2019-04-23 12:20:00
Blog
Słowo o systemie edukacji
Rozgrzana do czerwoności atmosfera w oświacie skłania do głębszej refleksji na temat systemu edukacji. Daje to rówież pole do rozważań na temat przyszłości edukacji w Polsce. Jaką drogę wybierzemy?
Nadrzędnym celem edukacji jest przygotowanie dzieci do samodzielnego życia w społeczeństwie. Ten cel nie jest rzetelnie realizowany ani w obecnym systemie edukacji, ani w żadnym innym III RP. Po zakończeniu edukacji na którymkolwiek szczeblu dziecko nie jest przygotowywane do brania odpowiedzialności na własne barki, do krytycznej oceny rzeczywistości, a w wielu przypadkach nie ma pomysłu na siebie i nie wie co w życiu robić. Szkoły nie uczą podstaw ekonomii, rozliczania się z podatków, zakładania własnych działalności, planowania i przewidywania skutków swoich decyzji. Nadal mamy społeczeństwo, które ślepo wybiera kierunki studiów, żeby „mieć papier”. Często nie idą za tym konkretne umiejętności czy wiedza.
Na szczęście żyjąc w erze boom’u technologicznego i niedostatku rąk do pracy, większość osób kończących edukacje znajduje prace w firmach, które w ostatnich czasach przyjmują również osoby bez doświadczenia, chcąc wyszkolić swoich przyszłych pracowników, biorąc ten koszt czasowy na siebie. O ile lepiej rozwijałaby się gospodarka mająca wykwalifikowaną, zróżnicowaną rzeszę osób kończących swój cykl edukacji. Do tego potrzeba gruntownej zmiany w systemie i ta zmiana jest nieuchronna.
Polityka wszędzie
Centralnie planowany system edukacji nie może już zaspokoić potrzeb każdego dziecka i rodzica. Centralizacja edukacji w państwie nieuchronnie prowadzi do konfliktów politycznych. Te konflikty dotyczą wieku, w jakim dzieci powinny rozpocząć edukację, jaki powinien być program nauczania, ile lekcji religii czy wychowania seksualnego powinien ten program zawierać, oraz jakiego jedzenia nie należy podawać w stołówce czy sklepiku szkolnym.
Faktem jest, że obie główne partie polityczne przyjmują centralną kontrolę nad edukacją jako oczywistość. Przez takie podejście nie mamy w Polsce dyskusji jak ten model powinien ewoluować, aby pozbyć się dzisiejszych problemów, jakimi również są ostatino pensje nauczycieli.
Centralizacja i upolitycznienie edukacji jest zakorzenione w idei, że edukacja jest prawem, które musi zapewnić rząd, a nie dobrem, które jednostki mogą uzyskać na rynku. Oddzielanie szkoły od państwa pozwoliłoby rodzicom znaleźć system edukacji, który zaspokajałby potrzeby ich dzieci.
Proponowana przez moją formację zmiana w systemie edukacji, jaką jest bon oświatowy, rozwiązałaby większość problemów politycznych i przywróciłaby wolność wyboru rodzicom. Na czym polega więc wdrożenie bonu oświatowego?
Obecny System
Szkoły nie są darmowe. Każdy z nas płacąc podatki takie jak akcyza w paliwie, VAT w towarach i usługach czy podatek dochodowy (i wiele, wiele innych) składa się na budżet państwa. Z tego budżetu część jest przeznaczana na resort edukacji. Wuproszczeniu, po opłaceniu wszystkich urzędników administracji państwowej, zostaje nam kwota, która jest dzielona przez ilość uczniów i przekazywana placówkom szkolnym jako subwencja oświatowa. Uzależniona jest ona od liczby uczniów oraz zastosowane są zróżnicowane wagi dla wybranych kategorii uczniów, typów i rodzajów szkół oraz wskaźnika korygującego, uwzględniającego stopnie awansu zawodowego nauczycieli. Kształcenie obowiązkowe w Polsce trwa co najmniej 10 lat. Każda placówka jest zobowiązana do realizacji jednego, takiego samego programu nauczania, a pensje nauczycieli oraz ich stopnie są z góry zdefiniowane.
Bon Oświatowy
W systemach na świecie, gdzie funkcjonuje bon oświatowy, pieniądze nie są przyznawane do placówek automatycznie „z góry”. Każdy rodzic dostaje od państwa papierowy (bądź elektroniczny) bon, który następnie jest wymieniany na pieniądze dla szkoły przez dyrektora placówki. Rodzic, otrzymując do ręki bon, otrzymuje również wybór, w jakiej placówce zamierza go zrealizować. Placówkę wybiera sam, bazując na preferencjach swoich i swojego dziecka. Szkoły w tym systemie nie mają narzuconych programów nauczania przez Ministra Edukacji. W każdej placówce z osobna, dyrektor wraz z radą pedagogiczną oraz radą rodziców, ustala program nauczania danej szkoły. Te małe rady same dobierają ilość i tematykę lektur szkolnych, ilość godzin każdego przedmiotu i różnorodność zajęć. Od razu zniknąłby problem tego, czy w danej placówce powinny być 4 lekcje religii tygodniowo, czy nie powinno być ich wcale. Każda placówka, mając zdefiniowany własny program nauczania dawałaby rodzicom możliwośc zróżnicowanego wyboru zgodną z własnymi przekonywaniami. W dłuższej perspektywie czasowej wprowadzenie czynników rynkowych i konkurencji o uczniów przez wszystkie placówki przyczyniłoby się do jeszcze większej różnorodności szkół i profili, a w konsekwencji do podniesienia poziomu nauczania w całym kraju i na arenie międzynarodowej.
Wprowadzając bon oświatowy musiałaby zniknąć również karta nauczyciela. Stawiając ten krok w reformie edukacji, dyrektorzy placówek dostaliby możliwość różnicowania płac nauczycieli, tak samo, jak jest to w każdej firmie sektora prywatnego. Lepsi, bardziej zaangażowani nauczyciele zarabialiby więcej, a ci, którym nie chce pracować się z zaangażowaniem proponowano by stawki odpowiadające ich wynikom. Wprowadzenie rynkowości wynagrodzeń pozwoliłoby w dłuższej perspektywie czasowej na podniesienie poziomu nauczania, w której system motywacyjny i wyniki osiągane przez uczniów stanowiłyby ważny czynnik, z bezpośrednim przełożeniem na kieszenie nauczycieli.
Jednym z najsilniejszych argumentów przemawiających za wolnym wyborem szkoły jest zwiększenie autonomii, różnorodności i konkurencji w systemie edukacji. Stworzy to silne podwaliny do innowacji. Innowacyjna zmiana nie ma miejsca w hierarchicznych i biurokratycznych strukturach, które nagradzają tylko zgodność z zasadami i przepisami. Autonomia szkół, profesjonalizacja nauczycieli i wolny wybór szkoły dla rodziców nie gwarantują wprost innowacji, ale stwarzają idealne warunki dla jej rozwoju.
Sam wybór szkoły ani nie zapewnia, ani nie podważa jakości edukacji jako takiej. Wprowadzenie i rozszerzenie wyboru szkoły wymaga inteligentnych strategii, które zapewnią maksymalizację korzyści, a jednocześnie zminimalizowanie ryzyka. Wolny wybór szkoły przyniesie oczekiwane korzyści tylko wtedy, gdy jest on rzeczywisty, odpowiedni i znaczący, tj. gdy rodzice mogą wybrać ważny aspekt edukacji swojego dziecka, taki jak podejście pedagogiczne stosowane do ich nauczania.
Homeschooling
Poza zmianą systemu szkolnictwa, rodzice powinni również zbadać alternatywne formy edukacji, takie jak Homeschooling. Rodzice prowadzący naukę w domu mają swobodę kształtowania każdego aspektu edukacji - od programu nauczania i długości dnia szkolnego, do tego, co ich dzieci mają na obiad. W trybie kształcenia domowego bardzo istotna jest współpraca rodziców ze szkołą. Szkoły takie określane są mianem „umbrella”– parasolowe, ze względu na otaczanie swoją formalną pomocą i służenie rodzinom w edukacji domowej. W Polsce jest już ponad 10 tysięcy dzieci uczonych w tym systemie.
Andrzej Skupień
Kandydat do Parlamentu Europejskiego
Konfederacja - Korwin Braun Liroy Narodowcy
-
USŁUGI | budowlane
Tynki maszynowe cementowo-wapienne, gipsowe. Atrakcyjna cena. 669790376
Tel.: 669790376 -
NIERUCHOMOŚCI | wynajem
Dam do wynajęcia MIESZKANIE. Zakopane - Skibówki. Ok. 50 m2. Tel 794773872 -
NIERUCHOMOŚCI | sprzedaż
DZIAŁKA BUDOWLANA ul. Kasprowicza Nowy Targ, uzbrojona, 568 m2, cena 290.000 zł. 600 931 295. -
PRACA | dam
Zatrudnię GEODETĘ/ASYSTENTA GEODETY do biura w Zakopanem. Tel. 516 708 419, geotatry@gmail.com -
POŻYCZKI
POŻYCZKI POZABANKOWE DLA OSÓB FIZYCZNYCH I PROWADZĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ T-- 694 567 002. -
PRACA | dam
ZATRUDNIĘ STOLARZA Z PRAKTYKĄ, praca w Zakopanem - 607 331 363. -
USŁUGI | budowlane
REMONTY, WYKOŃCZENIA, MALOWANIE, SZPACHLOWANIE, FLIZY, PANELE itp. DACHY, OBRÓBKI BLACHARSKIE. 796 544 016. -
USŁUGI | budowlane
RMONTY, WYKOŃCZENIA. 882080371. -
USŁUGI | budowlane
SCHODY, PARAPETY - GRANITOWE, MARMUROWE, PRACE KAMIENIARSKIE. 882080371. -
PRACA | dam
NORWEGIA - BUDOWLAŃCY. Zatrudnimy: POMOCNIKÓW oraz tynkarzy, stolarzy, malarzy, dekarzy. Języki obce NIE wymagane - w firmie pracują tylko pracownicy z Podhala. Praca całoroczna. Zjazdy do kraju (samolot) wg. własnego uznania ~ co 2-3 tyg. Zarobki od 15 do 25 Euro/godz. Zapewniamy mieszkanie. Zapraszamy! Tel. 667 602 602 -
PRACA | dam
Fundacja Szczęśliwe Jutro zatrudni na stanowisko: DYREKTOR / WYCHOWAWCA Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej we Wróblówce k/Czarnego Dunajca. Wymagania: wykształcenie wyższe: pedagogiczne, pedagogika specjalna, psychologia, praca socjalna, nauki o rodzinie, resocjalizacja, pedagogika opiekuńczo-wychowawczą, lub podyplomowe (psychologia, pedagogika, nauki o rodzinie, resocjalizacja); min.3-letni staż pracy z dziećmi lub rodziną. Wynagrodzenie: 4500zł brutto. Kontakt: biuro@szczesliwe-jutro.pl -
NIERUCHOMOŚCI | kupno
Zdecydowanie DOM lub PENSJONAT W ZAKOPANEM. Może być do remontu. 666 535 535. -
PRACA | dam
Przedsiębiorstwo Budowlane Sikora zatrudni kierownika robót budowlanych, majstra budowlanego. 602629623sikorapbt@interia.pl
Tel.: 602629623
E-mail: sikorapbt@interia.pl -
PRACA | dam
Przedsiębiorstwo Budowlane Sikora zatrudni pracowników w zawodzie: malarz, murarz, cieśla, zbrojarz, pracownik budowlany. 602629623sikorapbt@interia.pl
Tel.: 602629623
E-mail: sikorapbt@interia.pl -
USŁUGI | inne
WYCINKA, PRZYCINKA DRZEW W TRUDNYCH WARUNKACH - 691 317 098. -
USŁUGI | budowlane
OGRODZENIA, www.hajdukowie.pl. 692 069 284. -
USŁUGI | inne
STUDNIE - WIERCENIE STUDNI GŁĘBINOWYCH, PROJEKTOWANIE, DOKUMENTOWANIE, POZWOLENIA WODNOPRAWNE, GEOLOGIA INŻYNIERSKA, GEOTECHNIKA, NADZORY GEOLOGICZNE, GEOLOGIA W PROCESIE INWESTYCYJNYM. 606/6057 ; 12biuro@mhgeo.plmhgeo.pl. 606605712biuro@mhgeo.plwww.mhgeo.pl
Tel.: 606605712
E-mail: biuro@mhgeo.pl
WWW: www.mhgeo.pl -
USŁUGI | budowlane
TYNKI MASZYNOWE, CEMENTOWO-WAPIENNE, GIPSOWE. Zapewniamy własny materiał. Wysoka jakość i doświadczenie. Szybkie terminy realizacji. 572 090 568. -
NIERUCHOMOŚCI | pośrednictwo
Obsługa domków i apartamentów. 788 633 633, www.zarzadzanieapartamentami.info
WWW: www.zarzadzanieapartamentami.info
- Pierwsze zimowe wejście na K2 zwróciło oczy świata na Szerpów - mały góralski naród wywodzący się z Tybetu, a żyjący głównie w Nepalu i w Indiach. Słowo "szerpa" zaczęło wręcz oznaczać tragarza wysokogórskiego, bowiem od kilkudziesięciu lat Szerpowie pracowali w tym charakterze jako wsparcie zachodnich himalaistów. Jedynym szerzej znanym Szerpą był do tej pory Tenzing Norgay, który wraz z Edmundem Hillarym dokonał pierwszego wejścia na Mount Everest w 1953 roku. Zanim ukaże się książka dokumentująca ten ostatni wielki sukces dziewięciu Szerpów i jednego Gurkhi, chcę przypomnieć dwie wydane stosunkowo niedawno książki o K2 i Szerpach.
- Mijałem zaplecze sklepu Żabka i usłyszałem o tym jak w Święta przebiega protest CHŁOPÓW PODHALA. Wpis niżej
- Życzymy Państwu Zdrowych i Wesołych Świąt, jednocześnie prosząc o wsparcie naszej kociej zbiórki.
- Serdecznie zapraszam do udziału w konferencji podsumowującej projekt realizowany przez naszą Fundację pn. „Klaster turystyczny południowej Małopolski”. Główną częścią konferencji będzie debata dotycząca współpracy administracji i przedsiębiorców na rzecz rozwoju turystyki.
- Jakkolwiek nieatrakcyjnie by to brzmiało dla potencjalnych odbiorców, w imieniu Fundacji "Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości" oraz pozostałych organizatorów, serdecznie zapraszam na X Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne, które w dobie zarazy odbędą się w trybie on-line, dostępne dla wszystkich chętnych na kanale Muzeum Tatrzańskiego na YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCVGRt0bfXbdfudxiV4g8XLw
- Mój ROZwój odbywa się w domowej izolatce, gdzie jest dużo ciekawych książek. Wpis niżej
- "Czarne na białym" - 4 grudnia, w piątek, o godzinie 17:00 zapraszam na rozmowę z profesorem Jackiem Leociakiem, literaturoznawcą, pracownikiem naukowym Instytutu Badań Literackich PAN oraz Centrum Badań nad Zagładą Żydów, wokół jego książki "Wieczne strapienie. O kłamstwie, historii i Kościele". Zapraszam w imieniu organizatorów: Burmistrza miasta Zakopanego, Wydawnictwa Czarne, Muzeum Tatrzańskiego i Fundacji "Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości".
- Zrobiłem ten film dla wszystkich tych, którym przyda się trzy i pół minuty relaksu. Czasem potrzebujemy zrobić krok w tył, usiąść i pobujać w obłokach.
- "Czarne na białym" - 2 grudnia, w środę o godzinie 17:00 rozmowa z profesorem Pawłem Próchniakiem, literaturoznawcą, antropologiem literatury, krytykiem literackim, profesorem Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, wokół jego książki "Promieniowanie tła. Szkice o wierszach i czytaniu". Zapraszam w imieniu organizatorów: Burmistrza miasta Zakopanego, Wydawnictwa Czarne, Muzeum Tatrzańskiego i Fundacji "Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości".
- "Rosfisterysofane dfa chlopy salozyly Chlopy Podhala i s blyskaficom f oku prosektuujom caly grudzien!" - Stosek. Wpis niżej
- Po bardzo długiej pandemicznej przerwie zapraszam wszystkich na ciąg dalszy spotkań autorskich "Czarne na białym". Rok rozpoczęliśmy od spotkań z profesorem Ryszardem Koziołkiem autorem książki "Wiele tytułów" oraz profesorem Jerzym Kochanowskim, który napisał "Wolne miasto Zakopane 1956-1970". Po długiej przerwie naszym gościem będzie Katarzyna Kobylarczyk, autorka książki "Strup. Hiszpania rozdrapuje rany". Po raz pierwszy mieliśmy się spotkać po koniec marca, co uniemożliwił lockdown. Drugie spotkanie zaplanowane było na 9 października, kiedy to pandemia wezbrała ponownie. Oczywiście nie ma dziś mowy o spotkaniu twarzą w twarz. Zapraszam więc na wirtualne spotkanie on-line, które na żywo transmitować będziemy w internecie. W poniedziałek 30 listopada o godzinie 17:00 na kanale Muzeum Tatrzańskiego na YouTube.
- Ostatni moment zanim ten teren otrzyma nową twarz