Kliknij w ten pasek i umieść swoje ogłoszenie na stronie Tygodnika i w papierowym wydaniu gazety bez wychodzenia z domu.

2019-11-13 19:15:21

Reklama

Sylwester pod Krokwią

Czy burmistrz może odmówić organizacji imprezy masowej?

Reklama

Władze miasta utrzymują, że burmistrz nie może odmówić prawa do organizacji imprezy masowej.

Niestety to prawda, ale tylko w przypadku jeśli ma do niej pozytywny stosunek. Zgodnie z prawem burmistrz ma w rękach sporo argumentów, które mogą zniechęcić organizatora do przeprowadzenia takiej imprezy w konkretnym miejscu. Oczywiście w przypadku jeśli TVP wystąpi o organizację imprezy masowej. A tego jeszcze nie wiemy. Organizator może się odwołać do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, ale przecież może uniknąć problemów np. przenosząc Sylwestra znowu na Równię. Co dziś ważne, TVP musi wystąpić do burmistrza miasta nie później jak 30 dni przed imprezą. Oczywiście to tylko teoria, bo wszelkie sygnały płynące od pracowników urzędu miasta w Zakopanem wskazują, że już dawno wszystko załatwione i podpisane. Potwierdziła to przecież w wywiadzie dla Krakowskiej pani wiceburmistrz. Trzymajmy się więc tylko tych oficjalnych wypowiedzi - bez względu czy są prawdziwe czy fałszywe -  które usłyszeliśmy od burmistrza a dziś od szefa komisji środowiska Rady Miasta, że jeszcze nic nie jest zaklepane. 

Jakie są prawa i obowiązki organizatora imprezy a jakie burmistrza, zapraszamy do wczytania się we fragmenty tekstu, który ukazał się w Gazecie Prawnej na temat imprez masowych piórem prawnika i dziennikarza Leszka Jaworskiego.  

Organizator tego typu przedsięwzięć musi uzyskać zezwolenie wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Szczegółowo tryb wydawania tych zgód określa ustawa z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2139 ze zm.; dalej: u.b.i.m.).

Jeżeli wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest tylko organem rejestrującym, to przysługują mu uprawnienia kontrolne. Musi sprawdzać zgodność przebiegu imprezy masowej podwyższonego ryzyka z warunkami określonymi w zezwoleniu.

Imprez masowych nie można mylić ze zgromadzeniami. W tym drugim przypadku wójt (burmistrz, prezydent miasta) również jest organem rejestrującym, ale procedura odbywa się według ustawy z 24 lipca 2015 r. – Prawo o zgromadzeniach (Dz.U. poz. 1485 ze zm.; dalej: u.p.z.). Zgodnie z art. 2 u.p.z. zgromadzeniem jest zgrupowanie osób na otwartej przestrzeni dostępnej dla nieokreślonych imiennie osób w określonym miejscu w celu odbycia wspólnych obrad lub w celu wspólnego wyrażenia stanowiska w sprawach publicznych. Z kolei zgromadzenie spontaniczne to takie, które odbywa się w związku z zaistniałym nagłym i niemożliwym do wcześniejszego przewidzenia wydarzeniem związanym ze sferą publiczną, którego odbycie w innym terminie byłoby niecelowe lub mało istotne z punktu widzenia debaty publicznej.

Różnica między zgromadzeniami a imprezami masowymi sprowadza się do celu, w którym jest dane przedsięwzięcie organizowane. W pierwszym przypadku chodzi o wyrażenie wspólnego stanowiska w sprawach publicznych. W drugim chodzi o imprezę masową artystyczno-rozrywkową lub sportową. 

Co nie jest imprezą masową?

Zatem zgodnie z definicją ustawową główne cechy imprezy masowej to:
ściśle określona w ustawie minimalna liczba miejsc dla publiczności (uczestników) uwarunkowana miejscem odbywania się imprezy oraz stopniem ryzyka związanym z tą imprezą oraz
celowościowy charakter imprezy (artystyczno-rozrywkowy, sportowy, mecz piłki nożnej).

Regulacjom u.b.i.m. podlegają wyłącznie te imprezy, które spełniają powyższą definicję. Należy także pamiętać, że dane wydarzenie będzie uznane za imprezę masową w przypadku, gdy liczba udostępnionych miejsc, a nie faktycznych uczestników, będzie przekraczać normy ustawowe.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 23 czerwca 2010 r. (sygn. akt VII SA/Wa 700/10, Legalis nr 253043), u.b.i.m. nakazuje określić liczbę miejsc według ustaleń wynikających z przepisów prawa budowlanego, a nie według rzeczywistej liczby uczestników wydarzenia, która jest płynna i każdorazowo może być inna.

Warto w tym miejscu zauważyć, że w par. 236 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. nr 75, poz. 690 ze zm.), wynika, że określając wymaganą szerokość i liczbę przejść, wyjść oraz dróg ewakuacyjnych w budynku, w którym z przeznaczenia i sposobu zagospodarowania pomieszczeń nie wynika jednoznacznie maksymalna liczba ich użytkowników, liczbę tę należy przyjmować w odniesieniu do powierzchni tych pomieszczeń, dla sal konferencyjnych, lokali gastronomiczno-rozrywkowych, poczekalni, holi, świetlic itp. – 1 mkw. na osobę.
Faktyczna liczba kibiców uczestniczących w imprezie nie ma żadnego znaczenia. Oznacza to, że może być uznany za imprezę masową np. mecz piłki nożnej, który odbywa się na dużym obiekcie w obecności kilku czy kilkudziesięciu kibiców, czy nawet – przy pustych trybunach.

Zgodnie z art. 3 pkt 14 u.b.i.m. teren, na którym może odbyć się impreza masowa, to wydzielony, odpowiednio oznaczony teren na otwartej przestrzeni, spełniający warunki higieniczno-sanitarne odpowiadające wymaganiom przewidzianym prawem oraz posiadający infrastrukturę zapewniającą bezpieczne przeprowadzenie imprezy masowej, na którym do określenia liczby miejsc przyjmuje się przelicznik 0,5 mkw. na osobę.
Zgoda włodarza na imprezę

Nienależycie zabezpieczona impreza masowa, zwłaszcza ta o podwyższonym ryzyku, może powodować spore reperkusje. W przeszłości zdarzały się przedsięwzięcia, które prowadziły do tragedii. Dlatego podczas imprezy masowej należy zapewnić bezpieczeństwo jej uczestników. Istotną rolę weryfikatora tych wymogów pełni wójt (burmistrza, prezydenta miasta).
Warunkiem urządzenia imprezy masowej przez jej organizatora jest uzyskanie zgody wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Wniosek o wydanie zezwolenie musi być wniesiony na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia.
W piśmiennictwie przyjęto, że trzydziestodniowy termin złożenia wniosku o wydanie zezwolenia jest ustawowym terminem procesowym, ustanowionym dla dokonania czynności przez stronę. Oznacza to, że jego uchybienie powoduje bezskuteczność tej czynności.

Termin może zostać skrócony do 14 dni w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy potrzeba organizacji imprezy masowej wynika z przyczyn nagłych oraz jeżeli jej charakter odpowiada przeznaczeniu obiektu określonemu w projekcie budowlanym tego obiektu.
W tym samym czasie organizator musi wystąpić także do innych organów. 

Obowiązki organizatora
Organizator imprezy masowej nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia:
zwraca się do właściwych miejscowo: komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji i komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wydanie opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz o przewidywanych zagrożeniach;
powiadamia właściwego miejscowo komendanta:
oddziału Straży Granicznej, w przypadku przeprowadzania imprezy masowej w strefie nadgranicznej,
terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej, w przypadku przeprowadzania imprezy masowej na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych ministrowi obrony narodowej lub nadzorowanych przez niego.

Wniosek o wydanie zezwolenia rozpatrywany jest w trybie określonym przez ustawę z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.; dalej: k.p.a.). Jego rozpatrzenie następuje w formie decyzji administracyjnej, którą w większych gminach wydaje najczęściej pracownik upoważniony przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego w trybie art. 268a k.p.a. Taką podstawę prawną przewiduje także art. 39 ust. 1 i 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.). Przepis ten mówi, że decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Może on jednak upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu do wydawania decyzji administracyjnych w jego imieniu.

Dlatego w praktyce bardzo często zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej wydaje np. dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego. Należy jednak pamiętać, że udzielone upoważnienie nie może być następnie przekazywane innym osobom. W wyroku WSA w Warszawie z 6 lipca 2006 r. (sygn. akt II SA/WA 940/06, Legalis), stwierdzono np., że skoro upoważnienie udzielane na podstawie art. 268a k.p.a. musi pochodzić bezpośrednio od organu, to nie dojdzie do skutecznego udzielenia upoważnienia substytucyjnego przez upoważnianego pracownika, który działa jedynie w imieniu organu. Co więcej, wspomniany art. 268a k.p.a. w ogóle nie przewiduje możliwości udzielania dalszych pełnomocnictw przez pracownika upoważnionego przez organ.

WAŻNE
Działanie pracownika bez upoważnienia lub z jego przekroczeniem powoduje nieważność wydanej decyzji.
Do wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej organizator musi dołączyć dokumenty wymienione w art. 26 ust. 1 u.b.i.m. [ramka 2] Jednym z nich jest graficzny plan obiektu (terenu), gdzie ma być przeprowadzona impreza masowa. W jego treści musi się znaleźć:
oznaczenie dróg dojścia i rozchodzenia się osób uczestniczących w imprezie masowej, dróg ewakuacyjnych i dróg dojazdowych dla pojazdów służb ratowniczych i Policji,
oznaczenie punktów pomocy medycznej, punktów czerpalnych wody do celów przeciwpożarowych oraz punktów informacyjnych,
oznaczenie lokalizacji hydrantów przeciwpożarowych, zaworów, przyłączy wody, gazu i energii elektrycznej oraz innych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników obiektu lub terenu,
informacja o rozmieszczeniu służb porządkowych oraz służb informacyjnych, rozmieszczeniu osób uczestniczących w imprezie masowej i ewentualnym rozdzieleniu ich według sektorów oraz o rozmieszczeniu punktów gastronomicznych i sanitariatów,
oznaczenie sektorów, na których podczas meczu piłki nożnej zostaną udostępnione miejsca stojące – jeżeli organizator zamierza udostępnić uczestnikom takie miejsca.

Organizator do wniosku o wydanie zezwolenia dołącza:

● graficzny plan obiektu (terenu), na którym ma być przeprowadzona impreza, wraz z jego opisem;
● instrukcję postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy;
● terminarz rozgrywek meczów piłki nożnej lub terminarz innych imprez masowych – w przypadku organizowanych cyklicznie;
● informację o: liczbie miejsc dla osób na imprezie masowej, przewidywanych zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz liczbie, organizacji, oznakowaniu, wyposażeniu i sposobie rozmieszczenia służby porządkowej oraz służby informacyjnej;
● informację o osobie wyznaczonej na kierownika do spraw bezpieczeństwa;
● informację o sposobie zapewnienia identyfikacji osób biorących udział w imprezie masowej – w przypadku meczu piłki nożnej lub imprezy masowej podwyższonego ryzyka;
● informację o zainstalowanych urządzeniach rejestrujących obraz i dźwięk;
● informację o powiadomieniu komendanta oddziału Straży Granicznej, jeżeli impreza przeprowadzania jest w strefie nadgranicznej, lub komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej w przypadku przeprowadzania imprezy masowej w strefie nadgranicznej lub na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez ministra obrony narodowej;
● harmonogram udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom oraz harmonogram opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu, jeżeli regulamin imprezy przewiduje zmienną liczbę osób w czasie jej trwania;
● opinie: komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji i komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego.
Do wniosku organizator ma obowiązek dołączyć opracowaną przez siebie instrukcję postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej. Zakres niezbędnych elementów tego dokumentu określa rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 13 sierpnia 2009 r. w sprawie zakresu instrukcji postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej (Dz.U. nr 135, poz. 1113).
Terminarz rozgrywek to kolejny dokument, który musi być dołączony do wniosku, głównie przez organizatorów cyklicznych imprez masowych (np. zawodów żużlowych czy meczów piłki nożnej). Załącznik ten jest bardzo ważny ze względu na to, że jest warunkiem wydania zezwolenia na przeprowadzenie ich w okresie jednego roku. Z art. 30 ust. 3 u.b.i.m. wynika, że zezwolenie dotyczące meczu piłki nożnej wydawane jest na okres wskazany w terminarzu rozgrywek meczów piłki nożnej.

Wskazanie liczby miejsc
Organizator ma obowiązek podać informację o liczbie miejsc na imprezie. W tym zakresie należy pamiętać o definicji z art. 3 pkt 7 u.b.i.m., która mówi, że przez pojęcie liczby miejsc dla osób na imprezie masowej należy rozumieć liczbę udostępnionych przez organizatora miejsc na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem, hali sportowej albo w innym budynku lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, ustaloną na podstawie przepisów prawa budowlanego i regulacji dotyczących ochrony przeciwpożarowej. Liczba ta ma znaczenie m.in. dla ustalenia, czy dana impreza jest w ogóle masową, a jeśli tak, to jaka powinna być na niej liczebność służb porządkowych i informacyjnych.

Organizator musi poinformować o przewidywanych zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku publicznego. Informacja ta może spowodować uznanie danej imprezy za imprezę masową podwyższonego ryzyka. Wtedy znajdzie to swoje odzwierciedlenie w treści decyzji. Za taką, zgodnie z art. 3 pkt 5 u.b.i.m., należy uznać imprezę, w czasie której, zgodnie z informacją o przewidywanych zagrożeniach lub dotychczasowymi doświadczeniami dotyczącymi zachowania osób uczestniczących, istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji.

Do wniosku trzeba też dołączyć istotne informacje dotyczące służb porządkowych i informacyjnych. Chodzi o ich: liczbę, organizację, oznakowanie, wyposażenie i sposób rozmieszczenia. Liczebność członków służb powinna zostać określona w zgodzie z algorytmem przewidzianym w art. 6 ust. 2 u.b.i.m.
Kierownik ds. bezpieczeństwa

Organizator musi do wniosku dołączyć informację o osobie wyznaczonej na kierownika do spraw bezpieczeństwa, w tym jego imię, nazwisko, numer PESEL – o ile został nadany, numer i datę wydania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia dla kierowników do spraw bezpieczeństwa imprez masowych, a w przypadku imprezy masowej podwyższonego ryzyka dodatkowo numer wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej. Osoba ta jest wyznaczana przez organizatora i reprezentuje go w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom imprezy masowej.

W przypadku meczu piłki nożnej lub imprezy masowej podwyższonego ryzyka organizator musi także załączyć informację o sposobie zapewnienia identyfikacji osób biorących udział w imprezie masowej. Do wniosku powinna być również dołączona informacja o zainstalowanych urządzeniach rejestrujących obraz i dźwięk. Powinna ona dotyczyć liczby tych urządzeń, ich parametrów technicznych (w tym jakości obrazu i dźwięku), miejsc instalacji, zasięgu możliwości rejestracyjnych itp. W świetle art. 11 ust. 4 i 8 u.b.i.m. obowiązek rejestracji dotyczy imprez masowych, które odbywają się na stadionach, obiektach lub terenach, które zostały umieszczone przez wojewodę, w drodze decyzji administracyjnej, w wykazie stadionów, obiektów lub terenów, na których utrwalanie przebiegu imprezy masowej za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk jest obowiązkowe.
W przypadku gdy impreza masowa jest przeprowadzana w strefie nadgranicznej lub na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych lub podporządkowanych ministrowi obrony narodowej bądź nadzorowanych przez niego, do wniosku należy dołączyć informację o powiadomieniu właściwego miejscowo – odpowiednio – komendanta oddziału Straży Granicznej lub komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej.
Do wniosku należy także załączyć harmonogram udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom imprezy masowej oraz harmonogram opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu, jeżeli regulamin imprezy masowej przewiduje zmienną liczbę osób w czasie jej trwania.

Opinie służb mundurowych
Z art. 26 ust. 2 u.b.i.m. wynika, że opinie właściwych miejscowo: komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji i właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wydanie opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz o przewidywanych zagrożeniach oraz instrukcję postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej organizator ma obowiązek dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej niezwłocznie, jednak nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia imprezy.

WAŻNE
Opinie organów zachowują ważność przez 6 miesięcy od dnia ich wydania.
W przypadku specjalnego przyspieszonego trybu uzyskania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej organizator musi niezwłocznie dołączyć opinie do wniosku. Ponadto wymóg załączenia opinii właściwych miejscowo: komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej i państwowego inspektora sanitarnego dotyczy przypadku, gdy właściciel, posiadacz, użytkownik obiektu lub zarządzający obiektem, na terenie, którego ma być przeprowadzona impreza masowa, rozpoczął jego użytkowanie zgodnie z przepisami prawa budowlanego, a charakter imprezy jest zgodny z przeznaczeniem obiektu.

Dodatkowa dokumentacja
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może żądać dodatkowo m.in. kopii aktualnych protokołów z kontroli, o których mowa w art. 62 ust. 1 u.p.b. Chodzi to m.in. o wyniki corocznej kontroli okresowej, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego:
elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu,
instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska,
instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych).

WAŻNE
Ostatnim rodzajem dodatkowej dokumentacji, której może zażądać wójt (burmistrz, prezydent miasta), jest pisemna zgoda na przeprowadzenie imprezy masowej wydana przez kierownika jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, parku narodowego lub krajobrazowego. Wyłącznym powodem żądania w tym zakresie jest organizacja imprezy masowej na terenie będącym w zarządzie tej jednostki (parku).
Prawo żądania dodatkowej dokumentacji wynika z art. 27 u.b.i.m. Przepis ten nie określa jednak dokładnie przesłanek takiego wymogu.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) musi potwierdzić wniesienie podania, jeżeli zainteresowany tego zażąda. W przypadku wysłania go w formie dokumentu elektronicznego organ musi potwierdzić wniesienie podania przez doręczenie urzędowego poświadczenia odbioru na wskazany przez wnoszącego adres elektroniczny. To powinno natomiast zawierać:

Braki formalne
Zgodnie z art. 64 par. 2 k.p.a. w razie gdy podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie ich spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Brak podpisu stanowi brak formalny, który może być usunięty w trybie wymienionego artykułu. Podobnie brakiem formalnym jest nieprzedłożenie załączników określonych w u.b.i.m.
Nie jest zaś brakiem formalnym niezapłacenie opłaty skarbowej od zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej. W tym przypadku tryb postępowania został określony w art. 261 k.p.a., gdzie stwierdzono m.in., że jeżeli strona nie wpłaciła należności tytułem opłat i kosztów postępowania, które zgodnie z przepisami powinny być uiszczone z góry, to organ administracji publicznej prowadzący postępowanie wyznacza jej termin wniesienia tych należności. Termin ten nie może być krótszy niż 7 dni, a dłuższy niż 14 dni. Jeżeli w wyznaczonym terminie należności nie zostaną uiszczone, to podanie podlega zwrotowi.

WAŻNE
Zezwolenie (albo odmowa jego wydania) powinno być wydane co najmniej 7 dni przed planowanym terminem przeprowadzenia imprezy. Tak wynika z art. 29 ust. 1 u.b.i.m. Oznacza to, że czas na wydanie tego rozstrzygnięcia ustawodawca zmodyfikował w stosunku do regulacji wynikających z art. 35 par. 3 k.p.a. Zgodnie z tym przepisem załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, w postępowaniu odwoławczym zaś – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania. W przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ prowadzący sprawę powinien poinformować stronę o przyczynie zwłoki i wskazać nowy termin załatwienia sprawy.
Termin na rozpatrzenie podania wskazany w art. 29 ust. 1 u.b.i.m. ma charakter instrukcyjny. Oznacza to, że decyzja może być wydana po jego upływie lub wcześniej (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego – Ośrodek zamiejscowy w Krakowie z 23 stycznia 2001 r., sygn. akt II SA/Kr 2845/00, LEX nr 655749). [przykład 2]
Informacja o zainstalowaniu urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk

Powinna ona być stosunkowo szczegółowa i obejmować m.in. liczbę urządzeń, ich umiejscowienie czy parametry techniczne. Obowiązek utrwalania przebiegu imprezy masowej za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk dotyczy tylko stadionów, obiektów lub terenów umieszczonych przez wojewodę w prowadzonym przez siebie wykazie, a także imprez masowych podwyższonego ryzyka.
Zgodnie z art. 6 ust. 2 u.b.i.m. liczebność służby porządkowej oraz służby informacyjnej określa się w następujący sposób, w przypadku imprezy masowej:
niebędącej imprezą podwyższonego ryzyka – co najmniej 10 członków służb porządkowej i informacyjnej na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie masowej, i co najmniej 1 członek służby porządkowej lub służby informacyjnej na każde następne 100 osób, przy czym nie mniej niż 20 proc. ogólnej liczby członków służb stanowią członkowie służby porządkowej;
podwyższonego ryzyka – co najmniej 15 członków służb porządkowej i informacyjnej na 200 osób, które mogą być obecne na imprezie masowej, i co najmniej 2 członków służb: porządkowej lub informacyjnej na każde następne 100 osób, przy czym nie mniej niż 50 proc. ogólnej liczby członków służb stanowią członkowie służby porządkowej.
Artykuł 26 ust. 3a u.b.i.m. zezwala na modyfikację liczby służby porządkowej i informacyjnej podczas imprezy masowej o podwyższonym ryzyku. Wójt (burmistrz, prezydent miasta), biorąc pod uwagę przewidywane zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, po konsultacji z właściwym miejscowo komendantem powiatowym (rejonowym, miejskim) Policji może w decyzji uwzględnić wniosek organizatora i zezwolić mu na zapewnienie mniejszej liczebności służby porządkowej i informacyjnej, niż określona w art. 6 ust. 2 pkt 2 u.b.i.m.

Z tym że liczba służb informacyjnych nie może być niższa niż określana dla imprezy bezpiecznej, a liczba służb porządkowych zwiększana jest przynajmniej o 200 proc. w stosunku do liczby określanej zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 1 u.b.i.m. (czyli dla imprezy niebędącej imprezą masową podwyższonego ryzyka).

Określenie warunków imprezy
Dokładne określenie w decyzji warunków przeprowadzenia imprezy masowej może mieć istotne znaczenie przy ustaleniu, czy dana impreza została zorganizowana zgodnie albo niezgodnie z wymogami określonymi w zezwoleniu.
W tym ostatnim przypadku mamy bowiem do czynienia z przestępstwem z art. 58 ust. 1 u.b.i.m., którego sprawca podlega grzywnie nie mniejszej niż 240 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.

Przykładowo niezgodność może polegać na przeprowadzeniu imprezy masowej w innym miejscu, na innym stadionie, w innym terminie lub innych godzinach, z większą niż maksymalna liczbą uczestników czy z mniejszą niż określona w zezwoleniu liczbą członków służby porządkowej lub informacyjnej.
Elementem, który może znaleźć się w decyzji, jest informacja czy impreza masowa ma charakter podwyższonego ryzyka. Takie postanowienie musi być zawarte w zezwoleniu, gdy wynika to z:
informacji o przewidywanych zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku publicznego, którą organizator ma obowiązek dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej,
opinii komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji,
wniosku podmiotu zarządzającego rozgrywkami, np. Ekstraklasa SA (w przypadku meczów piłki nożnej) czy Ekstraliga Żużlowa sp. z o.o. (w przypadku zawodów żużlowych).

Odmowa wydania zezwolenia
Sytuacje, w których wójt (burmistrz, prezydent miasta) odmówi wydania zezwolenia, określa art. 29 ust. 4 u.b.i.m. Pierwsza z nich dotyczy niezłożenia przez organizatora wymaganych opinii i dokumentów. Drugim przypadkiem, obligatoryjnie powodującym odmowę wydania zezwolenia, jest niespełnienie przez organizatora obowiązków i wymogów, o których mowa w art. 6 lub 13 ust. 2 u.b.i.m.

Niezbędne wymagania wobec organizatora
Do obowiązków i wymogów, jakie musi spełnić organizator, zalicza się:
spełnienie wymagań określonych, w szczególności, w przepisach prawa budowlanego, w przepisach sanitarnych i przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej;
zapewnienie udziału służb porządkowych, służb informacyjnych oraz kierującego tymi służbami kierownika do spraw bezpieczeństwa;
zagwarantowanie pomocy medycznej;
zorganizowanie zaplecza higieniczno-sanitarnego;
wyznaczenie dróg ewakuacyjnych oraz dróg umożliwiających dojazd pojazdom służb ratowniczych i Policji;
zapewnienie warunków do zorganizowania łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy masowej;
przygotowanie sprzętu ratowniczego i gaśniczego oraz środków gaśniczych niezbędnych do zabezpieczenia imprezy masowej w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych;
wydzielenie pomieszczenia dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy masowej;
zapewnienie odpowiedniej, opartej na algorytmie zawartym w art. 6 ust. 2 u.b.i.m., liczebności członków służby porządkowej i informacyjnej;
opracowanie i udostępnienie osobom uczestniczącym w imprezie masowej regulaminu obiektu (terenu) oraz regulaminu imprezy masowej zawierającego warunki uczestnictwa i zasady zachowania się osób na niej obecnych;
opracowanie instrukcji postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie zakresu instrukcji postępowania w przypadku powstania zagrożenia.

Brzmienie art. 29 ust. 4 u.b.i.m. jest nieprecyzyjne, gdyż wynika z niego, że niespełnienie wymogów z art. 13 ust. 2 u.b.i.m. powoduje wydanie decyzji odmownej na przeprowadzenie każdej imprezy masowej. A faktycznie przepis ten dotyczy wymogów odnoszących się do meczów piłki nożnej trzech najwyższych klas rozgrywkowych mężczyzn (ewentualnie imprez podwyższonego ryzyka).
Nakłada on na organizatorów obowiązek wyposażenia obiektów wykorzystywanych do organizacji meczów piłki nożnej w kompatybilne systemy elektroniczne, służące do: identyfikacji osób, sprzedaży biletów, kontroli przebywania w miejscu i w czasie trwania meczu piłki nożnej, kontroli dostępu do określonych miejsc oraz weryfikacji informacji, np. o zastosowanych zakazach klubowych. Weryfikacji spełnienia tego obowiązku służy m.in. obowiązek wyrażony w art. 13 ust. 6 u.b.i.m., który nakazuje dołączenie przez organizatora do wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej oświadczenia o spełnieniu wymogów, o których jest mowa w art. 13 ust. 2 u.b.i.m.
W myśl art. 29 ust. 6 u.b.i.m. odwołanie organizatora od decyzji nie wstrzymuje jej wykonania.

Organ wydający zezwolenie na imprezę masową ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od dnia wydania pozwolenia lub odmowy jego wydania, przekazać kopie decyzji właściwym miejscowo komendantowi powiatowemu (rejonowemu, miejskiemu) Policji i komendantowi powiatowemu (miejskiemu) Państwowej Straży Pożarnej, dysponentowi zespołów ratownictwa medycznego, państwowemu inspektorowi sanitarnemu oraz wojewodzie. Organy te nie są jednak legitymowane do wniesienia odwołania od pozytywnej lub negatywnej decyzji administracyjnej, ponieważ nie są stronami w postępowaniu o wydanie zezwolenia (por. wyrok WSA w Poznaniu z 5 czerwca 2012 r., sygn. akt II SA/Po 97/12, Legalis nr 870650).

Uprawnienia kontrolne
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) musi kontrolować zgodność przebiegu imprezy masowej podwyższonego ryzyka z warunkami określonymi w zezwoleniu. Może też kontrolować zgodność przebiegu imprezy niebędącej masową podwyższonego ryzyka. Wykonując te czynności, organ ma prawo korzystać z sił i środków właściwego miejscowo: komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji, komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego.
W ramach kontroli wójt (burmistrz, prezydent miasta), który wydał zezwolenie na imprezę masową, ma prawo do:
żądania od organizatora informacji, dokumentów i danych niezbędnych do sprawowania kontroli,
swobodnego wstępu i lustracji miejsca przeprowadzania imprezy masowej i innych pomieszczeń związanych bezpośrednio z przeprowadzaniem imprezy masowej,
żądania od osób działających w imieniu i na rzecz organizatora udzielenia informacji w formie ustnej i pisemnej.
W przypadku stwierdzenia niespełnienia przez organizatora warunków określonych w zezwoleniu wójt może wydawać decyzję o przerwaniu imprezy masowej, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że organizator – po przyjęciu do wiadomości treści decyzji – musi imprezę masową natychmiast przerwać. Decyzję tę doręcza się organizatorowi w terminie 7 dni od dnia przerwania imprezy. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydając to rozstrzygnięcie, musi również wziąć pod uwagę zagrożenie bezpieczeństwa, które może spowodować przerwanie imprezy masowej. Wymóg ten wynika z art. 31 ust. 4a u.b.i.m.
Kolejnym instrumentem kontroli bezpieczeństwa, który przewiduje u.b.i.m., jest możliwość zakazania przeprowadzenia imprezy. Prawo takie ma wójt (burmistrz, prezydent miasta), który wcześniej wydał takie zezwolenie. Podstawą sformułowania zakazu jest art. 32 u.b.i.m., który nakazuje uczynić to w razie stwierdzenia naruszenia warunków bezpieczeństwa. Konkretnie chodzi o sytuację, kiedy zezwolenie zostało już przez organ samorządowy wydane, a impreza jeszcze się nie rozpoczęła.

Zakaz przeprowadzenia imprezy masowej jest decyzją administracyjną. Organem rozpoznającym środek odwoławczy jest w tym przypadku samorządowe kolegium odwoławcze. 

 

Kup e-wydanie Tygodnika Podhalańskiego.

Reklama
Komentarze Facebook
Dodaj komentarz
Wysłanie komentarza oznacza akceptację regulaminu komentowania na łamach 24tp.pl
ona 2019-11-14 11:44:36
Gdyby Tygodniki tak wnikliwie dociekały to może by nie doszło do masowej atrakcji w Gdańsku podczas hucpy owsiakowej. z tragedią w finale
może by wcześniej napisać że kandydat na senatora ten co pod szpitalem się wydzierał na temat prowadzenia szpitali - dziś marszałek - ma oficjalny zarzut(nie wiecie jaki)?
to poczytajcie co ma do powiedzenia prof z jednej uczelni w Szczecinie
ja 2019-11-14 09:56:22
"A podczas gdy ścieki wylewały się w Warszawie do Wisły (...)" Nigdy nie zapomnę wydania Wiadomości z nagonką na przeciwników miejsca do organizacji sylwestra :)))) Ciekawe co aktualnie puszcza NorthKorea-TVP(is) - aż boję się włączyć ;) A może tak jakiś kompromis? Np. zmiana miejsca organizacji sylwestra, a to w miejsce latarnie i autobusy (także nocne) na trasie do Morskiego Oka? Ewentualnie wypożyczalnie quadów przy dłuższych szlakach? Tudzież budki z piwem co 2 km na każdym szlaku poniżej 1500 m n.p.m.?
małpa 2019-11-14 00:12:28
Naprawdę Tygodnik się postarał!
Chyba burmistrz nie ma problemu z miejscem organizacji Sylwestra. Przecież Sławomir przyjedzie, co Wy tutaj o niedźwiedziach i przyrodzie piszecie.
Majka 2019-11-13 23:18:40
Kiedy pokażecie jakąś rozmowę z TVP lub COS-em(choćby zakopiańskim). Ciągle tylko burmistrz i burmistrz....uszy i oczy bolą.
Iwona 2019-11-13 23:02:21
DORULA NIEMOCNY, ale to od razu było wiadomo.
Ja 2019-11-13 21:17:52
A proby do Sylwestra tygodzień albo dwa :(
bobek 2019-11-13 20:35:37
Super, jak się o tym zieloni dowiedzą to mamy po skokach narciarskich. Bo to też impreza masowa która nie daje misom spać. W dodatku skoki trwają 3 dni.
  • PRACA | dam
    Praca przy wylewkach potrzebny chłopak na łate z doświadczeniem praca od zaraz stawka 4zl za m/2 725 660 059 Zatrudnię cała brygade stawka do uzgodnienia. 725660059kamilsarna016@gmail.com
    Tel.: 725660059
    E-mail: kamilsarna016@gmail.com
  • NIERUCHOMOŚCI | kupno
    MIESZKANIE W BLOKU w Zakopanem kupię bez pośredników, za gotówkę, może być do remontu, spółdzielcze itp. Tel. 519170500
  • PRACA | dam
    Centralny Ośrodek Sportu w Zakopanem zatrudni na podstawie umowy zlecenia RECEPCJONISTĘ / RECEPCJONISTKĘ. Więcej szczegółów pod numerem telefonu: 725 300 377. E-mail: sekretariat.zakopane@cos.pl
    E-mail: sekretariat.zakopane@cos.pl
  • NIERUCHOMOŚCI | wynajem
    DO WYNAJĘCIA MIESZKANIE 2-pokojowe, Zakopane centrum - od zaraz - 889 475 783.
    Tel.: 889 475 783.
  • PRACA | dam
    Szkoła języków obcych CJO Progress z Nowego Targu zatrudni nauczycieli języka angielskiego. Chętnych zapraszamy do kontaktu telefonicznego. 606480923m.nalepastopa@gmail.com
    Tel.: 606480923
    E-mail: m.nalepastopa@gmail.com
  • PRACA | dam
    KARCZMA W ZAKOPANEM ZATRUDNI OD ZARAZ: KELNERA/-KĘ (13 zł/godz.) z doświadczeniem, językiem angielskim w stopniu komunikatywnym. 533 226 109.
  • PRACA | dam
    BACHLEDA RESORT ZAKOPANE w centrum miasta zatrudni: POKOJOWĄ, HOUSEMANA, PRACOWNIKA DZIAŁU TECHNICZNEGO. Szczegółowe warunki do uzgodnienia w trakcie bezpośredniego spotkania. Doświadczenie w pracy w hotelu na podobnych stanowiskach mile widziane. CV proszę przesyłać na adres: kkucharska@bachledaresort.pl, tel. 734 217 910 (pokojowe, houseman); amiler@bachledaresort.pl, tel. 604 955 260 (dział techniczny).
  • PRACA | dam
    RESTAURACJA DOMINIUM NA KRUPÓWKACH zatrudni POMOC KUCHENNĄ i DOSTAWCĘ. 664 023 298, 668 404 790.
  • NIERUCHOMOŚCI | kupno
    Kupie pensjonat ,działkę lub cały apartamentowiec w Zakopanym. 660797241marekg@b12.pl
    Tel.: 660797241
    E-mail: marekg@b12.pl
  • NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
    Białka Tatrzańska -widokowa działka inwestycyjna 4467m2 -sprzedam. 660797241marekg@b12.pl
    Tel.: 660797241
    E-mail: marekg@b12.pl
  • PRACA | dam
    Praca na stolarni.Podwilk tel.603503944. 603503944
    Tel.: 603503944
  • USŁUGI | budowlane
    Usługi remontowo-budowlane "JANIK-BUD" oferuje prace: WYKOŃCZENIA WNĘTRZ, MONTAŻ PODŁÓG oraz BUDOWY OD PODSTAW. "SZYBKO, TANIO, SOLIDNIE." 533 133 493, k.janik67@interia.pl.
  • NAUKA
    LEKCJE, KONWERSACJE - JĘZ. ANGIELSKI I HISZPAŃSKI - ZAKOPANE - 608 250 751.
  • PRACA | dam
    Ośrodek w Bukowinie Szuka Ratownika Na Basen Hotelowy. Praca Od Zaraz Cały Rok. Wyżywienie i Zakwaterowanie. 601508758praca@grandstasinda.plwww.grandstasinda.pl
    Tel.: 601508758
    E-mail: praca@grandstasinda.pl
    WWW: www.grandstasinda.pl
  • MOTORYZACJA | sprzedaż
    Toyota RAV4, kolor srebrny metalik, rok produkcji 2002, 2.0 d-4d, SUPER STAN!!! 607553159masecek@gmail.com
    Tel.: 607553159
    E-mail: masecek@gmail.com
  • NIERUCHOMOŚCI | kupno
    KUPIE DOM GÓRNE ZAKOPANE, MOŻE BYĆ DO REMONTU.TEL. 666535535
  • NIERUCHOMOŚCI | kupno
    KUPIĘ DOM - GÓRNE ZAKOPANE. MOŻE BYĆ DO REMONTU TEL 666 535 535.
  • PRACA | dam
    Zatrudnię ASYSTENTKĘ STOMATOLOGICZNĄ/HIGIENISTKĘ - Zakopane - 604 232 488.
  • NIERUCHOMOŚCI | pośrednictwo
    Obsługa domków i apartamentów. 788 633 633, www.zarzadzanieapartamentami.info
    WWW: www.zarzadzanieapartamentami.info
  • USŁUGI | budowlane
    Tynki maszynowe cementowo - wapienne, gipsowe. Atrakcyjna cena. 669790376
    Tel.: 669790376
  • PRACA | dam
    NORWEGIA - BUDOWLAŃCY. Zatrudnimy: POMOCNIKÓW oraz tynkarzy, stolarzy, malarzy, dekarzy. Języki obce NIE wymagane - w firmie pracują tylko pracownicy z Podhala. Praca całoroczna. Zjazdy do kraju (samolot) wg. własnego uznania ~ co 2-3 tyg. Zarobki od 15 do 25 Euro/godz. Zapewniamy mieszkanie. Zapraszamy! Tel. 667 602 602 Tel.
  • PRACA | dam
    Szukamy pracowników na stanowisko kelnera/kelnerki do restauracji w Zakopanem 512351742 Tel.
  • PRACA | dam
    Szukamy pracowników na stanowisko pomocy kuchennej do restauracji w Zakopanem 512351742 Tel.
  • PRACA | dam
    Szukamy pracownika na stanowisko kucharza do restauracji w Zakopanem 512351742 Tel.
2020-09-24 20:00 Taksówkarz uzdrowiciel czyha wieczorową porą 2020-09-24 19:30 Zamknięte szlaki 2020-09-24 18:57 Rower „z wędki” 2020-09-24 18:00 Motocyklem do Rumunii. Wąwóz Bicaz (WIDEO) 2020-09-24 17:33 Zapisy do Biegu Hasiora 2020-09-24 17:00 Zbieraj korki dla Patryka 1 2020-09-24 16:25 Perełki bez Marysi 2020-09-24 16:02 Niebezpieczne śmieci. Zbiórka w październiku 2020-09-24 15:25 Podhale ciągle na żółto 1 2020-09-24 15:00 Dachowanie na słomie 1 2020-09-24 15:00 Zakopane pierwszym polskim miastem na pamiątkowych banknotach MEMOEURO! 2020-09-24 14:52 Miejski Rynek odmalowany - kierowcy widzą jak jechać 2020-09-24 14:34 Holi - Święto Kolorów w Rabce-Zdroju 1 2020-09-24 14:01 Lunęło na Krupówkach 2020-09-24 13:42 Alarm chemiczny w urzędzie i szkole 2020-09-24 12:58 Samochód skradziony w powiecie tatrzańskim 1 2020-09-24 12:01 Zimowity już kwitną. Czy zima szybko nadejdzie? 2020-09-24 11:00 Bacówka Nowiny 2020-09-24 10:40 Rośnie liczba zarażonych i zagrożenie strefą czerwoną 1 2020-09-24 10:14 Totalnie zakorkowany wyjazd na Kraków 4 2020-09-24 10:09 Na jakie warunki najlepiej sprawdzają się softshelle - jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać? 2020-09-24 09:56 W Kuźnicach dziś pustawo 2020-09-24 09:13 Psy tropiące i ratownicy poszukują zaginionej 2020-09-24 09:02 Historyczne zdjęcia z zimowego Zakopanego poszły pod młotek 1 2020-09-24 08:00 Chmury, deszcz i burze 2020-09-24 07:00 Ranna Jarmuta 6 2020-09-24 00:00 Projekt: Grow up to vote 2020-09-23 22:04 Finał Barokowych Eksploracji przeniesiony 2020-09-23 21:46 Taka prognoza dla Tatr. Spadnie ponad 20 cm śniegu? 1 2020-09-23 21:42 Taaaaki prawdziwek w Bukowinie 2020-09-23 21:16 Przejechałem na rowerze tysiące kilometrów. Nigdzie nie spotkałem się z takim chamstwem 10 2020-09-23 20:30 Ranna Jarmuta - kogo broni burmistrz Szczawnicy? 18 2020-09-23 20:17 Wyścig wokół Jeziora Czorsztyńskiego 2020-09-23 19:59 Zbiórka pieniędzy dla córek tragicznie zmarłego pracownika TPN 3 2020-09-23 19:52 Tłoczno dziś było na Dunajcu 1 2020-09-23 19:17 Akcja strażaków w okolicach Wielkiej Krokwi (WIDEO) 2020-09-23 18:46 Słowaccy ratownicy wykorzystali dron do poszukiwań kobiety (WIDEO) 2020-09-23 18:02 Na trwałe wyryte w kamieniu 1 2020-09-23 17:15 Coś bardzo niepokojącego dzieje się z drzewostanem pod Tatrami 9 2020-09-23 16:21 Kolejny remont na zakopiance 2020-09-23 15:45 Bezpieczne zebranie wiejskie 2020-09-23 15:18 Największa góralska Majówka w Polsce 2 2020-09-23 14:59 Elektroniczna taca w kościele w Zakopanem 14 2020-09-23 14:15 Jesień widać też na Krupówkach 2020-09-23 13:54 O dygitalizacji i prowadzeniu firmy on-line z młodzieżą 2020-09-23 13:30 Pierwszy dzień jesieni w Tatrach. Zdjęcia z Doliny Pięciu Stawów 2020-09-23 12:40 Bony turystyczne wciąż niewykorzystane na Podhalu 1 2020-09-23 11:55 Wynajmujący mieszkania dla turystów mogą mieć kłopoty 8 2020-09-23 11:20 Uroczystości rocznicowe odwołane 2 2020-09-23 10:37 24 osoby zakażone na Podhalu
NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
OSTATNIE KOMENTARZE
2020-09-24 20:16 1. Szkoda komentować te Twoje bzdury. Dla Ciebie jedna ruina to wszystko, absurdalne twierdzenie. Krościenko potrzebuje zmian, szczególnie w centrum. Przeniesienie dworca z rynku, usunięcie baraku to podstawowy krok. To jest oczywiste. 2020-09-24 19:32 2. No tak, studnia jest przeszkodą w rozwoju baraku to trzeba ja usunąć. Kilka dodatkowych miejsc parkingowych tez by się przydało. 80 to w końcu za mało. 2020-09-24 19:31 3. Może czas najwyższy opróżnić z korków ten pojemnik bo nie ma już gdzie ich wsypywać. Za chwilę będzie ich pełno w okół pojemnika., 2020-09-24 19:19 4. Bronus. Rozbieraj tą zgnila studnie. Czas na nową jakość . trzeba zrobić z tym porządek 2020-09-24 19:16 5. A Ty co po sobie zostawiłeś? Zapach starego oleju i kilka pogardliwych komentarzy w internecie. To już jest rynsztok, a nie dyskusja, ale czego się spodziewać bo osobie o tak ograniczonych horyzontach. 2020-09-24 19:12 6. Obrażaj, wyśmiewaj dalej. Jak ktoś nie ma argumentów to zawsze sprowadza dyskusje do obrażania innych. A za klawiatury to jeszcze łatwiej wychodzi. Ile Osób już obraziłeś na tym forum? Ilu już znalazłeś czyhających na te porażające dochody po biznesie w baraku? To byłoby bardzo śmieszne gdyby nie było tak żałosne i nikczemne. 2020-09-24 19:05 7. Faktycznie usunięcie studni, czytelnego symbolu Krościenka, będącego miastem ze źródłami, to wyborny pomysł. Miejsca parkingowe tam należy pobudować, baraki rozbudować, ustawić kolejnych 10 bud z serkami. Szkoda to już nawet komentować. To już kosmiczny poziom absurdu. 2020-09-24 18:51 8. Zlikwiduj wszystko filozofku to nie będziesz miał żadnej kawki :) 2020-09-24 18:50 9. Zyskał Emitel S.A. na drodze dojazdowej do obiektu. Może zainstalują w ramach podziękowań jakiegoś dodatkowego MUX'a. 2020-09-24 18:47 10. A jakie Ty masz poparcie? Ile Osób zagłosowałoby na te Twoje teorie o dworco-parkingu. Osamotniony pieniacz, żyjący przeszłością. Mieszkańcy Krościenka chcą normalności, a nie grzęźnięcia w sentymentach. Krościenka się przez wiele lat się zwijało właśnie przez takie teorie. Teraz wreszcie czas na rozwój.
WARUNKI W GÓRACH
POGODA W WYBRANYCH MIASTACH REGIONU
Reklama
Polecamy

Album TP

Pożegnania

Bojcorka

FILMY TP