Reklama

2016-04-10 15:13:55

Zbudujmy system transportu publicznego na Podhalu   

Uruchomienie pierwszej linii komunikacji miejskiej w Zakopanem powinno być początkiem budowy systemu transportu publicznego, obejmującego całe Podhale

Dzisiaj na ulice Zakopanego wyruszyły pierwsze w historii autobusy komunikacji miejskiej. To wspaniały dzień. W kampanii Pociąg-autobus-góry od samego początku przekonujemy, że Podhale potrzebuje zarówno sprawnego połączenia kolejowego z resztą Polski, jak i systemu lokalnej komunikacji autobusowej. Gratulacje należą się burmistrzowi i jego zastępcom, całej radzie miasta oraz urzędnikom. O tym, jak bardzo decyzja ta była wyczekiwane świadczy entuzjazm, z jakim nowe autobusy zostały przyjęte w mieście oraz w internecie. Pochwały płynęły też z Polski.

Nowe autobusy Solaris 8,9 wydają się idealne do obsługi mieszkańców poza sezonem turystycznym. Mieszczą około 50 osób. Są niskopodłogowe, dzięki czemu łatwo będzie do nich wsiadać osobom najstarszym i najmłodszym. Zawierają przestrzeń, gdzie bez problemu zmieści się wózek dziecięcy, wózek dla osób niepełnosprawnych, a nawet narty. Bez problemu przewieziemy psa, co w busach jest problemem.  Autobusy spełniają najwyższą normę emisji dla silników spalinowych – Euro 6 – co jest bardzo istotne w kontekście zmagań Zakopanego ze smogiem. Klimatyzację docenimy w upalne letnie dni. Podsumowując: z nowymi autobusami pod Giewont przyjechał nowy standard, który przekona wielu mieszkańców, że podróżowanie autobusem może być równie wygodne, jak prywatnym samochodem.

Początek drogi

Uruchomienie pierwszej linii to początek długiej drogi, której wynikiem powinno być powstanie systemu komunikacji publicznej, obejmującej całe Podhale. Choć dziś busy dojeżdżają do większości podhalańskich miejscowości, nie tworzą one spójnego systemu. Kiedy zapytamy właściciela pensjonatu w Kościelisku, którym busem można dojechać do Gliczarowa, ten najprawdopodobniej nie będzie umiał udzielić odpowiedzi, bo nikt nie przygotowuje nawet tak podstawowej rzeczy, jak schemat linii. A mógłby on wyglądać tak:

mapka&postulaty

Bardzo ważne jest zaplanowanie węzłów przesiadkowych. Po co puszczać bezpośrednie busy z Czarnej Góry czy Jurgowa do Zakopanego lub Nowego Targu, skoro można zaplanować wygodne przesiadki na większy autobus w Bukowinie? Konieczna będzie również integracja komunikacji autobusowej z kolejową. Obecnie kolej na Podhalu nie odgrywa żadnej roli, ale można w prosty sposób to zmienić. Niezależnie od dużych inwestycji, takich jak wyczekiwana budowa linii Podłęże-Piekiełko, która połączy Podhale z resztą Polski, należy dążyć do uruchomienia szynobusu jeżdżącego co 30 minut w sezonie turystycznym i co 60 minut poza sezonem z Zakopanego do Rabki przez Nowy Targ. Odjazdy i przyjazdy takich pociągów powinny być rozkładowo skoordynowane z lokalną komunikacją autobusową. W praktyce oznaczałoby to, że po przyjeździe pociągu do Zakopanego, w ciągu 7 minut odjeżdżałyby autobusy i busy we wszystkich kierunkach. Podobne przesiadki można by zaplanować w Poroninie, Białym Dunajcu i oczywiście w Nowym Targu.

DSC_9907

Doskonale funkcjonujący system transportowy w Oslo umożliwia również przesiadki autobus-prom 

Stopniowe ulepszanie i cierpliwość

Budowa sprawnie działającego systemu transportowego jest zadaniem trudnym, czasochłonnym, wymagającym dużej cierpliwości. Nie da się stworzyć systemu, który od razu będzie działać idealnie. Zamiast tego konieczne będzie jego coroczne ulepszanie. O tym, jak bardzo złożony jest to proces niech świadczy, że szwajcarski Zurych, miasto dysponujące transportem, o jakim większość świata może jedynie pomarzyć, uruchomił w 2012 r. program o wymownej nazwie "Transport Miejski 2025".

Linie należy podzielić na turystyczne, obsługujące w sezonie olbrzymie liczby turystów oraz te dla mieszkańców, na których autobusy będą jeździć regularnie również poza sezonem. Nie wolno zrażać się początkową niską frekwencją. Ona będzie rosła stopniowo. Startujemy z bardzo niskiego poziomu; choć nie ma jeszcze dostępnych wyników badań, wątpię, by więcej niż 10% podróży na Podhalu czy w Zakopanem odbywało się komunikacją zbiorową. Nie zdziwi mnie, jeżeli przez pierwsze tygodnie mało osób będzie korzystać z zakopiańskiej linii miejskiej. Pierwsze wnioski co do jej popularności będzie można wyciągnąć dopiero po roku.

Niezwykle istotnym warunkiem powodzenia komunikacji będzie zapewnienie regularnych i łatwych do zapamiętania godzin kursów. Informacja, że np. z Krzeptówek i Cyrhli autobus odjeżdża zawsze o pełnej godzinie jest znacznie łatwiejsza do zapamiętania niż odjazdy o 7:22, 8:13, 9:01 itd. Do tego powinniśmy dążyć, nawet jeżeli oznaczałoby to, że autobusy będą jeździć trochę rzadziej.

Mało kto przesiądzie się z samochodu jeżeli jadąc z Kowańca w Nowym Targu na Krzeptówki w Zakopanem będzie musiał kupić oddzielny bilet na autobus miejski w Nowym Targu, oddzielny na pociąg do Zakopanego i oddzielny na autobus w Zakopanem. Konieczne jest stworzenie wspólnego biletu na wszystkie linie, a szansą na to jest powstająca Małopolska Karta Aglomeracyjna.

Najważniejsze cechy dobrze działającego transportu zbiorowego przedstawiliśmy na grafice:

mapka&postulaty

Koniec mitu o niewidzialnej ręce rynku

Wielu mieszkańców Podhala i turystów zrzuca winę na podhalańskich przewoźników za fatalny stan transportu. Nie można się z tym zgodzić. Celem każdego przedsiębiorcy jest zysk, a nie oferowanie usługi publicznej. Trudno się dziwić przewoźnikom, że ostatnie kursy z Zakopanego do Murzasichla są około 18:30, a w niedzielę przez cały dzień kursy można policzyć na palcach jednej ręki, kiedy nie otrzymują oni dotacji na niedochodowe kursy. Dotowanie jest jedyną szansą na stworzenie dobrze działającego systemu transportowego, który będzie jeździł również wtedy, kiedy pasażerów jest mniej, a w ramach którego przewoźnicy będą mogli zaplanować wieloletnią amortyzację zakupionych autobusów. Tak jest zarówno w wolnorynkowej Szwajcarii, skrajnie wolnorynkowej Estonii, jak i w bardziej socjalnej Szwecji. Bez dotacji otrzymujemy to, co doskonale znamy dziś na Podhalu: system działający w miarę dobrze tylko podczas sezonu turystycznego, zmuszający mieszkańców, których na to stać, do przesiadki do samochodu i wykluczający komunikacyjnie uboższych i najstarszych. Kiedy zapytałem Zofię Faron, sołtys Obidowej, dlaczego jej wieś dopłaca do funkcjonowania nowotarskiej linii autobusowej, odpowiedziała, że jest to sprawiedliwie wobec osób starszych, które przez całe życie płaciły podatki, a dla których linia jest jedyną szansą na samodzielne podróżowanie.

Warto podjąć konsultacje społeczne, w których władze samorządowe wraz z mieszkańcami, przedstawicielami podhalańskich przewoźników oraz organizacji pozarządowymi stworzą strategię rozwoju transportu zbiorowego. Bez jego zbudowania nadal będziemy mieć  korki, hałas, zanieczyszczone powietrze, problemy z parkowaniem, trawniki rozjeżdżane przez zaparkowane samochody, wypadki, a przede wszystkim komunikacyjne wykluczenie najstarszych, młodzieży oraz osób o niższych dochodach.

Wierzę, w prawdziwość słów legendarnego burmistrza Bogoty Enrique Peňalosy, który powiedział, że „Miasta rozwinięte to nie takie, w których biedni jeżdżą samochodem, ale takie, gdzie bogatsi korzystają z komunikacji publicznej”.

Piotr Manowiecki

PS: Serdecznie dziękuję panu Robertowi Chowańcowi i Andrzejowi Słodyczce za cenne rady podczas przygotowywania schematu linii.

Grafiki zostały wykonane w ramach projektu „Inkubator inicjatyw” stowarzyszenia Wartko. Autorka grafik: Anna Filipczak. Schemat jest autorskim projektem kampanii Pociąg-autobus-góry i nie musi wyrażać poglądów partnerów projektu „Inkubator inicjatyw", ani tym bardziej urzędu miasta Zakopane.


Kup e-wydanie Tygodnika Podhalańskiego.

Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
janowski1 2016-05-24 21:44:47
Piękna idea ?
Tak , my społeczeństwo zbudujemy płacąc podatki a złodzieje później sprywatyzują - czytaj przekształcą w spółkę prawa handlowego tak jak wszystkie przedsiębiorstwa , albo zlikwidują - ha ha ha
Przy okazji na prace projektowe i przetargi stracimy połowę z faktycznej kwoty realizacji inwestycji rozsądnie prowadzonej Napasie się paru przydupasów władzy .
Ps. Przypomnijcie sobie reformę śmieciową , która polegała na administracyjnym przymusie likwidacji prywatnych firm tworzących konkurencję firmie Tesco . Teraz wszystkie odpady politycznej zadymy mają tam fuchy za nasze pieniądze .
Nie istniejąca firma " Tuś " wysprzątała wszystkie potoki , lasy i łąki zagospodarowując ponad 80 % odpadów - teraz reformę widać w potokach , na łąkach i w lasach , na dodatek cymbały z Tesco , nowe prywatne kosze na śmieci dewastują zmuszając nas do swojego monopolu .
Stały mieszkaniec 2016-04-28 16:30:13
Schemat nierealny do wykonania! To musiałby zrobić marszałek a marszałek nas olał. Pisząc taki materiał należałoby się zapoznać z przepisami prawa a nie robić ludziom wody z mózgu i snuć nierealnych wizji.
Statystyk 2016-04-24 19:45:58
Zacząć od linii dochodowych: Kuźnice, Chochołowska, Morskie Oko, Strążyska .
Zarabiając dudki można do zrealizować szybciej.
akb 2016-04-23 13:32:02
Dziękuję za poruszenie tematu! Bywam na Podhalu zimą i latem od 1952 roku, pamiętam komunikację z dawnych lat. Wiele by tu opowiadać, ale stan dzisiejszy oceniam jako bezsensowny, tragiczny. Proponuję popatrzeć jak to robią Słowacy. Dlaczego na stronie internetowej słowackiej komunikacji autobusowej można znaleźć tabele rozkładów jazdy WSZYSTKICH przewoźników w jednym miejscu, ściągnąć i wydrukować je sobie, a po polskiej stronie jest to niemożliwe? Może by na początek utworzyć stronę "Podhale - komunikacja zbiorowa" i tam publikować tabele?
Przez cały rok ze słowackiej strony na Łysą Polanę dojeżdżają przynajmniej cztery autobusy dziennie, dlaczego żaden z nich nie jest całorocznie skomunikowany polskimi autobusami/busami z Zakopanem i Nowym Targiem? Przecież wydając busom koncesje na tę latem niezwykle atrakcyjną trasę, można było w warunkach koncesyjnych zastrzec wymóg utrzymania całorocznej komunikacji!
Był kiedyś letni autobus N.Targ-Łysa Polana, wyjazd z N. Targu ok. 6:00, powrót z Łysej o 19:00. Rano ostatni pasażerowie mieli szansę wsiąść najdalej w Bukowinie T. Dolnej, a na autobus powrotny czekało zwykle trzy razy więcej chętnych, niż było miejsc. To była nierentowna linia, do likwidacji?
Proszę porównać, jak sensowne są połączenia na Słowacji, jak dogodne przesiadki (choć mają u mnie duży minus za likwidację połączenia Podspady - Szczyrbskie Pleso)!, jak się sprawdza "elektriczka", itd.
Temat ogromny, konieczny, niezbędne jest przywrócenie i sensowne powiązanie choćby szkieletowej komunikacji państwowej/samorządowej z busami. Życzę sukcesu!
akm990 2016-04-17 23:30:46
ja tam jak zawsze dodam , że najlepiej się sprawdzi w górskich terenach kolej gondolowa

http ://www.mist-er.eu/
rys 2016-04-15 23:24:03
mieszkaniec - kursy bezposrednie do miejscowosci popularnych. Powinny sie "zazebiac" (petle) , gdzie mozna sie przesias chcac jechac w innym kierunku.
MIESZKANIEC 123 2016-04-15 22:51:09
tak , w Białce Tatrzańskiej , już po trzecim przystanku nie ma miejsca , i co nie opłaca się jechać do Zakopanego ? Może znowu w bukowinie trzeba sie przesiadać . Sorry ale mamy prywatne busy i każdego sprawa czy jechać do Zakopanego , czy gnić gdzieś w Bucovinie . Może macie rację , ale co do pipidowek , gdzie nawet busom sie nie połaci pojechać .
rys 2016-04-15 22:37:12
Niedawno sie dowiedzialem , ze "nasza" jezdzi w komunikacji podmiejskiej w Oslo. Moze od niej dowiemy sie jak zorganizowac system komunikacji w Zakopanem.
Thinker 2016-04-15 14:26:43
Najbardziej praktyczny i zarazem dużą atrakcją byłby tramwaj do kuźnic (ewentualnie trolejbus).
No dobra ale przynajmniej pomarzyć można, bo to nie kosztuje:)
Aborygen 2016-04-15 09:04:46
Koncept fajny z tym że brakuje mi systemu pętlowego który łatwiej połączyć w regionalne połączenia z kilkoma miejscami przesiadek w różnych kierunkach .
Cześć obsługiwana jest z Zakopanego jako punktu startowego , część z Nowego Targu , Bukowiny i Czarnego Dunajca .

Jeżeli te pętle by się zazębiały mamy wielopunktowe możliwości przesiadek w różnych kierunkach .

Pozdrawiam
czopek 2016-04-15 08:54:48
Priorytetem powinny być Kuźnice. Nie ma co czekać do 2025. Autobus hybrydowy albo elektryczny co 1/2 godziny. W sezonach częściej. Zero busów !!!!!!!!!!!! To jest teren Parku Narodowego i muszą obowiązywać restrykcyjne zasady we wszystkim co jest związane z ochroną Przyrody, Powietrza i Krajobrazu.
Miś Turysta 2016-04-14 18:38:33
Wy lepiej zutylizujcie eternit z dachów w Białym Dunajcu i Poroninie.
mieszkaniec Zakopanego 2016-04-14 16:25:23
Zakopane powinno organizować transport w obrębie miasta Zakopane , dla Podhala transport niech organizuje Białka lub Nowy Targ bo jest to w ich interesie niech pokryją koszty takiej komunikacji .Latem największą atrakcją Białki jest Autobus w Tatry !
ruk 2016-04-13 23:13:57
Jak można się wydostać z centrum Poronina do Nowego Targu?. Przydałby się szynobus Zakopane - Chabówka.
Very Funny 2016-04-12 11:35:45
Czytam i oczom nie wierzę . Wszystkie te tezy ,w każdym razie większość pojawiała się w Nowym Targu podczas kampanii wyborczej i spotkań Euroregionu. Jedyne , co z tego zostało to ???...Nieustające kontrole w MZK Nowy Targ , a połączeń jak nie było tak nie ma , a i tym planom tworzenia połączeń lokalnych w porozumieniu ze Słowakami też jakoś nie widać ... Jedyne , co udało się tak naprawdę to wybudować ścieżki rowerowe - rozumiem , ze to z powodu pierwszeństwa wynalezienia rower'a przed samochodem.
mieszkanka od 60 lat 2016-04-12 07:05:52
Moja sugestia co do linii autobusowej jest następująca: w godzinach rannych i wczesno popołudniowych autobus mógłby jechać ulicami Chałubińskiego i Sienkiewicza dowożąc uczniów do 4 szkół: Gimnazjum nr 2, Szkoła Muzyczna, Szkoła Artystyczna, Liceum Ogólnokształcące oraz do Sądu i Prokuratury Dalej ulicą Nowotarską w stroną szpitala i cmentarza oraz Kościoła Św. Rodziny... Na tej trasie od lat nie ma żadnej komunikacii......
turysta 123 2016-04-11 21:04:47
akurat już widzę jak sie będą przesiadać .Szkoda czasu i nerwów..Przesiadkom mówimy NIE !!!
  • USŁUGI | budowlane
    MALOWANIE WNĘTRZ TRADYCYJNE, NATRYSKOWE (do 1000 m2/dzień), TYNKI DEKORACYJNE, TAPETY, GŁADZIE, PANELE -
    Tel.: 660 921 810.
  • PRACA | dam
    Aparthotel Prestige w Zakopanem zatrudni osoby na stawisko MANAGERA obiektu oraz obsługi RECEPCJI. CV prosimy przesyłać na e-mail.
    Tel.: +48663341092
    E-mail: 133annab@gmail.com
  • PRACA | dam
    Praca w Recepcji w weekendy, obsługa telefoniczna, przyjmowanie rezerwacji Kościelisko.
    Tel.: +48663341092
    E-mail: anna133@interia.eu
  • KOMUNIKATY
    Zakopiańskie Centrum Kultury ogłasza PRZETARG NA DZIERŻAWĘ STOISK położonych przy ul. Krupówki, ul. Na Gubałówkę oraz na Placu Pod Gubałówką w Zakopanem. Szczegółowe Informacje na stronie BIP Zakopiańskiego Centrum Kultury
    WWW: https://bip.zakopane.eu/lista/bip-zakopianskiego-centrum-kultury
  • USŁUGI | budowlane
    POKRYCIA DACHOWE, RYNNY, OBRÓBKI, PODBITKI, MALOWANIE DACHÓW, WYKOŃCZENIA WNĘTRZ, FASADY, ELEWACJE, OCIEPLENIA, KOMINY, MONTAŻ OKIEN DACHOWYCH. 531 001 608.
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    LOKAL DO WYNAJĘCIA, Zakopane centrum, 27 m2 -
    Tel.: 694 266 522
  • PRACA | dam
    RESTAURACJA W ZAKOPANEM ZATRUDNI ENERGICZNĄ KOBIETĘ do pracy w kuchni na stanowisko KUCHARKA, POMOC KUCHENNA.Praca stała. 601 533 566, 18 20 64 305
  • PRACA | dam
    RESTAURACJA W ZAKOPANEM ZATRUDNI ENERGICZNĄ KOBIETĘ DO PRACY W KUCHNI na stanowisko ZMYWAK i OBIERAK. Praca stała 601 533 566, 18 20 64 305
  • SPRZEDAŻ | maszyny, narzędzia
    TRAKTOR C-330, stan b. dobry. PRZYCZEPA SAMOZBIERAJĄCA. 605 378 277.
  • PRACA | dam
    MAŁY PENSJONAT W PORONINIE szuka PANI DO ŚNIADAŃ I SPRZĄTANIA, tel. 607 863 893
  • MOTORYZACJA | sprzedaż
    MAZDA 5, serwisowane, zadbane, garażowane, r. 2008, diesel, stan bdb, oryginalna nawigacja z dotykowym ekranem, 2 komplety felg aluminiowych z oponami lato/zima, full opcja, 16.000 ZŁ -
    Tel.: 888 223 761.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    ATRAKCYJNY DOM Z PŁAZÓW W GLICZAROWIE GÓRNYM -
    Tel.: 607 506 428
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    PENSJONAT w Kościelisku - DWA OBIEKTY -
    Tel.: 607 506 428
  • USŁUGI | budowlane
    KOMINKI, PARAPETY, SCHODY MARMUROWE, NAGROBKI. 601 958 378
  • RÓŻNE
    PRZYJMĘ GRUZ, ZIEMIĘ. 691 434 133.
  • PRACA | dam
    NORWEGIA - BUDOWLAŃCY. Firma Norweska zatrudni w Oslo pomocników tynkarzy, stolarzy, malarzy, monterów rusztowań, blacharzy oraz młodych do przyuczenia w zawodzie. Języki obce NIE wymagane - w firmie pracują tylko pracownicy z Podhala. Praca całoroczna. Zjazdy do kraju (samolot) wg. własnego uznania ~ co 1-3 tygodni. Zarobki od 15 do 25 Euro/godz. Zapewniamy mieszkanie. Zapraszamy! Tel. 667 602 602
  • PRACA | dam
    Szukamy pracowników na stanowisko kelnera/kelnerki do restauracji w Zakopanem 512351742
  • PRACA | dam
    Szukamy pracowników na stanowisko pomocy kuchennej do restauracji w Zakopanem 512351742
  • PRACA | dam
    Szukamy pracownika na stanowisko kucharza do restauracji w Zakopanem 512351742
2020-06-04 15:00 Mleczarnia w opałach - prokuratura prowadzi 2 śledztwa 2020-06-04 14:04 Śmietnisko nad rzeką plus fetor ścieków 2020-06-04 13:00 Notoryczne skażenia gminnych wodociągów 2 2020-06-04 12:25 Ulotki z dziecięcego rowerka - to było 4 czerwca 1 2020-06-04 12:00 Upragniona droga nie zachwyca 2020-06-04 11:44 Wyżej wciąż zima trzyma 2020-06-04 11:04 Surwiwal rencisty czyli 4 miesiące bez wypłaty 1 2020-06-04 10:48 Manifestacyjny Łyk Wolności 1 2020-06-04 10:00 Śmierć czworga posłów na zakopiance 1 2020-06-04 09:00 Jak powstają koszyki (WIDEO) 2020-06-04 08:35 Najpierw słońce, potem burze 2020-06-04 08:01 Chemikalia na śmietnik 2020-06-04 01:48 Jedz lody - zbieraj lodowe pieczątki! 2020-06-03 21:26 Groźny wypadek w Suchem 2020-06-03 21:00 Odmrażane baseny dostały wytyczne 2 2020-06-03 20:47 Mamy pierwsze borowiki 3 2020-06-03 20:16 Brudna woda prosto do wanny 8 2020-06-03 20:00 Przystań w zawieszeniu 2 2020-06-03 19:00 Wiktor Sowa we wspomnieniach bliskich 2020-06-03 18:07 Smakowite wyróżnienie 1 2020-06-03 17:00 Odmrażanie kultury 2020-06-03 16:00 Korea Północna. Dziennik podróży. Konkurs dla czytelników 2020-06-03 15:00 Przedsiębiorcy sami mogą sprawdzić zwolnienie ze składek 1 2020-06-03 14:00 Wodociągi przepraszają za suche krany 2 2020-06-03 13:00 Dwunastu na łódce 3 2020-06-03 12:00 Kanapowcy z Podhala poszukiwani 2020-06-03 11:00 Jeździłem po ulicach i płakałem. Wszystko zniszczone, wszystko, rozumiesz... 8 2020-06-03 10:00 Mistrzowskie oszustwo 2020-06-03 09:04 Do otwarcia granic 1 2020-06-03 08:00 I po spływie - kajakarze nie popłyną w Boże Ciało 2020-06-03 01:21 Mieszkańcy Podhala mogą BEZPŁATNIE wykonać badanie przesiewowe raka jelita grubego i to w pełnym znieczuleniu! 2020-06-02 21:40 Koniec z pandemicznymi obostrzeniami w urzędzie 2 2020-06-02 20:47 Mega awaria, pół miasta bez wody 5 2020-06-02 20:14 Dziura na dziurze 10 2020-06-02 19:11 Kończy się budowa tras rolkarsko-nartorolkowych 4 2020-06-02 18:12 Jak ser szwajcarski 4 2020-06-02 17:09 Na dnie zbiornika czorsztyńskiego zacznie się budowa linii kablowej 2 2020-06-02 16:10 Przejechali pół Europy, wpadli na Podhalu 8 2020-06-02 15:58 Przed Bożym Ciałem ma być lepiej 3 2020-06-02 15:00 Powrót do kina 2 2020-06-02 14:02 Sucho w kranach pod Giewontem 8 2020-06-02 12:57 Zbiórka wielkich gabarytów 2020-06-02 12:00 Pierwszy e-parking w Tatrach 2 2020-06-02 10:52 W górach nic nie widać 2020-06-02 10:00 Dokąd narciarzu 2 2020-06-02 09:36 Deszczowo pod Giewontem 3 2020-06-02 08:55 Loty w czasach pandemii 2020-06-02 08:00 Powiat zbuduje nowego Sokoła 3 2020-06-01 21:00 Czynsz wirusowy 2 2020-06-01 19:45 Pożar na Szymonach
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2020-06-04 14:08 1. "małpa"Cyklista ! ten płyn z Francji tam w Iraku był potrzebny aby drogi wytrzymałe duże naciski przy wysokich temperaturach nie wiem gdzie go lali lecz drogi (tam w Iraku) Nasze (Polskie) firmy wykonywały bardzo dobrze . Teraz prawie pół wieku minęło i nasi drogowcy buble robią , . Mozaika kamienna i niewłaściwe pochylenie jej na rondzie to ładnie wygląda na planie lecz praktycznie to bubel .! Czy się mylę że znak @ czyta się "małpa" ??? 2020-06-04 14:07 2. Jakby to powyższe zdjęcie obciąć od dołu (bez łódki i ludziów) to piękny widok. 2020-06-04 13:57 3. SKANDAL !!!!! aby w XXI wieku takie ''jaja'' byly . Gdzie rzadzacy ? inspektorzy ? sanepid ? dlaczego nikt NIC NIE ROBI w tej sprawie ? Dlaczego nikt nic nie mowi skad te zanieczyszczenia ? Az zygac sie chce slyszac/czytajac takie wiadomosci . Odpowiedzialni za takie rzeczy do cholery robcie cos ! 2020-06-04 13:54 4. Cytat z Wójta Andrzeja Jacka Nowaka ,,Zostały podjęte działania naprawcze, czyszczenie i zlecone zostało powtórne badanie wody. W wodę do spożycia można zaopatrzyć się w przy Szkole Podstawowej nr 2 w Białym Dunajcu przy ulicy Miłośników Podhala 23, gdzie zostanie podstawiony beczkowóz - informuje Andrzej Jacek Nowak, wójt Gminy Biały Dunajec. " WY TO SE WÓJCIE JAJ NIE RÓBCIE. Jak nie odłączycie ujęć z potoka to bedzie cały czas płynął w wodociągu syf i ścieki Wybudowaliście studnie ponad rok temu, studnia nie podłączona, piniondze wywalone w błoto. 2020-06-04 13:43 5. to baseny były zamrożone ? 2020-06-04 13:16 6. W ten dzień Polak alkoholik przes. cały dorobek powojenny a potem trafił na bezrobocie. W myśl leninowskiej myśli, że kapitalista sprzeda sznur dla zysku na którym go potem powieszą. 2020-06-04 12:04 7. ZUS robi co może żeby nie wypłacać pieniędzy miałem raz z nimi do czynienia i nie dziwię się ludziom którzy wylewaja pomyje na nich... wielka banda która czeka do ostatniego dnia do wypłaty pieniędzy A później prosi jak zwykle o dodatkowy dokument od którego mają znowu miesiąc na wypłatę kasy i tak w kółko... 2020-06-04 12:04 8. Szanowny Zakopiańczyku! Profesor - to tytuł naukowy. Doktor, doktor habilitowany - to stopień naukowy. Magister, licencjat - to tytuł zawodowy. Oprócz tytułów i stopni na uczelniach są stanowiska - na przykład profesora, profesora uczelni, starszego wykładowcy czy wykładowcy. Profesor Włodarczyk (uwaga: tu słowo "profesor" zostało użyte grzecznościowo; tradycyjnie tak zwracamy się do profesorów lub do doktorów habilitowanych) jest zarówno profesorem uczelni Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, jak i profesorem uczelni Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu. ... proste, prawda? 2020-06-04 11:49 9. Ja mam dobry filtr i nie mam problemów z wodą. A to, że nie było wody ostatnio to chyba dobrze, że wreszcie ktoś inwestuje w rurociągi, które pamiętają II Rzeczpospolitą. 2020-06-04 11:36 10. "KOD jest niczym, to żadna siła, przybudówka ? Nie ma KOD-u, KOD jest niczym. (?) Ci ludzie z tego KOD-u, bez organizacji, są niczym. Możesz mieć tysiąc ludzi, bez organizacji są niczym. Możesz mieć stu żołnierzy, którzy są, k....a, spartanami i w....bią ten tysiąc w kosmos. Pospolite ruszenia w Polsce kończyły się tym, że się napili na końcu Sejmu, k....a. Jak szło wojsko zaciężne przeciwnika, to wypierali do domu. Taki jest KOD. (?) Nie wierz w takie rzeczy. Ci ludzie na końcu - patrz, kto jest sensowny i bierz go do siebie. To jest metoda. Kodziarze to nie jest żadna siła. Oni będą świetni wiesz do czego? Żeby brać komórki i filmować (?). Do tego się nadają, nic innego, naprawdę. Ja was przepraszam, ale jadę teraz, k***a, na komisję" ? mówił Sławomir Neumann na spotkaniu, które miało miejsce w biurze Platformy Obywatelskiej w Gdańsku pod koniec 2017 r. Szef klubu PO-KO spotkał się wówczas z lokalnymi działaczami Platformy Obywatelskiej z Tczewa, rozmowy nagrał jeden z uczestników spotkania.
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama
Polecamy

Bojcorka

FILMY TP

Pożegnania

Album TP