2019-04-16 09:00:14
Blog
Nowy Jedwabny Szlak z Chin do Europy. Co Pekin chce na tym zyskać?
W świetle nowych informacji dotyczących aktywnego zaagnażowania się Włoch w iniciatywę Nowego Jedwabnego Szlaku, zapraszam was w podróż do Pekinu, stolicy Chin. Postaram się w ciekawy sposób wyjaśnić na czym ta iniciatywa polega i czy ta gra jest warta przysłowiowej świeczki.
Echa dotyczące projektu “Nowego Jedwabnego Szlaku” rozgrzewają emocje w Europie i w Azji. Jedna z najbardziej spektakularnych inicjatyw dyplomatycznych prezydenta Xi Jinping’a dotycząca odtworzenia dwóch szlaków handlowych (morskiego i lądowego) polega na stworzeniu rozległej infrastruktury i programów inwestycyjnych mających na celu rozszerzenie gospodarczych powiązań Chin z Europą oraz zyskania wpływów politycznych w znacznej części Eurazji.
Pomyślne wdrożenie inicjatywy "jednego pasa, jednej drogi"* będzie prawdopodobnie kluczowe dla Chin, aby sprostać niektórym z najpilniejszych wyzwań gospodarczych. Prawdopodobnie jest to również kluczowe dla realizacji interesów wielu chińskich elit w uzyskaniu bardziej "zrównoważonej" polityki zagranicznej - to znaczy w podejściu dyplomatycznym otwieracjącym Chiny na świat. Jednym z celów jest również przekonanie innych krajów do mniej refleksyjnego przyjmowania preferencji USA oraz w doprowadzeniu do bardziej prawdziwego wielobiegunowego porządku międzynarodowego.
Ponad 2100 lat temu chińska dynastia Han wprowadziła to, co miało stać się oryginalnym "Jedwabnym Szlakiem". Wysyłając emisariuszy ze starożytnej stolicy Xian w 138r pne, ówczesne Chiny chciały ustanowić gospodarcze i polityczne stosunki ze społeczeństwami znajdującymi się na zachód od Chin. Przez ponad tysiąc lat Jedwabny Szlak otworzył rynki jedwabiu i innych chińskich towarów do krain tak odległych jak na przykład Persja.
We wrześniu 2013 r. - zaledwie sześć miesięcy po zostaniu prezydentem Chin - Xi Jinping przywołał tę historię w przemówieniu na kazachskim Uniwersytecie Nazarbaeva, proponując utworzenie pasma ekonomicznego “Nowego Jedwabnego Szlaku" biegnącego z zachodnich Chin przez Azję Środkową. W następnym miesiącu, zwracając się do parlamentu Indonezji, Xi zaproponował stworzenie uzupełniającego "Morskiego Jedwabnego Szlaku" w celu rozszerzenia połączeń morskich i współpracy między Chinami a Azją Południowo-Wschodnią.
Propozycje Xi wywołały lawinę eksperckich rozważań, utworzenie planów polityki w chińskim aparacie ministerialnym i publicznej dyskusji. Dzięki tym wysiłkom początkowe koncepcje "Jednego pasa, jednej drogi" i "Morskiego Jedwabnego Szlaku" zostały opracowane w ramach zintegrowanej wizji rozszerzenia chińskich powiązań gospodarczych nie tylko w Azji Środkowej i Południowo-Wschodniej, ale w Azji Południowej, Persji, a także na Bliskim Wschodzie.
Pięć Elementów
W 2015 roku sam Xi Jinping określił co najmniej pięć głównych elementów tej wizji.
Kluczowym aspektem jest rozwój infrastruktury łączącej - szybkie linie kolejowe, drogi i autostrady, a nawet sieci internetowe - łączące zachodnie Chiny z centralną Azją i, w ostateczności, z punktami wykraczającymi poza takie tereny jak Iran i Turcja, a nawet sięgające aż do Europy. Jednocześnie budowa portów i powiązanych obiektów zwiększy zasięg morski Chin przez Ocean Indyjski i, poprzez Kanał Sueski, do basenu Morza Śródziemnego. Z biegiem czasu pas ekonomiczny Nowego Jedwabnego Szlaku i Morski Jedwabny Szlak będą mogły przeplatać się z kanałami takimi jak przewidywany Korytarz gospodarczy Chiny-Pakistan i Korytarz gospodarczy Bangladesz-Chiny-Indie-Myanmar.
Ten wielopłaszczyznowy rozwój infrastruktury łączącej ma umożliwić drugi aspekt strategii "jeden pas, jedna droga", zwiększający obroty handlowe między Chinami a ogromnym eurazjatyckim obszarem na zachód od Chin.
Ekspansja handlowa zostanie ułatwiona dzięki trzeciemu aspektowi strategii - większemu wykorzystaniu lokalnych walut w wymianie transgranicznej, czemu sprzyja rosnąca liczba uzgodnień dotyczących swapów walutowych między Chińskim Bankiem Ludowyma innymi krajowymi bankami centralnymi. W tym kontekście "jeden pas, jedna droga" powinien wzmocnić trwającą kampanię Pekinu, aby promować renminbi (RMB) jako międzynarodową walutę transakcyjną i rezerwową.
Poza aspektami ekonomicznymi, czwartym aspektem strategii jest kładzenie nacisku nazwiększoną wymianę kulturalną i kontakty międzyludzkie między krajami zaangażowanymi w projekt "jeden pas, jedna droga”.
Ostatecznie wzrost wymiany transgranicznej wzdłuż “Nowego Jedwabnego Szlaku" i "Morskiego Jedwabnego Szlaku" powinno się wspierać poprzez zintensyfikowaną koordynację polityki między rządami uczestniczących państw.
Uzasadnienie ekonomiczne
Projektanci chińskiej inicjatywy "jeden pas, jedna droga" są nastawieni przede wszystkim na aspekty ekonomiczne tego rozwiązania. Jak zaznacza to wybitny chiński ekonomista akademicki, projekt jest "długoterminowym makroskopowym programem strategicznego rozwoju dla całego państwa".
Mówiąc dokładniej, elity polityczne i biznesowe w Chinach postrzegają ideę "jednego pasa, jednej drogi" jako kluczową dla promowania bardziej zrównoważonego geograficznie wzrostu w całych Chinach. Przez ostatnie dekady reform gospodarczych, rozwój koncentrował się we wschodniej części kraju. Pasmo ekonomiczne “Nowego Jedwabnego Szlaku” ma na celu przyspieszenie ekonomicznej modernizacji w zachodnich Chinach.
Wizja "jednego pasa, jednej drogi" ma również na celu kultywowanie nowych rynków eksportowych dla chińskich towarów i kapitału. Zaawansowane gospodarki na wschód od Chin - na przykład Stany Zjednoczone i Japonia - były najważniejszymi partnerami gospodarczymi i najważniejszymi punktami sprzedaży eksportowej. Jednak spoglądając w przyszłość, Chińczycy zdają sobie sprawę, że potencjał do dalszego wzrostu na tych rynkach jest znacznie mniejszy niż we wcześniejszych fazach reform. Aby to zrekompensować, Chiny muszą pielęgnować nowe rynki eksportowe na zachód.
Chińscy analitycy twierdzą, że terytorium objęte szlakiem ekonomicznym Nowego Jedwabnego Szlaku i Morskim Szlakiem Jedwabnym zawiera 4,4 miliarda ludzi (63 procent światowej populacji), a łączny PKB wynosi 2,1 biliona dolarów (29 procent światowego zagregowanego bogactwa). Jednak aby ta strefa mogła odgrywać rolę ekonomiczną, jaką wyobrażają sobie chińscy przywódcy, należy zachęcać do rozwoju nie tylko w zachodnich Chinach,ale także w gospodarkach w całej Eurazji. Oznacza to również, że aby podtrzymywać wysoki wzrost ekonomiczny Chin, inicjatywy te nie mogą ograniczać się do obszarów sąsiadujących z Chinami. Muszą rozciągać się dalej na zachód,aby objąć już bardziej rozwinięte rynki w Europie wschodniej i południowej.
Strategiczność projektu
Oprócz motywów ekonomicznych chińscy analitycy przyznają, że istnieją potężne strategiczne uzasadnienia dla projektu "jeden pas, jedna droga". Z pewnością podejście to odzwierciedla świadomość chińskich przywódców o rosnącej sile politycznej i ekonomicznej ich kraju. Odzwierciedla to również pogłębienie chińskich interesów w strategicznie ważnych regionach na zachodzie na przykład w Zatoce Perskiej.
W kontekście regionalnym “Nowy Jedwabny Szlaku” i “Morski Jedwabny Szlak”, podobnie jak niedawne oblężenie Chin przez Konferencję Interakcji i Budowania Zaufania w Azji w sferze bezpieczeństwa i jej przywództwo w tworzeniu Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych, są odzwierciedleniem coraz wyraźniejszego wpłyu Pekinu na politykę międzynarodową. Oznacza to, że Chiny chą aby sprawy azjatyckie były zarządzane bardziej zdecydowanie przez samych Azjatów, a nie przez podmioty pozaregionalne, takie jak Stany Zjednoczone.
Chińskie elity coraz częściej postrzegają Stany Zjednoczone w inicjatywach gospodarczych, politycznych i militarnych, których celem jest powstrzymanie wzrostu Chin jako wpływowego gracza, w regionie Azji i Pacyfiku oraz na całym świecie. Zbliżanie się relacji chińsko-amerykańskich w latach 70. wymagało od Waszyngtonu zrewidowania stosunków z Pekinem w oparciu o wzajemne przystosowanie się głównych interesów każdej ze stron i zaakceptowania bardziej zrównoważonego podziału władzy w Azji. Teraz wydaje się, że Stany Zjednoczone wycofują się z tych zobowiązań i szukają sposobów, aby potwierdzić bardziej tradycyjnie hegemoniczną postawę w Azji. Administracja Donalda Trumpa stoi przed bardzo wielkim wyzwaniem i z pewnością zadaje sobie pytanie jak sprostać tego typu manewrom, aby nie stracić cennych wpływów, szczególnie w Azji Południowo-Wschodniej.
W obliczu tych tendencji Chiny starają się sprostać amerykańskim wysiłkom na rzecz powstrzymania ich wysiłków poprzez rozszerzenie swojego dyplomatycznego i politycznego zaangażowania na zachód - w tym na obszary takie jak Zatokę Perską, które Waszyngton od dawna uważał za kluczowe dla globalnej pozycji Ameryki. Oczywiście Pekin nadal wyklucza militarną konfrontację ze Stanami Zjednoczonymi, ponieważ nie jest to racjonalna perspektywa. Nadal jednak dąży do długofalowej transformacji w charakterze współczesnych stosunków międzynarodowych - od międzynarodowego systemu, który w dużej mierze jest kształtowany przez jednobiegunową amerykańską dominację do bardziej prawdziwie wielobiegunowego porządku międzynarodowego. W tym celu projekt "jeden pas, jedna droga" mógłby stać się niewojskowym katalizatorem, który przyspiesza względny spadek hegemonii USA nad Zatoką Perską i przyczynia się do bardziej zrównoważonego podziału wpływów geopolitycznych w tym strategicznie ważnym regionie.
Co dalej?
Realizacja wizji "jeden pas, jedna droga" będzie poważnym testem chińskiej polityki i zdolności dyplomatycznych. Trzy takie testy wyróżniają się jako szczególnie istotne.
Po pierwsze, podczas gdy jednym z głównych motywów pasma gospodarczego “Nowego Jedwabnego Szlaku” jest zachęcanie do rozwoju zachodnich Chin, w tym muzułmańskiej większości prowincji Xinjiang, chiński rząd jest coraz bardziej zaniepokojony rosnącą radykalizacją w regionie Xinjiang w tym Ujgurskimi muzułmanami. Czy Pekin będzie w stanie sprostać tym obawom?
Po drugie, podczas gdy "kompleksowe partnerstwo strategiczne" z Rosją jest nadal ważnym elementem chińskiej polityki zagranicznej, Moskwa pozostaje ostrożna co do ewentualnego wzrostu chińskich wpływów w byłych republikach radzieckich, których udział jest niezbędny do realizacji projektu "jeden pas, jedna droga". Czy Pekin będzie w stanie utrzymywać ekonomicznie i strategicznie stosunki z Rosją, gdy dąży w tym samym czasie do innego podejścia?
Ostatecznie najbardziej zapalnym punktem tego proejektu jest Iran, który jest stosunkowo wyjątkowy wśród potencjalnych partnerów Chin, ponieważ geografia sprawia, że jest to ważne miejsce dla realizacji obu inicjatyw. Czy w ciągu najbliższych kilku lat Pekin będzie powstrzymywał się od rozszerzenia współpracy gospodarczej i strategicznej z Teheranem, w związku z preferencjami USA i ich presją? Czy też, aby nadać sile wizji "jednego pasa,jednej drogi" Chiny będą bardziej otwarcie dążyć do pogłębienia stosunkówz Islamską Republiką?
Takie kompromisy oznaczają, że sposób, w jaki Pekin realizuje tę wizję, prawie na pewno będzie miał istotny wpływ na trajektorię stosunków chińsko-amerykańskich w ciągu następnych dekad. Chodzi także o to, że względny sukces Pekinu w tworzeniu “Nowego Jedwabnego Szlaku” ma wiele wspólnego z ustaleniem, w jakim stopniu wzrost Chin faktycznie koreluje z pojawieniem się prawdziwie wielobiegunowego porządku międzynarodowego w XXI wieku.
*Jeden pas, jedna droga – jest to wymienna nazwa projektu ‘Nowego Jedwabnego Szlaku. W języku angielskim stosuje się również skrót OBOR (One Belt One Road).
Źródło zdjęcia: AFP
Andrzej Skupień
Kandydat do Parlamentu Europejskiego
Konfederacja
to tylko taka mała rada redakcyjna :)
-
PRACA | dam
ZATRUDNIĘ STOLARZA Z PRAKTYKĄ, praca w Zakopanem - 607 331 363. -
USŁUGI | budowlane
REMONTY, WYKOŃCZENIA, MALOWANIE, SZPACHLOWANIE, FLIZY, PANELE itp. DACHY, OBRÓBKI BLACHARSKIE. 796 544 016. -
USŁUGI | budowlane
RMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
SCHODY, PARAPETY - GRANITOWE, MARMUROWE, PRACE KAMIENIARSKIE. 882080371. -
PRACA | dam
NORWEGIA - BUDOWLAŃCY. Zatrudnimy: POMOCNIKÓW oraz tynkarzy, stolarzy, malarzy, dekarzy. Języki obce NIE wymagane - w firmie pracują tylko pracownicy z Podhala. Praca całoroczna. Zjazdy do kraju (samolot) wg. własnego uznania ~ co 2-3 tyg. Zarobki od 15 do 25 Euro/godz. Zapewniamy mieszkanie. Zapraszamy! Tel. 667 602 602 -
PRACA | dam
Fundacja Szczęśliwe Jutro zatrudni na stanowisko: DYREKTOR / WYCHOWAWCA Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej we Wróblówce k/Czarnego Dunajca. Wymagania: wykształcenie wyższe: pedagogiczne, pedagogika specjalna, psychologia, praca socjalna, nauki o rodzinie, resocjalizacja, pedagogika opiekuńczo-wychowawczą, lub podyplomowe (psychologia, pedagogika, nauki o rodzinie, resocjalizacja); min.3-letni staż pracy z dziećmi lub rodziną. Wynagrodzenie: 4500zł brutto. Kontakt: biuro@szczesliwe-jutro.pl -
KANCELARIE PRAWNE
KANCELARIA PRAWNA "REALNOŚĆ" - 30 lat praktyki, biegła obsługa w języku angielskim: prawo rodzinne, spadkowe, uzyskiwanie i potwierdzanie polskiego obywatelstwa, inny zakres wg uzgodnień, telefon: +48601488071 (whatsapp),realnosc@kki.pl www.realnosc.eu
E-mail: realnosc@kki.pl
WWW: www.realnosc.eu -
NIERUCHOMOŚCI | kupno
Kupie dom na widokwej działce w Zakopanym lub Kościelisku. 660797241 b12.pl
Tel.: 660797241 b12.pl -
PRACA | dam
ELEKTRONIKA I MONTAŻ: Firma szuka osoby ze znajomością podłączeń urządzeń elektrycznych i elektronicznych i montażu oczyszczalni ścieków i basenów. Informacje pod nr tel. 601 073 700 -
NIERUCHOMOŚCI | kupno
Zdecydowanie DOM lub PENSJONAT W ZAKOPANEM. Może być do remontu. 666 535 535. -
PRACA | dam
Przedsiębiorstwo Budowlane Sikora zatrudni kierownika robót budowlanych, majstra budowlanego. 602629623sikorapbt@interia.pl
Tel.: 602629623
E-mail: sikorapbt@interia.pl -
PRACA | dam
Przedsiębiorstwo Budowlane Sikora zatrudni pracowników w zawodzie: malarz, murarz, cieśla, zbrojarz, pracownik budowlany. 602629623sikorapbt@interia.pl
Tel.: 602629623
E-mail: sikorapbt@interia.pl -
PRACA | dam
Stacja Narciarska Szymoszkowa poszukuje, na sezon zimowy, pracowników na następujące stanowiska: - obsługa bramek - utrzymanie stoku - parkingowy - segregowanie odpadów komunalnych Więcej informacji pod nr tel.: 601 628 584 -
USŁUGI | inne
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098. -
USŁUGI | budowlane
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284. -
USŁUGI | inne
STUDNIE - WIERCENIE STUDNI GŁĘBINOWYCH, PROJEKTOWANIE, DOKUMENTOWANIE, POZWOLENIA WODNOPRAWNE, GEOLOGIA INŻYNIERSKA, GEOTECHNIKA, NADZORY GEOLOGICZNE, GEOLOGIA W PROCESIE INWESTYCYJNYM. 606/6057 ; 12biuro@mhgeo.plmhgeo.pl. 606605712biuro@mhgeo.plwww.mhgeo.pl
Tel.: 606605712
E-mail: biuro@mhgeo.pl
WWW: www.mhgeo.pl -
USŁUGI | budowlane
TYNKI MASZYNOWE, CEMENTOWO-WAPIENNE, GIPSOWE. Zapewniamy własny materiał. Wysoka jakość i doświadczenie. Szybkie terminy realizacji. 572 090 568. -
NIERUCHOMOŚCI | pośrednictwo
Obsługa domków i apartamentów. 788 633 633, www.zarzadzanieapartamentami.info
WWW: www.zarzadzanieapartamentami.info
- Mijałem zaplecze sklepu Żabka i usłyszałem o tym jak w Święta przebiega protest CHŁOPÓW PODHALA. Wpis niżej
- Życzymy Państwu Zdrowych i Wesołych Świąt, jednocześnie prosząc o wsparcie naszej kociej zbiórki.
- Serdecznie zapraszam do udziału w konferencji podsumowującej projekt realizowany przez naszą Fundację pn. „Klaster turystyczny południowej Małopolski”. Główną częścią konferencji będzie debata dotycząca współpracy administracji i przedsiębiorców na rzecz rozwoju turystyki.
- Jakkolwiek nieatrakcyjnie by to brzmiało dla potencjalnych odbiorców, w imieniu Fundacji "Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości" oraz pozostałych organizatorów, serdecznie zapraszam na X Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne, które w dobie zarazy odbędą się w trybie on-line, dostępne dla wszystkich chętnych na kanale Muzeum Tatrzańskiego na YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCVGRt0bfXbdfudxiV4g8XLw
- Mój ROZwój odbywa się w domowej izolatce, gdzie jest dużo ciekawych książek. Wpis niżej
- "Czarne na białym" - 4 grudnia, w piątek, o godzinie 17:00 zapraszam na rozmowę z profesorem Jackiem Leociakiem, literaturoznawcą, pracownikiem naukowym Instytutu Badań Literackich PAN oraz Centrum Badań nad Zagładą Żydów, wokół jego książki "Wieczne strapienie. O kłamstwie, historii i Kościele". Zapraszam w imieniu organizatorów: Burmistrza miasta Zakopanego, Wydawnictwa Czarne, Muzeum Tatrzańskiego i Fundacji "Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości".
- Zrobiłem ten film dla wszystkich tych, którym przyda się trzy i pół minuty relaksu. Czasem potrzebujemy zrobić krok w tył, usiąść i pobujać w obłokach.
- "Czarne na białym" - 2 grudnia, w środę o godzinie 17:00 rozmowa z profesorem Pawłem Próchniakiem, literaturoznawcą, antropologiem literatury, krytykiem literackim, profesorem Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, wokół jego książki "Promieniowanie tła. Szkice o wierszach i czytaniu". Zapraszam w imieniu organizatorów: Burmistrza miasta Zakopanego, Wydawnictwa Czarne, Muzeum Tatrzańskiego i Fundacji "Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości".
- "Rosfisterysofane dfa chlopy salozyly Chlopy Podhala i s blyskaficom f oku prosektuujom caly grudzien!" - Stosek. Wpis niżej
- Po bardzo długiej pandemicznej przerwie zapraszam wszystkich na ciąg dalszy spotkań autorskich "Czarne na białym". Rok rozpoczęliśmy od spotkań z profesorem Ryszardem Koziołkiem autorem książki "Wiele tytułów" oraz profesorem Jerzym Kochanowskim, który napisał "Wolne miasto Zakopane 1956-1970". Po długiej przerwie naszym gościem będzie Katarzyna Kobylarczyk, autorka książki "Strup. Hiszpania rozdrapuje rany". Po raz pierwszy mieliśmy się spotkać po koniec marca, co uniemożliwił lockdown. Drugie spotkanie zaplanowane było na 9 października, kiedy to pandemia wezbrała ponownie. Oczywiście nie ma dziś mowy o spotkaniu twarzą w twarz. Zapraszam więc na wirtualne spotkanie on-line, które na żywo transmitować będziemy w internecie. W poniedziałek 30 listopada o godzinie 17:00 na kanale Muzeum Tatrzańskiego na YouTube.
- Ostatni moment zanim ten teren otrzyma nową twarz
- Przelot nową Zakopianką od okolicy mającego powstać węzła Nowy Targ Południe w stronę węzła Nowy Targ Zachód. Nagranie w jakości 4k.