Reklama

2013-04-16 17:21:16

STASIUK JEDZIE ZAKOPIANKĄ

Andrzej Stasiuk, znany i popularny pisarz, został właśnie niedawno nowym felietonistą „Tygodnika Powszechnego” i swój pierwszy felieton poświęcił Zakopanemu i Podhalu. W tekście tym daje przejmujący obraz estetyki Zakopanego i okolic.

Tak się składa, że znam kulisy powstania tego felietonu. Stasiuk przyjechał do Zakopanego 31 stycznia na zaproszenie fundacji „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości”, żeby poprowadzić spotkanie autorskie z Jackiem Kleyffem w Dworcu Tatrzańskim. Spotkanie poświęcone niedawno wydanej książce Jacka Kleyffa Rozmowa, jak i koncert jego piosenek udały się znakomicie. Andrzej Stasiuk powiedział mi po tym koncercie, że ma już nowy temat na felieton, że wizyta w Zakopanem po kilku latach nieobecności jest dla niego traumatyczna, że poziom brzydoty jest tu porażający. Poniżej obszerny fragment tego tekstu poświęcony opisowi drogi dojazdowej do Zakopanego i ulicy Krupówki. 

     „To się zaczyna wiele kilometrów wcześniej. Coś robi się nie tak z krajobrazem. Polska jest bezwzględna, przymusiła nas do wielu rzeczy i do wielu przyzwyczaiła, ale gdzieś między Szaflarami a Białym Dunajcem ma się poczucie, że się wjeżdża do jeszcze bardziej Polski, do Polski podwójnej, trzykrotnej, Polski hard. Stopień wizualnego obesrania poboczy drogi nr 47 przywodzi na myśl zaplanowaną, celową i precyzyjnie odbytą zbrodnię na pejzażu, mord na cudzie świata, który nam podarowano. Jeśli jest pogoda, to w oddali widać góry, te kilka czy kilkanaście prawdziwie skalistych szczytów, które dostaliśmy od losu czy historii, by móc je podziwiać, by chronić się w cieniu ich piękna. Lecz musimy na nie patrzeć poprzez obskurny majak, przez ten syf nieopisany poustawiany po jednej i po drugiej stronie drogi. Tak sobie wyobraziliśmy wielki świat i tak go zbudowaliśmy: z drutów, ceowników, folii, dykty, farby, blachy i plastiku. I teraz jedziemy przez poronioną jakąś Dolinę Jozafata i krwawią nam źrenice od tej ględźby obleśnej, od tej zachwalanki namolnej, że apartamenta, że koliby, że zbójnickie, że salceson po 6.50, że tam tylko po 5, że pajntbol i srajtpul, że gacie, że ogrodzenia, że jaskinia solna, że jama z gówna, że taki, śmaki, owaki, metr po metrze, płachta za płachtą, sztrajfa za sztrajfą, mamidło za mamidłem, baner taka jego mać w otchłań dostępności, w bezmiar oferty, w nieskończoność satysfakcji oraz spełnienia. 

     A potem wjeżdżamy do miasta, do którego niegdyś pielgrzymowały najlepsze umysły epoki (które zresztą to miasto poniekąd wymyśliły), zostawiamy gdzieś auto i udajemy się na główną ulicę. Ale tam nie ma żadnej ulicy. Jest tylko dalszy ciąg drogi nr 47 tyle, że bez samochodów. Barwnego badziewia jest więcej, bo się stłoczyło, skropliło się i ścieka po ścianach, po szybach, po drzewach, dachach, schodach, płotach, po wszystkim. Nic spod tego trądu już nie widać. Spod „kurczak po 5.60” i spod „muzyka od 20 do 22: i spod „trzecie coś tam gratis”.” 

     Cały felieton zatytułowany „9.99” przeczytać można w „Tygodniku Powszechnym” nr 12 z 24 marca 2013 s. 46. Może za jakiś czas będzie też dostępny na stronie internetowej pisma, nie wiem tego, trzeba sprawdzać na tygodnik.onet.pl. Czemu zamieściłem tu tak obszerny cytat z tego tekstu? Bo podejrzewam, że czytelnicy „Tygodnika Podhalańskiego” i odwiedzający stronę internetową TP, nie czytają masowo „Tygodnika Powszechnego” i zapewne nie znają tego felietonu. Poza tym uważam Andrzeja Stasiuka za nader uważnego i wnikliwego obserwatora rzeczywistości oraz pisarza, który znakomicie potrafi oddać słowem pisanym „kraj-obraz” – obraz otaczającego nas świata. Jest też człowiekiem z zewnątrz, dawno tutaj nie był i nagle coś dostrzegł, coś, co zabolało go tak mocno, że to opisał dobitnymi słowy. A na dodatek wczoraj po południu jechałem „zakopianką” do Nowego Targu i z powrotem i mogę na świeżo potwierdzić obserwacje Andrzeja Stasiuka – to jest koszmar!
     Może niektórzy z nas, mieszkających tu na stałe, już nie dostrzegają całego tego badziewia? A może dostrzegają, ale się przyzwyczaili, odpuścili – „bo przecież nic się nie da zrobić!” Bez wątpienia władza lokalna zaniedbała ten problem, w ogóle się nim nie zajmuje. Ale przecież zaniedbali tę sprawę wszyscy mieszkający wzdłuż „zakopianki”, przecież te reklamy, te bannery, te billboardy stoją na czyjejś ziemi, ktoś – z reguły prywatny właściciel działki – zgodził się, żeby na jego ziemi stały te koszmary. Oczywiście z powodów finansowych, ktoś mu za to zapłacił. A co z legendarnym u górali i Podhalan, rzekomo wręcz wrodzonym, poczuciem piękna i estetyki, opisywanym od blisko dwustu lat? Gdzie się podziało? Wszystko można sprzedać? Wszystko można kupić? Nawet dobry smak i poczucie estetyki? Mam nadzieję, że nie do końca. Ale boję się, że mogę się mylić.

Zostań Patronem Tygodnika Podhalańskiego.

Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
stowarzyszenie Miasto Moje a w Nim 2013-04-19 14:21:25
Dzień dobry,

cieszy mnie, że temat nieestetycznych reklam coraz częściej pojawia się w mediach. Jestem członkiem stowarzyszenia Miasto Moje a w Nim, które od 2007 roku walczy o uporządkowanie reklamy zewnętrznej.

Często zarzucają Państwo złą wolę burmistrzowi oraz staroście. Choć można by od nich oczekiwać więcej (przede wszystkim burmistrz powinien natychmiast powołać plastyka miejskiego, który przygotowałby plan parku kulturowego dla Zakopanego), to pragnę jednak zauważyć, że wygląd zakopianki i Krupówek wynika przede wszystkim z fatalnych przepisów ustawowych. Właściwie cała Polska wygląda podobnie. Kołobrzeg, Szklarska Poręba, Szczawnica - wszystkie te miejscowości "zainfekowane" są tą samą chorobą.

Żeby coś zmienić trzeba w równym stopniu naciskać na sejm i rząd, by dali samorządom skuteczne metody porządkowania tego bałaganu reklamowego.
Wszystkich, którym zależy na zmianie tego stanu zapraszam do zapoznania się z postulatami stowarzyszenia Miasto Moje a w Nim. Pozdrawiam,
Piotr Manowiecki
nauczyciel 2013-04-19 12:49:51
Maciej Krupa:
To nie ja wrzuciłem Pana do worka z napisem "salon", tej kwalifikacji dokonał bard przeciwstawiający zgniłej, kosmopolitycznej inteligencji, pławiącej się we własnym sosie, zdrową tkankę prostych polskich patriotów - Pan Rafał Ziemkiewicz.
Ja natomiast muszę przyznać rację autorowi "Polactwa" co do samej diagnozy naszego społeczeństwa, dostrzegającej już kilka lat przed katastrofą smoleńską rozłam istniejący od wieków w tymże społeczeństwie, ujawniający się coraz bardziej wyraziście po odzyskaniu wolności w 1989 r., gdy znikła komunistyczna urawniłowka ściągająca wszystkich (prawie) do takiej samej szarzyzny.
Tak więc niezależnie od woli jednostek, podział ów funkcjonuje, a moim zdaniem będzie się tylko pogłębiał. Imaginacje pisarza że dojdzie jednak do integracji wewnętrznej w której "z polską szlachtą polski lud" dowodzą jedynie potencjału w tworzeniu fikcji literackiej która wcześniej pozwoliła na stworzenie wielu naprawdę fajnych książek s-f. Co przy tym znamienne, wizje ewolucji społeczeństwa zawarte we wczesnych utworach literackich Ziemkiewicza ("Pieprzony los kataryniarza', "Czerwone dywany...") dużo trafniej (przynajmniej moim zdaniem) przystają do obecnej rzeczywistości niż późniejsza o ponad dekadę publicystyka tegoż samego autora.

Niezmiernie cieszy mnie że na Podhalu zdarzają się jednostki niekoniecznie poszukujące prostych recept których całym zapasem dysponują niektórzy politycy (z Solidarną Polską na czele) i lokalni proboszczowie (rozłam społeczny dotyka również KK o czym nieśmiało mówi np. Józefa Hennelowa). Stwarza to pewną nadzieję że mój syn w swojej klasie trafi przynajmniej na jedno dziecko wywodzące się z rodziny stojącej po tej samej stronie opisanej wcześniej przepaści co ja.
Nie chcę jednak popadać w próżne samozadowolenie że nawet na łamach "TP" mogę odnaleźć jedną czy dwie osoby o poglądach zbliżonych do moich, z którymi możemy wymieniać się zgrabnie formułowanymi spostrzeżeniami. Taki dialog, który nie ma żadnej szansy przebicia się do szerszej grupy mieszkańców Podhala, nie przełoży się ani na żadne działania, nawet na szczeblu lokalnym, ani nawet nie posłuży jako zalążek stworzenia społeczności obywatelskiej. Dlatego też zdecydowanie lepiej poświęcić będzie czas na wycieczkę w góry na nartach czy rower. Do zobaczenia na szlakach!
Maciej Krupa 2013-04-19 10:09:24
@ nauczyciel
Szanowny Panie, dziękuję bardzo za obszerną wypowiedź. Po pierwsze: nie czuję przynależności do żadnego "salonu" i nie wiem czemu Pan mnie w nim umieszcza? Po drugie: nie propaguję poglądów Andrzeja Stasiuka wśród ludu. Ot, po prostu przeczytałem felieton Stasiuka i stwierdziłem, że warto podzielić się tym tekstem z czytelnikami, bo zgadzam się z dokonanym przez niego opisem zjawiska, a poza tym jest to opis znakomity literacko - sam nie potrafiłbym tak tego ująć w słowa. I tyle. Zresztą w tym tekście chyba nie ma poglądów, jest czysty opis. Jeżeli chodzi o dziwne i pozamerytoryczne komentarze Pana "motyla" i Pani "jagoDZIANY" to zareagowałem, odpowiedziałem i nie mam zamiaru tego rozwijać. Nie próbuję edukować ludu podhalańskiego, zresztą sam się z tego ludu wywodzę. Od wielu lat "robię w słowie" i dlatego piszę. Czasem nawet na tym zarabiam (ale nie na tym blogu). Z tej dyskusji wynika jasno, że jest potrzeba rozmowy, debaty na ten i inne tematy. Proszę więc nigdzie nie wyjeżdżać z Podhala, czytać i czasem coś napisać. Bo ja piszę między innymi dla takich ludzi jak Pan - chcących rozmawiać, artykułujących swoje opinie w sposób racjonalny i językowo cywilizowany, pozbawionych uprzedzeń. Też lubię przyrodę, cały wczorajszy dzień spędziłem na fokach w Tatrach - było pięknie, w górach wiosenna zima w pełni. Serdecznie pozdrawiam.
@ jagoDZIANA
Nie ma czego gratulować. Nie znam Pana Józka, nic do niego nie mam i nawet nie wiem czy tak naprawdę ma na imię. Jeżeli ktoś jest werbalnie agresywny wobec Pani to źle, ale kiedy Pani atakuje innych to - domyślam się - dobrze. Czyżby moralność Kalego?
józek z zokopanego 2013-04-19 00:56:44
nauczyciel
sam widzisz jakie kołtuństwo i degrengolada umysłowa tu panuje!!!!przewrotnie powiem, że Rokiciny i Maków, nieco dalej na północ niż Rabka a też Podhalańskie....a przewrotnie dalej, gdyby nie......"Wesele" i drzeworyty Skoczylasa, na których górale przypominają bardziej Apaczów, to Byrcyny i Makowscy dalej w Kasprowej by siedzieli.....zobacz o czym tekst a gdzie,co poniektóre łorodzynki, jagodzianki i inne leśne ssaki piszą i jak to pojmują....pisz Pan.joozek
józek z zokopanego 2013-04-18 12:04:12
jagoDZIANA
ja tylko stwierdzam fakty......!!!! sama sobie to piszesz!!!!
nauczyciel 2013-04-18 11:52:15
Maciej Krupa (jak również pozostała część "salonu"):
Z ciekawością (a właściwie to pewną pobłażliwością) obserwuję próbę rozpropagowania poglądów Andrzeja Stasiuka wśród ludu podhalańskiego, zwłaszcza dokonywaną na ramach takiego tytułu jak "TP" (nie mylić z "Tygodnikiem Powszechnym"!!!). Czekałem na odkrywczy komentarz dotyczący związków Andrzeja Stasiuka z Adamem Michnikiem i innymi osobami które dla mnie są autorytetami, a dla czytelników "TP" tłumaczą całe zło rozpełzłe po ich świecie.
Ponieważ sam miałem okres w którym próbowałem edukować lud podhalański, cierpliwie tłumacząc dlaczego władza samorządowa w Rabce nie powinna traktować tego upadającego uzdrowiska jak swojego folwarku, i na tej działalności edukacyjnej zmarnotrawiłem tylko czas, proszę nie powielać mojego błędu.
Tak samo jak nie ma sensu dyskusja z ludem smoleńskim o przyczynach katastrofy lotniczej, tak samo nie ma sensu wyjaśnianie ludowi podhalańskiemu że burmistrz nie ma prawa robienia czego tylko zapragnie w podległym mu urzędzie, a góral nie ma prawa stawiania czego tylko zapragnie na swoim polu.
Uprzedzając kierowane do mnie sugestie natychmiastowego opuszczenia Podhala "skoro mi się tutaj nie podoba" - ależ podoba mi się tutaj, i to bardzo, dlatego też tutaj właśnie zamieszkałem. Podoba mi się przyroda za oknem, łąki, świerki i ośnieżone szczyty Tatr widoczne z okna w mojej Rabce. Żeby zachować to dobre samopoczucie jakiego dostarcza natura, po prostu należy unikać kontaktu z ludem podhalańskim. Zaraz wychodzę do ogródka zobaczyć czy mrówki już naprawiły szkody wyrządzone przez dzięcioła tej zimy, zostawiając przestrzeń publiczną jej prawowitemu właścicielowi tj. właśnie ludowi podhalańskiemu. Skoro panuje u nas demokracja a większość tutejszych mieszkańców ogranicza się do rozmyślań jak wyrwać trochę więcej dutków (najlepiej z kieszeni Żydów/masonów/cyklistów itp. gdyż tam z całą pewnością ta kasa już jest), niech i tak będzie. Wiwat zaradni Podhalanie!
jagoDZIANA 2013-04-18 10:04:24
"Pseudonim: józek z zokopanego 2013-04-16 17:48:29
jagoDZIANA
ależ ty jesteś tępa!!!!!!"

Gratuluję Panu Krupie SPRZYMIERZEŃCA!!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!
qaz 2013-04-18 07:14:53
@józek z zokopanego - ja po prostu nie przyjmuję każdego. U mnie nie robi się imprez. Nie zabraniam picia, ale pić trzeba umieć. Moja oferta skierowana jest przede wszystkim dla tych, którzy chcą w spokoju wypocząć, a nie wysłuchiwać pijackich wrzasków po nocach. I mam to oficjalnie na stronie napisane. Dzięki temu może mam mniej ludzi, ale święty spokój jest. Ci co do mnie przyjeżdżają doceniają to. Każdy prowadzi biznes na swój sposób. A ja zawsze powtarzam, że w dobrych hotelach też nie można robić wszystkiego co się chce. I nieoficjalne "czarne listy" przede wszystkim w hotelach funkcjonują.
cobra 2013-04-17 22:51:19
Qaz,z tym traktowaniem tzw.POŻAL SIĘ BOŻE GOŚCI , bo raczej to zwykli szmaciarze,całkowicie się z Toba zgadzam,też czasami takie BYDŁO mi się trafi:D
józek z zokopanego 2013-04-17 22:30:04
qaz
poczytaj co sam piszesz!!!! dla mnie sam reprezentujesz bylejakość i z takim podejściem hołota właśnie najprędzej do ciebie trafi!!!!!!!
qaz 2013-04-17 20:57:13
@Maciej Krupa - poprzedni pana komentarz do @motyla : "I skąd ta pogarda dla przyjeżdżających do nas turystów? ". Odczytałem dosłownie zamiast w sensie "pogardy przez witanie bałaganem wizualnym". Zresztą - jaki popyt taka podaż. Coraz więcej klientów bylejakich. Więc zamiast rękodzieła - ciupagi made in China i kolorowe sznurówki. Zamiast kosztownego ładu (w końcu ktoś musi zrezygnować z kasy z reklam) - bezład. To co napisałem - są już oferty "u nas nie obowiązuje cisza nocna". Klientów coraz mniej - trzeba brać co jest. Przynajmniej niektórzy tak podchodzą - nie każdego stać na luksus odsiewania hołoty. A jak się nie dba o dobrego klienta to ten jedzie gdzie indziej i trudno go odzyskać. Bylejakość wygrywa bo nie generuje kosztów, a wręcz dochody przynosi. To, że to zabawa na krótką metę - kto się tym przejmuje, byle dziś, byle było, byle kasa na bieżąco leciała. A "po nas choćby potop".
uorcyk 2013-04-17 17:17:31
es-ka: a dlaczego to my mamy w czynie spolecznym sprzatac miasto a tymczasem pracownicy Tesko zatrzymaja swoje etaty?? Prace spoleczne- to juz było!
Maciej Krupa 2013-04-17 17:09:24
@ qaz
Bardzo Pana przepraszam, ale zupełnie nie rozumiem o co chodzi w poprzednim komentarzu? O jakie odnoszenie i co nie do końca? Co to ma wspólnego z chaosem wizualnym w mieście i na Podhalu? Mam wrażenie, że to chyba jakieś nieporozumienie?
qaz 2013-04-17 14:21:30
@Maciej Krupa - z tym odnoszeniem się to tak nie do końca. Sam miałem okazję kilkakrotnie wyrzucić gości, którzy zapomnieli, że imprezy robi się w knajpie, a nie na budynku w środku nocy. Przytoczę ich odzywki: "płacę to wymagam" (zapomniał tylko sprawdzić ZA CO płaci), "co, żyłka pękła ? - jestem na wczasach", "g...o mnie to obchodzi, że tu są małe dzieci i inni ludzie" i sporo innych nie nadających się do druku. Wtedy rachunek na stół i żegnamy się - nie musimy się ze sobą męczyć. Ja mam taktykę: normalny klient - normalna rozmowa i pomoc (szlaki, samochody, szpital), ktoś zaczyna na wejście rządzić - zawsze mówię, że mamy sporo wspaniałych hoteli w Z. Najbardziej wtedy bawi mnie reakcja typu: "ale tam drogo". Czyli bydło w taniej kwaterze można robić, a w hotelu nie dość, że trzeba zapłacić to jeszcze pewnie zachować się trzeba. Zresztą - są już oferty z adnotacją "u nas cisza nocna nie obowiązuje". Czyli - ktoś chce pić całą noc to może, a ktoś chce wypocząć w spokoju i też może.
es - ka 2013-04-17 13:29:20
Fragmenty felietonu Stasiuka na temat Zakopanego - porażająco, niestety trafne obserwacje, niestety...
Sama długo broniłam Zakopanego - bo to moja wielka miłość. Niestety mimo, że wiele wartości jest w Zakopanem, to ilość kiczu, brudu mnie przeraża.
Ja dziś zaczęlam myślec nad taką rzeczą, bo kiedyś mądra znajoma mi powiedziała, ze jak się gdzieś źle czujesz, a nie masz wpływu na zmiany, to zacznij od siebie - więc rozejrzyjmy się wokół i sprzątajmy, zróbmy to na co sami mamy wpływ. A na pocieszenie, to mi się przypomniało, ze bardzo ładnie przecież jest remontowane, na Placu Niepodległości. W parku też się buduje Muszla Koncertowa, przecież lubię te pochyłe latarnie na Krupówkach. I trochę inwestycji jeszcze jest w trakcie. Natomiast prywatnych inwestorów bym prosila by pokończyli te swoje zaczęte, straszące domy duchy. Bo to co w Z, to nie tylko sprawa władz, administracji, to też my sami możemy mieć wpływ, nie brudźmy, sprzątajmy, nie popierajmy kiczu, nie budujmy domów, których budowy nie będziemy w stanie skończyć. Okolica Wielkiej Krokwi, to jeden z najbrzydszych obszarów, a to tam najczęściej przychodzą i przyjeżdzają turyści - choć jest jakiś znak, bo przynajmniej stragany zrobiono nowe, tylko starych, nikt nie likwiduje.
Mamy tu w Z - duży potencjał kulturowy, przyrodniczy - umiejmy to wykorzystać.
józek z zokopanego 2013-04-17 12:43:40
MalaMi
do niektórych nabardziej jazgotliwych "pisarzy" tutaj trzeba pisać "powoli i dużymi literami" i aparat pojęciowy działa niczym śmigło wiatraka przy bezwietrznej pogodzie po czym myśl musi najpierw obiec naszą galaktykę żeby została przez nich zrozumiana!!! Dlatego nie warto się trudzić z wyjaśnianiem im czegokolwiek.....
Mona 2013-04-17 11:24:54
Przede wszystkim najwyższa pora żądać i WYMAGAĆ rozwiązań prawnych od rządzących . O rozwiązaniu problemu bałaganu i syfu w przestrzeni publicznej na zakopiance słyszałam od starosty ponad rok temu , o " pochyleniu się " i rozwiązaniu problemu bałaganu i tandety w naszym mieście od burmistrzów i radcy prawnego miasta słyszę od 2011 roku , podobne obietnice bez pokrycia składał pan Zacharko a niedawno na spotkaniu w UM pan radny Dorula i co ? NIC , wielki nic . Wszyscy wymienieni po kolei wolą zajmować się polityką , prywatą , kolejnymi chwytliwymi propozycjami niż realizacją obietnic . Zanim np. pan starosta zorganizuje kolejne spotkania marcowe ( ble , ble , ble ) alko " wyskoczy " z redykiem karpackim " może będzie uprzejmy najpierw dotrzymać wcześniejszych zobowiązań .Pan burmistrz zamiast " zatracać się " w organizacji olimpiady może zajmie się bieżącymi , palącymi problemami . Mam dość słuchania od klientów , że Zakopane jest brudne , tandetne i śmierdzące . Bardzo chciałabym przeczytać w Tygodniku Podhalańskie ustosunkowanie się tych wszystkich " nadymanych person " do zarzutów Pana Andrzeja Stasiuka i wielu , wielu innych .
Maciej Krupa 2013-04-17 10:35:48
@gazda podhalański
Jest prosty mechanizm administracyjnej regulacji niechcianych reklam przy zakopiance i w innych miejscach. Wystarczy, aby stosowne służby sprawdziły czy właściciele nieruchomości odprowadzają należny podatek od przychodu uzyskiwanego z reklam stojących na ich terenie. I nie jest to jedyny sposób. Trzeba tylko chcieć działać.
@ motyl
Nie widzę związku Pańskich uwag z dyskusją. Czy sugeruje Pan, że za ład estetyczny wokół zakopianki odpowiadają Andrzej Stasiuk, jego żona, Wydawnictwo Czarne, Adam Michnik i ks. Adam Boniecki? A może także masoni i cykliści? I skąd ta pogarda dla przyjeżdżających do nas turystów? W końcu w sposób bezpośredni lub pośredni wszyscy mieszkańcy czerpią z tego korzyści, to na turystyce bazuje miejscowa gospodarka, czy tego chcemy, czy nie.
Aborygen 2013-04-17 08:21:45
Prawda jest zawsze bolesna - w szczególności jak się coś krytykuje ,

Odpowiedzialnych jak zawsze brak .

Nam zabroniło się poprzez stworzenie Parku Kulturowego -nawet rozwijania najstarszej dzielności jak było na tych terenach ROLNICTWO .

A niby Zakopane TAK dba o tradycje , kulturę - ALE JAKĄ I CZYJĄ ?????

Tłumaczenie samorządowców że nie są w stanie nic zrobić - jest JEDNYM WIELKIM OSZUSTWEM - wolą tego tematu nie podejmować .

Pozdrawiam
Jacek Kalata
hej1 2013-04-17 08:21:35
myślę, że to dopiero wstęp do opisu Zakopanego i okolic; teraz zapewne nastąpi ciąg dalszy, np. "Lud Podhala prymitywny wielce" (no bo kto tę dolinę stworzył?)
Zbychu 2013-04-17 08:15:41
Panie Macieju, to takie błędne koło: "Głupiś boś biydnyu, a biydnyś, boś głupi"
józek z zokopanego 2013-04-16 23:15:35
Maciej Krupa
to może być jedynie decyzja administracyjna i nie miałbym nic przeciwko temu, żeby była to decyzja na szczeblu województwa czy kraju, choć to odległe jak sąsiednia galaktyka. Jak wspomniałem wystarczy porównać krakowską starówkę przed i po i stwierdzić "da się?da się!!" może dzięki takiemu blogowi ktoś podejmie rękawicę i zacznie od zbierania społecznego poparcia dla zniesienia tego bajzlu i chałtury tu na Podhalu, które żyje paradoksalnie tylko dzięki czystości krajobrazu i choć będzie to iście syzyfowa praca, byłoby pięknie żeby ktoś taki się znalazł a w efekcie uchwalone zostaną odpowiednie przepisy. Kraków walczył z tym dość długo, ale wierząc, że poziom edukacji, świadomości, kultury i estetyki, jednak pomimo wszystko wzrasta, żywię nadzieję, że robiąc pierwszy krok dyskutując tutaj, dojdziemy do zadbania o wspólną przestrzeń!!! I może bolące ale prawdziwe opinie ludzi o wielkiej wrażliwości i kulturze jak Pan Stasiuk, który przecież nie jest sam w takiej opinii ,otworzą co niektórym oczy i głowy a ci pisząc tutaj swoje opinie, podejmą merytoryczną dyskusję a nie zaczną od oskarżeń autora blogu!!! A te w zasadzie brzmią w stylu, że wszystkie nieszczęścia począwszy od plag egipskich, skończywszy na przegranym referendum w styczniu, całej obecnej władzy lokalnej i sytuacji na świecie, to wszystko wina masonerii, Żydów, kooooorew, cyklistów i komunistów……za to ona jest święta…!!! Tak jagodziana, to jest do ciebie i o twoim poziomie świadczy!!!! Mam nadzieję, że bolące słowa Andrzeja Stasiuka rozpoczną dyskusję a w efekcie działania ku temu, żeby zadowoleni turyści wjeżdżali na Podhale z zachwytem i to nie jakąś dziurą pod Gubałówką do-DZIURY…a z jeszcze większym zachwytem wyjeżdżali i znów wracali!!!
motyl 2013-04-16 22:35:52
"uważny i wnikliwy" Stasiuk co rusz wyrywa sie ze swojego zacisza naprawiać świat. Widać nie da się wyżyć w Wołowcu, bez tego świata od którego tak się kiedyś romantycznie spieprzało. ps. czyżby michnik - mecenas pisarza, partnerki pisarza i ich wydawnictwa - już mu u Ks.Bon. wydreptał etacik? ps.2. Zakopane wita "turystów" na ich miarę. Stylem jaki do hołoty przemawia.
gazda podhalański 2013-04-16 21:29:00
Maciej Krupa,mamy zamknięte koło,..są ludzie , którzy tu jadą , dużo ludzi , czytają reklamy(oglądają je) ,dalej , jest zainteresowany ktoś by się zareklamować, jest posiadacz nieruchomości-chce zarobić , jak każdy z nas......potem jest klient , szuka czegoś atrakcyjnego, są góry , piękne. Ale za nim dojedzie i je zobaczy , już ma "niesmak"......I tu jest brutalny rynek.... Do puki będzie masowy turysta- będzie super....ale jak się w końcu ta tandeta znudzi , będzie problem i to duży problem. Te dochodowe reklamy , te dochodowe "rudery" , po prostu padną...Ale kto się choć trochę interesuje historią gospodarki , to powie że to jest normalne i tak ma być.....,.,
uorcyk 2013-04-16 20:41:28
Mala-mi-dorosnij nareszcie ! w tekscie tez jest i o Krupówkach i do tego sie odnieslismy a ty odwracasz kota ogonem
Maciej Krupa 2013-04-16 20:41:23
Dzięki wszystkim za dotychczasowe wypowiedzi. Widać, że rozmowa jest możliwa i potrzebna.
@józek z zokopanego i gazda podhalański
Zgadzam się z Panami. W tej sytuacji wydaje się, że jedynym rozwiązaniem tego koszmaru są decyzje administracyjne, bo w obliczu potencjalnych dochodów trudno liczyć, że poczucie estetyczne (mimo wrodzonego gustu ;-) wygra z mamoną. Pytanie tylko, czy lokalne władze będą gotowe, żeby zrobić porządek z tym bałaganem? Tak czy inaczej wina leży w pierwszym rzędzie po stronie tych, którzy takie koszmary projektują, zamawiają i stawiają.
@jagoDZIANA
Co do listy moich autorytetów to trafiła Pani w dziesiątkę. Poza wymienionymi, z kręgu autorów Tygodnika Powszechnego dodałbym jeszcze bp. Karola Wojtyłę, ks. Józefa Tischnera i Jerzego Turowicza. Ale co do moich lektur i ulubionych mediów to trafiła Pani kulą w płot. O ile cenię Tygodnik Powszechny i Religię TV, to nie czytam Newsweeka, Wprost i Polityki. Nie jestem też fanem Grupy ITI, Axela Springera ani TVN24.
MalaMi 2013-04-16 19:55:55
@ uorcyk
@ Aborygen
"...ale gdzieś między Szaflarami a Białym Dunajcem..." - to władza Majchra sięga aż tak daleko?
Czepiliście się tych Krupówek a Stasiuk wyraźnie pisze że całe Podhale jest tak samo żałosne, Zakopane nie jest tutaj żadnym wyjątkiem. Ja wiem że Majcher jest winny wszystkiemu, nawet tej kostce na Krupówkach, którą położono wiele lat wcześniej, niż on się na tron dostał. Ale przecież ten "bangladesz" przy Zakopiance to sami ludzie tworzą, wcale nie z nakazu czy sugestii miłościwie nam panującego. Więc o co Wam chodzi? Jeden ma poczucie estetyki, drugiemu wszystko jedno, tylko kasa się liczy, nieważne że robiona na dykcie i drucie. A że tych drugich jest więcej, to mamy to co mamy. I tyle.
gazda podhalański 2013-04-16 18:12:33
Ja również dorzucę swoją myśl. Ten Bangladesz tapetowo-reklamowy , który tak skutecznie zaśmieca "tatrzański krajobraz" , bierze się z dwóch rzeczy. Pierwsza , to czysto ekonomiczny powód.Jeśli na czyjejś działce przy drodze zapłacą ok. pół wypłaty miesięcznej , za to że się zgodzi za postawienie reklamy , to się prawie każdy skusi taką propozycją.(no chyba że właściciel działki ma tak duże dochody , że te np. 600 złotych miesięcznie go nie interesują). I drugi powód , to zupełny brak gustu niektórych inwestorów , tych najbliższych sławnej Zakopianki.Niektóre budynki , a raczej przybudówki wraz z otoczeniem , to po prostu poczwary......i nie ma się co dziwić , że obcy tak nas postrzegają.
józek z zokopanego 2013-04-16 17:48:29
jagoDZIANA
ależ ty jesteś tępa!!!!!!
bonzo 2013-04-16 17:04:53
Masz racje ''Aborygen''nasza lokalna [i nie tylko] władza jak rządzi to tylko pod siebie. Ale czy widziałeś grabie żeby grabiły od siebie? Ale moim zdaniem największą parodią jest to że nieważne czy dobrze rządzi czy żle to za nic nie ponosi żadnej odpowiedzialności. Natomiast za każdą obojętnie jaką decyzje podejmą z kasy pobierają sowite wynagrodzenie.
Mona 2013-04-16 16:43:55
Święte słowa , tak nas piszą jak nas widzą ! Przestańmy wreszcie " politykować " i przyp...... ć się do każdego , kto napisze coś niewygodnego , przejrzyjmy na oczy , zacznijmy coś zmieniać , bo zapłacimy za to straszną cenę ( już płacimy ) . Zgadzam się też z Józkiem , że powinna to być obowiązkowa lektura dla wszystkich : starosty ( obiecywał i nie dotrzymał słowa o uporządkowaniu reklam na zakopiance ) , burmistrzów ( robi mi się niedobrze od ich nieróbstwa , samozadowolenia i prymitywnych komentarzy ) , górali ( wszystko chcą zmieniać , ale " pod siebie " ) , Rady Miasta ( ogranicza się do modlenia i politykowania - jedno i drugie nic nie daje ) , zakopiańczyków ( żeby wreszcie zaczęli wspólnie coś robić i niech przestaną wierzyć , że są pępkiem świata , bo nie są . W ocenie wielu jesteśmy d....ą świata , dlatego , że niszczymy to miasto !!!!!!! ) . Czy mamy już osiągnąć kompletne dno w każdej płaszczyźnie , abyśmy się przebudzili . Kiedyś honorem i wyróżnieniem było mieszkanie w Zakopanem , dziś trzeba się zastanowić czy w ogóle do tego się przyznawać .
dopravca 2013-04-16 16:22:54
Ameryki nie odkrył,potwierdził tylko starą prawdę,że Podtatrze to dziadostwo...
harnaś 2013-04-16 16:04:04
a dlaczego Panie Stasiuk nie jechał an drogą numer 49 , napewno byś się Pan zdziwł jaki krajobraz panuje przy tej drodze .Wszyscy narzekają a jerzdżą tą syfiarską drogą , która psuje reputacje całemu Podhalu .
jagoDZIANA 2013-04-16 15:02:10
Leszek Kołakowski + Władysław Bartoszewski + Jacek Woźniakowski + Adam Boniecki + Grupa ITI + TVN24 + Religia.tv = Tygodnik Powszechny :-)

Marynisko, jakżeby pan Krupa nie miał "przyjąć propozycji" od "niezależnego" pisma regionalnego, skoro tyle ciekawych rzeczy można przemycić z Wyborczej, Tygodnika Powszechnego, Newsweeka, Wprost, Polityki i POzsotałych POkrewnych, "opiniotwórczych" i "niezależnych" czasopism Axel S. oraz Agory! Przynajmniej wiadomo komu i czemu józek z zokapanego tak czapkuje!!!!
Aborygen 2013-04-16 12:46:26
uorcyk
ale tylko władzychna
- ale czym dalej od Krupówek , tym jest coraz gorzej .

Ale władza jest po by rządzić dla siebie , nie narodu ,

Szarą masę zawsze można jakoś stłamsić .
józek z zokopanego 2013-04-16 12:31:36
Panie Maćku
rzeczywiście to bardzo smutne, co widzi znakomity pisarz i mądrze krytyczny komentator otaczającego nas świata. Bardzo chętnie dałbym osobom zasiadającym w radzie miasta,radach wszystkich gmin i powiatów obowiązkowo do przeczytania felieton Stasiuka, bo faktycznie poza paroma osobami Tygodnik Powszechny to nie ich poziom czytelnictwa a tekst uświadamia, to do czego nasze oczy już bezkrytycznie najczęściej przywykły. Ale tutaj światełko w tunelu-czy nie można, naśladując choćby Kraków uchwalić przepis o czystości krajobrazu?! Kto zna ulice Starego Miasta w Krakowie wie jaka jest różnica i jaka korzyść po wprowadzeniu takiego przepisu. Największym medium do reklamy jak wiadomo jest internet a to co jest przy zakopiance urosło do antyreklamy, bo takie skupienie kiczu, tandety i krajobrazowych gniotów kojarzy się bardziej z targowiskiem na stadionie w stolicy, niż z miejscem turystycznym, słowem Bangladesz jakiś z całym szacunkiem dla Bangladeszu! Może należało by utworzyć społeczną listę z projektem takiego przepisu, przetrzymać i rozmawiać z pieniaczami dla których będzie to zamach na ich coś tam...wreszcie uświadomić wszystkim, że wszyscy ale to absolutnie wszyscy na Podhalu skorzystają na czystości krajobrazu!!! Na koniec dla przykładu dla tych, których ta kwestia interesuje, proszę obejrzeć kiedyś sławne kolarskie wyścigi w Europie, które przejeżdżają przez górskie czy nadmorskie słynne kurorty, tam w ogóle nie widać szpecących krajobraz reklam, banerów, itp!!!!! Widać tam ktoś umie myśleć.
józek z zokopanego 2013-04-16 11:59:59
uorcyk
tylko przypomnij sobie, kto tą kostkę ci na krupówkach położył?!!!!! zamiast wyciągnięcia spod spodu pięknej granitowej, którą wystarczyło obrócić!!!! ale tego pana od dawna to nie interesuje, bo przecież lista w setce obowiązuje....a tak swoją drogą, czy kiedykolwiek w życiu byłaś z czegoś zadowolona? sama sobie odpowiedz menkoło!!!!!!
uorcyk 2013-04-16 11:35:18
Nasza gminna władzuchna taka dumna z tych Krupówek a tutaj taki afront? Ukwiecają, dbają o kostkę bazaltowa co sie spękała a tu ..tak.. prosto między oczy ??
Maciej Krupa 2013-04-16 10:36:24
Pan lub Pani "Marynisko" myli się. Pan Krupa się nie wciska ani tutaj, ani nigdzie indziej. Chyba, że może Pan/Pani podać jakieś przykłady? To redakcja Tygodnika Podhalańskiego zaproponowała mi pisanie w tym miejscu, a ja tę propozycję przyjąłem. A obyczaj obrażania poprzez napisanie nazwiska oponenta małą literą jest historycznie dobrze znany. W słynnej powieści "Chłopcy z Placu Broni" kiedy koledzy postanowili ukarać Nemeczka, to uroczyście zapisali jego imię małą literą. Ale oni przynajmniej nie robili tego anonimowo.
Marynisko 2013-04-16 09:57:06
Pan krupa juz nawet tutaj się wciska?

Reklama
  • USŁUGI | inne
    PROFESJONALNA WYCINKA DRZEW, GAŁĘZI Z PODNOŚNIKA I Z UŻYCIEM LINY. 889 105 476
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    Do wynajęcia MIESZKANIE, I piętro, Waksmund. 515 503 494.
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    DOMEK LETNISKOWY W GORCACH. 515 503 494.
  • MOTORYZACJA | sprzedaż
    SKUTER SNIEŻNY POLARIS. 515 503 494.
  • USŁUGI | budowlane
    REMONTY, WYKOŃCZENIA, PŁYTKI, PANELE, MALOWANIE itp. OBRÓBKI BLACHARSKIE (balkony, tarasy, podbitki). 796 544 016.
  • PRACA | dam
    Rada Nadzorcza Spółki NTvK ogłasza KONKURS NA STANOWISKO PREZESA ZARZĄDU SPÓŁKI. Szczegółowe wymagania kwalifikacyjne oraz sposób ich udokumentowania zostały określone w ogłoszeniu o konkursie zamieszczonym na stronie internetowej Spółki: https://ntvk.com.pl/dokumenty/. TERMIN ZŁOŻENIA OFERT UPŁYWA 19.12.2025 r. o godz. 12.00. Wymagane dokumenty należy złożyć w zamkniętej kopercie, z dopiskiem "Konkurs na Prezesa Zarządu Nowotarskiej Telewizji Kablowej Sp. z o.o." lub listownie. Decyduje data i godzina wpływu dokumentów do siedziby Spółki. Zasady i tryb przeprowadzenia Konkursu określa "Regulamin Konkursu" przyjęty przez Radę Nadzorczą, dostępny na stronie internetowej Spółki: https://ntvk.com.pl/dokumenty/.
  • PRACA | dam
    Zakopane - Samodzielny księgowy - księgi handlowe - biuro księgowe AUDITPLUS. https://www.auditplus.pl/praca praca@auditplus.pl
  • ZDROWIE I URODA
    LICENCJONOWANY REFLEKSOLOG: STOPY, DŁONIE, TWARZ. 502 350 983
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Nowy Targ- sprzedam bardzo ładną widokową działkę budowlaną 833m2 ulica Partyzantów - 660797241.
  • PRACA | dam
    Grupa PKL, jeden z największych pracodawców na Podhalu, obecnie poszukuje osób na stanowisko: SPECJALISTA ds. HR. Miejsce pracy: Zakopane, możliwa częściowa praca zdalna. OPIS STANOWISKA: - Prowadzenie procesów rekrutacyjnych; - Koordynowanie procesu onboardingu nowych pracowników; - Realizacja i koordynacja projektów rozwojowych w obszarze miękkiego HR: rozwój i ocena kompetencji, ścieżki kariery, zarządzanie talentami, programy motywacyjne; - Organizacja i koordynacja procesów związanych ze szkoleniami i rozwojem pracowników oraz zarządzaniem wiedzą w firmie; - Organizacja szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych dla pracowników firmy; - Współpraca z firmami zewnętrznymi w zakresie: benefitów pracowniczych, rekrutacji oraz zatrudniania pracowników tymczasowych; - Inicjowanie i realizacja działań z obszaru employer branding`u - dbałość o markę pracodawcy na rynku pracy; - Wsparcie managerów i pracowników w bieżących sprawach z zakresu HR; - Aktywne uczestnictwo w opracowywaniu, aktualizacji oraz wdrażaniu polityk w obszarze HR; - Wsparcie w projektach zespołu kadr i płac (doświadczenie w obszarze kadrowo-płacowym będzie dodatkowym atutem); - Przygotowywanie analiz, raportów i prezentacji na potrzeby bieżących działań. DOŁĄCZ DO NAS! Więcej informacji i rekrutacja: https://www.pkl.pl/post/specjalista-ds-hr.html
    WWW: https://www.pkl.pl/post/specjalista-ds-hr.html
  • PRACA | dam
    PRODUCENT ŻYWNOŚCI w Zakopanem zatrudni PRZEDSTAWICIELA. Praca stała, dobre warunki. 604 102 804, 602 285 793.
  • PRACA | dam
    Piekarnia w Zakopanem zatrudni PIEKARZA. Praca stała, dobre warunki. 604 102 804, 602 285 793.
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    Do wynajęcia BUDYNEK W WITOWIE nr 190 (do 2025 r. znajdował się w nim Ośrodek Zdrowia). Tel. 698 508 796.
  • PRACA | dam
    PRACA W AUSTRII - austriacka umowa! 13,56-19,30 Euro/h + diety + darmowe zakwaterowanie. Poszukujemy: murarzy, cieśli, dekarzy, hydraulików, elektryków, malarzy, spawaczy, ślusarzy, monterów, kierowców LKW, operatorów wózków i dźwigów, rzeźników, pomocników, pracowników produkcji i innych fachowców. Wymagane: język niemiecki i samochód. +43 676 5451672, k.otrembiak@hogo.cc
  • PRACA | dam
    PROMOTOR roznoszenie ulotek Zakopane. Atrakcyjne wynagrodzenie.
  • SPRZEDAŻ | różne
    ODDAM NIEODPŁATNIE 5 PODWÓJNYCH OKIEN W GÓRALSKIM STYLU - 668 697 381.
  • PRACA | dam
    Poszukujemy POKOJOWYCH do sprzątania w aparthotelu w Białce Tatrzańskiej. Oferujemy pracę stałą, sezonową lub dorywczą. Praca w godzinach 8:00 - 16:00 z elastycznym grafikiem i wyżywieniem. 696112266
    Tel.: 696112266
  • USŁUGI | inne
    WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098.
  • PRACA | dam
    Stacja Narciarska Polana Szymoszkowa zatrudni na sezon zimowy do pracy w gastronomii: PIZZERÓW, BARMANKI, BUFETOWE, POMOCE KUCHENNE, OSOBY NA ZMYWAK, OSOBY DO SPRZĄTANIA SALI. Kontakt osobisty pod nr tel.: 693 319 707
  • USŁUGI | budowlane
    FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371.
  • USŁUGI | budowlane
    KAMIENIARSTWO. 882080371.
  • PRACA | dam
    Przyjmę MURARZY, DEKARZY. Praca Polska, Niemcy. 608729122.
  • PRACA | dam
    NIEMCY: MURARZ, CIEŚLA, MALARZ, OCIEPLENIA, ELEKTRYK, SPAWACZ, KRANISTA. Umowy na warunkach niemieckich. Kontakt: 0048 601-218-955
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Sprzedam DZIAŁKĘ W ŁAPSZACH WYŻNYCH (nr 2903, 2904, 2905). 572624414.
  • SPRZEDAŻ | różne
    SPRZEDAM OPAŁ SUCHY - 788 344 233.
  • PRACA | dam
    Przyjmę BRYGADY I POJEDYNCZE OSOBY NA TYNKI I WYLEWKI MASZYNOWE. 503 532 680.
  • PRACA | dam
    Nowe miejsce na mapie Białki Tatrzańskiej rekrutuje ! Na stanowiska: -kucharz produkcyjny, kucharz wydawkowy, pizzer, pomoc kuchenna, pracownik obsługi sali restauracyjnej Jeżeli jesteś zainteresowany/ zainteresowana pracą zadzwoń, lub wyślij CV. 798625975 restauracjadwatopory@gmail.com
    Tel.: 798625975
  • USŁUGI | budowlane
    PŁYTKI, REMONTY, ELEWACJE, PODDASZA. 793 677 268.
  • USŁUGI | budowlane
    PŁYTKI, REGIPSY, MALOWANIE, WYKOŃCZENIE WNĘTRZ. 787 479 002.
  • USŁUGI | budowlane
    OCIEPLANIE DOMÓW na materiałach wysokiej jakości. 787 479 002.
  • PRACA | dam
    Poszukiwana osoba do pracy w sklepie na Krupówkach na stanowisko sprzedawcy. 723 745 984
    Tel.: 723
  • PRACA | dam
    KASJER/KASJERKA PRACA W SKLEPIE SPOŻYWCZYM BUKOWINIE TATRZAŃSKIEJ WIĘCEJ INFORMACJI POD NR TEL. 609820250 as.stasik@op.pl
    Tel.: 609820250
  • PRACA | dam
    Przyjmę do pracy na budowie - docieplenia, budowy od podstaw, wykończenia. Zakopane i najbliższe okolice.. 500160574
    Tel.: 500160574
  • NIERUCHOMOŚCI | kupno
    Skupujemy nieruchomości za GOTÓWKĘ, PODHALE. 600404554
    Tel.: 600404554
  • NIERUCHOMOŚCI | pośrednictwo
    Zarządzanie domkami i apartamentami na wynajem krótkoterminowy. 788 63 36 33 www.zarzadzanieapartamentami.info
    Tel.: 788
  • USŁUGI | budowlane
    MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325.
  • PRACA | dam
    Przyjmę PIEKARZA. 607 44 55 66.
  • SPRZEDAŻ | różne
    DREWNO KOMINKOWE. 501 577 105.
  • USŁUGI | budowlane
    OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
2025-11-19 11:00 Jubileusz Młodego Podhala 2025-11-19 10:43 Białko serwatkowe - jakie są rodzaje i które warto wybrać? 2025-11-19 10:06 Kradzieże alkoholu w zakopiańskich sklepach. Policja: Zgłoszenia mamy niemal każdego dnia 2025-11-19 09:00 Potrzeba modernizacji systemów ostrzegania pod Giewontem 2 2025-11-19 08:03 Nowy Targ zaprasza wystawców na Jarmark Bożonarodzeniowy 2025 2025-11-19 08:00 Utrudnienia drogowe w centrum Rabki 2025-11-18 21:40 Szczenięta porzucone na mrozie. Fundacja apeluje o pomoc 1 2025-11-18 21:12 20 lat od zamknięcia trasy na Gubałówce. Nie widać nawet światełka w tunelu 10 2025-11-18 20:26 Wernisaż twórczości Juliana Klamerusa w Ośrodku Współpracy Polsko-Słowackiej 2025-11-18 19:51 List podpisany, będzie więcej współpracy niż konkurencji między gminami powiatu tatrzańskiego 1 2025-11-18 18:59 Armatki poszły w ruch (WIDEO) 4 2025-11-18 18:06 Wydawnictwo Empatify - nowoczesne pomoce terapeutyczne dla szkół, przedszkoli i gabinetów 2025-11-18 18:00 Bookcrossing, czyli jak Kościelisko promuje czytanie 2025-11-18 17:31 Bajkowa pogoda w Tatrach. Zapowiadane są duże opady śniegu (WIDEO) 2025-11-18 17:00 Zobaczcie, co dzieje się w wodach Morskiego Oka (WIDEO) 2025-11-18 16:20 Wiemy, kto wystąpi w czasie koncertu sylwestrowego w Zakopanem (WIDEO) 15 2025-11-18 16:00 Wieczór pełen tradycji i pienińskich smaków 2025-11-18 15:37 Policyjna interwencja na ul. Makuszyńskiego. Potrzebne były większe siły policyjne 2 2025-11-18 15:30 Władysław Trebunia-Tutka. Tutaj, poza czas. Wernisaż 2025-11-18 15:00 Kryształowy jubileusz 2025-11-18 14:30 Duża awaria internetowa. Nie działa portal X 8 2025-11-18 14:25 Indywidualne konsultacje w sprawie planowanej obwodnicy Zakopanego 1 2025-11-18 13:59 Uważajcie na takie SMS-y! To próba oszustwa 2025-11-18 13:00 Wójt Tadeusz Królczyk do poprzedniego wójta Ochotnicy Dolnej 2025-11-18 12:32 Nowe wystawy w Miejskiej Galerii Sztuki 2025-11-18 12:00 Ceny karnetów narciarskich bez zmian. Nowy właściciel i nowe inwestycje na Szymoszkowej (WIDEO) 3 2025-11-18 11:24 Piękny zimowy dzień w Zakopanem. W Tatrach trudne warunki i zagrożenie lawinowe (WIDEO) 2025-11-18 10:46 10-milionowa inwestycja uratowana 10 2025-11-18 10:38 Kompletnie rozbite auto, poszkodowana osoba zabrana do szpitala 2025-11-18 10:00 Galeria zdjęć laureatów wernisażu pokonkursowego Sztuka Wyobraźni 2025-11-18 08:59 Kolizje na śliskich drogach 1 2025-11-18 08:45 Policja ostrzega, trudne warunki na drogach 2025-11-18 08:00 Zapraszamy na Święto Poezji Góralskiej w Rabie Wyżnej! 2025-11-18 07:04 Pierwszy śnieg pod Tatrami. Policja apeluje: w góry tylko na zimówkach 1 2025-11-17 21:21 Nie do wiary, listopad, Morskie Oko tonie w słońcu, a na szlaku słychać poezję 2025-11-17 21:09 Teraz to już zrobiło się biało (WIDEO) 2025-11-17 21:00 Spotkanie władz Szczawnicy z lokalnymi przedsiębiorcami i mieszkańcami 1 2025-11-17 20:30 Kościół jak nowy 8 2025-11-17 19:30 III Zaduszki nad zakopianką 2025-11-17 19:09 Zaczęło sypać. W Kuźnicach powoli robi się biało (WIDEO) 2025-11-17 18:28 Małpki wspierają gminy. Mieszkańców inaczej 19 2025-11-17 17:30 Ruszyła rozbiórka (nie)legalnego boiska piłkarskiego Api - sportowcy i kibice oburzeni 25 2025-11-17 17:00 Nie wejdziesz do Doliny za Bramką 2025-11-17 16:30 45 lat "Solidarność" (ZDJĘCIA, WIDEO) 19 2025-11-17 16:00 Miołek se piscołke... Wystawa podsumowująca projekt 2025-11-17 15:47 Silne opady deszczu. Tak wygląda tama pod Nosalem (WIDEO) 2025-11-17 15:30 Zoskalańskie Jodełko już 22 listopada 2025-11-17 14:25 Rowerzysta ledwo pedałował, sunął środkiem drogi, miał ponad promil alkoholu we krwi 4 2025-11-17 14:01 Poważna kolizja na Zakopiance 3 2025-11-17 14:00 Podsumowanie konkursu plastycznego "Niepodległość"
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2025-11-19 09:31 1. Patrząc na to zdjęcie to dostaję gęsiej skóry z obawy. Widać sami fachowcy , wysokiej klasy spece. 2025-11-19 09:27 2. Proponuję zaśnieżyć urząd miasta. Będzie przynajmniej pożytek dla dzieciaków. A pierdzistołki chycą sie łopat. Też z pożytkiem dla zdrowia. 2025-11-19 09:25 3. Czy wyście powariowali?kto teraz będzie jeździł na takiej trasie ??Jak sobie to sobie wyobrazicie ze, narciarze po kilkuminutowym zjeździe będą odpinać narty pod kolejką, ustawią sie w kolejce z bazantami bez nart, odczekają 40 min ,wyjada na góre, zjadą, znowu odczekają w kolejce i tak w kółko??Pomijam aspekt ocieplania sie klimatu ,w krajach alpejskich stacje położone na tych wysokościach są likwidowane albo funkcjonują tylko latem przewożąc np rowerzystów..Zeby uratować narciarstwo należy inwestować na takich stokach jak Nosal czy Kasprowy wierch ,i przestańcie urzędnicy ludziom nie znających sie na rzeczy mydlic oczu ,bo stok na Gubałówce od 10 lat nie ma racji bytu!! 2025-11-19 09:20 4. A co z potrzebą przyłączania mieszkańców do geotermii? A! To mamy w d...ie! Ważne że księżówka podłączona. 2025-11-19 09:18 5. "Nie widać nawet światełka w tunelu" Dlatego sprzedajemy park miejski na święta żeby było dużo badziewnych światełek i mieszkańcy mogli klaskać uszami. I przypominam mieszkańcom że mikołajki miejskie są ponownie odwołane bo dziura budżetowa. W zamian organizujemy fantazyjną imprezę sylwestrową dla klientów naszych pensjonatów za milion złotych z waszych podatków bo nas osobiście nie stać. Wszystkie tarcze już przeżarte. 2025-11-19 09:10 6. Mateusz z Waldkiem juz widze calkiem odplyneli w komentarzach. Chlopy, wasza partia juz niedlugo wroci do rządzenia w kraju wiec spokojnie, znajdą Wam lepsza robote. 2025-11-19 08:38 7. kto przy zdrowych zmysłach inwestowałby w Nosal??? to tak jakby inwestować w sąsiada biznes tylko ten jest zainteresowany takim czymś kto chce się nachapać a później wyzdajać się paradnie i pójść do kościółka :) :) :) 2025-11-19 08:37 8. Szanowna Pani Beato, przecież ten pijany rowerzysta to przedstawiciel nacji którą Ty jeszcze nie tak dawno darzyłaś szczególnymi względami, wręcz hołubiłaś. Jednak kobiety zmienne są. 2025-11-19 08:37 9. Przepraszam, a gdzie jest ten tunel bez światełka ? 2025-11-19 08:35 10. Karpiu to miałby honor i przed wigilią...
2025-11-17 21:21 1. Teraz górale wprzedają swoją ojcowiznę żeby kupić nowe auto. Wszystkie te biznesy ze starym śmierdzącym sprzętem (mówiąc złomem) powinny być nakaz ogrodzenia blochą od ulicy. Podobnie ze składami budowlanymi. Tyle pięknych miejsć zostało oszpeconych przez lokalny interes. 2025-11-14 20:05 2. @Abeto, w samo sedno! 2025-11-14 04:43 3. tzn. niezłej. Dla wielu świetnej, dla mnie - niezłej. 2025-11-12 21:31 4. Towarzystwo własnej adoracjii..przykre... 2025-11-11 21:23 5. Jerzy Gruszczyński to też twórca świetnej muzyki ambient trochę w klimatach new age i berlin school, np.cykl Medytacje Tatrzańskie. 2025-11-08 22:32 6. do Dudas widzę, że jednak własność ziemi dla Ciebie jest rzeczą świętą tak jak Ty ją rozumiesz. Wspólnota 8 Wsi w Witowie zarządza m.in dolina Chochołowską i Lejową i takie rzeczy, o których piszesz nie mają miejsca. 2025-11-08 09:49 7. Biedni górale, takie dutki przepadły... Chyba łezkę uronię 2025-11-07 18:02 8. Do naleśnika. Masz racje. Własność ziemi to rzecz święta. Bez TPNu Tatry by staly tak samo gdzie stoją i górale by zarządzali tak jak i teraz.. mielibysmy płoty w poprzek Kalatowek, pijanych "stryków" zbierających opłaty przy ściezkach przez swoje przecież. Smażalnie mintaja nad Czarnym Stawem i korcmy z peruwiańską muzyką wzdłóż Doliny Kościeliskiej albo ryczące quady z łysolami na Goryczkowej. Mam dalej? Że byłoby inaczej? To dlaczego nie jest tam gdzie ta Gomora się pleni dzisiaj 2025-10-31 16:25 9. Przepiękne pracę. Wspaniałą atmosferą Czerwonego Dworu 2025-10-29 20:57 10. do Franka - jak by to były prywatne tereny, to kto inny miałby tam rządzić jak nie ich właściciele? A może Twoje obejście (o ile takowe posiadasz) wyglądałoby lepiej, gdyby zajęło się nim państwo? Może Ciebie trzeba wywłaszczyć i zająć się lepiej tym co masz? I wtedy powiemy - no teraz to wygląda jak trzeba, wolimy żeby żaden Franek prywatny właściciel się nam tu nie rządził.
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama