Wszystko za sprawą XX. jubileuszowej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, na który zapraszają organizatorzy wydarzenia: miasto Zakopane oraz Zakopiańskie Centrum Kultury.
W tym roku na festiwalowej scenie zaprezentują się tacy artyści jak Michał Markuszewski - organy oraz Flores Rosarum - żeński zespół wokalny.
Wakacyjna propozycja koncertowa skierowana jest nie tylko do melomanów, ale też do zmęczonych codziennym zgiełkiem mieszkańców i turystów, którzy poszukują ciszy, spokoju i wytchnienia. Początek koncertu w sobotę 31 lipca o godz. 20.
Antyfony i hymny
"Ideą tegorocznego koncertu jest ukazanie piękna chorału gregoriańskiego, który zostanie zaprezentowany jako śpiew w swej czystej formie, a także jako temat służący za podstawę improwizacji organowej. Wysłuchamy czterech antyfon maryjnych oraz hymnu Ave Maris Stella. Śpiewy te często pochodzą z pierwszego tysiąclecia naszej ery i są z pewnością starsze od ksiąg, w których zostały po raz pierwszy zapisane. Nie jest również łatwo z całą pewnością określić ich autorów, choć ci, których imiona są nam znane należą do najbardziej szacownych wówczas i sławnych autorów chrześcijańskiego świata. Każda z czterech antyfon będzie zaśpiewana w dwóch wersjach: wersji simplex, czyli prostej, gdzie temat jest ukazany w najprostszej, niezdobionej formie, oraz wersji solemnis, czyli uroczystej, gdzie śpiew jest dłuższy, a pierwotna melodia jest kunsztownie i zdobnie opracowana. Program zakończy hymn Ave Maris Stella, którego szczególnie urokliwa melodia i zwrotkowa forma od dawna inspirowała kompozytorów, takich jak m.in. Felice Anerio, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Guillaume Dufay, William Byrd, Claudio Monteverdi, Girolamo Frescobaldi, Antonio Vivaldi, Antonín Dvořák, Edvard Grieg, Ferenc Liszt, Josquin des Prés, czy Josef Rheinberger. Ten wspaniały, zamykający koncert hymn, również zostanie ukazany w formie chorałowej oraz improwizowanej. Program koncertu dopełni również utwór otwierający koncert – fanfara Davida N. Johnsona" - czytamy w programie koncertu.
Rozśpiewane Płatki Róż
Przed zakopiańską publicznością zaprezentuje się żeński zespół wokalny Flores Rosarum - czyli Płatki Róż. W grupie śpiewają: Adrianna Bujak-Cyran, Liliana Pociecha, Anita Pyrek-Nąckiewicz, Katarzyna Śmiałkowska i Katarzyna Wiwer.
Zespół założyła w 2007 roku s. Susi Ferfoglia wraz z grupą śpiewaczek zafascynowanych muzyką św. Hildegardy z Bingen. To właśnie dzieła św. Hildegardy stały się od samego początku jednym z uprzywilejowanych repertuarów zespołu, co znalazło swój wyraz także w jego nazwie, nawiązującej do jednego z jej responsoriów. Interpretacja i propagowanie muzyki tej niezwykłej Świętej z nad Renu stała się elementem charakterystycznym, dzięki któremu zespół stał się rozpoznawalny w całej Polsce.
Flores Rosarum wykonał scenicznie jedno z najciekawszych dzieł św. Hildegardy, moralitet "Ordo Virtutum". Projekt ten zrealizował wraz z szwajcarskim zespołem Peregrina (kier. art. Agnieszka Budzińska-Bennett); jego premiera nastąpiła jesienią 2013 r. Z zespołem Peregrina miał okazję pracować i wystąpić również z późniejszym repertuarem wielogłosowym z archiwum polskich ss. benedyktynek. Członkinie zespołu prowadzą ożywioną działalność artystyczną oraz naukowo-badawczą, co pozwala każdy projekt zacząć od zgłębiania rękopisu zawierającego wykonywane śpiewy. Poznanie średniowiecznych notacji oraz rozumienie kontekstów liturgicznych, historycznych oraz społecznych, w których powstały dane śpiewy, otwiera drogę interpretacji, która pragnie zostać wierna temu, co się znajduje w danym rękopisie. Flores Rosarum z chęcią sięga również po repertuar znajdujący się w polskich rękopisach liturgiczno-muzycznych. Od wielu lat zajmuje się propagowaniem śpiewów zawartych w średniowiecznych rękopisach przechowanych w Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej, w archiwach ss. benedyktynek ze Staniątek i ss. klarysek z Krakowa oraz Starego Sącza. Owocem tych badań jest m.in. projekt "Żywot św. Stanisława według Wincentego z Kielczy", powstanie płyty ze śpiewami staniąteckimi (Venite, exultemus Domino. Śpiewy Panien Benedytynek z Antyfonarza napisanego za przełożeństwa Ksieni Doroty Szreniawskiej – 1536 r.), projekt "Summum bonum amplum donum" prezentujący wielkoczwartkowy obrzęd umywania nóg w klasztorze ss. klarysek w Krakowie z franciszkańskiego Graduału 205. Oprócz intensywnej działalności koncertowej zespół angażuje się w inicjatywy propagujące wykonawstwo śpiewu gregoriańskiego w optyce semiologicznej także w ramach liturgii.
Wychowanek mistrzów
Pianista, organista Michał Markuszewski urodził się w Warszawie. W 2004 roku ukończył z wyróżnieniem studia w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, w klasie organów prof. Joachima Grubicha, a także (w 2005 roku) w klasie fortepianu prof. Kazimierza Gierżoda.
W 2007 roku ukończył studia (specjalizacja - improwizacja organowa) na Universität der Künste w Berlinie w klasie prof. Wolfganga Seifena. W 2008 roku ukończył studia podyplomowe w klasie mistrzowskiej prof. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu. Do jego największych osiągnięć należą: II nagroda w konkursie Polskiej Muzyki Organowej XX wieku w Legnicy (1998), I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumii (2000) i wyróżnienie za najlepsze wykonanie utworów Jana Sebastiana Bacha oraz nagroda prezydenta miasta Gdańsk, III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Zurychu-Wiedikon (2007).W 2007 roku był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Występował z recitalami na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach w Polsce, na Litwie, Słowacji, Ukrainie, w Czechach, Holandii, Norwegii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz ponad 170 miastach w Niemczech.
Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach pod kierunkiem takich mistrzów jak: Guy Bovet, Aleksander Fiseyski, Julian Gembalski, Lorenzo Ghielmi, Jean Guillou, Bernhard Haas, Naji Hakim, Rudolf Innig, Edgar Krapp, Olivier Latry, Heribert Metzger, Peter Planyawski, Martin Sander, Christopher Stembridge. Współpracował z wieloma wybitnymi solistami, Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis, chórem Camerata Varsovia, orkiestrą Camerata Janáček, orkiestrą Collegium instrumentale Bochum, orkiestrą Jeunesses Musicales. Dokonał również wielu nagrań płytowych (Organum Classics, Label Harp, DUX). Jego płyta nagrana na zabytkowych organach Kościoła Reformowanego w Warszawie (DUX 0707) nominowana była w dwóch kategoriach do nagrody FRYDERYK. Nagrywał również dla radia oraz telewizji. Artysta ma na swoim koncie prawykonania współczesnej polskiej muzyki organowej, a także organowo-kameralnej. Od 2012 wykłada improwizację organową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.