2016-05-10 00:35:32
Nowoczesne miasto stawia na pieszych
Mijają czasy dostosowywania miast dla samochodów. Teraz w centrum zainteresowania znowu pojawia się pieszy.

Fot. Piotr Manowiecki

Fot. Piotr Manowiecki

Fot. Piotr Manowiecki

Fot. Piotr Manowiecki

Fot. Piotr Manowiecki
W XX wieku wmówiono nam, że ulica musi być suwerennym terytorium samochodów. Zapomnieliśmy już czasy sprzed pojawienia się aut, kiedy ulice pełniły różnorodne funkcje, a transportowa była jedną z kilku. Na ulicy spędzało się czas, spotykało znajomych, nawiązywało kontakty z innymi ludźmi, grało się w gry. Była to przestrzeń, w której powstawały relacje sąsiedzkie i tworzyła się lokalna społeczność. Kwitł handel. Ulica w dawnych czasach nie dzieliła; pieszy mógł ją przekroczyć w dowolnym miejscu.
Echa takiego rozumienia ulicy można zauważyć w tym oto teledysku:
https://youtu.be/iqL1BLzn3qc?t=1m15s
Przez większą część poprzedniego stulecia drogowcy starali się zapewnić jak największą „płynność ruchu”. W myśl tej zasady ulice miały być szerokie, by samochód musiał jak najrzadziej się zatrzymywać. Ruch samochodowy, pieszy i rowerowy były szczelnie od siebie odseparowane. Realizacja tych wizji odbywała się najczęściej kosztem pieszych. Zwężano im chodniki, a budowane w centrach miast drogi dwujezdniowe rozdzielały całe dzielnice i degradowały przestrzeń wokół.Chodniki służyły jako dodatkowe miejsca parkingowe. Żeby pieszy przypadkiem nie przeszkadzał w płynności ruchu, budowano przejścia podziemne i stawiano barierki, które były szczególnym utrudnieniem dla osób niepełnosprawnych.
Po takich miastach dobrze jeździło się samochodem, ale źle się w nich żyło. Codziennością stały się wszechobecny hałas, korki (poszerzanie ulic ich nie eliminowało, wręcz przeciwnie: po mieście jeździło coraz więcej samochodów, co w rezultacie prowadziło do jeszcze większego zatłoczenia) oraz olbrzymia ilość wypadków, w których ofiarami najczęściej byli piesi.
Dziś miasta zachodnie (również niektóre polskie) odrzucają wizję miasta, w którym płynność ruchu jest wartością wyższą niż czyste powietrze, cisza na ulicach,bezpieczeństwo i dostępność miejsc po obu stronach ulicy również dla niepełnosprawnych. Nasze miasta znowu upodabniają się do tych, które znamy ze starych pocztówek.
Jak ułatwić życie pieszemu?
Nowoczesne miasta dostrzegają potrzeby nie tylko kierowcy, ale również pieszego, pasażera komunikacji miejskiej, rowerzysty. Działania podejmowane przez magistraty teraz opierają się na założeniu, że podczas planowania przestrzeni miejskiej najwyższy priorytet należy nadać pieszemu. Założenie takie jest z jednej strony łatwe do wprowadzenia (budowanie infrastruktury pieszej jest znacznie tańsze niż inwestycje drogowe), z drugiej wzbudza olbrzymi sprzeciw tych, którzy są przekonani, że przysługuje im nienaruszalne prawo do jeżdżenia samochodem wszędzie. Konflikty pojawiają się podczas każdej zmiany dystrybucji przestrzeni ulicznej i są naturalnym procesem występującym w każdym mieście.
Jakie są zatem podstawowe wyznaczniki miasta przyjaznego pieszym?
1. Podczas projektowania przestrzeni dla pieszych należy zadbać, by bez trudu mogły się po nich poruszać osoby najstarsze, dzieci oraz osoby niepełnosprawne (jeżeli przestrzeń będzie wygodna dla nich, to tym bardziej będzie wygodna dla pozostałych). Należy więc unikać budowania schodów wszędzie tam, gdzie można zastosować pochylnie oraz wysokich krawężników. Należy przywracać przejścia na poziomie jezdni w tych miejscach, gdzie wcześniej budowano przejścia podziemne.Biorąc pod uwagę częste awarie wind, dla osób na wózkach inwalidzkich przejścia podziemne stanowią barierę nie do pokonania.
2. Należy zadbać o odpowiednią szerokość chodników. Powinna ona umożliwiać minięcie się dwóch osób jadących na wózkach inwalidzkich. Warszawskie standardy ruchu pieszego rekomendują minimum 170 centymetrów. Należy wprowadzać parkowanie równoległe do krawężnika wszędzie tam, gdzie szerokość ta mogłaby być ograniczona przez parkowanie w inny sposób. Należy pamiętać również o przesunięciu słupów i znaków stawianych dotąd na środka chodnika.
3. Pieszy nie powinien być zmuszany do chodzenia naokoło. W większości państw zachodnioeuropejskich już nie nakłada się mandatów za przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych. Pieszy powinien mieć prawo przechodzenia przez ulicę wszędzie tam, gdzie prędkość ruchu jest równa lub mniejsza niż 50km/h, oczywiście ponosząc odpowiedzialność za ewentualny wypadek. Przejście dla pieszych powinno być miejscem, przed którym samochód musi się bezwzględnie zatrzymać. Ścisła segregacja ruchu z jednej strony zmusza pieszego do tracenia cennych minut na pokonywanie dalszych dystansów, z drugiej strony przyzwyczaja kierowcę, że może jechać szybciej, bo nie grozi mu „wtargnięcie pieszego”. Paradoksalnie to ona jest jednym z powodów, dlaczego polskie drogi należą do najniebezpieczniejszych w Europie.
4. Ważne jest uspokajanie ruchu samochodowego. 50 km/h jest najwyższą prędkością, przy której pieszy ma szansę przeżyć potrącenie przez samochód. Ulice powinny być tak projektowane, by fizycznie nie można było rozpędzić się powyżej przepisowej prędkości. Niezwykle korzystne są strefy tempo 30 – w Berlinie znajduje się w nich już 70% ulic. Po wprowadzeniu takich stref w Gdańsku, liczba wypadków śmiertelnych spadła aż o połowę.
5. Nie każda inwestycja drogowa musi poprawiać warunki ruchu samochodowego. Kiedy zrobi się most tylko dla pieszych i rowerzystów, można być pewnym, że w danej dzielnicy więcej osób zacznie poruszać się w ten sposób. W Zakopanem warto pomyśleć o alternatywnych ciągach pieszych, łączących poszczególne dzielnice, które nie będą biegły wzdłuż jezdni.
6. Bardzo ważne jest także rozwijanie transportu publicznego, który jest najlepszym sojusznikiem pieszych. Konieczne jest też planowanie przestrzenne,ograniczające konieczność używania samochodu. Nowoczesne miasta tak organizują przestrzeń, żeby w jednej dzielnicy ludzie mogli pracować, mieszkać i wypoczywać.
7. Przestrzeń, która dawniej służyła jako parking, będzie znaczenie przyjaźniejsza, gdy zostanie oddana ludziom.
Po co to wszystko?
Można zadać sobie pytanie, dlaczego pieszy powinien być najważniejszy? Odpowiedź jest prosta. Ten sposób poruszania się jest najbardziej ekologiczny, najtańszy, najcichszy, nie wymaga parkowania samochodu (który przez 95% swojego życia stoi bezczynnie na parkingu). Ruch pieszy jest zdrowy, co zwiększa komfort życia, ale również obniża koszty wynikające z leczenia chorób. Duża liczba pieszych sprzyja też lokalnej gospodarce. Przez lata panował potężny nacisk, by budować kolejne drogi. Od kilkunastu lat mamy w Polsce silne ruchy rowerowe,którym udało się dużo wywalczyć. A ruch pieszy, choć w Zakopanem i Nowym Targu jest drugim – po jeździe samochodem – najpopularniejszym sposobem poruszania się, wciąż nie ma swoich adwokatów.
Widzę że nie chodzi o rowery , ruch pieszych , samochody , trasy rowerowe , ale o pozyskanie elektoratu do zagospodarowania w celu realizacji politycznych zamiarów nowoczesnych - ha ha ha ha - a tęcza gdzie ? feministki gdzie ? za mało nowoczesnych ?
To wszystko można pogodzić bez zbędnej kretyńskiej polityki ! i szukania elektoratu .
Ps. @ uorcyk Ty zawsze potrzebujesz autorytetów ? nie masz kręgosłupa ? zawsze musisz się na kogoś powoływać ?
Edukacja w twoim wydaniu przyniosła określony polityczny cel - lewostronny ruch - szkoda twojego potencjału .
Ps
Uorcyk, nadaję z Dingli .. :) sorry dżungli :))))
-
PRACA | dam
Przyjmę CIEŚLI DACHOWYCH, DEKARZY, POMOCNIKA DEKARZA. 608729122. -
PRACA | dam
Przyjmę MURARZY. Praca Polska, Niemcy. 608729122. -
USŁUGI | inne
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098. -
PRACA | dam
Piekarnia w Zakopanem zatrudni EKSPEDIENTKĘ. Bardzo dobre warunki pracy. 604 102 804, 602 285 793. -
USŁUGI | budowlane
BRUKARSTWO, ODWODNIENIA - tanio, solidnie. 512 345 109. -
KUPNO
OBWOŹNY SKUP ZŁOMU - dojazd do klienta. SKUP STARYCH SPAWAREK. 536 269 912. -
PRACA | dam
Hotel "Foluszowy Potok" Zakopane, ul. Zamoyskiego 42 zatrudni do restauracji hotelowej: KELNERA/-KĘ. Zapewniamy stabilną, całoroczną pracę w restauracji hotelowej. Kontakt wyłącznie telefoniczny: 660 41 00 46 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
Do wynajęcia MIESZKANIE, I piętro, Waksmund. 515 503 494. -
MOTORYZACJA | sprzedaż
SKUTER SNIEŻNY POLARIS. 515 503 494. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
DOMEK LETNISKOWY W GORCACH. 515 503 494. -
PRACA | dam
POTRZEBNA OPIEKA NAD SENIORKĄ 93 lata. W dobrej kondycji fizycznej, chodząca. Ze względu na otępienie wymaga towarzystwa i nadzoru. Oferujemy zamieszkanie okresowo (co 6-8 tygodni) w Zakopanem i w Zielonce pod Warszawą. Warunki pracy i płacy do uzgodnienia. Zgłoszenia na adres mailowy: opieka@intermedix.pl lub telefonicznie: Elżbieta, 692-306-329 (tylko wieczorem po 18:30). -
PRACA | dam
FIRMA W ZAKOPANEM zatrudni PRZEDSTAWICIELA. Bardzo dobre warunki, praca stała. 604 102 804, 602 285 793. -
PRACA | dam
Zatrudnimy POKOJOWĄ do sprzątania apartamentów w Białce Tatrzańskiej. Oferujemy stabilne zatrudnienie i atrakcyjne wynagrodzenie. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt pod numerem +48 504428461. -
SPRZEDAŻ | zwierzęta
SZCZENIAKI SHIH TZU. 730 519 594. -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
MIESZKANIE 39 m, IV p., Polana Szaflarska Nowy Targ. Częściowo umeblowane. Studenci mile widziani. 889 228 159. -
USŁUGI | budowlane
FLIZOWANIE, REMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
KAMIENIARSTWO. 882080371. -
PRACA | dam
WIZY USA, WYJAZDY, ZIELONA KARTA. 501 809 644 -
USŁUGI | budowlane
USŁUGI BLACHARSKO-DEKARSKIE, KRYCIE I PRZEKRYCIA DACHÓW, KOMINY, BALKONY, RYNNY, GZYMSY, FASADY. 889 388 484. -
PRACA | dam
NIEMCY: murarz, cieśla, malarz, ocieplenia, elekryk, spawacz, operator koparki, dźwigowy. Umowy na warunkach Niemieckich 0048 601 218 955 -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
DZIAŁKA BUDOWLANA 8 arów - Gołkowice k/N. Sącza. 531 402 576. -
SPRZEDAŻ | różne
WYPRZEDAŻ INSTRUMENTÓW MUZYCZNYCH. 531 402 576. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
PORONIN MAJERCZYKÓWKA - DZIAŁKA 4000 m - w połowie budowlana, dojazd bezpośredni z drogi, uzbrojona - 607 506 428. -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
DZIAŁKA NIEBUDOWLANA, Zakopane, ul. Broniewskiego, 1900 m, dojazd prosto z ulicy, widok na Tatry - 607 506 428. -
NAUKA
KOREPETYCJE - MATEMATYKA I FIZYKA (od SP po studia) - ZAKOPANE, KOŚCIELISKO I PORONIN - ROBERT RÓŻAK - 600 38 47 98. -
PRACA | dam
Regipsy Austria 2500 Euro netto bez zakwaterowania Wiedeń szukamy parami Monterów zatrudnienie na warunkach austryjackich + kasa urlopowa. +436606388124 office@mpabau.at
Tel.: +436606388124
E-mail: office@mpabau.at -
PRACA | dam
Restauracja Siwy Dym w Rabce-Zdrój zatrudni: KUCHARZA, KUCHARZA WYDAWKOWEGO, POMOC KUCHENNĄ. Praca na stałe lub dorywczo. CV na: rabka@siwydym.pl. Informacje pod numerem 887 080 004 -
PRACA | dam
ZATRUDNIMY W KARCZMIE oraz W BARZE MLECZNYM: KUCHARZA, POMOC KUCHENNĄ, OBSŁUGĘ BARU MLECZNEGO, KELNERKĘ. Zakopane, bez zakwaterowania - 600 035 355. -
PRACA | dam
Przyjmę PIEKARZA. 607 44 55 66. -
ZDROWIE I URODA
Gabinet terapii behawioralnej - mgr Aleksandra Kaszczyszyn, psycholog, oligofrenopedagog, terapeuta behawioralny. Terapia zaburzeń zachowania u dzieci, młodzieży i dorosłych. Profesjonalna diagnoza, indywidualny plan terapii, wsparcie rodziny. +48604466768 alexandrazielinska23@gmail.com
Tel.: 48604466768
E-mail: alexandrazielinska23@gmail.com -
KUPNO
Kupię STARY SOSRĄB Z GÓRALSKIEJ IZBY. 605 306 244 -
MOTORYZACJA | kupno
KUPIĘ MERCEDESA SPRINTERA (roczniki 1995-2010). 531 666 333. -
KUPNO
Kupię STARĄ GÓRALSKĄ SZAFĘ. 605 306 244 -
MOTORYZACJA | kupno
KUPIĘ KAŻDĄ TOYOTĘ. OSOBOWE, TERENOWE. CAŁE LUB USZKODZONE. 531 666 333. -
USŁUGI | budowlane
MALOWANIE DACHÓW I ELEWACJI. 602 882 325. -
SPRZEDAŻ | różne
DREWNO KOMINKOWE. 501 577 105. -
USŁUGI | budowlane
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.