Reklama

2019-04-16 09:00:14

Blog

Nowy Jedwabny Szlak z Chin do Europy. Co Pekin chce na tym zyskać?

W świetle nowych informacji dotyczących aktywnego zaagnażowania się Włoch w iniciatywę Nowego Jedwabnego Szlaku, zapraszam was w podróż do Pekinu, stolicy Chin. Postaram się w ciekawy sposób wyjaśnić na czym ta iniciatywa polega i czy ta gra jest warta przysłowiowej świeczki.

Echa dotyczące projektu “Nowego Jedwabnego Szlaku” rozgrzewają emocje w Europie i w Azji. Jedna z najbardziej spektakularnych inicjatyw dyplomatycznych prezydenta Xi Jinping’a dotycząca odtworzenia dwóch szlaków handlowych (morskiego i lądowego) polega na stworzeniu rozległej infrastruktury i programów inwestycyjnych mających na celu rozszerzenie gospodarczych powiązań Chin z Europą oraz zyskania wpływów politycznych w znacznej części Eurazji.

Pomyślne wdrożenie inicjatywy "jednego pasa, jednej drogi"* będzie prawdopodobnie kluczowe dla Chin, aby sprostać niektórym z najpilniejszych wyzwań gospodarczych. Prawdopodobnie jest to również kluczowe dla realizacji interesów wielu chińskich elit w uzyskaniu bardziej "zrównoważonej" polityki zagranicznej - to znaczy w podejściu dyplomatycznym otwieracjącym Chiny na świat. Jednym z celów jest również przekonanie innych krajów do mniej refleksyjnego przyjmowania preferencji USA oraz w doprowadzeniu do bardziej prawdziwego wielobiegunowego porządku międzynarodowego.

Ponad 2100 lat temu chińska dynastia Han wprowadziła to, co miało stać się oryginalnym "Jedwabnym Szlakiem". Wysyłając emisariuszy ze starożytnej stolicy Xian w 138r pne, ówczesne Chiny chciały ustanowić gospodarcze i polityczne stosunki ze społeczeństwami znajdującymi się na zachód od Chin. Przez ponad tysiąc lat Jedwabny Szlak otworzył rynki jedwabiu i innych chińskich towarów do krain tak odległych jak na przykład Persja.

We wrześniu 2013 r. - zaledwie sześć miesięcy po zostaniu prezydentem Chin - Xi Jinping przywołał tę historię w przemówieniu na kazachskim Uniwersytecie Nazarbaeva, proponując utworzenie pasma ekonomicznego “Nowego Jedwabnego Szlaku" biegnącego z zachodnich Chin przez Azję Środkową. W następnym miesiącu, zwracając się do parlamentu Indonezji, Xi zaproponował stworzenie uzupełniającego "Morskiego Jedwabnego Szlaku" w celu rozszerzenia połączeń morskich i współpracy między Chinami a Azją Południowo-Wschodnią.

Propozycje Xi wywołały lawinę eksperckich rozważań, utworzenie planów polityki w chińskim aparacie ministerialnym i publicznej dyskusji. Dzięki tym wysiłkom początkowe koncepcje "Jednego pasa, jednej drogi" i "Morskiego Jedwabnego Szlaku" zostały opracowane w ramach zintegrowanej wizji rozszerzenia chińskich powiązań gospodarczych nie tylko w Azji Środkowej i Południowo-Wschodniej, ale w Azji Południowej, Persji, a także na Bliskim Wschodzie.


        Pięć Elementów

W 2015 roku sam Xi Jinping określił co najmniej pięć głównych elementów tej wizji.

Kluczowym aspektem jest rozwój infrastruktury łączącej - szybkie linie kolejowe, drogi i autostrady, a nawet sieci internetowe - łączące zachodnie Chiny z centralną Azją i, w ostateczności, z punktami wykraczającymi poza takie tereny jak Iran i Turcja, a nawet sięgające aż do Europy. Jednocześnie budowa portów i powiązanych obiektów zwiększy zasięg morski Chin przez Ocean Indyjski i, poprzez Kanał Sueski, do basenu Morza Śródziemnego. Z biegiem czasu pas ekonomiczny Nowego Jedwabnego Szlaku i Morski Jedwabny Szlak będą mogły przeplatać się z kanałami takimi jak przewidywany Korytarz gospodarczy Chiny-Pakistan i Korytarz gospodarczy Bangladesz-Chiny-Indie-Myanmar.

Ten wielopłaszczyznowy rozwój infrastruktury łączącej ma umożliwić drugi aspekt strategii "jeden pas, jedna droga", zwiększający obroty handlowe między Chinami a ogromnym eurazjatyckim obszarem na zachód od Chin.

Ekspansja handlowa zostanie ułatwiona dzięki trzeciemu aspektowi strategii - większemu wykorzystaniu lokalnych walut w wymianie transgranicznej, czemu sprzyja rosnąca liczba uzgodnień dotyczących swapów walutowych między Chińskim Bankiem Ludowyma innymi krajowymi bankami centralnymi. W tym kontekście "jeden pas, jedna droga" powinien wzmocnić trwającą kampanię Pekinu, aby promować renminbi (RMB) jako międzynarodową walutę transakcyjną i rezerwową.

Poza aspektami ekonomicznymi, czwartym aspektem strategii jest kładzenie nacisku nazwiększoną wymianę kulturalną i kontakty międzyludzkie między krajami zaangażowanymi w projekt "jeden pas, jedna droga”.

Ostatecznie wzrost wymiany transgranicznej wzdłuż “Nowego Jedwabnego Szlaku" i "Morskiego Jedwabnego Szlaku" powinno się wspierać poprzez zintensyfikowaną koordynację polityki między rządami uczestniczących państw.


Uzasadnienie ekonomiczne

Projektanci chińskiej inicjatywy "jeden pas, jedna droga" są nastawieni  przede wszystkim na aspekty ekonomiczne tego rozwiązania. Jak zaznacza to wybitny chiński ekonomista akademicki, projekt jest "długoterminowym makroskopowym programem strategicznego rozwoju dla całego państwa".

Mówiąc dokładniej, elity polityczne i biznesowe w Chinach postrzegają ideę "jednego pasa, jednej drogi" jako kluczową dla promowania bardziej zrównoważonego geograficznie wzrostu w całych Chinach. Przez ostatnie dekady reform gospodarczych, rozwój koncentrował się we wschodniej części kraju. Pasmo ekonomiczne “Nowego Jedwabnego Szlaku” ma na celu przyspieszenie ekonomicznej modernizacji w zachodnich Chinach.

Wizja "jednego pasa, jednej drogi" ma również na celu kultywowanie nowych rynków eksportowych dla chińskich towarów i kapitału. Zaawansowane gospodarki na wschód od Chin - na przykład Stany Zjednoczone i Japonia - były najważniejszymi partnerami gospodarczymi i najważniejszymi punktami sprzedaży eksportowej. Jednak spoglądając w przyszłość, Chińczycy zdają sobie sprawę, że potencjał do dalszego wzrostu na tych rynkach jest znacznie mniejszy niż we wcześniejszych fazach reform. Aby to zrekompensować, Chiny muszą pielęgnować nowe rynki eksportowe na zachód.

Chińscy analitycy twierdzą, że terytorium objęte szlakiem ekonomicznym Nowego Jedwabnego Szlaku i Morskim Szlakiem Jedwabnym zawiera 4,4 miliarda ludzi (63 procent światowej populacji), a łączny PKB wynosi 2,1 biliona dolarów (29 procent światowego zagregowanego bogactwa). Jednak aby ta strefa mogła odgrywać rolę ekonomiczną, jaką wyobrażają sobie chińscy przywódcy, należy zachęcać do rozwoju nie tylko w zachodnich Chinach,ale także w gospodarkach w całej Eurazji. Oznacza to również, że aby podtrzymywać wysoki wzrost ekonomiczny Chin, inicjatywy te nie mogą ograniczać się do obszarów sąsiadujących z Chinami. Muszą rozciągać się dalej na zachód,aby objąć już bardziej rozwinięte rynki w Europie wschodniej i południowej.

 

Strategiczność projektu

Oprócz motywów ekonomicznych chińscy analitycy przyznają, że istnieją potężne strategiczne uzasadnienia dla projektu "jeden pas, jedna droga". Z pewnością podejście to odzwierciedla świadomość chińskich przywódców o rosnącej sile politycznej i ekonomicznej ich kraju. Odzwierciedla to również pogłębienie chińskich interesów w strategicznie ważnych regionach na zachodzie na przykład w Zatoce Perskiej.

W kontekście regionalnym “Nowy Jedwabny Szlaku” i “Morski Jedwabny Szlak”, podobnie jak niedawne oblężenie Chin przez Konferencję Interakcji i Budowania Zaufania w Azji w sferze bezpieczeństwa i jej przywództwo w tworzeniu Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych, są odzwierciedleniem coraz wyraźniejszego wpłyu Pekinu na politykę międzynarodową. Oznacza to, że Chiny chą aby ​​sprawy azjatyckie były zarządzane bardziej zdecydowanie przez samych Azjatów, a nie przez podmioty pozaregionalne, takie jak Stany Zjednoczone.

Chińskie elity coraz częściej postrzegają Stany Zjednoczone w inicjatywach gospodarczych, politycznych i militarnych, których celem jest powstrzymanie wzrostu Chin jako wpływowego gracza, w regionie Azji i Pacyfiku oraz na całym świecie. Zbliżanie się relacji chińsko-amerykańskich w latach 70. wymagało od Waszyngtonu zrewidowania stosunków z Pekinem w oparciu o wzajemne przystosowanie się głównych interesów każdej ze stron i zaakceptowania bardziej zrównoważonego podziału władzy w Azji. Teraz wydaje się, że Stany Zjednoczone wycofują się z tych zobowiązań i szukają sposobów, aby potwierdzić bardziej tradycyjnie hegemoniczną postawę w Azji. Administracja Donalda Trumpa stoi przed bardzo wielkim wyzwaniem i z pewnością zadaje sobie pytanie jak sprostać tego typu manewrom, aby nie stracić cennych wpływów, szczególnie w Azji Południowo-Wschodniej.

W obliczu tych tendencji Chiny starają się sprostać amerykańskim wysiłkom na rzecz powstrzymania ich wysiłków poprzez rozszerzenie swojego dyplomatycznego i politycznego zaangażowania na zachód - w tym na obszary takie jak Zatokę Perską, które Waszyngton od dawna uważał za kluczowe dla globalnej pozycji Ameryki. Oczywiście Pekin nadal wyklucza militarną konfrontację ze Stanami Zjednoczonymi, ponieważ nie jest to racjonalna perspektywa. Nadal jednak dąży do długofalowej transformacji w charakterze współczesnych stosunków międzynarodowych - od międzynarodowego systemu, który w dużej mierze jest kształtowany przez jednobiegunową amerykańską dominację do bardziej prawdziwie wielobiegunowego porządku międzynarodowego. W tym celu projekt "jeden pas, jedna droga" mógłby stać się niewojskowym katalizatorem, który przyspiesza względny spadek hegemonii USA nad Zatoką Perską i przyczynia się do bardziej zrównoważonego podziału wpływów geopolitycznych w tym strategicznie ważnym regionie.

 

        Co dalej?

Realizacja wizji "jeden pas, jedna droga" będzie poważnym testem chińskiej polityki i zdolności dyplomatycznych. Trzy takie testy wyróżniają się jako szczególnie istotne.

Po pierwsze, podczas gdy jednym z głównych motywów pasma gospodarczego “Nowego Jedwabnego Szlaku” jest zachęcanie do rozwoju zachodnich Chin, w tym muzułmańskiej większości prowincji Xinjiang, chiński rząd jest coraz bardziej zaniepokojony rosnącą radykalizacją w regionie Xinjiang w tym Ujgurskimi muzułmanami. Czy Pekin będzie w stanie sprostać tym obawom?

Po drugie, podczas gdy "kompleksowe partnerstwo strategiczne" z Rosją jest nadal ważnym elementem chińskiej polityki zagranicznej, Moskwa pozostaje ostrożna co do ewentualnego wzrostu chińskich wpływów w byłych republikach radzieckich, których udział jest niezbędny do realizacji projektu "jeden pas, jedna droga". Czy Pekin będzie w stanie utrzymywać ekonomicznie i strategicznie stosunki z Rosją, gdy dąży w tym samym czasie do innego podejścia?

Ostatecznie najbardziej zapalnym punktem tego proejektu jest Iran, który jest stosunkowo wyjątkowy wśród potencjalnych partnerów Chin, ponieważ geografia sprawia, że ​​jest to ważne miejsce dla realizacji obu inicjatyw. Czy w ciągu najbliższych kilku lat Pekin będzie powstrzymywał się od rozszerzenia współpracy gospodarczej i strategicznej z Teheranem, w związku z preferencjami USA i ich presją? Czy też, aby nadać sile wizji "jednego pasa,jednej drogi" Chiny będą bardziej otwarcie dążyć do pogłębienia stosunkówz Islamską Republiką?

Takie kompromisy oznaczają, że sposób, w jaki Pekin realizuje tę wizję, prawie na pewno będzie miał istotny wpływ na trajektorię stosunków chińsko-amerykańskich w ciągu następnych dekad. Chodzi także o to, że względny sukces Pekinu w tworzeniu “Nowego Jedwabnego Szlaku” ma wiele wspólnego z ustaleniem, w jakim stopniu wzrost Chin faktycznie koreluje z pojawieniem się prawdziwie wielobiegunowego porządku międzynarodowego w XXI wieku.

 

*Jeden pas, jedna droga – jest to wymienna nazwa projektu ‘Nowego Jedwabnego Szlaku. W języku angielskim stosuje się również skrót OBOR (One Belt One Road).



Źródło zdjęcia: AFP


Andrzej Skupień

Kandydat do Parlamentu Europejskiego

Konfederacja

Kup e-wydanie Tygodnika Podhalańskiego.

Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
Autor 2019-04-17 07:31:58
Dziękuję za radę. Postaram się poprawić na przyszłość :)
hmm 2019-04-16 22:08:01
temat ciekawy ale lepiej by się czytało na większej czcionce, skrócić o kilka zdań i wstawić kilka obrazków tematycznych pomiędzy akapity

to tylko taka mała rada redakcyjna :)
00 2019-04-16 09:37:06
coz to?....
  • PRACA | dam
    ZATRUDNIĘ STOLARZA Z PRAKTYKĄ, praca w Zakopanem - 607 331 363.
  • USŁUGI | budowlane
    REMONTY, WYKOŃCZENIA, MALOWANIE, SZPACHLOWANIE, FLIZY, PANELE itp. DACHY, OBRÓBKI BLACHARSKIE. 796 544 016.
  • USŁUGI | budowlane
    RMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371.
  • USŁUGI | budowlane
    SCHODY, PARAPETY - GRANITOWE, MARMUROWE, PRACE KAMIENIARSKIE. 882080371.
  • PRACA | dam
    NORWEGIA - BUDOWLAŃCY. Zatrudnimy: POMOCNIKÓW oraz tynkarzy, stolarzy, malarzy, dekarzy. Języki obce NIE wymagane - w firmie pracują tylko pracownicy z Podhala. Praca całoroczna. Zjazdy do kraju (samolot) wg. własnego uznania ~ co 2-3 tyg. Zarobki od 15 do 25 Euro/godz. Zapewniamy mieszkanie. Zapraszamy! Tel. 667 602 602
  • PRACA | dam
    Fundacja Szczęśliwe Jutro zatrudni na stanowisko: DYREKTOR / WYCHOWAWCA Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej we Wróblówce k/Czarnego Dunajca. Wymagania: wykształcenie wyższe: pedagogiczne, pedagogika specjalna, psychologia, praca socjalna, nauki o rodzinie, resocjalizacja, pedagogika opiekuńczo-wychowawczą, lub podyplomowe (psychologia, pedagogika, nauki o rodzinie, resocjalizacja); min.3-letni staż pracy z dziećmi lub rodziną. Wynagrodzenie: 4500zł brutto. Kontakt: biuro@szczesliwe-jutro.pl
  • KANCELARIE PRAWNE
    KANCELARIA PRAWNA "REALNOŚĆ" - 30 lat praktyki, biegła obsługa w języku angielskim: prawo rodzinne, spadkowe, uzyskiwanie i potwierdzanie polskiego obywatelstwa, inny zakres wg uzgodnień, telefon: +48601488071 (whatsapp),realnosc@kki.pl www.realnosc.eu
    E-mail: realnosc@kki.pl
    WWW: www.realnosc.eu
  • NIERUCHOMOŚCI | kupno
    Kupie dom na widokwej działce w Zakopanym lub Kościelisku. 660797241 b12.pl
    Tel.: 660797241 b12.pl
  • PRACA | dam
    ELEKTRONIKA I MONTAŻ: Firma szuka osoby ze znajomością podłączeń urządzeń elektrycznych i elektronicznych i montażu oczyszczalni ścieków i basenów. Informacje pod nr tel. 601 073 700
  • NIERUCHOMOŚCI | kupno
    Zdecydowanie DOM lub PENSJONAT W ZAKOPANEM. Może być do remontu. 666 535 535.
  • PRACA | dam
    Przedsiębiorstwo Budowlane Sikora zatrudni kierownika robót budowlanych, majstra budowlanego. 602629623sikorapbt@interia.pl
    Tel.: 602629623
    E-mail: sikorapbt@interia.pl
  • PRACA | dam
    Przedsiębiorstwo Budowlane Sikora zatrudni pracowników w zawodzie: malarz, murarz, cieśla, zbrojarz, pracownik budowlany. 602629623sikorapbt@interia.pl
    Tel.: 602629623
    E-mail: sikorapbt@interia.pl
  • PRACA | dam
    Stacja Narciarska Szymoszkowa poszukuje, na sezon zimowy, pracowników na następujące stanowiska: - obsługa bramek - utrzymanie stoku - parkingowy - segregowanie odpadów komunalnych Więcej informacji pod nr tel.: 601 628 584
  • USŁUGI | inne
    WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098.
  • USŁUGI | budowlane
    OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284.
  • USŁUGI | inne
    STUDNIE - WIERCENIE STUDNI GŁĘBINOWYCH, PROJEKTOWANIE, DOKUMENTOWANIE, POZWOLENIA WODNOPRAWNE, GEOLOGIA INŻYNIERSKA, GEOTECHNIKA, NADZORY GEOLOGICZNE, GEOLOGIA W PROCESIE INWESTYCYJNYM. 606/6057 ; 12biuro@mhgeo.plmhgeo.pl. 606605712biuro@mhgeo.plwww.mhgeo.pl
    Tel.: 606605712
    E-mail: biuro@mhgeo.pl
    WWW: www.mhgeo.pl
  • USŁUGI | budowlane
    TYNKI MASZYNOWE, CEMENTOWO-WAPIENNE, GIPSOWE. Zapewniamy własny materiał. Wysoka jakość i doświadczenie. Szybkie terminy realizacji. 572 090 568.
  • NIERUCHOMOŚCI | pośrednictwo
    Obsługa domków i apartamentów. 788 633 633, www.zarzadzanieapartamentami.info
    WWW: www.zarzadzanieapartamentami.info
2021-01-19 19:15 Nowotarski kirkut w tym roku czeka odnowienie 2021-01-19 19:00 Wydawnictwa historyczne. Konkurs dla czytelników 2021-01-19 18:30 Jak przyciągnąć przedsiębiorców 2021-01-19 17:45 Zmienne Gorce 2021-01-19 17:00 Do wójta po godzinach 1 2021-01-19 16:15 Wrzuć monetę 4 2021-01-19 15:30 Ambitny budżet 2021-01-19 15:04 Spotkanie z poezją Anny Przemyskiej 2021-01-19 14:34 Koniec wielkich mrozów, zaczyna się odwilż 2021-01-19 14:30 Odkręcasz - pomagasz 2021-01-19 14:23 Bezludne Kuźnice 2021-01-19 14:14 Gorce - przyroda, kultura, ludzie 2021-01-19 14:00 Coraz droższe śmieci 2 2021-01-19 13:57 A w Mieście plucha 1 2021-01-19 13:15 Gondola w Pieninach 11 2021-01-19 12:43 Zderzenie pociągu z samochodem. Kierowca ukarany mandatem (WIDEO) 15 2021-01-19 12:30 Mega bałwan na podwórku 1 2021-01-19 11:29 Ruch kolejowy do Zakopanego wznowiony po wypadku 2021-01-19 10:58 Osiem zakażeń na Podhalu, prawie pięć tys. w Polsce 2021-01-19 10:05 Goprowcy znów ratowali "morsa górskiego" 16 2021-01-19 10:00 Uwaga - bardzo zła jakość powietrza w Mieście 3 2021-01-19 09:00 Bardzo pracowity wieczór nowotarskich strażaków 3 2021-01-19 08:07 Nocny pożar w Tylmanowej 2021-01-18 22:00 Aplikacja RATUNEK może uratować życie 1 2021-01-18 21:30 Metr śniegu w Tatrach. Tak dziś było w Dolinie Jaworzynki (WIDEO) 1 2021-01-18 20:45 Burmistrz znów szuka pomocy u ministra w sporze z konserwatorem 2 2021-01-18 20:01 Krościenko miastem? 9 2021-01-18 19:30 Nowotarski rynek wieczorową porą 2 2021-01-18 18:47 Zimowy i oświetlony czarnodunajecki rynek 5 2021-01-18 18:15 Jechaliśmy nowym tunelem (WIDEO) 3 2021-01-18 18:03 Zakopiańska kawiarnia Jaga otwarta. Interweniowała policja (WIDEO) 15 2021-01-18 17:45 Udana mimo mrozu akcja krwiodawstwa 2 2021-01-18 17:02 Biegówki wokół Jeziora 2021-01-18 16:30 Zakopane puste i piękne (ZDJĘCIA) 6 2021-01-18 15:56 Pod Pieninami lokale gastronomiczne są zamknięte 7 2021-01-18 15:53 Zła jakość powietrza 3 2021-01-18 15:30 Przedsiębiorcy zwolnieni z podatku 2 2021-01-18 15:01 Tunel na ostatniej prostej (WIDEO) 5 2021-01-18 14:45 Pełni obaw otwierają swe biznesy - by przeżyć 14 2021-01-18 14:05 Na Kasprowym metr śniegu, tęskno za nartami 4 2021-01-18 13:35 Kreatywnie dla babci i dziadka 1 2021-01-18 13:15 Kluczyki samochodowe ze świnką 1 2021-01-18 12:35 W sprawie chodzenia w górach "na morsa" 5 2021-01-18 12:02 Rekordowe minus 33 stopnie Celsjusza 2 2021-01-18 11:33 Mniej nowych zakażeń koronawirusem, mniej zgonów na Covid-19, mało testów 1 2021-01-18 11:01 Nałożonych 56 mandatów karnych i 9 wniosków do sądu 4 2021-01-18 10:00 Widok z okna Amerykana 2021-01-18 09:00 Wytęskniony pierwszy dzień w szkole (ZDJĘCIA) 5 2021-01-18 08:00 Rysica Filomena (WIDEO) 2021-01-18 07:21 Wielki mróz
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2021-01-19 19:20 1. Czy ten fircyk dalej sprawuje urzad wojta ,w jakze kiedys zasluzonej gminie 2021-01-19 18:28 2. któremu bogu? 2021-01-19 18:12 3. Ile zapłaci urzednik magistratu który parkuje tam samochód a ma do swej pracy kilkaset metrów? Pewnie ma darmowy!? 2021-01-19 18:01 4. Ciekawe czy pracownicy gminy będą płacić czy znowu będą mieć za darmo 2021-01-19 17:59 5. To byłoby epokowe wydarzenie dla Krościenka. Również życzę sukcesów w sprawie. 2021-01-19 17:54 6. Poprzednia wersja górskiego morsowania w wydaniu ostatnio opisywanym, nazywała się "rosyjska ruletka" 2021-01-19 17:46 7. Śmieszą mnie opłaty w stylu za pierwsze pół i wiadomo, że chodzi o zerżnięcie kasy z klienta. Tak nawet panienka lekkich obyczajów nie robi za swoje usługi. Inna sprawa to koszt za 1 H. Natomiast miesięczny abonament dla mieszkańca strefy w kwocie 30 PLN/M, to stanowczo za mało. Tyle można dać na miesiąc bo mi sie nie chce odśnieżać podwórka w zimie lub otwierać bramę kilka razy dziennie. Patrzcie jaki jest bałagan z tym w sąsiedniej Szczawnicy tam parkują albo mieszkańcy, albo rezerwujący miejsca dla aut pod wynajem. 2021-01-19 17:36 8. Pienińska Kolej Gondolowa (PKG) o dwóch stacjach dolnych i jednej górnej. Jedna dolna przy ośrodku zdrowia, druga na Połaci. Połączenie między obiema, czyli przejazd gondolą nad zabytkowym centrum Krościenka i ponad Dunajcem. Górna stacja na Stajkowej, gdzie powstanie wieża widokowa i schronisko (budynek bliźniaczo podobny do tego planowanego na Lubaniu). Wszystko po to, by stopniowo odciążać Pieniński Park Narodowy od natłoku turystów i przekierowywać ich w inne atrakcyjne miejsca na terenie gminy. Władze zaczynają doceniać to, że są jedyną w Polsce gminą z najstarszym parkiem narodowym w Polsce i należy go za wszelką cenę chronić przed inwestycjami mogącymi pogorszyć jego przyrodę i wizerunek. Czyli paradoksalnie inwestują w przyszłość. 2021-01-19 17:00 9. Genialny pomysł ! Już teraz w sezonie i w weekendy jest korek a jak będą chcieli wjechać lub wyjechać ze Zdrojowej to wszystkiego najlepszego. No chyba że to będzie atrakcja tylko dla rowerzystów i pieszych którzy będą korzystali z kładki na końcu ulicy z parku linowego. 2021-01-19 17:00 10. głupich nie sieją
2020-12-24 22:33 1. A poprawność noszenia maseczek w miejscach publicznych i w czasie zgromadzeń??? Kilka osób z tych fotek kwalifikuje się do nałożenia mandatu .... 2020-12-24 22:29 2. Fajny przegląd kto ma głęboko w poszanowaniu zasłanianie ust i nosa .... 2020-12-23 20:08 3. @druh Marek. Puknij się, ciężkie czasy dla młodych. W tamtych czasach mieli więcej możliwości. 2020-12-17 22:28 4. Oooo....To są moje widoki, dzięki Zośka, ale Tobie za dobrze, nej, dobrze ześ nie chytro i dajes nom sie napatrzeć. Wesołych Świąt i Pomyślności w Nowym Roku! Ale sie porobiyło na świecie, cy to sie kiedy skońcy? , Cy s nami, ludziskami fcom zrobić koniec, he? Żałosne są te komentarze. A cemu Lempart nie strajkuje? Nie dziwota , ze po tyk strajkach w całej Polsce wirus Covid-19 szaleje. Ze mnie on jesce nie dopod, to sie dziwuje.... Zdrowio do chuściny i tego, tamtego, hawtego syćkim zyce. Hej! 2020-12-16 13:35 5. Nie kuś mnie piękna. 2020-12-15 20:05 6. @druch Marek pewnie myślał o Frasyniuku poniżanym i żyjącym w nędzy 2020-12-14 17:23 7. Druh Marek... Pożyteczny druh Marek. Myśl, młody myśl... bądź jak pożyteczny druh Marek! 2020-12-13 21:55 8. Gdyby nie dojrzałość polityczna i odwaga ówczesnego przywództwa NSZZ Solidarność, Episkopatu Polski, KOR,organizacji pozarządowych a przede wszystkim klasy robotniczej wielkich zakładów dalej siedzieliśmy w PRL-u. Również po stronie rządowej znaleźli się ludzie ,dla których spokój społeczny i losy Polski były ważniejsze od partyjnych sztandarów. Stan wojenny pochłonął wiele ofiar, ale ich śmierć nie poszła na marne.Nie jesteśmy w RWPG,w Układzie Warszawskim, nie czekamy na paszporty i godzinami na granicach. Możemy rozwijać kraj dzięki pomocy z Unii Europejskiej i kształcić młodzież na zagranicznych uniwersytetach. Chętni do pracy za granicą przywożą twardą walutę i inwestują w lokalne rodzinne firmy. To wszystko dzięki tym ,którzy 13.grudnia 1981 r siedzieli w wiezieniach poniżani i pałowani. Dzisiaj wielu z nich jest zapomnianych, żyją skromnie a często są poniżani przez tych ,którzy trzęśli portkami i siedzieli cicho . Ci co 13.grudnia spali do południa dzisiaj rządzą i spijają miody jakie daje władza. Niestety, dawna bojowa Solidarność stała się przybudówką PiS-u. Oto jak jest ironia losu! 2020-12-11 20:14 9. Ładnie ale wolę wiosnę/lato/jesień. Nie lubię zimy, bardzo. 2020-12-07 11:10 10. Precz z komuną
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama
Polecamy

FILMY TP

Pożegnania

Album TP

Bojcorka