W tym czasie w Małopolsce zrealizowano na drogach krajowych 11 przedsięwzięć dofinansowanych ze środków unijnych kwotą prawie 5 miliardów zł. Łączna długość powstałych i będących dziś jeszcze w budowie tras wspartych środkami UE to 143 km. W ciągu 20 lat sieć dróg szybkiego ruchu zarządzanych przez krakowski oddział GDDKiA – wzrosła ponad siedmiokrotnie, z 24 km do 175 km. Kluczowa inwestycja to autostrada A4 Targowisko - Tarnów, którą każdego dnia jeździ prawie 50 tys. aut.
Na początek
Pierwsze zadanie, dofinansowane ze środków UE po 2004 roku, dotyczyło 87,4 km odcinka ówczesnej drogi krajowej nr 4, zwanej dziś potocznie „starą czwórką”. Krakowski oddział GDDKiA realizował w latach 2005-2007 zadanie poprawy stanu nawierzchni i przygotowania jej do ruchu pojazdów o nacisku do 11,5 tony na oś. Pozwoliło to na dostosowanie głównej osi komunikacyjnej wschód – zachód województwa do standardów europejskich. Dofinansowanie ze środków UE wyniosło ponad 195 milionów zł.
Jak DK4 stała się DK94
Zmodernizowana DK4 spełniała standardy unijne w zakresie dostosowania jej do ruchu pojazdów ciężarowych, nie rozwiązywała jednak kluczowego problemu związanego z jej niewystarczającą przepustowością. Sygnalizacja świetlna w Łapczycy czy rondo w Brzesku to miejsca, które cieszyły się złą sławą wśród kierowców. Tworzyły się tam często wielokilometrowe korki. Problem rosnącego ruchu tranzytowego między Krakowem i Rzeszowem mogła rozwiązać jedynie droga szybkiego ruchu, planowana jeszcze przed II wojną światową autostrada na wschód od stolicy Małopolski.
57-kilometrowy odcinek między węzłami Targowisko i Tarnów Centrum został wybudowany w latach 2010-2012 z dofinansowaniem unijnym w wysokości niemal 850 milionów zł. Ta część autostrady, wraz z ukończoną 2 lata później trasą Tarnów - Rzeszów, całkowicie zrewolucjonizowała transport między stolicami Małopolski i Podkarpacia. Czas przejazdu skrócił się o połowę, z ok. 3 godz. do 1,5 godz. Radykalnie poprawiła się dostępność komunikacyjna Tarnowa. Czas przejazdu z tego drugiego pod względem wielkości miasta regionu do Krakowa zmniejszył się z ok. 2 godz. do niewiele ponad 50 minut. Wraz z oddaniem autostrady A4 droga krajowa nr 4 stała się DK94, znaną powszechnie jako „stara czwórka”.
Północ - Południe z 2,6 mld zł
Droga krajowa nr 7 to kolejna kluczowa dla woj. małopolskiego inwestycja. Jej budowa również została w dużym stopniu dofinansowana ze środków UE. Na północ od Krakowa inwestycję podzielono na cztery odcinki. Najdłuższy, 18,7 km odcinek między granicą województwa świętokrzyskiego i Miechowem, otrzymał niespełna 0,5 mld zł. Drugi, nieco krótszy (18,3 km) między Widomą i Nową Hutą, dostał z kolei ponad 0,5 mld zł wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W granicach Krakowa biegnie 4,5-kilometrowa część trasy między węzłami Nowa Huta i Przewóz. Kluczowym obiektem tego odcinka jest most na Wiśle, najdłuższa tego typu przeprawa na drogach szybkiego ruchu w regionie. Ma 706 m, a pylony mostu mają wysokość 63 m.
Na południe od Krakowa dofinansowanie otrzymała budowa niespełna 16 km trasy S7 od Lubnia do Rabki-Zdroju. To malownicza i widokowa trasa, z której w sezonie turystycznym korzystają miliony osób podróżujących w kierunku gór. Powstało na niej ponad 40 obiektów, w tym najdłuższa w województwie, niemal kilometrowa estakada w Skomielnej Białej, biegnąca w najwyższym miejscu 24 m nad ziemią. Estakada w Lubniu ma 573 m długości, a najsłynniejszym obiektem na tej trasie jest tunel pod Luboniem Małym – biegnie nawet 80 m pod ziemią i ma 2058 m długości, co czyni go najdłuższym pozamiejskim tunelem w kraju.
Spośród 94,6 km całej istniejącej lub budowanej w Małopolsce S7 odcinki o łącznej długości 57,3 km (60 proc. trasy) otrzymały dofinansowanie ze środków UE w wysokości ponad 2,6 mld zł. Z wszystkich środków, które UE przeznaczyła na rozwój dróg krajowych w Małopolsce, ponad połowa została wykorzystana na budowę odcinków S7. To ważna trasa nie tylko dla ruchu tranzytowego, ale też turystycznego. Kierowcy jadący w Gorce, Pieniny i Tatry dzięki nowym fragmentom S7 docierają do celu podróży znacznie szybciej i bezpieczniej niż jeszcze kilka lat temu.
Domknięcie ringu
Kolejną drogą szybkiego ruchu, która otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych w Małopolsce, jest S52, północna obwodnica Krakowa. Wartość wsparcia tego odcinka to prawie 790 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowa jest na końcowym etapie realizacji, w zdecydowanej większości pozostały do zrobienia prace wykończeniowe. Na trasie powstały dwa tunele, w Dziekanowicach (496 m) i Zielonkach (653 m).
Obwodnica Oświęcimia
Środki unijne wsparły również budowę obwodnicy największego ośrodka Małopolski Zachodniej. 9-kilometrowy dwujezdniowy odcinek wyznaczy nowy przebieg drogi krajowej nr 44 i połączy miasto z budowaną na Śląsku trasą S1. Obwodnica powstaje w bliskim sąsiedztwie byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau, dlatego też została wybudowana w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu ingerowała w otoczenie. Most nad Sołą jest budowany tak nisko, jak to możliwe, żeby nie był widoczny z terenu obozu, a wzdłuż drogi na części trasy powstaje nasyp, który zasłania trasę od strony KL Birkenau.
Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej
W latach 2018-2020 wybudowano 6,9 km obwodnicy stolicy Powiśla Dąbrowskiego. Nowa trasa pozwala kierowcom ominąć zatłoczone dotąd centrum Dąbrowy, przez którą przebiegała droga krajowa nr 73. Jednojezdniowy odcinek omija miasto po zachodniej stronie, łącząc się z drogami lokalnymi i drogą wojewódzką nr 975.
Budowa otrzymała 92,2 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kładka dla pieszych w Jaworniku
Kluczową inwestycją dla bezpieczeństwa pieszych, której realizację wsparły fundusze UE, jest kładka w Jaworniku. 45-metrowy obiekt powstał w nieco ponad rok, od końca 2013 do początku 2015 roku. Budowa otrzymała 5,1 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Drogi łączą i zbliżają
- Trudno nam wyobrazić sobie, jak wyglądałyby małopolskie drogi bez udziału środków unijnych. Wiele inwestycji byłoby na pewno jeszcze w sferze planów. Powstające w Małopolsce i w całym kraju trasy łączą nas – zarówno metaforycznie jak i realnie – z siecią europejskich dróg, czyniąc z nich jeden, wspólny organizm. Każdy z nas ma szansę się o tym przekonać, podróżując trasami szybkiego ruchu po całej UE - podsumowuje Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.
opr.: fig
2
Skomielna Biała - Rabka.
3
Przebicie tunelu w Zielonkach.
5
Obwodnica Oświęcimia - most na Sole.
6
Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej.
kiesonka
2024-05-01 18:45:39
Ciekawe ile przy tych wszystkich inwestycjach poszło łapówek? Musiało być grubo. GUS powinien prowadzić takie statystyki.
demokracja kolonialna
2024-05-01 09:46:57
Mentalność niewolnika. Cieszyć się że obce narody bogacą się na Polakach.
jarek
2024-05-01 07:29:46
wsiokowe bajdurzenie :) :) :)
dziadeek
2024-04-30 21:25:06
Bębnienie o tym ile to dostaliśmy grantów od UE przypomina mi jak wmawiano nam Polakom, że żyjemy w ciepełku i oddychamy dzięki temu że nas kocha ZSRR.
Bo przecie my Polacy nic nie potrafimy, nic nie umiemy i musimy mieć opiekuna.
BO MY TAKIE DZIADY.
Polska otrzymuje fundusze z UE, ale to nie jałmużna, tylko rekompensata za dostęp do polskiego rynku. Polska podczas wojny na skutek niemieckiej grabieży, straciła 40% swoich zasobów. Po wojnie kraje europejskie były finansowane z funduszy płynących z Planu Marshalla, a Polska przez 50 lat była pod troskliwą opieką komisarzy moskiewskich i wspierana książkami Lenina.
Jak wstępowaliśmy do UE, to jakie polskie firmy miały szansę konkurować na wolnym rynku z firmami z zachodu.
No i mamy zagraniczny kapitał, banki, sieci handlowe, media, montownie.
Taaa, to dla naszego dobra robią tu dutki a podatki płacą w Luxenburgu.
Raport Banku Światowego mówi, że Polska jest jednym z najbardziej wyciskanych państw w UE.
Teraz nas komisarze UE uszczęśliwiają kwotami mlecznymi, na cukier, na połów dorsza, zamykaniem stoczni i kopalń, a to syćko dla naszego dobra.
I dla naszego dobra zaleją całą Polskę asfaltem. Biedne łanie i zające i łowiecki!
wiktoria
2024-04-30 20:54:49
@jarek , oczywiście ten głubszy to cieć Moskiewsko-Brukselski tylko nie wiem w którym pokoleniu i nie dziwcie się że obstaje za rządem pana Tuska bo przecież ten rząd przywrócił ES-Bekom i U-bekom i TW wysokie emerytury , a przecie pan Tusk to solidarnościowiec tak jak prezydent Wałęsa co miał puścić komunistów w skarpetkach , oglądając ''Nocną zmianę '' na YOUTUBE świetnie można wyrobić sobie zdanie kto jest kto i kto za nimi zastaje @jarku , na twoim miejscu bym się skryła do końca życia ze wstydu , ty @jarku z gorszego sortu
Gośka
2024-04-30 17:51:04
@jarek, wpłaty za 2023 33mld+10mld+2mld to bezpośrednio, do tego 47mld za emisję CO2.
Do tego trzeba doliczyć wiele pośrednich korzyści , które mają szczególnie niemieckie firmy sprzedające nam "swoje dobra".
Tak, że Jarku nie czuj się chłopem pańszczyźnianym Europy. Naucz się cenić swój kraj i rodaków.
A ta kasa, którą tak podnieca się Tusk jest pożyczką! Do zwrotu z odsetkami.
jarek
2024-04-30 14:58:35
@Gośka, Polska wpłaca więcej niż otrzymuje :) :) :)
https://www.google.com/search?q=ile+polska+wp%C5%82aci%C5%82a+sk%C5%82adek+do+ue+a+ile+otrzyma%C5%82a&oq=ile+polska+wp%C5%82aci%C5%82a+sk%C5%82adek+do+ue+a+ile+otrzyma%C5%82a&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIJCAEQIRgKGKAB0gEJNTY3NjVqMGo5qAIAsAIB&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Jo
2024-04-30 14:05:40
Czytam i płaczę jak Hołownia nad Konstytucją. Boże, jaka ta Unia wspaniała.
Gośka
2024-04-30 13:53:03
Teraz będziemy czytać i słuchać jak to unia nas prowadzi w jasną przyszłość. Tylko, że Polska do tej unijnej skarbony wpłaca już więcej niż dostaje, a i tak rząd PiS absolutnie doskonale zarządzał funduszami. Niestety to już było, jak powiedziała kandydatka PO do parlamentu europejskiego: tanio już było!! Teraz na wszystko brakuje, chociaż "król Europy" załatwił KPO!!!! Kto ma rozum i nie macha mózgiem przed nosem jak poseł Józefaciuk / czy coś w tym stylu, nie pamiętam dokładnie bo i nie ma po co/ i kto rozumu używa wie, że nie wolno dopuścić tych ludzi do władzy w Europie. To jest warunek konieczny do przetrwania w pokoju i godnym życiu.
JK
2024-04-30 13:51:35
@rycho fakt. Nie tak sobie wyobrażałem UE i jest gorzej niż za RWPG. W tamtych czasach to chociaż produty nasze były sławne na Świecie, teraz jesteśmy państwem konsumenckim. Dodam, że nie jestem zwolennikiem PiS.
%$%^&%^*
2024-04-30 12:53:39
W Białym Dunajcu niewiele. Przez 35% tego czasu budowano most. Woda zanieczyszczona jak podczas wejścia do Unii. Zastój.
Gg
2024-04-30 12:31:45
Pani Wiktorio. Przecież Pan Janusz Kowalski zamiast życzeń napluł, o 500/800 które dała partia PiS z kieszeni Pana posła Czarneckiego i tej Szydło, co krzyczała, że im się należy. Więc o co kom on ?
Do wiktorii
2024-04-30 12:14:10
A zaściankowej ciemnoty pisowskiej nikt i nic nie przekona, że czarne jest czarne a białe jest białe. Tako rzekł jeden z najmądrzejszych Polaków na świecie. Amen.
jarek
2024-04-30 11:50:39
idźcie sobie TŁUKI z morawieckim, orbanem i innymi na wschód :) :) :)
Juhas77
2024-04-30 11:24:26
Czytając wpisy na tym forum widzę, że trolle ze wschodu znalazły dobrą glebę na Podhalu.
rycho
2024-04-30 10:56:06
POLEXIT . Dość eurokołchozu gorszego niż RWPG
Haf
2024-04-30 09:29:10
Teraz rozumiem Rosjan. Nie chcą żeby ktoś "obcy" rządził u nich. A tu aż ich łapy świerzbią żeby zagarnąć rynek.
bodzii
2024-04-30 08:49:50
Tak PIS dawał kasę że jesteśmy rekordowo zasłużeni. Najbliższe lata to będzie oszczędzanie i zaciskanie pasa. Spłacania rozdawnictwa wyższymi cenami. I teraz gdy już nie żądzą to się do parlamentu europejskiego pchają za euro które nagle im nie śmierdzi
wiktoria
2024-04-30 08:28:30
Polski rząd czy to PIS czy PO nie ma żadnych swoich pieniędzy to pieniądze nasze z podatków ,akcyzy i innych opłat tak samo Unia nie ma żadnych swoich pieniędzy to pieniądze nasze z naszych składek oraz te straszne pieniądze którymi tak hojnie nas obdarowywują to pożyczki z ich banków które i tak trzeba zwrócić z procentem a poza tym kraje Unii dostały bezcłowy rynek zbytu dla swoich towarów, wystarczy popatrzeć jak firmy budują drogi czy choć jedną maszyne zobaczycie która jest Polską maszyną , a po drugie to trzeba być wyjątkowo nieogarniętym mysląc że Niemiec czy Francuz czy inny dałby ca za darmo Polakowi , kiedyś Związek Radziecki nas obdarowywał hojnie a teraz Unia , jesteśmy narodem wybranym , wszyscy w koło nas uszczęśliwiają i dają za darmo tylko żyć proszę państwa
malowana trawa
2024-04-30 07:49:32
Widzę krytyka -słuszna- tygodnika PO uprawiającego propagandę sukcesu rodem z PRLowskiej "Trybuny Ludu" boli. A prawdziwa cnota krytyk się nie boi.
@dzbanie roku, czyli co, zwijamy asfalt, drogi, estakady, postęp i wracamy do średniowiecza? Podróż do kasinowa furmanką wyboisto drogo... ?
nie ma i niee bęędzie
2024-04-30 06:17:02
Dobrze @Swój mówisz,przez te 8 lat Pis jednak coś zrobił,nie tylko drogi.Pieniądze jakoś się znalazły i nie te zakopane co Tusk mówił,a Rostowski powtarzał.Nie musiał majątku narodowego wysprzedawać,ani hołdów składać Niemcom i ruskim.Niedługo zakopiankę będą oddawać do użytku,Pan Profesor znów pod niebiosa będzie wychwalał i dziękował Bieńkowskiej,takie jaja bedom.
kurr
2024-04-30 03:19:26
Koncept poprowadzenia zakopianki z wcisnietymi estakadami, gdzie tylko sie dalo, na dekady zrujnowal naturalne piekno krajobrazu.
Jest to blad niewybaczalny.
Z biegiem czasu te "powietrzne" odcinki trasy beda szybciej niszczec a ich codzienne utrzymanie wymaga wiekszych kosztow.
O zanieczyszczenie daleko niosacym sie halasem juz nie wspomne.
Swój
2024-04-29 22:30:08
Dobrze że PiS rządził to coś zrobili, bo te peowskie dziady to nas do ruiny doprowadzają.
Yebacpisy pieją z zachwytu.
robo
2024-04-29 22:21:58
Jakie unijne . Co za bzdury . Polska jest płatnikiem netto . To nasza kasa a unijne urzedasy decydują na co ją wydamy .