04-12 07:05:52
Moja sugestia co do linii autobusowej jest następująca: w godzinach rannych i wczesno popołudniowych autobus mógłby jechać ulicami Chałubińskiego i Sienkiewicza dowożąc uczniów do 4 szkół: Gimnazjum nr 2, Szkoła Muzyczna, Szkoła Artystyczna, Liceum Ogólnokształcące oraz do Sądu i Prokuratury Dalej ulicą Nowotarską w stroną szpitala i cmentarza oraz Kościoła Św. Rodziny... Na tej trasie od lat nie ma żadnej komunikacii......
turysta 123 2016-04-11 21:04:47
akurat już widzę jak sie będą przesiadać .Szkoda czasu i nerwów..Przesiadkom mówimy NIE !!!

Reklama
  • PRACA | dam
    Przyjmę DO OPIEKI NAD STARSZĄ OSOBĄ. 665 602 766.
  • PRACA | dam
    Hotel **** w Zakopanem zatrudni PRACOWNIKA TECHNICZNEGO /zmiany dzienne i nocne/. Tel. (w godz: 8:00-15:00) + 48 665 678 182.
  • USŁUGI | budowlane
    WYKOŃCZENIA WNĘTRZ, REMONTY, ZABUDOWY GK, ADAPTACJA PODDASZY. 660 079 941.
  • SPRZEDAŻ | różne
    OPAŁ BUK. 660 079 941.
  • PRACA | dam
    ZATRUDNIMY W KARCZMIE oraz W BARZE MLECZNYM: KUCHARZA, POMOC KUCHENNĄ, OBSŁUGĘ BARU MLECZNEGO, KELNERKĘ. Zakopane, bez zakwaterowania - 600 035 355.
  • PRACA | dam
    Cukiernia Samanta zatrudni Sprzedawcę, Barsitę, Pracownika zaplecza. Oferujemy elastyczny czas pracy, wynagrodzenie od 4800 zł brutto oraz szkolenia. Miejsca pracy: Krupówki 4a, Kasprusie 34 tel. 666 387 888 (9-18).
  • MOTORYZACJA | sprzedaż
    SKUTER SNIEŻNY POLARIS. 515 503 494.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    DOMEK LETNISKOWY W GORCACH. 515 503 494.
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    Do wynajęcia MIESZKANIE, I piętro, Waksmund. 515 503 494.
  • SPRZEDAŻ | różne
    STOJAK DLA KOTA wysoki 1,70CM, stan bardzo dobry, czarno-kremowy, mało używany. Cena 100zł. 605 564 271
  • PRACA | dam
    Hotel **** w Zakopanem zatrudni KUCHARZA a la Carte tel. + 48 792 276 261
  • USŁUGI | budowlane
    FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371.
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO. 882080371.
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    Do wynajęcia MAŁY APARTAMENT (KAWALERKA) 26 m2, w centrum Nowego Targu, w pełni wyposażonym. Więcej informacji 601 45 63 77. Polecam oglądać.
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    WYDZIERŻAWIĘ DZIAŁKĘ W LUDŻMIERZU PRZY DRODZE NA CZARNY DUNAJEC. 608 729 122
  • PRACA | dam
    PRZYJMĘ MURARZY, DEKARZY, CIESLI DACHOWYCH. PRACA POLSKA-NIEMCY. 608 729 122
  • PRACA | dam
    Hotel Redyk w Zębie zatrudni Konserwatora (1 lub 2 dni w tygodniu). Tel. 604 224 334, praca@redyk.pl
  • PRACA | dam
    Hotel Redyk w Zębie zatrudni Recepcjonistkę. Tel. 604 224 334, CV na praca@redyk.pl
  • PRACA | dam
    NIEMCY: murarz, cieśla, malarz, ocieplenia, elekryk, spawacz, operator koparki, dźwigowy. Umowy na warunkach Niemieckich 0048 601 218 955
  • SPRZEDAŻ | zwierzęta
    Sprzedam klacz rasy śląskiej 1.5 roku. 782049935
    Tel.: 782049935
  • SPRZEDAŻ | zwierzęta
    BORDER COLLIE szczenięta. 791 669 932.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    PORONIN MAJERCZYKÓWKA - DZIAŁKA 4000 m - dojazd bezpośredni z drogi, uzbrojona - 607 506 428.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    DZIAŁKA NIEBUDOWLANA, Zakopane, ul. Broniewskiego, 1900 m, dojazd prosto z ulicy, widok na Tatry - 607 506 428.
  • PRACA | dam
    Zatrudnię MAGAZYNIERA DO HURTOWNI SPOŻYWCZEJ na terenie Zakopanego - oferty: gobo10@wp.pl, 602 74 31 38.
  • PRACA | dam
    KONSERWATORA/PRACE PORZĄDKOWE PRZY PENSJONACIE. Zakopane. 602 74 31 38
  • ANTYKI
    Do sprzedania PIĘKNY ANTYK - KREDENS ORZECHOWY W OKRESU MIĘDZYWOJENNEGO. Rozmiar 200 × 160 x 67. Cena do negocjacji. Odbiór: Zakopane. Kontakt: podhale2025@onet.pl
  • SPRZEDAŻ | różne
    Sprzedam piękny STóŁ KONFERENCYJNO-BILARDOWY (10 osób) z krzesłami. Wymiary stołu: 280 x 150 x 82. Cena do negocjacji. Odbiór: Zakopane. Kontakt: podhale2025@onet.pl
  • USŁUGI | budowlane
    TYNKI I WYLEWKI MASZYNOWE tanio i solidnie, zacieranie mechaniczne, technika silosowa. Realizujemy małe i duże obiekty 18 26 550 39, 503 532 680.
  • USŁUGI | inne
    WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098.
  • PRACA | dam
    Regipsy Austria 2500 Euro netto bez zakwaterowania Wiedeń szukamy parami Monterów zatrudnienie na warunkach austryjackich + kasa urlopowa. +436606388124 office@mpabau.at
    Tel.: +436606388124
    E-mail: office@mpabau.at
  • PRACA | dam
    Przyjmę PIEKARZA. 607 44 55 66.
  • USŁUGI | budowlane
    MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325.
  • SPRZEDAŻ | różne
    DREWNO KOMINKOWE. 501 577 105.
  • USŁUGI | budowlane
    OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
2025-10-02 21:00 Gmina Spytkowice wyróżniona 2025-10-02 20:00 Akcja charytatywna Przyjaźń Łączy - Wspólnie dla Zwierząt 2025-10-02 19:30 Jesienne Biegi Przełajowe "Pod Trzema Koronami" 2025-10-02 19:00 Utrudnienia drogowe w Tunelu na zakopiance 2025-10-02 18:30 O małym Ignasiu, ale wielkim Polaku. Mamy dla Was książki 2025-10-02 18:00 Pacjenci zostawiają auta gdzie popadnie, wierni nie mogą wyjechać spod kościoła 2 2025-10-02 17:30 Przez żołądek do... Szczawnicy 2 2025-10-02 17:00 MIeszkańcy Zębu domagają się od władz gminy budowy przejścia dla pieszych 4 2025-10-02 16:32 Badania okulistyczne - dlaczego należy pojawiać się regularnie u okulisty? 2025-10-02 16:00 Spotkanie na styku kultur 2025-10-02 15:00 Zlikwidować dwie małe tężnie na rabczańskich bulwarach? 5 2025-10-02 14:37 Zaproszenie na wernisaż wystawy Węglem i kredką rysowane 2025-10-02 14:30 Pierwsze Święto Karpat w Ludźmierzu 2025-10-02 14:30 W sobotę Przegląd Artystyczny Kół Gospodyń Wiejskich 2025-10-02 14:00 POLKI FOLKI w Nosalowym Dworze w złotym wydaniu 2025-10-02 13:00 Stypendia i nagrody sportowe dla uczniów i młodych zawodników 2025-10-02 12:00 Konkurs historyczny o rodzinie Zamoyskich w stulecie Fundacji Zakłady Kórnickie 2025-10-02 11:18 Audiobooki na wieczór - dlaczego warto słuchać książek przed snem? 2025-10-02 11:00 Nauczycielski awans dla dziewiątki nauczycieli 2025-10-02 09:42 Pożar w Białym Dunajcu 2025-10-02 09:30 Kolumna informacyjna Urzędu Miasta Zakopane 2025-10-02 09:00 Okradli autokar 1 2025-10-02 08:30 W Zakopanem działa już ogrzewalnia 1 2025-10-02 08:30 Bogusław Linda w najnowszym filmie Władysława Pasikowskiego. Mamy dla Was bilety 2 2025-10-02 08:00 Grupa do Spraw Cudzoziemców Placówki SG w Zakopanem przeniesiona do Nowego Targu 2 2025-10-01 21:00 Złote Krokusy rozdane 2025-10-01 20:00 Budowa boiska w Zarytem ciągnie się już cztery lata 3 2025-10-01 19:30 "Punkt Styku". Wernisaż w Galerii Antoniego Rząsy 2025-10-01 19:00 Mamy premierowy teledysk od FiśBandy do piosenki "Duszo ma" (WIDEO) 1 2025-10-01 18:30 Macierzyństwo w obrazach na szkle i w rzeźbie 2025-10-01 18:02 Wybił szybę w autobusie, bo kierowca zwrócił mu uwagę 5 2025-10-01 17:32 Samochód zatrzymał się dopiero na ogrodzeniu 2 2025-10-01 17:29 Krzysztof "Puma" Piasecki zagra w Karczmie pod Gontem 2025-10-01 17:01 Festiwal Inspirowane Górami już niebawem, są nowości i wiele atrakcji 2025-10-01 16:30 Spór o Portugalską Chatę zaostrza się 6 2025-10-01 16:00 Odbierak odpowie za oszustwo "na legendę" 2025-10-01 14:47 Wypadek na "patelniach" na zakopiance. Są utrudnienia w ruchu 2025-10-01 14:30 Koncert urodzinowy u Karola z Atmy 2025-10-01 14:00 Sukces nowotarżan na Triennale Sztuki Naiwnej i Art Brut Pogranicza Polsko-Słowackiego 2025-10-01 13:30 Trwa nabór wniosków na przydomowe kompostowniki 1 2025-10-01 13:09 Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego w Tatrach (WIDEO) 2025-10-01 12:00 Pobieranie opłaty miejscowej to nie przywiej, ale obowiązek jaki ma Zakopane (WIDEO) 10 2025-10-01 11:00 Nowe nazwy ulic w Dzianiszu, nie trzeba wymieniać dowodów osobistych 3 2025-10-01 10:00 Przybyło śniegu w Tatrach 2025-10-01 10:00 Tu nauka jest magiczna - Małopolska Noc Naukowców 2025 już za nami 2025-10-01 09:00 Sterylizacja wolno żyjących, dzikich kotów i nie tylko 2025-10-01 08:00 Przeziyracka w Czarnym Dunajcu 2025-09-30 21:00 Janusz Tomasiewicz zakończył pracę w GPN 2025-09-30 20:00 Podsumowanie 500 dni rządów Łukasza Filipowicz i zaproszenie na otwarcie stadionu (WIDEO) 14 2025-09-30 19:00 Mandat dla kobiety, która spowodowała kolizję w Bukowinie Tatrzańskiej 3
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2025-10-02 22:28 1. Jeśli coś nie działa, to się to naprawia. To trochę tak, jakby zamiast naprawić drogę, zlikwidować ją. 2025-10-02 22:12 2. Witam!!! Od ponad 20 lat przyjeżdżam turystycznie w to miejsce i dosłownie w tą okolicę. Za każdym razem zadając sobie pytanie gdzie są władze dbające o bezpieczeństwo mieszkańców. Jest to bardzo problematyczne miejsce a zaraz piękna i wspaniała okolica. A tym razem gdy jestem tutaj ponownie zadaje sobie pytanie do jakiej jeszcze tragedii musi dojść by machina ruszyła. Dla mnie szokiem jest że wszystko muszą załatwiać sami mieszkańcy i rodzice ponieważ żadna,ale to żadna instytucja nie wychodzi z jaką kolejek pomocą. Mam nadzieję że ten problem jak najszybciej się rozwiąże oczywiście z jak najlepszym zakończeniem a władze spełnią jakiekolwiek oczekiwania mieszkańców. Pozdrawiam serdecznie. Turystka z Kołobrzegu. Trzymam kciuki za mieszkańców 2025-10-02 21:37 3. Jeszcze niech zrobią coś z Bustrykiem i placem zabaw na Majerzu, bo po prostu strach poruszać się pieszo!!! 2025-10-02 21:02 4. Inicjatorzy jako mieszkańcy wnioskują o cokolwiek progi,pasy, znaki,ograniczenia. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Jaka będzie pomoc gminy i innych urzędów. 2025-10-02 20:55 5. Nie da się tego gielikoptera zajumać? I taki ładny, taki francuski i taki amełykański. Jak 20minutowy prezydencik nie z Woly tylko Kabat. 2025-10-02 20:49 6. Autobus z kabiną to wystarczyło napisać Osinobus i wszystko wiadomo 2025-10-02 20:05 7. redyk w scownicak promuje nosel ,wypier.... z radia ZET za epatowanie wad i przywar Polalow , super dzienikarza wybral burmistrz 2025-10-02 19:50 8. Poseł broniący nas roboli przed wyzyskawaczami z PiSu niejaki Kszaczasty ,pseudonim rewolucyjny, przytulił bańkę z HeLIKOPTERA. A jego sojusznik partyjny poseł Oncki, pseudonim rewolucyjny, podobno najbiedniejszy z biednych bo wszystko poświęcił ludowi pracującemu stolycy, także przytulił bańkę. Z mojego HELIKOPTERA. W ferworze walki PiSoskie pomylili sygnał swój-obcy. 2025-10-02 18:58 9. Chciałbym tylko przypomnieć, P.T szanownym wiernym, że ich ukochany Jezus chodził wszędzie piechotą. Raz tylko pojechał na osiołku i to go zgubiło. Może więc wierni wezmą przykład ze swojego Pana. 2025-10-02 18:36 10. Do kosciola sie chodzi . Ksiadz chce przejac parking, a potem zarabiac na nim. Pazernosc nie zna granic.
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama